eitaa logo
احمدحسین شریفی
6هزار دنبال‌کننده
347 عکس
358 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅لطفا پيش از خواندن اين متن، ابتدا اين سخنان يک دقيقه‌اي را با دقت گوش کنيد👆👆 🔸متفکران و روشن‌انديشان جهان اسلام، سالياني است که از «اسلامي‌سازي علم و علوم انساني» و «اسلامي‌سازي دانشگاه» سخن گفته و مي‌گويند. 🔸بدون آنکه بخواهم اهميت چنان ايده‌هايي را کم‌رنگ کنم يا ناديده‌ بگيرم، معتقدم افزون بر آنها، يکي از ضروري‌ترين اقدامات علمي و آموزشي در حوزه‌هاي علميه بايد «اسلامي‌سازي حوزه‌هاي علميه» و «‌آموزش اسلام اصيل به طلاب و دانش‌پژوهان» خود باشد. 🔸افرادي مثل اين کسي که به نام ولايت و اهل بيت، در حال کفرگويي و توسعه شرک‌اند، با لباس روحانيت و با نام دين، علي القاعده در همين حوزه‌هاي علميه ما پرورش يافته‌اند. اما مي‌بينيم که آشکارا عليه محکم‌ترين اصول دين آن هم با نام دين و در لباس دين، در حال سخن پراکني‌اند. 🔸مخاطبان نادان او نيز (که علي القاعده پرورش يافته چنين منابر و مجالسی اند) چه لذتي مي‌برند زماني که مي‌گويد خدا يک گوشه‌‌اي نشسته فقط داره تماشا مي‌کنه؛ و کار را به علي سپرده و هر زمان که علي هم کم مياره يا کار بيخ پيدا مي‌کنه، فاطمه را هم صدا مي‌زنه!! 🔸اگر حوزه‌هاي علميه بيش و پيش از آنکه بر مباحث فقه و اصول متمرکز شوند، به تحکيم بنيان‌هاي اعتقادي و توحيدي و اسلامي طلاب نپردازند، هر روز شاهد ظهور و بروز بيشتر چنين جاهلان و کفرگويان و دين‌ستيزاني در لباس دين خواهيم بود. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
1_455702444.mp3
7.66M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: طب کل نگر و فراکل نگر ✅ "بحثی درباره طب کل نگر و فراکل نگر" در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. سال ۱۳۹۳ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴اخلاق قضاوت: علني بودن دادگاه‌ها 🖊احمدحسين شريفي 🔸روايات فراواني داريم که (ص) و (ع)، داوري‌ها و قضاوت‌هاي خود را در مسجد انجام مي‌دادند؛ يعني در عمومي‌تر مکان؛ يعني در مرائي و منظر همگان. 🔸 در کتاب الخلاف (ج6، ص211) مي‌گويد: «لا خلاف أنه (ص) كان يقضي في المسجد؛ در اينکه پيامبر اکرم(ص) در مسجد قضاوت مي‌کرد، هيچ اختلافي نيست». 🔸قضاوت‌هاي امام علي(ع) نيز در مسجد کوفه از مسلمات تاريخ اسلام است؛ هنوز هم مکان و محل قضاوت امام علي(ع) در مسجد کوفه با نام «دکة القضاء» مشخص است. 🔸بدون ترديد علني بودن قضاوت‌ها و محاکمه‌ها يکي از اصول «فقه القضاء در اسلام» است؛ افزون براين، يکي از بهترين ضمانت‌هاي اجرايي و سيستمي براي سلامت دستگاه قضايي و اعتماد عمومي مردم نسبت به دستگاه قضايي است. 🔸نقل شده است وقتي امام علي(ع) شنيد که شريح قاضي، برخي از قضاوت‌ها را در خانه خود انجام مي‌دهد، او را از اين کار نهي کرد و به او دستور داد که قضاوت‌ها بايد در مسجد و در مرآي و منظر همگان باشد چرا که اين عادلانه‌تر است: «يَا شُرَيْحُ اجْلِسْ فِي الْمَسْجِدِ فَإِنَّهُ أَعْدَلُ بَيْنَ النَّاسِ.» 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
🔴مواجهه فقيهان با استعمال دخانيات در عصر صفويه 🖊احمدحسين شريفي 🔸در دوران نيز مسأله مواد مخدر و دخانيات يکي از دغدغه‌هاي اجتماعي، فقهي و اخلاقي جامعه بود. برخي از فقيهان بزرگ معتقدند بودند استعمال دخانيات در هر شکل و به هر صورتي از نظر شرعي حرام است. برخي ديگر آن را حرام نمي‌دانستند. 🔸في المثل، ملاخليل قزويني، از عالمان مشهور آن دوران و از معاصران علامه مجلسي، معتقد به حرمت استعمال دخانيات بود. وي رساله‌اي در اين زمينه نوشت و دلايل خود را براي چنين فتوايي با دقت تمام تبيين کرد. آنگاه دست‌نوشته‌هاي خود را به نويسنده‌اي خوش‌خط داد تا آن را در زيباترين شکل استنساخ کند؛ و سپس نسخه‌اي از آن را در پارچه‌اي بسيار مرغوب پيچيد و براي ، (که نه تنها قائل به حرمت استعمال دخانيات نبود که خود نيز اهل قليان بود!) در اصفهان فرستاد. 🔸علامه مجلسي نيز پس از مطالعه آن رساله و به هدف ابراز تشکر از نويسنده محترم، مقداري تنباکوي مرغوب را در همان پارچة مرغوب گذاشت و آن را براي ملاخليل قزويني ارسال کرد! 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
1_456990092.mp3
26.8M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: جریان شناسی: اهمیت و ضرورت ✅ "بحثی درباره جریان شناسی" در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. اردیبهشت سال ۱۳۹۸ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴زيست فيلسوفانه: فلسفه براي زندگي 🖊احمدحسين شريفي 🔸فيلسوفي که صرفاً و فقط در کار تفسير جهان و فهم واقعيت‌ها باشد، به تعبير بودا، همچون فردي مي‌ماند که جلوي درب خانة ‌خود نشسته و صبح و شام مشغول شمارش گاوها و گوساله‌هاي بقيه اهالي روستا است. اين فرد هر چند آمار دقيق تعداد گاوها و گوساله‌هاي موجود در روستا و رنگ و جنس آنها و همچنين سن و سال آنها را مي‌داند، اما اين دانسته‌ها، هيچ تغييري در زندگي خود او ايجاد نمي‌کنند؛ اين دانسته‌ها، کيلويي گوشت يا اندکي پشم و يا حتي قطره‌اي شير هم نصيب او نمي‌کنند. فيلسوفاني که صرفاً در کار «فهم» و «تفسير» واقعيت‌هاي عالم باشند، همچون اين فرد مي‌مانند. به تعبير خود فيلسوفان: «جهاني است بنشسته در گوشه‌اي»! چنين فيلسوفاني، جهان ذهني گسترده‌اي دارند اما ذهني بريده از عمل و دورافتاده از زندگي! 🔸فلسفه‌اي که موجب تحول در زندگي شخصي فيلسوف نشود، و فلسفه‌اي که موجب تحول و تغيير در محيط اجتماعي و فرهنگي و سياسي فيلسوف نشود، بود و نبود آن چه تفاوتي مي‌کند؟! نهايت اينکه اين فيلسوف مي‌شود «جهاني بنشسته در گوشه‌اي»! «جهان» بنشسته در يک «گوشه» که ارزشي ندارد؛ فلسفه‌اي که فيلسوف را به حرکت درنياورد، و دانشي که دانشمند را متحول نکند، و او را دغدغه‌مند حيات و زيست فردي و اجتماعي خود و ديگران نکند، و موجب تغيير و توسعه در جهان واقعي فيلسوف و مخاطبان او نشود، چه ارزشي دارد؟! 🔸البته توجه داريم که تفکر و تعقل و ذهن، بخش مهم و عمده‌اي از حيات انساني است؛ اما وقتي خودش في نفسه مورد توجه قرار گيرد و نتواند با ساير بخش‌هاي وجودي انسان ارتباط برقرار کند، تصويري کاريکاتوري، بدقواره و خنده‌آور از وجود آدمي را به نمايش خواهد گذاشت. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
1_458553082.mp3
10.04M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: "توضیحی درباره نقد سخنرانی یکی از روحانیان درباره جایگاه تکوینی اهل بیت(ع)" 🔘 استاد شریفی در این فایل صوتی توضیحاتی درباره نقدی چند سطری که درباره سخنان یکی از منبریان درباره جایگاه اهل بیت، داشتند، و همچنین بازتابهای آن نقد ارائه داده اند. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴عصر صفويه و ترجمه منابع اسلامي به زبان فارسي 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از شاخصه‌هاي دوران و روشن‌بيني‌ها و خدمات فرهنگي و ديني و پدرشان، ، تلاش در جهت ارائة معارف اسلامي به زبان فارسي بود. کاري که تا پيش از آنان بسيار بسيار به ندرت انجام مي‌گرفت. افزون بر آنان، ملامحسن و پيش از آنان شيخ بهائي نيز کوشيدند پاره‌اي از کتاب‌هاي خود را به زبان فارسي بنويسند. 🔸 کتابي با عنوان جامع عباسي نوشت؛ که خيلي شبيه رساله توضيح المسائل است. 🔸مجلسي اول کتاب «لوامع صاحبقراني» را در شرح من لايحضره الفقيه به زبان فارسي نوشتند؛ 🔸علامه مجلسي کتابهاي متعدد و فراواني (شايد حدود نيمي از کتاب‌هاي خود) را به زبان فارسي نوشتند: عهدنامه مالک اشتر؛ توحيد مفضل؛ زيارت جامعه کبيره؛ دعاي کميل؛ دعاي مباهله؛ دعاي سمات؛ و شرح دعاي جوشن کبير از جمله آثار فارسي علامه مجلسي است. کار به جايي رسيد که در اغلب يا دست کم بسياري از خانه‌هاي شيعي کتابي از کتاب‌هاي علامه مجلسي وجود داشت. 🔸ميرمحمدصالح خاتون‌آبادي از شاگردان علامه مجلسي به هنگام بيان خدمات شش‌گانة بزرگ علامه مجلسي به عالم تشيع مي‌گويد: «سومين آن خدمات، نوشته‌هاي فارسي اوست که در نهايت سود و ثمرة دنيوي و اخروي است؛ و از اسباب هدايت بيشتر مردمان است؛ و کمتر خانه‌اي در بلادي از بلاد شيعي پيدا مي‌شود که چيزي از مکتوبات فارسي علامه مجلسي به آنجا نرسيده باشد» 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat‌
1_456990166.mp3
28.36M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: تاریخچه و مولفه های جریان روشنفکری ✅ "بحثی درباره جریان روشنفکری" در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. اردیبهشت سال ۱۳۹۸ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊احمدحسین شریفی 🔵نمیدانم این آمار چقدر واقع بینانه، مستند و دقیق است، اما با نگاهی به رشد جمعیتی مسلمانان به ویژه در چهار دهه اخیر، میتوان: 1️⃣هم راز اسلام ستیزیهای غربیان و توهینهایشان به قرآن و پیامبر خدا را فهمید 2️⃣و هم دلیل بسیاری از تنگناها و تحریم ها و تهدیدهایی که برای جمهوری اسلامی، به عنوان موتور محرکه اسلام گرایی جهانی در دوران اخیر، را فهمید 🔶اما هر کس اندکی با فضای دین گرایی در دوران جدید آشنا باشد و وضعیت گرایش به اسلام را به ویژه در کشورهای اروپایی و آمریکایی رصد کند، شکی نخواهد داشت که "عصر جدید عصر اسلام و عصر معنویت و اخلاق و قدرت اسلام" است. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat‌
🔴اخلاق پژوهش: اديسون و مداومت در پژوهش 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از آفات و رذايل بزرگ اخلاقي در حوزه ، است. کمترين آفت آن اين است که مانع درک درست موضوع و دستيابي به نتيجه درست و مطلوب مي‌شود. 🔸يک پژوهش بنيادين و کارساز گاه ممکن است ده‌ها سال به طول بينجامد. حتي ممکن است پژوهش‌گر در طول عمر خود نتواند نتايج آن را مشاهده کند. و آيندگان با ادامه دادن کارها و پژوهش‌هاي ناتمام او، کار را به نتيجه برسانند. 🔸گفته‌اند « سه سال تمام روی آزمایش خاصی کار می‌کرد و هفتصد بار شکست خورد! همه همکاران و شاگردان او کاملاً ناامید شده بودند.» اما او هر روز بانشاط‌تر و شادمان‌تر از قبل، خود را براي شروعي دوباره آماده مي‌کرد. و در پاسخ اين اعتراض که ما هفتصدبار آزمايش کرده‌ايم و همگي به شکست منجر شده است؛ بنابراين نبايد اين راه را ادامه دهيم، مي‌گفت: «چه می‌گویید! ما موفق شده‌ایم که بدانیم هفتصد شیوه موثر نیست. ما هر روز به حقیقت نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم.» 🔸قرآن کريم میفرماید نتيجة قطعي مجاهدت در راه حقيقت، هدايت ايصالي حضرت حق است: «وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا (عنکبوت، 69)». 🌹و (ع) چه زيبا اين حقيقت را بيان کرده است که: «مَنْ أَكْثَرَ الْفِكْرَ فِيمَا تَعَلَّمَ [يَعْلَمُ‏] أَتْقَنَ عِلْمَهُ وَ فَهِمَ‏ مَا لَمْ‏ يَكُنْ‏ يَفْهَم»؛ کسي که دربارة دانسته‌هاي خود زياد تفکر کند، هم دانش خود را متقن و استوار مي‌کند و هم مسائلي جديد را مي‌فهمد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹ببینید گردش زمین و زهره بر گرد خورشید، چه نظم و زیبایی و شکل‌هاي هندسي حیرت‌انگيزي می‌آفرینند. و چقدر نادان و کورند کساني که اين نظم را خودجوش و بدون تدبير خالقي حکيم مي‌پندارند! 🌹و قرآن کريم چه زيبا خلقت اعجاب‌انگيز الهي را به رخ همگان مي‌کشد و از آنان مي‌خواهد در اين آيات و نشانه‌ها تدبر و تأمل کنند. 🔸لطفا دقايقي را در اين دو آيه تأمل و تفکر و تدبر کنيد: 🌹و هُوَ الَّذي خَلَقَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ في‏ فَلَكٍ يَسْبَحُون(انبياء، 33)؛او کسی است که شب و روز و خورشید و ماه را آفرید هر یک در مداری در حرکتند. 🌹و الشَّمْسُ تَجْري لِمُسْتَقَرٍّ لَها ذلِكَ تَقْديرُ الْعَزيزِ الْعَليمِ وَ الْقَمَرَ قَدَّرْناهُ مَنازِلَ حَتَّى عادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَديمِ لاَ الشَّمْسُ يَنْبَغي‏ لَها أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَ لاَ اللَّيْلُ سابِقُ النَّهارِ وَ كُلٌّ في‏ فَلَكٍ يَسْبَحُونَ (يس، 38-40) و خورشيد (نيز براى آنها آيتى است) كه پيوسته بسوى قرارگاهش در حركت است؛ اين تقدير خداوند قادر و داناست. و براى ماه منزلگاه‏هايى قرار داديم، (و هنگامى كه اين منازل را طى كرد) سرانجام بصورت «شاخه كهنه قوسى شكل و زرد رنگ خرما» در مى‏آيد. نه خورشيد را سزاست كه به ماه رسد، و نه شب بر روز پيشى مى‏گيرد؛ و هر كدام در مسير خود شناورند.» 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
🔴روش تبليغي و تعليمي امام سجاد(ع) در انتقال معارف، از نگاه امام خميني 🖊احمدحسين شريفي 🔸 در کتاب تقريرات فلسفه به مناسبتي درباره روش تبليغي و تعليمي (ع) و مقايسه آن با روش تعليمي و تبليغي (ع) مي‌فرمايد: 🔸«حضرت زين‌العابدين عليه السلام با آن عملش بشر را تعليم داده و مى‏دهد و چقدر اين ادعيه كه شايد از مختصات شيعه باشد، براى بشر مفيد است؛ ... اگر چه آنها همان دعا را كه مى‏خواندند و با خدا مناجات مى‏كردند، در حقيقت با خداى خودشان مناجات داشتند، ولى اگر ما خوب بنگريم، براى ما پند است. مى‏توان گفت: حضرت زين‌العابدين عليه السلام كمتر از حضرت صادق عليه السلام ترويج دين ننموده است و عصر آن حضرت عليه السلام گرچه طورى بوده كه ممكن نبود حضرتش كسى را دعوت به دين نمايد و حتى از حضرتش يك نفر مسأله سؤال نمى‏كرد، اما در همان حال كه در خانه خود نشسته، نيمه‏ شبها با خدا مناجات مى‏كرده و اين مناجات كه به دست مردم مى‏رسيد، مورد انتفاع قرار مى‏گرفت. در معارف، بهترين و مؤثرترين آثار حضرات، همان ادعيه‏ شان است؛ چون وقتى كه حضرات جواب سؤال مردم را مى‏ دادند ناچار بودند كه طبق متفاهم عرفى و افق عقل مردم تكلم نمايند؛ زيرا آنچه از معارف كه به حضرت صادق عليه السلام رسيده است، با چندين درجه تنزل هم، حضرت نمى‏تواند آن را به مردم عادى منتقل كند، ولى چون توجه ادعيه به خداست آنچه كه حق مطلب است ادا فرموده‏اند و آداب ذلّ عبوديت و عزّ ربوبيت را مراعات فرموده‏ اند، و مى‏ توان گفت: ادعيه، همان قرآن صاعد است و قرآن، قرآن نازل است كه روى قرآن و خطابش به مردم بوده و تنزل كرده، ولى روى ادعيه الى اللَّه مى‏باشد، و در نتيجه انبيا و ائمه عليهم السلام فعلًا هم داعى به حق هستند، چنانكه در زمان خودشان هم داعى به حق بودند.» (تقريرات فلسفه، ج3، ص368) 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
🔴متن جالب و تامل برانگیزی که یکی از دوستان برایم ارسال کرده است: 🔹اربعین درپیش است ولی دقت کردید هیچ خبری از تفرقه میان ایران و عراق،کتک خوردن فلان ایرانی در عراق،یا مثلا توهین چنتا عراقی توی بازار ایران به فلان مغازه تو اهواز یا فلان شهر شنیده نمیشه؟ 🔹اصلا دقت کردید که متنی، کلیپی، حرف و حدیث تفرقه انگیزی از جمله کلیدواژه هایی مثل ((صیغه خانه)) و ((مشهد)) و ((گردش چنتا عرب )) و ((ناموس ایران)) و ((ایرانی وطن پرست)) و این طور کلید واژه ها نیست؟ 🔹دقت کردید هرسال دم اربعین توی پیج و وضعیت و کلام و سخن اسلام ستیزان برانداز و آریایی های دو آتیشه،، *شهدای جنگ ایران و عراق،،، 👈🏼یهویی مظلوم و عزیز میشدن و 👈🏼یهویی تعداد شهدا به چشمشون می اومد؟ اونم جماعتی که در طول سال اصلا یادشون نبود شهید کیه و شهادت چیه؟ 🔹 اصلا دقت کردید امسال،هیچ دوربینی از صف چند کامیون فلان محصول گرون قیمت یا کمیاب که در حال صادرات به سمت عراق هستن، فیلمبرداری نمیکنه و گزارشی تهیه نمیکنه؟ 🔹اصلا دقت کردید امسال شبکه های بی بی سی عربی بر عکس پارسال واسه عربها هیچ گزارش تفرقه انگیزی از حضور ایرانی ها در عراق برای عشق و حال و صیغه کردن دختران عراقی پخش نمیکنه؟ 🔹اصلا امسال دقت کردید که این دم اربعین هیچ برانداز و اسلام ستیزی دلسوز فقرا نشد؟ 🔹دقت کردید این دم اربعین،هیچ دو تصویر چسبیده به هم از یک کودکی که خم شده تو سطل آشغال و تصویر کنارش که چنتا مسلمان دارن پول میریزن تو فلان ضریح دیده نمیشه؟ ✅ دلیل همه اینا فقط یه نکته هست: این جماعت امسال خیالشون راحته اربعین میلیونی برگزار نمیشه، و گرنه این جماعت عربده کش دروغگو،نه دلشون به حال فقراسوخته و نه به حال زلزله زدگان کرمانشاه و نه به حال کودک خمیده در سطل آشغال و نه به حال شهدای 8سال جنگ تحمیلی نه نگران گران شدن میوه و نه نگران کمبود سیب زمینی و گوجه و پیاز برای مردم ایران. ✅مشکل این جماعت معلوم الحال نشانه گرفتن اصل دین و دشمنی با اهل بیت و ساحت مقدس امام حسین (ع) و تخریب باورهای دینی و ایجاد حس قومیت علیه مذهب است.
قسمت اول خانواده.mp3
30.99M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: خانواده در دنیای غرب مدرن ✅ بحثی درباره خانواده در دنیای غرب در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه امین در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴انواع مکاتب اخلاقي 🖊احمدحسين شريفي 🔸 را از يک جهت به سه دستة فضيلت‌گرايي، وظيفه‌گرايي و پيامدگرايي تقسيم مي‌کنند: 1️⃣در ، معيار خوبي و بدي يا بايستگي و نبايستگيِ يک صفت يا فعل، نيت عامل و کنش‌گر است. نه خود عمل و نه نتايج و پيامدهاي حاصل از آن. خوبي يا بدي يک کار به اين است که از چه کسي صادر شده است. مثلاً ممکن است دو نفر در يک واقعه‌اي راست بگويند، اما يکي به انگيزه فسادانگيزي و اختلاف‌افکني و ديگري به انگيزه کشف حقيقت و اصلاح. راست‌گويي اولي از مصاديق رذيلت اخلاقي است و راستگويي دومي از مصاديق فضيلت اخلاقي. نظرية اخلاقي سقراط، افلاطون، ارسطو، رواقيان و اپيکوريان در يونان باستان را مي‌توان از بارزترين مصاديق اخلاق فضيلت يا مکتب فضيلت‌گرايي دانست. در دوران اخير توسط پاره‌اي از فمينيست‌ها نظرية جديدي در دل مکتب فضيلت‌گرايي مطرح شده است با عنوان نظرية که نخستين بار توسط کارول گيليگان مطرح شد. 2️⃣در ، معيار خوبي و بدي تطابق با وظيفه است. هر کاري که مطابق وظيفه باشد خوب است و هر کاري که مطابق وظيفه نباشد بد. صرف نظر از اينکه ذات آن عمل چه اقتضائي دارد و يا صرف نظر از اينکه چه نتايج و پيامدهاي را به دنبال دارد. رگه‌هايي از اين مکتب در دوران يونان باستان و عصر سقراطي مطرح شد؛ اما در دوران اسلامي اين ايده با عنوان نظريه حسن و قبح الهي توسط اشاعره با قوت و شدت بيشتري مطرح شد و در قرن هجدهم امانوئل کانت (1724-1804)، فيلسوف پرآوازة آلماني با تفصيلي بيشتر نظرية ديگري را در قلمرو مکتب وظيفه‌گرايي مطرح کرد. 3️⃣مکتب يا که مدافعاني چون جرمي بنتام و جان استوارت ميل داشت بر اين باور است که معيار درستي يا نادرستي و خوبي يا بدي يک فعل يا صفت، نتايج و پيامدهاي حاصل از آن است؛ يعني خود يک فعل، في‌نفسه، بار ارزشي ندارد؛ بلکه اين نتايج‌اند که مشخص مي‌کنند يک فعل خوب بوده است يا بد. که جرمي بنتام با طرح نظرية لذت‌گرايي و جان استوارت ميل با طرح نظرية سودگرايي دو نظرية مهم در قلمرو مکتب پيامدگرايي را مطرح کردند. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
قسمت دوم خانواده.mp3
21.21M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: قواعد اخلاقی حاکم بر روابط خانوادگی از نگاه اسلام ✅ بحثی درباره خانواده در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه امین در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴اين کتاب که براي نخستين بار در سال 1389 توسط موسسه امام خميني(ره) به چاپ رسيد و تاکنون بيش از 14 نوبت تجديد چاپ شده است، در پنج فصل سامان يافته است: 1️⃣مباحث مقدماتي (انواع جنگ؛ اهميت جنگ نرم، تجربه‌هاي تاريخي جنگ نرم و ...) 2️⃣علت تقابل غرب با جمهوري اسلامي(ضمن تشريح ديدگاه‌هاي مختلف، از نظرية «تقابل پاراديميک ميان جمهوري اسلامي و ليبرال دموکراسي» دفاع شده است) 3️⃣ابزارهاي جنگ نرم (رسانه‌ها، ادبيات، فيلم و سينما، ورزش، نمادها و مدها، ظرفيت‌هاي مراکز بين المللي و ...) 4️⃣ابعاد جنگ نرم (ابعاد ديني، فرهنگي، سياسي، اقتصادي، اجتماعي، حقوقي و عاطفي) 5️⃣راه‌هاي مقابله با جنگ نرم (19 راه‌کار خرد و کلان براي تقابل با جنگ نرم و پيروزي در اين جبهه، در اين فصل تشريح شده است) ✅علاقه‌مندان مي‌توانند اين کتاب را از انتشارات موسسه امام خميني(ره) تهيه کنند. (شماره 02532113629) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔵استعمار فرانو؛ استعمار قلب و ذهن و زبان 🖊احمدحسين شريفي 🔸«» از يک جهت به سه نوع تقسيم مي‌شود: 1.؛ که با ابزار نظامي و ادوات سخت به دنبال تسخير و تصرف زمين‌ها و سرزمين‌ها بود؛ 2.، که با ابزار سياسي و اقتصادي و امثال آن به دنبال تسخير حکومت‌ها و گماشتن دست‌نشانده‌ها بر ملت‌ها بود؛ 3.و ، که با ابزارهاي هنري و رسانه‌اي و فضاي مجازي و ديپلماسي عمومي،‌به دنبال تسخير دل‌ها و ذهن‌ها و اراده‌ها و عزم‌هاست؛ دنبال حکومت کردن بر ذهن و زبان و انديشه ملت‌هاست. دنبال شکل‌دهي به اراده‌ها و خواست‌ها و حتي احساسات و عواطف و هيجانات است. 🔸اگر ذهن و زبان و انديشه ملتي به تسخير درآمد، در آن صورت، اقتصاد و سياست و تاريخ و همه داشته‌هاي مادي و معنوي خودش را بدون هيچ مقاومتي، تقديم بيگانگان خواهد کرد. اگر احساسات و عواطف و هيجانات ملتي تحت کنترل درآمدند در آن صورت نوکري بيگانگان و ذلت در برابر آنها را نه تنها بد نمي‌داند که به آن افتخار هم مي‌کند! «از نظر تاريخي جنگ‌هاي سخت، دکترين‌هاي حاکم در دوران استعمار کهنه (که تقريباً از قرن پانزدهم ميلادي آغاز شد) بودند؛ جنگ‌هاي نيمه‌سخت (کودتاها و شورش‌ها و ...) رويه‌هاي حاکم در دوران استعمار نو؛ و جنگ‌هاي نرم وجهة غالب استعمار در دوران استعمار فرانو هستند. در دوران استعمار کهنه، استعمارگران از طريق لشکرکشي‌هاي نظامي و با تکيه بر قدرت نظامي خود به تسخير سرزمين‌هاي ديگر مي‌پرداختند. در استعمار نو، استعمارگران از طريق حکومت‌هاي دست‌نشانده و مزدوران داخلي و قوانين و مقررات بين‌المللي اهداف استعماري خود را دنبال مي‌کردند. در استعمار فرانو از طريق تهاجم فرهنگي، شبيخون فرهنگي، ناتوي فرهنگي و يا به اصطلاح جديدتر و کامل‌تر، از طريق جنگ نرم به فعاليت مي‌پردازند.» (کتاب ، احمدحسين شريفي) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴ضرورت اولويت‌بندي در فراگيري دانش‌ها 🖊احمدحسين شريفي 🔸انسان با توجه به عمر کوتاهي‌ که دارد، حتي امکان آموختن همة علوم لازم و شايسته را ندارد،‌ بنابراين بايد اولويت‌بندي کند و لازم‌ترين و ضروري‌ترين مسائل را بياموزد. به تعبير (ع): العُمْرُ اقْصَرُ مِن انْ تَعلّمَ كُلَّ ما يحسُنُ بِك عِلمُهُ فَتَعَلَّم الاهَمَّ فالاهَمّ؛ عمر کوتاه‌تر از آن است که همة اموري که دانستن‌شان براي تو خوب است را بياموزي؛ پس اولويت‌بندي کن. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴اين کتاب که در ايام فتنه سال 1388 نوشته شد و تاکنون بيش از چهل بار تجديد چاپ شده است، مشتمل بر هفت فصل استت: 1️⃣نکات مقدماتي (ضرورت آزمايش همه آدميان؛ فوايد اجتماعي آزمايش‌هاي الهي؛ مفهوم‌شناسي فتنه و ...) 2️⃣توصيف شرايط و موقعيت‌هاي فتنه‌خيز (مشتبه‌سازي حق و باطل؛ آغازي ناشناخته و پوشيده؛ فضاي گردبادي؛ آسيب‌زنندة آگاهان؛ فروخورندة فتنه‌گران و شخصيت‌محوري به جاي حقيقت‌محوري) 3️⃣بسترهاي اجتماعي ايجاد فتنه (ثروت‌گرايي و مال‌پرستي؛ دين‌داري غيرعالمانه؛ شبهه‌افکني‌هاي بي‌مبنا؛ روابط ناسالم اداري؛ روابط ناسالم اقتصادي؛ ...) 4️⃣شگردهاي فتنه‌گران (استفاده از شيوه‌هاي مبارزه نرم؛ استخدام چهره‌هاي موجه و مقدس؛ استتفاده از شعارهاي خوب و جذاب؛ سخن گفتن از اصول متعالي انساني؛ ...) 5️⃣عوامل پيدايش فتنه (خودخواهي و هواپرستي؛ رياست‌طلبي؛ دنياطلبي؛ بدعت‌گذاري در دين و ...) 6️⃣پيامدهاي فتنه (پيامدهاي منفي و نتايج مثبت فتنه مثل جداسازي مرزها؛ پختگي سياسي و اجتماعي؛ به فعليت رسيدن استعدادها) 7️⃣شيوه‌هاي مبارزه با فتنه (شيوه‌هاي در امان ماندن از فتنه؛ شيوه‌هاي مبارزه کوتاه‌مدت و روبنايي و شيوه‌هاي مبارزه بلندمدت و زيربنايي) ✅اين کتاب توسط کانون انديشه جوان چاپ شده است؛ تلفن مرکز پخش: 02188505402 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴قوانين قسمت يازدهم: 🖊احمدحسين شريفي 🔸انسان اخلاقي کسي است که 44. در کارهاي عمدة زندگي خود، از ديگران مشورت مي‌گيرد؛ زيرا اولاً، خودش را عقل‌ کل نمي‌داند؛ بلکه دانش و تجربه خود را ناقص و ضعيف مي‌شمارد؛ زان که با عقلي چو عقلي جفت شد مانع بعد فعلي و بد گفت شد عقل با عقل دگر دو تا شود نور افزون گشت و ره پيدا شود ثانياً، مي‌داند که در گفتگو و مشورت با ديگران احتمال بيشتري براي انکشاف حقيقت وجود دارد؛ مشورت عقل و انديشه را روشنايي مضاعف مي‌دهد؛ زيرا مشورت چيزي جز مشارکت در عقول و انديشه‌هاي دلسوزان و افراد بي‌طرف نيست. امام علي(ع) فرمودند: «مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْيِهِ هَلَكَ وَ مَنْ شَاوَرَ الرِّجَالَ شَارَكَهَا فِي عُقُولِهَا» مشورت ادراک و هشياري دهد عقل‌ها مر عقل را ياري دهد اين خردها چون مصابيح انور است بيست مصباح از يکي روشنتر است ثالثاً، مي‌داند که استبداد در تصميم‌گيري از مهمترين لغزشگاه‌هاي انديشه و عمل است. رابعاً، مشورت حتي با زيردستان، موجب تربيت اخلاقي و عقلاني آنان مي‌شود. خامساً، از برکات مشورت با ديگران، تقويت حس نرم‌خويي و انعطاف‌پذيري در انسان است. سادساً، مشورت با ديگران موجب تقويت روحية همدلي و همياري اجتماعي و ايجاد حس مسؤوليت در ديگران مي‌شود. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴حريت شيخ حر عاملي 🖊احمدحسين شريفي 🔸محمدبن حسن بن علي، معروف به (1033- 1104ق) از بزرگترين محدثان و اخباريان شيعي و صاحب کتاب بي‌نظير ، و از نوادگان حر بن يزيد رياحي، شهيد آزادمرد کربلا، بود؛ نسب او با سي و شش واسطه به حربن يزيد رياحي مي‌رسد. (مقدمه محقق کتاب امل الآمل في علماء جبل عامل، شيخ حر عاملي) 🔸مدتي به رفت و با ملاقات داشت و اجازه روايت به علامه مجلسي داد و متقابلاً از علامه مجلسي اجازة روايت گرفت. و البته بعد از مدتي مجدداً به مشهد مقدس بازگشت و تا آخر عمر مبارک خود، در جوار حرم رضوي سکني گزيد. 🔸سيدمحسن امين صاحب کتاب اعيان الشيعه، در ج9 کتاب ص168 حکايتي از نخستين ملاقات شيخ حر عاملي با شاه سليمان صفوي نقل مي‌کند، که نشان دهندة حريت اين مرد بزرگ است: «شيخ حر در زمان اقامتش در اصفهان روزي به مجلس شاه سليمان صفوي رفت و بدون اجازه شاه در بالاي مجلس و نزد شاه نشست، به طوري که بين او و شاه يک متکا بيشتر فاصله نبود. شاه پرسيد: اين شخص کيست؟ گفتند: يکي از عالمان بزرگ عرب است به نام محمدبن حسن حر عاملي. شاه به شيخ حر گفت: «فرق ميان حر و خر چقدر است؟» شيخ بي‌درنگ، پاسخ داد: «يک متکا». شاه از حاضر جوابي و شجاعت شيخ يکه خورد» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
غبار_فتنه_1.mp3
15.81M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره شناسی و شناسی ١ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴اين کتاب در يک مقدمه و سه بخش سامان يافته است: ✅بخش اول: معناشناسي خوب و بد فصل1: نظريات غيرشناختي فصل2: نظريات شهودگرا فصل3: نظريات تعريف‌گرا ✅بخش دوم: هستي‌شناسي خوب و بد فصل1: توصيه‌گرايي فصل2: نظريه حسن و قبح الهي فصل3: نظريه حسن و قبح قراردادي و اعتباري فصل4: نظريه حسن و قبح ذاتي ✅بخش سوم: معرفت‌شناسي خوب و بد فصل1: قضيه اخلاقي و قضية مشهوري فصل2: عقل و اخلاق 🔸اين کتاب در سال 1389 برندة جايزه کتاب سال حوزه‌هاي علميه شد. 🔸اين کتاب هم‌اکنون به عنوان يکي از متون درسي فلسفه اخلاق در مقطع کارشناسي ارشد و دکتري در برخي از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي تدريس مي‌شود. 🔸شماره تلفن انتشارات موسسه امام خميني(ره) (02532113629) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat