🔴شرایط موفقیت
🖊احمدحسین شریفی
🔻 مهمترین «ویژگیهای رفتاری» مشترک میان انسانهای موفق (صرف نظر از حوزه تخصصی آنان) عبارتند از:
✔️سحرخیزی
✔️مثبتاندیشی و مثبتنگری
✔️هدفمندی و سختکوشی
✔️خیرخواهی و نیکوکاری
✔️مصاحبت با افراد موفق و امیدوار
✔️اصالت ندادن به قضاوتها و داوریهای دیگران
✔️مشورتگیری
✔️مطالعه پیوسته و هدفمند
✔️فعالیتهای بدنی منظم و برنامهمحور
#اخلاق
#موفقیت
#مدیریت
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴تجربهاندوزی و زیرکی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻مارتین #لوترکینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکاییهای آفریقاییتبار، در جملهای زیبا میگوید:
«اگر کسی یک بار مرا فریب داد شرم بر او باد؛ اما اگر دوباره مرا فریب داد شرم بر من باد.»
🔻این سخن ترجمهای از آن سخن مشهور #پیامبر_اکرم(ص) است که میفرماید:
«انسان مؤمن (یا انسان عاقل) از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود» (الْمُؤْمِنُ (العاقل) لَا يُلْسَعُ مِنْ جُحْرٍ، مَرَّتَيْنِ).
🔻«تجربهاندوزی» و «عبرتآموزی» نه تنها از ویژگیهای «مؤمنان»؛ بلکه صفتی مورد انتظار از «عاقلان» است.
#اخلاق_اجتماعی
#تجربه
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴از جنگ شناختی تا جنگ گرایشی
🖊احمدحسین شریفی
تردیدی در وجود یک «جنگ شناختی جهانی» علیه مردم ایران وجود ندارد؛ اما نباید غفلت کرد که ابزار اصلی این جنگ شناختی، «جنگ عاطفی و احساسی و هیجانی» است.
کارویژه اصلی رسانههای دشمنان ملت دگرگون کردن «گرایش»های مردم و ایجاد تغییر در «میل و سلیقه و ذائقه» مردم در حوزههای مختلف #سبک_زندگی و اوقات فراغت و سبک موسیقایی و امثال آن هستند و از این راه دنبال دگرگون کردن بینشها و سازماندهی به کنشهای مردماند.
#جنگ_نرم
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۴)
🔶آرامش متأملانه
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از دیگر پیامدهای زیست فیلسوفانه، «آرامش متأملانه» است. فیلسوفان به دلیل پیروی از عقل، زیستی آرام دارند. و به دلیل
1⃣تفسیری عقلانی که از هستی و فعل و انفعالات تکوینی و اجتماعی دارند، به ندرت دچار اضطراب میشوند.
2⃣نظام عالم را نظامی معنادار و ذیروح میدانند، به همین دلیل، هیچ امری را، چه خوشایند باشد و چه بدآیند، بیحکمت نمیدانند.
آنان نه تنها «اسیر حوادث» نمیشوند؛ بلکه میکوشند «امیر حوادث» شوند. با آرامشی متأملانه در صدد فهم معنا یا معانی نهفته در پس حوادث هستند.
#فلسفه
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ترس، ضعف و شجاعت
🖊احمدحسین شریفی
«ترس»، مانع «شروع»؛
«ضعف» مانع «پایان دادن»
و «شجاعت» عامل «استقامت» و «استمرار» میشود.
#اخلاق
#ترس
#شجاعت
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ترس و توقف
Don't let the fear of what could happen , make nothing happen
اجازه نده ترس از رخدادهای محتَمل، کارها را متوقف کند.
#اخلاق
#ترس
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴عبادت و تفکر
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امام هادی علیه السلام در روایتی میفرماید:
لَيْسَتِ الْعِبَادَةُ كَثْرَةَ الصِّيَامِ وَ الصَّلَاةِ وَ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فِي أَمْرِ اللَّهِ؛
«عبادت به روزه و نماز زیاد نیست؛ بلکه عبادت تفکر زیاد در امر خدا است»
در اینکه منظور از «امر خدا» در این روایت چیست چند احتمال داده شده است:
یک. دستور خدا؛ یعنی اوامر و نواهی خداوند؛
دو. فعل خدا؛
احتمال سوم این است که منظور تفکر در امور الهی باشد؛ یعنی تفکر در آیات تکوینی و تشریعی حضرت حق.
به هر حال #امام_هادی علیه السلام در این روایت، «تفکر»ی که ما را به خدا برساند و درباره مسائل مربوط به خدا باشد، نه تنها به عنوان «عبادت» بلکه «عبادت کامل» معرفی میکند. و این از امتیازات منحصر به فرد دین اسلام (در مقایسه با سایر ادیان) است که تفکر در دین و تفکر در آیات تکوینی و تشریعی الهی را از اتمَ مصادیق عبادت به شمار میآورد.
#تفکر
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴رضایتمندی و نارضایتی
🖊احمدحسین شریفی
🔻«رضایتمندی» و «نارضایتی»، وابسته به «میزان دارائی» افراد و جوامع نیست.
«توجه به داشتهها» یا «تمرکز بر نداشتهها» است که عامل اصلی رضایتمندی یا نارضایتی است.
🔻یکی از دلایلی که قرآن کریم اکیدا توصیه به یادآوری نعمتها و داشتهها میکند همین حقیقت است:
«یَا أَیُّهَا النَّاسُ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ؛ ای مردم! نعمتی را که خدا به شما داده است، متذکر شوید.»
«وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ؛ و به یاد آرید نعمتهای خدا را بر خود.»
«فَاذْکُرُواْ آلاء اللّهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ پس نعمتهای خدا را به یاد آرید، شاید که رستگار شوید.»
«فَاذْکُرُواْ آلاء اللّهِ وَلاَ تَعْثَوْا فِی الأَرْضِ مُفْسِدِینَ؛ پس نعمتهای خدا را یاد کنید و در زمین به فساد و تبهکاری برنخیزید.»
«وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ؛ و اما نعمت پروردگارت را بازگو کن.»
#اخلاق
#رضایتمندی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۵)
🔶امید به آینده
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻یکی دیگر از پیامدهای اخلاقی زیست فیلسوفانه، تقویت روحیه امید و امیدواری است. فیلسوفان اصیل، هرگز مأیوس نمیشوند. زیرا
1️⃣از طرفی به قدرت اراده و عزم آدمی اطمینان دارند و از طرفی دیگر به حکمت و خیرخواهی و رحمانیت و رحیمیت خداوند ایمان دارند.
2️⃣افزون بر این، میدانند که نظام عالم نظام ممکنات است و بسیاری از اسباب و وسایل مرتبط با زیست انسانی تحت تسخیر اراده و قدرت آدمیاند و انسان میتواند با استفاده از آنها بر محدودیتها و موانع فایق آید.
#فلسفه
#امید
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴از جهالت تا سفاهت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«جهالت» یعنی فقدان دانش و آگاهی؛ اما «سفاهت» یعنی فقدان خرد و روشنایی. سفاهت، یاران و سربازان و جنودی دارد:
نفاق، ناامیدی، ظلم، دنیاطلبی، طمعورزی، ناشکری، خشونت، بیعفتی، خودبزرگبینی، عجله، پرگویی، پرخوری، پرخوابی، حسادت و ناآرامی از مهمترین نشانههای سفاهتاند.
#فلسفه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸یکی از مصادیق کشاورزی دانشبنیان.
🔸کشت برنج روی آب در چین!
🔻امید است وزارت کشاورزی ما نیز که هم اکنون وزیری علمشناس در رأس آن قرار گرفته است بتواند از ظرفیت دانشگاهیان در دانشبنیان کردن کشاورزی ایران استفاده کند.
#کشاورزی
#علم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴مشهور یا مفید؟
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به جای تلاش برای «مشهور» شدن؛ تلاش کنیم «مفید و مؤثر» باشیم.
امیرمؤمنان(علیه السلام) میفرماید:
«الشُّهرَةُ خَيرُها و شَرُّها في النارِ؛
شهرت، خوب و بدش، در آتش است»
امام رضا (علیه السلام) میفرماید:
«مَن شَهَرَ نفسَهُ بِالعِبادَةِ فاتَّهِمُوهُ على دِينِهِ ؛ فإنَّ اللّهَ عَزَّ و جلَّ يُبغِضُ شُهرَةَ العِبادَةِ و شُهرَةَ اللِّباسِ؛
هر كس خود را به عبادت شهره سازد، به ديندارى او بدگمان باشيد؛ زيرا خداوند عزّ و جلّ از شهرتِ عبادت و شهرتِ لباس نفرت دارد.»
دهها روایت دیگری که در مذمت شهرت و شهرتطلبی وارد شده است همگی نشان از آفات اخلاقی، دینی و اجتماعی آن میدهد. به همین دلیل، انسان خردمند عاقبتاندیش در اندیشه کسب شهرت نخواهد بود.
خویش را رنجور سازی زار زار
تا تو را بیرون کنند از اشتهار
که اشتهار خلق بند محکم است
در ره، این از بند آهن کی کم است
#اخلاق
#اخلاق_شهرت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍ احمدحسین شریفی
🔸مواظب لغزشهای کوچک خود باشیم.
🔸کمترین زاویه با احکام و ارزشهای الهی ممکن است انسان را در نقطه مقابل آنها قرار دهد.
🔻سوراخی کوچک، میتواند بزرگترین کشتی را غرق کند.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴انقلاب اسلامی؛ انقلابی دائمی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انقلاب اسلامی، انقلابی به معنای حقیقی کلمه بوده و هست. «انقلابی مستمر» با نام اسلام و در «گسترهای جهانی» که با محوریت ایران شروع شده است. حدود ۴۴ سال است علیرغم همه دشمنیها با سرعتی چشمگیر و اعجابانگیز به سوی پیشرفت و تعالی حرکت میکند. چشم جهانی به سوی آن دوخته است. حتی قدرتهایی همچون روسیه و چین و هند و کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقایی با الگوگیری از ایران و قدرت تحریمشکنی ایرانیان، به خود جرأت و جسارت تقابل با یکجنانبهگرایی آمریکا و جهان تکقطبی را دادهاند.
در بازدیدی که دیروز (۱۲/ بهمن ۱۴۰۱) از انستیتیوی فلسفه مسکو داشتیم جناب دکتر علیاکبراف، رئیس انستیتیو، میگفت:
«بعد از تحریمهای شدید آمریکا و کشورهای اروپایی علیه روسیه، الگوی ما برای مقاومت، ایران و ایرانیان بودند. وقتی به شما و مقاومت ۴۰ ساله شما نگاه کردیم، به خود جرئت و امید دادیم که ما هم میتوانیم در برابر تحریمهای بیرحمانه غرب مقاومت کنیم و مقاومت خواهیم کرد.»
امیدوارم که هر یک از ما هم وظیفه خود را در این حرکت جهادی و جهانی به خوبی انجام دهیم و در هدایت و ساماندهی به نظامات جهانی بر مبنای توحید و حقیقت و عدالت کوشا باشیم.
#انقلاب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸مسکو. میدان سرخ. مجسمه کارل مارکس؛ فلسفه پرداز کفر و الحاد در قرن بیستم
🔸۱۲ بهمن ۱۴۰۱
🔻به برکت انقلاب اسلامی ایران، الان روحانیت شیعه با افتخار و عزت در خیابانها و میدان سرخ مسکو، که هفتاد سال محور و قبلهگاه خداستیزان و دینگریزان بود، و در کنار مجسمه بیروح و بی معنای کارل مارکس، با «پرچم اسلام» و «نماد معنویت و روحانیت شیعی» عکس یادگاری میگیرد.
🔻درود خدا بر همه مجاهدان و شهیدان راه انقلاب
#مسکو
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸دکتر آندری اسمیرنوف، رئیس بخش فلسفه اسلامی انستیتیو فلسفه روسیه
🔹۱۴ بهمن ۱۴۰۱
🔻طی دو روز کنفرانس «مطالعات اسلامی: حقیقت، روش، تفسیر» در مسکو، استعدادها و علایق زیادی درباره فلسفه و تصوف و عرفان اسلامی را بالعیان دیدم.
🔻فرصتی بیسابقه برای ترویج فلسفه و عرفان و فرهنگ اسلامی در روسیه پدید آمده است، امیدوارم متخصصان فکر و فرهنگ اسلامی قدر این فرصت را بدانند.
#فلسفه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴توصیف امیرمؤمنان در کلام «ابنعربی»
🔻«صَلَواتُ اللهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ حَمَلَةِ عَرْشهِ وَ جَمیعِ خَلْقِهِ مِن أَرْضِهِ وَ سَمائِه عَلَی سرِّ الاسْرارِ، وَ مَشْرِقِ الانْوارِ، الْمُهَنْدس فِی الْغُیوب اللاهوتیَّةِ، السَّیّاحِ فی الْفَیافِی الْجَبَروتیَّةِ، المُصَّوِّرِ لِلْهَیولَی الْمَلَکوتیَّةِ، الْوالی لِلْوَلایَةِ النّاسوتیَّةِ، أُنْموذَجِ الْواقِعِ وَ شَخْصِ الإطْلاقِ، الْمُنْطَبعِ فِی مَرایَا الانْفُس وَ الآفَاقِ، سرِّ الانْبیَاءِ وَ الْمُرْسَلینَ، سَیِّد الأوْصِیاءِ وَ الصِّدّیقینَ، صورَةِ الامانَةِ الإلَهیَّةِ، مَآدَّةِ الْعُلومِ الْغَیْرِ الْمُتَناهیَةِ، الظّاهِرِ بالْبُرْهانِ، الْباطِنِ بالْقُدرَةِ وَ الشّانِ، بَسْمَلَةِ کِتاب الْمَوْجود، فاتِحَةِ مُصْحَفِ الْوُجود، حَقیقَةِ النُّقْطَةِ الْبائیَّةِ، الْمُتَحَقِّقِ بالْمَراتب الإنْسانیَّةِ، حَیْدَرِ ءَاجامِ الإبْداعِ، الْکَرّارِ فی مَعارِکِ الاخْتِراعِ، السِّرِّ الْجَلیِّ، وَ النَّجْمِ الثّاقِب: عَلیِّ بْنِ أبی طالِبٍ عَلَیْهِ السَّلَام»
🔻 «درود خداوند و فرشتگان او و حملکنندگان عرش او، و جمیع آفریدگان آسمانى و زمینىاش بر سرّ اسرار و محل درخشش نورها، مهندس عوالم لاهوت و غیوب [عالم اسماء و ذات]، سیّاح [دانا و بصیر] در عوالم جبروت، مصوِّر هَیُولاى عوالم مَلَکوت، والى و حکمران ولایت در عوالم ناسوت، نمونه و مختصر و شالوده عالم واقع و شخص مُجسَّم عالَم کلّى و وجود إطلاقى، منعکس در آیینههاى آفاق و نفوس، سرّ و حقیقت تمام أنبیاء و مرسلین، سروَر و سالار تمامى أوصیاء و صدّیقین، صورت امانت خداوندى، مادّه و ریشه علوم نامتناهى، حقیقت آشکار به برهان و جلالت و عظمت پنهان بر عقول، بسم اللهِ کتاب موجود، آغاز مُصحَف وجود، حقیقت نقطه بائیّه، تحقّقبخش جمیع مراتب موجودات، تحقّقبخش مراتب انسانیّت، شیر نِیِستان کاخهای إبداع، صاحب حملات مکرّره در معرکههاى اختراع، سرّ آشکاراى حضرت خداوندى، و ستاره درخشان جناب سرمدى: عَلىّ بنِ أبیطالب علیه السّلام».
(«شرح مناقب» محیىالدین ابن عربى، ص ۶۹-۷۰)
#امام_علی
#ابنعربی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴آذربایجان و هویتِ ملّی ایرانیان
«آذربایجان (اعم از شرقی، غربی، اردبیل، و بخشی که در اثر بی کفایتی قاجاریان از ایران جدا شد و ان شاءالله دیر یا زود به دامن ایران بازخواهد گشت) در طول تاریخ بلند ایران زمین، همیشه و همواره یکی از مهمترین و اصلیترین بخشهای ایران بوده است.
نگاهی به کتیبهها و سنگنوشتههای پیش از اسلام و بهویژه دورۀ ساسانیان، و متون تاریخی هر گونه تردیدی را در این زمینه برطرف میکند.
نوروز، اسلام و تشیع همواره در آذربایجان بوده است.
فردوسی بزرگ در شاهنامه با احترام و عظمت و به عنوان پایتخت شجاعت و آزادگی و معنویت ایران از «آذرآبادگان»، «دریاچۀ چیچست یا دریاچۀ ارومیه»، «آذرگشسب یا اردبیل» یاد کرده است.
«فردوسی به صراحت از زبان رستم با صفت آذری از آذربایجانیان حرف زده. ... رستم فرخزاد وقتی اعراب به ایران حمله میکنند به برادرش میگوید خانواده و اموال را بردار و به آذربایجان ببر که محل امنی است:
«همی تاز تا آذرآبادگان
به جای بزرگان و آزادگان»
....
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۶)
🔶جامعنگری
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی دیگر از قواعد زیست فیلسوفانه را میتوان با عنوان نگریستن از «چشم عقاب»، یا نگریستن از «چشم پرنده» معرفی کرد.
🔶فیلسوف کسی است که
1️⃣از افقی بالا به حقایق مینگرد؛
2️⃣همه جوانب مسأله یا مسائل مورد نظر را به وضوح و دقیق میبیند؛
3️⃣به همین دلیل، میتواند توصیف و تفسیر و تبیینی واقعبینانه و دقیق از مسائل ارائه دهد؛
4️⃣اینان هرگز به بیان مشکلات بسنده نمیکنند، بلکه به دلیل دید نافذ و جامعی که دارند همیشه برای مشکلات و گرههای زندگی راهحلهای واقعبینانه و پیشبرنده هم عرضه میکنند.
5️⃣فیلسوف میکوشد پیش از داوری درباره یک رفتار یا گفتار یا اندیشه، تفسیر و تصویری درست، جامع و همهجانبه از آن داشته باشد. یک فیلسوف انسانشناس و واقعبین به خوبی و به درستی میداند که گرایشها، عواطف، رفتارها و روابط آدمیان نسبت به پدیدهها و کنشهای دیگران، معلول و محصول نگرش و بینشی است که درباره آنها دارند. به همین دلیل، یکی از دلمشغولیهای همیشگی او تلاش در جهت فهم درست و دقیق پدیدهها و رفتارهاست.
🔻به هر حال، «جامعنگری» شرط لازم برای «واقعنگری» است. براي آنکه بتوانيم ابعاد مختلف واقعيت را بيابيم، بايد بکوشيم از پنجرههاي متعدد و مناسبی به آن نظر کنيم، نگاه از يک پنجره به واقعيت، نگاهي تکبعدي و یک سو نگرانه است و موجب محروميت و حرمان از ساير ابعاد واقعيت خواهد شد و بلکه ممکن است موجب انحراف و گمراهي هم بشود.
#فلسفه
#جامعنگری
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴غارت زلزلهزدگان!
حقیقتا انسان موجود عجیبی است، با اینکه مرگ لحظهای هزاران تن از هموطنان خود را بالعین و العیان میبیند؛ اما باز هم دست از دزدی و غارتگری برنمیدارد!
🔹این تصاویری از غارت مغازهها و فروشگاهها در شهر زلزلهزدهی هاتای ترکیه است!
#ترکیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«صبر» و «تحمل»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻«صبر» غیر از «تحمل» است. صبر همواره «فضیلت» است؛ اما تحمل لزوماً چنین نیست.
🔻صبر همراه با «رضایت» و نتیجه «آگاهی و عقلانیت» است؛ اما «تحمل» ملازم با «نارضایتی» و نتیجه «مصلحتسنجی» است. این مصلحتسنجی هر چند ممکن است خردمندانه و حکیمانه باشد اما گاهی نیز ممکن است از سر ترس یا ناتوانی باشد.
🔻صبر همراه با «کار و تلاش و مراقبت» است؛ اما تحمل، «ایستایی و انفعال و خودخوری» است
🔻صبر همراه با «احساس مسؤولیت» است؛ اما تحمل همراه با «زجر درونی و احساس سرخوردگی و ضعف».
«وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ»
#اخلاق
#فلسفه
#صبر
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴جسارت ترک عادت
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ترک عادت کاری بسیار دشوار است؛ به همین دلیل افرادی که توانایی ترک عادتهای فکری و عملی را دارند، بسیار انگشتشمارند.
متأسفانه اکثر آدمیان حتی جرئت و جسارت دور ریختن ابزارها و وسایل زاید و بلااستفاده خود را هم ندارند؛ چه رسد به دور ریختن و دلکندن از عادتهای غلطی که سالهای سال با آنها زندگی کردهاند.
به تعبیر یکی از نویسندگان ایتالیایی:
«عادت بیرحمترین سم درون دنیاست!
چون آرومآروم تویِ مغز آدم میره و تا به خودت بجنبی میبینی که با تمام گوشت و پوست اسیرش شدی ...»
#اخلاق
#عادت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۷)
🔶برجستهسازی خوبیها و مثبتاندیشی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی دیگر از قواعد زیست فیلسوفانه #مثبتاندیشی است. فیلسوفان حتی در سختترین شرایط و تاریکترین فضاها، امیدها و نورها را میبینند و خوبیها را بزرگنمایی میکنند و اصالت میدهند.
توضیح آنکه
دربارة يک موضوع واحد ممکن است دو نگرش و نگاه کاملاً متضاد وجود داشته باشد و هر دو هم فی نفسه درست باشند؛ اما يکي «نيروکُش» و ديگري «نيروبخش»؛ يکي «مرگآور» و ديگري «حياتبخش». با ديدن گلي که بر شاخههاي پر خار روييده است، ميتوان گفت:
«چه دنياي بدي! حتي «شاخههاي گل» هم خار دارند!» این نوع نگاه فی نفسه درست است. حافظ هم میگفت:
حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج
فکر معقول بفرما گل بیخار کجاست
اما با دیدن همان گل، این نگاه را هم میتوان داشت که:
«چه دنياي زيبايي حتي «شاخههاي پر خار» هم گل دارند!»
هر دو سخن به نوبة خود درستاند؛ اما
اولاً، دريچة نگاه متفاوت است؛ نگرش آنها به عالم و آدم متفاوت است
و ثانياً، نتيجه و آثار اين دو نوع نگاه هم بسيار متفاوت است.
#فلسفه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
4_5904415507452268758
318.2K
🔸دکتر دینانی: «آقای حسنزاده فلسفه بلد نبود! بابا ولم کن.»
🔻ضمن احترام فراوانی که برای دکتر دینانی قائلم، چنین قضاوتهای بیباکانه و سلیقهای و واضح البطلان را شایسته یک استاد بزرگ فلسفه نمیدانم.
🔻انکار فلسفهدانی #علامه_حسنزاده آملی را چیزی شبیه «انکار الشمس فی رابعة النهار» میدانم.
#فلسفه
✍احمدحسین شریفی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹