1_4178249513.mp3
27.59M
تقدیم به همه عزیزانم.
اگر یادتان بود و باران گرفت
دعای به حال بیابان کنید
#روضه
@Ahmadhoseinsharifi
🔴معنويت و عقلانيت در عرفان علوی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
از مشخصههای عرفان و معنویت ناب علوی همراهی و سازگاری معنویت و عقلانیت است.
#امیرمؤمنان علیه السلام يکی از مهمترين اهداف برانگيختن پيامبران را فعالسازی گنجينههای عقلی آنان میداند: «لِيُثِيرُوا لَهُم دَفَائنَ العُقُول».
آن حضرت در سخنی جامع، جايگاه عقلانيت در دين و معنويت را به اين شکل بيان میکند:
«أَسَاسُ الدِّينِ بُنِيَ عَلَى الْعَقْلِ وَ فُرِضَتِ الْفَرَائِضُ عَلَى الْعَقْلِ وَ رَبُّنَا يُعْرَفُ بِالْعَقْلِ وَ يُتَوَسَّلُ إِلَيْهِ بِالْعَقْلِ وَ الْعَاقِلُ أَقْرَبُ إِلَى رَبِّهِ مِنْ جَمِيعِ الْمُجْتَهِدِينَ بِغَيْرِ عَقْلٍ وَ لَمِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ بِرِّ الْعَاقِلِ أَفْضَلُ مِنْ جِهَادِ الْجَاهِلِ أَلْفَ عَام؛
پايۀ دين بر عقل نهاده شده است،و فرايض در صورت داشتن عقل واجب شده است. پروردگارمان با عقل شناخته مىشود و به وسيلۀ عقل به او توسل مىجويند، و عاقل به پروردگار خود از همۀ كوششگران بىعقل نزديكتر است و همانا ذرهيى از كار پسنديدۀ عاقل برتر از كوشش هزار سالۀ جاهل است.»
اين وصيت و سفارش #پيامبر_اکرم (ص) به امیرمؤمنان بود که از ميان همه راههای سلوک، اگر میخواهی زودتر از ديگران به خداوند برسی و به حقيقت دست يابی، راه سلوک عقلی را بپيما:
«يَا عَلِيُّ إِذَا تَقَرَّبَ الْعِبَادُ إِلَى خَالِقِهِمْ بِالْبِرِّ فَتَقَرَّبْ إِلَيْهِ بِالْعَقْلِ تَسْبِقْهُم؛
اى على! هر گاه بندگان به وسيلۀ عمل نيك به پروردگارشان تقرّب مىجويند، تو با عقلت تقرّب جو، تا از آنان پيشى بگيرى»
#مولوی چه زیبا این توصیه پیامبر اکرم(ص) به امیرمؤمنان را به نظم درآورده است:
یا علی از جملهٔ طاعات راه
بر گزین تو سایهٔ خاص اله
هر کسی در طاعتی بگریختند
خویشتن را مخلصی انگیختند
تو برو در سایهٔ عاقل گریز
تا رهی زان دشمن پنهانستیز
از همه طاعات اینت بهترست
سبق یابی بر هر آن سابق که هست
#عرفان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴پيروی از شريعت در کلام امیرمؤمنان(ع)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
◾️برخی از کجاندیشان، یا خودروشنفکرپنداران، میپندارند که در مسائل معنوی و دینی، «مقصد» مهم است و «راه» اهمیتی ندارد. در حالی که وصول به مقصد بدون توجه به راه یک توهم است. مگر میشود بگوییم: خدایا من تو را میخواهم، اما راه رسیدن به تو برایم اهمیت ندارد؟! مگر میتوان برای وصول به معشوق و جلب توجه او، از راهی رفت و کاری انجام داد که مورد نفرت او باشد؟! چطور ممکن است انسان ادعا کند که خدا را میخواهد اما به شیوهای عمل کند یا از راهی برود که خداوند انزجار و تنفر خود را از آن اعلام کرده است؟!
🔻اما شک نکنید که برای وصول به حق و برای دستیابی به خوشبختی و سعادت، راهی جز عمل به دستورات او نداریم. خداوندی متعال، در قرآن کریم، این حقیقت را با صراحت تمام ابلاغ کرده است که:
قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيم (آل عمران، 31)
ای پیامبر خدا به مردم بگو: «اگر خدا را دوست میدارید، از من پیروی کنید! تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد؛ و گناهانتان را ببخشد؛ و خدا آمرزنده مهربان است.»
#امیرمؤمنان علیه السلام به هنگام انتصاب #مالک_اشتر به ولايت مصر و شهرهای تابع آن، نامهای خطاب به وی مینويسد که به عهدنامهی مالک اشتر معروف است. نخستين بند اين عهدنامه به اين شکل است:
«أَمَرَهُ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ إِيْثَارِ طَاعَتِهِ وَ اتِّبَاعِ مَا أَمَرَ بِهِ فِي كِتَابِهِ مِنْ فَرَائِضِهِ وَ سُنَنِهِ الَّتِي لَا يَسْعَدُ أَحَدٌ إِلَّا بِاتِّبَاعِهَا وَ لَا يَشْقَى إِلَّا مَعَ جُحُودِهَا وَ إِضَاعَتِهَا؛
او را فرمان مىدهد به پرواى از خدا و مقدم داشتن طاعت او بر هر چيز دیگری؛ و پيروى از هر چه او در كتابش به آن فرمان داده است: از واجبات و سنتهايى كه احدى جز با پيروى از آنها خوشبخت نمىشود و احدى هم جز با انكار و پامال كردن آنها بدبخت نمىشود.»
🔹امیرمؤمنان علی علیه السلام همین حقیقت را در نامه ۳۱ که خطاب به امام حسن مجتبی علیه السلام است و همچنین در خطبه ۱۶ نیز با صراحت بیان کرده است.
#عرفان
#فقه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از درسهای استاد شریفی
فلسفه سیاسی فارابی ج۲۵.mp3
16.83M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای فلسفه سیاسی فارابی
🔶متنخوانی کتاب آراء اهل المدينة الفاضلة
🔹جلسه بیستم و پنجم
باب ۳۳: القول فی اشیاء المشترکة لاهل المدینة الفاضلة
#فارابی
https://eitaa.com/Ostad_sharifi
🌹
احمدحسین شریفی
🎤احمدحسین شریفی 🔴درسهای فلسفه سیاسی فارابی 🔶متنخوانی کتاب آراء اهل المدينة الفاضلة 🔹جلسه بیستم
با اجازه استاد این جلسه از درسهای فلسفه سیاسی فارابی را به دلیل فایده عامی که برای بسیاری از محققان دارد، در اینجا نیز بارگذاری کردم.
ادمین کانال🙏🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یادش بخیر.
مطمئنم در بارگاه قدسیان دعاگوی شاگردانش هست.
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍ احمدحسین شریفی
🔹بدون تردید، شرکت در راهپیمایی روز قدس موجب خشم دشمنان اسلام میشود. و قرآن میفرماید هر قدم و اقدامی که موجب خشم دشمنان اسلام شود، «عملی صالح» است:
«وَلَايَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَايَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ ۚ إِنَّاللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ (توبه120)؛ و هیچ گامی که موجب خشم کافران میشود برنمیدارند، و ضربهای از دشمن نمیخورند، مگر اینکه به خاطر آن، عمل صالحی برای آنها نوشته میشود؛ زیرا خداوند پاداش نیکوکاران را تباه نمیکند.»
🔻پس به طور قطع در ازای هر قدمی که برای راهپیمایی روز #قدس برمیداریم «عملی صالح» در پرونده اعمال ما ثبت میشود.
🔸مؤمنان، هرگز چنین فرصتی را از دست نخواهند داد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ضرورت «مواجهه ترکیبی» با عفتستیزان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶کسانی که فرهنگسازی را منحصر به فعالیتهای تبلیغی، ارشادی و تبیینی میدانند، نه «فرهنگ» را شناخته و نه «فرهنگسازی» را دانستهاند.
«جدیت» و «صلابت» در اجرای قانون و «برخورد بیاغماض» و «سریع» و «علنی» با «قانونشکنان» نیز از جملهی ارکان و مؤلفههای فرهنگسازی است.
🔻هزاران سال است که #حجاب و عفت از مهمترین و آشکارترین ارزشهای ایرانی و اسلامی زنان و دختران ما بوده است. (یعنی حجاب یک ارزش اسلامی و ایرانی است)
🔻افزون بر آن، در مقررات و قوانین جمهوری اسلامی نیز به عنوان یکی از هنجارها و ارزشهای اجتماعی بدان تصریح شده است. (یعنی حجاب یک قانون اجتماعی است)
🔻در عین حال، چند دهه است که جبهه استکبار و دنیای غرب با به کارگیری همه توان تبلیغی و رسانهای و فکری و سیاسی خود، مبارزهای همهجانبه با این هنجار اجتماعی و اسلامی را آغاز کرده است. این مبارزه هم مبارزهای پنهان نیست، بلکه از جملهی آشکارترین و علنیترین راهبردهای دشمنان ایران و اسلام برای تجزیه ایران و ایجاد شقاق و اختلاف اجتماعی در میان ایرانیان و مبارزه با ارزشهای اسلامی و ایرانی است. (یعنی بیحجاب عملاً در جبهه دشمنان ایران و اسلام قرار گرفته است)
🔷با توجه به ترکیبی بودن این هجمه، روشن است که دفاع از این هنجار و جلوگیری از شکسته شدن حرمت آن نیز باید «دفاعی ترکیبی» و «همهجانبه» باشد. که یکی از مهمترین آنها (۱) شناسایی هنجارشکنان و اخطار به آنها است. (۲) بعد از شناسایی لازم است، به صورت مجازی یا حقیقی و به شکلی هدفمند، جلسات تبیینی و ارشادی برای هنجارشکنان گذاشته شود و حقیقت این ارزش اسلامی ایرانی و همچنین برنامههای دشمنان بشریت در این رابطه به آنان تعلیم داده شود. (۳) اگر باز هم تجری کرده و در مقابل این قانون اجتماعی و سیاسی اسلام و این سنت هزاران ساله ایرانیان ایستادگی کردند در آن صورت، معلوم میشود که نه تنها در جبهه دشمنان دین قرار گرفتهاند؛ بلکه به صورتی علنی و آشکار علیه فرهنگ و ارزشهای ملی ایران نیز قیام کردهاند. (۴) اینجاست که باید به دست قانون سپرده شوند و قانون نیز چگونگی مواجهه با چنین افرادی را مشخص کرده است.
#اخلاق_اجتماعی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴راهی برای تربيت نفس
🖊احمدحسین شریفی
🔶کار نفس، حيلهگري و مکاري و تسويل است. هرگز با توصيه و موعظه نميتوان آن را از چنين کاري باز داشت. به تعبير برخي از بزرگان، اگر 124 هزار پيامبر همگي از نفس خواهش کنند که دست از حيلهگري و تسويل بردارد، گوش نميدهد.
🔶یکی از راههایي که ميتوان به وسيلة آن نفس را رام خود کرد و از شر حيلهگري او در امان ماند، گرسنه نگه داشتن آن است: اَجِعْ کلبَکَ يَتْبَعک؛ سگ خود را گرسنه نگه دار تا رام تو شود و از تو پيروي کند. یعنی نه تنها به هیچ وجه خواستههای غیرمعقول و غیرمشروع او را نباید اجابت کرد، بلکه خواستههای مباح او را هم باید مدیریت کرد.
به نان سازند مردم رام هر سگ را
و ليکن تو اگر خواهي سگ نفست شود رامت مده نانش
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«حضرت ولایت» و توصیه به «تقویت بنیانهای معرفتی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله خامنهای، در دیدار روز گذشته خود با دانشجویان (۲۹/ /۱/ ۱۴۰۲) ضمن تکرار توصیه اکید خود به دانشجویان مبنی بر «ضرورت استحکام بنیانهای فکری و معرفتی» فرمودند:
«در این صورت دل جوان محکم، گامش استوار و حرکتش مستمر و خستگیناپذیر خواهد شد. بنابراین جوانان دانشجو باید با استفاده از قرآن، نهجالبلاغه و کتابهای اندیشمندانی همچون «مطهری»، «بهشتی» و «مصباح» روی مسائل معرفتی کار و مطالعه و تأمل و تدبر کنند.»
درباره سیر مطالعاتی آثار این سه اندیشمند بزرگ کتابهایی نوشته شده است و بعضاً برنامههایی برای مطالعه روشمند آثار آنان نیز اجرا شده است.
در این مختصر درباره یکی از آثار علمی علامه مصباح(ره) اشارهای میکنم: طرح ولایت که خود #علامه_مصباح آن را حاصل عمر و اندیشه خویش میدانستند و میفرمودند:
«بنده قریب به 70 سال است که مشغول تحصیل علوم دینی هستم و به اندازه وسع خودم، کارهایی نیز چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب انجام دادهام؛ اما صادقانه میگویم که آنچه امروز به نام #طرح_ولایت معروف است، بهترین خدمتی بوده است که بنده در طول این 70 سال در انجام آن سهمی داشتهام. ... طرح ولایت میوه درختی است که 70 سال برای آن زحمت کشیده شده است. ... اسلام نور است و تمام افتخار ما باید این باشد که خادم این نور باشیم و این نور را در جامعه زنده نگه داریم؛ لذا بنده معتقدم اینکه حاصل 70 سال کار علمی در طول 7 هفته به عنوان طرح ولایت، عرضه میشود، بسیار ارزشمند و مغتنم است و قدمی برای زنده نگاه داشتن این نور است؛ لذا باید قدر آن را دانسته، شکرگزار این نعمت الهی باشیم.»
🔻دوره طرح ولایت دارای شش محور اساسی است که همگی ناظر به بنیانهای معرفتی و فکریاند. این شش محور از ریشهایترین مباحث یعنی «معرفتشناسی» و «هستیشناسی و خداشناسی» شروع میشود؛ سپس بر پایههای استوار معرفتشناسی و هستیشناسی اسلامی به مباحث «انسانشناسی» میپردازد و در ادامه، امتداد مباحث پیشین را در «فلسفه اخلاق»، «فلسفه حقوق» و «فلسفه سیاست» به صورتی مستدل و معقول نشان میدهد.
🔻در این طرح، رابطهای ارگانیک میان همه بنیانهای معرفتی و فکری اسلامی برقرار میشود.
🔻دانشآموختگان این طرح به صورتی مستدل و عمیق میتوانند از ارزشهای اخلاقی و حقوقی و سیاسی اسلامی در برابر دیدگاههای غربی و غیراسلامی دفاع کنند.
🔻در این طرح ضمن اشاره به دیدگاههای مدرن و به ویژه اومانیستی و لیبرالیستی در حوزههای اخلاق، حقوق و سیاست، اندیشه اسلامی در این حوزهها به صورتی برهانی و استدلالی عرضه میشود.
🔻فارغ التحصیلان این دورهها، به نحوی بسیار محسوس در برابر هجمههای فکری و فرهنگی غربی بیمه میشوند. تجربه ۲۵ ساله اجرای این طرح شاهدی گویا بر این مدعا است.
🔶امیدوارم مجموعههای دستاندرکار مباحث معرفتی و فرهنگی دانشجویان یعنی «نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها»، «معاونتهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها»، «گروههای علمی معارف اسلامی در دانشگاهها»، این توصیه چندین و چندباره حضرت ولایت نسبت به لزوم و ضرورت مطالعه آثار علامه مصباح توسط دانشجویان را جدی بگیرند و دستکم دوره «مدوّن» و «آزمونشده» و «قطعیالتأثیر» طرح ولایت را به هر شکل ممکن در دانشگاهها اجرایی کنند و بالعین آثار و برکات اندیشهای و بصیرتی و کنشی آن را مشاهده کنند.
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴جای خالی «ادب»!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به گواهی ایرانشناسان و مورخان و حتی مستشرقان، ايرانيان جزء باادبترين ملتها بودهاند. شاردن (1643-1713م)، مستشرق فرانسوي که در زمان صفويه به ايران آمده بود، در سفرنامه خود دربارة ادب ايرانيان چنين مينويسد:
من هيچ ملت را مؤدبتر و ملايمتر از ملت ايران نديدهام و ادب و نزاکت در ايرانيها فطري است و اگر سالها با يک ايراني دوستي يا معامله بکنيد، محال است از زبان او چيزي بشنويد که شما را برنجاند و محال است که او حاضر باشد يک خبر بد به شما بدهد و اگر مجبور شود راجع به مرگ يک نفر صحبت کند ميگويد «عمرش را به شما داد» يا «عمرش را به شما بخشيد». يعني او نميخواست بميرد تا اينکه باعث تأثر شما بشود؛ بلکه چون شما را دوست ميداشت براي ابراز دوستي عمرش را به شما واگذار کرد و رفت.
🔻اما متأسفانه در دوران معاصر در میان جمع کثیری از ایرانیان، نه تنها اثری از این فضیلت اجتماعی نمیبینیم! بلکه در حوزههای مختلفی از زیست اجتماعی شاهد بیادبیها و بینزاکتیها و گستاخیهای آشکار نیز هستیم. و این خود یکی از امالمفاسد اجتماعی است؛ یعنی آثار و پیامدهای بسیار مخربی برای فرد و جامعه دارد. به تعبیر امیرمؤمنان علی علیه السلام:
«مَنْ قَلَّ أَدَبُهُ كَثُرَتْ مَسَاوِيهِ؛ کسی که ادب او کم باشد، بدیها او زیاد میشود».
و به تعبیر مولوی:
از خدا جوییم توفیق ادب
بیادب محروم گشت از لطف رب
بیادب تنها نه خود را داشت بد
بلک آتش در همه آفاق زد
هر چه بر تو آید از ظلمات و غم
آن ز بیباکی و گستاخیست هم
هر که بیباکی کند در راه دوست
رهزن مردان شد و نامرد اوست
از ادب پرنور گشتهست این فلک
وز ادب معصوم و پاک آمد ملک
بد ز گستاخی کسوف آفتاب
شد عزازیلی ز جرات رد باب
🔻به گمان این بنده، جامعه ما به شدت نیازمند آموزش «ادب» در حوزههای مختلف و در سطوح گوناگون است: «ادب لباس پوشیدن»، «ادب آرایش کردن»، «ادب راه رفتن»، «ادب سخن گفتن»، «ادب گوش دادن»، «ادب نقد کردن»، «ادب مخالفت کردن»، «ادب مواجهه با بزرگان»، «ادب مواجهه با معلم و استاد»، «ادب برخورد با پدر و مادر»، «ادب برخورد با همسایه» و ....
امیدوارم نظامهای رسمی و غیررسمی آموزشی و پرورشی در کشور ما به وظیفه سترگ خود در آموزش و نهادینهسازی ادب فردی و اجتماعی عمل کنند.
#اخلاق
#ادب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸 رشد و رویش معنویتگرایی انقلابی
🔹عکس دستهجمعی ۱۴۰۰ نفری معتکفین دهه هشتادی و... یزدی در مسجد آخوند ملااسماعیل
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴تاکتیکهای نوین دشمنی غرب با اسلام
🔸رهبر انقلاب در خطبههای نماز عید فطر:
«دشمنان اسلام فهمیدهاند که از نیروی نظامی کاری ساخته نیست. ... کار و تاکتیک آنها امروز عبارت است از:
«تزویر»،
«تحریف»،
«دروغگویی»،
«وسوسه کردن»،
«خلاف واقعنمایی»،
«تحقیر ملّتها»،
«بدبین کردن ملتها به خود»،
«پنهان کردن تواناییها و برجستگیها و درخشانیهای ملتها».
در شناخت حرکت دشمن و تاکتیک و روش دشمن باید بهروز باشیم و راه ابطال آن را به دست بیاوریم.»
#جنگ_نرم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸تصاویر احتمالی از هفت عالم بزرگ شیعه به کمک هوش مصنوعی
🔻گفته شده که این تصاویر با تکیه بر سه دسته اطلاعات جمعآوری شده:
۱. گزارشهای تاریخی از شمایل ظاهری این عالمان
۲. نقاشیهای به جای مانده از چهره برخی از آنان
۳. تصاویر فرضی موجود در جامعه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ماجرای جالب و شگفتانگیز «کِلی گلاسون» بانوی آمریکایی-کانادایی که میخواست با دین تائوئیسم آشنا بشه اما از مذهب اهل بیت (علیهم السلام) سر در آورد
🔻با تشکر از دوست عزیزم جناب سید روحالله موسوی بابت ترجمه و زیرنویس این کلیپ.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴به بهانه روز بزرگداشت شیخ بهائی و روز معماری
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶امروز (سوم اردیبهشت) در تقویم جمهوری اسلامی ایران با عنوان روز بزرگداشت #شیخ_بهائی و روز #معماری نامگذاری شده است. معماری را میتوان در زمره «هنر» به حساب آورد؛ زیرا هم «دانش» است و هم «صنعت»؛ هم «تجلی جهاننگری» است و هم «ظهوریافتهی ایدئولوژی»؛ هم «محصول فرهنگ» است و هم «انتقالدهنده فرهنگ».
🔷در این رابطه بیان دو نکته خالی از لطف نیست:
🔻نکته اول:
باید بدانیم که شیخ بهائی که به بهانه بزرگداشت او روز سوم اردیبهشت به روز معماری نامگذاری شده است، افزون بر آنکه یک معمار کمنظیر و استثنائی بود؛ حکیم، فقیه، عارف، ریاضیدان، منجم، شاعر، ادیب، مورخ و محدثی بزرگ هم بود. فی الواقع، معماری او مظهر و تجلی حکمت و فقه و فلسفه و کلام و عرفان و دینشناسی او و همچنین «عقلانیت تاریخی» او بود.
🔻نکته دوم:
فرهنگ مدرن غرب و #سبک_زندگی مدرن غربی، با همه خوبیها و بدیهایش، یعنی فکر و فرهنگ #پستمدرن، با تغییر در معماری رسمیت یافت. معماری پستمدرن نیز نه تنها تجلی و مظهر ارزشهای لیبرالیستی که ظهوریافته فلسفه و حتی معرفتشناسی پستمدرن است: «پیچیدگی»، «ابهام»، «درهمریختگی»، «درهمتنیدگی» و «بینظمی» از ویژگیهای فلسفه و معرفتشناسی پستمدرن است که همگی از ویژگیهای معماری پستمدرن هم به شمار میروند.
همچنین «فردیت»، «لذتگرایی»، «لذتطلبی» و «سودگرایی» نیز از شاخصههای ارزشی پستمدرنیسم است که تجلی و ظهور همه آنها را میتوان در معماری پست مدرن هم یافت.
🔶اما آیا مکتب فلسفی ما و جهاننگری و نظام ارزشی ما نیز مانند جهاننگری و نظام ارزشی پستمدرن دارای ویژگی آشفتگی و درهمتنیدگی و بینظمی است؟ پاسخ روشن است؛ ما چنین #فلسفه و جهاننگری و نظام ارزشیای نداشته و نداریم.
◾️افسوس که نه بسیاری از فیلسوفان ما متوجه این شکاف عظیم میان معماری و فلسفه ما هستند و نه بسیاری از معماران و شهرسازان ما متوجهاند که در چه زمینی بازی میکنند، سنگ چه مکتبی را به سینه میزنند و با معماری خود چه #فرهنگ و جهاننگری و فلسفهای را مدیریت میکنند: زیرا به اعتقاد این بنده «معماری چیزی جز «مدیریت فضا» به منظور «مدیریت اندیشه و رفتاری» که در آن فضا انجام میگیرد نیست.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴آفت غرور دینی و مذهبی در کلام آیتالله شاهآبادی
🖊احمدحسین شریفی
🔸خدا رحمت کند آیتالله #شاهآبادی، آن استاد امامپرور، را در کتاب بسیار ارزشمندشان شذرات المعارف چه تحلیل زیبایی از «غرور دینی» بیان کردهاند:
«غرور مسلمین بحقانیت خود که منشاء تحویل دادن میدان دعوت است به معاندین و موجب قناعت نمودن باسلام انفرادی و ترک تبلیغات و امر به معروف و نهی از منکر شده و چنانچه غرور بشفاعت منشأ ارتکاب انواع رذائل اخلاقیه و اقسام معاصی کبیره گردیده بحدی که افتخار به اشتهار به آن مینمایند با اینکه غرور به اسلام و شفاعت منجر بحرمان از هر دو خواهد شد زیرا که سیر کفر و فسق در ارواح، اسرع است از سیر وبا در ابدان.» (شذرات المعارف، الشذره الاولی: توضیح مرام الاسلام فی شفاء صدورالانام)
🔻همانطور که ملاحظه میشود ایشان سه آفت بزرگ برای #غرور دینی ذکر میکند:
1. سستی و کاهلی در تبلیغ دین و در نتیجه سپردن «میدان رسانه و تبلیغ» به دست دینستیزان و اهل باطل؛
2. «اسلام افرادی» و بی اعتنایی به ارزشهای اجتماعی اسلام و در نتیجه ترک امر به معروف و نهی از منکر؛
3. محرومیت فرد و جامعه به ظاهر مسلمان از اسلام حقیقی.
#تبلیغ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴حجاب و امر سیاسی
✍️احمدحسین شریفی
🔻شنیدم یکی از مدرسان فقه چنین توصیه فرمودهاند:
«مسأله بیحجابی را سیاسی نکنیم... به نظر من، مسأله را باید خدایی شرعی کرد و از پتانسیل آیات قرآن، و کلمات و رفتار معصومان(ع) استفاده کرد.»
🔻این بنده خدا گویا توجه نکردهاند که:
اولاً، مسأله حجاب و بیحجابی اساساً مسألهای سیاسی، مدنی و اجتماعی است. نمایش اجتماعی تعهد یا بیتعهدی به «ارزشهای اجتماعی اسلام» است.
ثانیاً، پیشفرض غلط این سخن آن است که مسأله سیاسی نمیتواند، خدایی و شرعی باشد!
آیا چنین سخنی غیر از پذیرش #سکولاریسم است.
ثالثا، لازمه آشکار این سخن آن است که در مسائل سیاسی نمیتوان از «پتانسیل آیات و کلمات و رفتار معصومین استفاده کرد»!
آیا این چیزی جز پذیرش جدایی دین از سیاست است؟!
رابعاً مگر تاکنون و هماکنون نیز از «پتانسیل آیات و روایات» استفاده نشده یا کم استفاده شده است؟
و خامسا، بسم الله! این گوی و این میدان. از این پتانسیل استفاده کنید و چگونگی استفاده از آن را عملاً نیز به دیگران یاد دهید.
#حجاب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹