🔴نقش مجلسي اول در توسعه منابع حديثي
🖊احمدحسين شريفي
🔸مرحوم #محمدتقي_مجلسي (م1070ق)، مشهور به مجلسي اول، پدر علامه محمدباقر مجلسي دربارة تلاشي که در جمعآوري و تدوين کتابهاي حديثي و رونق حديثشناسي و حديثخواني داشته است، در کتاب لوامع صاحبقراني [اين کتاب هشت جلدي را براي شاهعباس صفوي که به «صاحبقران» ملقب بود، تألف کرد به همين دليل با عنوان لوامع صاحبقراني نامگذاري شد] ميفرمايد:
🔸«حاصل آنكه در اين شهر [اصفهان] دو كس يا سه كس كتب حديث داشتند و آن نيز در كتابخانه بود كه كسى نديده بود تا آنكه روزى شيخ المحدثين شيخ بهاءالدين محمد العاملى در اثناء درس مىگفتند كه اول كسى كه كتب حديث را به ايران آورد پدر من بود عرض نمودم كه «در كتابخانه جدّ بنده و كتابخانه ميرزا محمد ابوالفتوح و كتابخانه مير شجاعالدين محمود بود؟» در جواب فرمودند كه «همين كتابخانه بود كسى مىخواند و چنين بود.» و الحال قريب به چهل سال است كه سعى نمودم و به مرتبهاي رسيده است كه در بسيارى كتابخانهها جميع كتب مكرر هست بلكه در قرى از اصفهان و ساير بلاد منتشر شد و آب رفته به جوى باز آمد و الحمد للّه ربّ العالمين كه اكثر فضلاى عصر اوقات شريف ايشان صرف حديث مىشود و روز بروز در ترقى و تزايد است و به سبب هجران كلى كه بر اخبار واقع شده بود و كسى نمىخواند تصحيفات و اغلاط بسيار واقع شده بود بتأييد اللَّه تبارك و تعالى در روضة المتقين اكثر به اصلاح آمد»
🔸فضاي حديثشناسي، صرفا به #اخباريان و #محدثان اختصاص نداشت؛ بلکه زمينهاي براي تأملات عقلاني و فلسفي و کلامي در احاديث پديد آمد تا جايي که #ميرداماد بزرگترين فيلسوف آن دوران و #ملاصدرا شاگرد برجستة او بنيانگذار حکمت متعاليه، به شرح و تبيين احاديث کتاب کافي پرداختند. در همان دوران حدود سي شرح بر کتاب کافي نوشته شد.
🔸البته کار اخباريان و محدثان نيز صرفا جمعآوري احاديث و دستهبندي آنها نبود بلکه به شرح و تفسير منابع اوليه حديثي هم ميپرداختند. في المثل مجلسي اول کتابي مفصل به زبان فارسي با عنوان «لوامع صاحبقراني» و کتابي مفصلتر به زبان عربي با عنوان «روضة المتقين» در شرح کتاب من لايحضره الفقيه نوشتند. #علامه_مجلسي کتاب مرآة العقول را در شرح کافي و کتاب ملاذ الاخبار را در شرح تهذيب الاحکام نوشت.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
علوم_انسانی_اسلامی_ج_۲.mp3
21.85M
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
✔️جلسه دوم
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
15.mp3
10.81M
🔸از "باید مرا قانع کنند" تا "ابای از گفتگو"!
🔴گفتگوی استاد شریفی با یکی از رسانه هایی که دنبال برگزاری جلسه مناظره ایشان با استاد علوی بروجردی بودند.
🔸به نقل خبرنگار پيگير يکی از رسانههای حوزوی، دفتر جناب آقای سيدجواد علوی بروجردی از قول ايشان گفتهاند که ايشان «منکر #علوم_انسانی_اسلامی نيستند!» و گفتهاند «من چیزی که امروز به نام اقتصاد اسلامی مطرح میشه قبول ندارم» و ادامه دادهاند که نظر ايشان اين است که خرابکاریهای اقتصاد کشور را به اسلام نچسباینم!
🔸استاد شريفی درگفتگوی تلفنی با اين خبرنگار محترم نکاتی را بيان کردهاند که جهت روشنگری بيشتر آن را اطلاعرساني ميکنيم.
🔸اميدواريم جناب آقای #علوی_بروجردی برای دعوت و سخن خودشان (#من_را_بايد_قانع_کنند ) احترام قائل شوند و حال که استاد شريفي دعوت ايشان را لبيک گفتهاند، اجازه دهند اين گفتگو برگزار شود تا همگان قوت و ضعف استدلالهای طرفين را متوجه شوند. و مطمئناً برگزاری چنين گفتگويی ميتواند خدمتی بزرگ به فضای آزادانديشی علمی و پيشبرد علوم اسلامی در حوزههای علميه داشته باشد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
علوم انسانی اسلامی ج ۳.mp3
18.18M
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
✔️جلسه سوم
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴شکلگيري دانش رجال در ساية هدايتهاي ائمه
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي ازدانشهايي که از ديرباز در ميان مسلمانان به ويژه شيعيان شکلگرفت دانش رجال يا شناخت شخصيت راويان احاديث بود. در دانش #رجال، شخصيت، صفات، خوبيها و بديهاي راويان احاديث (البته تماماً از همان جهتي که در اعتماد به نقل او تأثير دارد) به طور دقيق مورد بحث قرار ميگيرد.
🔸اين دانش در سايه توصيه اهل بيت عليهم السلام جايگاهي ويژه در روششناسي اجتهاد و شناخت احاديث اصيل از غير اصيل پيدا کرد. امام علي عليه السلام ميفرمود: «إِذَا حَدَّثْتُمْ بِحَدِيثٍ فَأَسْنِدُوهُ إِلَى الَّذِي حَدَّثَكُمْ فَإِنْ كَانَ حَقّاً فَلَكُمْ وَ إِنْ كَانَ كَذِباً فَعَلَيْهِ»
🔸ذکر دقيق اسناد يک #حديث، از ويژگيهاي دين اسلام است. در ادياني مثل مسيحيت، يهوديت و هندوئيسم و امثال آن وجود ندارد. با شناخت شخصيت راويان از حيث ديانت، قدرت ضبط و امانتداري و امثال آن ميزان اعتماد به حديث هم دستهبندي ميشود.
🔸توصيههاي ائمه اطهار عليهم السلام موجب شد که اين دانش در زمان خود ائمه شکل بگيرد و نخستين آثار مکتوب در نيمه قرن سوم تدوين شود. احمدبن محمدبن خالد #برقي (م 284 يا 290 قمري)، کتابي با عنوان رجال که معروف به #رجال_برقي است تدوين کرد که در آن طبقات راويان را مشخص ميکند.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
علوم انسانی اسلامی ج ۴.mp3
22.72M
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
✔️جلسه چهارم
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴مظلوميت نهجالبلاغه، تبليغ دين و تاريخ اسلام
🖊احمدحسين شريفي
🔸چند روز پيش به صورتي اتفاقي، صوت يکي از استادان برجستة فقه و اصول حوزة علميه قم را ميشنيدم که به جمع فراوان شاگردان خود (طبق شنيدهها، قريب به 500 تا 600 طلبه سطوح عالي در درس ايشان شرکت ميکنند!) سه توصيه جالب داشت:
1.«من هر وقت بيکار ميشوم، #نهجالبلاغه ميخوانم؛ نکات خوبي دارد؛ شما هم همين کار را بکنيد. در اوقات بيکاريتان نهجالبلاغه بخوانيد!»
2.«گاهي هم #تبليغ برويد؛ زيرا تبليغ باعث ميشود زبانتان باز شود!»
3.«تاريخ اسلام هم بخوانيد نکات خوبي دارد! به درد منبرتان ميخورد!»
🔸با شنيدن اين سخنان از يک استاد برجسته و خوشنام فقه و اصول، واقعاً به حال شاگردان او و براي مظلوميت نهجالبلاغه و تبليغ و #تاريخ اسلام تأسف خوردم؛ گريه کردم؛ و براي مردمي که احياناً تحت تبليغ کساني قرار ميگيرند که هدفشان از تبليغ اين است که زبانشان باز شود! دلم سوخت.
🔸چنين نگاهي به نهج البلاغه و تبليغ و تاريخ اسلام است که ما را بدين روز انداخته است. تا جايي که يک استاد پيرمرد بعد از ساليان سال که در کسوت روحانيت است، ميگويد ما چيزي به نام «مکتب اقتصادي اسلام» نداريم! پيامبر اسلام فقط «يک مرشد معنوي» بود! کاري به اقتصاد و مديريت و سياست و علم نداشت!
🔸اميدوارم که بزرگان حوزه و دلسوزان اسلام و معارف اصيل اسلامي تا دير نشده است، فکري براي سيستم آموزشي حوزه کنند. آموزش جهانبيني و نظام ارزشي و قرآن و روايات و اخلاق را در صدر بنشانند. دست کم حق هر کدام از علوم و معارف اسلامي را به همان شکل و صورت و نسبتي که در قرآن است در نظام آموزشي و تربيتي #حوزههای_علميه ادا کنند.
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
علوم انسانی اسلامی ج ۵.mp3
27.71M
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
✔️جلسه پنجم
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴زنگ خطر سکولاريسم در حوزههاي علميه: تا دير نشده است کاري کنيد!
🖊احمدحسين شريفي
🔸مصاحبه جناب آقاي #علوي_بروجردي، نوة دختري آيتالله بروجردي(ره)، با سايت اکوايران، بازتابهاي فراواني در ميان حوزويان و همچنين در رسانههاي داخلي و خارجي داشت. نقدهاي عالمانه و دقيقي نيز از سوي #طلاب_انقلابي و انديشمند نسبت به آن مصاحبه صورت گرفت.
🔸ضمن تشکر از همه طلاب بصير و انقلابي و شجاعي که هر کدام به سهم خود بخشهاي مختلف آن مصاحبة سراسر ايراد و نقص و ناداني را نقد کردند، نکتهاي را متذکر ميشوم که به نظر اين بنده هر گونه غفلت از آن يا ناديده گرفتن آن خسارتهاي جبرانناپذيري براي #حوزههاي_علميه، انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي خواهد داشت.
🔸و آن اينکه به اعتقاد اين بنده، هر چند شخص جناب آقاي علوي بروجردي از جايگاه علمي چنداني برخوردار نيست؛ اما به دليل انتساب به بيت مرجعيت و توانايي در جذب مريداني از ميان طلاب و عوام مردم، تأمل در سخنان ايشان لازم و مهم است.
مصاحبة جناب آقاي علوي بروجردي #زنگ_خطر_نفوذ_سکولاريسم در حوزههاي علميه را به صدا درآورد. اين مصاحبه نشان داد که ايدههاي روشنفکرنمايان سکولار و غربزده و ضد اسلام تا کجا در ميان پارهاي از حوزويان نفوذ کرده است!
🔸به اعتقاد اين بنده، مهمترين نکتة انحرافي در آن مصاحبه يک ساعتة ايشان، اين بود که به تبعيت از مهندس #مهدي_بازرگان و دکتر عبدالکريم #سروش، دين را به #اخلاق تقليل دادند و همچون پارهاي از خانقاهنشينان و معنويتگرايان اسلامستيز، نقش پيامبر خدا را در قد و قوارة يک مربي اخلاقي متعارف و #مرشد_معنوي فروکاستند. و اين عين #سکولاريسم است. با پذيرش چنين ايدهاي است که نه تنها چيزي به نام #اقتصاد_اسلامي نخواهيم داشت که اساساً سياست اسلامي، مديريت اسلامي، حقوق اسلامي هم بيمعنا خواهند بود؛ چه رسد به جامعهشناسي اسلامي و روانشناسي اسلامي و امثال آن.
🔸طرح مسأله اقتصاد کاپيتاليستي و سوسياليستي و امثال آن در اين مصاحبه به اعتقاد بنده، صرفاً پوششي براي طرح چنان ايدة به شدت مخرب و انحرافي بود. اين پوشش را بدان جهت انتخاب کردند که در حال حاضر به سبب ولنگاريهاي اقتصاديِ دولت غربزدهاي که با حمايتهاي خود آنان به قدرت رسيده است، چنين سخناني مطابق با ذائقه عامه و حتي پارهاي از متخصصان ناآگاه يا غرضورز هم هست.
🔸به هر حال، شايد طرح اين سخن قدري تند و گزنده جلوه کند؛ اما با تمام وجود معتقدم که مديران حوزه تا دير نشده است، بايد يک بازنگري اساسي در سيستم آموزشي و تربيتي و تعليمي حوزههاي علميه داشته باشند.
🔸اين امري بديهي است که بدون تحکيم و تعميق بنيانهاي معرفتي، جهاننگري، انسانشناسي، دينشناسي و ارزششناسي طلاب علوم ديني، و با تمرکز مستقيم و اصلي بر مسائل #فقه و #اصول به شيوة مرسوم، در دوران طلائي آموزش (ده سال ابتدايي تحصيل در حوزههاي علميه)، نه تنها هرگز نميتوان حوزهاي در تراز انقلاب اسلامي و متناسب با آرمانهاي #خميني کبير و #خامنهاي بزرگ داشت؛ بلکه بايد منتظر روزي بود که پارهاي از تربيت شدگان همين حوزهها با برافراشتن پرچم سکولاريسم و ليبراليسم، در مقابل انقلاب و اسلام و آرمانهاي خميني کبير بياستند.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
علوم انسانی اسلامی ج ۶.mp3
19.99M
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
✔️جلسه ششم
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴راز ناآشکارگي بسياري از امور اين جهان
🖊احمدحسين شريفي
🔸سادهانديشان چنين ميپندارند که چقدر خوب بود اگر در اين عالم همه چيز آشکار ميشد! پردهاي بر چهرهاي يا حجابي بر انديشهاي و يا حاجبي بر قلبي نبود! #سهراب_سپهري ميگفت:
«من اناری را، میکنم دانه، به دل میگویم:
خوب بود این مردم، دانههای دلشان پیدا بود.»
🔸اما حقيقت آن است که آشکارگي درون آدميان، نظم و انتظام عالم را به هم ميزد. انتظام زيست بشري را به هم ميريخت. به همين دليل خود سپهري، پس از چنان تمناي نادرستي، بلافاصله متوجه پيامدهاي ناگوار تحقق چنين تمنايي شده و ميگويد:
«میپرد در چشمم آب انار: اشک میریزم.
مادرم میخندد.
رعنا هم.» (حجم سبز، در هشت کتاب، ص344-345)
🔸#پيامبر_اکرم(ص) چه زيبا چرايي عدم آشکارگي پارهاي از حقايق را در اين دنيا بيان ميکند:
«اگر ميدانستيد پس از مرگ چه خواهيد ديد؛ هرگز غذائى با اشتها نمىخورديد و هرگز با رغبت چيزي نمينوشيديد و براي آرامش وارد خانهاي نميشديد؛ بلکه بر بلندىها رفته سينه خويش ميخراشيديد و بحال خويش ميگريستيد»
#مولوي هم ميگفت:
استن اين عالم اي جان غفلت است
هوشياري اين جهان را آفت است
هوشياري ز آن جهان است و چو آن
غالب آيد پست گردد اين جهان
هوشياري آفتاب و حرص يخ
هوشياري آب و اين عالم وسخ
ز آن جهان اندک ترشح ميرسد
تا نلغزد در جهان حرص و حسد
گر ترشح بيشتر گردد ز غيب
ني هنر ماند در اين عالم نه عيب
🔸بدون غفلت از انگيزهها و حالات دروني ديگران، و حتي بدون فراموشي ناگواريها، هيچ التذاذي پديد نميآمد. روابط انساني از هم ميپاشيد:
ليک حق بهر ثبات اين جهان
مُهرشان بنهاد بر چشم و دهان
🔸در صورت آگاهي دائمي از بديها و جفاها و غمها، کار معيشت آدميان، سامان نمييافت. مولوي چه زيبا ميگفت:
گاو اگر واقف ز قصابان بدي
کي پي ايشان بدان دکان شدي
يا بخوردي از کف ايشان سبوس
يا بدادي شيرشان از چاپلوس
ور بخوردي کي علف هضمش شدي
گر ز مقصود علف واقف بدي
پس ستون اين جهان خود غفلتست ...
ز آن همي تاني بدادن تن به کار
که بپوشد از تو عيبش کردگار
همچنين هر فکر که گرمي در آن
عيب آن فکرت شدست از تو نهان
بر تو گر پيدا شدي زو عيب و شين
زو رميدي جانت بعد المشرقين
🔸البته کساني که ظرفيت لازم را داشته باشند، چنين آگاهيهايي را دارند. بر آشکار و نهان و سرّ و علن افراد آگاهي دارند و البته از اين آگاهي هرگز به سود خود استفاده نميکنند.
هر که را اسرار حق آموختند
مهر کردند و دهانش دوختند
××××
دست را بر اژدها آن کس زند
که عصا را دستش اژدرها کند
سر غيب را آن سزد آموختن
که ز گفتن لب تواند دوختن
در خور دريا نشد جز مرغ آب
فهم کن و الله اعلم بالصواب
#غفلت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴لزوم برنامهريزي اخلاقي و تهذيبي از نگاه امامخميني(ره)
🖊احمدحسين شريفي
🔸#امام_خميني(ره) همواره تأکيد ميکرد بايسته است که هر انساني، به ويژه طلاب #حوزههاي_علميه، در کنار برنامههاي منظم آموزشي، برنامههاي اخلاقي و تربيتي و معرفتي منظم، دقيق و سنجشپذيري داشته باشند.
🔸ميفرمود همانطور که در پايان سال تحصيلي ميزان پيشرفت علمي هر کسي در رشتة تحصيلياش مشخص است و کارنامة آموزشي او ميتواند گوياي ميزان پيشرفت علمياش باشد، دربارة تهذيب #اخلاق، تحصيل آداب شرعي، معارف الهي و تزکية نفس نيز بايد ميزان پيشرفت افراد (دستکم براي خودشان) مشخص شود. بايد هر کسي بداند که مثلاً در پايان هر روز، هفته، ماه يا سالي چه قدم يا قدمهاي مثبتي در اين جهات برداشته است. و روشن است که اين بدون داشتن برنامهاي منظم و دقيق و سنجشپذير در حوزه اخلاق و تربيت و تهديب نفس، شدني نيست. (ر.ک: جهاد اکبر، ص11)
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🎤نقد سخنان جناب #دکتر_سروش درباره طب اسلامي
🔸اين سخنراني که در تاريخ 19/ 1/ 1399 ايراد شده است؛ قبلا نيز در همين کانال منتشر شده بود؛ اما به دلايل نامعلومي قابل دانلود نبود و مخاطبان فرهيخته کانال کرارا درخواست بازنشر آن را داشتند.
🔸اکنون با توجه به سخنان ديگري که در ماهها و روزهاي اخير توسط برخي از عالمان دين مثل جناب استاد #سيدکمال_حيدري و جناب استاد سيدجواد #علوي_بروجردي در نقد #طب_اسلامي مطرح شده است، انتشار مجدد آن ميتواند مفيد باشد.
👇👇👇👇
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
نقد سروش.mp3
20.19M
🔴نقد سخنان جناب #دکتر_سروش درباره #طب_اسلامي
🎤احمدحسين شريفي
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴حوزههاي علميه، اخلاق و تهذيب نفس
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از سفارشهاي مدام #امام_خميني(ره) به #حوزههاي_علميه، اين بود که نبايد لحظهاي از مسائل اخلاقي و تهذيبي غافل شوند. و تأکيد ميکرد که همزمان با يادگيري و ياددهي مسائل علمي و فقهي و فلسفي، تعليم و تعلم مسائل اخلاقي و علوم معنوي هم بايد باشد.
🔸و ميفرمود همانطور که تعليم و تعلم فقه و اصول و فلسفه بدون استاد ناشدني است؛ در تعليم و تعلم #اخلاق و معنويت و تهذيب نفس نيز محتاج به استاد و مربي و راهنما هستيم: «حوزههاي علميه ... راهنماى اخلاق و مربى قواى روحانى و مجالس پند و موعظه لازم دارد. برنامههاى اخلاقى و اصلاحى، كلاس تربيت و تهذيب، آموختن معارف الهيه، كه مقصد اصلى بعثت انبيا عليهم السلام مىباشد، بايد در حوزهها رايج و رسمى باشد.»
🔸و همواره از اين مسأله رنج ميبرد که چرا جايگاه اخلاق و عرفان و تهذيب نفس و به طور کلي علوم معنوي و روحاني در حوزههاي علميه جايگاهي شايسته و درخور نيست. و هشدار ميداد که «بيم آن است كه حوزههاى علميه در آتيه نتوانند علماى اخلاق، مربيان مهذب و آراسته و مردان الهى تربيت كنند؛ و بحث و تحقيق در مسائل مقدماتى مجالى براى پرداختن به مسائل اصلى و اساسى، كه مورد عنايت قرآن كريم و نبى اعظم (ص) و ساير انبيا و اوليا عليهم السلام است، باقى نگذارد.»
🔸و به مديران و برنامهريزان حوزه و همچنين مدرسان و انديشمندان حوزوي سفارش ميکرد که دست کم «در خلال درس و بحث به تربيت و تهذيب افراد همت گمارند و به مسائل معنوى و اخلاقى بيشتر بپردازند.»
🔸و به #طلاب علوم ديني هم سفارش ميکرد که «محصلين حوزهها نيز لازم است در كسب ملكات فاضله و تهذيب نفس كوشش كرده، به وظايف مهم و مسئوليتهاى خطيرى كه بر دوش آنان است اهميت دهند.» (جهاد اکبر، ص11-12)
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سناتور جمهوری خواه ایالت فلوریدا:
📍ایران دائما در حال بهبود قابلیت های متعارف خود میباشد اگر تحریم نبودند چه میکردند؟!
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
⚫️جهاد جهلزدايي؛ جهادي از جنس عاشورا
🖊احمدحسين شريفي
◾️از جملة شاخصههاي فکر و فرهنگ اسلامي و ايماني #جهاد است. تلقي عامة مردم اين است که جهاد صرفاً در مبارزه با دشمنان بيروني و ايستادگي دربرابر حملة متجاوزان به سرزمينهاي اسلامي است. در حالي که جهاد در تفکر اسلامي گسترهاي بسيار وسيع دارد.
◾️جهاد يعني تلاش مضاعف و خستگيناپذير در زدودن موانع و گشودن راههاي تعالي. مجاهدت و تلاش بيوقفه در مبارزه با دشمنان بيروني و دروني. به هر حال، این دنیا دنیای درگیریها و تزاحمات است. برای دستیابی به اهداف باید جنگید. کوچکترین غفلتی ممکن است پیشیمانی ابدی به بار بیاورد. موانع و دشمنان را بايد از سر راه برداشت.
◾️يکي از مهمترين جلوههاي زيست مجاهدانه، جهاد مبارزه با جهل و ناداني و گمراهي است. که ميتوان بارزترين جلوه آن را در #عاشورا و قيام حسيني(ع) ديد.
◾️آن حضرت تمام تلاش خود را براي بيداريسازي مردم به کار گرفت. به صورت آشکار و نهان مردم و بزرگان قوم را متوجه انحرافات بنياميه کرد. و حتي براي بيدارسازي مردم، جان خود را نيز فدا کرد. از جملة فقرات بلند #زيارت_اربعين #امام_حسين عليه السلام اين است که
🌹و أَعْذَرَ فِي الدُّعَاءِ و مَنَحَ النُّصحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَةِ وَ الْعَمَى وَ الشَّكِّ وَ الِارْتِيَابِ إِلَى بَابِ الْهُدَى وَ الرَّشَاد؛ و در دعوتش جای عذری باقی نگذاشت و از خیرخواهی دریغ نورزید و جانش را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی و بيبصيرتي و شک و ترديد برهاند و آنان را به سوي باب هدايت و رشد بکشاند»
◾️اين نشان ميدهد که درگير شدن با جهل و جهالت کاري بسيار پرهزينه است؛ به ويژه آنگاه که فرد مجاهد تصميم داشته باشد با «جاهلان» نام و نشان دار، با سردمداران جهالت و ضلالت، مبارزه کند؛ بالاخص جايي که «جهل» و «جهالت» و «جاهل» لباس دين و ديانت بر تن کرده باشد. البته چنين جهادي آن قدر ارزش دارد که جان حسين بن علي(ع) و عزيزترين انسانهاي روي زمين در راه آن فدا شود.
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
علوم انسانی اسلامی ج ۷.mp3
21.21M
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
✔️جلسه هفتم
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴هنر و موسيقي متعالي
🖊احمدحسين شريفي
🔸#موسيقي از هنرهاي شريف و بسيار ارزشمند و از جلوههاي جمال الهي است؛ اما همواره در طول تاريخ و به طور ويژه در دوران ما گرفتار افراد حقير و بيبنيان و افکار منحط و روحهايي حيواني شده است. کساني که اين #هنر_الهي را در خدمت هواهاي نفساني و اميال شيطاني خود و ديگران به کار گرفتهاند.
🔸به همين دليل بر دلسوزان فکر و فرهنگ و انسانيت لازم است اين هنر الهي و ارجمند را از چنگ انسانهاي حيوانصفت و مدعيان دروغين و بيبنيان نجات دهند و آن را به مسير اصلي خود باز گردانند.
موسيقي درست يعني يک موسيقي متناسب. اين تناسب و تقارن نه تنها بايد در اجزاء خود موسيقي و ضرب و آهنگ و زمان آن نمايان باشد؛ بلکه بايد:
اولاً، با کليت روح انساني نيز تناسب داشته باشد؛ در خدمت تعادل قواي انساني باشد؛ و معلوم است که چنين تناسبي تنها ميتواند از موسيقيداني صادر شود که خود داراي روحي متناسب باشد؛ کسي که روح نامتناسبي دارد و زنداني شهوت يا غضب است، هرگز نميتواند مولِد يک امر متناسب و موزون و پيشبرنده باشد. «ذات نايافته از هستيبخش/ کي تواند که شود هستيبخش» کسي که داراي «روحي حيواني» است آيا ميتواند در خدمت تعالي «روح انساني» باشد؟
و ثانياً، با کليت جريان هستي هم تناسب داشته باشد؛ کل جهان هستي، در مسير حق است؛ به تعبير قرآن کريم: «وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصير» (نور، 42). همه چيز در حال ذکر حضرت حق است: «تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فيهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُمْ إِنَّهُ كانَ حَليماً غَفُورا» (اسراء، 44) يک موسيقي زماني رسالت خود را انجام ميدهد و ميتواند ماندگار باشد که در خدمت چنين حرکتي باشد.
🔸و #خميني کبير چه زيبا هنر مطلوب قرآني و اسلامي و انساني را ترسيم ميکردند:
«تنها هنرى مورد قبول قرآن است كه صيقل دهنده اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- اسلام ائمه هدى- عليهم السلام- اسلام فقراى دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازيانه خوردگانِ تاريخِ تلخ و شرمآور محروميتها باشد. هنرى زيبا و پاك است كه كوبنده سرمايهدارى مدرن و كمونيسم خونآشام و نابودكننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومايگى، اسلام مرفهين بىدرد، و در يك كلمه «#اسلام_امريكايى » باشد. #هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط كور و مبهم معضلات اجتماعى، اقتصادى، سياسى، نظامى است. هنر در #عرفان_اسلامى ترسيمِ روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسيم تلخكامى گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول است. هنر در جايگاه واقعى خود تصوير زالوصفتانى است كه از مكيدن خون فرهنگ اصيل اسلامى، فرهنگ عدالت و صفا، لذت مىبرند. تنها به هنرى بايد پرداخت كه راه ستيز با جهانخواران شرق و غرب، و در رأس آنان امريكا و شوروى، را بياموزد. هنرمندان ما تنها زمانى مىتوانند بىدغدغه كوله بار مسئوليت و امانتشان را زمين بگذارند كه مطمئن باشند مردمشان بدون اتكا به غير، تنها و تنها در چهارچوب مكتبشان، به حيات جاويدان رسيدهاند. و هنرمندان ما در جبهه هاى دفاع مقدسمان اين گونه بودند، تا به ملأ اعلا شتافتند. و براى خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگيدند؛ و در راه پيروزى اسلام عزيز تمام مدعيان هنر بىدرد را رسوا نمودند.» (صحيفه امام، ج21، ص145// 30/ 6/ 1367)
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
نکات مقدماتی وبینار امید.mp3
23.09M
🎤بحثی درباره "الهیات و اخلاق درد و رنج"
🔘قسمت اول: نکات مقدماتی و مفهومی
✅ فايل صوتی نشست علمی مجازی استاد شریفی در جمع اعضای هيأت علمی دانشگاه صنعتی همدان در تاريخ ١٣٩٩/٧/١٧است.
#اخلاق
#اخلاق_درد_و_رنج
#الهیات_رنج
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴نقش اخلاق در نظريههاي اقتصادي
🖊احمدحسين شريفي
🔸دربارة اينکه نظريههاي اقتصادي به شدت متأثر از نظام ارزشي و اخلاقي نظريهپردازان است، کتابهاي تحقيقي فراواني نوشته شده است. البته همانطور که ما در کتاب مباني #علوم_انسانی اسلامي نشان دادهايم اين سخن هرگز به معناي پذيرش نسبيت مذموم در علوم انساني نيست؛ بلکه نشان دهندة آن است که اگر نظام ارزشي و اخلاقي نظريهپرداز، نظامي نادقيق، ناصحيح و احياناً انحرافي باشد، نظريههاي علمي او (در اينجا نظريههاي اقتصادي) او نيز نادقيق، ناصحيح و انحرافي خواهند بود.
🔸براي آشنایی بيشتر با ديدگاه انديشمندان غربي دربارة نقش #اخلاق در #اقتصاد علاقهمندان ميتوانند به منابع زير مراجعه کنند:
1️⃣ #آمارتيا_سن، از انديشمندان بسيار مشهور اقتصاد در کتابي با عنوان (On Ethics and Economics؛ دربارة اخلاق و اقتصاد) که توسط جناب حسن فشارکي با عنوان «اخلاق و اقتصاد» ترجمه شده است، به تبيين بار ارزشي رفاه و عقلانيت اقتصادي و تشريح نقش ارزشها در اقتصاد پرداخته است.
2️⃣ #کمپل و #راس، دو محقق مشهور اقتصاد، در مقالهاي با عنوان (The Utilitarianism of Adam Smith's policy Advice؛ سودگرايي سياست توصيهاي #آدام_اسميت) تلاش کردهاند نشان دهند که نظرية ارزشی حاکم بر اقتصاد سياستي آدام اسميت، نظرية #سودگرايي يا فايدهگرايي بوده است؛ يعني همه توصيههاي اقتصادي آدام اسميت بر پاية پذيرش اين مبناي ارزشداوري است که ملاک خير و خوبي عبارت است از «بيشترين خير و خوبي براي بيشترين افراد» يعني هر کاري که بيشترين خير را براي بيشترين افراد جامعه داشته باشد، از نظر اخلاقي خوب است.
3️⃣ #پترسون و #ديويس در نوشتاري (1999)با عنوان (Consequences, Rights and Virtues: Ethical Foundations for Applied Economics) نشان دادهاند که تحليلهاي اقتصادي و به طور کلي اقتصاد کاربردي به شدت متأثر از نظام ارزشي و اخلاقي تحليلگران است. يعني تحليلگران اقتصادي با تکيه بر مباني ارزشي و اخلاقي خودشان به تحليل و تبيين و توصيف مسائل اقتصادي ميپردازند.
4️⃣ و بالاخره اينکه #دانيل_هاسمن و #مايکل_مکفرسون در کتابي با عنوان (Economic Analysis, Moral Philosophy, and Public Policy؛ تحليل اقتصادي، فلسفه اخلاق و سياست عمومي) نشان دادهاند که چه ارتباطي ميان ملاک ارزشداوري و سياستگذاريهاي اخلاقي و همچنين تحليلهاي اقتصادي وجود دارد. نشان دادهاند که رابطهاي تنگاتنگ ميان نظريههاي موجود در علم اقتصاد و نظريههاي اخلاق هنجاري وجود دارد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴نقش اخلاق در اقتصاد اثباتي و هنجاري
🖊احمدحسين شريفي
🔸برخي گمان کردهاند که #علم_اقتصاد و عالم #اقتصاد صرفاً به توصيف پديدهها و کنشهاي اقتصادي ميپردازد و در اين توصيف نظام ارزشي و اعتقادي و جهاننگري او هيچ تأثيري ندارند. هنجارهاي اقتصادي و خوبي يا بدي رفتارها و برنامهها و سياستهاي اقتصادي ربطي به علم اقتصاد ندارد بلکه مثلا کار عالمان اخلاق يا رهبران ديني است.
🔸در حالي که
✅اولاً، همان توصيف و تبيين و پيشبيني کنشها و پديدههاي اقتصادي نيز به شدت متأثر از نظام ارزشي و اخلاقي پژوهشگر است؛
✅ثانياً، فيالواقع توصيف و تبيين و پيشبيني پديدههاي اقتصادي، همگي مقدمهاي براي توصيه و تجويز و بيان هنجارهاي اقتصادياند. اگر اقتصادداني به توصيف و تبيين وضعيت موجود بپردازد و حتي اگر به پيشبيني وضعيت آينده کنشهاي اقتصادي بپردازد و با اين ادعا که کار من در همين حد است و هيچ داوري مشخصي دربارة خوبي يا بدي وضعيت موجود و در صورت خوبي، راههاي تقويت آن و در صورت بدي، راههاي تضعيف يا از ميان برداشتن آن ارائه ندهد، ما هرگز نميتوانيم او را به عنوان يک متخصص علم اقتصاد به شمار آوريم. درست مثل پزشکي ميماند که فقط به توصيف بيماري ما و بيان علت آن ميپردازد و با اين بهانه که کار علم، صرفاً توصيف و تبيين است و نه بيان هنجار و دستورالعمل، از ارائة نسخه پرهيز ميکند! آيا ما چنين فردي را پزشک ميدانيم؟!
✅و ثالثاً خود اقتصاددانان علم اقتصاد را به سه شاخه عمدة #اقتصاد_اثباتي، #اقتصاد_هنجاري و #اقتصاد_دستوري يا مديريتي تقسيم ميکنند. بنابراين هرگز چنين نيست که نظريههاي اقتصادي فارغ از ارزش باشند. بلکه به شدت متأثر از نظام ارزشي محققان هستند.
🔸في المثل آيا توصيفات و توصيههاي اقتصادي فردي مثل #برنارد_ماندويل که حرص و طمع و ولع را از فضايل اقتصادي و اجتماعي ميداند، با توصيفات و توصيههاي اقتصادي يک اقتصاددادن معتقد به ارزشهاي اسلامي که اين امور را از بدترين رذايل اخلاقي ميداند، يکسان است؟ هرگز.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
علوم انسانی اسلامی ج ۸.mp3
20.32M
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
✔️جلسه هشتم
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴قوانين زيست اخلاقي
قسمت دوازدهم: #انتقادپذيري
🖊احمدحسين شريفي
🔸انسان اخلاقي، انساني
45. انتقادپذير است. با آغوشي گشوده به استقبال نقدها و انتقادها ميرود. ناقدان را بر صدر مينشاند و عزيز ميدارد. امام صادق(ع) ميفرمود: «أَحَبُّ إِخْوَانِي إِلَيَّ مَنْ أَهْدَى إِلَيَّ عُيُوبِي؛ محبوبترين دوستانم کسانياند که عيبهايم را به من هديه دهند.» (کافي، 2، 639)
🔸اگر کسي به ما بگويد عقرب يا مار يا حتي حشرهاي در لباست است؛ بلافاصله تلاش ميکنيم آن را از بدن خود دور کنيم؛ اين تذکر را يک لطف بزرگ تلقي ميکنيم؛ از او تشکر ميکنيم.
🔸انسان اخلاقي کسي است که خبر ديگران از وجود مار و عقربها و حشرات موذي روحي و رفتاري در وجودش را مهمتر از چنين خبرهايي ميداند و به همين دليل از چنين خبرهايي نه تنها آزرده نميشود که تا ابد خود را مديون ناقد هم ميداند.
🔸کمترين فايده انتقادپذيري، فهم نگاه ديگران و فهم بازتاب گفتهها و کردههاي خود براي ديگران است. افزون بر اين، داشتن چنين اخلاقي، موجب ميشود که انسان از نصايح و دلسوزيهاي ديگران محروم نشود. ناقدان با رغبت و با مهر و عطوفت بيشتري، نقدها خود را به انسان هديه خواهند داد.
#قواعد_اخلاقي
#اخلاق
#زيست_اخلاقي
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴تفاوت تصوف و عرفان از نگاه امام خمینی
🖊احمدحسين شريفي
🔸دربارة تفاوت «#تصوف» و «عرفان» ديدگاههاي مختلفي مطرح شده است. بنده هم در کتاب «آسيبشناسي عرفان و تصوف» پنج ديدگاه را در اين باره توضيح دادهام.
🔸#امام_خميني (ره) در کتاب تقريرات فلسفه، تفسيري خاص، منحصر به فرد و البته مناقشهپذير، از اين دو اصطلاح بيان ميکنند، وي در اين باره ميفرمايد:
«#عرفان به علمى گفته مىشود كه به مراتب احديت و واحديت و تجليات به گونهاى كه ذوق عرفانى مقتضى آن است، پرداخته و از اينكه عالم و نظام سلسله موجودات، جمال جميل مطلق و ذات بارى است بحث مىنمايد و هر كسى كه اين علم را بداند به او #عارف گويند. [اما] كسى كه اين علم را عملى نموده، و آن را از مرتبه عقل به مرتبه قلب آورده و در قلب داخل نموده است، به او #صوفى گويند، مانند علم #اخلاق، و اخلاق عملى كه ممكن است كسى علم اخلاق را كاملًا بداند و مفاسد و مصالح اخلاقى را تشريح نمايد، ولى خودش تمام اخلاق فاسده را دارا باشد به خلاف كسى كه اخلاق علمى را در خود عملى كرده باشد.»
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat