eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
348 عکس
360 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
درسگفتارهای علم دینی ج 15.mp3
24.2M
🎤احمدحسين شريفي ✔️جلسه پانزدهم: 🔸جايگاه روش تجربي در علوم‌ انساني 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸التماس و خواهش مکرر امام امت، از ملت ایران و روشنفکران اسلامی، که متاسفانه ۴۰ سال است اجابت نشده است!! 🔸آیا روزی میرسد که مردم و نخبگان اسلامی، اهمیت این خواسته امام را درک کنند و آن را عملیاتی کنند؟ 🔸احمدحسین شریفی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴تظاهر به صفات نيک؛ راهي براي زدودن بدي‌ها 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از راه‌هاي اوليه اصلاح نفس، تظاهر به اصلاح و وادار کردن خود به انجام کارهاي خوب و الگوگيري هر چند بي‌رغبت، از خوبان و اولياء الله است. في المثل، براي زدودن رذيلة حسادت، براي فردي که مورد حسادت ما است، دعا کنيم و در مجالس مختلف خوبي‌هاي او را بگوييم. يا براي زدودن رذيلة بخل، خود را وادار به صدقه و احسان و بخشش کنيم. عادت دادن خود به انجام چنين کارهايي آرام‌آرام موجب تغيير گرايش‌هاي رذيلانه به گرايش‌هاي فضيلت‌گرا و تعالی جویانه خواهد شد. (ع) در جمله‌اي مي‌فرمايد: إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُم‏؛ اگر انسان بردباري نيستي، خودت را به بردباري بزن [رفتار بردباران را از خود به نمايش بگذار] چرا که غالباً کسي که خودش را شبيه قومي کند، اميد است که از آنها بشود. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی(ره) و غربزده هایی که هنوز هم بلای جان کشورند. و متاسفانه بعضا در راس امور کشور و مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری قرار گرفته اند!! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴واجب سازي راهي براي تعالي 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از راه‌هاي اصلاح رفتار و تربيت و تعالي نفس، فريضه‌سازي و الزامي کردن پاره‌اي از امور پسنديده (مستحب يا مباح) بر خويشتن است. في‌المثل، همة عارفان و اخلاقيان مسلمان قبول و تأکيد دارند که از بهترين راه‌هاي تربيت و تعالي نفس، نماز شب، سَهَر و شب‌زنده‌داري، تلاوت روزانة قرآن و امثال آن است. مشکلات روزمزه، تسويف (امروز و فردا کردن) يا سهل‌انگاري و راحت‌طلبي ممکن است توفيق انجام مرتب و منظم چنين اعمالي را از افراد سلب کند. يکي از راه‌هاي وادار کردن نفس و عادت دادن آن به انجام اين اعمال، «واجب‌سازي» آنها بر خويشتن است (دست کم براي مدت زماني مشخص). بعد از آنکه مدتي بر چنين اعمالي مداومت داشته باشيم، رفته‌رفته، هم لذت و ارزش آنها را بيشتر درک مي‌کنيم و هم عملاً برنامه زندگي خود را به گونه‌اي تنظيم مي‌کنيم که چنين توفيقاتي را از دست ندهيم. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
@Ahmadhoseinsharifi احمدحسين شريفي.mp3
24.95M
🎤احمدحسين شريفي 🔸نشست علمي با جمعي از اساتيد دانشگاه اراک در موضوع «مواجهه تعالي‌جويانه با درد و رنج‌هاي طبيعي» 🔸تاريخ برگزاري: 14 آبان 1399 🔸بخش اول: نکات مقدماتي و تحليل روش بودايي و اپيکوري در مواجهه با درد و رنج‌هاي طبيعي 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
🔴انسان‌شناسي و تبيين پديده‌ها و کنش‌هاي انساني 🖊احمدحسين شريفي 🔸 يا علت‌کاوي پديده‌ها و کنش‌هاي انساني را مهمترين رسالت و کارکرد علوم انساني دانسته‌اند. اهميت و جايگاه برجستة آن به اين دليل است که اولاً، همه کارکردهاي پيشين يعني تعريف، توصيف و تفسير به يک معنا مقدمه‌ و شرط لازم براي تبيين و کشف چرايي يک کنش است؛ و همه مراحل بعدي يعني پيش‌بيني، ارزشگذاري و کنترل نيز کاملاً‌ متأثر و وابسته به اين مرحله‌اند. به همين دليل است که مدل‌ها و انواع مختلفي براي تبيين در علوم انساني و اجتماعي بيان شده است. تبيين آماري، انگيزه‌اي، کارکردي، ساختاري و انتخاب عقلانی از آن قبيل‌اند. ما پيشتر در کتاب «روش‌شناسي علوم انساني اسلامي» دربارة انواع مختلف تبيين و حقيقت تبيين در و همچنين اصول روش‌شناختي حاکم بر تبيين به تفصيل سخن گفته‌ايم. 🔸در اينجا صرفاً مي‌خواهيم به اين حقيقت اشاره کنيم که تبيين در علوم انساني به شدت متأثر از محققان است. توضيح آنکه اگر انسان را موجودي مجبور بدانيم، جايي براي تبيين‌هاي انتخاب عقلاني و تبيين‌هاي علّي و انگيزه‌اي باقي نمي‌ماند. بلکه بيشتر بايد به سراغ تبيين‌هاي آماري و کارکردي و يا نهايتاً ساختاري رفت. اما اگر انسان را موجودي مختار دانستيم در آن صورت اکتفا به تبيين‌هاي آماري و کارکردي و ساختاري براي تحليل کنش‌هاي او، نادرست است. هر کدام از ذو بطون و چندساحتي دانستن يا ندانستن انسان، دلالت‌هاي روشني در تبيين کنش‌ها و پديده‌هاي انساني دارند. اينکه را داراي سرشتي پاک و خوب بدانيم يا سرشت ناپاک و بد، و يا اينکه فصل مميز انسان از ساير حيوانات را ناطقیت بدانيم یا مدنیت یا تاله و یا تکامل پذیر، تأثيري مستقيم در تبيين پديد‌ه هاي انساني دارد. (از مجموعه درس‌گفتارهاي انسان‌شناسي فلسفي و علوم انساني) 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
مواجهه تعالي‌‌جويانه با درد و رنج‌هاي طبيعي بخش 2.mp3
19.41M
🎤احمدحسين شريفي 🔸نشست علمي با جمعي از اساتيد دانشگاه اراک در موضوع «مواجهه تعالي‌جويانه با درد و رنج‌هاي طبيعي» 🔸تاريخ برگزاري: 14 آبان 1399 🔸بخش دوم: تبيين ديدگاه مورد قبول: روش مواجهه تعالي‌جويانه 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
سال روز رحلت ، بزرگمرد علم و اخلاق و ادب؛ احياگر تفسير و فلسفه و عرفان؛ و تربيت‌کنندة انديشمندان بزرگي چون شهيد مرتضي مطهري، شهيد محمدحسين بهشتي، آيت‌الله جوادي آملي و علامه مصباح يزدي را به همه دوستاران علم و ادب و اخلاق و دلدادگان قرآن و برهان و عرفان تسليت مي‌گويم و اميدوارم که خداي متعال به ما توفيق بهره‌گيري از خوان گستردة انديشه و اخلاق اين بزرگمرد بي‌ادعا و اين استاد کم‌نظير را عطا فرمايد. 🆔 کانال احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴 راه تهذيب نفس و اصلاح اخلاق عالمان اخلاق، عموماً بر دو راه عمده براي تهذيب نفس و اصلاح اخلاق تأکيد مي‌کنند: راه علمي و راه عملي. منظور از راه علمي، شناخت فضيلت‌ها و رذيلت‌هاست و منظور از راه عملي، ارادة انجام خوبي‌ها و دوري از بدي‌هاست. علامه طباطبائي دربارة اهميت عمل، در اصلاح اخلاق و تهذيب نفس مي‌فرمايد: «بدان که اصلاح اخلاق و ... تحصيل ملكات فاضله و زدودن رذايل اخلاقي از جان، فقط از راه تکرار کارهاي شايسته‌ و مناسب‌ امکان‌پذير است. کار خوب را بايد آنقدر انجام داد که ملکة نفس شود. بايد آن عمل را آن قدر تكرار كرد و در موارد و مصاديق متعدد آن را انجام داد تا رفته رفته در جان ما رسوخ کند و در صفحة دل ما نقش بندد؛ نقشي که به اين زوديها زائل نشود و يا اصلاً زوال نپذيرد.» (الميزان، ج1، ص354) ✍️ احمدحسين شريفي 🆔http://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🟣 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
درسگفتارهاي علم ديني ج16.mp3
21.9M
🎤احمدحسين شريفي 🔴درس‌گفتارهاي علم ديني ✔️جلسه شانزدهم: 🔸در اين جلسه سه بحث مهم مورد بررسي قرار گرفته‌اند: 1️⃣دلالت‌هاي روش‌شناختي موضوع‌ علوم انساني؛ 2️⃣کثرت‌گرايي روش‌شناختي در علوم انساني اسلامي در مقابل تک‌منبعي بودن علوم انساني غربي؛ 3️⃣نقد دلايلي که براي لزوم انحصارگرايي روش‌شناختي در علوم انساني اقامه شده است. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
🔴فارابي و طبقه‌بندي دانش 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از آثار خوب ، کتاب است؛ وي در اين کتاب به طبقه‌بندي علوم رايج زمان خود و تنظيم و دسته‌بندي آنها يا به تعبير خود وي به «ترتيب علوم» پرداخته است. وي همه علوم رايج زمان خود (قرن چهارم هجري)‌را در پنج فصل دسته‌بندي مي‌کند، و علوم و دانش‌هاي ناظر به هر کدام از آن عناوين کلي را هم در ذيل هر فصلي بيان مي‌کند: 1️⃣ علم اللسان يا لغت‌شناسي؛ يا زبان‌شناسي؛ 2️⃣ علم منطق؛ 3️⃣ تعاليم (عدد، هندسه، علم المناظر، علم نجوم تعليمي، علم موسيقي، علم اثقال و اوزان و علم حِيَل) 4️⃣ علم طبيعي و علم الهي. 5️⃣ علم مدني ( و )، علم و علم . فارابي فوايد و برکات فراواني براي طبقه‌بندي و ترتيب‌دهي به علوم بيان مي‌کند؛ از جمله آنها اينکه: 1.تقدم و تأخر علوم و وابستگي آنها به يکديگر معلوم مي‌شود که در تعيين نظام آموزشي و اولويت‌گذاري تعليمي، بسيار نقش‌آفرين است. 2.آگاهي از فوايد و کاربردها و نتايج علمي و عملي هر کدام از علوم، پيش از آنکه براي مطالعه آنها وقتي صرف شود؛ در نتيجه انتخاب رشته‌ها و دانش‌ها، انتخابي عقلاني و آگاهانه و از روي بصيرت خواهد بود؛ و نه جاهلانه و مقلدانه و از روي ناداني. 3.توانايي شناخت دانش‌هاي پايه از غير پايه؛ و بازشناسي دانش‌هاي نافع‌تر و متقن‌تر و مطمئن‌تر از دانش‌هاي ضعيف و کم‌بازده و نامطمئن. 4.امکان تمييز ميان دانشمندان حقيقي از مدعيان دروغين علم و دانش؛ زيرا طبقه‌بندي علوم نقشه‌اي کامل از هر علم و زيرمجموعه‌هاي آن در اختيار ما مي‌گذارد. و بدين وسيله انتظار ما از دانشمندان هر علمي معلوم مي‌شود. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴قواعد زيست اخلاقي 🖊احمدحسين شريفي 🔸قسمت پانزدهم: 🔸این دنیا دنیای درگیری‌ها و تزاحمات است. برای دستیابی به اهداف باید جنگید. موانع و دشمنان را بايد از سر راه برداشت. مبارزه با دشمنان و زدودن موانع فرع بر مانع‌شناسي و دشمن‌شناسي است. همانطور که در قسمت چهاردهم گفتيم، حتي در مسائل اخلاقي و فردي هم چنين است. به تعبير زيباي در عشاق‌نامه: ز دست اين دل ديوانه مستم درون سينه دشمن مي‌پرستم 🔸بر این اساس، انسان اخلاقي کسي است که 50. در کنش‌هاي اجتماعي و سياسي و اقتصادي خود نیز از زيرکي و فطانت لازم برخوردار است؛ از برنامه‌ها و دشمني‌هاي دشمنان در اين عرصه‌ها به خوبي آگاهي دارد. هرگز اهل ساده‌لوحي و ساده‌انديشي در امور کلان اجتماعي نيست. 🔸 (ع) چه زيبا نقش دشمن‌شناسي در زيست اخلاقي و الهي را تبيين مي‌کند: 🌹و اعْلَمُوا أَنَّكُمْ لَنْ‏ تَعْرِفُوا الرُّشْدَ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي‏ تَرَكَهُ وَ لَنْ تَأْخُذُوا بِمِيثَاقِ الْكِتَابِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَقَضَهُ وَ لَنْ تَمَسَّكُوا بِهِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَبَذَه‏ (نهج، خ147) و بدانيد كه هيچ گاه حق را نخواهيد شناخت مگر آنكه تارکان حق را بشناسيد! هرگز به پيمان قرآن وفادار نخواهيد بود مگر آنكه پيمان‌شكنان را بشناسيد، و هرگز به قرآن چنگ نمى‏زنيد مگر آنكه رها كننده آن را شناسايى كنيد.» 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٨ (بستر های شکل گیری فتنه ۴ : قداست زُدای
1_602585657.mp3
14.55M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره شناسی و شناسی ۹ (بستر های شکل گیری فتنه ۵ : کلام امیرالمومنین علی علیه السلام: هوا هایی که پیروی می شوند و بدعت هایی که گذاشته می شود) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴ويژگي‌ عياران و جوانمردان در گفتاري از نوح عيّار 🖊احمدحسين شريفي 🔸 (نيمه دوم قرن سوم)، را به عنوان سرسلسلة جريان و اهل در دوران اسلامي به شمار آورده‌اند. ابوالرجا المؤمل چاچي، در کتاب روضة الفريقين، مي‌گويد: «در نیشاپور خواجه‌ای بوده است او را نوح عیّار گفته‌اند. یکی از جمله پیران او را بدید، گفت: «ای نوح، جوانمردی چیست؟» گفت: «ای شیخ، از جوانمردی ما می‌پرسی یا از جوانمردی اهل طریقت؟» پیر گفت: «من خود ندانسته‌ام که جوانمردی دو قسم است. هر دو قسم بگوی.» قال: «جوانمردی ما که دست از آستین قبا بیرون داریم، آن است که هر چه گوئیم که بکنیم، بکنیم و هر چه گوئیم نکنیم، نکنیم، و اگرچه بیم هلاک بود. فامّا جوانمردی آنها که سر از گریبان مرقع بر آورده‌اند: هر چه به خاطر ایشان بگذرد که از آن شرم دارند به قیامت، نکنند.» 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
🔴امامان معصوم(ع) و آموزش عملي فهم آموزه‌هاي قرآني 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از کارويژه‌هاي ائمة معصوم عليهم السلام، آموزش عملي روش فهم آموزه‌هاي قرآني بوده است. واقعيت اين است عامة مردم، حتي صحابه‌اي که ساليان متمادي در محضر پيامبر خدا(ص) بوده‌اند، توانايي و استعداد فهم صحيح و درست قرآن، يا دست کم بسياري از حقايق و آموزه‌هاي قرآني، را نداشتند. اين ائمة معصوم و وارثان علم پيامبر بودند که در مواقع لازم حقايق قرآني را تشريح مي‌کردند و روش فهم آموزه‌هاي قرآني را آموزش مي‌دادند. 🔸وقتي در زمان خليفة دوم و به دستور ايشان مي‌خواستند زني که شش ماه پس از ازدواج فرزندي را به دنيا آورده بود به جرم روابط نامشروع پيش از ازدواج حد بزنند به اين گمان که دورة بارداري دست کم بايد 9 ماه باشد. [البته بر اساس تجربيات و دانش آن روز هم درست مي‌گفتند] (ع) مانع اين کار شد و فرمود اين فرزند، از آن شوهر قانوني و مشروع همين زن است و اين زن هيچ جرمي را مرتکب نشده است. وقتي از امام دليل چنين حکمي را خواستند حضرت فرمود: 🔸قرآن در آيه 233 سوره بقره مي‌فرمايد: «وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضاعَةَ؛ مادراني که مي‌خواهند دوران شيردهي را کامل کنند، فرزندان خود را دو سال کامل، شير دهند.» و در آيه 15 سوره احقاف هم مي‌فرمايد: «وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْرا؛ دوران حمل و از شيربازگرفتن او، سي ماه است.» و «چون مجموع بارداري و شيردهي سي ماه است و قرآن، شيردهي کامل را 24 ماه مي‌داند، پس به طور معمول، مي‌توان تصور کرد که زني شش ماه باردار بوده و 24 ماه هم شير داده است» 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
🔴فرقه‌سازي عالمان نامهذب 🖊احمدحسين شريفي 🔸در طول تاريخ اسلام، بسياري از دين‌سازان و فرقه‌سازان، از اهل علم بوده‌اند؛ سابقة تحصيل علوم ديني را داشته‌اند! حتي بعضاً، مثل سيدمحمدعلي باب، سابقة رياضت‌کشي هم داشته‌اند! اين نشان مي‌دهد که علم دين به تنهايي نه تنها مفيد نيست؛ که مي‌تواند آسيب‌هاي فردي و اجتماعي پرشماري را به دنبال آورد. علم و رياضتي که همراه با و تزکيه و اخلاص نباشد، ثمره‌اي جز انحراف ديني و عقيدتي نخواهد داشت. 🔸به تعبير (ره): 🌹«اگر انسان خباثت را از نهادش بيرون نكند، هر چه درس بخواند و تحصيل نمايد نه تنها فايده‏ اى بر آن مترتب نمى‏ شود بلكه ضررها دارد.» علم و دانش‌اندوزي براي نفوس غيرمهذب، از حجاب‌هاي ظلماني است. «لذا شرّ عالم فاسد براى اسلام از همه شرور خطرناكتر و بيشتر است. علم نور است، ولى در دل سياه و قلب فاسد، دامنه ظلمت و سياهى را گسترده‏ تر مى‏ سازد. ... علم توحيد هم اگر براي غيرخدا باشد، از حجب ظلمانى است. ... اگر كسى قرآن كريم را با چهارده قرائت لما سوى اللّه [براي غيرخدا] حفظ باشد و بخواند، جز حجاب و دورى از حق تعالى چيزى عايد او نمى‏ شود.» (جهاد اکبر، ص19) 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸احمدحسين شريفي 🔸بنده پيشتر هم چندين بار بحث‌هايي دربارة طب سنتي و داشته‌ام و با صراحت و شفافيت ديدگاه خودم را در اين زمينه بيان کرده‌ام. اما چيزي که براي بنده از نظر علمي قابل هضم نيست؛ برخورد کاملاً سلبي عده‌اي از مسؤولان وزارت بهداشت و مع الاسف عده‌اي از نويسندگان و مدعيان علم‌شناس با اين مسأله است. جناب دکتر ، از مسؤولان وزارت بهداشت طب سنتي را شيادي مي‌داند و نويسندگان و گويندگاني مثل جناب دکتر و به تبع و تقليد از ايشان افرادي مثل جناب ، جناب ، و جناب نيز بدون ارائة هيچ دليل عالمانه‌اي و فقط با استنکار و تمسخر به دنبال جلوگيري از هر گونه تحقيقي در اين زمينه‌‌ها و محروم‌سازي انسان‌ها از فوايد و روش‌هاي سنتي و اسلامي در درمان و پيشگيري از بيماري‌ها هستند. به همين مناسبت مشاهده کليپ بالا را به همه علاقمندان به اين مباحث توصيه مي‌کنيم. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
🔴پيامدهاي اجتماعي اخلاق روحانيان در کلام امام خميني(ره)‏ 🖊احمدحسين شريفي 🔸امام خميني(ره)، در آثار قلمي و گفتاري خود، فراوان به آثار و پيامدهاي اجتماعي اخلاق و رفتار روحانيان توجه داده است. از جمله در کتاب بسيار ارزشمند (ص11-17) مي‌فرمايد: يکي از مهمترين وظايف طلاب علوم ديني، و خودسازي است. به اعتقاد (ره) طلاب علوم ديني، اگر همزمان با تحصيل علم، به تربيت اخلاقي خود و تهذيب نفس نپردازند، به جاي هدايت‌گري مردم، موجب انحراف آنان و بدبيني نسبت به اسلام و روحانيت خواهند شد. امام خميني(ره) کراراً‌ اين حقيقت اجتماعي و فرهنگي را به طلاب و عالمان دين گوشزد مي‌کردند که بي‌عملي يا بدعملي يک روحاني پاي کل روحانيت و اسلام نوشته مي‌شود: «درد اينجاست اگر مردم از شما عملى كه بر خلاف انتظار است مشاهده كنند، از دين منحرف مى‏شوند؛ از روحانيت برمى‏گردند، نه از فرد.» همانطور که يک عالم مهذب، شهري را مهذب و مؤدب و متخلق به اسلامي مي‌کند،‌ يک عالم منحرف و غيرمهذب نيز جامعه‌اي را آلوده و منحرف مي‌کند. امام مي‌فرمايد: «در بعضى از شهرستان‌هايى كه تابستان‌ها به آنجا مى‏رفتم، مى‏ديدم اهالى آن بسيار مؤدب به آداب شرع بودند. نكته‏اش اين بود كه عالم صالح و پرهيزكارى داشتند. ... هم اكنون [اين سخنان مربوط به دهة چهل است که امام خميني در نجف اشرف بودند] در تهران، كه في‌الجمله اطلاع دارم، محلات آن با هم فرق دارد: در محله‏اى كه عالم منزه و مهذبى زيست مى‏كند، مردمان صالح با ايمانى دارد. در محله ديگر كه يك نفر منحرف فاسد معمم شده، امام جماعت گرديده، دكان درست كرده است، مى‏بينى طايفه‏اى را فريب داده، آلوده و منحرف ساخته است.» 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
1_615834728.mp3
4.02M
🎤احمدحسین شریفی 🔸"انقلاب اسلامی"، "جایگاه فرانهادی اسلام" و "رسالت حوزه های علمیه" 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌷
🔴تمايز حقوق و مزاياي استادان «دارالعلوم» 🖊احمدحسين شريفي 🔸 (579-653ش) در شهر مراغه، يک مرکز علمي بزرگ با نام «» تأسيس کرد که در آن بسياري از رشته‌هاي علمي مورد نياز جامعه آموزش داده مي‌شد. بسياري از کتاب‌هاي وقفي را از بغداد به آنجا منتقل کرد. حقوق و مزاياي استادان و معلمان در اين مرکز به صورت روزانه پرداخت مي‌شد. اما استادان و معلمان همه رشته‌ها و دانشکده‌هاي موجود در اين مرکز علمي، از حقوق يکساني برخوردار نبودند. آنگونه که ابن کثير در البداية و النهاية نقل مي‌کند: ✅حقوق روزانة هر يک از استادان ، «سه درهم» بود. ✅حقوق هر يک از و استادان شاغل در دانشکدة پزشکي، روزانه «دو درهم» بود. ✅حقوق استادان و معلماني که در دانشکدة مشغول بودند، روزانه «يک درهم» بود. ✅و بالاخره دانشکده چهارمي که در آن مرکز بزرگ علمي تأسيس کرده بود، دانشکده بود، که حقوق روزانة هر محدثي «نيم درهم» بود. 🔸براي فهم دقيق‌ چرايي اين تمايز افزون بر نگاه خواجه نصير نسبت به اهميت و ضرورت هر يک از علوم از يک طرف و دشواري تدريس در هر کدام از آنها از طرف ديگر، بايد شرايط تاريخي آن دوران را هم ملاحظه کرد؛ شرايطي که در اثر سقوط حکومت اسماعيليان در ايران و سپس سقوط دولت مرکزي عباسيان در بغداد، و حملات ويرانگر پيش آمده بود؛ موجب شده بود که بنيان‌هاي اعتقادي جامعه به شدت متزلزل شود. به نظر مي‌رسد در چنين شرايطي ايجاد مشوق‌هايي براي تحصيل و تدريس مباحث فلسفي و انديشه‌هاي بنيادين ديني، امري ضروري بود. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
1_615835324.mp3
2.63M
🎤احمدحسین شریفی 🔸موضوع: خطرات نگاه تک بعدی به اسلام 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌷
🔴سرچشمه‌هاي تصوف خراسان 🖊احمدحسين شريفي 🔸سرچشمه‌هاي خراسان و ايران را بايد در سده‌هاي سوم و چهارم جستجو کرد. زماني که افرادي مثل (م271ق)، با تمرکز بر مقولة «اخلاص» و «زهد پنهان» و با برداشتي (البته نادقيق) از اخلاص و زهدِ کاربردي و عملي، خواسته يا ناخواسته، جريان و را پايه‌ريزي کرد؛ و (م261ق)، با برجسته‌سازي مقولة سُکر و عشق، لايه‌اي ديگر از معنويت اسلامي را به قدري برجسته‌ کرد که رفتارهايي مثل صوفيانه از دل آن پديد آمد؛ و (نيمه دوم قرن سوم) هم با تأکيد بر مقولة «ايثار» سرسلسلة جريان و اهل شد. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
یکی از دانش.mp3
3.78M
🎤احمدحسین شریفی 🔸موضوع: غفلت و نا آگاهی شیعیان از اخلاقیات و سبک زندگی اهلبیت علیهم السلام 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌷
🔴فرصت‌ها و برکات شبهات و نقدها 🔹قسمت اول: سيرة بزرگان دين 🖊احمدحسين شريفي 🔸بسياري از بزرگان و فرزانگان عالم، اين حقيقت را دريافته‌اند که تهديدها مي‌تواند فرصت‌ها و برکات فراواني داشته باشد؛ به شرط آنکه انسانها عقلانيت به کار گيرند و با توکل به خدا و بهره‌گيري از استعداده‌ها و توانمندي‌هاي فردي و جمعي تسليم آنها نشوند. 🔸در عالم علم و انديشه نیز، بسياري از کارهاي بزرگ و ماندگار علمي، معلول همين نگاه بوده است؛ يعني کساني که خواسته‌اند تهديدهای علمی و شبهات اعتقادی را به فرصت تبديل کنند و در اين جهت گام برداشته‌اند، کارهايي ماندگار و اعجاب‌انگيز انجام داده‌اند. 🔸روية عالمان بزرگ ما و سنت حسنة انديشمندان بزرگ اسلامي اين بوده است که نه تنها از شبهات ترس و واهمه‌اي نداشته‌اند که به استقبال آنها هم رفته‌اند. حتي در دوران گذشته بعضاً کوشيده‌اند، پيش از انتشار شبهات، با لطايف الحيل به آنها دسترسي پيدا کنند، و پيشاپيش پاسخ عالمانه خود را آماده کنند. 🔸تاريخ اسلام و تشيع نشان داده است، که به هر ميزاني که شبهاتِ سنگين‌تر و بنيادي‌تري عليه آن مطرح شده است، به همان ميزان هم کارهاي بنيادي‌تر و عميق‌تري توسط عالمان بزرگ در جهت تحکيم و تثبيت بنيان‌هاي اين مکتب قويم انجام گرفته است. به عنوان مثال، اگر در دوران معاصر، شبهات علمي ناظر به سنديت مسأله غدير مطرح نمي‌شد، هرگز آن مجاهدت‌هاي معجزه‌گونة (ره) را شاهد نمي‌بوديم و هرگز بشريت کتابي بي‌نظير مثل را در اختيار نمي‌داشت. 🔸اگر شبهات و مسيحي و دربارة نقش‌آفريني شيعه و عالمان شيعي در علوم اسلامي نبود، هرگز شاهد جهاد علمي بي‌نظير شيخ در تدوين الي تصانيف الشيعه و کتاب ايشان نبوديم. 🔸در پست‌هاي بعدي در اين باره بيشتر سخن خواهم گفت. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹