فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پادکست
🖊مظلومیت امام حسن(ع) در کلام #شهید_مطهری
🔹اگر انسان خوب توجه کند آن وقت میفهمد که به یک معنا مظلومیت امام حسن (ع) بیشتر از امام حسین (ع) است. امام حسن (ع) در شرایطی قرار گرفته که باید صبر و خودداری بکند تا وقت برسد؛ و آن وقتی است که ایشان از دنیا رفته اند و نوبت به برادرشان اباعبدالله رسیده.
📌 آن وقت با چه حلمی و با چه صبری حضرت تحمل میکند که عجیب و فوق العاده است. برای اشخاص فهیم و حساس رنجهای روحی از رنجهای جسمی خیلی بالاتر است.
📌 معاویه سران شیاطین خودش را جمع میکرد و بعد از امام مجتبی(ع) دعوت میکرد و یک یک شروع میکردند به زخم زبان زدن. این است که برای امام حسن (ع) درست گفته اند که کوچکترین مصیبتهایش همان مصیبت مرگش بود. کتاب
📚آشنایی با قرآن، جلد ۹، صفحه ۴۲ و ۴۳
🏴به مناسبت هفتم صفر شهادت #امام_حسن مجتبی علیه السلام
#اهل_بیت
@albayann
💠عالم امر
🖊خداى تعالى مىفرمايد:{«أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِينَ» و با اين بيان ميان «خلق» و «امر» فرق مىنهد، پس مىيابيم كه خلق به وجهى غير از امر است و مراد از «امر» خصوص آثار اعيان موجودات نتواند بود تا نتيجه شود كه خلق همان اعيان موجودات و «امر» آثار آنهاست
📌چون در آيه شريفه{«قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي» روح كه از اعيان موجودات است به «امر» منسوب گشته، و نيز از آيه شريفه{«إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ» استفاده مىشود كه امر خداى سبحان همان ايجاد به كلمه «كن» است و فرقى نمىكند موجود عين باشد يا اثر عين و چون وجود شىء همان نفس شىء است پس ثابت مىشود در هر شيئى «امرى» الهى وجود دارد.
===========
📚انسان از آغاز تا انجام، ص: 21
#علامه_طباطبایی
@albayann
⚠️جرقههایی که از این کانون آتش منتشر شده است
🔹در سازندگی، مسائل ملت ایران - به دلایل مختلف - تقدم و ارجحیت دارد. این نظام و این دولت باید بتواند یک الگو درست کند، تا فعل او، قول او را تأیید کند؛ باید بتواند در این کشور اسلام را تحقق ببخشد، تا نهضت اسلامی، صادق شناخته شود؛ باید شعارها را به واقعیت بدل کند، تا آن شعارها، دل شعاردهندگانِ سایر کشورها را گرم کند. پس، مسائل کشور ایران تقدم و اولویت دارد؛
🔺 اما بلاشک در هدفهای اصلی حرکت اسلامی و نظام اسلامی، مسائل مسلمین مطرح است.
🔸 اگر در گوشهیی از جهان، جمعی از مسلمین حرکتی میکنند، تصمیمی میگیرند، سودی میبرند، یا زیانی میبینند، ملت ایران و انقلاب و نظام ما نمیتواند موضع منفی و بیتفاوت بگیرد.
➖ لذا از روز اول که انقلاب ما به یک دولت و یک نظام تبدیل شد، این نظام در زبان امام و معلم و معمارش، و در زبان مسؤولان و گویندگانش، همواره مسائل ملتهای مسلمان را مطرح و به آن اعتنا کرده است.
🔺 امروز اگر شما میبینید که مثلاً در آفریقا ملتها کاری کردهاند که حواس استکبار جهانی بکلی پریشان شده است؛ اگر میبینید که سیاستگذاران استکباری دارند فکر میکنند که اگر مسائل الجزایر به فلان کشور و فلان کشور سرایت کرد، ما چه میکنیم؛ اگر میبینید که ملتهای مسلمان جمهوریهای آسیای میانه، احساسات اسلامی خود را ابراز میکنند و اسلام را میخواهند - تا آنجا که رهبران و مسؤولان و زمامدارانشان هم چارهیی جز این ندارند که دم از گرایش به انگیزههای اسلامی بزنند - و همینطور موارد دیگر، اینها را باید به عنوان آن جرقههایی که از این کانون آتش منتشر شده است، ملاحظه کنید.
📚بیانات در دیدار جمعی از روحانیون
۱۳۷۰/۱۲/۰۱
#امام_خامنه_ای
#انقلابی
@albayann
اهمیت نقش اساتید در تربیت علمی طلاب.mp3
2.55M
🔉 #بشنوید
🔹اهمیت نقش اساتید در تربیت علمی طلاب
🔰استاد آیت الله فرحانی
📌📌📌📌📌
🔸ارتباط و پیگیری علمی اساتید با طلاب از سنت های حوزوی است و در تربیت طلاب بسیار موثر است.
🔸بیان پیگیری علمی علامه طباطبایی (ره) نسبت به شهید مطهری (ره)
🔸بیان خاطرات چگونگی حضور استاد فرحانی در جلسات درسی خصوصی آیت الله جوادی آملی (مدظله) و آیت الله مومن (ره)
🔸فراهم شدن استاد خوب، از ارزاق الهی است.
📌📌📌📌📌📌
📆۹۷/۱۰/۴، مدرسه فقهی امیرالمومنین
#روش_تحصیل
#فقه_الخمینی
@albayann
🖊بروزرسانی دروس خارج فقه و اصول استاد آیت الله فرحانی در سایت
📌درس خارج فقه
🌐http://farhani.net/khfeqh1400-1401/
📌درس خارج اصول
🌐http://farhani.net/khosul1400-1401/
📌درس خارج فقه جهاد
🌐http://farhani.net/feqh_jehad/
@albayann
تبیین مراحل سلوک ایمانی.mp3
6.1M
🎙#بشنوید
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🔹نامه عرفانی حضرت امام خمینی(ره) به فرزندشان سید احمد آقا.
📌سفارش به مطالعه سوره حشر و تفکر در آیات و توشه برداری از آن
🔸جایگاه سالک و تاثیر آن در تفسیر آیه يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ_ (حشر)
📌تبیین مراحل سلوک ایمانی و آثار و لوازم هر مرحله.
#تفسیر
#عرفان
@albayann
نقد امام خمینی (ره) به مسلک مقدمیت.mp3
2.01M
🔉 #بشنوید
💠 نقد امام خمینی (ره) به مسلک مقدمیت در #مسئله_ضد بر اساس دقت در معنای #عدم و #سلب_تحصیلی
🔰استاد آیت الله فرحانی
📌 درس خارج اصول ۹۵/۸/۸
#آراء_امام
#اصول
#تاثیر_فلسفه_در_اصول
@albayann
📌 متن بیانات استاد را #بخوانید
👇 👇 👇 👇 👇
البیان
🔉 #بشنوید 💠 نقد امام خمینی (ره) به مسلک مقدمیت در #مسئله_ضد بر اساس دقت در معنای #عدم و #سلب_تحصیل
#متن_بیانات
💠 نقد امام خمینی (ره) به مسلک مقدمیت در #مسئله_ضد بر اساس دقت در معنای #عدم و #سلب_تحصیلی
🔰استاد آیت الله فرحانی
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
🔺بحث ما در مسألۀ ضد و در مسألۀ مسلک مقدمیت بود. آخوند خراسانی در مسلک مقدمیت برای اثبات حرمت ضد، عبارتی دارند که از این عبارت سه حد وسط به دست می آید. حضرت امام (ره) دیدگاه آخوند را در هر سه حدوسط مورد نقد قرار می دهند.
🔺کسانی که در مسلک مقدمیت عدم یک ضد را مقدمۀ وجود ضد دیگر می دانند، یا عدم یک ضد را مقارن با وجود ضد دیگر می دانند، یا بین عدم یک ضد و وجود یک ضد تمانع قائل اند، خلاصۀ فرمایششان به این برمی گردد که به عنوان مثال بیاض و سواد، ضد یکدیگرند. بر اساس این نگاه عدم سواد مقدمۀ تحقق بیاض است و عدم بیاض مقدمۀ تحقق سواد است. یا اینکه بین عدم سواد و بیاض مقارنت وجودی در کار است. یا بین عدم سواد و بیاض معاندت وجودی در کار است. امام (ره) می فرمایند که تمام فرمایشات آخوند و محقق قوچانی، حول این محور می چرخد که رابطه ای بین عدم یک ضد و وجود ضد دیگر وجود داشته باشد. آن رابطه یا مقدمه وجودی بودن یا مقارنت و یا معاندت است.
🔺امام می فرماید که مشکل اصلی این دیدگاه، این است که #سلب_تحصیلی را نفهمیده است. اگر یک اصولی ای، معنای درست سلب تحصیلی را بفهمد، اینگونه حرف نمی زند. امام می فرماید که سلب تحصیلی در واقع نقیض آن امر وجودی است. مثلا سلب تحصیلی سواد، نقیض سواد (عدم سواد) است. عدم سواد را باید با دقت تصویر کنیم. یک بار مراد از عدم سواد این است که سلب قید نمی پذیرد ولو اینکه مسلوب (سواد)، مقید است. یک بار مراد از عدم سواد این است که سلب، مقید است. اگر به زعم این که در نقیضین اجتماع رتبه شرط است و وقتی که سواد در این رتبه است، عدم سواد هم باید در این رتبه باشد. یا به این گمان که «درتناقض هشت وحدت شرط دان» و اگر قیدی در امر وجودی باشد، باید در امر عدمی هم این قید باشد، اگر به این زعم بگوییم که سلب مقید است و السلب المقید را نقیض آن امر وجودی قراردهیم، در واقع بین یک امر وجودی با یک امر وجودی دیگر، تقابل درست کرده ایم. چونکه السلب المقید (سلبی که مقید است) عدم مضاف است و عدم المضاف له حظ من الوجود و یک امر وجودی است و وقتی که در مقابل امر وجودی دیگر قرار می گیرد، بین آن دو تقابل ایجاد می شود.
🔺تصویر صحیح سلب تحصیلی این است که امر وجودی (سواد) مقید است اما عدم سواد و سلب سواد، هیچ قیدی ندارد و فقط مسلوب است که مقید است. لذا بزرگانی مثل امام و علامه طباطبایی که معنای سلب تحصیلی را با دقت فلسفی تبیین می کنند و معنایش را می فهمند، می گویند که در سلب تحصیلی امر وجودی نمی تواند باشد. بله! ذهن می تواند اشتباه کند و سلب مقید را با السلب المقید خلط کند، بعد فکر کند سلب، مقید شده است.
🔺حرف اصلی امام این است. ایشان می فرماید که اگر کسی این را خوب بفهمد، آن موقع دیگر نمی تواند بگوید عدم سواد در رتبۀ بیاض است. نمی شود. چون بیاض امر وجودی است ولی عدم سواد حکمی نمی پذیرد. همچنین نمی تواند بگوید عدم سواد مقدمۀ تحقق بیاض است. کما اینکه نمی تواند بگوید عدم سواد مقارن با تحقق بیاض است. همچنین در معاندت هم همین مسئله مطرح است. می گوییم سواد با عدم سواد معاند است. اما این صحیح نیست چون عدم شیئیتی ندارد که بخواهد معاند با چیزی باشد.
🔺خدا مقام معظم رهبری را حفظ کند. ایشان می فرماید که نگذارید فلسفه از حوزه بیرون برود (۸۲/۱۰/۲۹). اگر فلسفه از حوزه رفت، کار حوزه خراب می شود. بدون فلسفه نمی توانیم عدم امکان اجتماع سلب تحصیلی با چیزی را به درستی تعقل کنیم. عدم اجتماع عدم را با چیزی؛ عدم مقارنت عدم را با چیزی؛ عدم معاندت عدم را با چیزی؛ عدم تقدم عدم را بر چیزی؛ عدم تأخر عدم را از چیزی نمی توان به درستی تعقل کرد؛ بدون فلسفه نمی توانیم این ها را بفهمیم.
🔺همچنین اگر شما به معنای درست فلسفی، سلب تحصیلی را تعقل کنید، دیگر نمی توانید بگویید اجتماع نقیضین جایز است. غربی ها مشکلشان این است. به قول آقای مطهری وقتی غربی ها میگویند که اجتماع نقیضین جایز است. آدم خنده اش می گیرد. چون نقیض اصلا شیئتی ندارد که با چیزی اجتماع کند. شهید مطهری بر سر درس اصول استادش حضرت امام (ره) این را خوب یاد گرفته بود که سلب تحصیلی نمی تواند حظی از وجود داشته باشد. از این جهت هم فرقی بین مکاتب فلسفی نیست. نه اصالة الماهیتی؛ نه اصالة الوجود متوسط؛ نه اصالة الوجود اعلی؛ هیچکدام نمی گویند که اجتماع نقیضین دارم.
🔺این حرفی که در مسلک مقدمیت زده می شود، عین حرف هگل است. هگل می گفت که عدم دیوار همان وجود ضد است و اجتماع نقیضین محقق می شود. خدا بیامرزد آقای مطهری را که می گفت تمام دقت طلبه ها مربوط به علم اصول است.
@albayann
البیان
🎞 #ببینید 💠ضرورت توجه به گذر عمر و نزدیک شدن اجل 🔰مقام معظم رهبری #درس_اخلاق @albayann
#متن_بیانات
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
🖊فِی الکَافِی عَنِ الصّادِقِ عَلَیهِالسّلام(۱): «إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ» إلَی قوله «تَعْمَلُونَ»
حضرت، آیهی مبارکهی سورهی جمعه را تلاوت کردند که «قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ»(۲) و در ذیل آیه میفرمایند که:
➖قال یُعَدُّ السِّنِین
زندگی انسان اول به سال شمرده میشود؛ [میگویند] آقا! [فلانی] چند سالش است؟ چهل سال، پنجاه سال، هفتاد سال. سالها شمرده میشود.
➖ثم یُعَدُّ الشُّهُور
بعد انسان به مرحلهای از بیماری یا فرتوتی میرسد که ماهها را میشمرند؛ دیگر بحث سال نیست؛ بحث ماه است. گاهی پزشک به کسی میگوید که آقا! شما شش ماه دیگر زنده هستید، چهار ماه دیگر زنده هستید. ماهها را میشمرند.
➖ثُمَّ یُعَدُّ الأیّام
بعد به مرحلهای میرسد انسان که دیگر ماه هم مطرح نیست؛ بحث این نیست که به ماه بعد برسد؛ بحث سر روز است. ده روز مانده، پنج روز مانده، پانزده روز مانده، اینجوری محاسبه میکنند.
➖ثُمَّ یُعَدُّ السّاعَات
بعد حال انسان به جایی میرسد که دیگر روز هم معنی ندارد؛ در شرف رفتن است؛ ساعتها را میشمرند. پنج ساعت مانده، سه ساعت مانده، اینجوری گذر زمان زندگی انسان را حساب میکنند.
➖ثُمَّ یُعَدُّ النَّفَس
بعد نفسها شماره میشود. این در حالی است که انسان در آن نفسهای آخر است، انسان میفهمد و میبیند که این نفسها دیگر دارد شمرده میشود و از کسی هم در آن دور و بر کاری ساخته نیست.
👈🏻این را باید بهعنوان تذکر همهی ما به یاد داشته باشیم.
📚۱) الشافی، صفحهی ۸۷۶
📚۲) سورهی مبارکهی جمعه، آیهی ۸
#درس_اخلاق
#امام_خامنه_ای
@albayann
🖊برنامه تدریس استاد آیت الله فرحانی در سال تحصیلی 1401-1402
1⃣دروس خارج به صورت حضوری:
📆شنبه، یکشنبه، دوشنبه
خارج اصول(اصول عملیه) ساعت ۹:۰۰
خارج فقه(خلل الصلاه) ساعت ۹:۳۰
📆سه شنبه ، چهارشنبه
تفسیر موضوعی(انسان در قرآن) ساعت ۹:۰۰
خارج فقه (جهاد) ساعت ۹:۳۰
2⃣دروس خارج به صورت مجازی:
📅شنبه، یکشنبه، دوشنبه
خارج اصول (مفاهیم) یک ساعت به غروب
خارج فقه (معاطات) دوساعت به غروب
📅سه شنبه، چهارشنبه
فقه حکمرانی(فضای مجازی) یک ساعت به غروب
فقه (نظام سیاسی) دو ساعت به غروب
⚠️ شروع کلاس ها: از تاریخ ۹مهرماه
📍 مکان کلاس ها: نمازخانه مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه السلام
🌐 کانال دروس خارج استاد:
🆔 @ostad_farhani
@albayann
🖊اربعین، بلوغ حرکت حسینی
🔹فرهنگ عاشورا اقتباسی است از زیارت شریف اربعین، که درطی آن امام صادق (ع)، آنرا آموزش می دهد. سیدالشهدا (ع) با بنیانگذاری فرهنگ عاشورا، این هدف را مد نظر دارد، که آدمی از نادانی وحیرت گمراهی نجات یابد. ایشان برای نجات مردم، هرگونه سازشکاری را که ازطرف مصلحت اندیشان ارایه می شد، به شدت رد می کرد. پیام عاشورا، ایستادن در برابر جاهلیت همۀ اعصار و قرون می باشد، جاهلیتی که پلیدی گستر است و جانها را افسرده می کند و جسمها را به ذلت می کشاند.
🔹زیارت اربعین حسینی (علیه السلام) در ردیف نمازهای واجب و مستحب نشسته است و شاید بتوان چنین استظهار کرد که اگر نماز ستون بر پا دارنده دین و شریعت است، زیارت اربعین و در پس آن حادثه کربلا نیز، خیمه ولایت را بر پا داشته است: «وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَةِ». (الکافی؛ ج ۲، ص ۱۹)
🔹زیارت اربعین بهترین و برترین راه برای شناخت امامان معصوم و روش و منش آنهاست. این زیارت جامع ترین متن برای شناخت امام حسین علیه السلام و اهداف الهی حرکت اوست.
📌هدف نهایی و اصلی قیام حسینی همان هدف پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، یعنی نجات مردم از تاریکی جهل و راه نمایی ایشان به سوی نور و روشنایی است. بنابراین در زیارت اربعین می خوانیم: وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلَالَةِ.
📚(صحیفه امام؛ ج ۹، ص ۴۵۵)
#اربعین
#اهل_بیت
#امام_خمینی
@albayann
🎙مجموعه صوتی جایگاه ولایت فقیه از منظر امام خمینی ره
🔰استاد آیت الله فرحانی
1️⃣ضرورت تمسک به اندیشه های امام خمینی(ره)
2⃣تبیین دوره جهاد اکبر انقلاب اسلامی
3⃣اثبات ولایت فقیه
4⃣نقش خواص در جامعه
5⃣خلافت
6⃣بررسی تجربه صدر اسلام با تکیه بر میراث امام
7⃣مساله امامت و ولایت فقیه یک دلیل دارند
8⃣ولایت تکوینی و معنوی و ولایت جعلی و قراردادی1
9⃣ولایت تکوینی و معنوی و ولایت جعلی و قراردادی2
🔟ولی فقیه کیست؟
1⃣1⃣اوامر ولی فقیه اوامر رسول الله است
⚠️جهت استماع صوت هر جلسه لینک ارائه شده را انتخاب
نمایید.
#ولایت_فقیه
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
تفکیک اشتراک لفظی و معنوی ادیب و حکیم.mp3
3.36M
🎙 #بشنوید
🔹تفکیک اشتراک لفظی و اشتراک معنوی ادیب و حکیم و تاثیر آن
🔸 تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم در اندیشه ایت الله جوادی.
➖آن چه مشخص است آیه بسم الله الرحمن الرحیم توسط جبریل صد و چهارده بار نازل گردیده است نه اینکه یک بار نازل شده باشد و به دستور نبی اکرم سر فصل هر سوره قرآن قرار گیرد.
📌این آیه به عنوان اولین آیه سوره جدید و نشانه ی پایان پذیری سوره پیشین و اغاز سوره پس از آن است.
🖊حال دراینجا سوالی مطرح می گردد که آیا تعدد نزول بسم الله الرحمن الرحیم سبب تعدد در معنا می شود یا اینکه یک واقعیت و معنا بیش نیست؟
📌اگر تعدد نزول سبب تعدد در معنا نیست پس با چه تحلیلی می توان به تعدد در معنا رسید؟
🔰استاد آیت الله فرحانی در این صوت تبیین می کنند.
#تفسیر
@albayann
⁉️اسلام چه موقعيت اجتماعى به زن داده؟
🖊نگارش و بررسی دودسته جوامع قبل از اسلام که با جایگاه زن داشتند...
✅در چنين محيطى كه توصيف شد، اسلام زن را جزء حقيقى و عضو كامل جامعه انسانيت قرارداده و از اسارت بيرون آورده و آزادى اراده و عمل به وى بخشيد....
#زن
#علامه_طباطبایی
@albayann
البیان
⁉️اسلام چه موقعيت اجتماعى به زن داده؟ 🖊نگارش و بررسی دودسته جوامع قبل از اسلام که با جایگاه زن داش
⁉️اسلام چه موقعيت اجتماعى به زن داده؟
🖊چنان كه اشاره كرديم، وقتى كه خورشيد اسلام از افق نيلگون اين جهان سر زد و با فروغ درخشان خود جهان و جهانيان را روشنايى داد، دنيا به دو دسته متمايز منقسم بود:
1⃣يك دسته متمدن، مانند امپراتورى بزرگ روم و شاهنشاهى ايران و ملل ديگر مانند مصر و حبشه و هند و چين، و در ميان اين ملل زن حكم اسير داشت؛ يعنى انسانى كه آزادى اراده و عمل نداشت و از مزاياى عمومى اجتماع بهكلى محروم بود، ارث نمىبرد، عملش احترام نداشت، در امور خوراك و پوشاك و مسكن و ازدواج و طلاق و اقسام معاشرت و تصرف در اموال و غيرآنها هيچگونه آزادى و استقلالى نداشته و هر نفسى را كه مىكشيد يا قدمى را از قدم برمىداشت با تصويب و اذن مرد مىبايست انجام دهد و اگر مورد تعدى قرار مىگرفت، اقامه دعوى و شكايت او را مردان مىبايست بكنند و اعتنايى به دعوى و شهادت و سخن وى نبود.
2⃣و دسته ديگر، ملل و اقوام عقب مانده مانند اهالى آفريقا و سكنه گوشه و كنار معموره بود و زن در ميان اين اقوام و قبايل اصلًا انسان محسوب نمىشد بلكه طفيلى جامعه به شمار رفته و در صف حيوانات و استخدام و استثمار شده قرارداشت. بار مىكشيد و صيد مىكرد و خدمت مردان و تربيت بچگان و پرستارى مريضها مىنمود و آتش شهوت شوهران يا كسانى را كه آنها مىخواستند، خاموش مىكرد و گاهى در قحطى يا مهمانىهاى با شكوه با گوشت وى تغذيه مىشد.
👈🏻اين بود اوضاع عمومى جهان آن روز كه محيط عمومى ظهور اسلام بود و محيط خصوصى آن كه جزيرةالعرب بود. به واسطه اينكه نوع اهالى آن سامان باديهنشين بودند و در عين حال از خارج با ملل معظمه روم و ايران و حبشه و مصر محصور بودند و از داخل با يهود يثرب و اطراف آن و نصاراى يمن و عراق محشور بودند و معظمشان دين وثنيت را داشتند، رسوم زندگيشان از مجموع رسومات و مقررات اين ملتها تركيب يافته و بر اثر كسرو انكسار، طريقهاى شدهبود كه از همه طريقهها نمونههايى داشت.
📌به همان ترتيب روم و ايران و ملل ديگر زن را از عامه حقوق محروم قرارداده و هميشه تحت سرپرستى مطلقالعنان مرد نگاه داشته و هيچگونه احترام اجتماعى برايش قائل نبودند. گذشته از اينكه بر اثر اخلاق بدويّت اساساً زن را مايه عار مىدانسته و از دختر نفرت داشته و بدشان مىآمد و حتى قبيله بنىتميم دخترها را زنده در گور مىكردند، چنان كه قرآن كريم بالخصوص به اين دو موضوع متعرض شده:
🌱{«وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيمٌ* يَتَوارى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ أَ يُمْسِكُهُ عَلى هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرابِ أَلا ساءَ ما يَحْكُمُونَ»
🌱و{«وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ* بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»
✅در چنين محيطى كه توصيف شد، اسلام زن را جزء حقيقى و عضو كامل جامعه انسانيت قرارداده و از اسارت بيرون آورده و آزادى اراده و عمل به وى بخشيد.
📌 زن مانند مرد در ثروتى كه طبقه گذشته به ارث مىگذارند شركت دارد و از پدر و برادر و عمو و خالو و ساير خويشاوندان و همسر ارث مىبرد و هر كار مشروع و زندگى معروف را براى خود انتخاب كند آزاد است و عمل وى احترام اجتماعى داشته و باارزش مىباشد، حقوق خود را مىتواند مطالبه كرده و به مراجع صالحه مستقيماً مراجعه كند و در صورت تعدى، اقامه دعوى نمايد و شهادت اقامه كند و در همه اين مراحل كه كليات زندگى زن به آنها تأمين كامل مىشود، مرد هيچگونه ولايت و قيمومت و تحكمى نسبت به زن ندارد.
🌱{«فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ إِذا سَلَّمْتُمْ ما آتَيْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ»
🌱 و{«وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ»
👈🏻و سيرت پيغمبر اكرم از جزئيات اين مطالب پر است، اگرچه در اين مقاله مجال نقل تفصيلى آنها نيست.
📚 بررسي هاي اسلامي، ج1، ص: 283_284
#زن
#علامه_طباطبایی
@albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 اهالی فکر و هنر به روایتهای مخدوش و دروغ از دفاع مقدس و انقلاب پاسخ دهند
🔻 رهبر انقلاب، در دیدار جمعی از پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس: روایتهای مخدوش و غلط و دروغ از دفاع مقدس و اصل انقلاب باید پاسخ داده شود.
الان هم میبینم بعضی از کتابها و فیلمهایی که صهیونیستها یا آمریکاییها و اروپاییها مینویسند و میسازند برای این است که یک نقطه تاریکی را در انقلاب و حرکت ملت ایران به دروغ وانمود کنند. در مقابل اینها باید تلاش کرد و کسانی که اهل فکر و کار و هنر هستند کارهایی انجام دهند.
امیدواریم که خداوند توفیق دهد که آنچه را که به عهده یکایک ماست انجام دهیم. ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
🏷 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | پیروزی و پیشرفت با مقاومت به دست میآید نه با تسلیم
🔺 هماکنون؛ بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس؛ ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
📲 به صورت مستقیم ببینید👇
farsi.khamenei.ir
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✊ راهپیمایی مردم انقلابی قم در محکومیت حرکات هنجارشکنانه اخیر و توهین به مقدسات اسلامی برگزار میشود
⏱زمان: جمعه، یکم مهرماه، بعد از اقامه نماز جمعه
📌از میدان جانبازان به سمت میدان روحالله
@Hawzahnews
💠انتظار ويرانگر
برداشت قشري از مردم از مهدويّت و قيام و انقلاب مهدي موعود اين است كه صرفاً ماهيت انفجاري دارد؛ فقط و فقط از گسترش و اشاعه و رواج ظلمها و تبعيضها و اختناقها و حق كشيها و تباهيها ناشي ميشود؛ نوعي سامان يافتن است كه معلول پريشان شدن است.
📌 آنگاه كه صلاح به نقطه صفر برسد، حق و حقيقت هيچ طرفداري نداشته باشد، باطل يكهتاز ميدان گردد، جز نيروي باطل نيرويي حكومت نكند، فرد صالحي در جهان يافت نشود، اين انفجار رخ ميدهد و دست غيب براي نجات حقيقت- نه اهل حقيقت، زيرا حقيقت طرفداري ندارد- از آستين بيرون ميآيد.
🔸عليهذا هر اصلاحي محكوم است، زيرا هر اصلاح يك نقطه روشن است؛ تا در صحنه اجتماع نقطه روشني هست دست غيب ظاهر نميشود. بر عكس، هر گناه و هر فساد و هر ظلم و هر تبعيض و هر حق كشي، هر پليدياي به حكم اينكه مقدمه صلاح كلي است و انفجار را قريبالوقوع ميكند رواست، زيرا «الْغاياتُ تُبَرِّرُ
الْمَبادي» (هدفها وسيلههاي نامشروع را مشروع ميكنند). پس بهترين كمك به تسريع در ظهور و بهترين شكل انتظار، ترويج و اشاعه فساد است.
👈🏻اينجاست كه گناه، هم فال است و هم تماشا، هم لذت و كامجويي است و هم كمك به انقلاب مقدس نهايي.
📚قیام و انقلاب تاریخ
#امام_زمان
#شهید_مطهری
@albayann
رحلت پیامبر اکرم (ص).mp3
741.2K
هدایت شده از البیان
🖊برنامه تدریس استاد آیت الله فرحانی در سال تحصیلی 1401-1402
1⃣دروس خارج به صورت حضوری:
📆شنبه، یکشنبه، دوشنبه
خارج اصول(اصول عملیه) ساعت ۹:۰۰
خارج فقه(خلل الصلاه) ساعت ۹:۳۰
📆سه شنبه ، چهارشنبه
تفسیر موضوعی(انسان در قرآن) ساعت ۹:۰۰
خارج فقه (جهاد) ساعت ۹:۳۰
2⃣دروس خارج به صورت مجازی:
📅شنبه، یکشنبه، دوشنبه
خارج اصول (مفاهیم) یک ساعت به غروب
خارج فقه (معاطات) دوساعت به غروب
📅سه شنبه، چهارشنبه
فقه حکمرانی(فضای مجازی) یک ساعت به غروب
فقه (نظام سیاسی) دو ساعت به غروب
⚠️ شروع کلاس ها: از تاریخ ۹مهرماه
📍 مکان کلاس ها: نمازخانه مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه السلام
🌐 کانال دروس خارج استاد:
🆔 @ostad_farhani
@albayann
May 11