eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
815 عکس
183 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
ویژگی ممتاز خاشعین.mp3
610.6K
🔊 ⁉️نماز و روزه چطور می توانند انسان را در مسیر سیر الی الله کمک کنند؟ ❔طبق آیات مبارکه قرآن خاشعین چه ویژگی ممتازی نسبت به دیگران دارند؟ ❓ازدو اصطلاح قوس نزول و صعود در قرآن به چه چیزی تعبیر شده است؟ 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
🔰 امام خمینی ره: 🖊چنانچه فلاسفه بزرگ گفته اند و از قرآن کریم نیز ظاهر می شود غیر از بهشت جسمانی که بیشتر آیات قرآن در توصیف آن وارد شده و آن منزلگاه ثواب بهشتیان است مقامات و مراتب دیگری از برای بهشت است که از مقام ثواب بیرون است و آن از مقامات معنویه و لذات روحیه است و بسته به کمالات روحیه و معارف الهیه است که از مقامات نفس است 📌و پس از این مقام نیز مقامات دیگری است که شهرهای ولایت و محبت از آن تعبیر کنند و کسانی که به این مقامات معنویه رسیده اند به بهشت جسمانی که مقام ثواب الهیه است نظر ندارند و از آن اعراض کنند و به مقامات معنویه سرگرم شوند 📚 معاد از دیدگاه امام خمینی @albayann
مهدویت سیاسی.mp3
1.62M
🎙 🔹در زمینه نظریه مهدویت سیاسی یک نوع دموکراسی غلطی مطرح می شود که با ظاهری فریبنده وظاهرا در دفاع از دین و اعتقادات می گوید: سیاست ازحاکمیت امری جداست البته در دین ما نظریه ماتریالستی به دین نداریم و اتفاقا طبق این نظریه دین و ایمان و اعتقاد مردم محفوظ می ماند واین را تسری هم می دهند ومی گویند امام (ره )را در پی همین نظریه بوده است و اصلا دموکراسی با نظریه ولایت مطلقه فقیه هم سازگاری ندارد که استاد به تبیین این نظریه می پردازند. ⁉️آیا مبنای نیابت امام زمان(عج) با دموکراسی سازگار است؟ ⁉️نظریه ولایت فقیه امام (ره)چگونه با دموکراسی سازگار است؟ ⁉️سابقه نظریه مهدویت سیاسی درعرصه حکومت چگونه است؟ ⁉️رابطه مهدویت سیاسی و قیام سیدالشهداء با حکومت دینی چگونه است؟ @albayann
🖊مبنای تبویب و تقسیم علم اصول در اندیشه حضرت امام خمینی(ره) برگرفته از درس خارج اصول ✍مقرر:حجت الاسلام حجت‌ پورعبدالهی ⁉️دانش اصول مثل دیگر علوم، دارای ابوابی است که در هر باب مسائلی مورد بررسی قرار می گیرد در اینجا این سوال پیش می آید که این تقسیم بندی و تبویب بر چه اساسی باید شکل بگیرد؟ 1⃣می شود بر اساس قول مختار تبویب را انجام داد. 2⃣باید بر اساس سازمان عقلائی تقسیم و تبویب صورت بگیرد. ➖برخی از علماء در مورد تبویب ابحاث علم اصول بر اساس نگاه اجتهادی خود حرکت کردند و تقسیم بندی متفاوتی را ارائه داده اند که در این زمینه می شود به محقق اصفهانی و علامه مظفر در اصول فقه و شهید صدر در حلقات اشاره کرد. 📌محقق اصفهانی(ره) در دور دوم اصول خودشان قول مختار را منشأ تقسیم قرار داده است و شاگرد ایشان یعنی مرحوم مظفر(ره) نیز همین مسیر استاد را طی می کنند و علم اصول را به چهار بخش یعنی صغریات لفظ، صغریات عقل، کبریات و اصول عملیه تقسیم می نمایند. در مورد مسئله تعادل و تراجیح هم در اول اصول می فرمایند که آن را باب پنجم قرار می دهند ولی در ادامه آن را در مباحث حجج قرار می دهند و علم اصول خود را به چهار بخش تقسیم می کنند. ➖اما در اندیشه حضرت امام(ره) تبویب یک سازمان عقلائی دارد که طبق آن سازمان عقلائی، نباید بر اساس نظر مختار تقسیم و تبویب را انجام داد بلکه باید با روال عادی تبویب صورت بگیرد و آن چه قول مختار می باشد در خروجی بحث آورده شود. ⁉️اگر سوال شود چرا نباید تبویب را تغییر داد و ابواب و مطالب را جابجا کرد؟ در جواب باید گفت به این دلیل که سیر تاریخی مباحث مشخص باشد زیرا تاریخ در فهم، اثر زیادی دارد که لازمه اش این است تبویب تغییر نکند. ➖از کسانی که با قول مختار تبویب را انجام نداده است می شود به محقق خراسانی در اصول و علامه طباطبایی در فلسفه اشاره نمود. محقق خراسانی با اینکه مسئله مقدمه واجب را از صغریات عقل می دانند ولی تقسیم را عوض نمی کنند و بحث را در ذیل اوامر مطرح می کنند و علامه طباطبایی نیز با اینکه قائل به اتحاد علم و عالم و معلوم هستند اما در نهایه الحکمة بحث را با عنوان عقل و عاقل و معقول که نظر مشاء هست مطرح می کنند و نظر خودشان را عنوان باب قرار نمی دهند. 📚تهذيب الاصول جلد2 ص83. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🖊آنچه این نماز را بالا می برد، آن روحی است که دمیده می‌شود به نماز، آن روح اگر باشد نماز بالا می‌رود ... همه ما این طور هستیم. بازی ندهیم یکدیگر را.‏ ‌‏همه عبادتمان برای خودمان است. 📌 آنکه خیلی آدم خوبی است برای بهشت عبادت می‌کند. شما بهشت را بردارید از روی اعمال، ببینیم کی [برای خدا] عبادت می‌کند؟ @albayann
🌱 مراسم ایام ولادت حضرت امیر المومنین و حضرت جوادالائمه علیهماالسلام 🌱 🔰 سخنران: استاد آیت الله فرحانی 🎙مدیحه سرایی: حجت‌الاسلام حائری 📆زمان: چهارشنبه ۱۲ بهمن ساعت ۱۰ مکان: نمازخانه مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه السلام 📌 همراه با مراسم عمامه گذاری @albayann
🌱 ولادت حضرت جوادالائمه علیه السلام مبارک باد🌱 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🖊 خدایی که این دنیا را آفریده ، قسم یاد کرده که اینجا جای راحتی نیست. 💠 شخصی از امام جواد علیه السلام درخواست نصیحت اخلاقی نمود. ➖حضرت فرمود: قبول می‌کنی یا فقط می‌خواهی یک چیزی شنیده باشی؟ گفت : قبول می‌کنم. فرمود: اگر قبول می‌کنی وَ اعْلَمْ أَنَّكَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَینِ اللَّهِ فَانْظُرْ كَیفَ تَكُونُ بدان که هیچگاه از چشم خدا خالی و بیرون نیستی پس بنگر چگونه زندگی می کنی. 📌 این دنیا محل امتحان و سختی است. مبادا خدای ناکرده دچار غفلت شویم و بخاطر مصائب و گرفتاری ها و مشکلاتی که داریم ، خدا را فراموش کنیم. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🔰استاد در این‌ جلسه به مناسبت سالروز ولادت امام جواد علیه السلام ضمن تاکید بر دعای بعد از نماز زیارت امام جواد(علیه السلام) که معارف عجیبی دارد توضیح میدهند بر قرائت این دعا بالاسر حضرت معصومه سلام الله علیها 🌱اللّهُمَّ اَنْتَ الرَّبُّ وَاَنَا الْمَرْبُوبُ وَاَنْتَ الْخالِقُ وَاَنَا الْمَخْلُوقُ وَاَنْتَ الْمالِكُ وَاَنَا الْمَمْلُوكُ وَاَنْتَ الْمُعْطى وَاَنَا السّآئِلُ وَاَنْتَ الرّازِقُ وَاَنَا الْمَرْزُوقُ وَاَنْتَ الْقادِرُ وَاَنَا الْعاجِزُ... @albayann
13860512_42967_64k.mp3
7.47M
🎙 🔰 بیانات رهبر انقلاب پیرامون دعای «یا مَن اَرجوُه لِکُلّ خَیر». 🖊«یا مَن اَرجوُه لِکُلّ خَیر»؛ یعنی، ای کسی که اگر کار خیری از من سر بزند، به او امید دارم! یعنی به ثواب او امیدوارم... @albayann
ظهور رحمت رحمانی و رحمت رحیمی.mp3
1.83M
🔊 ⁉️ظهور رحمت رحمانی وظهور رحمت رحیمیه در چه صورتی اتفاق می افتد؟ ➖چرادردعای ماه رجب درمورد خیر دوتا جمیع آمده است ولی درمورد شر یکبار؟ ➖چطور علوی در این ماه اتفاق افتاده است ؟ 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🌱ولادت با سعادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام مبارک باد 🌱 🖊این علی علیه السلام همه چیز است... @albayann
🖊حکومت از منظر حضرت امام خمینی (ره) برگرفته ازدرس خارج اصول آیت الله فرحانی(زیده عزه) ✍مقرر:حجةالاسلام امیر دانایی 🔹حضرت امام (ره)در مبحث اصول عملیه ذیل مساله تبویب وچگونگی رعایت ترتیب طبیعی مسائل و اینکه چگونه امارات براصول عملیه تقدم دارند مقدمه ای را ذکر می کنند که تاثیر به سزایی در ادامه مباحث دارد که متاسفانه این مقدمه در کتاب معتمد الاصول ذکر نشده است، و آن تعریف حکومت است،ایشان می فرمایند: محققین از اصولیین حکومت را این‌چنین تعریف می کنند؛اگر دلیلی متعرض جهاتی در دلیل دیگر است که آن دلیل نسبت به جهات دیگر ساکت است وآن دلیل که متعرض آن جهات هست را می گویند دلیل حاکم و آن دلیل که سکوت کرده است از آن جهت می شود دلیل محکوم ،حال تعرض به آن جهات می تواند از طریق لزوم عرفی باشد و یا ازجهت لزوم عقلی؛ 📌یعنی:در واقع دلیل حاکم دارد عرفا یا عقلا یک چیزی را در دلیل محکوم توضیح می دهد و خروجی آن این است که تصادمی پیدا نمی کند؛ یعنی:ظهوردلیل حاکم مصادم دلیل محکوم نیست واین حکومت یا به نحو توسعه ویا به نحو ضیق است. 🔸به عنوان نمونه می توان دلیل شک را ملاحظه کرد،در حدیث آمده است :اذا شککت فابن علی الاکثر، دارد تکلیف شک را معلوم می کند در رکعات نماز که اگر شک کردی مثلا در رکعت سه یا چهار بنا را بگذار بر اکثر اما اگر یک دلیلی آمد وگفت :لاشک لکثیر الشک منظور این است که می خواهد خصوصیتی را درشک معنا کند که دلیل "اذا شککت "به آن متعرض نشده است ،لا شک لکثیر الشک می خواهد بگوید کثیر الشک لا شک است ،دلیل "اذا شککت"توضیح نمی دهد که این شک چیست؛که وقتی آمد حکمش فابن علی اکثراست ،شک در اینجا موضوع یک چیزی به نام فابن علی اکثر است حال عرفا یا عقلا مسکوت است، ➖در اینجا دلیلی داریم که حاکم است و می خواهد عرفا متعرض دلیل دیگر شود، به عبارت دیگر دو دلیل را عرفا کنار هم قرار می دهیم یعنی عرف نمی گوید ظهور این با ظهور آن تصادم می کند ،در اینجا تصادمی درکار نیست ؛بلکه عرف می گوید:لا شک لکثیر الشک معترض توضیح "اذا شککت "است،چون دلیلش متعرض این حیثیت نیست،در واقع دارد مبین دایره شک می شود و دایره شک را تضییق می کند،این یعنی حکومت. 🔰و امام (ره) از همین جا نتیجه می گیرد که حتما حکومت در دلیل لفظی است ،اگر یک دلیلی لسان نداشت نمی شود آنجا حکومت را مطرح کردچون دلیل لبی لسانی ندارد مثل :سیره عقلاء،اجماع ،سیره متشرعه و در این موارد دیگر حکومت معنا ندارد بلکه ورود یا تخصیص و یا هرچیزی غیر ازحکومت است . 📚تهذیب الاصول ج3ص12 @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🖊 شجاعت و صلابت حضرت زینب سلام الله علیها 🎙درکلام استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری 🏴به مناسبت شهادت حضرت زینب سلام الله علیها @albayann
وفات حضرت زینب سلام الله علیها.mp3
1.97M
🎙 🖊حضرت زینب اسوه جهاد تبیین ➖فرمایشات استاد در تقارن وفات حضرت زینب با 22 بهمن 🏴به مناسبت سلام الله علیها @albayann
🖊پیام تبریک استاد آیت الله فرحانی در پی انتصاب حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکترعبدالحسین خسروپناه بدینوسیله انتخاب شایسته جنابعالی را به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تبریک می‌گویم. بدون تردید سوابق ارزنده علمی و فرهنگی جنابعالی، درکنار مجاهدت در دروان دفاع مقدس و همچنین عرصه تبیین دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، زمینه ساز توفیقات روزافزون برنامه‌های تحولی شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود. امید است با این انتصاب شاهد تسریع در تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در حوزه مسئولیت های این شورا باشیم. از درگاه خداوند متعال عزت و توفیقات روزافزون برای جنابعالی مسئلت می‌نمایم. عبدالکریم فرحانی نماینده مردم شریف خوزستان در مجلس خبرگان رهبری 5 بهمن 1401 @albayann
شماره چهارم لوح پژوهشی فرائد.jpg
24.55M
📚 شماره چهارم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد. 📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد. ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره چهارم خود، مطالبی با سه سرفصل مراتب حکم آخوند (ره) و مراتب ادراک و ولایت فقیه ارائه شده است. 💠مطالب لوح شماره چهارم به شرح ذیل می باشد: 1️⃣ اشکالات حضرت امام(ره) بر مراتب حکم آخوند (ره)و مشهور تقریری از درس خارج اصول استاد آیت الله فرحانی 2️⃣ بررسی مراتب ادراک در اثبات مراتب عوالم خلقت به قلم حجةالاسلام والمسلمین علی فرحانی ؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم 3️⃣ ولایت فقیه مساله ای فقهی یا کلامی؟ به قلم حجةالاسلام والمسلمین عبدالله مجدمی ؛ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم 👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و‌ نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند. @albayann
🔰 استاد 🌱وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هؤُلاَءِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿البقرة، ۳۱﴾ 🖊خداوند همه اسماء و حقایق عالم را به آدم داد. این اساسی ترین صفت خلیفه خدا است. ⁉️این سوال را از آقای آگوست کنت باید کرد که چگونه بنای اندیشه دینی مقابله با خرد است؟ 🌱ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ سپس آن حقایق را بر ملائکه عرضه کرد. فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هٰؤُلاَءِ ملائکه جاهل بودند به این اسماء گفتند سُبْحَانَکَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا ﴿البقرة، ۳۲﴾ سپس فرمود قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَکُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَ مَا کُنْتُمْ تَکْتُمُونَ‌ ﴿البقرة، ۳۳﴾ ➖اینجا اوج قضیه است که آدم یعنی ولی خدا، معلم همه ملائکه شد. خدا رحمت کند حضرت امام(ره) را که از این آیات استفاده می کردند که نگویید جبرئیل قرآن را بر پیغمبر نازل کرد بلکه معلم همه ملائکه آدم است. لذا ببینید قرآن انسان را در چه قله ه­ایی تصویر می­کند. وقتی آدم آن خزائن علم الهی را باز کرد، خداوند به ملائکه فرمود آیا نگفتم من چیزی می­دانم که شما نمی­دانید. @albayann
🔰به استحضار مخاطبین محترم کانال البیان می رساند: 🖊همانگونه که مستحضرید دوفصلنامه علمی-تخصصی آفاق فقاهت با محوریت آثار و پژوهش های اساتید و طلاب مدرسه فقهی أمیرالمومنین(ع) مقالات مختلفی را در حوزه فقه، اصول و فلسفه ارائه داده و تا کنون 6 شماره از آن منتشر شده است. 📌با توجه به درخواست مکرر مخاطبین محترم این نشریه و همچنین ضرورت طی روال حقوقی آن، دوفصلنامه آفاق فقاهت در سامانه نورمگز (noormags) ثبت گردید. 👈لذا از این پس می توانید با مراجعه به پروفایل آفاق فقاهت در سامانه نورمگز مقالات منتشر شده را به تفکیک دانلود نمایید. https://www.noormags.ir/view/fa/magazine/4697 @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🖊 ۲۲بهمن باید سرمشق ما باشد| 🔹وقتی دیدند ملت همه می‌گویند که ما رژیم فاسد طاغوتی را نمی‌خواهیم، آنها تسلیم شدند و آن آدم را از اینجا بردند. و شما بیرونش کردید از اینجا. این یک درسی است برای ما در طول تاریخ که اگر ما بخواهیم مقاصد خودمان را، کشور خودمان را به آن طوری که می‌خواهیم برسانیم؛ یعنی به ثمر برسانیم نتیجه این همه خون و این همه علیل و این همه رزمنده، باید همه با هم باشیم. 🔸 این یک درسی است که ما از 22 بهمن فرا گرفتیم. و باید این درس را با تمام قوا دریابیم؛ و با تمام قوا حفظ کنیم این را. 📌22 بهمن باید سرمشق ما باشد در طول زندگی؛ و برای نسلهای آینده که همه آنها 22 بهمن را، که غلبه ایمان بر کفر و الله بر طاغوت و اسلام بر کفر بود، باید حفظ کنند و بزرگ بشمارند. @albayann
حیاة طیبه.mp3
899.3K
🔊 ⁉️چرا در آیه فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً، از حیات، تعبیر به توحید می شود؟ ⁉️رکن اصلی عرفان اسلامی و ارمغان آن چیست؟ 🎙 استاد آیت الله فرحانی تبیین می کنند. @albayann
🖊سازمان علم اجمالی در اندیشه محقق خراسانی(ره) برگرفته از درس خارج اصول استاد ✍مقرر: حجت‌الاسلام حجت پورعبدالهی 🔹محقق خراسانی در مورد علم اجمالی بر خلاف مشهور که تمرکز بر روی علم و قطع دارند بر روی معلوم تکیه می کنند و سیستم علم اجمالی خود را بر اساس آن تنظیم می نمایند لذا ایشان می فرمایند در قدم اول باید مشخص شود که معلوم بالاجمال از چه جنسی است. 1⃣معلومی که فعلیت مطلقه دارد. 2⃣معلومی که فعلیت مطلقه ندارد. به این بیان که بعضی از معلوم‌ها به گونه‌ای هستند که حتی در حال علم اجمالی به آنها فعلیت مطلقه پیدا می‌کنند، یعنی این معلوم به اندازه‌ای اهمیت دارد و فاخر است که مولا در حال اجمال هم دست از آن بر نمی‌دارد. 📌 اگر معلوم یک معلوم ارزشمند و خاصی بود که در همان حالت اجمال هم فعلیت مطلقه پیدا کرد یعنی خود معلوم علت تامه امتثال بود هیچ چاره‌ایی نیست الا اینکه آن معلوم امتثال شود و راهی برای جریان اصل وجود ندارد حتی در یک طرف! 🔸اما در مواردی که معلوم دارای فعلیت مطلقه نیست به دو صورت خواهد بود: 1⃣نسبت به آن فعلیت غیر مطلقه علم اجمالی وجود دارد، در اینجا هیچ اشکالی وجود ندارد که در هر دو طرف این معلوم بالاجمال که فعلیتش مطلقه نیست اصل جاری شود! 2⃣نسبت به آن فعلیت غیر مطلقه علم تفصیلی وجود دارد در اینجا علم تفصیلی اجازه جریان اصل را نمی دهد اما نه به خاطر معلوم بلکه چون اساسا به خاطر وجود علم تفصیلی دیگر شکی وجود ندارد. ➖تعبیر محقق خراسانی(ره) در این زمینه بسیار فنی است ایشان می فرمایند معلومی که فعلیت مطلقه است علم اجمالی و تفصیلی در مورد آن فرقی نمی کند اما معلومی که فعلیت مقیده ای دارد علم تفصیلی و اجمالی نسبت به آن با هم متفاوت می شود اما این تفاوت ناظر بر معلوم نیست بلکه فرقشان در این است که وقتی علم تفصیلی وجود دارد یعنی علم مقرون به شک نیست و چون شکی در آن نیست اساسا بحث از اصل را در آن مطرح نمی شود و این به وجود نیامدن اصل به خاطر نبود موضوع اصل که شک است می باشد. 📌لذا یکی از اصولیونی که بسیار زیبا از اول کار با سازمان مشهور در این زمینه درگیر شده است محقق خراسانی می باشند که می فرمایند نباید در این بحث علم را توسعه داد تا بعد گفته شود که علم تفصیلی علت تامه و علم اجمالی مقتضی است بلکه باید گفت معلوم نسبت به فعلیت گاهی وقتها مثل علت تامه عمل می کند و یک فعلیت مطلقه غیر قابل تخلفی را درست می کند و گاهی وقتها معلوم این گونه نیست و فقط مقتضی فعلیت است و این اقتضای فعلیت وقتی تامه می شود که علم تفصیلی نسبت به آن پیدا شود. 🔰طبق این توضیحات سازمان ایشان در بحث علم اجمالی(اشتغال) و در جمع بین حکم ظاهری و حکم واقعی این گونه است که می فرمایند ما دو گونه فعلیت داریم فعلیت لویی و فعلیت مطلقه! اگر فعلیت لویی باشد علم تفصیلی که به آن بخورد تمام می شود اما اگر آن فعلیت لویی نبود بلکه به گونه ی مطلقه باشد خود آن معلوم علت تامه است و جلوی اصل را می گیرد. 📌این مطلب اصل نظریه محقق خراسانی در اصول عملیه است که معلوم بالاجمال اگر واجد علت تامه بعث و زجر فعلی است معلوم علت تامه است نه علم که در این صورت معلوم نقش علت تامه را ایفا می کند و دیگر علم تفصیلی و اجمالی نبست به آن فرقی ندارد یعنی اگر معلوم واجد مرتبه ای است که تمام العلة انبعاث یا تمام العلة انزجار است علم از کار می افتد. 👈ذکر این نکته لازم است که طبق این مطالب باید گفت محقق خراسانی در بحث مراتب حکم، قائل به پنج مرتبه بودن مراتب حکم هستند: 1- مرحله اقتضا 2- مرحله انشاء 3- مرحله فعليّت تعليقيه 4- مرحله فعليّت حتميّه 5- مرحله تنجّز. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | آزادی روح در گرو آزادی جسم است 🖊تو اگر می‌خواهی جانت آزاد باشد اگر می‌خواهی روحت آزاد باشد نمی‌توانی شکم‌پرست، شهوت‌پرست، خشم‌پرست و یا پول‌پرست باشی و روحت آزاد باشد. 📌پس اگر می‌خواهی واقعا آزاد باشی روحت را باید آزاد کنی. 📚 کتاب آزادی معنوی، صفحه ۳۲ @albayann