eitaa logo
البیان
11.3هزار دنبال‌کننده
812 عکس
182 ویدیو
71 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
تحلیل اسم در بسم الله.mp3
341.3K
🔊 ⁉️برای تحلیل اسم در بسم الله الرحمن الرحیم نیاز به چه قواعدی داریم؟ ❔تفاوت فلسفه اسلامی با فلسفه غرب در بحث علیت چیست؟ 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
توصیه استاد آیت الله فرحانی درمورد تبلیغ.mp3
836.9K
🎙 🔰توصیه های استاد درمورد تبلیغ و جهاد تبیین 🖇تفکیک بین اصل نظام و برکات نظام و برکات نظام ولایی برای جهان مستضعفین... 📌مسئله ابر قدرتی ایران در غرب آسیا... @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞|تلاش برای تهذیب نفس و خودسازی‌‌ ‌ 🖊ماه‌‎ ‎‌رمضان شما را دعوت کرده خدای تبارک و تعالی به مهمانی خودش. همان طور که‌‎ ‎‌می بینید مهمانی خدا صوم است، مثل میهمانی ماها نیست که آنجور تشریفات را داشته‌‎ ‎‌باشد، پرهیزدادن است از آن چیزهایی که مربوط به شهوات انسان است. 🖇 توجه بکنید که‌‎ ‎‌ماه مبارک را به آدابش عمل بکنید یعنی آداب روحی اش. فقط دعا نباشد، دعا به معنای‌‎ ‎‌واقعی اش باشد. خواندن خدا و تذکر خدا به معنای واقعی، آن تذکری که نفوس را‌‎ ‎‌مطمئن می کند. 📚صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۴۸۰ @albayann
🖊حکومت ازمنظرمحقق خویی(ره) 🖇برگرفته از درس خارج اصول آیت الله فرحانی(زیدعزه) ✍مقرر:حجه الاسلام امیردانایی 🔹محقق خویی (ره)درکتاب شریف مصباح الاصول به تبیین چهار اصطلاح ،تخصیص،تخصص،ورود وحکومت می پردازند؛ایشان تخصیص را اینگونه توضیح می دهند که وقتی رفع حکم می کنیم بدون تصرف درموضوع اینجا تخصیص اتفاق می افتد. 📌اما در مقابل تخصیص،تخصص قرار دارد که تعبیر به مقابله تامه می کنند به این جهت که خروج حکمی نیست بلکه خروج موضوعی است و این خروج موضوعی بدون در نظر گرفتن اعمال دلیل شرعی است و هیچ تعبّدی در کار نیست بلکه خروج وجدانیِ تکوینی است،ایشان می فرماید:بین تخصیص و تخصص دو عنوان داریم که باید مورد بررسی قرار بگیرند، یکی ورود و دیگری حکومت؛ 🔸اما ورود :خروج موضوعی است به نحو وجدانیِ تعبّدی و حکومت:خروج موضوعی تعبّدی است،دراینجا یک سوال تولید می شود که چرا در ورود می گوییم خروجِ موضوعی وجدانی تعبّدی ولی درحکومت می گوییم خروج موضوعی تعبّدی و دیگر وجدانی را ذکرنمی کنیم؟ 🔰ایشان وقتی می خواهد تفاوت قائل شود،می فرماید:در حکومت  قانونی وجود دارد و آن وقتی اتفاق می افتد که متعبّد به ثابت شود ولی ورود صرف ثبوتِ تعبّد است؛چرا که ثبوت تعبّدی وجدانی است ولی ثبوت متعبّد به وجدانی نیست، 📎به عنوان نمونه دلیل برائت عقلی نسبتش با اماره این طور است که دلیل برائت،قبح عقاب بلابیان است ولی اماره بیان است و حجیت آن تعبّدی می باشد؛فلذا تعبّد آن هم وجدانی است یعنی وجدانا می فهیم که حجیتش تعبّدی است و نه تعبد صرف ،چون دراماره علّمی داریم نه علم؛ ➖به بیان دیگر من نمی توانم اماره را با یک تعبّد حجت کنم زیرا تسلسل شکل می گیرد وآخرش باید آن را به وجدان برگردانم،پس اصلش تعبّدِ وجدانی می شود؛درنتیجه بیان بودن اماره یک تعبّد وجدانی است، اما در همین بیان بودن اماره بگویم درست است که تعبد آن وجدانی است ولی برای من کافی نیست وچیز دیگری می خواهم که علاوه برثبوت تعبّدی وجدانی یک چیز دیگر را برایم درست کنید وآن این است که اماره را علم قرار دهد این یعنی متعبّدبه که من باید آن را ثابت کنم که اگر این چنین شد حکومت درست می شود؛ 🖇درنتیجه فرق بین حکومت و ورود این است که هر دو اشتراک در تعبّد دارند اما درحکومت یک پله بالاتر از تعبّد می خواهم وآن ثبوت متعبّدبه است ؛لذا برهمین اساس ورودخروج وجدانی موضوع به واسطه تعبّد است ولی حکومت خروج موضوع است که در واقع به واسطه ثبوت متعبّدبه است. 👈اما نکته مهم در فرمایش ایشان این است که حکومت را به دو قسم تقسیم می کند: 1⃣یک قسم شرح وتفسیر است درجایی که لفظ وجود دارد ونکته مهم آن این است که اگر دلیل محکوم نباشد ،دلیل حاکم لغو است ،مثل دلیلی که می گوید ربا بین پدر وفرزند اشکالی ندارد واین شارح دلیل حرّم الربا می شودکه اگر دلیل حرّم الربا نبود آن دلیل حاکم لغو بود واین قسم حکومت هم در عقد الوضع وهم در عقدالحمل پیاده میگردد. 2⃣ اما این قسم دیگر حکومت شرح وتفسیر نیست وآن قانون دراین قسم نیست که اگر دلیل حاکم نباشد،دلیل محکوم لغو است مثل نسبت دلیل اماره با دلیل استصحاب،ولی سوالی دراینجا ایجاد می شودکه چگونه حکومت شکل می گیرد؟ ✅درپاسخ می گوییم به خاطر آن قانون مهم درحکومت که هرگاه ارتفاع موضوع به ثبوت متعبّدبه انجام شود،حکومت شکل می گیرد. 🖇لذا نتیجه مهمی می گیرند که قوام حکومت لزوما به تفسیر وشرح نیست وجایی داریم که نیازی به شرح وتفسیر نباشد. 📚مصباح الاصول ج2 صفحات 296. 420   @albayann
💠لزوم حرکت در ماه مبارک رمضان 🔰 استاد 🔹برای اینکه استَجیبوا لِلرَّسولِ را لبیک بگوییم لازم است از اول ماه رمضان حرکتی را شروع کنیم 📌این حرکت شب قدر و عید را رقم میزند برای اینکه این حرکت رقم بخورد و از این ضیافت الهی استفاده کنیم ارکانی وجود دارد: 👈🏻رکن اول استفاده از ظرفیت شب در سیر معنوی است، اگر ظرفیت و ارزش این شب ها درک شود،خیلی در حرکت تاثیر خواهد گذاشت. ارزش شب در قرآن کریم خیلی مورد توجه قرار گرفته شده است: وَ واعَدْنا مُوسى‌ ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ...إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ...قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا... إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا...همش لیل است 🔸این عبادت در شب اثرش بیشتر است،روح را بیشتر به اهتزاز در می آورد سحر هنگام جائزه است... @albayann
💠شیطانهای گوناگونی وجود دارند: 🔸 یک شیطان در درون خود ماست که از آن باید به خدا پناه ببریم. ما باید اول در مقابل این شیطان صف آرایی کنیم; این را نباید از یاد ببریم. اگر در جنگ با این شیطان مغلوب شدیم, در هیچ جای دیگر رو فتح و پیروزی را نخواهیم دید; بنابراین اول باید این شیطان را مغلوب کنیم و پشتش را به خاک برسانیم; بعد هم با شیطانهای فراوان دیگر مبارزه کنیم. 🔹آمریکا شیطان است; صهیونیستها شیطانند; ضد انقلابها شیطانند; کمپانیهای غارتگر جهانی شیطانند; سیاستهای مخرب جهان شیطانند; شما در مقابل همه ی این شیطانها مرزبانید. 📌این مرزبانی, فقط شجاعت نمی خواهد; هوشیاری و بیداری و تحلیل سیاسی هم لازم دارد. @albayann
🖊سلوك اخلاقى حضرت علامه رحمه اللّه از زبان آيت اللّه امينى 🔹استاد علامه در مراتب عرفان و سير و سلوك معنوى مراحلى را پيموده بود. اهل ذكر و دعا و مناجات بود. در بين راه كه او را مى‌ديدم غالبا ذكر خدا را بر لب داشت. 🖇در جلساتى كه در محضرشان بوديم وقتى جلسه به سكوت مى‌كشيد ديده مى‌شد كه لب‌هاى استاد به ذكر خدا حركت مى‌كرد. به نوافل مقيد بود حتى گاهى ديده مى‌شد كه در بين راه مشغول خواندن نمازهاى نافله است. 🔸شب‌هاى ماه مبارك رمضان تا صبح بيدار بود. مقدارى مطالعه مى‌كرد و بقيه را به دعا و قرائت قرآن و نماز و اذكار مشغول بود @albayann
تاثیر مسئله اصالت الوجود در بحث امکان و ضرورت.mp3
2.01M
🔊 ⁉️تاثیر مسئله اصالت الوجود در بحث امکان و ضرورت چیست؟ ❔با توجه به نظریه اصالت الوجود هستی دارای چند مرحله خواهد بود؟ ❓تبیین عالم با وجودی که عین فقر است؛ به تنهایی ظرفیت توضیح جهان بینی قرآنی را دارد؟ 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🔰تلقی کودکانه از فلسفه جهانی مهدویت 🎙 شهید مطهری (ره) @albayann
حضرت خدیجه.mp3
970.6K
🎙 🏴به مناسبت وفات أم المؤمنین حضرت خدیجه سلام الله علیها كانَ يُحِبُّ فـاطِمَةَ عليهاالسلام لاَِنَّها كانَتْ زاهِدَةً عابِدَةً... وَ لاَِنَّها كانَتْ تَذْكِرَةً لَهُ مِنْ خديجَةَ. ▪️پیامبر اکرم (ص)از نظر ارتباطی و عاطفی مدیون حضرت خدیجه(س) است. ▪️بیان دو نکته مهم از سیره این بانوی بزرگوار و توصیه ایشان به حضرت زهرا(سلام الله علیهما) 🔰در بیان استاد آیت الله فرحانی @albayann
رابطه اصالت به معنای تقدم با اصالت به معنای واقعیت.mp3
1.36M
🔊 🔰استاد آیت الله فرحانی ⁉️نظریه دورکهایم در مورد جامعه چیست و امتداد آن چگونه می شود؟ ⁉️رابطه اصالت به معنای تقدم و تاثیر و تاثر با اصالت به معنای واقعیت چیست؟ @albayann
بینش فلسفی عالم هستی دارای چند مرتبه است؟.mp3
369.2K
🔊 ⁉️اگر اندیشمندی در عالم انکار وجود غیر کند این به چه معنا می باشد؟ ⁉️بینش فلسفی عالم هستی دارای چند مرتبه است؟ 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
💠 آنچه که من به شما عزیزان تاءکید و توصیه می کنم, 1⃣اولا تلاش علمی است; 2⃣ثانیا تلاش تبلیغی سازمان یافته است; 3⃣ثالثا به کسانی که در حوزه ی قم متمکن و ساکنند, 🔸توصیه می کنم که اگر لطمه یی به کار خودشان مشاهده نمی کنند که البته نباید لطمه هم ببینند به سمت مناطقی بروند که محتاج روحانی است و اهمیت ندهند که آن جا, جای کوچک یا جای بزرگی است; یا روستا و شهر است. 📌در گذشته گاهی علمای بزرگ و مجتهدانی بودند که در یک ده زندگی می کردند. بنده شنیده ام که دربعضی از مناطق, بیش از یکی دو مجتهد بزرگ در یک ده زندگی می کردند; نه در زمان خیلی قدیم مثلا پانصد سال پیش مربوط به همین چند ده سال قبل است. هر جا که عالمی باشد, هرجا که چراغی روشن باشد, پروانه ها به طرف او میآیند و از وجود او استفاده می شود @albayann
🌱به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام 🌱 🖊در نهج البلاغه در وصيتنامه‌‌‌‌‌اي که علي عليه السلام به فرزندشان امام حسن عليه السلام نوشته‌‌‌‌‌اند، آمده است: اکرِمْ نَفْسَک عَنْ کلِّ دَنِيةٍخودت را، جان خويش را از هر کار پستي برتر بدار؛ تن به کار پست مده که جان تو بالاتر از کارهاي پست است.  🔹فَانَّک لَنْ تَعْتاضَ مِمّا تَبْذُلُ مِنْ نَفْسِک عِوَضاًبه جاي آنچه که از جان خودت در مقابل شهوات مي‌‌‌‌‌پردازي، چيزي دريافت نمي‌‌‌‌‌کني. 🔸 آنچه که از شرف خودت، از جان خويش در ازاي يک ميل و شهوت مي‌‌‌‌‌پردازي، عوض ندارد. تا آنجا که مي‌‌‌‌‌فرمايد: وَ لا تَکنْ عَبْدَ غَيرِک وَ قَدْ جَعَلَک اللَّهُ حُرّاً «1»هرگز خودت را بنده ديگري مساز که خدا تو را آزاد آفريده است. 📌نمي‌‌‌‌‌خواهد بگويد که خدا تنها تو پسر من را که امام حسن هستي، آزاد آفريده بلکه تو به عنوان يک انسان را مي‌‌‌‌‌گويد، چون مسئله خلقت است. @albayann
❓راه رسیدن به امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشریف چیست؟ ✍ پاسخ علامه (ره): امام زمان علیه السّلام خود فرموده است: شما خوب باشید، ما خودمان شما را پیدا می‌كنیم .  🖊درباره ظهور حضرت ولى عصر عجل الله فرجه الشریف در روایت آمده است: لایظهر الا و یظهر الفساد  ظهور نمى‌كند مگر این كه فساد آشكار گردد . 🖇همچنین در احادیث متعدد آمده است:یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بعد مَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً بعد از این كه زمین از ظلم پر مى‌گردد، آن را با قسط و داد پر مى‌كند . ❓آیا از این گونه روایات استفاده نمى‌شود كه نباید با فساد و ظلم و جور مبارزه نمود، تا زمینه ظهور حضرتش فراهم گردد؟ با فساد و ظلم و جور مبارزه نمود، تا زمینه ظهور حضرتش فراهم گردد؟ 🔰پاسخ علامه (ره): لازمه این سخن، حلال شمردن حرام و جواز ترك واجبات است و مسلما حضرت نمى‌خواهد كه فساد كنیم تا بیاید و ما را گردن بزند. @albayann
نظریه آیت الله مصباح در مورد ترکیب جامعه.mp3
1.57M
🔊 🔰استاد آیت الله فرحانی ⁉️ریشه نظریه آیت الله مصباح در مورد ترکیب اعتباری جامعه چیست؟ ⁉️رابطه بحث وحدت با نظریه آیت الله مصباح در مورد جامعه چگونه است؟ @albayann
✍استاد 🔹برای بالابردن کیفیت عمل در این ماه عزیز نیاز به معرفت است. باید به این ماه عزیز و به روزه و ...معرفت پیدا کنیم اگر معرفت بالا برود نتیجه ای هم که حاصل میشود بالا خواهد بود. ⁉️مسیری که در ماه رمضان میرویم به چه شکل است؟ میقات حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) چهل روز طول کشید در ماه رمضان به دلیل ظرفیت والای این ماه ،این حرکت چهل شب طول نمیکشد،زودتر محقق میشود. 🔸سیر ما در ماه رمضان به شب قدر میرسد و از آنجا به عید فطر و عید فطر روز هدیه است. @albayann
🖊در فطرت تمام بشر ثبت است عشق به راحت و حریت و مقصود از حریت، حریت مطلقه است که نفوذ اراده از شئون آن است. 📌و در حیات دنیایی این دو امر ممکن نیست؛ زیرا که راحت مطلقه به هیچ وجه یافت نشود،بلکه تمام راحتیهای آن مشوب به رنج و تعب است؛ چه در تحصیل آن و تمهید مقدمات کثیره برای حصول آن ، چه در حین حصول آن و بعد از حصول آن... 🔹پس آنچه که انسان عاشق اوست _که راحتی مطلق است_ در این عالم میسور نیست، ولی در عالم ملکوت به طوری که ارباب شرایع خبر دادند این راحتی مطلق موجود است. پس انسان بالفطره متوجه عالمی است که در آن راحتی بی رنج و تعب، و لذتی بی مزاحم و کدورت است . 📚معاد از دیدگاه امام خمینی @albayann
✍در حقیقت از شب قدر، انسان مومن روزه‌دار، سال نویی را آغاز میکند. 🖇در شب قدر تقدیر او در دوران سال برای او از سوی کاتبان الهی نوشته میشود. انسان وارد یک سال نو، مرحله‌ی نو و در واقع یک حیات نو و ولادت نو میشود. 📆مقام معظم رهبری۱۳۸۸/۰۶/۲۹ @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: ❓عدل بالاتر است یا احسان ؟ ✍نگاه امیرالمومنین به عدالت اجتماعی وقتی از حضرت امیر( علیه السلام) سوال میکنند؟ آقا شما که قهرمان بخششی ، قهرمان سوره هل اتی هستی ، گرسنه میمانی ولی غذایت را هدیه به مسکین میکنی به ما بگو ببینیم عدل فضیلتش بیشتر است یا جود؟ العدل افضل ام الجود ؟(این را به یک معنا میشود تفسیر این آیه هم دانست : ان الله یامر بالعدل و الاحسان) 🖇علمای اخلاق فتوایشان افضلیت جود است ، عدل این است من به حق خودم قانع باشم ، اما جود این است که از حق خودم بگذرم. 📌اما امیرالمومنین( علیه السلام) میفرماید: العدل یضع الامور مواضعها و الجود یخرجها عن جهتها ، العدل سائس عام ، عدل شاهراه بزرگی است که میشود همه چیز را با آن اداره کرد ، والجود عارض خاص فالعدل افضلهما و اشرفهما ! ➖نگاه علی نگاه فرد نیست ، نگاهش به تحقق جامعه ولایی است؛ به تحقق عدالت اجتماعی است؛ به همین جهت میگوییم خلافت خاتم الاولیاء یعنی تحقق عدل کلی . 🔺برای همین میگوییم تحقق توحید و عبودیت پروردگار بدون تحقق این سائس عام و این شاهراه بزرگ که هرچیزی در جای خودش قرار بگیرد محقق نخواهد شد . @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: ✍در دعای جوشن کبیر می خوانیم که " الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب " ❓سوال اینجاست که خدا چگونه ما را نجات می دهد ؟ خداوند چه راهی جلوی پای ما گذاسته است؟ چگونه شامل آیه اهدنا الصراط المستقیم می شویم؟ 🖇امام صادق علیه السلام پاسخ این سوال را داده است : " الصراط هو طریق الی معرفة الله و هذا صراطان : صراط فی الدنیا و هو الامام و صراط فی الأخره و هو جسر الجهنم " می فرماید دو راه داریم که قدم در صراط الی الله بگذاریم و پاک شویم، یکی در دنیاست که "امام" است و یکی در آخرت است که پل جهنم است. 📌اگر می خواهید در همین دنیا نجات پیدا کنید ، اگر می خواهید معرفت به خدا پیدا کنید ، اگر می خواهید در این دنیا قدم در صراط مستقیم بگذارید ،باید معرفت ، بصیرت و توجه به امام زمان خویش داشته باشید. لذا می بینید افضل اعمال شب قدر توجه و دعای برای امام زمان است. @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: ✍انتخاب آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس ، یکی از نمود های عرفان سیاسی حضرت امام خمینی (ره) است. 🖇انسان در شبهای قدر با شب زنده داری و دعا در پی این است که خود را از قید بندگی شیاطین انس و جن است ، رها کند و به عبودین و بندگی خدا برسد. 🔹با همین رویکرد حضرت امام می فرماید : سزاوار است که همه مسلمانان جهان از قيد اسارت و بندگي شياطين بزرگ و ابرقدرتها رها شده و به قدرت لايزال الله بپيوندند و دست جنايتکاران تاريخ را از کشورهاي مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند. 🔸قدرت و اعتقاد عمیق حضرت امام به اسلام و به خدا موجب شد روح ایمان در وجود مسلمانان جهان دمیده شود و امروز دنيا اعتراف كند كه اسرائيل با همه قدرت و سياست و صنعتش، و با همه سلاح هاى اتمى اش نتوانست از پس مسلمانان برآيد و شكست را بارها پذيرفته است. @albayann