ماهنامه فرائد شماره ششم.png
13.16M
📚 شماره ششم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد.
📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد.
📘ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره ششم خود، مطالبی با سه سرفصل تفکیک هلافت تکوینی و اعتباری، تبیین مقولات عشر، و چگونگی شروع فلسفه ارائه شده است.
📖مطالب لوح شماره ششم به شرح ذیل می باشد:
1️⃣ تفکیک خلافت تکوینی و اعتباری در بیان امام خمینی ره
تقریری از درس خارج فقه استاد آیت الله فرحانی
2️⃣ تبیین مقولات عشر و تحلیل لوازم آن
به قلم حجةالاسلام والمسلمین داوود کوتی ؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
3️⃣ علامه طباطبایی فلسفه خود را چگونه آغاز کرد؟
به قلم حجةالاسلام والمسلمین احسان توکلیان فرد ؛ دانش پژوه مقطع خارج مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه السلام
👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند.
#فرائد
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#فقه_الخمینی
#معاونت_پژوهش
@albayann
7⃣شماره هفتم دو فصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت منتشر شد.
این شماره مبتنی برا مقالات اساتید محترم مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع) که از تلامذه استاد آیت الله فرحانی هستند اختصاص یافته که در موضوعات فلسفه، فقه و اصول فقه تالیف شده است:
🏷لیست مقالات شماره هفتم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد:
🖊حسم مبانی فلسفه غرب مبتنی بر اصل واقعیت
📌استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی ( زید عزه )
🖊تحلیل مراتب اعتبار و تاثیر آن در علم اصول
📌حجة الإسلام و المسلمین محمد ابراهیمی
🖊تفکیک حقائق از اعتباریات و نقش آن در نظام اصولی امام خمینی (ره)
📌حجة الإسلام و المسلمین سید محمد هاشمی
🖊بررسی تطبیقی ضرورت تصویر جامع در موضوع له الفاظ
📌حجة الإسلام و المسلمین مرتضی حائری_حجة الإسلام و المسلمین محمد حسن رحمتی
🖊اراده باطنی و ظاهری در فقه و ادله تقدم هریک بر دیگری
📌حجة الإسلام و المسلمین مهدی فرهنگ دلیر
🖊بررسی اشکالات آیت الله مصباح ره بر دیدگاه علامه طباطبایی ره در باب رابطه قوه و ماده
📌حجة الإسلام و المسلمین محمد پورفیاض
🖊تبیین دیدگاه آیت الله مصباح ره در فرع اول و دوم اصالت الوجود در کتاب نهایه الحکمه
📌حجة الإسلام و المسلمین طاهر علیزاده
🖊امکان مباحث تطبیقی و شرائط آن میان اصول فقه و فلسفه تحلیلی با تاکید بر نظریات اصولی آخوند خراسانی و نظریه توصیف های راسل
📌حجة الإسلام و المسلمین علیرضا شاکری نسب
👈🏻جهت تهیه این نسخه می توانید به صورت حضوری به معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) مراجعه نمایید.
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین علیه السلام
#فقه_الخمینی
#آفاق_فقاهت
@albayann
نظریه امام و ملاصدرا در رابطه بین حق و خلق.mp3
1.26M
🔊 #بشنوید
⁉️حضرت امام در ابتدای کار، رابطه بین حق و خلق را چگونه تحلیل می کنند؟
🖇ملاصدرا چه مطلبی را در فلسفه اسلامی اضافه کردند؟
📌نظریه ملاصدرا چه تاثیر در مباحث فلسفی و تفسیری دارد؟
🎙استاد آیت الله فرحانی
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
@albyannچرا ما در عبادت خداوند تنبلی می کنیم؟.mp3
2.76M
🔊 #بشنوید
🏴به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام 🏴
🖊قال الصادق (علیه السلام):
أَلا إِنَّكَ لَوْ وَجَدْتَ حَلاوَةَ عِبادَةِ اللّهِ وَ رَأَيْتَ بَرَكاتِها وَ اسْتَضَأْتَ بِنُورِها، لَمْ تَصْبِرْ عَنْها ساعَةً واحِدَةً، وَلَوْ قُطِّعْتَ إِرباًإرباً.
➖امام صادق(علیه السلام) فرموده اند:آگاه باش، اگر شیرینی بندگی خدا را بیابی و برکات عبادتش را ببینی و از نور عبادت الهی بهرمند شوی،نسبت به عبادت خداوند ساعتی درنگ نخواهی کرد ولو اینکه تکه تکه ات کنند.
🔹مرحوم آیت الله بهجت را می دیدیم که دو الی سه ساعت در بالا سر حضرت معصومه (سلام الله علیها) می ایستادند و با چه عشقی عبادت خداوند را می کردند و آنقدر محو در عبادت خداوند بودند که عمامه به گردن آقا می افتاد.
⁉️حلاوت عبادت را چگونه بدست آوریم؟
➖امام صادق (علیه السلام) حلاوت در عبادت را اینطور می فرمایند: إنّی وَجَدتُ حَلاوَةَ عبادۀِ اللهِ فی تَرکِ المَعصِیةِ. همانا حلاوت عبادت را در ترک معصیت یافتم.
#امام_صادق
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🏴الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الإمامُ الصّادِقُ، الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْوَصِیُّ النّاطِقُ🏴
🔰استاد آیت الله فرحانی:
➖اینگونه نبوده که امام صادق فقط یک حوزه علميه ای داشته و صرفا مشغول شاگردپروری بوده و حکم فقهي بيان می کردند.خیر!
🖇شخصیت امام صادق علیه السلام سه بعد اساسی دارد. ایشان مرد علم و دانش ، مرد مبارزه و مرد تشکیلات بودند.
➖معمولا فقط بعد اول مطرح می شود، در حالیکه امام صادق یک مبارزهی دامنهدار و پیگیر را مدیریت می کردند. یک تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود و طرفداران جریان حکومت علوی را در سراسر عالم اسلام راه اندازی کرده وبا ملحدان و مشرکان از یک سو ، با گستردگی مشکلات اعتقادي و اخلاقي نیز از یک سو و با امويان و عباسيان از سوي ديگر مبارزه می کردند.
➖شرایط دوره ایشان بسیار سخت بود. باید شأن و مقام این امام بزرگوارمان را درک کنیم. این مبارزه، استقامت و پایداری امام صادق علیه السلام بود که اصل اسلام را حفظ کرد.
#امام_صادق
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 هدف از اجتماع حج ارتقاء امت اسلامی است / این اجتماع باید پیغامی برای مسائل روز دنیای اسلام داشته باشد
✏️رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار کارگزاران حج: حضور در #حج برای یک هدف است، آن هدف چیست؟ ارتقاء امت اسلامی و نزدیکی دلهای آحاد امت اسلامی به یکدیگر است، آن هدف اتحاد امت اسلامی است. در مقابل چه چیزی؟ در مقابل کفر، در مقابل ظلم، در مقابل استکبار، در مقابل بتهای بشری و غیر بشری، در مقابل همهی آن چیزهایی که اسلام آمد برای اینکه آنها را از بین ببرد، جمع بشوند با اینها مقابله کنند. امروز مثلاً فرض کنید مسئلهی رژیم صهیونیستی مطرح است، همهی دنیای اسلام باید جمع بشوند، پیغامی این اجتماع داشته باشد علیه رژیم صهیونیستی. امروز مسئلهی دنیا نفوذ قدرتهای استکباری است، همه باید جمع بشوند برای اینکه اعلام حضور بکنند، اعلام قدرت بکنند، سینه سپر کنند در مقابل قدرتهای استکباری. ۱۴۰۲/۲/۲۷
🏷 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
البیان
🖋بررسی نظرات فقهای اعلام در حکم خلل به جهل در نماز (بخش اول :نظر محقق نائینی ره) 📕برگرفته از خارج ف
🖋بررسی نظرات فقهای اعلام در حکم خلل به جهل در نماز
(بخش دوم : نظرات سید حکیم و محقق حائری و امام خمینی رحمه الله علیهم )
📕برگرفته از خارج فقه استاد آیت_الله_فرحانی
✍ مقرر: حجت الاسلام مهدی سلامتیان
گفته شد که محقق نائینی(ره) فتوا به بطلان نماز جاهل می دهند به دلائلی که سابقا ذکر شد سید حکیم (ره) و محقق حائری(ره) از جمله کسانی هستند که به بطلان نمازی که خلل جهلی دارد فتوا می دهند .
🔰سید حکیم در کتاب مستمسک عروه الوثقی در پاورقی مساله سوم از "فصل فی الخلل الواقع في الصلاه" می فرمایند :
"المعروف بين الأصحاب : أن الجاهل بالحكم بمنزلة العامد في جميع المنافيات من فعل أو ترك ، بل عن شرح الألفية للكركي : نسبته إلى عامة الأصحاب. والعمدة فيه : عموم أدلة الجزئية للعالم والجاهل ، بل اشتهر : امتناع اختصاصها بالأول ، للزوم الدور ـ فتأمل ـ ومقتضى ذلك هو البطلان بالإخلال للوجه المتقدم في العامد"
(مستمسک عروه الوثقی،ج۷،ص۳۸۱)
شرح: سید حکیم در ابتدا به نقل از محقق کرکی (ره) دلیل اجماع را ذکر می کند در ادامه عمومیت ادله اجزا و شرایط و در نهایت به دلیل دور اختصاص احکام به عالم را محال و ممتنع می داند .
البته اثبات عمومیت ادله اجزا و شرایط یا همان اشتراک احکام، غیر از اثبات عدم اختصاص است و این همان تذکری است که آقای مظفر در کتاب اصول فقه مطرح کرده است ( تفکیک بین ایجاب عدول و سلب تحصیلی)
🔰محقق حائری(ره) نیز معتقد است که قول به اشتراک احکام و فتوا دو محذور دارد :
"إن الحكم بعدم الجزئية و الشرطية في تلك الحالة(جاهل مرکب و ساهی و ناسی ) و صحة عمله واقعا كما هو مقتضى عدم لزوم الاعاده موجب للتصویب المحال عقلا او ما هو باطل اجماعا"(الصلاه محقق حائری، ص ۳۱۷)
محقق حائری می فرماید تصویب، محذور عقلی دارد و اگر محذور عقلی هم نداشته باشد، اجماع بر بطلان تصویب وجود دارد.
با توجه به این توضیحات واضح شد که چه در مدرسه نجف از نظر محقق نائینی و سید حکیم و چه در مدرسه قم از نظر محقق حائری اختصاص احکام به عالم به دو دلیل ممتنع است و بالتبع خلل جهلی در نماز مبطل است .
💠امام خمینی (ره) در این زمینه فتوا به صحت نماز داده اند و معتقدند که حدیث رفع و حدیث لا تعاد به روشنی دلالت بر این مدعا دارد .
ایشان ۲ راه حل، برای حل محذوراتی که مخالفین ارائه کردند مطرح می کنند :
1⃣"و فیه ان الوجه المصحح للدعوی ان کان رفع الاثار أو عدمها فی جمیع التسعه، فلا يرد إشكال لان الحكم باق و المرفوع آثاره فلا یلزم اختصاص الحکم بالعالم به ..... " ( الخلل في الصلاه، ۱۸)
شرح:اگر در حدیث رفع، قائل به رفع آثار هستید که دور محال پیش نمی آید زیرا حکم باقی است و مشترک بین عالم و جاهل . و اگر در برخی از فقرات حدیث رفع(مثلا در شبهات حکمیه) خود حکم برداشته شود به این دلیل که معتقدیم رفع عنوان ادعائی است (با مصحح رفع جمیع آثار) اشکال دور وارد نخواهد شد
ادامه دارد .....
منابع:
📕جلسات خارج فقه آیت الله فرحانی سال ۱۴۰۱_۱۴۰۲ جلسات ۳۹ و ۴۰
📕مستمسک عروه الوثقی، جلد۷،ص ۳۸۱
📕الصلاه، محقق حائری، ص ۳۱۷
📕الخلل في الصلاه، ص ۱۸
#خارج_فقه
#فقه_الخمینی
@albayann
🌱ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مبارک باد.🌱
🖊استاد آیت الله فرحانی:
🔸عزیزان بزرگوار خدا خیلی دوستمان داشته است که مهمان فاطمه معصومه سلام الله علیها کرده است .یک ارزیابی بکنیم خودمان را. در این ضیافت نورانی کریمه اهل بیت و در کنار قبر این همه عالم ، چه گیرمان آمده است ؟
🌹من هم از زبان شما بگویم آقاجان ! امام زمان ! به خدا قسم اگر شب و روز کار کنیم ، اگر شب و روز زحمت بکشیم ، اینقدری که شما به ما لطف کردید نمیتوانیم جبران کنیم ! ما کجا این سفره و این کرامت و این معنویت و ... کجا؟
🔹️ما در زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها داریم یافاطمة اشفعی لی فی الجنة ؛ شفاعت یکبار انسان را میبرد به بهشت ، و یکبار در بهشت آدمی را جابجا میکند ؛
🌸حضرت بی بی ما ، هم بهشت میبرد هم درجه میدهد.
#میلاد_حضرت_معصومه سلام الله علیها
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
توسل به حضرت معصومه.mp3
505.9K
🎙 #بشنوید
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹توسل به ائمه اطهار علیهم السلام موجب رشد علمی و معنوی میشود
🔸توسل ملاصدرا در مساله سخت علمی به حضرت معصومه سلام الله علیها
#میلاد_حضرت_معصومه
@albayann
💠از سخن بدون عمل، کسی درس حقیقی و ماندگار نمیگیرد.
➖ملت ایران کاری کردند که عملشان، قولشان را تأیید کرد و بر آن صحه گذاشت؛ لذا این قول برکت پیدا کرد. منش الهىِ آن امام خالص و مخلص، آن انسان باصفا که در تمام وجود و حرکات و سکنات خود، خدا را در نظر میگرفت، کار خود را کرد. برادران عزیز! جوانان عزیز! اینها برای ما درس است؛ اینها راه آیندهی ما را روشن میکند.
📌ما که هنوز به اهداف خودمان نرسیدهایم؛ ما که هنوز با آن صحنهی عظیمی که از گسترش تفکر اسلامی پدید میآید و خدای متعال در آیات قرآنی آن را ترسیم کرده است - که «لیظهره علی الدّین کلّه و لو کره المشرکون» - خیلی فاصله داریم.
🔺راه، همین راه است: راه جهاد، راه تلاش، راه علم و عمل، راه اخلاص، راه صفا، راه ذکر و توجه به خدا، راه توسل به اهلبیت، راه زنده نگهداشتن یادگارها و ارزشهای اسلامی؛ نه فقط در دل و ذهن، بلکه حتّی در عمل؛ اینهاست که ما را به نتایج خواهد رساند.
#امام_خامنه_ای
@albayann