eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
815 عکس
183 ویدیو
71 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
نماد حسین بن علی.mp3
1.4M
🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹ما وقتی به زندگی اهل بیت مراجعه می کنیم متوجه می شویم که زندگی اهل بیت را همواره ما در تاریخ اسلام با یک نماد معرفی می کنیم... @albayann
البیان
#بشنوید 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹ما وقتی به زندگی اهل بیت مراجعه می کنیم متوجه می شویم که زندگی ا
✍استاد آیت الله فرحانی: 🔹ما وقتی به زندگی اهل بیت مراجعه می کنیم متوجه می شویم که زندگی اهل بیت را همواره ما در تاریخ اسلام با یک نماد معرفی می کنیم. 🔸وارد زندگی پر درس امیرالمؤمنین می شویم و وقتی وارد فضای شهادت ایشان می شویم می گوییم امیرالمؤمنین ثارالله است و روز بیست و یکم ماه رمضان را روز شهادت ایشان می دانیم. 🔸 وارد زندگی امام صادق (ع) می شویم ایشان بنیانگذار شیعه جعفری است ولی ۲۵ شوال روز شهادت ایشان است. 🔸وارد زندگی امام رضا (ع) می شویم ایشان حق بزرگی بر گردن ما دارد امام رضا (ع) هجرتی بزرگ به ایران ما داشتند که به تبعیت از آن هجرت بی بی فاطمه معصومه(س) به قم آمدند و دژ ولایت را در کشور ما پی ریزی کردند ولی ما آخر صفر را شهادت امام رضا می دانیم. 🔸وقتی زندگی پیغمبر اکرم (ص) را بررسی می کنیم در حالی که اسلام ما و قرآن ما از ایشان است ۲۸ صفر و همچنین امام مجتبی(ع) سبط اکبر ۲۸ صفر شهادت ایشان است. 📌هرچه زندگی ائمه أطهار را در تاریخ بررسی می کنیم می بینیم ائمه ما یک روز بدنیا می آیند یک روز به شهادت می رسند. امام حسین (ع) در تولد مثل بقیه هستند در سوم شعبان بدنیا آمدند ولی شهادت ایشان یک دهه است؛ یک نماد تاسوعا و اربعین بعد از عاشورا که بیستم صفر است را دارد چرا؟ 🏴وجود مقدس سیدالشهدا تنها امامی است که برایشان برنامه ی استثنایی تدارک دیده شده است. برای معرفی امام حسین هدف از برگزاری برنامه دهه محرم؛ نماد تاسوعا؛ معرفی نماد تاسوعا و عاشورا تا اربعین و رسیدن به اربعین. تعدد در نمادهای تاسوعا، عاشورا، اربعین وجود دارد گویی امام حسین (ع ) بین دو نماد معرفی می شود روز عاشورا مثل روز بیست و هشت صفر است روز عاشورا مثل روز ۲۵ شوال؛ شهادت امام است. اما اهل بیت از ما خواسته اند تاسوعا را قبل از عاشورا و بعد اربعین و امام حسین را در یک فرایند معرفی کنید. @albayann
🎧 سیر تفسیری با موضوع رابطه حق و خلق 🔰استاد 1⃣رابطه بین حق و خلق https://eitaa.com/albayann/1714 2⃣رابطه بین حق و خلق از دیدگاه امام و شهید مطهری https://eitaa.com/albayann/1710 3⃣در رابطه بین خلق و حق چه ربطی باید مبنا قرار بگیرد؟ https://eitaa.com/albayann/1225 4⃣اثر تحقیق عمیق تجلی بر رابطه حق و خلق https://eitaa.com/albayann/1696 5⃣غیر متناهی و لاحد بودن مبدا حق و تاثیر آن در شناخت رابطه حق و خلق https://eitaa.com/albayann/1683 6⃣ظهور آیات و روایات در تبیین رابطه حق و خلق https://eitaa.com/albayann/1624 7⃣مباحث مربوط به اصالت الوجود چه تاثیری در تحلیل مباحث رابطه خلق با حق دارد؟ https://eitaa.com/albayann/1614 8⃣قرآن کریم رابطه خلق و حق را چگونه بیان می کند؟ https://eitaa.com/albayann/1571 9⃣حل تناقض فاعلیت ملائکه در توفی انفس با آیه "الله یتوفی الانفس حین موتها " https://eitaa.com/albayann/967 🔟نهایت تعابیر فلاسفه، در تبیین رابطه خلق با حق چیست؟ https://eitaa.com/albayann/1557 📌همچنین میتوانید جزوات تفسیری تدریس سوره حمد را از سایت نشر البیان تهیه بفرمائید. 🌐سایت نشر البیان @albayann
تشخیص وظیفه و حرکت کردن در میدان.mp3
1.71M
🎙 🔰استادآیت الله فرحانی: 💠خاطره شهید مطهری و تلاش ایشان در زمینه علمی 🔹خاطره آیت الله بهجت از کمیت مطالعه حضرت امام(ره) در تابستانها 🔸دو مطالبه رهبر انقلاب از طلاب و روحانیون در زمینه علمی و انقلاب 📌تشخیص وظیفه و حرکت کردن در میدان @albayann
✍استاد آیت الله فرحانی: 🖊 حسین ابن علی یک نماد و جریانی است که می خواهد جامعه و تاریخ را با ولایت اهل بیت پیوند بدهد. 🔰با توجه به تحقیقات مفصلی که در زمینه مهدویت انجام شده یکی از فصلهای این تحقیق  « ولایت، عاشورا ، مهدویت» است. به نظر استاد داستان بزرگ حسین ابن علی داستان پیوند ما با “غدیر و مهدی” است لذا وقتی شما در زیارت عاشورا وارد می شوید می خوانید: ” فَأسْالُ اللهَ الّذِی أکْرَمَ مَقامَکَ ، وَأکْرَمَنِی بِکَ ، أنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ إمام مَنْصُور؛ )مع امام مهدی( “حسین ابن علی می خواهد من و تو را به وجود مقدس امام عصر پیوند دهد. 🔹حسین ابن علی به تعبیر مقام معظم رهبری در سبک زندگی اسلامی یک” شُدن” است. حسین ابن علی می خواهد تو را تبدیل به علی اکبر، مسلم ابن عوسجه، به ابالفضل العباس کند و شما خواهر را تبدیل به زینب کبری کند این یک “شُدن” است. 📌 حسین ابن علی یک شدنی است که یک طرفش می شود تاسوعا و یک طرفش می شود اربعین. @albayann
قانون سیرورت امام حسین.mp3
409.8K
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🖊 در مقتل می خوانیم امام غلام ترکی داشت که قرآن زیاد می خواند وقتی امام حسین بالای سرش رسید همان کاری را که برای علی اکبر انجام داد برای او هم انجام داد. ❓ چقدر شما حاضری در محرم و صفر رفاقت خود را با خدا و امام زمانت بیشتر کنی؟ 🖇 حسین ابن علی “قانون صیرورت” اسلام است آمده تحولی در ظاهر و باطن ما ایجاد کند آمده مسأله ولایت و مهدویت را در تاریخ حل کند. راه اول رفاقت با خداست. @albayann
: 🔹اگر شهادت حسين بن علي صرفاً يک جريان حزن‌‌‌‌‌آور مي‌‌‌‌‌بود، اگر صرفاً يک مصيبت مي‌‌‌‌‌بود، اگر صرفاً اين مي‌‌‌‌‌بود که خوني بناحق ريخته شده است و به تعبير ديگر صرفاً نفله شدن يک شخصيت مي‌‌‌‌‌بود ولو شخصيت بسيار بزرگي، هرگز چنين آثاري را به دنبال خود نمي‌‌‌‌‌آورد. 🔸 شهادت حسين بن علي از آن جهت اين آثار را به دنبال خود آورد که نهضت او يک حماسه بزرگ اسلامي و الهي بود؛ از اين جهت که اين داستان و تاريخچه، تنها يک مصيبت و يک جنايت و ستمگري از طرف عده‌‌‌‌‌اي جنايتگر و ستمگر نبود، بلکه يک قهرماني بسياربسيار بزرگ از طرف همان کسي بود که جنايتها را بر او وارد کردند. 📌شهادت حسين بن علي حيات تازه‌‌‌‌‌اي در عالم اسلام دميد و اثر و خاصيت يک سخن يا تاريخچه و يا شخصيت حماسي اين است که در روحْ موج به وجود مي‌‌‌‌‌آورد، حميت و غيرت به وجود مي‌‌‌‌‌آورد، شجاعت و صلابت به وجود مي‌‌‌‌‌آورد؛ در بدنها، خونها را به حرکت و جوشش درمي‌‌‌‌‌آورد و تن‌‌‌‌‌ها را از رخوت و سستي خارج مي‌‌‌‌‌کند و چابک و چالاک مي‌‌‌‌‌نمايد. 📚حماسه حسینی ج۱ ص۴۱ @albayann
✍استاد آیت الله فرحانی: 🔹حضرت اباعبدالله باغی در اطراف مدینه داشتند و در آن غلامی زندگی می کرد و در آن نگهبانی می کرد 🔹 راوی می گوید: روزی امام حسین با اصحاب به این باغ رفتند وقتی نزدیک درِ باغ رسیدند و صحنه عجیبی دیدند این غلام سیاه کنار سفره ی ناهارش که یک قوت معمولی بود نشسته است. یک لقمه خودش می خورد یک لقمه هم به حیوانی که آنجا بود می داد و سیر شد سپس دستش را بالا برد و برای امام حسین و والدین امام دعا کرد 🔹 راوی می گوید: امام شروع به گریه کردن کرد یک دفعه صدایش کرد: اسم غلام صاف بود. او تا صدای امام را شنید تکانی خورد و ایستاد امام به او گفت: “صاف ! أجعلنی فی حلم دخلت بُستانک بغیر أذنک”. در حالی که باغ مال امام بود ولی به غلام فرمود: “حلالم کن که بدون اجازه وارد باغت شدم ولی قضیه چه بود؟” 🔹غلام گفت: یا أبن رسول الله این باغ مال شماست و سفره هم سفره کَرَم شماست این حیوان هم نگهبان باغ شماست من از شما خجالت کشیدم خودم بخورم و این حیوان گرسنه بماند لذا من غذا خوردم و به حیوان هم دادم و در آخر هم برای شما دعا کردیم. امام دستش را بالا کرد و فرمود:” خدایا! عجب غلامی”. امام حسین اینطوری تربیت می کردند. @albayann
✍امام خمینی: بسم الله الرحمن الرحیم من چند جمله راجع به تکالیف کلی روحانیون و اهل محراب و منبر باید عرض بکنم و بعد مشکلاتی که هست. 🔹آقایان روحانیون، و خصوص اهل منبر، خطبا، اینها سخنگوی اسلام هستند. اگر حکومتی سخنگو می خواهد، سخنگوی اسلام، آقایان خطبا هستند.... سید الشهدا به داد اسلام رسید، سید الشهدا اسلام را نجات داد. روضه سید الشهدا برای حفظ مکتب سید الشهدا است. 🔸آن کسانی که می گویند روضه سید الشهدا را نخوانید اصلًا نمی فهمند مکتب سید الشهدا چه بوده و نمی دانند یعنی چه؛ نمی دانند این گریه ها و این روضه ها حفظ کرده این مکتب را. 📌 الآن هزار و چهار صد سال است که با این منبرها و با این روضه ها و با این مصیبتها و با این سینه زنیها ما را حفظ کرده اند؛ تا حالا آورده اند اسلام را. این عده از جوانهایی که این طور نیستند که سوء نیت داشته باشند خیال می کنند حالا باید ما حرف روز بزنیم! حرف سید الشهدا حرف روز است، همیشه حرف روز است، همیشه حرف روز را سید الشهدا آورده است دست ماها داده و سید الشهدا را این گریه ها حفظ کرده است و مکتبش را، این مصیبتها و داد و قالها حفظ کرده؛ این سینه زنیها و این دستجات، و عرض می کنم اینها حفظ کرده. 🖇اگر فقط مقدّسی بود و توی اتاق و توی خانه می نشست برای خودش و هی زیارت عاشورا می خواند و تسبیح می گرداند، نمانده بود چیزی، هیاهو می خواهد. @albayann
✍استاد آیت الله فرحانی: 🔹بدانید اگر دو نکته را در زندگی تقویت کنید، محبت را بالاببرید و معرفت به امام و ولایت را تقویت کنید، خداوند بال پرواز به شما می دهد. در اسلام نسخه های معنوی ما همین روایت ها هستند. 📌از علامه طباطبایی هر چه در مورد تقوی می پرسیدند؛ می گفت: @albayann
تاسوعای حسینی تسلیت باد.mp3
3.52M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی ➖جدا کردن نیروهای شاخص انقلاب از انقلاب ➖ابهام در حقانیت انقلاب یعنی فتنه ➖فتنه شمر در روز تاسوعا با ندای اَینَ بَنُوا اُختِنا ➖روضه... 🏴تاسوعای حسینی تسلیت باد. @albayann
✍استاد آیت الله فرحانی: 🏴امام صادق می فرماید به شیعیان ما بگویید امام زمان شما روز عاشورا ظهور خواهد کرد. با شعار یا لثارات الحسین. کجایند خون خواهان اباعبدالله 🏴هر کس امروز، روز عاشورا بیعتش را با حسین تمدید کند، با فرزندش امام زمان که قیامش روز عاشوراست بیعت کرده است. 🏴 اگر عاشورا روز مهدی است، اگر عاشوراییان یاران امام زمان اند، یاران امام زمان، یاران حسین چه خصوصیاتی باید داشته باشند؟ 🏴مهدی ما قرن ها دلش خون است. قرنها منتظر است. قرن ها آواره است  تا عاشورای حسین یارانش را تربیت کند . یاران حسین خصوصیاتشان این است. قرآن فرموده «التائبون العابدون الراکعون الساجدون الامرون بالمعروف والناهون عن المنکر والحافظون لحدود الله والبشر المومنین» خصوصیات همراهان حسین اینهاست. @albayann
✍استاد آیت الله فرحانی: ➖مجلس امام حسین یکی از مسائل بسیار مهمش این است که رابطه ما را با خدا تقویت میکند. ➖ باید جلسات عزای حسین بن علی علیه السلام  جلسات توبه باشد. جلسات یاد خدا باشد جلسات آشتی با خدا باشد. 🖇ایمان به خدا و عشق به خدا و رابطه با خدا در جلسات امام حسین علیه السلام  باید تقویت بشود . امام حسین علیه السلام همه این ملالت ها را کشیده است که شیعیانش تا روز قیامت از این جلسات عزای ایشان ارتباط با خدا را به دست بیاورند. ➖ما وظیفه داریم این نکته را به خودمان تذکر بدهیم. به هیئتی هایمان تذکر بدهیم که آقا ! سینه می زنید، بسیار خوب است. روضه می خوانید،  بسیار خوب است. منبر می روید، بسیار خوب است. اما در مجموع باید رابطه با خدا زیاد شود. بعد از این جلسات باید احساس شود که حالت معنوی و ارتباط با خدا در انسان بیشتر شده است. 🖇اگر کسی احساس نکند که رابطه اش با خدا قوی شده ؛ مطمئناً ضرر کرده است. @albayann
شناخت صحیح سوال و شبهه.mp3
1.17M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🖊در آن زمان که حضرت امام خمینی(ره) علماء را دعوت به آمدن در میدان کردند جریانات فکری مثل نهضت آزادی و جبهه ملی... در میدان بودند و کار می کردند. در فضای آن روز علماء فعالیت را شروع کردند و توانستند بر آنها غلبه کنند 📌یکی از دلایل اصلی که باعث موفق شدن روحانیون در آن برهه زمانی شد شناخت صحیح سوال و شبهه بود. جدای از اینکه به سوال خوب معرفت داشتند توانستند با استناد به علم قوی به آنها پاسخ متقن بدهند. 💠رهبر انقلاب در دیدار با طلاب تهران دو توصیه دارند اینکه خوب درس بخوانید و درس خواندن را جدی بگیرید اگر کسی خوب درس بخواند می تواند بسیار اثر گذار باشد 🖇ایشان می فرمایند ما در بین روحانیون کسانی را داشتیم که از لحاظ مبارزه چیزی کم نداشتند، اما از لحاظ علمی، نصاب لازم را نداشتند؛ اینها نتوانستند تاثیر قابل توجهی در پیشرفت این مبارزه یا در ایجاد این حرکت عظیم بگذارند. آن کسی توانست که مثل امام در حد نصاب کامل بود. درس بخوانید! این توصیه اول من است؛ درس را جدی بگیرید. 🌀حضرت امام پای کار انقلاب بود و بهترین رصد را از سوالات زمانه خودش داشت و بهترین جوابها را آماده می کرد اما درس و نظام علمی ایشان هم در سطح بسیار ممتاز بود. 👈🏻طلاب باید در عرصه علم، استاد حکم دار رسائل و کفایه بشوند و در برهه تبلیغ یک مبلغ نصاب دار حوزه باشند. @albayann
توصیه استاد به لباس روحانیت.mp3
567.1K
🎙 🔰توصیه استاد برای کسانی که قصد تلبس به لباس روحانیت را دارند. 🔹ناراحتی شهید مطهری از تعریفی که در مورد ایشان کردند. @albayann
✍استاد آیت الله فرحانی: 🖊کلید دَرِ ولایت در دست یک نفر است در دست زهرای اطهر است. ➖قفل زهیر بدست زهرا(س) بود زیرا امام حسین وقتی می خواستند او را صدا کنند فرمودند : به زهیر بگویید پسر فاطمه می خواهد تو را ببیند. ➖حُر ابن یزید ریاحی هم خطا کرد و به امام گفت: من جلوی شما را می گیرم و امام به او فرمود: “مادرت به عزایت بنشید “و حُر ادب کرد و گفت: حسین چه کنم که مادرت فاطمه است. 🖇حضرت فاطمه (س) خیلی عجیب است! وقتی عصر تاسوعا امام حسین (ع) عبا را در صورت گرفت فرمود:” هر که می خواهد برود” . اول عبّاس بلند شد و گفت: مادرت کجاست؟ و زهیر هم بلند شد گفت: من بروم جواب مادرت فاطمه را چه بگویم؛ 🏴 امام صادق(ع) فرمودند: “هر وقت روضه ات را می خوانیم مادرت می آید… ” @albayann
📚دومین اثر از مجموعه آثار مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع) توسط انتشارات البیان منتشر شد. 📘 «هندسه حکمت» 🖊مولف : استاد آیت الله فرحانی ✍توضیحی پیرامون کتاب: تقسیم حکمت به نظری و عملی و انقسام هر یک از حکمت نظری و عملی به اقسام آن در سنت فلسفه یونانی متولد شد اما در دامن فلسفه اسلامی نضج یافت و فربه گشت. از سویی ملاک تقسیم حکمت به نظری و عملی و ارتباط آن با ماهیت گزاره‌های حکمت عملی ذهن فیلسوفان مسلمان را به خود مشغول ساخت. از دیگر سو ملاک تقسیم حکمت نظری به اقسام آن مباحث درازدامنی را به دنبال داشت. بررسی چیستی موضوع فلسفه اولی، بداهت تصوری و تصدیقی آن ژرف‌اندیشی و عمق نظریه‌پردازی فیلسوفان مسلمان را هویدا می‌سازد. کتاب حاضر به دنبال طرح، بسط و ارائه تحلیلی نوین از تمامی موضوعات فوق با برجسته‌ ساختن اندیشه های ابن‌سینا، ملاصدرا و علامه طباطبایی است. 📌عزیزان برای تهیه این اثر به سایت انتشارات البیان مراجه کنید 🆔https://albayan-nashr.ir/product/هندسه-حکمت/ @albayann
عصر جدید عصر تولید فکر و اندیشه.mp3
4.55M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹آنچه مشخص است نمی توان تمدن نوین را از بین برد و مردم را در دوران عصر حجر قرار داد راهکار در این عصر جدید تولید فکر و اندیشه است و ما نیاز اساسی به آن داریم و این مطلب یکی از مطالبات رهبر انقلاب از ما می باشد. 📌ایشان در این جهت می فرمایند پشت سر پیشرفت علوم پیشرفت فکر وجود دارد اینکه مبدا تحول ملتها بیش از پیش از آن که علم و تجربه باشد فکر و اندیشه است کاملا حرف درست و اثبات شده ای است. به همین دلیل است که من روی مسائل علوم انسانی حساسیت به خرج می دهم. ✅برای ورود در این زمینه نیاز به دو چیز است شجاعت و قدرت علمی! قدرت علمی یعنی با اجتهاد جواهری کار را جلو بردن که نگاه استنباطی حضرت امام این گونه بود یعنی یک فقه جواهری و استنباط با مبنا قرار دادن کتاب و سنت و خادم اهل بیت بودن. 📎البته اگر فکر تولید نشود نمی توان استنباط کرد و مجبور هستید روایات را تاویل ببرید. حضرت امام(ره) می فرمایند یک فقه کبیر داریم که دارای فقه اکبر(فلسفه)، فقه اوسط(دستگاه استنباطی) و فقه اصغر می باشد و باید سهم هر کدام در این فقه کبیر مشخص شود اگر سهم فسلفه در این فقه کبیر درست نشود فقط اوسط پا نمی گیرد و مجبورید وقتی به کتاب و سنت می رسید آن را کنار بگذارید. @albayann
فتوای حضرت امام خمینی(ره) در موضوع موسیقی.mp3
1.32M
🎙 💠فتوای حضرت امام خمینی(ره) در موضوع موسیقی 📌تلاش مقام معظم رهبری در تبیین ریشه این فتوا 🔹ماموریت امروز ما تحلیل نظام فقهی حضرت امام و تلاشهای صورت گرفته. 🔰در کلام استاد @albayann
تبیین اصل استخدام.mp3
1.83M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹تبیین اصل استخدام از نگاه شهید مطهری 🔹رابطه اصل استخدام و عدالت اجتماعی 🔹مستند فرمایش شهید مطهری از عبارتهای علامه طباطبایی @albayann
نظر رهبر انقلاب نسبت به حضرت امام خمینی.mp3
2.56M
🎙 💠نظر رهبر انقلاب نسبت به حضرت امام خمینی(ره) و مطالبه ایشان از حوزه و دانشگاه 🔰در کلام استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
🎙#بشنوید 💠نظر رهبر انقلاب نسبت به حضرت امام خمینی(ره) و مطالبه ایشان از حوزه و دانشگاه 🔰در کلام اس
✍🏻استاد 💠نظر رهبر انقلاب نسبت به حضرت امام خمینی(ره) و مطالبه ایشان از حوزه و دانشگاه 📌مقام معظم رهبری می فرمایند بنده احوال بسیاری از علماء عصر صغرا و کبرا و خدماتی را که کرده اند می دانم ولی کسی که به اندازه حضرت امام خمینی به اسلام و مخصوصا شیعه خدمت کرده باشد را نمی شناسم. 🔸ما باید امام را درست بشناسیم حضرت امام بر فقه و عرفان نظری و تفسیر.. تسلط بسیار قوی داشتند لذا حضرت اقا تاکید دارند امام را معرفی کنید و مراقبت باشید امام را تحریف نکنند. 🖇ما با یک فقیهی با این خصوصیات روبرو هستیم و کار مهمی که این فقیه انجام داده است فقط تشکیل حکومت اسلامی نیست بلکه ایشان اولین کسی هستند که در مقام عمل و در مقام نظر توأمان یک نظام را درست کرده است. 1️⃣در مقام عمل یعنی تشکیل حکومت اسلامی و مبارزه کردن... 2️⃣در مقام نظر یعنی نظام سازی بر اساس فقه و به وجود اوردن یک نظام علمی. 📌این مطلب بسیار ارزشمند و مهم است و باید روی آن کار کرد حضرت آقا می فرمایند ما چنین تجربه ای را در تاریخ نداریم نه در دوره صفویه و نه در دوران دیگر. 🔰ایشان می فرمایند کار مهم حضرت امام خمینی مسئله ولایت فقیه نبوده است ولایت فقیه سابقه هزار ساله دارد. فعالیت بسیار مهم حضرت امام نظام سازی بر اساس ولایت مطلقه فقیه آن هم با خصوصیات خاص خودش است. حضرت آقا در زمینه نظام سازی مطالبه ای چند ده ساله دارند که در چندین دوره حضورشان در قم این را مطرح کرده اند. ایشان می فرمایند در یک نگاه تمدنی دو عنصر اصلی نیاز است 1️⃣تولید فکر 2️⃣تربیت انسان 👈🏻در زمینه تولید فکر می فرمایند کسانی هستند که تولیدفکر کرده اند و باید راه آنها ادامه پیدا کند. ویژگی آن افراد این است که سوال را می شناختند و با اجتهاد جواهری با متد حضرت امام آشنا بودند می توانستند تولید کنند. 📎باید دانست پشت سر پیشرفت علوم پیشرفت فکر وجود دارد و مبدا تحول ملتها پیش از آنکه علم و تجربه باشد تحول در فکر و اندیشه است. @albayann
✍️استاد آیت الله فرحانی: 💠اصول عملیه با توجه به کاربردی که در بحث فقه ما دارد یک برزخی است بین بحث های نظری اصول و این بحث های نزدیک به بحث های استنباطی. ➖چند نکته درباره تدریس اصول عملیه: 1️⃣ما نمی توانیم از سهم شیخ(رحمه الله) و آخوند(رحمه الله) بگذریم و لذا اصرار داریم در متون درسیمان سهم شیخ و آخوند جداً حفظ شود. 2️⃣می خواهیم نشان دهیم قرائت قوی مثل امام(رحمه الله) و استادان مثل آقای حائری(رحمه الله) یا آقای بروجردی(رحمه الله) از این سهم شیخ(رحمه الله) و آخوند(رحمه الله) اقرب است و اصح است. چه زمانی این اتفاق می افتد موقعی که این منظومه درست دربیاید خدا حضرت آقا را حفظ کند آقا چندجا این را گفتند که امام(رحمه الله) حرفهای محقق نائینی(رحمه الله) را حلاجی می کرد اولاً و ثانیاً و ثالثاً و رابعاً با دقت بعد نشان می داد مثلاً این نفهمیدن حرف آخوند(رحمه الله) است این نفهمیدن حرف شیخ(رحمه الله) است. 3️⃣ این اگر با آن منظومه خوب عمل شود کوتاه هست یعنی دوره اجتهادی سریع منتج بوجود می آورد. 📌اما یک نکته را در اصول عملیه بگویم نکته اصول عملیه این است چون اصول عملیه مسبوق به یکسری نکات است که بنده آن نکات را قبلاً در تدریس ها متذکر شدم در اصول عملیه و هرچه مال اصول عملیه هست به تفصیل می گوییم و کم نمی گذاریم اما یکسری نکات اجتهادی دارد که مربوط به اصول عملیه نیست من در آن نکات فقط مختارم را می گویم. 🌐لینک دانلود صوت و متن درس اصول عملیه @albayann
✍ استاد : 🔹علت طولانی شدن اجتهاد بعضی ها 📌 علت تأخیر این است که سرجای خودش این منظومه درست عمل نمی شود مجبور می شویم تکرار ممدّی داشته باشید یعنی نظر ما این است لذا آن عزیزانی که در بحث خودش حرفهای ما را گوش می کردند و واقعاً به این مدل( )عمل می کردند دوره تحصیلشان هم قوی بود هم کوتاه. 📎یعنی هم قوی درس می خواندند هم لازم نبود بیست سال طول بکشد و شاهد جالب آن هم این است که این اتفاق برای بزرگانی مثل مرحوم مطهری(رحمه الله) و خود حضرت آقا(حفظه الله) افتاده؛ آدمهایی هستند که قوی درس خواندند اما لازم نیست سی یا چهل سال طول بکشد. @albayann
روضه.mp3
777.4K
🎙 ✔️اراده و توحید حضرت ابراهیم برای قربانی کردن حضرت اسماعیل ✔️ احیا دین در گرو قربانی شدن اباعبدالله الحسین علیه السلام @albayann