eitaa logo
البیان
11.5هزار دنبال‌کننده
863 عکس
195 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ضرورت اجتهاد پویا در حوزه رهبر معظم انقلاب: 🔹اگر اجتهاد با همان شیوه‌ی درست و صحیح خود که تکیه‌ی به کتاب و سنت است، و با آن متد معقولِ صحیحِ منطقىِ حساب شده‌ی پخته انجام بگیرد، بسیار خوب است. اجتهادها ولو نتائج مختلفی هم داشته باشد، موجب بالندگی است، موجب پیشرفت است. مجتهدین ما، فقهای ما در طول تاریخ فقاهت ما در مسائل گوناگون نظرات مختلفی ایراد کردند.. این اجتهاد باید در حوزه تقویت شود. اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در فلسفه، در کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. اگر این اجتهاد نباشد، خواهیم شد آب راکد. 🔸 امروز حوزه نباید در صحنه‌های متعدد فلسفی و فقهی و کلامی در دنیا غائب باشد. این همه سؤال در دنیا و در مسائل گوناگون مطرح است؛ پاسخ حوزه چیست؟ نه باید غائب باشد، نه باید منفعل باشد؛ هر دو ضرر دارد. فکر نو لازم است، پاسخ به نیازهای نوبه‌نو لازم است که دارد مثل سیل در دنیا مطرح میشود؛ باید شما برایش جواب فراهم کنید. جواب شما باید ناظر باشد به این نیاز، و نیز ناظر باشد به پاسخهائی که مکاتب و فرقه‌های گوناگون میدهند. اگر از جوابهای آنها غافل باشید، پاسخ شما نمیتواند کار خودش را انجام دهد. باید پاسخ قوی، منطقی و قانع کننده بیاورید وسط. باید پاسخها در دنیا مطرح شود. دائم بایستی صادرات قم - همان طور که عرض کردیم، این قلب معرفتی دنیای اسلام - پمپاژ بشود. 📆۲۹ مهر ۸۹ @albayann
تحلیل جامعه ذیل تفسیر سوره زخرف ایه32.mp3
1.64M
🔊 💠تحلیل جامعه ذیل تفسیر آیه سی دوم سوره زخرف 🌱أ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ ⁉️این آیه شریفه از مبانی کدام علم از علوم انسانی سخن می گوید؟ ❔رابطه افراد در جامعه ایی که مرکب حقیقی است چگونه می باشد؟ سُخریا و سِخریا در قرآن به چه معنا می باشد؟ ❓تفاوت فاعل بالتسخیر و فاعل بالجبر چیست؟ ❔چرا تسخیر مطلق در جامعه وجود ندارد؟ 👤استاد آیت الله فرحانی در این صوت به تبیین این مطالب می پردازند. @albayann
وحدت.mp3
834K
🔊 💠 بیانی به مناسبت هفته وحدت 🔺ربیع ربیع قلب هاست 🌱واذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا 🔹اخوت فرع بر تالیف قلوب است. دل ها با یاد خدا با بندگی خدا تالیف میشود. 🔸امام رضا علیه السلام هم همچون جدشان همه را در قلعه نورانی ولایت وارد کردند. @albayann
اصل توحید.mp3
1.39M
🎙 👤استاد آیت الله فرحانی ⁉️الگوی شخصیت اخلاقی ،معنوی و فکری در اسلام چیست؟ ✅در اسلام یک اصل داریم و آن توحید است. ⁉️چکار کنیم توحید در جان ما ریشه بزند؟ @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🖋حق بینی 💠قرآن آمده است که انسان را انسان کند، و همه اینها وسیله است برای همان یک مطلب. تمام عبادات ،وسیله است تمام ادعیه،وسیله است همه وسیله ای برای این است که انسان این لبابش ظاهر بشود. آنکه بالقوه است ولب انسان است، به فعلیت برسد و انسان بشود آدم. انسان بالقوه،بشود یک انسان بالفعل. انسان طبیعی،بشود یک انسان الهی که همه چیزش الهی باشد. هر چه می بینید حق ببنید. 📌انبیا هم برای همین آمده اند. انبیا نیامده اند حکومت درست کنند، حکومت را میخواهند چه کنند؟ این هم هست، اما نه این است که انبیا آمده اند که دنیا را اداره کنند،حیوانات هم دنیا دارند، کار خودشان را اداره میکنند، البته بسط عدالت، همان بسط صفت حق تعالی است برای اشخاصی که چشم دارند. بسط عدالت هم می دهند، عدالت اجتماعی هم به دست آنهاست، حکومت هم تأسیس میکنند، حکومتی که حکومت عادله باشد؛ لکن مقصد این نیست، این ها همه وسیله است که انسان برسد به یک مرتبه دیگری که برای آن، انبیاء آمده اند. 📚تفسیر سوره حمد @albayann
👤استاد آیت اللہ فرحانی 🔸آن مسائلی که از عبادت و فضـل علمی و عملی امام صادق علیه السلام نقل شده است ، برای دیگران ممکن نیست . لكـن نزدیک شدن به آن مقام ، با الگوپذیری از ایشان ممکن است . در این باب خود وجود مبارك امام صادق علیه السلام می فرماید : «ما ضَعُف بَدَنٌ عمّا قَوِیَتُ علیه النّیّة» 📌مبادا بگویید این کار سخت است . انسان که فقط بعد جسمانی ندارد . اگر تمام امـور را با این جسم بسنجیم ، خیلی از مسائل سخت وحتی غیرممكـن می شود . اما انسان يك بعد روحانی و ملکوتی دارد . این روح ملکوتی از زمین و آسمان بالاتر است ، هیچ امـر مادی نمی تواند این روح ملکوتی را به زیر بکشـد . لـذا حضرت می فرماید نگو نمی توانم . اگر عزم و اراده قوی باشد هرگز بدن احساس ضعف نمی کند . @albayann
🔸آنچه پیغمبـر اكـرم در معـراج در جایـی کـه دیگـر جبرئيـل هم اجـازه نزدیـک شـدن نداشـت تلقـی و دریافـت کـرد همین مرتبـه سـوم و عاليـه ی قـرآن یعنـی ام الكتـاب بـود که آنرا به جبرئیل و اعوان و انصارش تحویل داد . در آنجا پیغمبر اکرم استاد و جبرئیل شاگرد بود. ♻️ میلاد با سعادت نبی اکرم(ص) و امام صادق (ع) تبریک و تهنیت باد @albayann
نظام انقلابی.mp3
7.37M
🎙 🔹سخنرانی استاد آیت الله فرحانی به مناسبت میلاد حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) 🔸با موضوع «سیره نبی مکرم اسلام در آغاز تمدن ولایی و تحقق نظام پیشرفته انقلابی» @albayann
AudioCutter_01-1400.06.27(1).mp3
594.7K
🔈 💠تحلیلی از نوآوری های علمی علما و مجتهدین حوزه علمیه 👤 استاد آیت الله فرحانی: ➖بعض از علما هستند که نوآوری و نکات علمی دقیقی در علوم مختلف ارائه کرده اند. ➖بعضی دیگر علاوه بر این ارائه؛ ظرایف و نکات جدید، سبک خاص علمی ارائه کرده اند و بر این اساس صاحب مسلک خاصی شده اند. ➖لکن برخی هستند که علاوه بر ارائه نکات جدید و سبک خاص ؛ منظومه فکری خاصی به خود گرفته اند. 👈🏻این سطح سوم از اجتهاد و نوآوری است که موجب تحول و پیشرفت علوم و تمدن سازی می شود. ایجاد یک منظومه فکری و علمی پویا، منشا اثر شده و موجب می‌شود رشته های مختلف علوم به صورت یک نظام واحد منتج شوند. ✅امام خمینی(ره) از دسته سوم این تقسیم است. فقیهی است با ابداعات علمی و سبکی خاص و دارای منظومه فکری خاص. @albayann
انسان شناسی در ندوین الگوی تمدنی .mp3
1.32M
🎙 ⁉️نقش انسان شناسی در تدوین الگوی تمدنی چیست؟ ❓تفاوت نگاه حکمت اسلامی با فلسفه غرب از این حیث در چیست؟ ❔کدام انسان غایت بینش اسلامی ست؟ 🔹اگر کسی بپذیرد استعداد انسان پایان ناپذیر است ولی انسان را موجود چند بعدی نبیند مدل پیشرفت اسلامی به وجود نمی آید و باز همان مدل غربی پیاده می شود. پیشرفت در مفهوم اسلامی با پیشرفت یک بعدی یا دو بعدی در فرهنگ غرب متفاوت است چون غایت حیات انسان را متفاوت ترسیم می کند و باید بررسی کرد هدف از زندگی در بینش اسلامی چیست! 🔸اگر نگاه به انسان به گونه ایی باشد که استعدادش پایان ناپذیر است اما این استعداد او را یک حیوان مقتدر می کند باعث به وجود آمدن پیشرفت مدل غربی و تمدن غربی می شود. 📌 اگر گفته شود استعداد پایان ناپذیر انسان، او را یک موجود صرفا معنوی کرده ولی دستش از ابزار مادی و اقتدار و قدرت مادی خالی است، این نیز مدل اسلامی نیست چون در مدل پیشرفت اسلامی قرار است انسان سیر مقتدر عبدخدا را تحویل دهد تا از این مدل یک نوع پیشرفت همه جانبه چند بُعدی به دست آید. 👈 رهبر انقلاب به این الگو تمدن نوین اسلامی می گویند. لذا اگر کسی بخواهد فقه تمدن نوین اسلامی را تبیین کند ابتدا باید انسان شناسی خود را تبیین نماید و این مبناست که فقه نظامات را محقق می کند. 👤استاد آیت الله فرحانی در این صوت به تبیین این سه الگو پرداخته و مدل پیشرفت اسلامی ایرانی را از نگاه رهبری بیان می نمایند. @albayann
ربا و تولی اعداء دین بزرگترین آسیب های جامعه اسلامی.mp3
1.49M
🎙 ⚠️"ربا" و "تولی اعداء دین" بزرگترین آسیب های جامعه اسلامی 👤استاد آیت الله فرحانی 📚درس خارج فقه ۹۵/۸/۹، در ضمن بررسی آیه "احل الله البیع" از ادله صحت معاطات @albayann
البیان
🎙 #بشنوید ⚠️"ربا" و "تولی اعداء دین" بزرگترین آسیب های جامعه اسلامی 👤استاد آیت الله فرحانی 📚درس
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 💠"ربا" و "تولی اعداء دین" بزرگترین آسیب های جامعه اسلامی 👤علامه طباطبایی 🔺و قد شدد الله سبحانه في هذه الآيات في أمر الربا بما لم يشدد بمثله في شي‏ء من فروع الدين إلا في تولي أعداء الدين، فإن التشديد فيه يضاهي تشديد الربا، و أما سائر الكبائر فإن القرآن و إن أعلن مخالفتها و شدد القول فيها فإن لحن القول في تحريمها دون ما في هذين الأمرين، حتى الزنا و شرب الخمر و القمار و الظلم، و ما هو أعظم منها كقتل النفس التي حرم الله و الفساد، فجميع ذلك دون الربا و تولي أعداء الدين. 🔺و ليس ذلك إلا لأن تلك المعاصي لا تتعدى الفرد أو الأفراد في بسط آثارها المشئومة، و لا تسري إلا إلى بعض جهات النفوس، و لا تحكم إلا في الأعمال و الأفعال بخلاف هاتين المعصيتين فإن لهما من سوء التأثير ما ينهدم به بنيان الدين و يعفي أثره، و يفسد به نظام حياة النوع، و يضرب الستر على الفطرة الإنسانية و يسقط حكمها فيصير نسيا منسيا. 🔺و قد صدق جريان التاريخ كتاب الله فيما كان يشدد في أمرهما حيث أهبطت المداهنة و التولي و التحاب و التمايل إلى أعداء الدين الأمم الإسلامية في مهبط من الهلكة صاروا فيها نهبا منهوبا لغيرهم: لا يملكون مالا و لا عرضا و لا نفسا، و لا يستحقون موتا و لا حياة، فلا يؤذن لهم فيموتوا، و لا يغمض عنهم فيستفيدوا من موهبة الحياة، و هجرهم الدين، و ارتحلت عنهم عامة الفضائل. 🔺و حيث ساق أكل الربا إلى ادخار الكنوز و تراكم الثروة و السؤدد فجر ذلك إلى الحروب العالمية العامة، و انقسام الناس إلى قسمي المثري السعيد و المعدم الشقي، و بان البين، فكان بلوى يدكدك الجبال، و يزلزل الأرض، و يهدد الإنسانية بالانهدام، و الدنيا بالخراب، ثم كان عاقبة الذين أساءوا السوأى. 📚تفسیر المیزان، سوره بقره آیه ۲۷۵ @albayann