البیان
📘تقسیمات هشت گانه شیخ انصاری(ره) در ذیل اصل عملی برائت و دلایل اینگونه تقسیم. برگرفته از درس خارج آی
📘تقسیمات هشت گانه شیخ انصاری(ره) در ذیل اصل عملی برائت و دلایل اینگونه تقسیم.
برگرفته از درس خارج آیت الله فرحانی
✍🏻مقرر: حجت الاسلام حجت پورعبدالهی
🔹آنچه مشخص است شیخ انصاری(ره) در کتاب رسائل ذیل بحث برائت هشت مسئله را مطرح کرده و مورد بررسی قرار می دهند در قدم اول بحث به شبهه وجوبیه و تحریمه تقسیم می گردد که در ذیل هر کدام چهار مسئله بیان می شود(شبهه حکمیه فقدان نص، اجمال نص، تعارض نصین و شبهه موضوعیه).
⁉️در اینجا این سوال مطرح می گردد ایشان بر چه اساسی این تقسیم را انجام داده است و چرا بحث از شبهات موضوعیه را نیز در علم اصول مطرح کرده اند؟
1️⃣اساسا شیخ انصاری در این مسائل ناظر بر ادله هستند و ملاحظه کرده اند بعضی از ادله مختص به بعضی از این مسائل هستند برای نمونه می توان به ادله حلیت اشاره کرد که مختص شبهات تحریمه می باشند و کاری به شبهات وجوبیه ندارند و یا اینکه لفظ بعینه که در راویت آمده است ناظر بر شبهه موضوعیه یا شبهه حکمیه است، لذا زمانی که می خواهند لسان ادله را رسیدگی کنند باید از قبل مشخص شود که چند مسئله وجود دارد و ادله ناظر بر کدام مسئله است. اینکه کدام دلیل تحریمه و کدام وجوبی است و کدام دلیل موضوعی و کدام دلیل حکمی می باشد.
📌به بیان دیگر می خواهند لسان دلیل و فقه دلیل به دست بیاید و فقه دلیل را هم برای مسئله اصولی می خواهند و این مسئله در دلیل اثبات مسئله اصولی ثمره دارد و از مبادی تصدیقی بحث خواهد بود و به حد وسط استدلال کمک می کند.
⁉️البته در اینجا یک سوال وجود دارد که آیا مبادی تصدیقی داخل یک علم محسوب می شوند یا خیر؟
✅ که در جواب باید گفت مشهور مبادی تصدیقی را داخل در علم و از مسائل می دانند و افرادی آن مباحث را از مسائل علم بر نمی شمارند و حال اگر کسی آنها را داخل در علم نداند می شود با مبنای جامع آنها را داخل کرد و مسئله را حل نمود.
2️⃣دلیل دیگر اختلافی است که با اخباریها وجود دارد همه آنها الا امین استرابادی در شبهه وجوبیه قائل به اصالت البرائة هستند اما در شبهات تحریمه اختلافی وجود دارد و شیخ انصاری می خواهند با تفکیک این مسائل دایره اختلاف بین اصویین و اخباریها را مشخص کنند.
🖇(اخباریها در شبهه تحریمه موضوعیه اشکال نمی کنند ولی در شبهه تحریمه حکمیه اشکالی را وارد می کنند در صورتی که دلیل مشترک بین شبهه تحریمه موضوعیه و حکمیه است).
🔸البته به اقتضای آن دوران که زمان شکل گیری مکتب اصولی وحید بهبهانی است شیخ انصاری احساس ضرورت کرده اند و تفصیلا به این مسائل پرداخته اند.
ایشان در بحث تبویب در مقام تاسیس و تقویت مکتب است و در مقابل شیخ اخباریها قرار دارند و باید مدرسه محقق بهبهانی تقویت می کردند و لذا توجه به اخباریها ضروری است و اقدام شیخ در آن زمان درست است گرچه ممکن است در زمان حاظر کار دیگری صورت بگیرد.
⁉️اگر سوال شود چرا تعداد مسائل بیشتر نباشد ؟
در جواب باید گفت شیخ انصاری به دنبال ریزه کاریهای مسائل نبوده است و همین که گفته می شود حرمت و غیر وجوب و وجوب و غیر حرمت کافیست.
🔰حال ذکر این نکته لازم است کسانی هم چون محقق خویی(ره) قائل به این مطلب هستند که شیخ انصاری بعضی از این مسائل را استطرادی بحث کرده است که با توضیحات داده شده اشتباه بودن این ادعا به دست می آید.
برای نمونه به این مطلب می شود اشاره کرد که ایشان می فرمایند چون اکثر ادله مشترک بین شبهه تحریمه و وجوبیه است نباید بین این دو تفکیک صورت می گرفت و اگر شیخ شبهات موضوعیه را هم مطرح کرده است به این دلیل است که ادله شبهات موضوعیه را نیز می گیرد.
🔹در جواب باید گفت این مطلب درست نیست چون خود ایشان بر سر قید بعینه که در روایت کل شیئ لک حلال حتی تعرف انه حرام بعینه آمده است فرمودند این روایت مختص به شبهات موضوعیه است و دلیل این که روایت مختص به شبهات موضوعیه می باشد را این گونه فرمودند که یا قید را باید حمل بر تاکید کرد که خلاف ظاهر است و باید در اطراف علم اجمالی برد که آن وقت نمی شود در اطراف علم اجمالی ترخیص به دو طرف داد چون ترخیص فی المعصیة پیش می آید و عقلا محال است لذا ناچارا باید روایت را ناظر بر شبهات موضوعیه دانست و همین نشان می دهد که روایات مشترک بین موضوعیه و حکمیه نمی باشد.
📎اساسا شیخ انصاری تبویب را طبق قول مختار انجام نداده است و همین که کسی قائل شود روایت حتی تعلم انه حرام بعینه برای شبهه موضوعیه است ایشان باید از آن بحث کند.
#فقه_الخمینی
#اصول
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🔺البته ما در این جاگله ی مختصری بکنیم: بازگشت این سرمایه, به قدر و تناسب سرمایه گذاری نبوده است.....
⚠️اینها باید برگردند....
#امام_خامنه_ای
@albayann
البیان
🔺البته ما در این جاگله ی مختصری بکنیم: بازگشت این سرمایه, به قدر و تناسب سرمایه گذاری نبوده است.....
🗂فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِى الدِّینِ وَلِیُنْذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ
🔹همیشه طلاب این دو استان, هم از لحاظ کمیت جزو کمیتهای درجه ی یک و بالا بوده اند بیشتر در قم, تا حدودی هم در مشهد هم فعالتر و پر تحرک تر بودند; این نشان دهنده ی عمق ایمان این مردم است.
📌علی رغم آن همه تبلیغات, پدران و مادران روستایی و شهری, دلبستگی شان به امر دین آن چنان بود که فرزندان خودشان را در کسوت روحانیت ملبس کردند و آنها را برای تحصیل به حوزه ها فرستادند.
🔺البته ما در این جاگله ی مختصری بکنیم: بازگشت این سرمایه, به قدر و تناسب سرمایه گذاری نبوده است فرمودند هزار و صد نفر از طلاب و فضلای گیلانی در قم اند. چه تعداد از این هزار و صدنفر, دیگر احتیاج ندارند یا اراده ی این را ندارند که تحصیل کنند؟ یقینا کم نیستند; اینها باید برگردند; این سرمایه گذاری باید برگردد; این گله ی من از همه ی فضلا و طلابی است که در قم متمرکز شده اند.
🔸در گذشته شهرستانها علمای بزرگی داشتند; در همین شهر شما علمای بزرگی بودند; البته من از نزدیک اغلب آنها را نمی شناختم. بعضی مثل مرحوم آقای ضیابری را زیارت کرده بودم; اما بقیه را دورا دور می شناختم; اینها علمای بزرگی بودند; بعضی تحصیل کرده های نجف و بعضی در قم درس خوانده بودند.
📌این شهرها چه این جا, چه شهرهای دیگر این استان مثل بقیه ی مراکز گوناگون, مملو از علما و مجتهدان بود. امروز تعداد مجتهدان ما کمتر از آن زمان نیست.
👈یکی از اشکالات عمده, تمرکز فضلای ما در حوزه ی علمیه است; این را باید برطرف کنند. البته این کار ما نیست; از ما فقط گفتن و تذکر دادن و احیانا ملامت کردن است. حوزه باید اقدام کند و در خود استانها و شهرستانها, مقدمات آمدن فضلا و علما را فراهم نماید. مردم شما, مردم بسیار خوبی هستند; دارای عقاید عمیق دینی اند و آزمایش خودشان را داده اند.
📚بیانات مقام معظم رهبری در جمع علما و روحانیون استان گیلان 11/2/ 1380
@albayann
رابطه حق و خلق از نظر امام و شهید مطهری.mp3
874K
🔊 #بشنوید
⁉️شهید مطهری رابطه حق و خلق را چگونه تحلیل می کنند؟
📌حضرت امام خمینی رابطه حق با خلق را به چه چیزی تشبیه می نمایند؟
🎙استاد آیت الله فرحانی
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
ماهنامه فرائد شماره ششم.png
13.16M
📚 شماره ششم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد.
📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد.
📘ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره ششم خود، مطالبی با سه سرفصل تفکیک هلافت تکوینی و اعتباری، تبیین مقولات عشر، و چگونگی شروع فلسفه ارائه شده است.
📖مطالب لوح شماره ششم به شرح ذیل می باشد:
1️⃣ تفکیک خلافت تکوینی و اعتباری در بیان امام خمینی ره
تقریری از درس خارج فقه استاد آیت الله فرحانی
2️⃣ تبیین مقولات عشر و تحلیل لوازم آن
به قلم حجةالاسلام والمسلمین داوود کوتی ؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
3️⃣ علامه طباطبایی فلسفه خود را چگونه آغاز کرد؟
به قلم حجةالاسلام والمسلمین احسان توکلیان فرد ؛ دانش پژوه مقطع خارج مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه السلام
👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند.
#فرائد
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#فقه_الخمینی
#معاونت_پژوهش
@albayann
7⃣شماره هفتم دو فصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت منتشر شد.
این شماره مبتنی برا مقالات اساتید محترم مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع) که از تلامذه استاد آیت الله فرحانی هستند اختصاص یافته که در موضوعات فلسفه، فقه و اصول فقه تالیف شده است:
🏷لیست مقالات شماره هفتم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد:
🖊حسم مبانی فلسفه غرب مبتنی بر اصل واقعیت
📌استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی ( زید عزه )
🖊تحلیل مراتب اعتبار و تاثیر آن در علم اصول
📌حجة الإسلام و المسلمین محمد ابراهیمی
🖊تفکیک حقائق از اعتباریات و نقش آن در نظام اصولی امام خمینی (ره)
📌حجة الإسلام و المسلمین سید محمد هاشمی
🖊بررسی تطبیقی ضرورت تصویر جامع در موضوع له الفاظ
📌حجة الإسلام و المسلمین مرتضی حائری_حجة الإسلام و المسلمین محمد حسن رحمتی
🖊اراده باطنی و ظاهری در فقه و ادله تقدم هریک بر دیگری
📌حجة الإسلام و المسلمین مهدی فرهنگ دلیر
🖊بررسی اشکالات آیت الله مصباح ره بر دیدگاه علامه طباطبایی ره در باب رابطه قوه و ماده
📌حجة الإسلام و المسلمین محمد پورفیاض
🖊تبیین دیدگاه آیت الله مصباح ره در فرع اول و دوم اصالت الوجود در کتاب نهایه الحکمه
📌حجة الإسلام و المسلمین طاهر علیزاده
🖊امکان مباحث تطبیقی و شرائط آن میان اصول فقه و فلسفه تحلیلی با تاکید بر نظریات اصولی آخوند خراسانی و نظریه توصیف های راسل
📌حجة الإسلام و المسلمین علیرضا شاکری نسب
👈🏻جهت تهیه این نسخه می توانید به صورت حضوری به معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) مراجعه نمایید.
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین علیه السلام
#فقه_الخمینی
#آفاق_فقاهت
@albayann
نظریه امام و ملاصدرا در رابطه بین حق و خلق.mp3
1.26M
🔊 #بشنوید
⁉️حضرت امام در ابتدای کار، رابطه بین حق و خلق را چگونه تحلیل می کنند؟
🖇ملاصدرا چه مطلبی را در فلسفه اسلامی اضافه کردند؟
📌نظریه ملاصدرا چه تاثیر در مباحث فلسفی و تفسیری دارد؟
🎙استاد آیت الله فرحانی
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
@albyannچرا ما در عبادت خداوند تنبلی می کنیم؟.mp3
2.76M
🔊 #بشنوید
🏴به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام 🏴
🖊قال الصادق (علیه السلام):
أَلا إِنَّكَ لَوْ وَجَدْتَ حَلاوَةَ عِبادَةِ اللّهِ وَ رَأَيْتَ بَرَكاتِها وَ اسْتَضَأْتَ بِنُورِها، لَمْ تَصْبِرْ عَنْها ساعَةً واحِدَةً، وَلَوْ قُطِّعْتَ إِرباًإرباً.
➖امام صادق(علیه السلام) فرموده اند:آگاه باش، اگر شیرینی بندگی خدا را بیابی و برکات عبادتش را ببینی و از نور عبادت الهی بهرمند شوی،نسبت به عبادت خداوند ساعتی درنگ نخواهی کرد ولو اینکه تکه تکه ات کنند.
🔹مرحوم آیت الله بهجت را می دیدیم که دو الی سه ساعت در بالا سر حضرت معصومه (سلام الله علیها) می ایستادند و با چه عشقی عبادت خداوند را می کردند و آنقدر محو در عبادت خداوند بودند که عمامه به گردن آقا می افتاد.
⁉️حلاوت عبادت را چگونه بدست آوریم؟
➖امام صادق (علیه السلام) حلاوت در عبادت را اینطور می فرمایند: إنّی وَجَدتُ حَلاوَةَ عبادۀِ اللهِ فی تَرکِ المَعصِیةِ. همانا حلاوت عبادت را در ترک معصیت یافتم.
#امام_صادق
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🏴الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الإمامُ الصّادِقُ، الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْوَصِیُّ النّاطِقُ🏴
🔰استاد آیت الله فرحانی:
➖اینگونه نبوده که امام صادق فقط یک حوزه علميه ای داشته و صرفا مشغول شاگردپروری بوده و حکم فقهي بيان می کردند.خیر!
🖇شخصیت امام صادق علیه السلام سه بعد اساسی دارد. ایشان مرد علم و دانش ، مرد مبارزه و مرد تشکیلات بودند.
➖معمولا فقط بعد اول مطرح می شود، در حالیکه امام صادق یک مبارزهی دامنهدار و پیگیر را مدیریت می کردند. یک تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود و طرفداران جریان حکومت علوی را در سراسر عالم اسلام راه اندازی کرده وبا ملحدان و مشرکان از یک سو ، با گستردگی مشکلات اعتقادي و اخلاقي نیز از یک سو و با امويان و عباسيان از سوي ديگر مبارزه می کردند.
➖شرایط دوره ایشان بسیار سخت بود. باید شأن و مقام این امام بزرگوارمان را درک کنیم. این مبارزه، استقامت و پایداری امام صادق علیه السلام بود که اصل اسلام را حفظ کرد.
#امام_صادق
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 هدف از اجتماع حج ارتقاء امت اسلامی است / این اجتماع باید پیغامی برای مسائل روز دنیای اسلام داشته باشد
✏️رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار کارگزاران حج: حضور در #حج برای یک هدف است، آن هدف چیست؟ ارتقاء امت اسلامی و نزدیکی دلهای آحاد امت اسلامی به یکدیگر است، آن هدف اتحاد امت اسلامی است. در مقابل چه چیزی؟ در مقابل کفر، در مقابل ظلم، در مقابل استکبار، در مقابل بتهای بشری و غیر بشری، در مقابل همهی آن چیزهایی که اسلام آمد برای اینکه آنها را از بین ببرد، جمع بشوند با اینها مقابله کنند. امروز مثلاً فرض کنید مسئلهی رژیم صهیونیستی مطرح است، همهی دنیای اسلام باید جمع بشوند، پیغامی این اجتماع داشته باشد علیه رژیم صهیونیستی. امروز مسئلهی دنیا نفوذ قدرتهای استکباری است، همه باید جمع بشوند برای اینکه اعلام حضور بکنند، اعلام قدرت بکنند، سینه سپر کنند در مقابل قدرتهای استکباری. ۱۴۰۲/۲/۲۷
🏷 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir