modiriat tahavol.mp3
3.74M
🎧 #بشنوید
💠 تحول در حوزه علمیه
🔰 استاد آیت الله فرحانی:
🔺 تحلیل سیره امامین انقلاب در باب تحول در #حوزه و #اجتهاد پویا
🔺 آیا کسی که ۵۰ سال شاگرد باشد و به شاگردی عادت کند ، می تواند تحول ایجاد کند؟
🔺 #تولید_علم و توزیع اندیشه دو رکن مهم مدیریت تحول
🔺 معنای تحول در #حکمت_اسلامی این است که کمال گذشته حفظ شود ولیکن اشتداد و ارتقا پیدا کند، نه اینکه موضوع عوض شود.
#در_مسیر_اجتهاد
#اجتهاد_پویا
#در_مدرسه_امام
#پیشوای_حکیم
@albayann
شب جمعه.mp3
3.57M
🎧 #بشنوید
💠 شب جمعه و رحمت الهی
يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ يَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِيَّةِ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَيْرِ الْوَرَى سَجِيَّةً وَ اغْفِرْ لَنَا يَا ذَا الْعُلَى فِي هَذِهِ الْعَشِيَّةِ
#اخلاق
#قرآن
#معنویت
#جمعه
#دعای_کمیل
@albayann
البیان
🎧 #بشنوید 💠 شب جمعه و رحمت الهی يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ
#متن_بیانات
💠 رحمت رحمانی و رحمت رحیمی
🔰 آیت الله فرحانی
🔻 #شب_جمعه است . در این شب می خوانید : ” يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ ” خدا را اینگونه خطاب می کنید که «دو دست را به عطا باز کرده است».
🔻 در آیه ۲۸ سوره حدید (سوره حدید از سوره های #امام_زمانی و #توحیدی قرآن است. خیلی ها مقیدند هر شب سوره حدید بخوانند) نیز می خوانیم : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَيَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ.
🔻 حضرت امام و علامه طباطبایی خیلی زیبا تفسیر کردند.اینگونه معنی کردند که «باسط الیدین بالعطیه» (ای خدائی که دو دستت بر عطا باز است) یک رحمت #رحیمی و یک رحمت #رحمانی دارد . یعنی از دو نوع رحمتش به شما میدهد.
🔹از نظر قرآن در شبهای توحید، خدا اینطور عمل می کند. دستش را باز می کند. #عطیه میدهد. کفلین رحمت میدهد.
در آیه ۲۸ سوره حدید نیز همین را می فرماید:” وَيَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ ” کسانی زنده اند که ایمان به خدا و ایمان به رسول بیاورد . در تقوا اتصال به رسول الهی پیدا کند. رحمت نازل می شود. اتصال درست میشود. قرآن میگوید خداوند متعال برای این کار انبیا را فرستاده است که انسان به دو خصلت رحمت الهی وصل شود.
🔻« باسط الیدین بالعطیه» یعنی عطای الهی آن هم با دو دست خدا ! دعای شب جمعه کنایه ای از این رحمت است که اگر محقق شود اثر میکند.
از نظر قرآن کسانی زنده هستند که این اتصالات را دارند. اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ. اینها از عطایا که رحمت است و یدین بالعطیه است، خوب استفاده می کنند.
🔹 برادران! خواهران! به همین دلیل شب های جمعه شب های خاصی است. حال اگر شما دقت کنید ، متوجه می شوید که چرا می گویند شب جمعه درِ خانه #امام_حسین بروید. رحمت الهی کانال میخواهد.
🔹 شب های جمعه شب های هدیه دادن خداست. شبهای توحید است. انسان باید با دعاهای شبهای جمعه انس بگیرد. آدم با تانی و تامل بخواند.میگویند دعای شب عرفه را شب جمعه بخوان. عجب دعایی است! اللهم یا شاهد کل نجوا…
🔻 یک عده در این مسیری که قرآن تصویر کرده ، قرار گرفته اند. قرآن می گوید اینها استجیبو لله و للرسول هستند. اجابت کردند؛ حرکت کردند؛ این قانون الهی است. کسانی هم که در این مسیر قرار نگرفته اند مرده اند. بخورند ،بخوابند، صد تا نوه و نتیجه هم داشته باشند مرده اند.
#استاد_فرحانی
#اخلاق
#شب_رحمت
@albayann
#عکس_نوشته
💠 تا تو هستی شب جمعه شب رحمت باقی ست...
#سیدالشهداء
#کربلا
#توحید
#بین_الحرمین
#شب_جمعه_ست_هوایت_نکنم_میمیرم
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
2motalebe-rahbari-az-howhah-enghelabi.mp3
1.64M
🔉🔉 #بشنوید
♨️ مطالبات مهم رهبر انقلاب از #حوزه_انقلابی در گام دوم انقلاب:
1️⃣درس خواندن عمیق و با تسلط بر منابع
2️⃣کوتاه کردن زمان تحصیل
🔰استاد آیت الله فرحانی
👈🏼 این مطالبه قابل تحقق است و رهبر انقلاب، شهید مطهری، آیت الله مومن و برخی از مراجع تقلید از مصادیق این نوع از تحصیل هستند.
#روش_تحصیل
#در_مسیر_اجتهاد
#پیشوای_حکیم
#بیانیه_گام_دوم
#حوزه_علمیه
@albayann
البیان
🔉🔉 #بشنوید ♨️ مطالبات مهم رهبر انقلاب از #حوزه_انقلابی در گام دوم انقلاب: 1️⃣درس خواندن عمیق و با
💠باید باسواد باشید، باید درس بخوانید، باید ملّا باشید.
🔰رهبر معظم انقلاب
💢 اگر میخواهید افکارتان، پیشنهادهایتان، خصوصیّات برجستهای که روحیّهی شما بحمدالله از آن برخوردار است، در جامعه تأثیر بگذارد، باید باسواد باشید، باید درس بخوانید، باید ملّا باشید.
💢 درس را جدّی بگیرید؛ نگویید حالا دنیا دارد براساس پیشرفتهای فنّی و فنّاوری و مانند اینها اداره میشود، ما نشستهایم داریم مثلاً فرض کنید حاشیهی ملّاعبدالله میخوانیم یا فرض کنید منطق مظفّر میخوانیم! نه، این منطق مظفّر را باید بخوانید؛ این کتاب نحو را یا کتاب صرف را بهعنوان مقدّمه باید بخوانید؛ این کتاب فقه را و کتاب اصول را باید بخوانید تا بتوانید بهعنوان یک روحانی اثرگذار باشید. باید درس خواند.
💢 ما در بین روحانیّون کسانی را داشتیم که ازلحاظ مبارزه چیزی کم نداشتند، امّا ازلحاظ علمی، نصاب لازم را نداشتند؛ اینها نتوانستند تأثیر قابل توجّهی در پیشرفت این مبارزه یا در ایجاد این حرکت عظیم بگذارند. آن کسی توانست که - امام- در حدّ نصاب کامل بود. درس بخوانید. درس را جدّی بگیرید.
📚دیدار طلاب حوزه های علمیه تهران ۹۶/۶/۶
#پیشوای_حکیم
#حوزه_علمیه
#در_مسیر_اجتهاد
#امام_خمینی
@albayann
🏴 اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ،
🚩 وَصَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْهادِي إِلَىٰ دِينِكَ،
وَالدَّاعِي إِلىٰ سَبِيلِكَ، عَلَمِ الْهُدىٰ، وَمَنارِ التُّقىٰ، وَمَعْدِنِ الْحِجىٰ، وَمأْوَى النُّهَىٰ، وَغَيْثِ الْوَرَىٰ، وَسَحَابِ الْحِكْمَةِ، وَبَحْرِ الْمَوْعِظَةِ، وَوَارِثِ الْأَئِمَّةِ، وَالشَّهِيدِ عَلَى الْأُمَّةِ، الْمَعْصُومِ الْمُهَذَّبِ، وَالْفاضِلِ الْمُقَرَّبِ، وَالْمُطَهَّرِ مِنَ الرِّجْسِ، الَّذِي وَرَّثْتَهُ عِلْمَ الْكِتابِ، وَأَلْهَمْتَهُ فَصْلَ الْخِطابِ، وَنَصَبْتَهُ عَلَماً لِأَهْلِ قِبْلَتِكَ، وَقَرَنْتَ طاعَتَهُ بِطاعَتِكَ، وَفَرَضْتَ مَوَدَّتَهُ عَلَىٰ جَمِيعِ خَلِيقَتِكَ...
@albayann
البیان
🏴 اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ، 🚩 وَصَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَبا مُحَمَّدٍالْحَسَنِ بْنَ عَلِيٍّ 🏴 الْهادِي الْمُهْتَدِي وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ
#امام_خمینی(ره):
💢 آنها از باب اینکه می دیدند این خطرناک است؛ برای دولت خطرناک است؛ برای قدرتها اینها خطرناک بوده؛ از این جهت، این طور شد که آنها را حبس کردند، کشتند، [اذیت] کردند، تبعید کردند.
💢 می گویند مردیکه از [مدینه] بر می دارد امام- علیه السلام - را می آورد در اینجا، یا حضرت عسکری را در #سامرا چندین سال نگه می دارد و تحت فشار و در عَسْکر ... در جُند، ایشان را نگه می دارد و امام- علیه السلام- محبوس است در آنجا.
این از باب این [بود] که [امام] نماز می خواست بخواند؟ خوب ...، خود آنها هم نماز می خواندند. به نماز چه کار داشتند؟
🔹 وقتی که یکی از این هاشمیون قیام می کردند بر ضد حکومتها؛ در ظاهر [ائمه اطهار] یک انتقاد صوری هم از آن می کردند، لیکن با دست اینها بود. اینها[ائمه اطهار] آنها را وادار می کردند به اینکه این کار را بکنند.
🔅 بزرگان دین ما و ائمۀ معصومین ـ علیهم السلام ـ در راه دفاع از #اسلام هتک شدند، سیلی خوردند، به #شهادت رسیدند؛ زندان رفتند، مسموم شدند. پیروان علی و #فاطمه و اولاد روحانی و جسمانی آن بزرگواران همواره با حکام جائر مقابله کردند.
صحیفه امام؛ جلد ۴؛ ص ۲۲
@albaynn
🔅 خلق پیامبر اکرم (ص) عامل جهانی شدن اسلام
«فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم ۖ وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِكَ»
🔅ضرورت تأسی طلاب از سیره رسول الله(ص)
💠 آیت الله فرحانی:
🔰 چه شد که اسلام جهانی شد؟
⬆️ سوالی است که بعضی از مستشرقین و مولفین غربی همچون لامارتین فرانسوی مطرح می کنند. می پرسند:
چرا بر خلاف اکثر ادیان آسمانی و زمینی دین اسلام جزء معدود ادیان جهان شمول شده است؟
چرابر خلاف انچه مسحیان منتشر می کنند در عدد نیز اسلام بیشترین آمار را دارد؟
🔸اسلام با سرعت بسیار زیاد و بی نظیری جهانی شدو این در حالی است که در آغاز این دعوت، بعضی از نزدیکان پیامبر اسلام (صل الله علیه وآله )به او ایمان نداشتند. ولی اسلام در طی حدود دو دهه بزرگترین و عمیق ترین تمدن ها را در نوردید، در حالی که در سرزمینی شکل گرفت و نمو کرد که حتی ابر قدرت های آن زمان طمعی به تصاحب آن نداشتند.
در کل می توان گفت از لحاظ ظاهری پیامبر اسلام بدون هیچ ابزار و امکانات و قدرتی، این دعوت جهانی و ابدی را شروع کردند.
از آیات و روایات دو عامل ذکر شده است:
1. قرآن کریم
2. شخصیت پیامبر اکرم (صل الله علیه وآله )
💢 این شخصیت چگونه بوده که توانسته عامل این پیشرفت سریع اسلام شود؟
قرآن به این سوال این گونه پاسخ می دهد:
🔅«فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فضا غلیظ القلب لانفضو من حولک»
این خلق عظیم و لین و عطوفت پیامبر بود که باعث پیشرفت اسلام شد. ایشان حتی برای هدایت کسانی که پیشانی مبارک ایشان را شکافته بودند دعا می کردند.
خود غربی ها عامل انتشار شگفت انگیز اسلام را این اخلاق نبوی میدانند. اخلاق برادری، همدلی، صفا، اتحاد و آرامش.
🔔در عصر حاضر این درس از سیره پیامبر بسیار مورد نیاز ماست.
امروز هم سربازان امام زمان که به گفته امام صادق (علیه السلام) که فرمودند:«إنَّ الحَسَنَ مِن كُلِّ أحدٍ حَسَنٌ، و إنَّهُ مِنكَ أحسَنُ لِمَكانِك مِنّا، و إنَّ القَبيحَ مِن كُلِّ أحَدٍ قَبيحٌ، وَ هُوَ مِنكَ أقبَحُ لِمَكانِكَ مِنّا»
باید به سیره و اخلاق نبوی بیشتر عمل کنند تا در نشر معارف اسلامی موفق باشند.
#اسلام
#سیره_نبوی
#پیامبر_اعظم
@albayann
فیض منبسط.mp3
1.92M
🔈 #بشنوید
🔰 درس خارج #فلسفه آیت الله فرحانی
📌ذیل مبحث ماهیة الواجب إنیته
عناوین مطروحه:
🔅 تحلیلی از اصالة الوجود #ملاصدرا
🔅 توضیحی از ضرورت ازلی اصل واقعیت از منظر #علامه_طباطبایی
🔅 توضیح کلی سعی و تمییز آن از کلی مفهومی در عبارات صدرا
🔅تفاوت دیدگاه استاد با مشهور در تفسیر عبارات ملاصدرا نسبت به تحلیل وجود سعی و نسبت آن با حقیقت محمدیه(ص)
🔅 شواهد روایی از تعین وجود سعی در حقیقت محمدیه(ص)
#در_محضر_علامه
#حکمت_متعالیه
#فقه_الخمینی
@albayann
البیان
🔈 #بشنوید 🔰 درس خارج #فلسفه آیت الله فرحانی 📌ذیل مبحث ماهیة الواجب إنیته عناوین مطروحه: 🔅 تحل
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺
#تقریر درس #أسفار استاد آیت الله فرحانی
👈🏻 فتأمل فی هذا المقام فإنک لو عرفت هذا المعنی فی الوجود صرت من الراسخین فی العلم( الحکمةالمتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعه- ج۱ -ص۱۳۰)
💢 منظور ملاصدرا کدام معنای از وجود است که فهیم به آن را راسخ در علم میداند؟
ملاصدرا می گوید: در عبارات فلاسفه «وجود» دو نوع کاربرد دارد: یکبار مراد از وجود، حقیقت وجود است و یکبار مراد از وجود مفهوم وجود است.
فلذا در مسئله وجود یکبار اشتراک ، وصف مفهوم است و در یک جا اشتراک وصف مطابَق است.
یکبار مشترک را بر مطابَق و واقع آن حمل می نماییم و یکبار مشترک را بر مفهوم وجود حمل می کنیم.
🔹 بنابراین باید اولاً میان معقول اولی و معقول ثانی فرق نهاد و ثانیاً در معقول ثانی باید بین مشترکی که مفهوم وجود است و متصف به وصف کلیت مفهومی می گردد و بین مشترکی که مربوط به مطابَق این مفهوم است که کلی سعی است، تفکیک نمود. اگر مطابَق را کلی می دانیم، منظور کلی سعی است نه کلی مفهومی.
حال اگر مطابَق را به کلی سعی متصف نماییم ، آن چه در تشکیک از آن بحث می کنیم و می گوییم: در همه جا هست، فیض منبسط اوست.
🔺 به تعبیر حضرت امام حقیقت تام احمدی و محمدی(ص) است.
همان «بکم فتح الله و بکم یختم» است و به تعبیر حاجی «فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى » می باشد.
همان «فبهم ملأت سمائک و ارضک» که با آن آسمان و زمین را پر کرده است.
و یا فراز«لیس ورائکم و وراء الله یا سادتی منتهی» است.
بر این اساس دو شأن درست می شود و دو مرتبه «ذات» و «فیض منبسط ذات» داریم.
💠 ملاصدرا می فرماید: با فهم این نکته از راسخان در علم خواهی بود.
استاد ما ، آیت الله جوادی می فرمایند: مراد ملاصدرا از این مطلب، فهم وجود سعی و فیض منبسط است و الا کسی قادر به درک ذات نمی باشد. اگر کلی سعی را که حقیقت فیض منبسط است بفهمیم، از راسخان در علم خواهیم بود؛ به نظر ما ملاصدرا تا آخر به این نکته معتقد است. این که بفهمیم وجود دارای یک مرتبه واقعی حقیقی است به نام کلی سعی که همان حقیقت محمدیه(ص) می باشد. وگرنه ذات که معروف و معبود کسی نیست.
پ.ن: انشاءالله توضیح و تفسیر بیشتر نکات و روایات مطروحه در آینده نیز به تفصیل ارائه خواهد شد.
#فقه_الخمینی
#در_مدرسه_امام
#در_محضر_علامه
@albayann
#معرفی_کتاب
#علی_و_فلسفه_ی_الهی
🔰از آنجا که جریان های فلسفه ستیز و عرفان گُریز پیوسته از گذشته های دور سعی در خاموش کردن چراغ حکمت و فلسفه و عرفان داشته اند، بزرگان شیعه هم در آثار خود به این فعالیت ها پاسخ هایی داده و نسبت تنگاتنگ و عمیق حکمت و فلسفه را با قرآن و حدیث تبیین و اثبات می نموده اند.
🔸️یکی از این تلاش ها، کتاب وزین (علی و الفلسفة الالهیّه) است
که توسط حضرت علامه محمدحسین طباطبایی(قدس سره)، صاحب تفسیر گرانسنگ المیزان، نوشته شده و در آن بخش هایی از کلام مولا امیرالمومنین (علیه السلام) که مطالبی فلسفی هست حضرت علامه جمع و تبیین نموده اند.
#علامه_طباطبایی
#معرفی_کتاب
@albayann
📣اخلاق در حوزه
🔆کار معنویت، کار دلدادگی به عالم معنا، در حوزه اساس کار است؛ این را باید همه توجه داشته باشیم.
🔔کمبود این معنا در حوزه به ما لطمه میزند.
🌿در حوزه بحمدلله کسانی هستند که میتوانند از زلال معنویاتی که از دل آنها سرازیر میشود - فقط لقلقهی زبان هم نیست - همهی ما را سیراب کنند؛ شما ببینید یک نفس گرم مثل حاج میرزا علی آقای قاضی(رحمه الله علیه) در نجف چقدر برکات درست کرد. شاگردهای مرحوم آقای قاضی هر جا که بودند، مایهی برکت شدند؛ یک نمونهاش مرحوم علامهی طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) که قم را روشن کرد؛ چراغ علوم عقلی را در قم،ایشان روشن کرد و ادامه داد و با مشکلات ساخت.
💠بیانات مقام معظم رهبری در دیداری جمعی از اساتید و طلاب و فضلای قم
98/8/2
#اخلاق
#معنویت
#علامه_طباطبایی
#پیشوای_حکیم
@albayann
نقش حداکثری حکمت.mp3
2.99M
🔈🔈 #بشنوید
🔰آیت الله فرحانی:
💢نقش حداقلی و حداکثری حکمت
در بحث امتداد حکمت، نقش دفاع از دین حداقل کارکرد حکمت و فلسفه می باشد، در حالی که مرحوم علامه طباطبایی، حضرت امام ره و تلامذه این دو بزرگوار، یک نقش حداکثری برای حکمت قائل بوده و از آن بهره برده اند...👇
♦️فهم دین با استفاده از حکمت
🖌ظرفیت فهمی انسان تابع مجموعه ای از مبانی حکمی می باشد که تا آنها شکل نگیرد، عمق بسیاری از معارف دینی روشن نخواهد شد.
#امتداد_حکمت
#دفاع_از_دین
#فهم_دین
#حکمت
#علامه_طباطبایی
@albayann
#جایگاه فلسفه در نگاه مرحوم آخوند
🌀فرزند آخوند خراسانی(صاحب کفایه الاصول) بارها از پدرشان این جمله را برای بنده نقل میکردند؛
🔸کسانی که فلسفه الهی را خوب نفهمیده باشند، اخبار آل محمد(ع) در عقاید را نمیفهمند، وهمانطور که فقه بدون اصول فقه بی معناست، درک اصول وعقاید حقه ،بدون بنیه علمی فلسفی و کلامیِ تحقیقی، میسور نیست.
🔰نقدی بر تهافت فلاسفه،اثر سید جلال الدین آشتیانی
(کتاب سال حوزه)،ص80-77
#آخوند_خراسانی
#فلسفه
#فقه_الخمینی
@albayann
آینده فقه شیعه وحکومت اسلامی.mp3
7.68M
🔈🔈. #بشنوید
🔔آینده فقه شیعه وحکومت اسلامی1⃣
🌀درقرآن چندنوع خلافت داریم؟
🌀تفاوت خلافت هادرچیست؟
🌀آیاجامعه استکمال دارد؟نظرقرآن دراین رابطه چیست؟
🌀ارتباط این مسائل با آینده فقه وحکومت شیعه چیست؟
🔰 آیت الله فرحانی:
👈 درقرآن کریم چهارنوع خلافت وجود دارد که جنس هرکدام متفاوت از دیگری است:
🔹️اولین خلافت مربوط است به حضرت آدم.
🔹️دومی مربوط است به حضرت داوود
🔹️سومی مربوط است به خاتم الانبیاء
🔹️آخرین خلافت هم مربوط است به خاتم الاوصیاء.
🔺 اما این خلافت هادرعین حال که مربوط به انسان کامل است ولی تفاوت های چشم گیری با هم دارند.
فارق را جناب علامه طباطبایی درالمیزان این گونه بیان می کند که استکمال علاوه براینکه برای هر فردقابل تصویراست برای جامعه به عنوان یک مرکب حقیقی هم قابل تصویراست.
بایداین مبانی قوی را از قرآن استباط کنیم، تابتوانیم آینده حکومت وفقه شیعه را تصویرکنیم واین مبانی درحوزه شکل نمی گیرد مگراینکه ما بتوانیم فقه الخمینی رادرحوزه رایج کنیم.
👈🏻 تفصیل این نکات را در صوت ارائه شده دنبال نمایید
#ولایت
#فقه_الخمینی
#در_محضر_علامه
#علامه_طباطبایی
@albayann
🔰آیت الله فرحانی:
🔶افتخار بزرگ ما در حوزه علمیه فقه نورانی اهل بیت علیهم السلام است و همه سر سفره قال الباقر (ع) و قال الصادق (ع) ارتزاق میکنیم و بهره میبریم.
لکن بهره مندی از سفره اهل بیت یک نظام فکری قوی میخواهد ، یک نظام فکری منسجم که میشود در یک دوره قابل قبول علمی آن را بدست آورد و رفت و از اسلام دفاع کرد .
🔹شهید مطهری میفرماید وقتی یکبار خودم و تحصیلاتم را ارزیابی میکردم دیدم من یک نظام فکری پیدا کرده ام ؛ آن موقع تازه با استاد الهی ام امام خمینی آشنا شده بودم ، با فلسفه اسلامی آشنا شده بودم ، قاعده الواحد را فهمیده بودم و بسیاری از سوالاتم نقش بر اب شده بود . که نتیجه ملاقات چند استاد بزرگ آیت الله بروجردی ، امام و علامه طباطبایی بود . ممکن بود اگر من حوزه نمیامدم خیلی چیزهای دیگری داشتم حتی ایمان و تقوا و... اما این نظام فکری را پیدا نمیکردم و این اجتهاد جواهری را نداشتم . که نتیجه یک کار قوی علمی منسجم سر سفره روایات اهل بیت(علیهم السلام) بود .
🌀این بزرگواران ، این نظام فکری را از بزرگانشان مثل آیت الله بروجردی ، امام و علامه طباطبایی با زحمت و در یک دوره قابل قبول علمی و در عین حفظ نشاط و جوانی و بدون خسته شدن بدست آوردند ، و با همین نشاط وارد عرصه دفاع از دین و انقلاب و اندیشه نورانی امام شدند ، کارهای بزرگی بود که امثال شهید بهشتی و امام حاضر ما و مرحوم آقای مطهری انجام دادند .
👈🏻شما رساله دکترای شهید مفتح رو ملاحظه بفرمایید ؛ اینها نشان دادند که چگونه باید از روایات اهل بیت علیهم السلام ، کلمات نورانی ادعیه بزرگ ، استفاده کرد ؛ آقای مطهری گریه میکرد و میگفت معجزه از ما نخواهید که کمیل امیرالمومنین علیه السلام معجزه است ، مناجات شعبانیه معجزه است ،
🔺ما برای استفاده از این فضا باید کار منسجم علمی بکنیم . این کار منسجم هم سر سفره امامین انقلاب باید انجام شود ضرورتا و انقلابی کردن حوزه هم جز این راهی ندارد .
کار منسجم علمی و ایجاد یک نظام فکری قوی و فهم کلام اهل بیت علیهم السلام . .
#فقه_الخمینی
#اجتهاد_جواهری
#فقه_اهل_بیت_علیهم_السلام
@albayann
✴ مدرسه فقه الخمینی
💠آیت الله فرحانی:
🔔 توجه شود که خروجی اصلی ما فقه اهل بیت(علیهم السلام) است،فقه امام صادق(علیه السلام) است .
🔰اگر هم مسئله فقه الخمینی را مطرح میکنیم از این جهت است که ما فقیه نظام را امام میبینیم. بدون تعارف فقه فقیه نظام ما فقه امام است .
ما به اعتبار اینکه با نظام مقدس جمهوری اسلامی کار میکنیم و باید فقیه این نظام را بشناسیم و با ابعاد فقه ایشان آشنا بشویم و به تعبیر ایشان فقه را فلسفه حکومت و فلسفه عملی فقه بدانیم باید با فقه الخمینی و قوتی که در بیانات ایشان هست آشنا شویم.
فقیه نظام ما صاحب یک مدرسه ایست که این مدرسه اگر خوب تحلیل شود
مباحث مقدمه واجب
مسئله ضد و اجتماع امر ونهی
و متعلق احکام و ... همگی درست فهمیده میشود.
🖋 در تحلیل قضایایمان دیگر لازم نیست،سراغ فهم قضایای خارجیه راسل یا مبانی منطقی استقراء راسل برویم .
ما با احترام به همه بزرگانمان فقه فقیه نظام را فقه امام میدانیم و این راهیست برای فهم فقه جواهری و فقه الصادقین علیهما السلام .
#فقه_الخمینی
#فقه_نظام
#فقه_امام
@albayann
ربا و تولی.mp3
1.27M
#بشنوید 🔈🔈
♻️ مطابقت بیان مقام معظم رهبری در بحث #جهاد_کبیر با مطلب فوق العاده مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر آیه ۲۷۵ سوره مبارکه بقره...
💢آیت الله فرحانی:
🔥هر بلایی که در تاریخ بر سر مسلمانان آمده است، یا به خاطر کوتاهی در مسائلی همچون اقتصاد بوده و یا در اثر دوستی با دشمنان دین رخ داده است.
👈باید دست رد به سینه کفار زد، چه در مساله اقتصاد و چه در بحث تولی و دوستی با آنان
🖌علامه طباطبائی (ره) در مورد شدت حرمت ربا و دوستی با دشمنان دین می فرمایند:
🔻و قد شدد الله سبحانه في هذه الآيات في أمر الربا بما لم يشدد بمثله في شيء من فروع الدين إلا في تولي أعداء الدين... فإن لحن القول في تحريمها دون ما في هذين الأمرين، حتى الزنا و شرب الخمر و القمار و الظلم، و ما هو أعظم منها كقتل النفس التي حرم الله و الفساد، فجميع ذلك دون الربا و تولي أعداء الدين...
🔻و قد صدق جريان التاريخ كتاب الله فيما كان يشدد في أمرهما حيث أهبطت المداهنة و التولي و التحاب و التمايل إلى أعداء الدين الأمم الإسلامية في مهبط من الهلكة صاروا فيها نهبا منهوبا لغيرهم...
📒الميزان في تفسير القرآن، ج۲، ص: ۴۰۹
#جهادکبیر
#مذاکره
#علامه_طباطبایی
#پیشوای_حکیم
@albayann
📣عمیق درس بخوانید
🌿عزیزان من! درس را هم خوب و عمیق بخوانید؛ این را من به جوانها عرض میکنم. همهی آنچه برای یک روحانی از شؤون مختلف لازم است، متوقف است بر این مایه ی علمی.
🔹️در دوران مبارزات در مشهد بنده درس میگفتم - سطوح درس میدادم؛ مکاسب و کفایه میگفتم - در کارهای مبارزه هم بودم. طلبههایی که با بنده معاشر بودند، خیلی از آنها داخل مسائل مبارزه بودند.
حضور در میدانهای سیاسی و اجتماعی، بعضی از آنها را دچار تردید کرده بود که خواندن این درسها و دقت در متون درسی چه فایدهیی دارد؛ برویم مشغول کار سیاسی شویم. آنها در همان میدان سیاسی هم با بنده مرتبط بودند و از بنده چیزهایی می آموختند. وقتی متوجه این تردید شدم، به آنها گفتم هر کاری بخواهید بکنید، بیمایه فطیر است؛ باید مایه داشته باشید تا بتوانید منشأ اثر باشید. و به شما عرض میکنم: برادران عزیز! مایه ی علمی را مستحکم کنید.
💠بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از روحانیون استان همدان
83/4/15
#پیشوای_حکیم
#کسب_علم
#طلبه_عالم_و_مبارز
@albayann
🔰قال الحسن بن علی (ع) لو جعلت الدنیا کلها لقمه واحده
لقمتها من یعبد الله خالصا لرایت انی مقصر فی حقه.
🔹امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
اگر همه دنیا را یک لقمه کنم وآن را در دهان کسی گذارم که از روی اخلاص،خدا را عبادت میکند، باز به نظرم در حق او کوتاهی کرده ام.
🔺التفسیر المنسوب الی الامام الحسن العسکری علیه السلام،ص:۳۲۹.
🔸ولادت با سعادت حضرت خدمت اعضای محترم گروه مبارک.
@albayann
آینده فقه شیعه وحکومت اسلامی.mp3
3.05M
📢📢#بشنوید
🔔آینده فقه شیعه وحکومت اسلامی2⃣
.
🔸️استکمال جامعه چگونه شکل می گیرد؟
🔸️نتیجه استکمال جامعه چیست؟
💠آیت الله فرحانی :
🔰درحکمت متعالیه مشخص شده است که فرد،جسمانیه الحدوث وروحانیه البقاءاست،یعنی حرکتش را ازعالم ماده شروع می کند وبه عالم معنا می رسد ،جامعه هم همین طوراست ازباب یک مرکب حقیقی که روح مشترک دارد.
🔹️درطول تاریخ خلافت فردی داشته ایم ولی خلافت جامعه هنوز به ثمره ننشسته است، دراین باره حضرت آقاهم درپنجاه سال پیش فرمودندکه خلافت فردغیرازخلافت جامعه است.
این مطالبه آقااست که،بایدمبانی قوی قرآنی ما درجامعه امتدادپیداکند.
#پیشوای_حکیم
#آینده_فقه_و_حکومت_اسلامی
#حکمت_متعالیه
#جامعه
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🔰مقابله با شبهات
🔹در دورههای مختلف، علمای بزرگ ما را ملاحظه کنید؛ یکی از مسؤولیتهای خودشان را این میدانستند که با شبهات مقابله کنند. مقابله هم :
🔺یا به نحو پیشگیری است
🔺 یا به نحو درمان.
👈🏻پیشگیری، بهتر از درمان است.
🔹اینکه کلام را تعلیم میدادند، فلسفه را تعلیم میدادند و شخصیتی مثل علامهی حلی - که فقیه عالیقدری است - هم در کلام کتاب دارد، هم در فلسفه کتاب دارد، بهخاطر این بود که با بارور کردن عقلیت مخاطب خودشان بتوانند از ورود یا جایگیر شدن شبههها در ذهن پیشگیری کنند.
💠بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان همدان
۸۳/۴/۱۵
#پیشوای_حکیم
#شبهات
#علامه_حلی
@albayann
🔰چالش های اسلام و فلسفه غرب
💢آیت الله فرحانی:
1️⃣ در چالش اول اسلام با غرب، اسلام بین چهار کانون تمدنی متولد شد ؛
🔺ایران و روم و مصر و صنعاء ،که همگی از سابقه ای قوی برخوردار بودند.
👈🏻امروز شما آثار دانشمندان تمدن شناس را ببینید ؛ افرادی مثل ویل دورانت ، گوستاو لوبون یا تویین بی که با اینکه چند سال قبل از انقلاب از دنیا رفت اما نظراتش در بحث تاریخ تمدن همچنان در دانشگاه ها بسیار حاکم است . این ها اعجاب دارند از اینکه اسلام یک سلول زنده بوده که نبی اکرم در مدینه تاسیس کرده و در کمتر از دو دهه همه تمدن ها را منفعل کرده است !
🔅 لذا برخی از اسلام شناسان غربی میگویند در بین ادیان جهانی (اسلام و مسیحیت و بودا) نکته ای که اسلام را متمایز میکند👈🏻 سرعت آن است .
مسیحیت جهانی شد اما چند صدسال بعد از عیسی (ع) ؛ اما اسلام ظرف دو دهه جهانی شد .
🔸 در این چالش از آنجا که اسلام بین چهار کانون تمدنی بود آثار اندیشه آن تمدن ها در دامن اسلام میریخت ؛ برای اینکه این اندیشه ها پالایش شود و سره از ناسره اش جدا شود ، چاره ای نبود از اینکه وجود مقدس امام باقر و امام صادق علیهما السلام ، نهضتی را تاسیس کنند .
🔸در این نهضت هم رویکرد تقریبی داشتند نه رویکرد شیعی ؛ ائمه مذاهب اربعه را آوردند سر درس و گفتند بنشینید یاد بگیرید از اسلام دفاع کنید ، نه از شیعه از اسلام ؛ این نهضت که راه افتاد ، شروع کرد آثار افلاطون و ارسطو را سامان داد . این مقابله اسلام بود با غرب در چالش اول ، به مدیریت امامین صادقین علیهماالسلام.
2️⃣ چالش دومی که اسلام با غرب داشت آقای طباطبایی متوجه شد .
متوجه شد که جریان فلسفه اسلامی توسط صدرالمتالهین به اوج خودش رسیده
👈🏻 و صدرا توانسته یک سازمان فلسفی بوجود بیاورد ولی خب این در دامن اسلام است .
👈🏻همزمان با کاری که صدرا داشت در دوره صفویه در ایران انجام میداد رنسانس اتفاق افتاد و اروپا رفت به سمت دیگری. یک چالش ضد دینی در اروپا بوجود آمد و یک چالش کثرت گرایی در فکر و اندیشه در اروپا حاکم شد .
👈🏻از طرفی هم سوسیالیست ها و مارکسیست ها داشتند کار میکردند که یک چالش الحادی بوجود آمد .
🔺علامه طباطبایی دید اینطرف چالش الحادی است ، طرف دیگر چالش ، حداکثرش به تعبیر امام اسلام آمریکایی و دین سکولار است . دید چاره ای ندارد که هسته قوی علمی تشکیل داده و از دین دفاع کند در مقابل ژرژ پلیتزر ، سارتر ، دکارت ، کانت و....
🔺چالش دوم را در مقابله با فلسفه غرب و شرق آقای طباطبایی توانست با این هسته مدیریت کند . البته در این مدیریت امام هم دخیل بود . شهید مطهری میگوید من از امام هم استفاده کردم که ما در درس خارج نشان دادیم که کجاها استفاده کرده است .
3️⃣ چالش سوم ، چالش اسلام با استکبار در زمان کنونی است .
👈به تعبیر زیبای حضرت آقا در بیانیه گام دوم زمانی که اسلام متولد شد جهان دوقطبی شد، سه قطبی ؛ در اثر رشد انقلاب قطب مارکسیسم حذف شد و الان جهان دو قطبی است، که یک قطبش اسلام است .
🌀 این چالش اسلام با استکبار را آقا میگوید حوزه علمیه باید مدیریت کند . چطور مدیریت کند ؟ با روشن کردن تکلیف علوم انسانی !
♻️این مطالبه ی رهبری از حوزه هاست .
💠منبع:بیانات استاد فرحانی در زمینه نقش علامه طباطبایی در امتداد حکمت
#امتدادحکمت
#فلسفه_غرب
#علامه_طباطبایی
#بیانیه_گام_دوم
#علوم_انسانی
#درمحضر_علامه
@albayann
✴ستارگان حرم
♻️ انس و علاقهے بزرگان دین و معرفت، نسبت به ساحت نورانے #حضرتمعصومهعلیهاالسلام و تقیّد به زیارت مداوم و عارفانهے آن حضرت، درسهای زیبایی از حبّ و تولاّی اهلبیتعلیهمالسلام و توسّل به نسل پاک و فرزندان رسولخداصلیاللهعلیهوآله برای تک تک ما خدمت گزاران این بانوی عظیم الشان خواهد داشت.
🌀#علاّمهطباطباییره ، نسبت به اهلبیت علیهمالسلام توجّه و عنایت مخصوصی داشتند…
مادامی که در قم بودند، هفتهای یک بار یا بیشتر به حرم حضرتمعصومه علیهاالسلام مشرّف میشدند.
⚡#شهیدمطهری(ره) درباره ے شخصیت علامهطباطبائے(ره) میفرمودند :
"من فیلسوف و عارف بسیار دیدهام ولی، احترام مخصوص من به ایشان نه به خاطر این است که ایشان یک فیلسوف است، بلکه احترام به این جهت است که او عاشق و دلباخته اهلبیت علیهم السلام است.
💠علاّمهطباطباییره، در ماه رمضان ابتدا پیاده به حرم مطهر مشرف میشد، ضریح مقدس را میبوسید، سپس به خانه میرفت و افطار می نمود.
این ویژگی او است که مرا به شدّت شیفته ایشان نموده است. "
📚:«پیام انقلاب» تاریخ ۱۹ / ۸ /۶۳؛ «یادها و یادگارها» ص ۸۲ – ۸۱
#حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها
#ستارگان_حرم
#علامه_طباطبایی
#شهیدمطهری
@albayann