eitaa logo
بر پا
6.8هزار دنبال‌کننده
638 عکس
367 ویدیو
74 فایل
یادداشتهای علی مهدیان طلبه عصر انقلاب قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی.... https://zil.ink/alimahdiyan ارتباط با ادمین @admin_barpa
مشاهده در ایتا
دانلود
امنیت فدای عدالت 🌱معروف است بین غربیها که اندیشه سیاسی را بر محور امنیت پایه گذاری کرده. او معتقد است برای اینکه انسان به خواسته ها و تمایلاتش برسد باید از وضعیت خلاص شود. و این یعنی همه آزادیشان را به قدرت حکومت مرکزی بسپارند تا این قدرت مرکزی، اجازه کشمکش و ناامنی را ندهد و صلح محقق شود. این اندیشه هر چند با شروع میشود اما به بردگی و تابعیت محض از حکومت تمام میشود به نام و . 🌱 اگر هنوز حرفهایش در دنیای جدید خریدار دارد دلیلش این است که او را تیوریزه میکند. چه در داخل یک کشور و چه نسبت به همه کشورها برده قدرت مرکزی باشند تا جنگ نباشد. 🌱در غرب اندیشه دیگری بروز کرد که مبنای ساختار سیاسی را حکومتها قرار میداد امثال و معتقد بودند همه چیز صرف رسیدن انسانها به آزادی و تمایلاتش بشود. از دل این اندیشه به عنوان غایت حکومتها مطرح شد. دشواری اصلی این نظریه نیز این بود که اگر یا یا یا هر غایت و هدفی ملاک باشد ، هر کس هر طور تشخیص دهد عمل خواهد کرد. اولین چیزی است که نفله خواهد شد چون چه بسا قانون و عدالت با هم قابل جمع نباشند. یعنی جایی قانون پیاده میشود ولی منجر به میشود. قدرت مرکزی نیز هیچ مشروعیتی نمیتواند داشته باشد. چون مشروعیت او از غایت بود آنطور که هر کس میفهمد. 🌱هر دو نظریه تلاشهایی برای نجات خود کرده اند ولی موفق نبوده اند یکی و را تضعیف میکند و دیگری و را. 🌱دیگر اینکه میگویند یکی از اشکالاتی که به میشد این بود که او منجر به ناامنی و جنگ داخلی میشود. و او پای و با ایستاد. اما راه حل چیست؟ ☘اولا امنیت و صلح هدف غایی حکومتها نیست بلکه آنچه هدف است رسیدن به خدا است. برای رسیدن به خدا البته حکومت عادلانه لازم است. و بنابراین امنیتی که بر بستر عدالت سوار شود خواستنی است نه امنیت به بهای ذلت و بردگی. ☘عدالت و آزادی از بردگی نیز حقایقی جزیی نیستند که فقط در اندازه من و تو و در داخل تعریف شوند بلکه در قواره یک امت هم معنی دارند. نمیدانم چرا برخی آزادی را قبول دارند ولی که همان آزادی در قواره امت است نمیشناسند. چرا مبارزه یک کشور با ظالم جهانی را عدالتخواهی نمیفهمند. این اندیشه و زاویه نگاه است که نسبت خود را با و با نمیتواند تعیین کند. ☘در اندیشه دینی آنچه مبنا است حق الهی است و این بنیان تحقق عدالت است. در این اندیشه حق جامعه و جبهه حق مقدم بر حق افراد است. یکی از جاهایی که ریختن خون مظلوم و بیگناه در شرع حلال است جایی است که دشمن ظالم، آنها را سپر خود کرده باشد. این حفظ جبهه حق است که مقدم بر حتی جان افراد است. ☘ که باعث تقویت ظلم به امت شود عین ظلم خواهی و بردگی جویی است. این در واقع عدالتخواهی نیست بلکه تقدم دادن فرد و خواسته های خود بر حق جامعه و امت است. این یعنی ضربه زدن به حق حاکمیت الهی. ☘امنیت فدای عدالت. اما عدالتی که با نگرش کلان هم عدالت باشد و نه ظلم. مبارزه هم مبارزه با ظلم داخلی و هم ظلم خارجی بود و عدالتخواهی برخی مقابله با ظلمهای داخلی و تقویت ظلم خارجی بود. چیزی شبیه عدالتخواهی در دوران . @ali_mahdiyan
آثار مقوله در علوم حوزوی 🌱شاید اساسی ترین تفاوت جریان فکری حضرت امام در علوم حوزوی با دیگر جریانات را بتوان به مقوله تحقق دین، نسبت داد. موضوعی که رهبری در اولین دیدار رمضانی خود با طلاب به آن اشاره کردند. 🌱امام در کتاب «حکومت اسلامی» خود، را معرفی میکند. او معتقد است عالم دین اگر ورثه انبیا است اگر امناالرسل است اگر خلیفه انبیا است اگر حصن دین است به تعبیر روایات متعدد به دلیل آن است که او نیز چون پیامبران در پی تحقق دین است. او دنبال سخن خود را برای تحقق میگیرد و به مساله گویی صرف اکتفا نمیکند. 🌱مقدمه کتاب جنود عقل و جهل امام نقد دانش های حوزوی از این زاویه است او معتقد است همه علوم اگر مقدمه و ابزار تحقق عملی باشند علم الهی اند چه فقه و حکمت و چه علوم دانشگاهی. علم اخلاقی که درمان باشد نه صرف نسخه، علم اخلاق واقعی است. 🌱اندیشه او در علم فقه که فرمود الاسلام هو الحکومه بشوونها و حکومت را فلسفه عملی همه فقه میداند ناشی از همین نگرش است. او و یا را طرح میکند. فقهی که به اقامه میپردازد لذا زمان و مکان برایش مهم است. است. مساله به تعبیر فقهی و به تعبیر عرفانی برایش حیاتی است و به تغیر موضوعات توجه دارد. 🌱در عرفان و حکمت توجه به جریان این دو دانش برای پشتیبانی شریعت مساله اصلی کتابهای او است. در عمق مقوله نبوت و خلافت و ولایت را تبیین میکند و در به جایگاه انسان کامل و نسبت حقیقت او که در مرکز عالم است با حقایق تفصیل یافته که متن عالمند تبیین میشود. همه در و هم به همین ماموریت میپردازد. او حکمت و عرفان را برای فهم عمیق شریعت به کار میبرد و معتقد است اگر فقه را چنین نفهمیم اصلا او را نفهمیده ایم و منحرفش خواهیم کرد. 🌱متاسفانه آثار امام در علوم اسلامی هنوز آنطور که باید در متن کار حوزه قرار نگرفته ولی معتقدم حضرت امام انقلابی در همه علوم حوزوی رقم زده و دوران دیگری به لحاظ دانشی ایجاد کرده . کلیدواژه اصلی این دوران علمی، است. انقلاب او فی جمیع السماوات و الارض بوده و این واقعه به مرور دارد خود را نشان میدهد. @ali_mahdiyan
تنفس دهان به دهان ☘جناب مسوول دفتر دولت اصلاحات مدتی قبل نوشت آنچه جناب را نگران کرده، شعار « اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا » است. این سخن را بعدتر، در جلسه علنی به زبان آورد. اما ماجرا چیست؟ ☘مهمترین عناصری که هویت جریان سیاسی را در دوران شکل میداد ، دو رکن و بود. این که نخبگان این جریان از پایگاه معرفتی غرب این دو مفهوم را تفسیر میکردند و بلکه در همان دوران در فرانسه اعلام کرد که ما مردمسالاری را از غرب فرا گرفته ایم، نکته درستی است لکن دال مرکزی گفتمان اصلاحات در داخل همین دو کلیدواژه بود که هویت مد نظر آنها را شکل میداد. ☘بعد از دولت خاتمی، ظهور دولتی به مراتب محبوبتر که دغدغه های مردمسالارانه اش بومی و از سر اعتقاد به دین و بود، عملا باعث شد این مفهوم از چنگ این جریان خارج شود. دولت هم پشتوانه جدی تری از آرا را داشت و هم رفتارهای مردمی تری از خود نشان میداد. جناب که کاندیدای جریان اصلاح طلب بود با تعیین صلاحیت شد اما کمترین رای را آورد. ماند شعار ☘در انتخابات هشتاد و هشت، یکی از درگاه های جدی نقد رقیب توسط جریان اصلاحات، بود. در مناظره با احمدی نژاد، این مفهوم برای نقد دولت آن روز به کار میرفت. اما ماجرای فتنه۸۸ عملا چهره ای جرزن و آشوب طلب از این جریان نشان داد. ☘در انتخاباتهای بعدی کاندیدای اصلاح طلب ها، در هر دو دوره به نفع روحانی کنار رفت. روحانی شعار اعتدال و امید را به کار میبرد شعاری که بیشتر برای نفی و رد سبک احمدی نژاد بود. سبکی که کمتر به قانون و عقلانیت جمعی تمکین میکرد. روحانی از دوقطبی شکل گرفته در دوران احمدی نژاد بهره برد و تلاش کرد چهره ای پخته و با از خود نشان دهد. اما در این میان کمتر به این موضوع توجه میشد که اصلاح طلبها در حال نابودی گفتمانی و هویتی هستند. ☘ هم مفهوم قانون و هم مردمسالاری در دست جریانهایی غیر از اصلاحات است و آنچه باقی مانده یک جریان بی گفتمان و شکست خورده است که حرف اثباتی ندارد برای گفتن. دولتی که این جماعت تکرارش کردند، همه طرحهایش که بر بستر ارتباطات گسترده با اروپا و آمریکا بود شکست خورد و پز تدبیر و عقلانیتش هم شکست. و این یعنی شکست عملی جریان اصلاحات. ☘این نکته امروز باعث شده این جماعت روی بیاورند به گفتمانی که عملا آنها را از بدنه مردم و نظام جدا میکند. شعارهایی مثل مذاکره با هر شرطی بگوید که در جلسه دیروز با روحانی مطرح شده را در همین جهت باید دید. آزادی و که امثال طرح کردند. و شعارهای ساختار شکن مقابل ارکان قانون، همه فقط برای این است که یک هویت مستقل و غیر، را بتوانند زنده نگه دارند. حال آنکه فقط گام به گام رو به نابودیند. ☘جناب روحانی خطای محض میکند که به این جریان تنفس مصنوعی و دهان به دهان میدهد. چون بیشتر از آنکه این جریان نفس بگیرد، نفس روحانی را خواهد گرفت. @ali_mahdiyan
⚫️به بهانه تعرض به دانشجوی محجبه ⚪️دو سه جمله با چادری ها... ▫️تذکر: حجاب در اسلام منحصر به چادر نیست. چه بسیار زنان عفیفه ای که بدون چادر حجاب دارند و حریم شان پاک و شریف است؛ ولی غرض این متن اساسا حجاب نیست. ◾️و اما... چند جمله با دختران چادری. ▪️اگر چادر را میراث قوم و تبار دانسته اید؛ سلمنا. اما قصه امروز، کهنه سنت گذشته گان نیست. ▪️اگر چادر را مصونیت دانسته اید؛ حق است. اما ماجرا ازین نیز فراتر است. ▪️اگر چادر را حجاب برتر دانسته اید؛ الحمدالله. اما باز هم کم گذاشته اید. 🔻متعالی ببینید. چادر امروز، نماد ایدئولوژی است. نشانه زندگی مومنانه است. هویت زن انقلابی است. چادر را فراتر از حجاب ببینید. چادر امروز ابزار مبارزه است. سیاهی چادر امروز، کراهت که هیچ؛ تقدس رزم سیاسی است و جبهه ای را مدد می دهد. باید قدر دانست و نسبت به این هویت انقلابی معرفت داشت. بروز اجتماعی دختر چادری با همه لوازم و شرایط حیاگونه اش، ذکرست و عبادت. همانطور که قانون دَری اباحه گرها، حیا و عفاف این مردم را هدف گرفته است، گام های استوار دختران چادری فراتر از حجاب شخصی، یک جامعه را به حجاب می کشد. 🔻دقیقتر ببینیم. ماجرا اصلا حجاب و غیرحجاب نیست. داستان یک هجمه تمام عیارست که یک وجهش آرایش جنسیتی علیه دین و دنیای این مردمست. حجاب و البته چادر راه و مسیر مبارزه زنان ماست و البته هزینه هم دارد...چه آنکه سیاهی اش بر خناسان داخلی و خارجی، چشم خراش است. طبیعی است که آنچه درین سطور از ظاهر حجاب رفت، به پشتوانه باطن ایمانی و معرفت انقلابی زنان ماست که قدرت ساز می شود. ▫️تعرض به دختر چادری در تجمع دوشنبه سیاه دانشگاه تهران را حالا دقیق تر یافتیم. ▫️و این داستان ادامه دارد... @mahdian_mohsen
ظلم به بهجت ها 🌱جدایی معنویت از دنیا یک بیماری وارداتی از دنیای شرک آلود مدرن است. دنیایی که گویا در آن خدای آسمانها از خدای زمین جدا است. برای همین نه را باید متصل به او دانست و نه را. خدای دنیای غربیها خدای خالق است ولی خدای رب نیست. ربوبیت را رها کرده تا انسان آغشته به دنیا هر کار میخواهد بکند. اسمش این است که انسان را محور قرار داده اند کاش انسان محور بود آنچه محور است حیوانیت انسان است؛ شکم و زیر شکم انسان است که محور است. 🌱معنویت در این اندیشه یعنی فرار از دنیا یعنی . این خط و این هم نشان اگر خواستید معنویت مدرن را بشناسید ویژگیهایش اینها است اولا بوی رهبانیت از او به شدت استشمام میشود. ثانیا ربطی به زندگی و حیات ندارد ثالثا ربطی به قدرت و حکومت ندارد رابعا ربطی به مبارزه و قهر و غلبه ندارد خامسا ربطی به عموم مردم ندارد سادسا ربطی به علم و فهم و عقلانیت ندارد سابعا ربطی به فقه و شریعت و اقامه ندارد. 🌱با این زاویه نگاه کسانی که حقیقتا عارف نیستند بلکه ناقصند، عارف میبینیم. و آنانکه عارفند حقیقتا، ناقص توصیف میکنیم و این ظلم به آنها است. بلایی که سر توصیف آوردیم. همو که بر مزارش به درستی حک شده . 🌱چنان جالب تحریفش کرده ایم که به چشمهایمان هم شک کرده ایم. ما به چشم دیدیم این همان کسی است که بعد از مرگش تشییع جنازه ای با آن وسعت انجام شد در حالیکه کسانی که او را یک رجل منزوی و جدای از مردم تقریر میکنند. دیدیم به چشم که رهبر انقلاب از توصیه های او خاطره نقل میکند که ذکر ثبت قلوبنا علی دینک را توصیه میکرد و درد تثبیت انقلاب داشت و برای رفع بلا از حرکت انقلاب و رهبری اش نسخه های معنوی میداده. دیدیم که صدای حزب الله لبنان بعد او در آمد و اعلام درد کردند همان مجاهدین صف مقدم مقابله با طاغوت. دیدیم که مشهور به حضور در صحنه های انقلاب است پانزده سال در محضرش تلمذ میکرده و آیت الله ها و ها شاگردیش کرده اند. بهجت را خواهشا بازخوانی نکنیم. آیت الله بهجت اهل دین خاتم بود؛ دین ناب شیعی. دین جامع ، دین اهل حکومت و مبارزه. 🌱یکی از اساتید ما نقل میکرد از آیت الله بهجت پرسیدم نسبت شما با امام خمینی چگونه بود؟ دو دستش را در هم گرفت و گفت قبل انقلاب اینطور بودیم بعد اشاره به آسمان کرد و گفت بعد انقلاب ایشان این مقدار با من فاصله پیدا کرد. او خود میدانست کیست و چگونه است . لذا دست گیری هم که میکرد در همین جهت بود. او میدانست کرامت معنوی نگاه کردن پشت سر بدون سر برگرداندن و مرگ اختیاری و نیست کرامت آن است که یک امت را دچار انقلاب و تحول روحی کنی و دنیا را بر سر خراب کنی خمینی وار. و این ظهور عرفان ناب است. @ali_mahdiyan
فهم غربی از ترجمه اصطلاحات ❄️ میگوید معادل مفهوم نیست. او مدعی است دموکراسی دو بخش دارد یکی دمو و دیگری کراسی. کراسی در زبان یونانی از «آرخین» گرفته نشده که به معنای «با تحکم فرمان راندن» است. بلکه از «کراتین» گرفته شده که به معنای«بی تحکم فرمان راندن» است. از سوی دیگر ارسطو توضیح میدهد که حکومت دموکراسی در واقع «حکومت قانون» است نه خواست عموم مردم. سیدجواد توضیح میدهد که اساسا نقیض دموکراسی است. حکومت با تحکم مردم معنای مردمسالاری است و حکومت بی تحکم قانون معنای دموکراسی است. ❄️اما چند نکته در این باره : 💧اولا قانون در ساختار دموکراسی از خود مردم گرفته شده است. در حاکم کردن مردم بر خودشان میتوان عواطف مردم را مبنا قرار داد و میتوان اندیشه آنها را ملاک گذاشت. هر دو هم حکومت مردم است ولی دومی حکومت عقل است. لذا امثال که پیش از رنسانس حاکمیت مردم را در فضای کلیسا به تبع از اندیشه ارسطو مطرح کردند اشاره به همین ویژگی کرده بودند. 💧حقیقت آن است که بین دموکراسی دنیای مدرن که بر محور آزادی حیوانیت انسان سامان گرفته با دموکراسی ارسطویی که درش توجه به حاکمیت عقل و قانون است فرسنگها فاصله است و طبیعتا این اشکال به غربیها اولا وارد است. 💧دوم اینکه حکومت مردم «بر چه کسی؟» مراد است اگر بر خودشان مراد است این دیگر تحکم و غیر تحکم درش فرقی ندارد. به قول چون حکومت بر خود واقع میشود عین آزادی است. 💧سیدجواد طباطبایی معتقد است تغییر و ترجمه لفظ اساسا خطا است و لفظ باید عینا وارد زبان دیگر شود تا درست فهمیده شود این مبنا غلط است و باعث تاثیر و بلکه تحمیل ساختار مفاهیم یک جهان اجتماعی بر جهان و هویت فرهنگی دیگر میشود. تغییر ظاهر لفظ بر اساس ساخت و بافت گویش یک فرهنگ و همینطور معادل سازی های- ولو ضعیف- معنایی باعث میشود یک لغت بتواند در بافت فرهنگی و بستر مفاهیمی که وارد آن شده است، تغییر کند و معنای متناسبی با آن فرهنگ پیدا کند. 💧اما اساسا اشتباه سیدجواد طباطبایی این است که خیال میکند طرح مفهوم مردمسالاری از ترجمه تحت اللفظی آریان پور صرفا اخذ شده حال آنکه اینطور نیست. این ترجمه توسط اندیشمندان انقلاب اسلامی برگزیده و«انتخاب» شد و دلیل برگزیده شدنش صرفا یک ترجمه و معادل سازی ذهنی نبود بلکه ابتدا نگاه به حقیقتی شده که این مفهوم در پی آن بوده سپس از دریچه «نظام اندیشه دینی» همان عینیت نگاه شده و رسا ترین مفهوم برای بیان آن حقیقت، انتخاب شده است. این یک ترجمه نیست بلکه تعبیر بومی از یک واقعیت است. لذا در بستر این نظام فکری ارتقای مفهوم غربی هم رخ داده. اساسا مردمسالاری از بستر مفاهیم دینی اخذ شده نه فرهنگ و تمدن غربی. 💧در نظام مردمسالاری دینی مردم حتی عقل را هم حاکم نمیکنند بلکه فراتر از عقل یعنی شرع را در راس مینشانند لذا در واقع حکومت قانون شرع را انتخاب میکنند و این عین حکومت خودشان بر خودشان است چون این عین انتخاب عقل آنها است. 💧سالار بودن هم اشاره به برتری و تسلط و علو هویت واحد آنها دارد چون من برتر و الهی مردم بر من حیوانی و نفسانی و متکثرشان شان حاکم میشود. 💧با این حساب اگر چه دلایل سیدجواد وارد نیست ولی حقیقت این است که اساسا ترکیب اشاره به ساختاری برتر و پیشرفته تر از دارد. تعبیر مردمسالاری دینی قطعا اشاره به هویتی دارد که با طرحهای آریستوکراسی و دموکراسی و الیگارشی و امثالهم قابل مقایسه نیست. @ali_mahdiyan
حلقه های میانی 🌱 نماینده اصلاح طلب ذیل این جمله رهبری که نیاز به را راه چاره دانسته، توییت زده که مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود. به طعنه یعنی جناب آقای خامنه ای همان یک احمدی نژاد که جوان حزب اللهی بود برای هفت پشتمان بس است. من از کنار این جمله ساده نمیگذرم. مرضی را در جامعه احساس میکنم. 🌱یک روز میگفت مدیریت کشور اکابر نیست که بی تجربه ها بخواهند واردش شوند یعنی چی یعنی این ها معتقدند باید حلقه بسته ای از مدیران در کشور باشند که مدیریتها درشان دست به دست شود. برای همین وقتی حرف از وحدت ملی میزند مرادش این است که من و و را دوباره بازی دهید. تا وحدت درست شود. حرفی که به صراحت چند روز پیش اذعان کرد. برای این جماعت مدیریت یعنی همین یک مشت پیر و پاتالی که مردم از قیافه شان هم متنفرند. 🌱این بیماری در بدنه بخشی از مردم هم رخنه کرده اینها عادت ندارند بار را بر گرده بگیرند. با این و آن چون همج الرعاع به این سوی و آن سوی میروند و منتظرند دستی از غیب بیاید و مشکلاتشان را حل کند. بنشینند تا بیاید. 🌱روی دیگر همین مرض را اما کسانی دارند که دنبال هستند. یک پیدا شود و ما را از شر این حلقه خلاص کند. باور کنید خیلی از این جوانها عاشق چشم و ابروی دکتر هم نیستند بلکه چون سوپر من دیگری سراغ ندارند پشت او ایستاده اند. میخواهند با قهرمانی مثل او قیام کنند و دولت را تغییر دهند. 🌱اما روش به گونه دیگری است. او معتقد است حتی، اینقدر مهم نیست که عبور مردم از مهم است. باید کاری کنیم که وضعیت مردم و نخبگان به گونه ای عوض شود که کشور استعدادهای خود را نشان دهد. مردم نخبگان جوان و اندیشه های نو را ببینند و رای دهند. 🌱فرض کنید بخواهد این دولت بی فایده، نباشد. بینی و بین الله چند اسم میشناسید که نام ببرید به جای این حضرات. یک مشت اسم که هر سال از بین همینها باید انتخاب کنیم. کاری ندارد، فرض کنید نظارت استصوابی نبود اصلا. هر چه اسم بلدید بشمارید... 🌱اما راهبرد رهبری این نیست. اگر حلقه های جوان به مسایل کلان کشور بیندیشند و راه کار بدهند و اقدام کنند عملا نسل نویی از مدیران و اندیشمندان جوان به مردم معرفی میشوند. آن وقت این جماعت میتوانند نه فقط مورد اعتماد مدیران قبلی بلکه مورد اعتماد متن مردم قرار بگیرند. اندیشه ها و نیروهای نخبه ای که در دامن انقلاب پرورده شده اند متعهدند در نهضت کتابخوانی اهل مطالعه اند اهل امید و حرکتند و شور و نشاط و جرات تغییر دارند. 🌱برای چنین واقعه ای نباید معطل دستگاه های دولتی هم بود چون آنها خودشان مشکلند نه راه حل. اگر آرایش کشور یعنی مردم و نخبگان جوان به سرعت به سمت بروز اندیشه ها و نیروهای جوان برود دچار قحط الرجال و قحط اندیشه نخواهیم بود. نه نیاز است دایم با پیرمردهای حساب پس داده کار کنیم نه سوپر من های پر خطا بلکه دایم از نیروی لایزال مردم مدد میگیریم. @ali_mahdiyan
نه مذاکره و نه جنگ پس چی؟ 🌾طرح را اینطور تبیین میکنند که به قول خودش «فشار و فشار و فشار و سپس » البته او اگر کارش به مذاکره هم نرسد به دلیل این فشارهای پی در پی، پول خوبی از سعودی ها و یهودی ها به جیب میزند. او یک تاجر است قبل از آنکه سیاستمدار باشد. و کشورش به لحاظ مشکلات مالی در حال تخریب کامل است. 🌾اما خوب طرح او روشن است، طرح ایران چطور؟ ایران میگوید جنگ نمیشود، مذاکره هم نمیکنیم. این دو گزاره هر دو سلبی است. حرف ایجابی ایران چیست؟ خوب چه کار میکنید؟ وقتی رگ حیات اقتصاد شما که پول ناشی از فروش بوده، در حال انسداد کامل است. طرح شما چیست؟ 🌾میگویید ما هر مقدار نفت که بخواهیم میفروشیم و پولش را میگیریم.کل دستگاه دیپلماسی درگیر رایزنی برای فروش نفت است. راه های مختلف برای دور زدن تحریمها را به صورت رسمی و غیر رسمی دنبال میکنیم. البته طبیعتا لابد ارزانتر و ناامن تر . اما خوب آخرش که چی؟ 🌾مساله اصلی به تغییر راهبردی در منشا قدرت اقتصادی ایران ربط دارد. منشا قدرت ایران نه در نفت بلکه در کار و تلاش مردم است تلاشی که از سر «باور به خود» شکل میگیرد. اقتصاد بر پایه و نه سرمایه نفت. 🌾 شدت فشار دشمن باعث خواهد شد کشور درش اراده ای عمومی شکل بگیرد و تقویت شود اراده ای که خروجی اش افزایش و است . خروجی اش است. خروجی اش بازگشت به استعدادها و داراییهای درونی است. خروجی اش بی اعتمادی عمومی به فروش نفت است. بیماری مزمن جامعه ایرانی. و این ها یعنی بازشدن چشمه های جوشش از درون امت. حرف اثباتی ایران شکوفایی اقتصاد مقاومتی است. 🌾پس ایران نیز دو مسیر را دنبال میکند. یا اینکه اراده راهبردی آمریکا خرد میشود و فشارهای درونی مالی و اجتماعی آمریکا را وادار به عقب نشینی میکند مثل اتفاقاتی که در عراق و سوریه افتاد که در این صورت ایران جایگاه اقتدار جهانی اش رشد میکند و راه خرید و فروش نفت او نیز باز خواهد شد. اگر دشمن احساس بیهودگی فشار کند از آن دست برمیدارد. 🌾 یا اینکه آمریکا ادامه میدهد که در این صورت یک تغییر درونی در کشور رخ میدهد. ایران وابستگی اش را به نفت با سرعت بیشتری نسبت به قبل کم میکند و این یک واقعه تاریخی در صحنه اقتصاد ایران خواهد بود. 🌾 و امدادهای غیبی را میتوان به صورت زمینی نیز تقریر کرد. تقریرش به نسبت آن اراده ماورایی با اراده و ایمان انسانها مربوط است. هر معجزه ای در شرایط امروز به دست مردم رخ خواهد داد. و همه صحنه امروز برای چنین واقعه ای آماده و مهیا است. لذا صحنه برای ایران اتفاقا به شدت امید آفرین است. @ali_mahdiyan
چخه چخه 🐕 توی یکی از روستاهای اطراف که برای کمک به زده ها رفته بودیم، اتفاق جالبی برام اتفاق افتاد که هر وقت یادم میافتد هم خنده ام میگیرد و هم کلی برایم عبرت انگیز است. 🐕 توی اون روستاها سگها زیادند سگهای آزاد که هر رهگذری از کنارشان میاید که عبور کند، میدوند به سمتش. خود اهالی بلدند چطور با اونها تعامل کنن ولی مثل منی قطعا نه.... 🐕روستایی که رفقای ما کار میکردن دو تکه بود که این دو بخش یکی دو کیلومتری با هم فاصله داشتند. بینشون دشت بود و یک جاده. یک روز صبح بود تازه بارون قطع شده بود من میخواستم از بخش پایینی روستا به بخش بالایی بروم. تنها بودم. با خودم گفتم: سگها را چه کنم؟ نمیدونم چرا بی خیال شدم و راه افتادم.😊 🐕از کنار اولین خانه آمدم عبور کنم، سگ بزرگی روی دیوار نشسته بودم تا مرا دید تمام قد بلند شد. اول خرناس کشید و بعد شروع کرد پارس کردن. ترسیدم اما بعید میدونستم بپرد سمتم. از کنارش عبور کردم اما کمی جلوتر یک سیاه و قوی هیکل جلوی در خانه ای روی دو پای خود نشسته بود. کم کم که به او نزدیک میشدم صدای خرناسش بلند تر میشد تا اینکه روبرویش ایستادم شروع کرد پارس کردن. یک وجب پریدم بالا و با تمام توان داد میزدم چخه چخه. کمی گذشت چشم توی چشم بودیم که بی خیال من شد. و نشست. من هم با آرامی از مقابلش عبور کردم.😄 🐕حالا از تکه پایین روستا خارج شده بودم و وارد دشت شدم. که ناگهان دیدم یک جلوی من دارند با هم دعوا میکنند و روی سر و کله هم میپرند. توی یک آن تا مرا دیدند همه با هم حمله کردند به سمتم. یا خدا. با خودم گفتم اولا پشت سرم هم که سگ است ثانیا این ها قطعا به من میرسند و فرار فایده ای ندارد. خلاصه تصمیم گرفتم هر چه باداباد میایستم. 🐕هر چه در توان داشتم قدرتم را در صدایم ریختم و فریاد میزدم سرشان که چخه چخه. دیگه آنقدر به من نزدیک شده بودند که دندانها و پوزه هایشان چند سانتی با پاهام فاصله داشت. از چند جهت و با همه توان و عصبانیت سگیشان سرم فریاد میکشیدند یعنی پارس میکردند.😄 و من هم فقط فریاد میزدم چخه چخه. 🐕ناگهان در درون خودم احساس کردم من بر اراده آنها برتر است. کاملا در وجود خودم احساس برتری میکردم نسبت به آنها. توی همان لحظه که این حس به من دست داد کل سگها فرار کردند و من هم حتی چند قدمی دنبالشان کردم. 🌲برایم خیلی عجیب بود من نه از سر بلکه فقط به خاطر ای که کردم ایستادم و فرار نکردم. اصلا هم با سگها درگیر نشدم اما همین در درونم نیرویی را تقویت میکرد و رعبی در سگها ایجاد کرده بود. واقعه عجیبی بود. بعد ها از آدمهای واردتر شنیدم کلا راهش همین بوده.😊 🌲اولا وقتی شنیدم که رهبری گفت مقاومت خودش یک عامل قدرت است. یاد این خاطره افتادم 🌲ثانیا شنیده ام و شیطانکها هم چونان سگند که خداوند در قران به آنها میگوید اخسیوا یعنی چخه. حالا چه چه شیطانکها. چه در عالم خارج چه در درون ما. قاعده همین است مقاومت کنی اراده شیطان میشکند. 🌲ثالثا خوش به حال آنانکه از سر شجاعت و قوت نفس چنینند اما آنها که این قدر ایمان ندارند کاش کمی عقل داشتند و میفهمیدند فرار کنند و کوتاه بیایند بیشتر آسیب میبینند تا اینکه استقامت کنند. @ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 تیزر اردوی معرفتی تشکیلاتی #اسلام_ناب 📺 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 📚 اردوی معرفتی تشکیلاتی #اسلام_ناب 1398(آموزش منظومه معارف اسلام ناب مبتنی بر اندیشه ی امامین انقلاب اسلامی) 📚 🔍 ویژه: 1⃣ تشکل های دانشجویی انقلابی 2⃣ #طلاب_جوان_انقلابی 3⃣ دانشجویان انقلابی خارجی 🏡 #مکان اردو: 1⃣ آبعلی (اردوگاه سیدالشهدا(ع) (ویژه برادران) 2⃣ گیلانوند (اردوگاه دانشگاه امام صادق(ع) (ویژه خواهران) 📅 #زمان: نیمه دوم تیرماه 1398 ❌ #مهلت_ثبت_نام: تا ۲۴ خرداد ماه 🔗 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام: 1⃣ سایت: http://eslamenaab.ir 2⃣ شماره تماس: 02166062276 3⃣ شناسه در تمام پیامرسان ها: @islamenab_admin 🔆🔆 خانه طلاب جوان 👇👇 @khaneTolab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کوثر چرا نام حضرت زهرا س بعد انقلاب فراگیر شد؟ @ali_mahdiyan
خدمت و قدرت 🌱قدرتمندترین انسانها عبدترین آنها است. امام صادق فرمود العبودیه جوهره کنهها ربوبیه. یعنی سلطه انسان از دل عبودیت او بروز میکند. 🌱صورت تعاملات اقتصادی الهی، بر اساس خرج کردن سرمایه برای خدمت و نصرت جبهه حق است. یعنی جریان انفاق. لذا امام به برخی بازاریها میگفت شما هم جزو کوخ نشینانید چون پول را خرج نصرت میکنید. 🌱قدرت سیاسی هم برای خدمت و نصرت خرج میشود. و خدمت به مردم آن است که کاری کنیم مردم بر خود مسلط شوند. 🌱سلطه مردم بر خودشان وقتی محقق میشود که عقل و ایمانشان حاکم باشد نه تمایلاتشان. چون تمایلات وقتی حاکم شد اسارتهای مردم موجه میشود. عقل که حاکم شد جامعه خود را مکلف به حدودی بالاتر از درخواستهای حیوانیش قرار میدهد. 🌱قدرت اجتماعی مقدس، در بستر خدمت و روشنگری شکل میگیرد. چون شخص خود را خرج اراده و حاکمیت مردم را میکند. 🌱بعد از برخی از جوانان به فکر کسب قدرت افتاده اند. اگر مراقب نباشیم در دام هولناک قدرت طلبی غربی میافتیم. شبیه خیلی از بزرگان بعد انقلاب. 🌱با زد و بند و توصیه و خروج ناگهانی از لپ لپ این حزب و آن جریان و لابی گری و چرتکه بازی و توصیه و غیره و غیره قدرت انقلابی و الهی کسب نمیشود. باید جوانان در بستری از روابط فعال اجتماعی بر پایه روشنگری و خدمت شناخته شوند و ریشه بگیرند، آنهم مجاهدانه و خسته نشو. 🌱همینجا خوب است یادی کنیم از نخبگان و شناخته شدگان اصولگرایی که در دوران مدیریت غربزده ها بر این کشور، مهر سکوت بر لب داشتند و کمک نمیکردند و کنار نشسته بودند. اینها برای مدیریت و کسب قدرت مردمی لایق نیستند. 🌱قدرت الهی در صحنه سیاسی اجتماعی، ناشی از اراده مردم است اراده ای که پشتوانه اش عقل و ایمان است. کسی که دل به جوسازیهای انتخاباتی بسته و روی دوقطبی ها حساب باز کرده و در دوران سختی مردم اهل مدد دادن مدیران ولو ضعیف فعلی نبوده و لااقل اهل روشنگری نبوده، این آدم معلوم است که بنا دارد رای از عواطف و تمایلات ناگهانی مردم بگیرد نه عقل و ایمانشان. @ali_mahdiyan
نشسته ایم چرا؟ 🌱جایی نوشته بود: من اگر برخیزم تو اگر برخیزی همه بر میخیزند. من اگر بنشینم تو اگر بنشینی چه کسی برخیزد؟ گاهی احساس میکنم همه مشکلات ما ریشه در این درد دارد که نشسته ایم. 🌱نشسته ایم. احساس نمیکنیم باری را ما باید برداریم. نشسته ایم و حداکثر مشغول تماشا کردن و گاهی هم لایک کردنیم. 🌱نشسته ایم. الحمدلله آقا هست بر همه امور مسلط است. خودش میداند چطور توی دهن آن آقای وزیر بزند که قرار است سردار جنگ اقتصادی باشد ولی با هزار و نیش و کنایه به مردم توهین میکند. خودش میداند چطور رییس جمهور حاشیه ساز و وزرای بی خاصیتش را به خط کند. 🌱نشسته ایم. نگاه کنیم ببینیم کدام حزب اللهی کاری میکند یک گیری، سوتی، انگی، چیزی بهش بزنیم و وجدانمان را خلاص کنیم که یادمان برود ما داریم هیچ کاری نمیکنیم. 🌱بچه ها ما هنوز مبعوث نشده ایم. قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی... باید بلند شویم. بنا بگذاریم همان قدر که میفهمیم و بلدیم کاری کنیم. زندگی کردن برای ما معنای غفلت گرفته و بیخیالی. نه معنای بیداری و حیات. من طلبه همینطور درازکش و بی خیال درس میخوانم توی کاسب هم مشغول پایین و بالا رفتن قیمتها. مبعوث نشده ایم. 🌱من اگر بنا باشد همه را در یک جمله خلاصه کنم میگویم آقا همه را و مخصوصا جوانان را به برخاستن فرامیخواند. ما اگر برنخیزیم تشکیل گروههای خودجوش غیرممکن است. همینطور بنشینیم و نگاه کنیم هم پولمان را میبرند هم دینمان را هم عزتمان را. 🌱باور کنیم غربزده ها نه فقط برای ما بلکه برای نسل های ما نقشه ها کشیده اند. قصه پر غصه را فراموش نکنید. 🌱 برادرجان! اگر بلدی کن. بلدی داد بزن. بلدی کن. بلدی، حرفهایت را به دوستانت، به فامیلت بگو. بلدی برو به مردم خدمت کن اگر پول داری، خرج کن برای محرومین بگذار این دو قطبی های لعنتی مداوا شود تا بی ناموسها روی این دوقطبی ها سوار نشوند و چادر از سر دخترانمان نکشند به پشتیبانی دعواها و اختلافهای اجتماعی. بلدی قید کار و پول و آبرو را بزن بی حجاب را پیاده کن. قانون شکنی و فسق را رسوا کن. 🌱بچه ها پاشید کاری کنیم شما را به خدا. ما غیر از یکدیگر کسی را نداریم در این عالم. بلند شوید. @ali_mahdiyan
😀 میگوید بالاخره من اثبات کردم که چه جوری هشت ملیون شده. رفتم سرچ کردم تو اینترنت، هر کی یه عددی درباره برگه های رای گفته بود گرفتم جمع و تفریق کردم شد هفت هشت ملیون. آقا تو مجلس خصوصی نگفته جک و مزاح هم نکرده، رفته تو دادگاه اینها رو گفته. 😀یه خبر جالب دیگه اینکه بر و بچه های راستی و چپی دارن برگزار میکنند. خیلی رفاقتی. گفته. ظاهرا قراره از دور همی شروع کنن و بعد ایشالا به یک اجماع ملی ختم کنن. چه قدرتی پیدا کنن با این کارشون. تازه قراره روی هم اجماع کنن. برو بریم. 😄 تو مناظره با زاکانی گفته من که میگم بدون همه چیز حله بیاید سبک انتخاب شهردارمون رو ببینید. با هم جلسه گرفتیم سه نفر رو پیشنهاد دادیم دوتاشون سابقه زندان داشتن. یکیشون نداشت. اون یکی هم بود. 😄 رو که یادتونه. باورتون میشه . اون هم دیگه کم اورده. گفته لامصبا آخه یه چیزی بگید بگنجه. به دختر مردم چرا تهمت میزنید. چرا دروغهای شاخ داری میگید که مردم به رفتار و عقلتون که شک داشتن حالا به وجدانتون هم شک کنن آخه. 😄 که تکرار زیاد میکنه جدیدا گفته احتمالا دیگه تکرارم نیاد. به من چه هر چی گند کل جماعت ما میزنن سر من بدبخت خراب میکنید؟ حالا یه دروغی گفتیم ده سال پیش تموم شد رفت. اون رو هم من نگفتم به من چه. من فقط همراهی کردم همین. 😄حالا وسط این بگو مگو ها چرا یه دفعه مرد؟ اه که هی . کارنامه غربگراها تو کشور جلو چشم مردم بود مدل خارجی ش رو چرا جلوی چشم مردم میاری آخه خدا. 😄شعار طرفدارهاشون هم که بدجوری رو مخشونه.... افتادن به دست و پا که مناظره کنن و مصاحبه کنن و دورهمی کنن بلکه رو بیان بندگان خدا. 😄چه بلایی داره سر این جماعت میآد. چرا آخه. از زمین و آسمون داره میباره براشون.... آبروشون و طرفداراشون و اعتماد به تکرارهاشون و ... چی شده چرا آخه؟ داره میریزه...... @ali_mahdiyan
«جنگ جنگ» اصلاح طلبها«تا پیروزی» آمریکا 🌱زدن آمریکایی سه قدرت نمایی همزمان بود اولا قدرت نظامی ایران را برای خیلی ها روشن کرد. که نماد اندیشه نخ نمایی است که خودباختگی را از زمان شاه به ارث برده است و اندیشه ای که میگفت ایران دوچرخه هم نمیتواند بسازد حالا با این قدرت نمایی این ذهنیت بیمار و این فرهنگ ذلت نفسش به چالش کشیده شده و این یک واقعه فرهنگی ارزشمند است. 🌱ثانیا مهمتر از قدرت نظامی و پیشرفت ایران و حتی اثر فرهنگی اش باید به محاسبات دقیق سیاسی و هوشمندی ایران در این ماجرا اشاره کرد. آنقدر دقیق این ضربه زده شد که قدرت عکس العمل برای آمریکا وجود ندارد. آمریکا اگر عکس العمل نشان میداد همه رشته های برای جمع کردن رای در داخل کشورش پنبه میشد. توجیه قابل قبولی هم برای عکس العملش وجود نداشت. به قول نشریه طنز داخلیشان پهپاد اگر در آسمان ایران و برای جاسوسی نبوده پس اساسا در آسمان چه میکرده؟ لابد میخواسته به کلیسا برود و برگردد؟ 🌱قدرت نمایی سوم قدرت تاثیر ایران در حادثه سازی رسانه ای است. مدت زیادی بود ترامپ و دوستانش فریاد میزدند که ایران ضعیف شده و کاری ازش بر نمیاید. این واقعه همه را با واقعیت روبرو کرد. در داخل این تصور که ترامپ میترسد وارد جنگ شود را قطعی کرد و در خارج هم اقتدار را به رخ کشید. 🌱اما طرح آمریکا و جویان اصلاح طلب چیست؟ حقیقت آن است که سایه جنگ برای آمریکا ارزشمند تر از اصل است. این توییتهای ترامپ که لحظه آخر نظرم را عوض کردم یا قرار بود سه نقطه را بزنم دلم سوخت آدم بکشم و غیره و غیره همه اش برای این است که این حال به داخل ایران نفوذ کند. 🌱حتی جناب ژاپنی هم که وارد ایران شد مهمترین پیامش برای ملت ایران همین بود. او در ابتدای حضورش در اعلام کرد آمده ام جلوی جنگ را بگیرم. مساله این است که احساس ترس جنگ را باید به ایرانی ها منتقل کرد و مشکل آمریکا این است که این اتفاق رخ نداده و حالا با این واقعه احتمالش هم از بین رفته. 🌱زدن پهپاد آمریکایی که قطعا آمریکا احتمالش را هم نمیداد، مهمترین اثرش بر ملا کردن این نکته بود که خبری از جنگ نیست. همه اش سر و صدا است برای این که اراده ایران عوض شود. این پیام داخلی مهمی است. 🌱نامه هفده فتنه جوی ایرانی به رییس سازمان ملل را در همین چارچوب باید خواند. این جماعت تلاش میکنند که به داخل این پیام را مخابره کنند که در آستانه یک جنگ قرار گرفته ایم. این فریاد «جنگ جنگ» این جماعت بیشتر کمک به پیروزی راهبرد آمریکایی در داخل ایران است. @ali_mahdiyan
بی حجابی 🌱درست دیدن صورت مساله خودش بخش مهمی از جواب را به همراه دارد. یک عده میکنند. اگر آقایان تذکر بدهند شروع میکنند به فحاشی و فیلمبرداری و مظلوم نمایی. آن آقا هم یا منفعل میشود یا اگر هر رفتاری انجام دهد چون یک طرف دعوا خانم است متهم است. اگر خانمها تذکر بدهند طبیعتا عمدتا خانمهای چادری و محجبه تذکر میدهند طرف مقابل هم دعوا راه میاندازد و معرکه میگیرد و این زنان هم عمدتا محجوب به حیا هستند و سختشان است جلوی زن و مرد صدایشان بلند شود و با این و آن دعوا کنند. لذا ترجیح میدهند چیزی نگویند و حرمت خودشان حفظ شود. اگر ماموران حکومتی وارد عمل شوند شروع میکنند به سر و صدا و مظلوم نمایی جلوی دیگران در مقابل حکومت و اینکه اینها به مردم فشار میآورند و همه در رنجند و فقط به حجاب گیر میدهند و امثالهم. 🌱دقیقا چه کنیم؟ ما هم فیلمبرداری کنیم؟ بحث را ناموسی میکنند که اینها از ناموس مردم فیلم برمیدارند. شماره ماشین یادداشت کنیم و پیامک کنیم خوب آن مجموعه ای که باید عمل کند حکومتی است و حکومت هم متهم است. تذکر لسانی هم که مشکلات بالا را دارد. 🌱آیا صورت مساله را درست تقریر کردم؟ نه. به نظرم درست تقریر نشده. ☘اولا این دعوا آیا صرفا است؟ یعنی آیا ما با مشتی هنجار شکن طرفیم؟ این اشتباه است کاملا روشن است که اراده سیاسی آمریکایی پشت داستان است. بحث نیست به عنوان یک مرض غربی بلکه یک تصمیم در مقابل ما است از جنس و تهدید. پشت سر این بازی است و های او. ☘چرا دشمن روی حجاب گیر داده؟ بی حجابی در ایران بیش از آنکه ناشی از بی عفتی باشد ناشی از است. میل به غرب و عدم احساس هویت اصلی ترین عامل بی حجابی در ایران است و الا اینجا زن ایرانی ذاتا عفیف است. انفعال در مقوله حجاب خروجیش توسعه بی حجابی و شکستن هنجار و حرمت اجتماعی حجاب است و این یعنی ناامنی دختران ما. این یعنی پیوست فرهنگی سند تربیتی . یعنی جامعه کمک کند تا دخترانی بی هویت داشته باشیم. ☘اما این پاسخ کافی نیست. به نظرم این داستان یک تاثیر کوتاه مدت دارد و آن مدد گرفتن از یک گسل و اجتماعی است و تبدیل آن به آشفتگی و شورشهای پراکنده. وجود این دو قطبی باعث شده صحنه منفعل باشد. یعنی شما اگر سفت هم جلوی این داستان بایستی و دعوا کنی به نفع طرف مقابل است چون او همین را میخواهد. دعوا و های اجتماعی. ☘ هر گناه اجتماعی قطعا تقریر روشن اجتماعی دارد. تقریر اجتماعی گناه، تبیین همان ضرری است که از قبل آن گناه به شخص من و شما میرسد. آیا این ضرر کاملا روشن و ملموس است؟ یا فقط میگوییم خدا گفته یا میگه؟ اینها برای توجیه سریع همه کافی نیست. الان اگر کسی یا در محیط سربسته بکشد قبل از اینکه بگوییم حرام است یا خلاف قانون است میگوییم برای من ضرر دارد و طرف منفعل میشود. 🌱خوب حالا چه کنیم؟ ☘امثال و روی متمرکز شده اند. امثال نیز روی داستان کشف حجاب رضاخانی و متمرکز شده اند. من ایده به درد بخور دیگری ندیده ام در صحنه. اما اینها هم کافی نیست. 🌲پیشنهاد میکنم ✍اولا این قصه را در محافل حزب اللهی بنشینیم و حل کنیم. خوب به همه زوایایش فکر کنیم. بدون فهم دقیق صورت مساله کار خراب میشود. ✍ثانیا گفتمان سازی و تبلیغات را جدی بگیریم روشی که همیشه نزد فعالین صحنه مظلوم بوده. ببینید برای داستان یا حتی بستن ، چقدر گفتمان سازی ها کمک کننده است و فضا را به نفع ما میکند. ✍ثالثا توصیه میکنم بیشتر زنان تذکر بدهند. تذکرهای زنانی که مساله برایشان روشن است آفات کمتری دارد. بدون دعوا و از سر محبت و رفاقت با توجیهاتی که عرض میکنم. اگر طرف دعوا راه انداخت ادامه ندهند و بروند همین هم موثر است. ✍رابعا به لحاظ محتوا ی گفتمانی ۱.روی تربیت بچه هایمان متمرکز شویم. این را همه زود درک میکنند. عدم امنیت خانواده. و دختران مان. ۲.روی توهین شخص به و داشته های مان متمرکز شویم. و اینکه علت مشکلات کشور هم روی کار بودن یک عده آدمهایی است که اعتقاد زیادی به هویت خودی ندارند و هستند. ۳.روی این موضوع که اساسا این مساله را کسانی راه انداخته اند که تهدید و تحریم میکنند. ۴.روی آشوب طلبی و دو قطبی و دعوای اجتماعی اش کار کنیم. هنوز طعم تلخ ۸۸ در ذایقه ها است. ✍حالا در کنار این ها روش پیامک و پیگیری آن هم خوب است. نشانه اش هم اینکه این تنها روشی بود که خیلی ها را منفعل کرد و آه از نهادشان بلند کرد. 🌱درباره حوزویان منفعل و توجیه کننده و جاده صاف کن و صدا و سیمای بی خیال هم حرف هایی هست که فعلا بماند. @ali_mahdiyan
فقه نظام 🌧چندی پیش اظهار نظری از جناب استاد درباره مطرح شد که گفتگوهای زیادی را با خود به دنبال داشت. ایشان معتقد بود ما چیزی به نام فقه نظام نداریم و همین مسایل و قواعد موجود برای فقیه این دوران کافی است. 🌧اساتیدی مثل و این اندیشه را نقد کردند. استاد رشاد معتقد بود امکان ندارد فقه، نظام نداشته باشد چرا که شریعت منطبق بر تکوین عالم است و عالم نظام دارد. 🌧برخی مثل جناب مشاور رییس جمهور از این اظهار نظر خرسند شد و گفت این حرف خوبی است که اگر اول انقلاب مطرح میشد با آن مخالفت میشد. دین اساسا متکفل سیستم و نظام نیست. او برداشتی سکولار از این حرف داشت. 🌧واقعیت آن است که فقه در مسیر رشد و پویایی و تکامل خود به جهت استنباط احکام ، در بستر تاریخ به بلوغ رسید. بلوغی که در سبک کار مرحوم شاگرد و مرحوم و حایری در قم میشد به خوبی مشاهده کرد. اما با ظهور امام در فضای و در فضای ، دوران جدیدی برای فقه آغاز شد. دوران اجرا و پیاده سازی و اقامه فقه. 🌧در این دوران دو نظریه جدی در فقه اقامه کننده، مطرح شد. یکی نظریه شهید صدر که قایل به فقه نظام بود او معتقد بود میتوان دستگاه فقهی را برای اجرا پیشنهاد داد که ولو فتوای چند فقیه را کنار هم در یک دستگاه سازوار قرار دهد و به این ترتیب یک نظام هماهنگ را برای اجرا پیشنهاد دهد. او میخواست فقه را یک گام به اجرا نزدیک کند. 🌧اما در این سوی حضرت امام روی آموزه دیرین فقهی یعنی ولایت پافشاری کرد و معتقد بود با رسیدگی به این مقوله میتوان و حاکمیتی را در کنار و قانونی طرح کرد به نحوی که توان ایجاد هماهنگی در اجرای احکام را در خارج داشته باشد. 🌧 در گفتگوهای مخالفین و موافقین، چند مفهوم از نظام در اینجا با هم خلط شده: یکی دستورات فقهی در نفس الامر و آنچنانکه شارع مقدس بیان کرده دوم در بستر استنباط فقهی، سوم در بستر فقه امتثال و اطاعت و چهارم خود اجرا و امتثال. یعنی چهار سطح لااقل در اینجا باید تفکیک شوند. 🌧در عالم نفس الامر، شریعت و دستوراتش یک نظام متماسک دارند و این باعث میشود در فضای استنباط، فقها از همین انتظام به عنوان شواهد و قراین، استفاده کنند مثل آنچه که تحت عنوان استبعادات فقهی در کتب فقهی وجود دارد. البته استفاده از انتظام برای استنباط فقهی به معنای قیاسات فقهی که در فقه اهل تسنن شایع است در فقه شیعه مردود است و کسی هم قایل نیست. یعنی تشابهات و هماهنگی ها به خودی خود حجیت ساز نیستند مگر اینکه ذیل یک گمان معتبر قرار بگیرند. 🌧اما آنچه شهید صدر میگوید نه اصل انسجام نفس الامری قواعد است. نه استفاده از انتظام در استنباط، بلکه بحث او در استفاده از نظام گزاره ها و فتاوی، در فقه امتثال و اجرا است. او معتقد است در طراحی و مهندسی بر اساس فقه، روش و ساختار دیگری حاکم است. او بین استنباط فقهی از یک سوی و امتثال و اطاعت فقهی از سوی دیگر تفاوت گذاشته و از این تمایز در کار فقهی اش بهره ها برده است. اما آنچه یونسی رد کرده استخراج نظام سیاسی اجتماعی از فقه است که هیچ کس مخالف آن نیست و محل بحث هم نیست. 🌧 اصل طرح این دعوا در حوزه ارزشمند است. چرا که مسایل فقهی امروز باید ناظر به اجرا باشد. فقه اسلامی باید قبول کند که تکیه به فقه جواهری شرط لازم برای او است نه شرط کافی. و تحلیل مسایل فقهی بر بستر اقامه ، رسالت تاریخی او است. 🌧 هر چند طرح حضرت امام که طرح فقه حکومت و نظریه ولایت مطلقه را مطرح میکند، طرح فاخر و پیش برنده ای در فقه است که توان انسجام بخشی در عالم واقعیت و اقامه را دارد، اما میتوان به سبک شهید صدر نیز در دل این چارچوب کلی و به عنوان ابزاری برای آن طرح فکر کرد و مزایای نظریه فقه نظام او را نیز جدی گرفت و این دو نظریه را نافی هم ندانست. @ali_mahdiyan
راه سوم اگر کسی بنای آرمان جویی نداشته باشد و فقط بخواهد رفاه داشته باشد، بخواهد با آسایش زندگیش را بکند، نخواهد حرفهای گنده گنده معنوی و سیاسی و انقلابی بزند، آیا چنین آدمی میتواند بدون مقابله با قدرتهای دنیا زندگیش را بکند؟ این سوال ساده ولی مهمی است. در دنیایی که همه در پی رفاه و آسایش دنیاییشان باشند. یک اتفاق قهری است و آن اینکه کسی که قدرت داشته باشد از دیگران بهره ببرد این کار را میکند. سرمایه داری غولهای خرپول در چنین دنیایی قهری است. و این غولها چرا باید از دیگران بهره نبرند. چه اصل اخلاقی مانع آنها میشود؟ من اندیشه امثال دکتر را نسبت به برخی ساده دلها بیشتر میپسندم. او معتقد است در این دنیا برای وجود داشتن باید وابسته بود. او لااقل انقدر میفهمد که یا باید مقاومت کرد و مجاهده نمود یا وابسته باشیم راه سومی نیست. برخی ساده دلان خیال میکنند در دنیای کسانی که همه خواسته شان رفاه و آرامش است، میتوان نه وابسته بود و نه درگیر با اراده قلدرهای سرمایه دار. اما غربگرایانی مثل او این را میفهمند که تو هم اگر سرمایه دار ها را رها کنی آنها رهایت نمیکنند. باید در دستگاه اراده آنها هضم شوی تا بهره شان را از تو ببرند. سریع القلم راست میگوید اگر بنا است درگیر شویم، با نگاه مادی محض، آنکه ابزار جنگی قوی تری دارد پیروز است. پس ناچاریم تسلیم شویم. پس ناچاریم باشیم. اما اگر قدرت ایمان و باور ملتها را باور کنیم آن وقت مقاومت شدنی است و همه داستانهای تاریخ انبیا و اولیا هم موید است که قدرت ایمانی بر قدرت مادی میچربد. قدرت امتها و ملتهای متحد چیره میشود. و الا باید وابسته شد. خوب چه ایرادی دارد وابسته شویم، به جایش آنقدر پول جمع میکنیم که قدرتمند شویم.؟ این نظریه هم معلوم است که چقدر اشتباه است. وابسته هر چقدر هم پولدار شود همه داراییش را با یک تصمیم و اراده کسی که به او وابسته است، از دست خواهد داد. لذا هزینه تسلیم یعنی خودت را بفروشی همه داراییت را. او چرا میخواهد وابسته اش باشی؟ برای اینکه از تو بهره بکشد و تو را بدوشد. پس با نیت رفاه هم بیایی وسط ناچاری یا مومنانه مقاومت کنی یا تسلیم شوی و وابسته. غربگرایان ایرانی زبان، وابستگی را انتخاب میکنند و عاقلان، مقاومت مومنانه را. چاره ای نیست. یک سوال دیگر: تا کی مقاومت کنیم؟ تا وقتی که قدرت ایمانتان خود را در قالب ابزار ها و نیروهای مادی نشان دهد. آن وقت قدرتهای مادی عالم هم میتوانند قدرت تو را ببینند. مثل پیغمبری که قدرت معجزه اش را نشان میدهد. قدرت ایمان وقتی در ساحت ابزار مادی و تواناییهای ظاهری بروز میکند، ایجاد میکند. آن وقت میتوان گفت دشمن از ضربه به تو نا امید میشود. مثل امروز که دشمن از نبرد مسلحانه با ما نا امید است. این اتفاق باید در فرهنگ و اقتصاد هم بیفتد. @ali_mahdiyan
را دوست دارم 🔹 خیلی ها معتقدند عصرجدید یک کپی برداری از مدل غربی است که تلاش میکند استعدادهای مردم را منحصر کند در آواز خوانی و ورجه وورجه و تردستی. 🔹اما به نظرم اگر بنا باشد به عصر جدید اشکال کنیم باید اشکالات جدی تری را بیان کنیم. مهمترین اشکال این است که عصر جدید طرحی از جامعه ما را در ذهن مخاطب نهادینه میکند. جامعه ای بیمار آنهم بیماری دیرینه. اما چگونه؟ 🔹جامعه عصرجدید جامعه ای است که اینقدر فاصله طبقاتی آدمها در آن زیاد شده که وقتی دست یک نفر را حتی از طبقات نه چندان پایین اجتماعی میگیری و برایش فرصت فراهم میکنی، همین خودش بهترین سرگرمی برای همه است. چیزی شبیه پولهای کلانی که به عنوان جایزه قرعه ای به یک انسان فقیر و تهیدست میدهند. او ممنون شما است و همه تشویقتان میکنند غافل از اینکه این واقعه فریاد یک زخم کهنه بر پیکر جامعه ما است. زخمی که حالا داریم باهاش بازی میکنیم و سرگرمیم و گویا به رسمیت شناخته ایمش. 🔹جامعه عصر جدید جامعه ای است که درش خواص و نخبگان اهل مهارت و تخصص خاصی نیستند اگر هم هستند لزوما در تخصصشان حرف نمیزنند. بلکه خواص چهره هایی هستند، دقت کنید چهره یعنی همانکه رسانه برای ما درستش کرده، چهره هایی که اجازه دارند درباره همه چیز نظر بدهند و همه به آنها حق میدهند که رای آنها جلوداری کند. و کسی نمیپرسد که دوست داشتن تو مگر چه اهمیتی دارد؟ 🔹اما من عصرجدید را دوست دارم. عنوانی که احساس میکنم حساب شده انتخاب شده و اشاره به دورانی دارد که مردم ایران آغازش کرده اند. عصر جدید نشان میدهد چطور فرهنگ ما و عزم ما و داراییهای ما میتواند هم زخمهای کهنه جامعه مان را مداوا کند و هم ساختارهای ظاهری رفتارها را که در کپی برداریهای مسخره ما ریشه دارد هضم کند. 🔹باید گاهی گداری عصر جدید را از نزدیک ببینی. وقتی قهرمانها و استعدادها زندگی خودشان را روایت میکنند. آرمانهایشان را میگویند. شعار میدهند. میجنگند. شکست میخورند و پیروز میشوند. پرچم و هویت و پدر و مادرشان را دست بوس و پای بوسند. 🔹نمیدانم چه کسی را انتخاب کرده ولی او را همه میشناسند او کسی است که در خفقان اهل هنر در ماجرای فتنه ایستاد و فیلم را بازی کرد. چه کسی را انتخاب کرده خالق موسیقی های سریال که همه اشاره به بوم و هویت خودمان دارند. خالق اثر ماندگاری درباره امام رضا. و همینطور عزیزم که با جمله های عمیق و موثرش فضا را در دست میگیرد. شاید اگر به جز این مجموعه دیگرانی همین فرم را میساختند یک محصول بی ارزش میداشتیم. 🔹جمله مهمی را رفیق هنرمندم مرحوم یادم داد. میگفت مهمتر از محتوا و فرم، اثری است که یک محصول هنری بر مخاطب خود میگذارد. 🔹عصرجدید همه را به یاد استعدادهای نهفته در دل این سرزمین میاندازد که فراموش کرده ایم. حتی محبوب را که مزه سخنانش طعم زندگی است. دختران و پسرانی که استعداد دارند و همه ما مردم با ساختار اجتماعی که ساخته ایم نمیبینیمشان. یعنی در واقع خودمان را نمیبینیم. تلخ است اما تلخی پر از . 🔹عصر جدید بر بیماریهای عمیق جامعه من نشسته اما با آنها کنار نمیاید او حرفی دارد. توصیه ای دارد. به نام همه آرمانهایی که در بستر سرگرمیها میبینیم و میشنویم به مردم ما فریاد میزند «خودمان را فراموش کرده ایم.» بیایید چالش ذهنی خود را مداوا کنیم. چالشی که باعث میشود خودمان را نبینیم و به دستان این و آن بیشتر امید داشته باشیم تا استعدادهای نهفته خودمان. بیایید خود را مداوا کنیم و امیدوارانه خودمان را باور کنیم. زنانمان را کودکانمان را و حتی نسل قبل از خودمان را. حقیقتا دستمریزاد. @ali_mahdiyan
باب القرآن ❤️خدا رحمتش کند. دلم خیلی برایش تنگ شده. هنوز هم وقتی آب میخورم یاد صدای زلال و پرمحبتش میافتم که میگفت مادر جان آب که میخوری هن و هن نکن، بگو سلام بر حسین لعنت بر یزید، و هنوز هم با او تکرار میکنم. ❤️پارسال همین ایام بود که از دستش دادم. صدای مهربانش رو، صورت نورانی و مادرانه اش رو از دست دادم. نه وقتی دلم برای او تنگ میشد وقتی دلم برای خدا تنگ میشد به خانه اش میرفتم. با محبت میآمد و دعایم میکرد. مادر جان ایشالا جای مطهری رو پر کنی. ایشالا عاقبت به خیر بشی. من گفتم لطف خدا باشه.... ❤️کودک که بودم میپریدم در آغوشش و کلی میبوسیدمش و او با لبخند میگفت فدات بشم آقا زاده. شبها پیش او میخوابیدم و نیمه های شب میدیدم جانمازش را پهن میکند و ساعتها مناجات میکند. حرف که میزد دایم از رفاقت و صمیمیت با خدا میگفت و از مرگ که برایش مهیا است و آرزویش را دارد. ❤️از بین همه خاطراتش اما همین دلم را برده. سواد نداشت در حد یک کلاس اکابر. دوران تلخ رضاشاه رو یادش بود که کودک بود و داستان مراقبت از حجابشان را هم یادش بود رضا شاه رو لعنت میکرد. نتونسته بود سواد یاد بگیره. اما میگفت یک روز یکی از فامیل سوره یاسین میخواند احساس کردم مهر این سوره به دلم افتاده. حدود سی سال پیش. نزدیک پنجاه شصت سالش بود اون موقع. میگفت به آن فامیل گفتم خوش بحالت که سواد داری و میتوانی قران بخوانی. همیشه از بیسوادی اش غصه دار بود و پر حسرت. ❤️میگفت آن فامیل هم گفت یک قران بگیر با همین یک کلاس سوادت تمرین کن. از اینجا به بعدش را من یادم هست. گوشه خانه مینشست و به سختی تمرین میکرد از دیگران هم کمک میگرفت گاهی هم گریه میکرد که خدایا نمیتوانم کمکم کن. ❤️توی شصت سالگی قرآن را روان روان میخواند یاسین را که از حفظ میخواند. تا آخر عمرش انیسش قرآن بود. قبرش کنار یکی از درهای بهشت زهرا بود. چند وقت بعد دفنش دیدم اسم اون در را گذاشته اند باب القرآن.... @ali_mahdiyan
گاندو ۱. اینکه مسوولین ما یاد بگیرند رسانه را بعدی از فعالیتهای خود بدانند اتفاق مبارکی است. اتفاقی که جناب در قوه قضاییه آغاز کرده و مهمترین عیب قوه را که بی توجهی به افکار و احساس مردم بود را مورد مداوا قرار داده. حالا سازمان مبارک نیز با ساختن این سریال یک سبک متروک و مغفول در ارایه گزارش کار را احیا کرده. به جای اکتفا به آوردن یک نفر مسوول که آمارهای خشک و بی تحلیل را ارایه کند که کمتر کسی از بدنه مردم با آن رابطه میگیرد، یک مورد درشت و افتخار آمیز را درست و هنرمندانه روایت میکند به گونه ای که به جان مردم مینشیند. کسی که نفهمد درد های امروز کشور ما مربوط است به ذهنیت مردم و نفهمد همراهی مردم مهمتر از هر کار دیگری است ، هنوز با جایگاه حقیقی مسوول در نظام مردمسالاری ولایی فاصله جدی دارد. خصوصا که امروز دوران است. ۲.انصافا سریال فرصت مناسبی را ایجاد کرد که نقشه های دشمن و نسبت دردهای اجتماعی مان را با آن بفهمیم. سخنان در جمع مسوولین سیا در آمریکا و توضیح واقعه اشرافیت بعد جنگ و اتفاقات کشور و نسبتش با داستان تحریمها جذاب و موثر بود. سریال اساسا جذاب بود به نحوی که اگر کسی وسط یک قسمت و بدون دانستن اصل داستان هم مواجه با آن میشد مجذوب و همراه داستان میشد. خوب ساخته شده بود. و در این بستر حرفهای جدی زیادی طرح شد که کار نیمه تمام منبرها و تریبونهای خشک و کم رمق ما را جبران میکرد. ۳.اما نقطه ضعف راهبردی این سریال رو در رویی صریح با دولت بود. اولا بدون این رو در رویی های درشت و صریح کل این سریال نقد دولت میبود بدون ایجاد حساسیت. همینکه مردم میفهمیدند جاسوس تا کجا نفوذ کرده و سیاست های آمریکا و دشمنی و نقشه اش چه بوده برای رسوا کردن گفتمان بیمار دولت کافی بود. ثانیا مواجهه صریح با دولت باعث میشد احساس انسجام مدیران کشور که امروز یک امر راهبردی جدی در مواجهه با دشمن است به چالش کشیده شود و این خطای راهبردی سریال بود. اینکه دولت دیپلمات ذره ذره برجام را پاره میکند و شعار مقاومت میدهد به دشمن القای انسجام درونی میکند و این انسجام مدیریتی را امروز نیاز داریم. ثالثا این مواجهه که خصوصا در چند قسمت پایانی جدی شد باعث شد اصل بحث به حاشیه برود و کلا یک حاشیه بی فایده جدی درست شود. رابعا این احساس را در مردم تقویت میکند که اطلاعات سپاه هنوز سعه صدر لازم برای اینکه یک رکن ملی باشد را ندارد. اتهامی که بارها به آن دامن زده بود. و این سریال میتوانست آن اتهامات را پاک کند که چنین نکرد. ۴.من در مجموع سریال را موفق و نقاط قوتش را بیشتر از نقاط ضعفش میفهمم و حقیقتا باید به مجموعه اطلاعات سپاه و صدا و سیما تبریک گفت برای این سریال موثر و به هنگام لکن ضعف جدی و راهبردی این سریال را نیز نمیتوانم نادیده بگیرم. @ali_mahdiyan
28.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شاید شماهم دوست داشتید❤️ صدمین جشن در بشاگرد #جهادی_محبین @mahdian_mohsen
خشت و آینه 🌱این نقل را از بچه های رزمنده زیاد شنیده ام که به شوخی میگفتند زمان جنگ نارنجکهای ایرانی سه تا مشکل داشتند یا وقتی ضامنش را میکشیدی توی دستت منفجر میشدند یا پرت میکردی بین زمین و آسمان منفجر میشدند یا میافتاد بین دشمن و منفجر نمیشد. 🌱خاطرات بانمک از کارنابلدی و ضعف ما در استفاده از ابزارهای نظامی را شنیده ایم و زیاد هم خندیده ایم و تعجب کرده ایم. اما کلیپی از یعنی یکی از شاگردان مربوط به همان دووران دیدم که بین رزمنده ها با آن نوای محکم و جوان همیشگی اش میگفت و لاتهنوا و لاتحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین 🌱چشم وقتی مسلح به تحلیل و نظام اندیشه واقع نمای توحیدی شد. پشت سر ظواهر ، حقایق را میفهمد در ظواهر هم چیزهایی میابد که هر چشمی نمیبیند و به آن توجه نمیکند. او آن روز میدید که این امت زمانی که قیام میکند در مرتبه ای برتر از لحاظ قدرت قرار میگیرد مثل برتری اعجاز بر سحر . 🌱خدا رحمت کند امام میگفت قدرت مستضعفین را غرق شدگان در دنیا نمیبینند برای همین ضعیف به حسابشان میآورند. میگفت ولی من قدرت شما را با کل قدرتها و ابزارهای مادی قابل مقایسه نمیدانم. 🌱چشمهای غیر مسلح به اندیشه و غیر مومن به سنن الهی اما نمیبینند و مسخره میکنند و باورشان نمیشود باید چهل سال بگذرد تا آن ایمان و برتری عمیق انسانی و الهی بروز مادی پیدا کند آن وقت قدرت نظامی ایران را به چشم ظاهر دریابند. 🌱 آری کسی که یعلمون ظاهرا من الحیاه الدنیا است باید ظهور آن قدرت را در عالم دنیا و ابزار ببیند تا باور کند. حالا که آمریکایی را زدیم و انگلیسی را نگه داشتیم و قدرت موشکیمان را به رخ کشیدیم تازه حرف چهل سال پیش آن امام و سیدعلی جوان شاگرد خمینی را باور میکنیم. 🌱داستان قدرت اقتصادی و پیروزی اقتصادیمان بر دنیا نیز همین است سیدعلی پخته معنوی امروز میگوید خیلی زودتر از آنکه باور کنید پیروز میشوید. چه کنیم اگر خیلی ها نمیبینند و باور نمیکنند. @ali_mahdiyan