آزادی بماند
🔹اولین بار که توفیق زیارت #کربلا پیدا کردم در انتهای دهه هفتاد و در دوران #صدام ملعون بود. شاید هیچ چیز بیشتر از اختناق پلیسی حاکم در آنجا آزار دهنده نبود. یادم میآید یک سربند به سرم بسته بودم و توی صحن حضرت عباس راه میرفتم پلیسهای با لباس عادی که قیافه هایی شبیه ساواکی هایی که تو فیلمها دیده بودم ریختند دور و برم که حق نداری با سربند راه بری. شعار سربندم هم ذکر سلام به امام حسین بود همین. آن روز متوجه نبودم حکومت صدام رو به پایان است. تحلیل حضرت آقا از آن ایام این است که آمریکا به عراق حمله کرد چون یقین داشت حکومت صدام به دست مردم در حال سقوط است و او میخواست خودش کنترل شرایط را در اختیار بگیرد. هر چند آنطور که میخواست هم نشد و باز کار از دستش خارج شد. بماند.
🔹کسانی که دوران #دوم_خردادی_ها را یادشان است میدانند بیشترین اتهام های خفقان و اجبار به حزب اللهی ها زده میشد اما بینی و بین الله بیشترین فضای بسته و خفقانی را بر علیه مخالفینشان در همان زمان شاهد بودیم. من آن زمان دانشجو بودم. اگر کسی خلاف آنها فکر میکرد آنچنان به تهمت و هو کشی خفه اش میکردند که دیگر صدایش در نیاید و حرف مخالفشان نزند. فضای کل کشور اینطور بود. مثل آب خوردن شخصیت آدمها ترور میشد جناب #مصباح_یزدی ومرحوم #هاشمی_شاهردوی و مرحوم #ابوترابی و خلاصه هر کس مخالفشان بود له میکردند با شعار #آزادی. بماند.
🔹 یادم است جمعی از رفقای ما بعد از ماجرای هشتاد و هشت خدمت جناب #خاتمی رفته بودند در جلسه خصوصی گفته بود تقلب کجا بود این حرفها چیه؟ گفته بودند حاج آقا خوب همین رو علنی بگو همین یک کلام حرف را بزنی خیلی از امور عوض میشه. بابا پای #حق_مردم وسطه پای #آزادی وسطه. لااقل برای طرفدارهای خودتون حق رو روشن کنید توی جو قرار نگیرند. یک کلام گفته بود و آن اینکه من طرفدارانی دارم که با موضع علنی از دستشان میدهم. بماند.
🔹شنیدم رییس جمهور عزیزمان که بنا داشت با #دیوار_کشی توی پیاده رو ها مقابله کنه که مردم آزادیشان به خطر نیفته اجازه حضور دو تا از منتقدین خودش رو به جلسه ای که شان حاکمیتی داره نداده و پا را از فحش دادن و توهین به مخالفین فراتر گذاشته. بماند.
🔹و این واقعه خوش هم زمان شده با بستن صفحات کسانی که خیلی حرفهایشان با مذاق آمریکا یعنی مدینه فاضله آزادی بیان خوش نیامده و در بستر #اینستاگرام که برای بیان آزاد تاسیس شده خفه شان کرده اند. این هم بماند.
🔹شاید کمتر کسی توجه کند به این نکته که آزادی جایی امکان تحقق دارد که روح آزاد حکومت میکند. آزادی را در دستان روحهای آرمانجوی الهی باید دنبال کرد و الا فقط شعار است و کشک. کسی که در درون آزاد نیست در بیرون هم آزادی از او نطلبید. به قول رهبری در مقاله ای که درباره توحید نوشته بود #روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا است. و این یعنی آزادی را از کسانی که حقیقتا الهی اند سراغ بگیرید. هر چه فاصله از این نقشه توحیدی بیشتر شود اختناق بیشتر میشود. در مسوولین ما کمتر در ترامپ و صدام بیشتر. اما نکته همان نکته است. ریشه اختناق جدایی حقیقت و درون ما از راه خمینی است. اینها را بی ارتباط به هم نباید فهمید.
🔹آنکه سبک زندگیش دوری از مسیر توحیدی امام است و در اوج فقر و گرفتاری مردم در خانه های کاخ وش زندگی میکند و مسافرتهای آنچنانی میرود در عمل بخواهد هم نمیتواند مروج آزادی باشد پناه به خدا از فرعونها نفسمان. که ان الفرعون علی فی الارض و جعل اهلها شیعا
🔹در ضمن تشدید اختناق به معنای حرکت نزولی حیات حاکمان است. این یعنی صدای شکستن غرب گرایی در ایران و غرب در خارج با هم میآید.
@ali_mahdiyan
امام زمان و پطرس
🌺درباره اینکه پطرس چگونه جانشینی برای مسیح بوده اختلاف است. پطرس از این جهت مهم است که او را اولین پاپ و بانی کلیسا میدانند. برخی میگویند او مولای معنوی و استاد طریقت و سلوک بوده فقط و حکومت چه به نحو خلافت بوده باشد یا بی ربط به مسیح و چه به تغلب و زور بوده باشد یا به تصمیم مردم به هر حال ربطی به او نداشته. برخی میگویند او پادشاه معنوی و حاکم علی الاطلاق زمین بوده و همین یعنی یک #استبداد_مقدس و معنوی.
🌺فهم شیعیان از #امام_زمان به شدت تحت تاثیر فرهنگ بیگانه غربی است. برخی رابطه با امام زمان را رابطه ای در اندازه سلوک معنوی و شخصی و بی ربط به دنیا فهمیده اند و برخی او را حاکمی که اگر بیاید همه چیز به دست قدرتش حل میشود. هر دو فهم هم خروجیش انفعال در دنیا است و سپردن کار به خرپولهای زورگو.
🌺یا انا ههنا قاعدون سر میدهند و اذهب انت و ربک میگویند یا مینالند که « کی به یک گل بهار میآری...» انتظار از سوپر منی که با معجزه همه چیز را حل و فصل میکند. و البته اگر بیاید صورت ولایت و حکومتش یک حکومتی است که او فقط میگوید و دیگران هم دانسته و ندانسته تابعند و هیچ کاره. حکومت مردم، مال دوران #غیبت است نه ظهور و #مردمسالاری حرف چرندی که به درد دوران قبل از ظهور میخورد.
🌺اندیشه #کلیسا چه پیش از #رنسانس و چه پس از آن در این نکته مشترک است که یا دنیا یا آخرت. اینها حکومت دینی و ولایت حواریون را از عینک استبداد مقدس میبینند و نه جمهوری معنوی و دینی.
🌺و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا یعنی حکومت مردم که روایات بر دوران امام عصر تطبیق میدهند. و امرهم شوری بینهم نیز رفتار و شیوه حکومت صالحان است.هو الذی ایدک بنصره و بالمومنین نیز و... و خلاصه کلمات قرآن تبیین رابطه ولایت است. رابطه با امام زمان را از پشت عینک مردمسالاری دینی باید شناخت نه استبداد دینی.
🌺اینطور صحنه را ببینیم هم علت غیبت را میفهمیم که علتش ما هستیم . هم سبک ظهور را میفهمیم که خروجی رشد مردم است نه اعجاز یک نفر سوپرمن . هم سبک حکومت را میفهمیم که مردمسالاری دینی است که مردمی ترین حکومت عالم حکومت او است. هم رابطه خورشید پشت ابر را.
🌺خمینی فهم ما را از مهدویت بسامان کرد. رحمت خدا بر او.
@ali_mahdiyan
هزینه فایده
🔹برایان هوک نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران به روشنی پاسخ چینی ها را داده که میتونید با آمریکا یا ایران رابطه داشته باشید اما نه با هر دو. قصه چیه. آمریکا داره چه میکنه. دقیقا هدفش چیه. آنچه که روشنه اینه که آمریکا همه حیثیت و توانش رو پای کار آورده . خوب که به چی برسه؟
🔹فشار به ایران چه آثاری داره. قطعا مخاطب فشار، مردمند. نه هیچ کس دیگه. مردم باید کلافه بشن. فشار اقتصادی دودش به چشم طبقه متوسط و ضعیف میره. فشار روانی هم برای ایجاد و تشدید این تاثیره که چی بشه؟ بعید بدونید رییس جمهور تاجر آمریکا یک آدم احمق سادیسمی باشه. او هدفی داره.
🔹فشار به مردم برای اینه که نظام منشا و پشتوانه قدرت خودش رو که مردمن از دست بده. خوب که چی؟ که ایران پاش رو از حلقوم اسراییل و عربستان برداره. که انصار الله زمین بخوره و مقاومت هم بگذاره اسراییل نفسی بکشه. خوب اینها را پمپیو هم گفته بود اما فایده این اتفاقها برای آمریکا چیه؟
🔹آمریکا بیش از هر زمان درگیر مشکلات اقتصادی و سیاسی داخلی خودشه. رییس جمهوری اونجا رای آورده که شعارش حل مشکلات درونی بوده. کم شدن فشار روی اسراییل و عربستان یعنی جمع کردن کمک مالی سعودی ها و یهودیها. خلاصه همه این فشارها ناشی از ضعف جدی و وضعیت شکننده آمریکاست.
🔹اراده ایران در منطقه پیروز شده و تمام. آمریکا میخواد نشون بده ایران مهار شده، برای همین ایران باید آنقدر دارایی خود را دو دستی تقدیم کنه که سعودیها و یهودیها احساس کنن دست برتر را دارن. و دیگه نترسن. ترامپ هم این وسط کاسبیشو کنه واسه آمریکایی که داره ورشکست میشه.
🔹 ترامپ میخواد بترسیم و ناامید شیم تا جواب بگیره. اگر عقب بکشیم جری تر میشه و تا جایی که ممکنه جلو میاد. جای ممکن جاییه که مثل سعودی ها شیر مون رو بدوشه. آنقدر که ما رو به عربهای سعودی ترجیح بده.
🔹باید قدرت را به رخ او کشید. ما در داخل نیاز داریم به احساس آرامش و امید و در خارج نیاز داریم به بروز قدرت و اقتدار. اینکه مسوولین نظامی و دولتی به صورتهای مختلف وحدت رو به رخ میکشن. اینکه فرمانده ای برای سپاه انتخاب میشه که صریح و مقتدر میشناسندش. این که جوانان به حضور فراخوانده میشن . اینکه سرداران نام آشنا میان وسط و همه رو به خدمت رسانی گسترده فرامیخونن همه تکه های یک پازل راهبردی را پر میکنه.
🔹فضای آرام و امیدوار باعث میشه اولا حضور مردم پای صندوقهای رای بیشتر بشه که بهترین نمایشگر اقتداره. امید به درون حتما حضور مردم رو زیاد میکنه ثانیا در نقطه بروز اراده عمومی مردم ، گفتمان غربگرا تصفیه میشه چون توی فضای آرام تجربه های این چندساله خوب درک میشه. و همین دو مورد، دو اتفاقیه که کمر آمریکا را تو این داستان جدید میشکونه.
🔹اینکه این وسط آدمی مثل #خاتمی میخواد برای ورود توی ساز و کار وحدت، آبروی رفته اش رو احیا کنه و بدنه مردمی از دست رفته اش رو جمع کنه، مهم نیست وحدت مردم هم محتاج اینها نیست. این که یه مشت رفقای عزیز ما هم میخوان تو هر قصه ای دولت و این و اون رو ضایع و بی آبرو کنن که به اسم روشنگری، دلشون خنک بشه این هم مهم نیست بالاخره حالیشان خواهد شد. اما من احساس میکنم کشور و قاطبه جوانهای حزب اللهی به بلوغی رسیدن که سبک رفتاریشون کاملا داره جریان جبهه حق رو مدد میده و به نظرم این خودش فتح کمی نیست برای مردم ما وسط این همه بلا و گرفتاری.
@ali_mahdiyan
من هم در ذهنم یک قبرستان دارم
✍قاتل روحانی مظلوم و شهید این پیام را در فضای مجازی پخش کرده که« در ذهنم قبرستانی دارم که هر از گاهی کسی را آنجا دفن میکنم. »
✍من هم در ذهنم قبرستانی دارم که شبانه روز تلاش میکنم تا درش اجسادی را دفن کنم. جسد #مهناز_افشار را نه، ولی جسد آن هویتی که به خاطر قیافه اش به خاطر هزار ارتباط سیاسی و اقتصادی و فرهنگیش مثل آب خوردن میبافد و دروغ میگوید چون یقین دارد عده ای باورش میکنند. اگر دست این هویت رو شود نزد مخاطبش، آن وقت جسدش را در قبرستان ذهنم دفن میکنم. کافی است چشم عقل مردمم را باز کنم و الا #مهناز_افشار میرود و #گلشیفته_فراهانی میرود و #بهاره_رهنما میرود و #محمدرضا_شجریان خواهند رفت و خواهند مرد اما این هویت احمق پندار و احمق پرور باقی میماند.
✍جسد دولت #غرب_گرا ی ترسوی بی تدبیر فعلی را نه، بلکه جسد #فرهنگ_غرب_زدگی و خودباختگی و مرعوب بودن را دفن میکنم. جسد هر گفتمانی و هر اندیشه ای به جز #اسلام_ناب را. جسد #علوم_انسانی ذاتا مسموم که فضای ذهن مدیران کشورم را تسخیر کرده دفن میکنم. و الا #بازرگان میمیرد #بنی_صدر فرار میکند #میرحسین_موسوی حصر میشود و #هاشمی_رفسنجانی میمیرد ولی این هویت زنده میماند. باید مردم من فرهنگ غربی را و علوم انسانی مسمومش را تف کنند تا این هویت بمیرد.
✍جسد مدیران نالایق #فضای_مجازی نه، ولی جسد #تزویر و دروغ را که فضای عالم را پر کرده. در دنیایی که به اسم #آزادی به گوشی هایمان هجوم میآورند و هر درگاهی را بخواهند حذف میکنند و اسم لشکر رسمی و قانونی را اگر ببری حذفت میکنند. آنوقت ما و مدیران نالایقمان به آنها حق میدهیم که مدیر روابط مجازیمان باشند. آری تا وقتی اعتماد به خود پیدا نکنیم منفعلیم. و الا سریالها و فیلمهای غربی را قبول میکنیم و #ماهواره و رسانه هایشان را قبول میکنیم و ابزارهای ارتباطی را قبول میکنیم تا ذهنمان را آنطور که میخواهند بپرورند. و مدیرانی خواهیم داشت که دست دشمن را بیشتر از دست دوست باز میکنند.
✍جسد آن لات هفت تیر کش را نه، ولی جسد #برادر_کشی را دفن خواهم کرد. تا از حماقت ما استفاده نکنند و به اسم مذهب شیعه و سنی یا به اسم ملیت ایرانی و عراقی یا به اسم عقاید و قومیت و هزار دلیل به جان هممان بیندازند و همه را بچاپند. یادم نمیرود چطور یک #رییس_جمهور در همین ایران روی اختلاف ها و دوقطبی ها که مثل زخم قدیمی در جان ملت نشسته پا کوبید تا رای جمع کند. نگاه کنید موج نفرتی که درست کرده اند تا به خیال خود سال ۹۸ را سال آشوب کنند.
✍قبرستانی دارم در مغزم که به مرور جسدهای زیادی را درش دفن خواهم کرد. طرف حساب ما نه مهناز افشار است نه لات هفت تیر کش اینها را نیروهای امنیتی به حسابشان برسند طرف حساب ما پدر جد همه اینها است. بنشینید و تماشا کنید. دوران ما است دوران #طلبه_عصر_انقلاب است. #بجنگ_تا_بجنگیم.
@ali_mahdiyan
بی خیال آقا
👌بعضی امور هست که خلق و سبک دایمی رهبریه و حزب اللهی ها و ولایتی ها رعایت نمیکنند. خیلی هم جالبه که این رعایت نکردن براشون عادیه و پذیرفتندش و باهاش کنار اومدند. که خوب اختلافیه که هست دیگه به هر حال😊
👌یکیش اینه که رهبری خیلی اهل مطالعه است. دایره مطالعه اش هم خیلی وسیع است . رمان و داستان و تاریخ و ... از خیلی از نویسنده ها .... ما اینطور نیستیم.
👌رهبری اهل شعر است ما ها نه خیلی
👌خیلی توصیه به قرآن میکند خیلی اهل انس با قرآن است ما ها نه زیاد
👌اهل ورزش است و کوه و ... ما ها نه آنچنان
👌به امروز و آینده امیدوار است خیلی امیدوار رفقای ما اما نه
👌رویکرد کلان و ملی و جهانی و تاریخی دارد ما عمدتا نگاهمون جریانی و حزبیه....
👌به محبت و رفقات و وحدت با مسوولین در عین امر به معروف و نهی از منکرشان توصیه میکنه ما ها عمدتا میجنگیم باهاشون و متهمشون میکنیم به نفاق...
👌رای و نظر و انتخاب مردم و حضور حداکثریشون با هر سلیقه ای در فضای وحدت در کشور براش خیلی مهمه ولی ما نه خیلی.
👌خلاصه بنشینیم بشماریم لیست طولانی و جالبی میشه از اختلافاتی که با رهبری داریم و خیلی هم برامون مهم نیست و عادی میدونیمش و باهاش کنار اومدیم. بقیه اش رو شما بشمارید.😊
@ali_mahdiyan
امنیت فدای عدالت
🌱معروف است بین غربیها که #توماس_هابز اندیشه سیاسی را بر محور امنیت پایه گذاری کرده. او معتقد است برای اینکه انسان به خواسته ها و تمایلاتش برسد باید از وضعیت #جنگ خلاص شود. و این یعنی همه آزادیشان را به قدرت حکومت مرکزی بسپارند تا این قدرت مرکزی، اجازه کشمکش و ناامنی را ندهد و صلح محقق شود. این اندیشه هر چند با #آزادی شروع میشود اما به بردگی و تابعیت محض از حکومت تمام میشود به نام #امنیت و #صلح.
🌱 اگر #هابز هنوز حرفهایش در دنیای جدید خریدار دارد دلیلش این است که او #بردگی را تیوریزه میکند. چه در داخل یک کشور و چه نسبت به #جامعه_جهانی همه کشورها برده قدرت مرکزی باشند تا جنگ نباشد.
🌱در غرب اندیشه دیگری بروز کرد که مبنای ساختار سیاسی را #هدف حکومتها قرار میداد امثال #بنتهام و #جان_استوارت_میل معتقد بودند همه چیز صرف رسیدن انسانها به آزادی و تمایلاتش بشود. از دل این اندیشه #عدالت به عنوان غایت حکومتها مطرح شد. دشواری اصلی این نظریه نیز این بود که اگر #عدالت یا #منفعت یا #آزادی یا هر غایت و هدفی ملاک باشد ، هر کس هر طور تشخیص دهد عمل خواهد کرد. #قانون اولین چیزی است که نفله خواهد شد چون چه بسا قانون و عدالت با هم قابل جمع نباشند. یعنی جایی قانون پیاده میشود ولی منجر به #ظلم میشود. قدرت مرکزی نیز هیچ مشروعیتی نمیتواند داشته باشد. چون مشروعیت او از غایت بود آنطور که هر کس میفهمد.
🌱هر دو نظریه تلاشهایی برای نجات خود کرده اند ولی موفق نبوده اند یکی #حکومت و #قانون را تضعیف میکند و دیگری #عدالت و #آزادی را.
🌱دیگر اینکه میگویند یکی از اشکالاتی که به #امام_خمینی میشد این بود که #انقلاب او منجر به ناامنی و جنگ داخلی میشود. و او پای #عدالت و #مبارزه با #ظلم ایستاد. اما راه حل چیست؟
☘اولا امنیت و صلح هدف غایی حکومتها نیست بلکه آنچه هدف است رسیدن به خدا است. برای رسیدن به خدا البته حکومت عادلانه لازم است. و بنابراین امنیتی که بر بستر عدالت سوار شود خواستنی است نه امنیت به بهای ذلت و بردگی.
☘عدالت و آزادی از بردگی نیز حقایقی جزیی نیستند که فقط در اندازه من و تو و در داخل تعریف شوند بلکه در قواره یک امت هم معنی دارند. نمیدانم چرا برخی آزادی را قبول دارند ولی #استقلال که همان آزادی در قواره امت است نمیشناسند. چرا مبارزه یک کشور با ظالم جهانی را عدالتخواهی نمیفهمند. این اندیشه و زاویه نگاه است که نسبت خود را با #قانون و با #حاکم_الهی نمیتواند تعیین کند.
☘در اندیشه دینی آنچه مبنا است حق الهی است و این بنیان تحقق عدالت است. در این اندیشه حق جامعه و جبهه حق مقدم بر حق افراد است. یکی از جاهایی که ریختن خون مظلوم و بیگناه در شرع حلال است جایی است که دشمن ظالم، آنها را سپر خود کرده باشد. این حفظ جبهه حق است که مقدم بر حتی جان افراد است.
☘#عدالتخواهی که باعث تقویت ظلم به امت شود عین ظلم خواهی و بردگی جویی است. این در واقع عدالتخواهی نیست بلکه تقدم دادن فرد و خواسته های خود بر حق جامعه و امت است. این یعنی ضربه زدن به حق حاکمیت الهی.
☘امنیت فدای عدالت. اما عدالتی که با نگرش کلان هم عدالت باشد و نه ظلم. مبارزه #خمینی هم مبارزه با ظلم داخلی و هم ظلم خارجی بود و عدالتخواهی برخی مقابله با ظلمهای داخلی و تقویت ظلم خارجی بود. چیزی شبیه عدالتخواهی در دوران #مشروطه.
@ali_mahdiyan
آثار مقوله #تحقق_دین در علوم حوزوی
🌱شاید اساسی ترین تفاوت جریان فکری حضرت امام در علوم حوزوی با دیگر جریانات را بتوان به مقوله تحقق دین، نسبت داد. موضوعی که رهبری در اولین دیدار رمضانی خود با طلاب به آن اشاره کردند.
🌱امام در کتاب «حکومت اسلامی» خود، #هویت_طلبه را #اقامه_کننده_دین معرفی میکند. او معتقد است عالم دین اگر ورثه انبیا است اگر امناالرسل است اگر خلیفه انبیا است اگر حصن دین است به تعبیر روایات متعدد به دلیل آن است که او نیز چون پیامبران در پی تحقق دین است. او دنبال سخن خود را برای تحقق میگیرد و به مساله گویی صرف اکتفا نمیکند.
🌱مقدمه کتاب جنود عقل و جهل امام نقد دانش های حوزوی از این زاویه است او معتقد است همه علوم اگر مقدمه و ابزار تحقق عملی #توحید باشند علم الهی اند چه فقه و حکمت و چه علوم دانشگاهی. علم اخلاقی که درمان باشد نه صرف نسخه، علم اخلاق واقعی است.
🌱اندیشه او در علم فقه که فرمود الاسلام هو الحکومه بشوونها و حکومت را فلسفه عملی همه فقه میداند ناشی از همین نگرش است. او #فقه_ولایی و یا #فقه_حکومتی را طرح میکند. فقهی که به اقامه میپردازد لذا زمان و مکان برایش مهم است. #فقه_پویا است. مساله #مصلحت به تعبیر فقهی و #مراعات به تعبیر عرفانی برایش حیاتی است و به تغیر موضوعات توجه دارد.
🌱در عرفان و حکمت توجه به جریان این دو دانش برای پشتیبانی شریعت مساله اصلی کتابهای او است. در #مصباح_الهدایه عمق مقوله نبوت و خلافت و ولایت را تبیین میکند و در #شرح_دعای_سحر به جایگاه انسان کامل و نسبت حقیقت او که در مرکز عالم است با حقایق تفصیل یافته که متن عالمند تبیین میشود. همه در #آداب_الصلوه و هم #سرالصلوه به همین ماموریت میپردازد. او حکمت و عرفان را برای فهم عمیق شریعت به کار میبرد و معتقد است اگر فقه را چنین نفهمیم اصلا او را نفهمیده ایم و منحرفش خواهیم کرد.
🌱متاسفانه آثار امام در علوم اسلامی هنوز آنطور که باید در متن کار حوزه قرار نگرفته ولی معتقدم حضرت امام انقلابی در همه علوم حوزوی رقم زده و دوران دیگری به لحاظ دانشی ایجاد کرده . کلیدواژه اصلی این دوران علمی، #اقامه است. انقلاب او فی جمیع السماوات و الارض بوده و این واقعه به مرور دارد خود را نشان میدهد.
@ali_mahdiyan
تنفس دهان به دهان
☘جناب #ابطحی مسوول دفتر دولت اصلاحات مدتی قبل نوشت آنچه جناب #خاتمی را نگران کرده، شعار « اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا » است. این سخن را بعدتر، #خاتمی در جلسه علنی به زبان آورد. اما ماجرا چیست؟
☘مهمترین عناصری که هویت جریان سیاسی #اصلاح_طلب را در دوران #دوم_خرداد شکل میداد ، دو رکن #قانون_گرایی و #مردمسالاری بود. این که نخبگان این جریان از پایگاه معرفتی غرب این دو مفهوم را تفسیر میکردند و بلکه #خاتمی در همان دوران در فرانسه اعلام کرد که ما مردمسالاری را از غرب فرا گرفته ایم، نکته درستی است لکن دال مرکزی گفتمان اصلاحات در داخل همین دو کلیدواژه بود که هویت #توسعه_سیاسی مد نظر آنها را شکل میداد.
☘بعد از دولت خاتمی، ظهور دولتی به مراتب محبوبتر که دغدغه های مردمسالارانه اش بومی و از سر اعتقاد به دین و #مکتب_امام بود، عملا باعث شد این مفهوم از چنگ این جریان خارج شود. دولت#احمدی_نژاد هم پشتوانه جدی تری از آرا را داشت و هم رفتارهای مردمی تری از خود نشان میداد. جناب #معین که کاندیدای جریان اصلاح طلب بود با #حکم_حکومتی تعیین صلاحیت شد اما کمترین رای را آورد. ماند شعار #قانون
☘در انتخابات هشتاد و هشت، یکی از درگاه های جدی نقد رقیب توسط جریان اصلاحات، #قانون بود. در مناظره #میرحسین_موسوی با احمدی نژاد، این مفهوم برای نقد دولت آن روز به کار میرفت. اما ماجرای فتنه۸۸ عملا چهره ای جرزن و آشوب طلب از این جریان نشان داد.
☘در انتخاباتهای بعدی کاندیدای اصلاح طلب ها، در هر دو دوره به نفع روحانی کنار رفت. روحانی شعار اعتدال و امید را به کار میبرد شعاری که بیشتر برای نفی و رد سبک احمدی نژاد بود. سبکی که کمتر به قانون و عقلانیت جمعی تمکین میکرد. روحانی از دوقطبی شکل گرفته در دوران احمدی نژاد بهره برد و تلاش کرد چهره ای پخته و با #تدبیر از خود نشان دهد. اما در این میان کمتر به این موضوع توجه میشد که اصلاح طلبها در حال نابودی گفتمانی و هویتی هستند.
☘ هم مفهوم قانون و هم مردمسالاری در دست جریانهایی غیر از اصلاحات است و آنچه باقی مانده یک جریان بی گفتمان و شکست خورده است که حرف اثباتی ندارد برای گفتن. دولتی که این جماعت تکرارش کردند، همه طرحهایش که بر بستر ارتباطات گسترده با اروپا و آمریکا بود شکست خورد و پز تدبیر و عقلانیتش هم شکست. و این یعنی شکست عملی جریان اصلاحات.
☘این نکته امروز باعث شده این جماعت روی بیاورند به گفتمانی که عملا آنها را از بدنه مردم و نظام جدا میکند. شعارهایی مثل مذاکره با هر شرطی #ترامپ بگوید که در جلسه دیروز با روحانی مطرح شده را در همین جهت باید دید. آزادی #سکس و #شراب که امثال #تاجزاده طرح کردند. و شعارهای ساختار شکن مقابل ارکان قانون، همه فقط برای این است که یک هویت مستقل و غیر، را بتوانند زنده نگه دارند. حال آنکه فقط گام به گام رو به نابودیند.
☘جناب روحانی خطای محض میکند که به این جریان تنفس مصنوعی و دهان به دهان میدهد. چون بیشتر از آنکه این جریان نفس بگیرد، نفس روحانی را خواهد گرفت.
@ali_mahdiyan
⚫️به بهانه تعرض به دانشجوی محجبه
⚪️دو سه جمله با چادری ها...
▫️تذکر: حجاب در اسلام منحصر به چادر نیست. چه بسیار زنان عفیفه ای که بدون چادر حجاب دارند و حریم شان پاک و شریف است؛ ولی غرض این متن اساسا حجاب نیست.
◾️و اما...
چند جمله با دختران چادری.
▪️اگر چادر را میراث قوم و تبار دانسته اید؛ سلمنا. اما قصه امروز، کهنه سنت گذشته گان نیست.
▪️اگر چادر را مصونیت دانسته اید؛ حق است. اما ماجرا ازین نیز فراتر است.
▪️اگر چادر را حجاب برتر دانسته اید؛ الحمدالله. اما باز هم کم گذاشته اید.
🔻متعالی ببینید.
چادر امروز، نماد ایدئولوژی است. نشانه زندگی مومنانه است. هویت زن انقلابی است. چادر را فراتر از حجاب ببینید. چادر امروز ابزار مبارزه است. سیاهی چادر امروز، کراهت که هیچ؛ تقدس رزم سیاسی است و جبهه ای را مدد می دهد.
باید قدر دانست و نسبت به این هویت انقلابی معرفت داشت. بروز اجتماعی دختر چادری با همه لوازم و شرایط حیاگونه اش، ذکرست و عبادت.
همانطور که قانون دَری اباحه گرها، حیا و عفاف این مردم را هدف گرفته است، گام های استوار دختران چادری فراتر از حجاب شخصی، یک جامعه را به حجاب می کشد.
🔻دقیقتر ببینیم.
ماجرا اصلا حجاب و غیرحجاب نیست. داستان یک هجمه تمام عیارست که یک وجهش آرایش جنسیتی علیه دین و دنیای این مردمست. حجاب و البته چادر راه و مسیر مبارزه زنان ماست و البته هزینه هم دارد...چه آنکه سیاهی اش بر خناسان داخلی و خارجی، چشم خراش است.
طبیعی است که آنچه درین سطور از ظاهر حجاب رفت، به پشتوانه باطن ایمانی و معرفت انقلابی زنان ماست که قدرت ساز می شود.
▫️تعرض به دختر چادری در تجمع دوشنبه سیاه دانشگاه تهران را حالا دقیق تر یافتیم.
▫️و این داستان ادامه دارد...
@mahdian_mohsen
ظلم به بهجت ها
🌱جدایی معنویت از دنیا یک بیماری وارداتی از دنیای شرک آلود مدرن است. دنیایی که گویا در آن خدای آسمانها از خدای زمین جدا است. برای همین نه #حکومت را باید متصل به او دانست و نه #سبک_زندگی را. خدای دنیای غربیها خدای خالق است ولی خدای رب نیست. ربوبیت را رها کرده تا انسان آغشته به دنیا هر کار میخواهد بکند. اسمش این است که انسان را محور قرار داده اند کاش انسان محور بود آنچه محور است حیوانیت انسان است؛ شکم و زیر شکم انسان است که محور است.
🌱معنویت در این اندیشه یعنی فرار از دنیا یعنی #رهبانیت. این خط و این هم نشان اگر خواستید معنویت مدرن را بشناسید ویژگیهایش اینها است اولا بوی رهبانیت از او به شدت استشمام میشود. ثانیا ربطی به زندگی و حیات ندارد ثالثا ربطی به قدرت و حکومت ندارد رابعا ربطی به مبارزه و قهر و غلبه ندارد خامسا ربطی به عموم مردم ندارد سادسا ربطی به علم و فهم و عقلانیت ندارد سابعا ربطی به فقه و شریعت و اقامه ندارد.
🌱با این زاویه نگاه کسانی که حقیقتا عارف نیستند بلکه ناقصند، عارف میبینیم. و آنانکه عارفند حقیقتا، ناقص توصیف میکنیم و این ظلم به آنها است. بلایی که سر توصیف #آیت_الله_بهجت آوردیم. همو که بر مزارش به درستی حک شده #العبد.
🌱چنان جالب تحریفش کرده ایم که به چشمهایمان هم شک کرده ایم. ما به چشم دیدیم این همان کسی است که بعد از مرگش تشییع جنازه ای با آن وسعت انجام شد در حالیکه کسانی که او را یک رجل منزوی و جدای از مردم تقریر میکنند. دیدیم به چشم که رهبر انقلاب از توصیه های او خاطره نقل میکند که ذکر ثبت قلوبنا علی دینک را توصیه میکرد و درد تثبیت انقلاب داشت و برای رفع بلا از حرکت انقلاب و رهبری اش نسخه های معنوی میداده. دیدیم که صدای حزب الله لبنان بعد او در آمد و اعلام درد کردند همان مجاهدین صف مقدم مقابله با طاغوت. دیدیم #آیت_الله_مصباح_یزدی که مشهور به حضور در صحنه های انقلاب است پانزده سال در محضرش تلمذ میکرده و آیت الله #صدیقی ها و #ری_شهری ها شاگردیش کرده اند. بهجت را خواهشا #سکولار بازخوانی نکنیم. آیت الله بهجت اهل دین خاتم بود؛ دین ناب شیعی. دین جامع ، دین اهل حکومت و مبارزه.
🌱یکی از اساتید ما نقل میکرد از آیت الله بهجت پرسیدم نسبت شما با امام خمینی چگونه بود؟ دو دستش را در هم گرفت و گفت قبل انقلاب اینطور بودیم بعد اشاره به آسمان کرد و گفت بعد انقلاب ایشان این مقدار با من فاصله پیدا کرد. او خود میدانست #عارف_کامل کیست و #صراط_مستقیم چگونه است . لذا دست گیری هم که میکرد در همین جهت بود. او میدانست کرامت معنوی نگاه کردن پشت سر بدون سر برگرداندن و مرگ اختیاری و #طی_الارض نیست کرامت آن است که یک امت را دچار انقلاب و تحول روحی کنی و دنیا را بر سر #شیطان_بزرگ خراب کنی خمینی وار. و این ظهور عرفان ناب است.
@ali_mahdiyan
فهم غربی از ترجمه اصطلاحات
❄️#سیدجوادطباطبایی میگوید #مردمسالاری معادل مفهوم #دموکراسی نیست. او مدعی است دموکراسی دو بخش دارد یکی دمو و دیگری کراسی. کراسی در زبان یونانی از «آرخین» گرفته نشده که به معنای «با تحکم فرمان راندن» است. بلکه از «کراتین» گرفته شده که به معنای«بی تحکم فرمان راندن» است. از سوی دیگر ارسطو توضیح میدهد که حکومت دموکراسی در واقع «حکومت قانون» است نه خواست عموم مردم. سیدجواد توضیح میدهد که #مردمسالاری اساسا نقیض دموکراسی است. حکومت با تحکم مردم معنای مردمسالاری است و حکومت بی تحکم قانون معنای دموکراسی است.
❄️اما چند نکته در این باره :
💧اولا قانون در ساختار دموکراسی از خود مردم گرفته شده است. در حاکم کردن مردم بر خودشان میتوان عواطف مردم را مبنا قرار داد و میتوان اندیشه آنها را ملاک گذاشت. هر دو هم حکومت مردم است ولی دومی حکومت عقل است. لذا امثال #توماس_آکویناس که پیش از رنسانس حاکمیت مردم را در فضای کلیسا به تبع از اندیشه ارسطو مطرح کردند اشاره به همین ویژگی کرده بودند.
💧حقیقت آن است که بین دموکراسی دنیای مدرن که بر محور آزادی حیوانیت انسان سامان گرفته با دموکراسی ارسطویی که درش توجه به حاکمیت عقل و قانون است فرسنگها فاصله است و طبیعتا این اشکال به غربیها اولا وارد است.
💧دوم اینکه حکومت مردم «بر چه کسی؟» مراد است اگر بر خودشان مراد است این دیگر تحکم و غیر تحکم درش فرقی ندارد. به قول#روسو چون حکومت بر خود واقع میشود عین آزادی است.
💧سیدجواد طباطبایی معتقد است تغییر و ترجمه لفظ اساسا خطا است و لفظ باید عینا وارد زبان دیگر شود تا درست فهمیده شود این مبنا غلط است و باعث تاثیر و بلکه تحمیل ساختار مفاهیم یک جهان اجتماعی بر جهان و هویت فرهنگی دیگر میشود. تغییر ظاهر لفظ بر اساس ساخت و بافت گویش یک فرهنگ و همینطور معادل سازی های- ولو ضعیف- معنایی باعث میشود یک لغت بتواند در بافت فرهنگی و بستر مفاهیمی که وارد آن شده است، تغییر کند و معنای متناسبی با آن فرهنگ پیدا کند.
💧اما اساسا اشتباه سیدجواد طباطبایی این است که خیال میکند طرح مفهوم مردمسالاری از ترجمه تحت اللفظی آریان پور صرفا اخذ شده حال آنکه اینطور نیست. این ترجمه توسط اندیشمندان انقلاب اسلامی برگزیده و«انتخاب» شد و دلیل برگزیده شدنش صرفا یک ترجمه و معادل سازی ذهنی نبود بلکه ابتدا نگاه به حقیقتی شده که این مفهوم در پی آن بوده سپس از دریچه «نظام اندیشه دینی» همان عینیت نگاه شده و رسا ترین مفهوم برای بیان آن حقیقت، انتخاب شده است. این یک ترجمه نیست بلکه تعبیر بومی از یک واقعیت است. لذا در بستر این نظام فکری ارتقای مفهوم غربی هم رخ داده. اساسا مردمسالاری از بستر مفاهیم دینی اخذ شده نه فرهنگ و تمدن غربی.
💧در نظام مردمسالاری دینی مردم حتی عقل را هم حاکم نمیکنند بلکه فراتر از عقل یعنی شرع را در راس مینشانند لذا در واقع حکومت قانون شرع را انتخاب میکنند و این عین حکومت خودشان بر خودشان است چون این عین انتخاب عقل آنها است.
💧سالار بودن هم اشاره به برتری و تسلط و علو هویت واحد آنها دارد چون من برتر و الهی مردم بر من حیوانی و نفسانی و متکثرشان شان حاکم میشود.
💧با این حساب اگر چه دلایل سیدجواد وارد نیست ولی حقیقت این است که اساسا ترکیب #مردمسالاری_دینی اشاره به ساختاری برتر و پیشرفته تر از #دموکراسی دارد. تعبیر مردمسالاری دینی قطعا اشاره به هویتی دارد که با طرحهای آریستوکراسی و دموکراسی و الیگارشی و امثالهم قابل مقایسه نیست.
@ali_mahdiyan