eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️انتظار، لازمه اش آماده سازی خود است. 🔰رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۰/۰۴/۱۸ 🔅انتظار، تکلیف بر دوش انسان میگذارد. وقتی انسان یقین دارد که یک چنین آینده‌ای هست؛ ... باید خود را آماده کنند، باید منتظر و مترصد باشند. انتظار لازمه‌اش آماده‌سازی خود هست. 🔅... هیچ وقت نمیشود گفت که حالا سالها یا مدتها مانده است که این اتفاق بیفتد ... همیشه باید مترصد بود، همیشه باید منتظر بود. انتظار ایجاب میکند که انسان خود را به آن شکلی، به آن صورتی، به آن هیئت و خُلقی نزدیک کند که در دوران مورد انتظار، آن خُلق و آن شکل و آن هیئت متوقع است. این لازمه‌ی انتظار است. @almorsalaat
♨️ یعنی حاج قاسم سلیمانی 📌 گرامی باد. @almorsalaat
💢اشكال مسائل ماوراء الطبيعى در مرحله تصور است نه در مرحله تصديق، يعنى عمده اين است كه ذهن بتواند تصور صحيحى از آن معانى پيدا كند، و پس از آنكه چنين توفيقى يافت تصديق كردن آنها بسى آسان است/ فهم و درک مسائل فلسفی، نیازمند اندیشه ای به وسعت اقیانوس و قریحه ای به لطافت نسیم است. 🔰استاد شهید مطهری ♻️♻️♻️♻️♻️ 🔸محدود بودن مفاهيم الفاظ و كلمات از يك طرف، و انس اذهان به مفاهيم حسى و مادى از طرف ديگر، كار تفكر و تعمق در مسائل ماوراء الطبيعى را دشوار مى ‏سازد. ذهن براى اينكه آماده تفكرات ماوراء الطبيعى بشود مراحلى از تجريد بايد طى نمايد. 🔸حقيقت اين است كه مفهوم «سهل و ممتنع» در مورد مسائل الهى بيش از هر مورد ديگر صدق مى‏ كند و اين خود رازى دارد كه به پيوند اين مسائل با فطرت آدمى از يك طرف و با عقل و انديشه او از طرف ديگر مربوط است. 🔸راه عقل بر خلاف راه دل سر و كارش با مفاهيم و تصورات و الفاظ و كلمات است و همين جهت كار را دشوار مى‏ سازد، زيرا معانى ماوراء الطبيعى را در محدوده مفاهيم و تصورات عادى وارد كردن و در قالب الفاظ و كلمات جا دادن كارى شبيه دريا را در كوزه ريختن است: 🔹معانى هرگز اندر حرف نايد 🔹كه بحر بيكران در ظرف نايد 🔸و يا چيزى شبيه اندام بزرگ را با جامه كوچك پوشيدن است: 🔹الا انّ ثوبا خيط من نسج تسعة 🔹و عشرين حرفا عن معاليه قاصر 🔸بدون شك معانى و مفاهيم حكمت الهى آنگاه كه بخواهد در سطح تعقلات فلسفى ظاهر گردد يك ظرفيت ذهنى و گنجايش فكرى خاصى را ايجاب مى ‏كند كه با ظرفيت ادبى يا فنى يا طبيعى يا رياضى كاملا متفاوت است، يعنى ذهن بايد در يك بعد و جهت خاص وسعت يابد تا ظرفيت اين گونه انديشه‏ ها را پيدا كند. 🔸اين است كه محققان همواره از لزوم «لطف قريحه» دم مى ‏زنند و در عين اعتراف به فطرى بودن و عمومى بودن مسأله خدا، مى‏ گويند: 🔹«جلّ جناب الحقّ عن ان يكون شريعة لكلّ وارد او يطّلع عليه الّا واحد بعد واحد.» 🔸مى‏ گويند- و درست مى ‏گويند- اشكال مسائل ماوراء الطبيعى در مرحله تصور است نه در مرحله تصديق، يعنى عمده اين است كه ذهن بتواند تصور صحيحى از آن معانى پيدا كند، و پس از آنكه چنين توفيقى يافت تصديق كردن آنها بسى آسان است بر خلاف ساير علوم كه تصور معانى و مفاهيم آنها آسان است و هر مشكلى هست در مرحله تصديق و اثبات است. 🔸و هم از اين‏ جهت است كه ورود در اين فن را جز براى افرادى خاص روا نمى‏ شمارند. انديشه ‏اى به وسعت اقيانوس و قريحه‏ اى به لطافت نسيم صبحگاهى بايد تا فى المثل محتواى قاعده «بسيط الحقيقه» را در خود جاى دهد بدون آنكه آسيبى بخورد يا آسيبى به مظروف خويش برساند. 🔸از اين‏ رو اكثر اشتباهاتى كه رخ مى‏ دهد از نرسيدن به مدعا و خوب تصور نكردن است. 🔸چنانكه مى‏ دانيم در قرون اخير كه عموم ارزشهاى علمى و فلسفى متزلزل گشت و دگرگونيهايى در جهان علم رخ داد موجى در جهت ماديگرى پيدا شد. درباره علل اين موج، سخنهاست. اين بنده رساله‏ اى تحت عنوان علل گرايش به مادّيگرى تأليف كرده است كه هم اكنون زير چاپ است. به عقيده اين بنده گرايشهايى كه در دو سه قرن اخير در جهان غرب به سوى مادّيگرى شد علل گوناگونى دارد، يكى از آن علل نارساييهاى مفاهيم فلسفى غرب بوده است. در آن رساله شواهدى بر اين مطلب آورده شده است. 🔸براى بنده بسيار روشن است كه افرادى كه تصور صحيح از اين مسائل داشته باشند مخصوصاً از جنبه الهيات اسلامى، بسيار بسيار كم‏ اند. 🔸مرحوم دكتر محمد اقبال پاكستانى به حق مردى است متفكر و انديشمند، ولى اين مرد بزرگ با فلسفه اسلامى‏ آشنا نبوده است، كتابى تأليف كرده به نام سير فلسفه در ايران كه به هر چيزى ديگر از «سير فلسفه در ايران» شبيه‏ تر است. اين مرد بزرگ در مجموعه‏ اى كه از او به نام احياى فكر دينى در اسلام ترجمه و چاپ شده است مقاله‏ اى دارد تحت عنوان «محك فلسفى تجلّيات تجربه دينى». در آن مقاله برخى براهين فلسفى بر اثبات خدا از آن جمله برهان معروف وجوب و امكان- و به تعبير آن كتاب «برهان جهان‏شناختى»- و ديگر برهان اتقان صنع و به تعبير آن كتاب «برهان هدف شناختى» را انتقاد مى ‏كند. تأمل در بيانات اقبال مى‏ رساند كه وى تصور صحيحى از اين مسائل نداشته است و مخصوصاً از مفهوم اسلامى اينها هيچ‏گونه آگاه نبوده است. 🔸همچنين برتراند راسل مناظره‏ اى درباره «وجود خدا» با يك فيلسوف الهى مسيحى به نام كاپلستون دارد كه در سال 1948 ميلادى ميان آن دو صورت گرفته است و از راديو بى بى سى انگلستان پخش شده و در مجموعه‏ اى از مقالات وى به نام عرفان و منطق به فارسى ترجمه شده است. آنچه در آن مناظره ديده مى ‏شود دليل روشن ديگرى است بر نارسايى مفاهيم فلسفه غربى در مسائل الهى. @almorsalaat
ghavaede-osoul-dar-maaref-v-oloome-ejtemaee-hanooz-kar-nashode-ast.mp3
3.15M
🔉 🅾قواعد اصول فقهی و زبان شناسی در معارف و علوم اجتماعی، هنوز کار نشده است. 🔰استاد علی فرحانی ▫️استاد در این گفتار تبیین می کنند که وظیفه علم اصول فقه تبیین قواعد زبان شناسی قرآن و روایات در موضوعات مختلف است. ▫️اما تاکنون این قواعد در مورد منابع و متون معارف و علوم اجتماعی تبیین نشده است. دلیل این مسئله هم این است که فقه ما در دوره ای طولانی، منحصر به فقه اصغر از طهارت تا دیات بوده است. برای این موضوعات مثالهای متعددی نقل می کنند. @almorsalaat
💢امام بزرگوار و فقید ما، خود سلسله‌ی انبیا(ع) در علوم و اهداف و راهشان بود. 🔰رهبر معظم انقلاب 68/4/4 @almorsalaat
mafhooome-ejtemaa-az-nagahe-eslaam.mp3
5.76M
🔉 ⭕️مفهوم اجتماع از نظر اسلام 🔰استاد علی فرحانی 🔅استاد در این صوت، نگاه مشهور متفکران غربی و همچنین برخی اندیشمندان اسلامی به مسئله جامعه و اجتماع را بیان می کنند و تبیین می کنند که در این نگاه، اجتماع به مثابه یک و انسان ها آن هستند. 🔅نگاه اسلام این چنین نیست. از دیدگاه اسلام اجتماع خودش یک حقیقتی مستقل دارد و دارای حیات است. 🔅هر کدام از این نگاه ها، آثار و لوازم مختص به خود را دارد. 📌فقه نظام روابط اجتماعی، جلسه۱، ۹۹/۸/۲۲ @almorsalaat
♨️کانال با همکاری مجموعه برگزار می کند: 🔵کارگاه آموزشی و تنظیم حوزوی 🔰استاد: حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری ♦️۵جلسه به صورت ♦️ظرفیت کارگاه: ▫️چگونه بستر شفاهی علم را به بستر برگردانیم؟ ▫️آداب استماع صوت دروس حوزوی و افزایش بهره وری در تحصیل چیست؟ ▫️روش پژوهش در بستر آموزش و آموزش در بستر پژوهش چیست؟ ▫️چگونگی و مراحل آن ▫️تبدیل تقریر دروس به درس گفتار و تنظیم برای چاپ ▫️مشاوره کارگاهی برای تقریر نویسی و تنظیم درس گفتار ⭕️آشنایی اجمالی با فنون نویسندگی و ویراستاری متن 📌برای و کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید: 🌐eitaa.com/taghrir_online 🌐eitaa.com/taghrir_online @soda96 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 سلسله جلسات تدریس کتاب <طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن> به زبان انگیسی 📖 🔸 بحمد الله بنده توفیق داشته ام بحث های مطرح شده در کتاب <طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن> را به مخاطب انگلیسی زبان ارائه دهم. 🔺کلیپ فوق اولین قسمت از این سلسله جلسات است که دوستان <تپش اسلامی> (Islamic Pulse) زحمت تدوین کلیپ را کشیده اند. 🌿 در این کلیپ سعی شده است جایگاه و اهمیت این کتاب معلوم شود...‌ ساعتی نگذشت از پخش کلیپ که در سایت و برنامه های مختلف فضای مجازی سوال <از کجا می توانم این کتاب را تهیه کنم؟> مطرح شد. و این اوج تشنگی دنیا به معارف قرآن را می رساند. 💎 امید هست که بتوانیم با ارائه این بحث ها چند تا کار انجام دهیم.‌ از جمله: 1⃣معارف قرآن‌ را به گوش عالم‌ برسانیم 2⃣از دل آیات الهی اثبات کنیم که اسلام دارای یک نظام اجتماعی کاملی است که تمام نیاز های بشر را برطرف می کند، بر عکس نظام های دیگر 3⃣مخاطب را به مطالعه تشویق کنیم‌ 4⃣بعد علمی حضرت حفظه الله - که در دنیا فقط به عنوان یک رهبر سیاسی معروف هستند - را معرفی کنیم. 5⃣مخاطب را به انس به قرآن دعوت کنیم و نشان دهیم که فقط همین کتاب است که می تواند بشر را سعادتمند کند. و ... 🔰سیدحیدر حسنین @talabekhariji @almorsalaat
💢زوائد اصول فقه 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۴/۹/۱۳ ⚡️بعضی از مباحث - مخصوصاً در  و در فقه - وجود دارد که واقعاً مورد احتیاج نیست؛ ولی در اصول و فقه، این مباحث را میخوانند. یک فقیه، در تمام طول بیست سال هم که استنباط کند، ممکن است یک بار حاجتش به بحثی، یا به مبنای معانی حروف، یا در حقیقت و مجاز و یا مبانی دیگر بیفتد. چه لزومی دارد ما این همه در مباحثِ غیر لازمِ اصول، معطّل شویم؟ @almorsalaat
♻️دعا برای سلامتی استاد 🔅با عرض سلام ⭕️متاسفانه😔به اطلاع می رسانیم که استاد ارجمندمان شیخ چند روزی است که بیمار شده اند و به همین دلیل دروسشان تعطیل شده است. 🙏از همه بزرگوراران درخواست داریم که برای سلامتی ایشان دعا فرمایند. @almorsalaat
💠کتاب اخلاق باید خود، باشد نه نسخه دوانما 🔰امام خمینی (ره) 🔺به نظر قاصر، اخلاق علمى و تاريخى و همين طور تفسير ادبى و علمى و شرح احاديث بدين منوال از مقصد و مقصود دور افتادن و تبعيدِ قريب نمودن است. 🔺نويسنده را عقيده آن است كه مهم در علم اخلاق و شرح احاديث مربوطه به آن يا تفسير آيات شريفه راجعه به آن، آن است كه نويسنده آن با ابشار و تنذير و موعظت و نصيحت و تذكّر دادن و يادآورى كردن، هر يك از مقاصد خود را در نفوس جايگزين كند. و به عبارت ديگر، كتاب اخلاق، بايد باشد و خود معالجه كند دردها و عِيبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد. 🔺ريشه‏ هاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، يك نفر را به مقصد نزديك نكند و يك قلب ظلمانى را نور ندهد و يك خُلق فاسد را اصلاح ننمايد. 🔺 آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غير مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالِم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و كتاب، خود، دواىِ درد باشد نه نسخه دوانما.. 📚شرح حدیث جنود عقل و جهل، مقدمه @almorsalaat
✅مقطع خارج: جبران گذشته و ابهام آینده 🔸خدای متعال توفیق داده است که در این کانال شرایطی پیش آمده که میتوانیم به طلاب عزیز در زمینه های تحصیلی و علمی مشورت دهیم. 🔸یکی از مسائلی که متاسفانه شاهد آن هستیم و پیام های زیادی در مورد آن برای ما ارسال می شود، مسئله تحصیلی خصوصا بعد از پایه۱۰ و در مقطع است. طلاب در این مقطع با دو مشکل مواجه اند: ۱- چگونگی گذشته که ناشی از عادت های ناصحیح علمی در دوران سطح است ۲- چگونگی که ناشی از ندانستن روش تحصیل است. 📌یکی از این پیام ها را با هم میخوانیم: 🔰🔰🔰🔰🔰 ▫️با سلام و خسته نباشید. بنده پایه ده را به پایان رساندم و الان در ابتدای درس هستم. بعد از ده سال با اینکه در حد توانم تلاش کردم و نمره هام هم بد نیست ولی احساس میکنم که از لحاظ علمی باری که باید داشته باشم را ندارم. ▫️میدانم برای اینکه بتوان در جامعه موثرتر واقع شد باید شد ولی میخواستم بپرسم به نظر شما الان مسیر علم آموزی را به چه شکل و روشی ادامه دهم؟ (خصوصا الان که سطح را تمام کرده ام) ▫️در چه زمینه هایی باید تخصص کسب کنم؟ آیا با توجه به راهی که در ادامه انتخاب می کنم متفاوت است یا تقریبا یک راه ثابت وجود دارد؟ ▫️در بین فقه و اصول و فلسفه و عرفان کدام اولویت دارد و یا مهمتر است و یا ریشه و اساس حساب می شود؟ آیا در همه باید مجتهد شد؟ اگر بله چه روشی وجود دارد که بتوان بین همه این مواد درسی را جمع کرد؟ ▫️آیا غیر از این مواد 4 گانه نیاز به چیزهای دیگری هم هست؟ مثلا دروس دانشگاهی یا علومی که مربوط به موضوع شناسی های دینی باشد؟ ▫️امروزه یک گرایشی که بین طلاب ایجاد شده این است که بخاطر نبودن برنامه مدون در حوزه به سمت رشته های علوم انسانی دانشگاهی که از فلسفه غربی تغذیه می کنند متمایل می شوند مثل روان شناسی و متاسفانه آن را برای خود یک نوع افتخاری محسوب می کنند. ▫️مسلما الان حوزه برای طلاب برنامه خاصی ندارد. در نهایت باید چه کرد تا خود بتوانیم خود را به مقصد برسانیم و برای جامعه، انقلاب و امام زمانمان موثر بوده و به وظیفه الهی خود عمل کنیم؟ ▫️با تشکر 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ♨️در مجموعه صوتی سعی کرده ایم که یک بسته کامل روشی را تنظیم کنیم که طلبه را مشخص می کند. پیشنهاد میکنم که تا دیر نشده، این مجموعه را کنید. 🆔eitaa.com/palmorsalaat/13 @almorsalaat
12- نباید در تولید علوم اسلامی از پیش فرض های غربی و غیر غربی استفاده کرد@almorsalat.mp3
3.88M
🔊 📌نباید در تولید علوم انسانی از پیشفرض های غیر بیّن استفاده کنیم. 🔰استاد علی فرحانی ◽️ یکی از مسائل بسیار‌ مهم در تولید علم و کشف نظر اسلام، نداشتن پیش فرض های غیر بیّن است. ◽️ متاسفانه معمولا افراد با ادراکات اشتباه و یا حداقل غیر مستدل خود با متن دین مواجه شده که همین مساله سبب انحراف در فهم دین و گاها تحمیل نظر خود به اسلام میشود. ▫️لذا است که یگانه طریق در تولید علم اسلامی، شناخت سوال و عرضه آن به متن اصیل دین آن هم بدون هیچ پیش فرضی، در نتیجه استخراج پاسخ دینی به وسیله و با رعایت عنصر زمان و مکان می باشد. @almorsalaat
♨️ حیات حقیقی انسان @almorsalaat 👇
hayate-ghorani.mp3
1.12M
🔉 📌حیات حقیقی انسان در دنیا و آخرت، توحید و بندگی است/ قرآن مایه حیات انسان است. 🔰استاد آیت الله فرحانی ⚡️گزیده درس خارج فقه امروز ۹۹/۹/۳، در ادامه بحث تحقیق در کلام الهی. @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تقریر نویسی و ضرورت های آن ♦️چگونه با تقریر نویسی طول مدت تحصیل را کوتاه تر کنیم؟ ♦️نقش تقریر نویسی در بالا بردن بازدهی استماع صوت های درسی چیست؟ ☘️ صحبت های حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری درباره تقریر نویسی و برگزاری دوره آموزش و تنظیم درس گفتار 🔘 برای و شرکت در دوره فشرده کارگاه تقریر نویسی به کانال زیر مراجعه فرمایید: 🔘eitaa.com/taghrir_online 🔘eitaa.com/taghrir_online @soda96 @sm_javaheri @almorsalaat
📚مجموعه آثار مرحوم آیت الله مظفر 👈۱۰جلد ⬇️لینک دانلود pdf👇👇 alfeker.net/library.php?id=5299 @almorsalaat
👆 دوره بینش مطهر 📌آشنایی با اهداف مهم دوره @almorsalaat👇👇👇
استاد هاشمی - در طرح بینش مطهر به چه چیزی دست پیدا می کنیم؟.mp3
865.7K
🔰در دوره بینش مطهر دنبال چه چیزی هستیم؟ 🔰۴جهت مهم که در کلاس های به آنها دست پیدا می کنیم کدام است؟ 🔷بخشی از تدریس استاد حجت الاسلام هاشمی، کتاب 📝ثبت نام در دوره بینش مطهر از طریق لینک پایین 👇🏼👇🏼 eitaa.com/bineshemotahar_qom/1444 @bineshemotahar_qom @almorsalaat
⭕️بدون درست و عقیدتی و عملی به ، هیچ‌کدام از وعده‌های الهی درباره‌ی مسلمانان عملی نخواهد شد. 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۹/۳/۱۰ ▫️اسلام، دین توحید است و توحید یعنی رهایی انسان از عبودیت و اطاعت و تسلیم در برابر هر چیز و هرکس به جز خدا؛ یعنی گسستن بندهای سلطه‌ی نظامهای بشری؛ یعنی شکستن طلسم ترس از قدرتهای شیطانی و مادّی؛ یعنی تکیه بر اقتدارات بی‌نهایتی که خداوند در نهاد انسان قرارداده و از او بکارگیری آنها را همچون فریضه‌یی تخلف‌ناپذیر، طلب کرده است؛ یعنی اعتماد به وعده‌ی الهی در پیروزی مستضعفین بر ستمگران و مستکبرین به شرط قیام و مبارزه و استقامت؛ یعنی دل‌بستن به رحمت خدا و نهراسیدن از احتمال شکست؛ یعنی استقبال از زحمات و خطراتی که در راه تحقق وعده‌ی الهی، آدمی را تهدید میکند؛ یعنی مشکلات راه را به حساب خدا گذاشتن و خود را به پیروزی حتمی و نهایی امیدوار داشتن؛ یعنی در مبارزه، چشم به هدف عالی -که نجات جامعه از هرگونه ستم و تبعیض و جهل و شرک است- دوختن و عوض ناکامیهای شخصی و میان راهی را نزد خدا جستن؛ و خلاصه یعنی خود را مرتبط و متصل به اقیانوس لایزال قدرت و حکمت الهی دیدن و به سمت هدف اعلی، با امید و بی تشویش شتافتن. ▫️همه‌ی عزت و اعتلایی که به مسلمین وعده داده شده، در سایه‌ی چنین ایمان و درک روشن و عمیقی از است. بدون فهم درست و پایبندی عقیدتی و عملی به توحید، هیچ‌کدام از وعده‌های الهی درباره‌ی مسلمانان عملی نخواهد شد. @almorsalaat
💠حجیت ظن اطمینانی 🔰محسن ابراهیمی 🔺همینطور که شنیده اید، یکی از ارکان روش اجتهادی جناب شیخ اعظم (ره)، مسئله تراکم ظنون است. شاخصه اصلی تراکم ظنون، حجیت است. جناب شیخ در بحث استدلال به آیه نبا در حجیت خبرواحد، اثبات این مطلب را با توجه به آیه نبا بیان می کند. 🔺استدلال مشهور به آیه نبا مبتنی بر مفهوم داشتن آیه نبا (مفهوم وصف و یا مفهوم شرط) است که بر این اساس حجیت (عدم وجوب تبین) خبر غیرفاسق (عادل) بدست می آید. اما شیخ این استدلال را قبول نمی کند و می فرماید که وصف (خصوصا وصف غیرمعتمد به موصوف که شبیه به لقب است) مفهوم ندارد و از شرایط مفهوم داشتن جمله شرطیه این است که سه جزئی باشد، حال آنکه جمله شرطیه آیه نبا، دوجزئی است. 🔺ایشان در ضمن اشکالات، طریق دیگری را برای استدلال بیان می کنند و آن استفاده از منطوق تعلیل موجود در آیه است. بر اساس این تعلیل، ملاک وجوب تبین در خبر واحد این است که از در معرض مخالفت با واقع قرارگرفتن و به تبع آن وقوع ندامت جلوگیری شود. 🔺شیخ می فرماید که چون این آیه ملقاه به عرف است، ملاک ندامت نیز عرفی است و در عرف، برای جلوگیری از ندامت لازم نیست که حتما بر اساس تحصیل حرکت کنیم بلکه اگر کار را بر اساس نیز انجام دهیم، این کار جاهلانه نیست و کشف خلاف آن سبب بروز ندامت نمی شود. در نتیجه، معلول (وجوب تبین) نیز به غرض تحصیل اطمینان صورت می گیرد و هر چند که با توجه به اشتقاق کلمه تبین، مراد از تبین، تبین علمی و برای تحصیل علم است، اما با توجه به تعلیل آیه، تحصیل اطمینان کفایت می کند. 🔺نتیجه این تحلیل این است که نه تنها خبر عادل که نوعا اطمینان ساز است، حجت می شود بلکه اگر خبرفاسق نیز به وسیله تبین و لحاظ قرائن خارجی، مورث اطمینان شود، حجت است. 🔺مرحوم شیخ توسعه دیگری که در آیه بیان می کنند، این است که بر اساس این تعلیل، نه تنها در مورد خبرواحد، بلکه به طور کلی، در مورد هر حکم شرعی و از هر طریقی، حجت است. و در واقع این قاعده (حجیت کل ما یفید الاطمینان) قاعده کلی باب ظنون است و میتوان آن را در ابتدای ظنون و قبل از وارد شدن در اثبات حجیت ظنون خاصه و پس از تاسیس اصل اولی در باب ظنون (عدم حجیت ظنون) این را مطرح کرد که قاعده کلی در حجیت مطلق ظنون، حصول اطمینان است. 🔺تنها مشکل این است که جناب شیخ در آخرین جمله بحث درباره آیه نبا می فرمایند که تبین اطمینانی نمی تواند مراد از آیه باشد، چون در این صورت، آیه مورد خود (خبر ولید به ارتداد بنی المصطلق) را در بر نمی گیرد. این اشکال، تنها اشکال در مقابل این سازمان است. اگر این اشکال پاسخ داده شود، حجیت ظن اطمینانی در مورد همه ظنون با توجه به آیه نبا اثبات می شود. البته شیخ در دو موضع از عبارت، این مطلب (حجیت اطمینان بر اساس تعلیل) را بیان می کند و فقط در یک موضع این اشکال را مطرح می کند، علاوه بر اینکه این عبارت، در سه مورد از نسخه های رسائل وجود ندارد. @almorsalaat
📌امام عزیز ما، حقیقتاً به کالبد حوزه‌های علمیه‌ی مقدسه، روح و جان داد و حیاتی دوباره بخشید. 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۸/۳/۲۲ ⚡️قبل از قیام رهبرمان، حوزه‌های علمیه جان و روح و طراوت نداشتند. در این مراکز، درس و بحث و علم و تحقیقات اصولی و مطالعات و تأملات به چشم میخورد - که البته سعی اسلاف بزرگوار ما مشکور است؛ چون همه‌ی این علوم و معارف، از دست آنها به ما رسیده است - اما آن چیزی که محور بود، یعنی حرکت جهتدار به سمت حاکمیت و اقامه‌ی دین، وجود نداشت؛ همان دینی که ما برای او درس میخوانیم، به خاطر او تلاش میکنیم و برای او عمامه بر سرمان میگذاریم و مردم هم به خاطر پایبندی به آن، از ما حمایت میکنند. امام عزیز ما، حقیقتاً به کالبد حوزه‌های علمیه‌ی مقدسه، روح و جان داد و حیاتی دوباره بخشید. @almorsalaat
29.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ⭕️تحلیلی بر روایات و نامه های امام حسن عسکری (ع) و نقش ایشان در شکل گیری فقه سیاسی شیعه 🔰استاد علی فرحانی 🎞فیلم کامل بیانات استاد👇👇 instagram.com/tv/CGxZTeIgEfI/?utm_source=ig_web_copy_link 🎙صوت کامل بیانات استاد👇👇 eitaa.com/ensani_almorsalaat/48 @almorsalaat
هدایت شده از  طلبه خارجی
🌀 مشکل بزرگ مسمانان در غرب احکام‌ نیست! 🌀 1⃣ قسمت اول 1⃣ 💁🏼‍♂مخاطب یک مبلغ اسلام در غرب یا مسلمان است و یا غیر مسلمان.‌ در صورت دوم، طرف اصلا دین اسلام‌ را نپذیرفته تا سؤال احکامی داشته باشد. ولی در صورتی که مخاطب‌ مسلمان باشد چه؟ ✌️🏼باز هم می توانیم این مخاطب را به دو دسته تقسیم کنیم. مخاطب مسلمان یا غیر شیعه است، یه شیعه. در صورت اول، طرف - اگر متدین باشد - در احکام از مذهب خودش پیروی می کند. ولی اگر مخاطب شیعه باشد چطور؟ 🧕🏼 مخاطب شیعه یا پایبند به دستورات دینی است یا این طوری نیست. فقط در صورت اول شاید طرف از یک نبلغ شیعی سوال احکامی کند. 🔸به نظر حقیر مشکل بزرگ مسلمانان در‌ غرب دو چیز است. یکی خلئ در زندگی است و دیگری فهم ناقص از دین است‌. یک طلبه باید بتواند به هر دو تای اینها پاسخگو باشد.‌ باید بتوانید معنویت را به طرف بدهید و این جوانی که دارد در امواج مادیگری غرق می شود، نجات دهید. و نجات دادن به تکرار داستان آیت الله قاضی ره که چند دهه ریاضت کشید تا یک مکاشفه ای براش پیش آمد... نیست. یا این که خیلی راحت بگویید که آیت الله بهجت ره میگفتند که واجبات را انجام دهید... آن غریق را نجات نمی دهد. 🏮اگر تنها پاسخ ما به این فاجعه عمیق روحی در که در دل پاک آن جوان دارد اتفاق می افتد، فقط اینها باشند... پس وقتی دیدیم او به سمت یک مکتب معنوی دیگری رفت، برای به دست آوردن معنویت به حلقات ذکر صوفی ها، یا به کتب مقدس هندو یا به ریاضایات بودائی ها یا به یک جریان معنویت سکولار که ادعا دارد که نیازی نیست خدا را قبول داشته باشید تا احساس معنویت کنید،... پناه برد... از دستش ناراحت نشوید. 🌍 چون آنجا ایران نیست. یک عالَم دیگری است. باید سعی کنید مخاطبتان را درک‌ کنید. بازار معنویت های مختلف داغ است. مشتری هم زیاد است. چون همه از نظر روحی در رنج اند. آرامش ندارند. روح‌ طرف تشنه است.‌ قلب او دارد می میرد.‌ باید این را درک کنید تا بفهمید چه دردی دارد... ⚠️ معنویتی که تازه برای رسیدن به آن یک عمر طول خواهد کشید... آنجا مخاطب ندارد. پس... پاسخ شمای مبلغ شیعی که ادعا دارید تنها راه رسیدن به معنویت واقعی پیروی از قرآن و اهل بیت است، چیست؟ آیا می توانید این را عملا اثبات کنید؟ آیا می توانید دل تشنه آن جوام را سیراب کنید؟ راه حل چیست؟ 🌿 ادامه دارد 🌿 @talabekhariji