eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد علی فرحانی haghighate sharie.mp3
9.8M
🔊 🔰ثمره مبحث حقیقت شرعیه ✅ استاد علی فرحانی 💠 استاد در این صوت که از جلسات تدریس کفایه است به مبحث حقیقت شرعیه پرداخته و بعد از بیان عبارات مرحوم آخوند می فرمایند: 💠 مساله حقیقت شرعیه در نزد فقهاء متقدمین؛ با چیزی که در اذهان ما است کاملا متفاوت است. استاد با خواندن عباراتی از آنها مبنی بر همین مدعا، نشان می دهند: 💠 اولا بحث حقیقت شرعیه بر محور وضع شارع نبوده بلکه سوال این بحث در مورد شارع بوده است. 💠ثانیا سوال این باب منحصر در عبادات و عناوین کتب نبوده است بلکه در سراسر فقه می تواند جاری باشد. 💠 اما بعدها درست تقریر نشده و این اشتباه موجب بی توجهی به این بحث شده است.اما در نتیجه آنچه که گفته شد این بحث بسیار مهم بوده و ثمرات زیادی می تواند داشته باشد. @almorsalaat
المرسلات
🔊#اصول_فقه 🔰ثمره مبحث حقیقت شرعیه ✅ استاد علی فرحانی 💠 استاد در این صوت که از جلسات تدریس کفایه
با سلام استاد علی فرحانی معتقدند که یک در علم اصول توسط آخوند خراسانی (ره) ایجاد شد و تغییراتی اساسی در علم اصول بوجود آمد و یکی از این تغییرات فاصله گرفتن علم اصول از فقه بود. این جریان علمی که در علم اصول ایجاد شد، یک نحله فقهی اصولی را بوجود آورد که نظام اصولی فقهی محقق خوئی (ره)، محصول آن جریان است و از شاخصه های این دستگاه استنباطی، قالبی و قاعده ای بودن آن در استنباط است. این جریان فقهی اصولی، با جریانی که از شیخ انصاری امتداد پیداکرد، تفاوت بسیاری دارد. آیت الله بروجردی (ره) و امام خمینی (ره)، در امتداد مکتب استنباطی شیخ انصاری هستند و از شاخصه های اصلی این جریان، نظام و در استنباط است. یکی از مصادیق تغییر نگاه در مسائل اصولی، مسئله است. این مسئله به دلیل انحراف نگاه به آن، با حفظ عنوان و تغییر محتوای آن، به جایی رسید که گفته شد این مسئله بی ثمر است. در حالی که اگر درست به این مسئله نگاه شود و در آثار قدمای از فقها نگاه شود، می بینیم که از پرثمرترین مسائل است. در صوت بالا، استاد این مسئله را توضیح می دهند. محسن ابراهیمی @almorsalaat
💢امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی، الحجتین البالغتین و مصداق اقوام متعمّقون 🔰آیت الله پهلوانی (سعادت پرور) 💫💫💫💫💫💫 🌿وقد منّ اللَّه تعالى على عباده فى أعصارنا هذه بالحجّتين البالغتين والعلمين الهاديين: 🌿أحدهما صاحب العلم والعمل، جامع المعقول والمنقول، العارف باللَّه، محبوب اللَّه ومحبوب أوليائه، محيى الشريعة والملّة، بانى الولاية والحكومة الاسلاميّة فى إيران بعد أن سلبها الحكّام الظّلمة من أيدى أهلها قروناً متمادية، آية اللَّه الأعظم وحجّته على أهل الأرض فى زمن حياته، الامام السيّد روح اللَّه الموسوىّ الخمينىّ- رضوان اللَّه تعالى عليه-. 🌿وثانيهما: نابغة الزمان، كشّاف معضلات السنّة والقرآن، غوّاص المعارف الالهيّة ومعلّمهما، صاحب العلم والعمل، جامع المعقول والمنقول، ومحيى الحوزات العلميّة، مفخر أهل التحقيق والمعرفة، صاحب تفسير «الميزان» وغيره من الكتب المؤلّفة، آية الحقّ والدين، وحجّة الربّ على أهل الفهم واليقين، السيّد محمّد حسين القاضى الطباطبائىّ التبريزىّ- رضوان اللَّه تعالى عليه- 🌿فإنّهما كانا مصداقين لقول علىّ بن الحسين- عليهماالسّلام- حيث قال: «إنّ اللَّهَ- عزّوجلّ- علِم أنّه يكونُ فى آخِر الزمانِ أقوامٌ متعمّقون، فأنزل اللَّهُ تعالى: «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» والآيات من سورة الحديد إلى قوله: «وَ هُوَ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ». »الخبر. 🌿فقد اتّبعا الأنبياء والأولياء- عليهم‏السّلام- فى استنقاذ العباد من الجهالة وحيرة الضّلالة، ودعوا الناس إلى حقيقة الفطرة بالعمل والقول والكتابة. حشرهما اللَّه مع أنبيائه وأوليائه ولاسيّما خاتم الأنبياء وأهل بيته- صلوات اللَّه عليهم أجمعين-، وجزاهما اللَّه بأخصّ جزائه لهذه الخدمات العظيمة، الّتى فى الحقيقة هى الغرض من خلقة البشر، بل عالم الوجود بمراتبه و ارسال الرّسل و انزال الكتب. 📚سر الاسراء، ‏ج‏1، ص: 10 @almorsalaat
💢آزاداندیشی شرطِ لازم برای رشد علوم انسانی 🔰رهبر معظم انقلاب 81/11/8 (باتلخیص) 🔹اگر بخواهیم در زمینه گسترش و توسعه واقعىِ فرهنگ و اندیشه و علم حقیقتاً کار کنیم، احتیاج داریم به این‌که از مواهب خدادادی و در درجه اوّل استفاده کنیم. 🔹آزاداندیشی در جامعه ما یک شعار مظلوم است. تا گفته میشود آزاداندیشی، عدّه‌ای فوری خیال میکنند که بناست همه بنیانهای اصیل در هم شکسته شود، و آنها چون به آن بنیانها دلبسته‌اند، میترسند. عدّه‌ای دیگر هم تلقّی میکنند که با آزاداندیشی باید این بنیانها شکسته شود. هر دو گروه به آزاداندیشی - که شرطِ لازم برای رشد فرهنگ و علم است - ظلم میکنند. ما به آزاداندیشی احتیاج داریم. 🔹اگر بخواهیم رشد کنیم، بایستی بتوانیم در فضای لایتناهىِ فکر بال و پر بزنیم؛ باید حرکت کنیم. اگر بخواهیم در اقتصاد، فرهنگ، علوم انسانی، فلسفه و در همه زمینه‌های علمی و فرهنگی در چارچوب آن نظری که فردی در جایی گفته و یک عدّه طرفدار هم پیدا کرده و حالا مترجمی آن را ترجمه کرده یا خود ما آن را یاد گرفته‌ایم؛ یعنی در چارچوب آن فکر به‌عنوان یک شیءِ مقدّس غیرقابل دست زدن، حرکت کنیم، این آزاداندیشی نیست. 🔹محیط آزاداندیشی، محیط خاصّی است که باید آن را ایجاد کرد؛ به نظر من، گفتگوی آزاد باید از حوزه و دانشگاه شروع شود. اما استفاده از آزادی ادبی دارد. ما ادب استفاده از آزادی را هم باید یاد بگیریم و یاد بدهیم. این هم وظیفه جمهوری اسلامی است. عدّه‌ای به نام آزاداندیشی مرزهای فضیلت و حقیقت را لگدکوب کرده‌اند و به نام آزاداندیشی و نوآوری، همه اصول مقدّس حقیقی را نادیده گرفته یا تحقیر و یا مسخره کرده‌اند. یک عدّه هم به‌صورت عکس‌العملی یا به‌خاطر مسائل دیگری که در ذهنشان بود، به پایه‌هایی چسبیدند که باید بر روی آن پایه‌ها نوآوری میشد. نبایستی به آنچه که گفته شده، اکتفا کرد و متحجّر شد؛ یعنی تحجّر در مقابل مرز شکنی و افراط در مقابل تفریط. ما باید آن حدّ وسط، همان «امر بین الامرین» و تعادل را پیدا کنیم. البته این هم از راه گفتگوی محترمانه، عاقلانه، منصفانه و با استدلال، عملی است. این کار هم باید در حوزه و در زمینه مسائل حوزه، در زمینه فقه، فلسفه، کلام و دیگر علوم رایج حوزه انجام گیرد و هم در دانشگاه.   🔹صاحبان فکر باید بتوانند اندیشه خود را در محیط تخصّصی، بدون هوچیگری، بدون عوام‌فریبی و جنجال تحمیلی و زیادی مطرح کنند و آن نقّادی شود؛ یک وقت به‌طور کامل رد خواهد شد، یک وقت به‌طور کامل قبول خواهد شد، یک وقت هم در نقّادی اصلاح خواهد شد و شکل صحیح خود را به‌دست خواهد آورد. این اتّفاق باید بیفتد. ما الان این را نداریم. 🔹البته من به شما بگویم که محیط حوزه از این جهت بهتر از محیط دانشگاه است. علّت این است که در حوزه، نقّادی یکی از محورهای اصلی است. همه این بزرگان حوزه که شما ملاحظه میکنید - چه آنهایی که امروز هستند و چه بزرگترهایی که در نسلهای گذشته ما بودند - اصلاً در همین محیط نقّادی بزرگ شده‌اند. هیچ متکلّمی و هیچ فیلسوف یا فقیهی از این‌که یک نظر مسلّم فقهی یا اصولی یا کلامىِ قبل از خود را به‌کلّی ابطال کند، ابایی ندارد و از این‌که کسی به او بگوید چرا ابطال کردی هم باکی ندارد؛ چون چنین چیزی اصلاً در حوزه گفته نمیشود. این سنّت حوزه است که نظرات گذشتگان را مطرح کنند. این طبیعت حوزه است.   @almorsalaat
♨️ گرایش سلوکی و معنوی شهید مطهری 🔰رهبر معظم انقلاب ۸۳/۴/۱۵ ⚡️مرحوم شهید مطهری (رضوان‌اللَّه‌علیه) گرایش سلوکی و معنوی هم داشت؛ یک مقدار متأثر از مصاحبت و شاگردی امام، یک مقدار متأثر از مصاحبت و شاگردی مرحوم علامه‌ی طباطبایی، یک مقدار هم بعدها با بعضی از اهل دل و اهل حال مأنوس و آشنا شده بود. ایشان اهل گریه و تضرع و دعای نیمه‌شب بود؛ بنده از نزدیک اطلاع داشتم. در آثار ایشان این رشحه‌ی معنوی، توحیدی و سلوک کاملاً مشهود است. @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 💠نگاهی به دیدگاه رجالی حضرت امام (ره) درباره 🔰استاد علی فرحانی 📌 گزیده ای از تدریس کتاب ، یکشنبه ۹۹/۸/۴ @almorsalaat
✅جامع علوم عقلی و نقلی 🔰درباره آیت الله سیدمحمد حسن الهی (ره) از زبان علامه حسن زاده آملی مدظه @almorsalaat 👇👇
✅جامع علوم عقلی و نقلی 🔰درباره آیت الله سیدمحمد حسن الهی (ره) از زبان علامه حسن زاده آملی مدظه 📌خدا رحمت کند ایشان را. آن جناب از تبریز گرفته تا نجف و از نجف که به تبریز مراجعت کردند، همراه اخویشان بودند. این هر دو بزرگوار در تمام درس و بحث و در تمام شئون با هم بودند. حتی در آن ریاضتها که در محضر مبارک جناب حاج سید علی قاضی داشتند، با هم بودند. تمام علوم و فنون را با هم خواندند و آن بزرگوار هم علوم عقلی و نقلی بود. ریاضتهای نفسانی او بسیار عجیب بود. و من در مصاحبه های دیگر به عرض رساندم که مرحوم سید محمد حسن آقای الهی وقتی که به قم تشریف فرما شدند، بنده از خرمن دانش ایشان خوشه چینی می کردم. از وجود مبارک ایشان متبرک بودم. 📌وقتی به حضور شریف حضرت استاد علامه طباطبایی رسیدم، آن جناب از من سؤال کرد که: «شما اخوی را چگونه یافتید؟» خوب دیگر سؤال از ایشان بود و من در حضور ایشان آنچه که واقعیت بود، می بایستی بگویم. خیلی در پیشگاه مرحوم علامه طباطبایی، حرف زدن احتیاط می خواست. بنده واقعیتی را اظهار کردم. گفتم: «آقا جان، جناب آقای اخوی، مانند اخوی است جز اینکه آن اخوی خیلی بذول است و این اخوی خیلی کتوم است». مرحوم علامه طباطبایی خیلی کتوم بود. آن جناب خیلی بذول و بخشنده بود. هیچ مسأله ای و هیچ آیه ای را عنوان نمی کرد، هیچ مطلب عرفانی و هیچ مقامات انسانی، عنوان نمی شد، هیچ حالتی پیش نمی آمد، مگر این که گویی آقا دیشب مطالعه اش را کرده، حرفهایش را زده که امروز برای جلسه درس حاضر است. 📌البته آن جناب در تبریز ماندند و جناب علامه طباطبایی به قم مشرف شدند و توانستند با سرمایه خودشان کسب کنند، بپرورانند و معارفشان را پیاده کنند و کتابهای تکوینی و تدوینی داشته باشند. کتابهای حی ناطق و کتابهای صامت داشته باشند. آن جناب در اثر ماندن در تبریز از این جهت بازماندند. 📌من مشاهداتی، مکاشفاتی، حالاتی، خاطراتی از جناب حاج سید محمد حسن الهی دارم، و خودم حقایقی را از ایشان مشاهده کردم و خودشان اخباراتی و اطلاعاتی به من فرمودند که اگر بخواهیم بعضی از این امور را بازگو کنیم، شاید مورد استعجاب و استيحاش بعضی واقع شود. ما را مثلا خدای نخواسته گزاف گوی و ژاژخای تعبیر کنند و حرفهای ما را ناروا. 📌بله در این جهت آن جناب و خیلی از امثال این بزرگان در گوشه و کنار مملکت همان طوری که عرض کردم بر اثر اوضاع زمانه، شرایط فراهم نشد آنطور که باید کمالاتشان را به فعلیت برسانند. 📚گفتگو با علامه حسن زاده ص200 ⚡️به مناسبت 13 ربیع سالروز رحلت آیت الله الهی @almorsalaat
📚درس های پیامبر اعظم ص 🔰گزیده ای از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره شخصیت و بعثت نبی مکرم اسلام ص ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 http://book-khamenei.ir/uploads/payambar%20farsi.rar @almorsalaat
♨️ باید اصول را بشناسیم 🔰رهبر معظم انقلاب 94/3/14 ⚡️امام بنیان‌گذار یک مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است. ملّت ایران این مکتب را، این راه را، این نقشه را پذیرفت و در آن مشغول حرکت شد؛ ادامه‌ی این راه بستگی دارد به اینکه این نقشه‌ی راه، درست شناخته بشود؛ بدون اینکه امام را درست بشناسیم - به‌معنای شناخت اصول امام - این نقشه‌ی راه، شناخته نخواهد شد. ⚡️امام یک اصولی دارد، یک مبانی‌ای دارد؛ این مبانی در طول ده سال دوران حاکمیّت اسلامی و پیش از آن در طول پانزده سال دوران نهضت، در بیانات گوناگون بیان شده است؛ اصول امام را در این بیانات میشود پیدا کرد؛ این اصول را، این خطوط را کنار هم که بگذاریم، یک شاکله‌ای از امام بزرگوار تشکیل خواهد شد؛ شخصیّت امام این است. ⚡️نمیگویم به هر مطلب فرعی توجّه کنید؛ زندگی امام مثل زندگی همه‌ی انسانهای دیگر فرازونشیب‌هایی دارد؛ حوادثی در آن اتّفاق افتاده است و هر حادثه‌ای اقتضائی داشته است؛ مطالب اصولی را عرض میکنیم، آن چیزهایی که قابل انکار نیست، جزو بیّنات امام است، در طول سالهای متمادی، چه قبل از تشکیل حکومت اسلامی، چه در دوران تشکیل حکومت اسلامی، چه در دوران جنگ تحمیلی هشت‌ساله، چه قبل از آن و چه بعد از آن، این اصول را امام در بیانات خود تکرار کرده است؛ ⚡️این اصول را گزینشی هم نبایستی انتخاب کرد. ... صاحب‌نظران و افرادی که میتوانند و توانایی این کار را دارند، بروند دنبال کنند، بیانات امام را نگاه کنند - بحمدالله تدوین‌شده است، موجود است، در اختیار همه است - و این اصول را استخراج‌ کنند. @almorsalaat
استاد علی فرحانی din shenasy.mp3
14.17M
🔊 🔰 استاد علی فرحانی 💠 استاد در این صوت متناسب با مبحث حقیقت شرعیه به مساله حقیقت ادیان الهی پرداخته و بیان می کنند: 💠 آنچه که علم کلام هم تایید می کند این است که ادیان الهی واحد هستند، به این معنا که اصل دین و نیز اصول حاکم بر ادیان الهی مشترک بوده و آنچه که تفاوت می کند اجزاء و شرائط آنها است. 💠 علت این حقیقت هم ریشه در مساله واحد بودن مبدء خلقت و مقصد خلقت و مسیر واحد تنظیم شده از مبدء به سوی مقصد دارد که در نتیجه آن اقتضائات بشر هم واحد می باشد. 💠 لذا این دین الهی است که به عنوان تنها پاسخ صحیح و کامل به اقتضائات بشری آن هم با عنایت به کمال واقعی انسان؛ حقیقت و ماهیتی ثابت داشته و تنها شکل و قالب آن متفاوت میشود. ♨️ حتما این صوت را گوش کنید نکات بسیار جالبی دارد. @almorsalaat
💢حکمت متعالیه، فلسفه ای برای تمدن بشری 🔰رهبر معظم انقلاب 🔺فلسفه ‏ى صدرايى كه خود او بحق آن را حكمت متعاليه ناميده، امروزه پس از بهره‏ گيرى چهار صدساله از تنقيح و تحقيق برجستگان علوم عقلى، مى‏ تواند در جايگاه شايسته ‏ى خود در بناى فرهنگ و ، بايستد و چون خورشيدى در ذهن انسانها بدرخشد و فضاى ذهنى را تابناك سازد. مكتب فلسفى صدر المتألّهين همچون همه‏ ى فلسفه‏ ها در محدوده ‏ى مليت و جغرافيا نمى‏ گنجد و متعلق به همه‏ انسانها و جامعه‏ ها است. 🔺همواره همه‏ ى بشريت به يك چهارچوب و استخوان‏بندى متقن عقلانى براى فهم و تفسير هستى نيازمندند. هيچ فرهنگ و تمدنى بدون چنين پايه‏ ى مستحكم و قابل قبولى نمى ‏تواند بشريت را به فلاح و استقامت و طمأنينه‏ ى روحى برساند و زندگى او را از هدفى متعالى برخوردار سازد. و چنين است كه بگمان ما فلسفه‏ ى اسلامى به‏ ويژه در اسلوب و محتواى حكمت صدرايى، جاى خالى خويش را در انديشه‏ ى انسان اين روزگار مى‏ جويد و سرانجام آن را خواهد يافت و در آن پابرجا خواهد گشت. 📚پیام به کنگرۀ بزرگداشت ملاصدرا «ره» @almorsalaat
🌀تجلیل از علامه طباطبایی 🔰شهید مطهری ▫️علامه طباطبايي بسيار بسيار بزرگ و ارزنده است. مردي است که صد سال ديگر بايد بنشينند و آثار او را تجزيه و تحليل کنند و به ارزش او پي ببرند. اين مرد واقعاً يکي از خدمتگزاران بسيار بسيار بزرگ اسلام است. اولًا مجسمه تقوا و معنويت است. در تهذيب نفس و تقوا مقامات بسيار عالي را طي کرده است. من ساليان دراز از فيض محضر اين مرد بزرگ بهره‌‌‌‌‌مند بوده‌‌‌‌‌ام و الآن هم هستم. کتاب تفسير الميزان‌‌‌‌‌ايشان يکي از بهترين تفاسيري است که براي قرآن مجيد نوشته شده است. من مي‌‌‌‌‌توانم ادعا کنم که اين تفسير از جنبه‌‌‌‌‌هاي خاصي بهترين تفسيري است که در ميان شيعه و سنّي از صدر اسلام تا امروز نوشته شده است. اين وظيفه حوزه قم و وظيفه همه است که اين مرد را تجليل کنيم. 📚احیای تفکر اسلامی ص ۲۶ @almorsalaat
💠مجموعه مقالات بررسی اندیشه های اقتصادی امام خمینی ⬇️مقالات اولین کنگره👇 b2n.ir/emam-eghtesad ⬇️مقالات دومین کنگره👇 b2n.ir/emam-eghtesad2 @almorsalaat
استاد علی فرحانی melake savab va eqab.mp3
5.84M
🔊 🔰 ملاک ثواب و عقاب ✅ استاد علی فرحانی 💠 استاد در این صوت که از جلسات کفایه است در مبحث تجری بعد از اشاره به نظر شیخ و آخوند بیان می کنند: 💠 از بیانات شیخ و آخوند معلوم میشود که ایشان ملاک ثواب و عقاب را غیر از ملاک اطاعت و عصیان می داند. 💠 به طوری که ملاک ثواب و عقاب خط کش الهی و ملاک اطاعت و عصیان منابع احکام است. ♨️ البته این مطلب بدین معنا نیست که به بهانه پاکی دل، نسبت به واجبات الهی بی توجه شویم؛ بلکه وظیفه مکلف عمل مطابق است. @almorsalaat
💠 لزوم همراهی و در تربیت اسلامی 🔰علامه طباطبایی 🔸من المعلوم بالقياس و يؤيده التجربة القطعية أن العلوم العملية- و هي التي تتعلم ليعمل بها- لا تنجح كل النجاح و لا تؤثر أثرها الجميل دون أن تلقى إلى المتعلم في ضمن العمل، 🔸لأن الكليات العلمية ما لم تنطبق على جزئياتها و مصاديقها تتثاقل النفس في تصديقها و الإيمان بصحتها لاشتغال نفوسنا طول الحياة بالجزئيات الحسية و كلالها بحسب الطبع الثانوي من مشاهدة الكليات العقلية الخارجة عن الحس فالذي صدق حسن الشجاعة في نفسها بحسب النظر الخالي عن العمل ثم صادف موقفا من المواقف الهائلة التي تطير فيها القلوب أدى به ذلك إلى النزاع بين عقله الحاكم بحسن الشجاعة و وهمه الجاذب إلى لذة الاحتراز من تعرض الهلكة الجسمانية و زوال الحياة المادية الناعمة فلا تزال النفس تتذبذب بين هذا و ذاك، و تتحير في تأييد الواحد من الطرفين المتخاصمين، و القوة في جانب الوهم لأن الحس معه. 🔸فمن الواجب عند التعليم أن تتلقى المتعلم الحقائق العلمية مشفوعة بالعمل حتى يتدرب بالعمل و يتمرن عليه لتزول بذلك الاعتقادات المخالفة الكائنة في زوايا نفسه و يرسخ التصديق بما تعلمه في النفس، لأن الوقوع أحسن شاهد على الإمكان. 🔸و لذلك نرى أن العمل الذي لم تعهد النفس وقوعه في الخارج يصعب انقيادها له فإذا وقع لأول مرة بدا كأنه انقلب من امتناع إلى إمكان و عظم أمر وقوعه و أورث في النفس قلقا و اضطرابا، ثم إذا وقع ثانيا و ثالثا هان أمره و انكسر سورته و التحق بالعاديات التي لا يعبأ بأمرها، و إن الخير عادة كما أن الشر عادة. 🔸و رعاية هذا الأسلوب في التعليمات الدينية و خاصة في التعليم الديني الإسلامي من أوضح الأمور فلم يأخذ شارع الدين في تعليم مؤمنيه بالكليات العقلية و القوانين العامة قط بل بدأ بالعمل و شفعه بالقول و البيان اللفظي فإذا استكمل أحدهم تعلم معارف الدين و شرائعه استكمله و هو مجهز بالعمل الصالح مزود بزاد التقوى. 🔸كما أن من الواجب أن يكون المعلم المربي عاملا بعلمه؛ فلا تأثير في العلم إذا لم يقرن بالعمل لأن للفعل دلالة كما أن للقول دلالة فالفعل المخالف للقول يدل على ثبوت هيئة مخالفة في النفس يكذب القول فيدل على أن القول مكيدة و نوع حيلة يحتال بها قائله لغرور الناس و اصطيادهم. 🔸و لذلك نرى الناس لا تلين قلوبهم و لا تنقاد نفوسهم للعظة و النصيحة إذا وجدوا الواعظ به أو الناصح بإبلاغه غير متلبس بالعمل متجافيا عن الصبر و الثبات في طريقه، و ربما قالوا: «لو كان ما يقوله حقا لعمل به» إلا أنهم ربما اشتبه عليهم الأمر في استنتاج منه فإن النتيجة أن القول ليس بحق عند القائل إذ لو كان حقا عنده لعمل به، و ليس ينتج أن القول ليس بحق مطلقا كما ربما يستنتجونه. 🔸فمن شرائط التربية الصالحة أن يكون المعلم المربي نفسه متصفا بما يصفه للمتعلم متلبسا بما يريد أن يلبسه، فمن المحال العادي أن يربي المربي الجبان شجاعا باسلا، أو يتخرج عالم حر في آرائه و أنظاره من مدرسة التعصب و اللجاج و هكذا. 🔸فلذلك كله كان من الواجب أن يكون المعلم المربي ذا إيمان بمواد تعليمه و تربيته. 🔸على أن الإنسان الخالي عن الإيمان بما يقوله حتى المنافق المتستر بالأعمال الصالحة المتظاهر بالإيمان الصريح الخالص لا يتربى بيده إلا من يمثله في نفسه الخبيثة فإن اللسان و إن أمكن إلقاء المغايرة بينه و بين الجنان بالتكلم بما لا ترضى به النفس و لا يوافقه السر إلا أن الكلام من جهة أخرى فعل و الفعل من آثار النفس و رشحاتها، و كيف يمكن مخالفة الفعل لطبيعة فاعله؟ 🔸فالكلام من غير جهة الدلالة اللفظية الوضعية حامل لطبيعة نفس المتكلم من إيمان أو كفر أو غير ذلك، و واضعها و موصلها إلى نفس المتعلم البسيطة الساذجة فلا يميز جهة صلاحه- و هو جهة دلالته الوضعية- من جهة فساده- و هو سائر جهاته- إلا من كان على بصيرة من الأمر، قال تعالى في وصف المنافقين لنبيه (ص): «وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ»: سورة محمد:۳۰ 🔸فالتربية المستعقبة للأثر الصالح هو ما كان المعلم المربي فيها ذا إيمان بما يلقيه إلى تلامذته مشفوعا بالعمل الصالح الموافق لعلمه، و أما غير المؤمن بما يقوله أو غير العامل على طبق علمه فلا يرجى منه خير. 🔸و لهذه الحقيقة مصاديق كثيرة و أمثلة غير محصاة في سلوكنا معاشر الشرقيين و الإسلاميين خاصة في التعليم و التربية في معاهدنا الرسمية و غير الرسمية فلا يكاد تدبير ينفع و لا سعي ينجح. @almorsalaat
♨️ ، رسیدن به مقصود عرفا و اهل سلوک 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۲/۲/۲ 🔅آن چیزی که همه‌ی و  و آن سرگشته‌های وادی‌های عشق و شور معنوی و عرفانی یک عمر به دنبالش گشته‌اند و دویده‌اند او (شهید آوینی) با این فداکاری و این شهادت به‌دست آورده و رضوان و قرب الهی را درک کرده است 📚بیانات در دیدار با خانواده شهید آوینی @almorsalaat
♨️ مطالب کانال 🌐🌐 معرفی اجمالی محتوا و ویژگیهای کانال eitaa.com/almorsalaat/1997 eitaa.com/almorsalaat/4770 ✅اندیشه های اعلام اربعه 🔺 امام خمینی: 🔺رهبر معظم انقلاب: 🔺علامه طباطبایی: 🔺شهید استاد مطهری: ✅دروس و آثار 🔺 🌀فهرست صوت مجموعه دروس، جلسات و سخنرانی های استاد علی فرحانی eitaa.com/almorsalaat/5018 🌀فهرست متن پیاده شده دروس استاد علی فرحانی eitaa.com/almorsalaat/1894 🌀 : مجموعه بیانات استاد علی فرحانی در موضوع برنامه ریزی و روش تحصیل eitaa.com/almorsalaat/4489 ♨️فهرست دروس مدرسه مجازی المرسلات eitaa.com/almorsalaat/4363 ♨️فهرست دروس سال جاری مدرسه مجازی المرسلات eitaa.com/doroos_almorsalaat/2038 ♨️ تدریس ها و بیانات استاد علی فرحانی در تبیین آثار و اندیشه های امام خمینی (ره) eitaa.com/almorsalaat/4613 eitaa.com/doroos_almorsalaat/2382 ✅موضوعات علمی حوزوی 🔺 ✅یادداشت های هیئت تحریریه 🔺 ✅دروس اساتید المرسلات https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 ✅ مدرسه مجازی المرسلات https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19 ✅علوم انسانی اسلامی 🔺 🌀 کتاب جام جم اجتهاد eitaa.com/almorsalaat/1723 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
33.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از منظر استاد علی 🔹چیستی روش‌شناسی اجتهاد 🔹جای روش‌شناسی اجتهاد در حوزه علمیه 🔹حضرت امام(ره) در مباحث فقهی به جای اقوال فقها از متن روایات آغاز می‌کنند 🔹حضرت امام در ابتدای بحث به منبع‌یابی برای آن مسئله می پردازند و منبع‌یابی روش خاص خود را دارد ▫️منبع: @almorsalaat 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
المرسلات
#یادداشت و #مشاورۀ_مجازی 💢عدم تقدّم حکمت سینوی بر حکمت متعالیه در سیر فراگیری علم فلسفه 🔰مشاور: ع
💢 فهم هر علمی متفرع بر فهم پیوندهای موجود بین گزاره های آن علم است 🔰مشاور: عباس افروزی 🆔: @A_Afrouzi133 ♻️ پست حاضر سوال یکی از کاربران کانال است با مشاور محترم حجت الاسلام عباس افروزی درمورد چگونگی تاثیر تقریر نویسی بر قوی شدن ذهن و پی بردن به پیوندهای مغفول بین گزاره ها 🌀 : سلام علیکم، با تشکر از یادداشت ها و مشاوره های مشاورین کانال خوبتان، نسبت به یادداشتی که درمورد شیوۀ تقریر نویسی نوشته بودید، قسمتی از آن نوشته را نتوانستم خوب بفهمم، اگر امکان دارد کمی بیشتر توضیح دهید.👇 🔹آن قسمت: «اگر قواعد و زمان تقریر نویسی درست مراعات شود، حین پیاده کردن اطلاعات ذهن، حلقه و زنجیره هایی که سابقا بین تک مساله ها به خاطر عدم توجه و التفات وجود داشته و به آسانی آن ها را متصل می کرده، مفقود می شود. و چگونگی اتصال تک تک زنجیره ها مورد سؤال ذهن قرار می گیرد. که در این حالت مطالب در ذهن جدا جدا و به صورت جزیره جزیره در می آیند». ؟؟ 🔶 : علیکم السلام. ممنون، لطفت دارید. چشم، دیگر دوستان هم نارسا بودن آن پست را تذکر داده بودند. ان شاء الله قسمتی را که فرمودید کمی شرح می دهم. 🔸ببینید تک تک گزاره های هر علم (چه علوم حوزوی چه غیر حوزوری) با هم پیوند عمیقی داشته و جزیره جزیره و جدا جدا نیستند. اساسا به خاطر همان پیوند است که ذیل یک علم واحد جمع شده و حد مرز خود را از دیگر علوم نگه داشته است. نتیجه اش این می شود که علم نحو، غیر از علم صرف است و علم صرف غیر از علم بلاغت. هر سه غیر از علم فقه است. و هر کدام غیر از علم فلسفه است و .... . لذا هر علمی و مرز و حریم معیّن دارند. که این حریم به خاطر اتصال و پیوندی که مسائل علوم هست به وجود آمده. 🔅از این رو فهم درست و کامل گزاره های هر علم، تنها و تنها زمانی ممکن است که اتصال و پیوند بین تک تک آن گزاره ها و چگونگی ارتباط زنجیره واری آن ها، در ذهن متعلّم نقش ببنید و آن را خوب بفهمد. 🔹حال، متعلّم وقتی مطلبی از استاد خود فرا می گیرد، به اشتباه گمان می کند که مطلب را کامل فهمیده و درک کرده است. بلکه سر مباحثه هم درمورد آن مطلب، داد سخن داده و به خوبی آن را بیان کرده و دفاع می کند. 🔻اما، غافل از اینکه با سرعت زیاد از آن حلقه و زنجیره ای که قرار بوده به عنوان حدوسط، گزاره های زنجیره وار علم را پیوند دهد، عبور کرده است. یا اساسا آن حلقه متصله را نفهمیده یا به شکل صحیحی تصورش نکرده. 🔸اما وقتی وارد حیات خلوت ذهن خود شده و خیلی ریلکس بدون حالت تدافعی -با رعایت آداب تقریر نویسی- عزم خود را بر پرینت گرفتن مطالب ذهنی خود بر روی کاعذ جزم کند، گام به گام درد فقدان آن حقله های مغفوله نهاد ناآرامش را می لرزاند. و با دیدی نافذ به عدم پیوند و جزیره جزیره شدن گزاره های بنشسته بر صفحات تقریر پی می برد. 🔹اینجا است که مقرّر به آن گمان اشتباه خود درمورد فهم صحیح و کامل مطالب پی می برد (تبدیل جهل مرکب به جهل بسیط). 👌اگر متعلّم اینگونه تقریر نویسی -که در ابتدای امر به کام نفس تلخ است- را ادامه دهد، علاوه بر فهم صحیح مطالب علم مورد نظر، از قدرت تفکّری بالا و دقیقی برخوردار خواهد شد. ان شاء الله 🌐 @almorsalaat
: انسان شناسی قرآنی 🔰استاد علی فرحانی 👈 ارائه شده برای اساتید دانشگاه قم 🔹سال 94-95 🔸تعداد: 8 جلسه ✅ استاد در این جلسات بر اساس آیات قرآن پس از تبیین هرم هستی، به جایگاه انسان در هستی می پردازند و انسان شناسی قرآنی را تبیین می نمایند. 📌 لینک دانلود👇👇👇 🆔 http://ostadfarhani.ir/maaref/ensandarghoran/ @almorsalaat
♨️اسلام شناس واقعی کیست؟ 🔰امام خمینی (ره) 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🔅 مع الأسف اسلام هميشه مبتلا بوده به اين يك طرف ديدنها؛ هميشه مبتلا بوده. اينكه در روايت است كه اسلام غريب است، از اول غريب بوده و الآن هم غريب است، براى اينكه غريب آن است كه نمى شناسند او را. در يك جامعه اى هست او، اما نمى شناسند. نمى شناسند اسلام را. هيچ وقت شناخته نشده به آن طورى كه بايد باشد. هميشه يك ورق را گرفته اند، آن ورق ديگر را حذفش كرده اند؛ يا مخالفت با آن كرده اند. 🔅 يك مدت زيادى گرفتار عرفا ما بوديم، اسلام گرفتار عرفا بود. آنها خدمتشان خوب بود؛ اما گرفتارى براى اين بود كه همه چيز را برمى گردانند به آن ور. هر آيه اى دستشان مى آمد مى رفت آن طرف. مثل تفسير ملا عبد الرزاق. خوب بسيار مرد دانشمندى، بسيار مرد با فضيلتى [است] اما همه قرآن را برگردانده به آن طرف؛ كأنّه قرآن با اين كارها كار ندارد. 🔅 يك وقت هم گرفتار شديم به يك دسته ديگرى كه همه معنويات را برمى گردانند به اين، اصلًا به معنويات كار ندارند؛ كأنّه اسلام آمده براى اينكه [دنيا را بگيرد] اسلام هم طريقه اش مثل هيتلر كه او آمد كه دنياگيرى كند و كشورگشايى كند، اسلام هم آمده كشورگشايى كند! عرض مى كنم هر چه مربوط به زندگى است و هر چه مربوط به طبيعت است و هر چه اينها را گرفته اند؛ هر چه معنويات است برگردانده اند به اين طرف. 🔅 بعضى از تفسيرها، بعضى از اشخاصى كه مى خواهند اظهار فضيلت مثلًا بكنند، ملاحظه كنيد همه مسائل را برگردانده اند به اين آب و خاك؛ همه چيز را فداى حيوانيت كرده اند. عرفا همه چيز را فداى انسانيت كرده اند، خوب، باز او، باز او اما اينها غفلت از آن كرده اند. 🔅 اسلام همه چيز [است] آقا. اسلام آمده انسان درست كند و انسان همه چيز است؛ همه عالم است انسان. آن كه مربّى انسان است بايد همه عالم را آشنا بر آن باشد و انسان را به همه مراتب آن آشنا باشد تا بتواند اين انسان را به مدارجى كه دارد برساند؛ اسلام را به همه جهاتش بشناسد. 🔅 يكى مى آيد چهار تا از جنگهاى اسلام را بررسى مى كند، بعد مى شود اسلامشناس! خوب، تو جنگ شناسى، از اسلام بگو من اين ورقش را مى شناسم. فقيه حق ندارد بگويد كه من اسلام شناسم. فقيه بايد بگويد من فقه شناسم، من فقه اسلام را مى شناسم؛ آنى كه از همه بهتر مى داند همان است كه فقه اسلام را مى داند. فيلسوف حق ندارد بگويد من اسلام شناسم، اين بگويد من يك قسمى از مثلًا معقولات اسلام را ادراك كردم. آن هم كه حكومت اسلامى را بررسى كرده و اطلاع پيدا كرده كه وضع حكومت چه بوده، او حق ندارد بگويد من اسلام شناسم، بگو من حكومت اسلام شناسم. 🔅ادعاى اسلام شناسى جز براى آن كه همه جهات اسلام را بداند چه جورى است و همه مراتب معنويت اسلام و ماديت اسلام را بداند آن مى تواند بگويد من اسلام شناسم. 🔅 على ابن ابي طالب اسلام شناس بود، در عملش هم آن طور بود كه عملش هم اعجاز است، يك موجود[ى]، يك معجزه اى بود. و لهذا مى بينيد كه فقها حضرت امير را از خودشان مى دانند، خطبا هم از خودشان مى دانند، پهلوانها هم از خودشان مى دانند؛ زورخانه كارها هم از خودشان. زورخانه كارها وقتى اينجا مى آيند، همه دم از على است؛ شما هم همين طور. يك موجود اعجوبه اى بوده است كه همه كس او را از خودش مى دانسته، از همه بوده و از هيچ كدام نبوده. از همه بوده، براى اينكه هر كدام يك جهت على را توجه به آن داشته، آن كه خوب توجه دارد، از اين جهت، از آن جهتش از شما هم بوده، از اين جهتش از يك دسته ديگر هم بوده. نبوده، از باب اينكه يك جهت نبوده، همه چيز بوده، كى هست كه همه چيز باشد. 📚 صحیفه امام، ج۸، ص ۵۳۰ @almorsalaat
💢امروز نوبت اسلام است/ وظیفه امروز ما برپا کردن است. @almorsalaat 👇👇
المرسلات
💢امروز نوبت اسلام است/ وظیفه امروز ما برپا کردن #تمدن_اسلامی است. @almorsalaat 👇👇
💢امروز نوبت اسلام است/ وظیفه امروز ما برپا کردن است. 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۴/۱۰/۸ ⚡️امروز، امّت اسلامی تنها این نیست که به یادبود ولادت پیغمبر یا بعثت پیغمبر جشن برپا کند؛ این کار کوچک و کمی است نسبت به آنچه او است. دنیای اسلام امروز دارد مثل خود اسلام و مثل خود پیغمبر، روحی در این دنیا بدمد، فضای جدیدی ایجاد کند، راه تازه‌ای را باز کند. ما به این پدیده‌ای که در انتظار آن هستیم میگوییم . ⚡️ما باید دنبال تمدّن نوین اسلامی باشیم برای بشریّت؛ این تفاوت اساسی دارد با آنچه قدرتها درباره‌ی بشریّت فکر میکنند و عمل میکنند؛ این به‌معنای تصرّف سرزمین‌ها نیست؛ این به‌معنای تجاوز به حقوق ملّتها نیست؛ این به‌معنای تحمیل اخلاق و فرهنگ خود بر دیگر ملّتها نیست؛ این به‌معنای عرضه کردن هدیّه‌ی الهی به ملّتها است، تا ملّتها با اختیار خود، با انتخاب خود، با تشخیص خود راه درست را انتخاب کنند. راهی که امروز قدرتهای جهان ملّتها را به آن راه کشانده‌اند، راه غلط و راه گمراهی است. این امروز ما است. ⚡️یک روزی مردم اروپا با استفاده از دانش مسلمین و فلسفه‌ی مسلمین توانستند از این دانش و فلسفه استفاده کنند و یک تمدّنی را برای خودشان شالوده‌ریزی کنند. این تمدّن البتّه بود. از قرن شانزدهم و هفدهم میلادی اروپایی‌ها شروع کردند به شالوده‌ریزی یک ، و چون مادّی بود از ابزارهای گوناگون بی‌محابا استفاده کردند؛ [از طرفی‌] به سمت استعمار رفتند، به سمت مغلوب کردن ملّتها رفتند، به سمت غارت کردن ثروت ملّتها رفتند؛ از یک طرف هم خودشان را در درون تقویت کردند با علم و با فنّاوری و با تجربه، و این را بر عالم بشریّت حاکم کردند. این کاری بوده است که اروپایی‌ها در طول چهار پنج قرن انجام دادند. ⚡️این تمدّنی که آنها به دنیا عرضه کردند، جلوه‌های زیبایی از فنّاوری و سرعت و سهولت و ابزارهای زندگی را در اختیار مردم گذاشت امّا خوشبختی انسانها را تأمین نکرد، عدالت را برقرار نکرد؛ بعکس، بر فرق عدالت کوبید، ملّتهایی را اسیر کرد، ملّتهایی را فقیر کرد، ملّتهایی را تحقیر کرد؛ در درون خود هم دچار تضادها شد، از لحاظ اخلاقی فاسد شدند، از لحاظ معنوی پوک و پوچ شدند. امروز خود غربی‌ها به این معنا گواهی میدهند. یک سیاستمدار برجسته‌ی غربی به من گفت دنیای ما دنیای پوچ و پوکی است و این را حس میکنیم. راست میگوید؛ این تمدّن ظاهر پُرزرق‌وبرقی داشت امّا باطن خطرناکی برای بشریّت داشت. امروز تضادهای خود را دارد نشان میدهد؛ در آمریکا یک‌جور، در اروپا یک‌جور، در مناطق تحت سلطه‌ی اینها در سراسر دنیا هم یک‌جور. ⚡️ نوبت ما است، امروز نوبت اسلام است . وَ تِلکَ الاَیّامُ نُداوِلُها بَینَ النّاس؛ امروز نوبت مسلمین است که با همّت خود، تمدّن نوین اسلامی را شالوده‌ریزی کنند. همچنان‌که اروپایی‌ها آن‌روز از دانش مسلمین استفاده کردند، از تجربه‌ی مسلمین استفاده کردند، از فلسفه‌ی مسلمین استفاده کردند، ما [هم] امروز از جهان استفاده میکنیم، از موجود جهانی استفاده میکنیم برای برپا کردن تمدّن اسلامی، منتها با روح اسلامی و با روح . این وظیفه‌ی امروز ما است. @almorsalaat
chegoone-az-ostad-bi-niaz-shavim.mp3
953.8K
⁉️چگونه درس بخوانیم که از استاد بی نیاز شویم؟ 🔰 استاد علی فرحانی 💠گزیده ای از بیانات استاد در جلسه تدریس کفایه امسال در مدرسه فقهی امام باقر (ع) @almorsalaat