🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش سیزدهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♦️ بررسی #جریان_روشنفکری دفتر تبلیغات
🔹 رویکرد روشنفکری و #نواندیشی_دینی دفتر تبلیغات در دو سرفصل «عملكرد» و «نشریات و مجلات» مورد بررسی و کنکاش قرار میگیرد.
1️⃣ #عملكرد
🔹1.2. دلجویی از صاحب کتاب #شهید_جاوید
🔸 مرحوم #صالحی_نجف_آبادی یکی از چهرههای بسیار حاشیهساز در عرصه فکر و قلم است که با انتشار کتاب #شهیدجاوید مطرح و مشهور شد.
🔸 او با تردید در علم امام به حقایق عالم و تفسیر قیام #امام_حسین (علیه السلام) با این مبنا، با موج وسیعی از انتقادات و جوابیهها روبرو شد.
🔸 وی بعد از انقلاب نیز با نگارش کتاب "#ولایت_فقیه_حکومت_صالحان" موجب براشفتگی دلسوزان نظام و #انقلاب به ویژه حضرت امام میشود.
🔸 وی در این کتاب به شدت از ولایت انتخابی فقیه و نقش مردم در مشروعیتدهی به آن، حمایت میکند. هنگامی که این کتاب به رؤیت حضرت امام (ره) میرسد، دستور میدهد که این کتاب باید #خمیر شود.
🔺 نکته بسیار مهم و غیر قابل اغماض در این رابطه انتشار این کتاب توسط دفتر تبلیغات است. دفتر تبلیغاتی که با هدف نشر و گسترش مبانی انقلاب و مواضع حضرت امام(ره) تأسیس شد.
🔺 جالبتر از انتشار کتاب حکومت صالحان توسط دفتر تبلیغات، مواجهه بعدی برخی از اعضای دفتر با ایشان است. جعفری گیلانی که عضو هیئت مدیره دفتر است، اذعان دارد مرحوم صالحی از این برخورد حضرت امام(ره) رنجیده خاطر میشود، لذا ایشان را به دفتر تبلیغات آوردیم تا هم دلجویی از ایشان بشود و هم بتوان با این کار کمکی به مرحوم هاشمی در تنظیم تفسیر راهنما کرده باشیم.
🔺 #جعفری_گیلانی در این خصوص میگوید: «من آن زمان مجلس در خدمت ایشان (مرحوم #هاشمیرفسنجانی) بودم اما با دفتر تبلیغات هم ارتباط داشتم و چند روز در هفته را اینجا بودم.
🔸 یک روز آقای #عبایی (از مسئولین دفتر تبلیغات) آمد و گفت که برویم پیش آقای هاشمی، رفتیم و ایشان هم ناهار ما را در مجلس نگه داشت. در آنجا گفت فلانی غصه دل من این است که نمیدانم این یادداشتهایی که در زندان تهیه کردم را چه کار کنم، خودم هم نمیرسم. بعد چند نفر از رفقا را اسم برد که به فلانی دادم نتوانست کاری بکند، به فلانی دادم نتوانست کاری بکند. چه کار کنم؟
🔸 بنده به ایشان گفتم بده به من تا برای شما تنظیم کنم. رفت و یک کارتن را بغل کرد و بیست و یک دفتر و فیش را کنار اتاقش گذاشت و ما هم برداشتیم و آوردیم قم و این #مرکز_فرهنگ_قرآن ما از برکت آن ملاقات و آن جریان به وجود آمد. عدهای از دوستان را آنجا جمع کردیم تا آن فیشها را تنظیم کنند.
🔸 رفتم سراغ آشیخ نعمتالله صالحی، نویسنده کتاب شهید جاوید که پس از آن جریان منزوی شده بود. کما این که کتاب دیگری نوشته بود به نام حکومت صالحان، این را انتشارات ما چاپ کرده بود، بعد امام که دیده بود، دستور داده بود که آن را #خمیر کنید، خمیر کردیم. او رنجیده شده بود.
🔸 ایشان را آوردیم یک اتاق به او دادیم با امکانات که اصلاً تصورش را نمیکرد. بالاخره ایشان با این که مریض بود اما جدی کار کرد و در واقع تکمیل فرهنگ قرآن و #تفسیر_راهنما از برکت وجود ایشان است».
🔸 بها دادن به مرحوم صالحی كه با انتشار کتابهایی مانند شهید جاوید و حکومت صالحان در طیف روشنفکری درآمده بود آن هم با رفتار تندی که #حضرت_امام (ره) نسبت به کتاب حکومت صالحان داشتند و دستور خمیر کردن آن را صادر کرده بودند همه مؤید این مطلب است که دفتر تبلیغات گرچه در ابتدای تشکیل هدفش انتشار افکار حضرت امام(ره) بود اما هرچه جلوتر میرود این هدف بیشتر به شعار شباهت پیدا میکند تا تحقق عینی در عرصه عمل. از همین رو شکاف و زاویه دفتر تبلیغات با افکار و اندیشه حضرت امام روز به روز بیشتر میشد.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش هشتم
🔸 #میرزا_ملکم_خان
♦️ #سفیر رشوهگیر
🔻 این #روشنفکر غربزده، بیشرمانه #وابستگی_سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران را به غرب توصیه میکند. به نظر او «ما حق اختراع نداریم و باید از صنایع باروت گرفته تا کفشدوزی، از غربیان سرمشق بگیریم…» و «ملل یوروپ هر قدر که در کارخانجات فلزات ترقی کردهاند، صد مراتب بیشتر در این کارخانجات انسانی پیش رفتهاند.»
🔻 بنابراین، او راه نجات کشور را در وابستگی بی چون و چرا به #استعمارگران_غربی میداند و بدگمانی دولت، علما و مردم ایران به استعمارگران و کمپانیهای خارجی را سد راه پیشرفت کشور اعلام میکند؛ آنجا که می نویسد:
🔻 بدگمانی و احتراز ما از کمپانیهای خارجه تا امروز، دلیل بی علمی و سد آبادی ایران بوده، باید از روی اطمینان علم این سدها را برداشت …. کمپانیها بدون امتیازات دولتی به ایران نخواهند آمد. دولت ایران هر قدر که بتواند باید به کمپانیهای خارجه امتیاز دهد.
🔻 دولت ایران باید خیلی متشکر باشد و خوشوقت باشد که کمپانیهای خارجه با احتمال #منافع بسیار مهم، سرمایههای مادی و علمی خود را بیاورند.
🔻 ملکم خان در دوره #ناصرالدین_شاه، دو بار مورد خشم پادشاه قرار گرفت: بار اول به دلیل تأسیس فراموشخانه و دوم، به سبب دریافت رشوه.
🔻 بار اول دستگیر شد و به #عراق تبعید گردید؛ ولی با وساطت میرزا حسین خان مشیرالدوله (سپهسالار) مورد عفو قرار گرفت و #سفیر ایران در مصر شد.
🔻 او پس از انتصاب #مشیرالدوله به وزارت خارجه و سپس صدارت اعظمی، ابتدا به عنوان مشاور وی و سپس سفیر ایران در #انگلیس منصوب شد.
🔻 در همین زمان، پس از دریافت چهل هزار لیره رشوه به تهران احضار گردید که از آمدن امتناع ورزید و با وساطت دوستانش، پنج سال دیگر سمت خود را حفظ کرد.
🔻 وی همچنین مقدمات اعطای #قراردادرویتر را فراهم ساخت و برای تامین مخارج سفر سوم شاه به اروپا به ناصرالدین شاه پیشنهاد داد که قرارداد #لاتاری (بخت آزمایی) را به شرکتی انگلیسی بدهد که با توجه به مخالفتها در ایران، این قرار داد امضا نشد و آبروریزی برای شاه را در پی داشت؛ از این رو ملکم خان از چشم شاه افتاد.
🔻 پس از مرگ ناصرالدین شاه و در دوران مظفرالدین شاه، ملکم سفیر ایران در #ایتالیا (رم) شد و تا پایان عمر در سال ۱۹۰۸م. در این سمت باقی ماند و در همان جا درگذشت.
🔻برخی منابع نیز مرگ او را در ۷۲ سالگی در #سوئیس نوشتهاند. ملكم در روزنامه قانون، که پس از مورد خشم قرار گرفتن ناصرالدین شاه در لندن منتشر میکرد، به انتقاد شدید از حکومت استبدادی #قاجار میپرداخت و معتقد بود این نظام حکومتی باید تغییر کند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4166
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش نخست
🔰 حامیِ بنیصدر
🔸 سید حسین خمینی تنها فرزند ذکور #سیدمصطفی_خمینی و نوه سید روح الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و #مرتضی_حائری_یزدی است. وی در سال ۱۳۳۸ در تهران متولد شد و دارای ۳ فرزند به نامهای مهدی، محمد، على است.
🔸 بهمن ۵۷ بود که طبق معمول بسیاری از مردم برای دیدار با #امام_خمینی (ره) به مدرسه رفاه رفته بودند که صدای بلند مشاجره از اتاق امام خمینی به گوش رسید.
🔸 شخصی یکریز در حال انتقاد از عملکرد بعضی از جریانهای انقلابی و از سویی دیگر حمایت از #بنی_صدر بود. حجت الاسلام خلخالی به سرعت به اتاق امام وارد شدند و شخص مذکور را به زحمت سوار ماشین کردند.
🔸 انحراف و بیتقوایی سید حسین بر امام چون روز نمایان شده بود. چند روز بعد امام در نامهای #فعالیت_سیاسی را بر سید حسین خمینی #حرام اعلام نمود. امام ورود یک چنین افرادی را به سیاست برای کشور خطرناک میدیدند و مثل همیشه پیش بینی امام درست از آب در آمد.
🔸 سید حسین خمینی هنگام انقلاب اسلامی در عنفوان جوانی قرار داشت و با سرنگونی رژیم مخلوع #شاه از #نجف به ایران بازگشت، وی از همان ابتدا در طیف ابوالحسن بنیصدر و حامیان مجاهدین خلق قرار گرفت و حتی در مقابل چهرههایی نظیر علی اکبر #هاشمی_رفسنجانی، #صادق_خلخالی و عبدالرحیم #ربانی_شیرازی موضعگیری نمود.
🔸 حمایت وی از سازمان آنقدر شدت یافت که وی در اردیبهشت ماه ۱۳۶۰ و در کوران تیره شدن روابط بنیصدر و #مجاهدین_خلق با امام (ره) و به طبع آن عزل بنیصدر، طی یک سخنرانی در مشهد از بنی صدر حمایت نموده و به انتقاد از #دکتر_بهشتی و علی اکبر هاشمی رفسنجانی و توهین به #محمدجواد_باهنر پرداخت.
🔸 هاشمی در کتاب خاطرات خود با عنوان عبور از بحران درباره این ماجرا چنین مینویسد: «ساعت هفت صبح جلسه هیئت رئیسه داشتیم؛ در آن جلسه، سخنرانی پریروز حسین آقای خمینی در مشهد مطرح و به همه مطبوعات اطلاع داده شد که حرفهای او را ننویسند.
🔹 ظهر، احمد آقای خمینی و آقای صانعی ناهار را مهمان من بودند؛ در مورد حسین آقا و صحبتهای مشهد بحث شد؛ باید به هر نحو که شده سعی کنیم که محفوظ بماند؛ برخورد را صلاح ندانستیم و راه ارشاد را پیشنهاد کردیم.»
🔸 سید حسین از سال ۱۳۸۴ به کشور بازگشته است و در حال حاضر در شهر #قم تحت نظارت است، اما از ادعاها و رفتار عجیب خود دست برنداشته و باز هم در ادامه جنگ روانی خود مدعی شده است که میخواهد اسنادی را از چگونگی کشته شدن پدرش – لابد به دست پدربزرگش یا اطرافیان او- منتشر کند!
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213
🆔 @asbaat_ir
#لوح_نگاشت| راه اندازی شبکه عظیم تبلیغاتی
💠 امام خامنه ای: #حضرت_عسکری (علیهالسلام) در همان شهر #سامرا، که در واقع مثل یک پادگان بود توانسته بودند با یک #شبکهی_عظیم_تبلیغاتی و تعلیماتی این همه #ارتباطات را با سرتاسر دنیای اسلام تنظیم کنند. فقط این نبود که مسائل نماز و روزه یا طهارت و نجاسات را جواب بدهند؛ در موضع «امام» با همان معنای اسلامىِ خودش قرار میگرفتند و با مردم حرف میزدند.»
🗓 ۱۳۸۲/۲/۲۰
🆔 @asbaat_ir
💢 #شیطان_پرستی و عوامل ورود آن در ایران/ بخش هفتم
🔰 زمينهها وعوامل جذب جوانان
🔺 بدون شک جذب افراد و گروهها به يک تفکر خاص، ريشه در يکسری زمينهها دارد. گرايش برخی جوانان ايرانی به شيطانپرستی نيز از اين قاعده مستثنی نيست.
🔺 سهم زمينههايی مانند: هيجانخواهی، آزادیخواهی، نا آگاهی، مدگرايی، رفاه و بیدردی، انگيزه سياسی و ابراز مخالفت و در نهايت افول معنويت را نيز نمیتوان در اين امر ناديده گرفت.
🔺 مروری کوتاه بر اخبار و اطلاعات موجود در مورد پيروان اين تفکر، يکی از راههای مناسب براي تيپشناسی اين افراد است.
🔺 کمتر ماهی است که اخباری در مورد دستگيری کسانی از طرفداران اين تفکر در رسانهها منتشر نشود.
🔺 اطلاع از اخبار برگزاری پارتیها و جشنهای نامتعارف و ديدن تصوير کسانيکه بازداشت شدهاند، کمک خوبی جهت شناخت تيپ اين افراد است.
🔺 آنچه از سر جمع گزارشها به دست میآيد، بيانگر آن است که معمول اين افراد، از اقشار مرفه جامعه هستند که دغدغه مادی ندارند. #مرفهين بیدردی که در قالب گروههای زير قابل دستهبندی هستند:
1⃣ تحصيلکردگان و سرخوردگان اجتماعی خارج از کشور که عمدتا دچار خسارت و شکستهای سنگين مادی و معنوی شدهاند.
2⃣ فرزندان #منافقان فراری، سلطنتطلبها، مفسدان اقتصادی رژيم #پهلوی که قبل و بعد از انقلاب موفق به فرار از کشور و محاکمه انقلابی شدند.
3⃣ افرادی از خانوادههای بسيار ثروتمند ساکن و مقيم داخل کشور که عمدتا دارای روابط خانوادگی و… با خارج نيز مرتبط میباشند.
4⃣ فعالان حوزه هنر و #موسيقی که با کشورهای ديگر علیالخصوص آمريکا، انگليس، کانادا و استراليا در ارتباط بوده و بنا به دلايل شغلی و حرفهای به اين کشورها مسافرتهای متعددی داشتهاند.
5⃣ جاسوسان فرهنگی سازمانهای اطلاعاتی و امنيتی #آمريکا و رژيم صهيونيستی که با هدف استحاله #فرهنگی وارد کشور شدند. براي نمونه در يک #پارتی در اطراف کرج که ۹۰ نفر دستگير شدند، همگی از اين نوع افراد بودند.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سکولارشدن_حوزهها_آرزوی_دیرینه_دشمنان/ بخش پنجم
📝 #یادداشت| بدبین کردن حوزه نسبت به #نظام_اسلامی از سیاستهای #سلطه_گران جهانی
🔸 در قرون گذشته نيز روند «جداسازی دين از سياست» و «تضاد بين دين و علم» شتاب فزايندهای به خود گرفت.
🔸 اين روند به ويژه در يك قرن اخير به اوج خود رسيد به گونهای كه جوامع اسلامی اين مسئله را تقريباً امری پذيرفته شده تلقی كردند.
🔸 بسياری از متدينين و رهبران مذهبی با همان ذهنيتها و جهان بينی هايی كه به جدايی و تعارض ميان دنيا و آخرت، آسمان و زمين، ماده و معنی، معاش و معاد، عقل و دين، علم و ايمان و عقيده و عمل، متمايل بودند، به طور طبيعی قائل به جدايی #دين از #سياست نيز بودند.
🔸 آنها دين را به اهلش و سياست را هم به اهلش واگذار كرده و با اين سطح از جهان بينی مذهبی، زمينه انزوای دين و حذف نقش آن را در جامعه و جهان اسلام فراهم نموده بودند.
🔸 دقیقا بر همین اساس است که تلاش همه جانبه دشمنان بر جدا ساختن حوزههای علمیه به عنوان اصلیترین منبع تغذیه فکر دینی از سیاست و #حکومت استوار گردیده است.
🔸 به تعبیر مقام معظم رهبری: «سیاست سلطهگران جهانی این بوده و هست که مراکز دانش دین را منزوی، منفعل، بیروحیّه، بیابتکار، وابسته به خود و فارغ از آرمانهای بزرگ کنند.
🔹 آنان را به جدایی دین از سیاست، معتقد و از همگامی دین با تحوّلات شگرف جهانی مأیوس سازند، این ترفند نسبت به حوزههای علمیه، بکار رفته و تأثیراتی نیز کرده بود.»
🔸 به همین جهت است که «میکوشد #حوزه را نسبت به نظام اسلامی بیتفاوت یا بدبین سازد و متقابلاً نظام اسلامی را نسبت به حوزه بیاعتنا یا بیگانه بدارد. هم در حوزه و هم در محیطهای تصمیمگیری مسؤولان نظام، باید با این انگیزهها مقابله و در برابر آنها هشیاری نشان داده شود.»
🔸 دشمنان این کوشش و تلاش را با استفاده از همه امکانات خود مصروف می دارند و از هیچ کاری برای تحقق این آرزوی دیرینه خود غفلت نمی کنند: «امروز بسیاری از همت و پول و ابتکار و طراحی و برنامهریزی استکبار جهانی، مصروف این میشود که ببیند چگونه میتواند همین شما #طلاب و فضلا و علما را از راه راست #انقلاب منحرف کند. برای این کار، پول خرج میکنند. »
🔸 علت این همه سرمایهگذاری نیز کاملا مشخص است؛ از بین بردن اسلام و انقلاب: «میدانند اگر علما، همچنانکه تا امروز پیشگام این انقلاب بودهاند و در صفوف مقدم، در جنگ، در صحنههای انقلابی و در صحنهی سیاست حضور داشتهاند، باز هم حضور داشته باشند، بههیچوجه استکبار نمیتواند با این انقلاب روبهرو بشود. میخواهند این مانع – یعنی شما جامعه علمای اسلام – را از سر راه بردارند. برای این کار، برنامهریزی میکنند.»
🔸 دشمنان به خوبی میدانند که: «اگر روحانیون کشور ما در میدان نبودند و پرچم انقلاب به دوش آنها نبود، این پیروزی بهدست نمیآمد. این را دشمن میداند؛ لذا حقد عظیم او در درجهی اول متوجه اسلام و روحانیت است.»
📝 حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4106
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش چهارم
🎙 #مصاحبه| نباید به حوزه نگاه بسیط داشته باشیم
🔺#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاریفر در پاسخ به این سؤال که آیا نشان دادن و توصیف پراکندگی موجود در حوزه علمیه مضر است و یا اینکه گامی در جهت اصلاح و پیشبرد اهداف آن است؟ گفت: سؤال میکنم: آیا اگر ما گفتیم در حوزه تشتّت هست و افرادی کارهایی در جهت عکس حرکت حوزه انجام میدهند، به حوزه توهین کردهایم؟ دروغ گفتهایم؟ تهمت زدهایم؟
🔺 این تشتت را خیلی منطقی در مورد تمام پدیدهها نشان دادیم، حوزه هم که از آنها خارج نیست. هیچ عالم متقی نمیگوید که هر که در حوزه آمده است پاک است؛ به همین دلیل شیعه از همان ابتدا نظریه #عدالت_صحابه را اساسش را زد. قرآن #منافقان را از اصحاب پیامبر معرفی کرد، تازه گفت که بعضی از اینها اینقدر پیچیده هستند که پیامبر، شما هم آنان را نمیشناسید.
🔺 پس ما قائل به نظریه عدالت صحابه نیستیم، و قائل نیستیم که هر کس آخوند شد و عبا و عمامه گذاشت سالم است، هر که پایش را در حوزه گذاشت سالم است؛ بخصوص وقتی نفاق را بینالمللی ببینیم. اگر قرار است که #آمریکا ما را از بین ببرد، اگر قرار است که #اسرائیل ما را در سطح جهان از بین ببرد، یعنی آنها که ما منافعشان را از بین بردیم، آنها با چه ابزاری بهتر از این به مقابله بیایند؟
🔺 پس هم عوامل و هم انگیزه و داعیه هست؛ آنها داعیه دارند، یعنی چیزی که اینها را دعوت میکند که مهربانتر از مادر شوند، اینها از آن عوامل استفاده میکنند و هر کدام از طریقی ضربه میزنند. من همین دو سه روز پیش یک مقاله کوچکی در شبکههای اجتماعی گذاشتم با عنوان «مغازهداران دونبش را بیشتر بشناسید» که برای مثال یک نمونه میگویم.
🔺 شخصی هم با طیف #قمهزنِ مدّعی ولایتمداری و هم با طیف مدّعی تقریب که زیارت عاشورا، عصمت اهلبیت و علم لدنی را یک طوری میخواهد تخریب کند و زیر سؤال ببرد، این فرد با هر دو طیف، جور است؛ چطور با هر دو جور میشود؟ به تناسب تقریبی،(نه تقریبی شرعی)؛ مواد تهیه میکند و به تناسب این قمهزنها هم برای آنها مواد تهیه میکند.
🔺 حالا با این حرفی که زدم گام اولی که برای مخاطب خودم برداشتم، انگیزه ایجاد کردم، برادران به حوزه #بسیط نگاه نکنیم، خواهران روحانی و طلبه به حوزه بسیط نگاه نکنید؛ یعنی چه؟ یعنی اول ببینید که یک دنیا زمینه تنوع در حوزه هست، همانها که اسم بردم، مثبت، منفی آنها را هم اسم بردم، داعیه تشدید آنها را هم نگاه کنید و بعد نسبت به حوزه قضاوت کنید.
🔺 آیا جریان سکولار هیومنیزم، یا انسانیزم، یا انسانخدایی که سیصد سال است توسط صهیونیستها در سطح جهان تبلیغ میشود، دست از سر حوزه برمیدارد؟ چون آخرین دینی که هنوز تسلیم نشده اسلام است، بخصوص با قرائت #شیعه.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4155
🆔 @asbaat_ir
🔰 هندسه حیات #عالِم_انقلاب_اسلامی/ بخش دوم
🔸 برای برخورداری از یک سبک زندگی #فعال باید طرح و برنامهای مدون داشت. در این زمانه یک #عالم نمیتواند وظایفی یکبعدی و بسیط برای خود تعریف کند بلکه باید به گسترش دایره اثرگذاری خود بیندیشد.
🔸 اساساً باید به این نکته توجه داشت که عمر و حیات یک عالم دینی متعلق به خود او نیست، و او هر قدر عالم و بزرگوار هم باشد، باید خود را سرباز حضرت ولی عصر(عج) دانسته و با معیار رضایت ایشان زندگی کند.
🔸 پیش فرض این نگاره بر اساس مدلی پیشنهادی و مبنایی است که از آن به مدل حیات منظومهای(پنج وجهی) یاد میکنیم.
🔸 یک انسان هر اندازه رشدیافتهتر باشد و سرمایههای وجودی خود را بیشتر بهکار گیرد، نوع کنشهای #اجتماعی او نیز گسترش خواهد یافت. این گسترش دایره فعالیت اجتماعی برای یک عالم دینی، بر اساس میزان رشدهای مورد نیاز برای هر اقدام اجتماعی و بهصورتی گام به گام و مرحله به مرحله صورت میپذیرد.
🔸 یک عالم دینی در شرایط #انقلاب_اسلامی و استقرار حاکمیت دین در ۵ عرصه باید اقدام و نقشآفرینی داشته باشد:
1️⃣ عالم دینی و جامعه اسلامی
2️⃣ عالم دینی و حاکمیت دینی
3️⃣ عالم دینی و حوزههای علمیه
4️⃣ عالم دینی و جامعه جهانی
5️⃣ عالم دینی و جامعه نخبگانی
🔸 محیط پیرامون یک عالم در این شرایط جدید، دیگر محیطی بسیط نبوده و تنها مخاطبان محدود و معینی اطراف او حضور ندارند. در این اوضاع، تنوع نیازها بر اساس تنوع مخاطبان تعیین شده و هر یک باید بههنگام و متناسب پاسخ داده شود.
🔸 آنچه امروزه از سبک حیات و زندگی عالمان دینی مشاهده میکنیم، بر اساس شرایط دههها و بلکه قرنهای گذشته است و کمتر کسی به توسعه اقدامات و فعالیتهای خود اقدام میکند.
🔸 بیپاسخ گذاشتن نیازهای متکثر و متنوع و رو به رشد #جامعه_اسلامی و اضلاع گوناگون آن موجب میشود به لحاظ نظری، #کارآمدی_دین مورد تردید قرار گرفته و به لحاظ عملی، خلأهایی که باید با حضور فیزیکی یا تئوریک عالمان دینی پر میشد، با محتوای غیردینی و گاه ضد دینی پر شده و بهمرور جامعه اسلامی را از مسیر اصلی خود دور و منحرف نماید.
🔸 در این میان نقش عالمان دینی تعیین کننده است چرا که با ایجاد برخی تغییرات سازمانیافته در نوع نگرش خود به مناسبات عالِم دینی با جامعه پیرامونی در فضای انقلاب اسلامی و در مقام بایسته میتوانند بسیاری از کاستیها را جبران نمایند. در ادامه به معرفی هر یک از این ابعاد، ضرورتهای فعالیت و نوع اقدامات مورد نیاز میپردازیم.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام حسین ايزدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1391
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش ششم
🎙 #مصاحبه|حزب الله و حزب أمل دو بال شیعه در لبنان
🔺 حجت الاسلام شاکر
🔹 به طور کلی مدارس را در سه بخش من تقسیمبندی میکنم، یک بخشش که مثل همان مدرسه #شهیداول که زیر نظر علمای فارغالتحصیل #نجف یا به نوعی میتوان گفت علمای منتسب به #حزب_أمل است که البته این حوزهها را تقریباً میتوان گفت که تنها اسمشان حوزه است،.
🔹 همین آقای #شمسالدین مدیر حوزه شهید اول خیلی ناراحت شد از من که تو با چه حقی اینجا نوشتی ضعیف، مگر ما ضعیفیم؟ بعد در همان سفر به من زنگ زد گفت که برادرزاده من پسر علامه مرحوم شمسالدین، میخواهد به حوزه برود، یک زحمتی بکش با آقای بینیاز صحبت کن که بیاید آنجا. این نمونه بارز ضعف حوزههای علمیه زیر نظر نجف است، البته نجف نگوییم، بهتر است بگوییم حزب أمل.
🔹 دلیلش هم برآورد شخصی من است، نمیدانم تا چه حد درست باشد، اینکه به هرحال با توجه به فضای بعد از انقلاب اینها با یک حالت چراغ خاموش، به حاشیه رفتند؛ از دو جهت، یکی که اینها خودشان را نتوانستند با بحثهای روز وفق بدهند.
🔹 مثلاً بحث روز ما امروزه این است که امام زمان ما کیست و یزید زمان کیست؟ مثلاً یزید زمان ما به فرض میگوییم اسرائیل است، یهود است، من باید شاخش را بشکنم.
🔹 اینها مبارزه کردهاند اهل #مقاومت بودهاند شهدای زیادی دادند اما مثل #حزبالله حق مطلب را ادا نکردند، باز تأکید میکنم اینها نه اینکه کوتاه آمدند نه اینکه هیچ کاری نکردند، اینها حق مبارزه با #اسرائیل را مثل حزبالله ادا نکردند.
🔹 وگرنه شهید زیاد دادند، در مقاومت کم نگذاشتند، الآن هم یکی از مُنادیان مبارزه با اسرائیل و بحث خط مقاومت حزب أمل است، الآن #شیعه در #لبنان دو بال دارد، أمل و حزبالله، یعنی اگر نباشد قطعاً نمیتوانند پرواز کنند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4191
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش هشتم
🔰 عادت به حرفهای بی اساس همیشگی
🔺 شیخ علی تهرانی پس از یک دهه، بالاخره سالها پس از پایان جنگ و در سال ۱۳۷۴ خود را در یکی از پاسگاههای مرزی تسلیم نمود و بلافاصله به تهران منتقل شد.
🔺 #دادگاه_ویژه_روحانیت وی را به اتهام همکاری با دشمن در زمان جنگ، صدور فتوا علیه نیروهای انقلابی و تحریک #ارتش_عراق به کشتار مردم ایران محاکمه و وی را محارب تشخیص داد؛ اما با توجه به اینکه شخصا خود را تسلیم نیروهای نظامی ایران کرده بود با تخفیف به بیست سال حبس خارج از محل سکونتش محکوم کرد. شیخ علی تهرانی از کارهای گذشته خود اظهار ندامت کرد و خود را مستوجب اشد مجازات دانست.
🔺 شيخ علی در دادگاه با تاکید بر صحت مواضعش اعتراف کرد: «والله العلی العظيم موحدتر از آقای #خمینی (ره) در جهان هنوز نیامده است» وی در نهایت با وساطت مسئولین نظام اسلامی و انقلابیون از زندان آزاد شد.
🔺 #حسن_یوسفی_اشکوری از شرکت کنندگان در اجلاس ضدانقلابی #کنفرانس_برلین که در سال ۱۳۷۹ دستگیر شد و پس از گذراندن بخشی از کیفر خود آزاد گردید ۱۴ دی ۱۳۸۸ در سایت شخصیاش درباره شیخ علی تهرانی میگوید:
🔸 «پس از انکه در اوایل آذرماه پس از اعلام حکم به بند عمومی منتقل شدم با على تهرانی بیشتر آشنا شده و گفت و گوهایی طولانی در باب مسائل مختلف از جمله درباره خود ایشان با ایشان داشتم… ایشان گلهای از این محکومیت نداشت چرا که ایشان میگفت من در دادگاه به استناد آیاتی (از جمله آیات ۶۰ و ۶۱ سوره احزاب) گفتم من سه بار محکوم به اعدامم و دفاع هم نکردم و با پذیرفتن اتهام و قبول سه بار اعدام دادگاه پایان یافت.»
🔺 شیخ علی تهرانی عادت به زدن حرفهای بی اساس داشته و دارد. وی با بیان سخنانی بی مبنا درباره نحوه و میزان دینداری مردم در جمهوری اسلامی ایران گفته بود:
🔸 «نماز را در کل کشور حدود یک درصد از مردم می خوانند و در آموزش و پرورش و در مدارس بچه ها را گول می زنند و مردم را با استدلال های غلط گمراه میکنند و بعضیها را خانهنشین کردهاند و زمامدار هم در خصوص گمراهی جوانان بیتفاوت است و شاید هم خود زمامدار نداند و شاید خود او هم بگرید… .»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| بازخوانی یک توصیه
💠 #امام_خمینی (ره): همه دستاندرکاران ـ به ویژه #رئیس_جمهور ـ باید از چاپلوسانِ دغلباز و زبانبازان حیلهگر بر حذر باشند و مشاوران خود را از اشخاص سابقه دار که تعهدشان قبل از انقلاب مشهود بوده است، انتخاب کنند. بسا که #منحرفان و #منافقان، خود را با ظاهری آراسته به تقوا جا بزنند و با دست ما به اسلام و کشور اسلامی صدمه زنند.
📚 صحیفه امام، ج 19، ص 370
#ریاست_جمهوری
#مشاوران_امین
#نفوذ
#منافق
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
پاسخِ پرسش دهم اسباط/ بخش نخست
🔟 پرسش دهم:
🔹جایگاه #امامت_جمعه در #نظام_اسلامی تا چه میزان دارای اهمیت است؟
🔹 ائمه جمعه چگونه میتوانند در رسیدن #انقلاب_اسلامی به اهدافش تاثیرگذار باشند؟
🔹 امام جمعه علاوه بر اقامه #نماز، چه کارکردهای دیگری باید داشته باشد؟
🔹 چه راهکارهایی برای تقویت ائمه جمعه میتوان پیشنهاد داد و وظیفه #حوزه_علمیه و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در این زمینه چیست؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر میشوند و به جهت کثرت پاسخها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر میگردد.
1️⃣ ما به امام جمعهها و نمایندههای ولیفقیهِ پیاده احتیاج داریم، در میان مردم باشند، بچههایشان در مدارس دولتی درس بخوانند، خدایی نکرده بیمار شدند بروند بیمارستان همان شهر، گاهی سوار اتوبوس شوند، از بغال، نانوای محله خودشان خرید کنند. امام جمعهِ سواره که مردم شهر او را ندیده باشند، پشت سر او هم نماز نمیخوانند، نفوذ کلام هم ندارد، امام جمعه یک شهر باید فاتحه مردم عادی به ویژه در حاشیه شهر برود، در عروسی مردم فقیر شرکت کند.
2️⃣ دیروز یکی مثل آیت الله مشکینی، آنهم در دوره ترورها نزد حضرت امام میرفتند و گریه میکردند که چرا باید من سوار ماشین ضدگلوله شوم و محافظ داشته باشم، امروز بعضی از امام جمعهها در این دوره امنیت بیش از آنچه وظیفه نظام است، به دنبال محافظ میگردند.
3️⃣ کسی که در جایگاه امامت جمعه ایستاده باید خودش بین خود و خدایش و رجوع به نفسش کلاهش را قاضی کند ببیند مثل ولیفقیه رفتار میکند، زندگی او هم همانند ولیفقیه است، فرزندان او هم مثل فرزندان او هستند، اگر نیست خودش کنار برود و این جایگاه مهم را به دیگری بدهد.
4️⃣ امروز دیگر امام جمعه و نماینده ولیفقیه یک شهر، فقط پدر طلاب و فضلای یک شهر و همنشین بچه حزباللهیها نباید باشد، باید سری به شعرا، فرهنگیان بزند، از بازنشستگان ادارات مختلف به مناسبتهای گوناگون عیادت کند، هنرمندان را فراموش نکند، وضعیت کتاب و کتابخوانی، وضعیت مساجد و حسینیهها، حتی سینماها و تالارها را از نظر فرهنگی رصد کند، باید طبیب دواّر باشد، این کارها امروز فقط از جوانها بر میآید.
5️⃣ رهبر معظم انقلاب، پس از رحلت حضرت امام وقتی در جایگاه ولیفقیه قرار گرفتند، هیچکدام از ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه سابق را به احترام انتخاب امام راحل عزل نکردند، برخی چون آقای طاهری اصفهانی خودشان در مقابل نظام ایستادند و اتفاقا خودشان استعفا دادند و بعضی از آنها هم هنوز هستند مثل آقای نورمفیدی در استان گلستان، معلوم نبود این آقایانی که دم از خط امامی میزنند، اگر کسی از خودشان در این جایگاه قرار میگرفت با نمایندگان ولیفقیه و ائمه جمعه چه کار میکردند، اینها هنگام به قدرت رسیدن در دوم خرداد به آبدارچیها هم رحم نکردند.
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام (ره)/ بخش نخست
💠 تحریف شخصیت #امام_خمینی (ره)
🔺 تحریف امام واژهای است که چند سالی در سپهر اندیشه سیاسی ایران مورد توجه پژوهشگران تاریخ #انقلاب_اسلامی قرار گرفته است البته قریب بیست سال است که #مقام_معظم_رهبری در مناسبتهای مختلف نسبت به تحریف شخصیت و راه حضرت امام هشدار دادهاند، ایشان میفرمایند:
🔸 «اگر ملّت ایران بخواهد به آن هدفها برسد، بخواهد این راه را ادامه بدهد، باید راه امام بزرگوار را درست بشناسد، اصول او را درست بشناسد، نگذارد شخصیّت امام را تحریف کنند، که تحریف شخصیّت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملّت ایران است».
🔺 ایشان تاکید میکنند: «در داخل هم بعضی ندانسته، بعضی هم دانسته [شخصیّت امام را] تحریف میکردند؛ حتّی زمان حیات خود امام. هر حرفی را که بهنظرشان پسندیده بود، به امام نسبت میدادند؛ در حالیکه ارتباطی به امام نداشت. بعد از رحلت امام هم همین جریان ادامه داشته است؛ حتّی تا آنجاییکه بعضی حرفها و بعضی اظهارات، امام را به صورت یک آدم #لیبرال که هیچ قید و شرطی در رفتار او در زمینههای سیاسی، حتّی در زمینههای فکری و فرهنگی وجود ندارد معرّفی میکنند؛ این هم به شدّت غلط و خلاف واقع است».
🔺 مقام معظم رهبری ملاک راه امام و خط امام را تبیین درست اندیشه و راه امام میدانند و میفرمایند: «مواضع امام بایستی به طور روشن و واضح – همان طور که خود او گفت، همان طور که خود او نوشت – تبیین شود؛ این ملاک راه امام و #خط_امام و صراط مستقیم انقلاب است».
🔺 اینکه چرا رهبر معظم انقلاب در سالهای مختلف نسبت به تحریف مبانی حضرت امام هشدار دادهاند و از آن احساس خطر کردهاند، نشان از اهمیت فراوان این موضوع دارد لذا در جای خود باید به طور مفصل بررسی شود که چه افراد و چه جریانهایی و با چه اهدافی به دنبال تحریف اندیشههای نورانی حضرت امام بوده و هستند و راههای مقالبه با آنها چیست.
🔺 ما در یادداشتهای پیشرو بر موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام تمرکز خواهیم داشت و به بررسی عملکرد آن خواهیم پرداخت چرا که این موسسه در ابتدا که به دستور حضرت امام شکل گرفت قرار بود به تنظیم و نشر آثار ایشان بپردازد و به وضعیت آشفتهی انتشار بیانات حضرت امام در جامعه پایان دهد و مرجعی برای رفع اختلاف برداشتها و منبعی مطمئن برای ارجاعات سخنان و فرامین حضرت امام باشد لذا لازم است مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد تا مشخص گردد به چه میزان به رسالت خود عمل نموده است.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4292
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری پس از انقلاب اسلامی/ بخش نخست
💠 حس رقابت با حضرت امام
🔸 پس از انقلاب، شریعتمداری، خود را در ظاهر همراه با انقلاب نشان داد و تا جایی پیش رفت که به صورت، ضمنی (و نه صراحتا) خود را صاحب انقلاب میدانست و #امام_خمینی را احتمالا فردی تصور میکرد که از جریان به وجود آمده، بهره میبرد!
🔸 شریعتمداری دشمنی خود را با امام خمینی و یارانش، حفظ کرده بود، فرهاد بهبهانی، از اعضای جمعیت دفاع از آزادی و از افراد نزدیک به #نهضت_آزادی میگوید:
🔹 «در اوایل تشکیل جمع هیئت امنا (جمعیت دفاع از آزادی) ما یک سری تماسها با آیت الله شریعتمداری برقرار کرده بودیم. به خاطر میآورم که آیت الله شریعتمداری، خود، اعتراضش عليه اوضاع از ما بیشتر بود و صریحا به ما گفت: آقایان باید بنشینند و فکری کنند که کار مملکت از دست آخوند خارج شود … .»
🔸 آقای شریعتمداری علاوه بر نزدیکی به #جبهه_ملی و #بختیار، انگیزه دیگری نیز برای شرکت در توطئه علیه #انقلاب_اسلامی داشت و آن حس رقابت شدید با امام و بغض نسبت به ایشان بود و چون قدرت گرفتن نظام بر مبنای شرع را باعث قدرت گرفتن امام میدانست، با اقداماتی که نظام دینی را در جامعه تضعیف بنماید موافقت مینمود.
🔸 شریعتمداری در جریان تصویب #قانون_اساسی، مخالفت خود را با نحوه تصویب آن اعلام داشت و مانعی در برابر شکلگیری قانون اساسی محسوب میشد اما با قاطعیت امام، از موضع خود عقبنشینی کرد و مخالفت خود با تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی را پس گرفت.
🔸 موضوع دیگری که شریعتمداری را در برابر امام خمینی و جمهوری اسلامی قرار داد، غائله #آذربایجان و #حزب_جمهوری_خلق_مسلمان آذربایجان بود.
🔸 به دنبال اعلام موجودیت #حزب_جمهوری_اسلامی در ۱۳۵۷/۱۱/۱۹ که مؤسسین آن (شهید مظلوم دکتر بهشتی، حجج اسلام خامنهای، موسوی اردبیلی، باهنر و هاشمی رفسنجانی) از حمایت مؤثر امام خمینی برخوردار بودند، در روز ۵۷/۱۲/۲۴، حزب جمهوری خلق مسلمان که حمایت شریعتمداری را پشت خود داشت اعلام موجودیت کرد و ظاهرا پرچمی مقابل حزب جمهوری اسلامی و رهبری امام خمینی از سوی جبهه مخالف به زمین کوبیده شد.
🔸 شریعتمداری خود را در حال رقابت با امام خمینی میدید و سعی میکرد از همه ابزارها برای گسترش نفوذ و افزایش دامنه اعتبارش استفاده نماید.
🔸 حزب خلق مسلمان، تحت حمایت صریح آیت الله شریعتمداری به فعالیتهای ضد انقلابی و جداییطلبانه در آذربایجان ادامه میداد. در مهمترین اقدام، صداوسیمای آذربایجان به تصرف این حزب در آمد و سایر نهادهای دولتی را نیز تهدید و یا تصرف نمودند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4230
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
9️⃣ پاسخِ پرسش نهم اسباط/ بخش دوم و پایانی
◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش نهم:
6️⃣ تعجب اینجاست با وجود مدرسه های علمیه و مساجد و حسینیه های بسیار در برخی از استان ها، نمی دانیم چرا بعضی ها وقتی به امامت جمعه یک منطقه می رسند دوباره به فکر ساختن مساجد و حسینیه و مدرسه علمیه می افتند آن هم در موقعی که فشار اقتصادی روی مردم است و می شود جای دیگر آنها را صرف کرد و یا به رونق بخشیدن به همین مراکز اهتمام بورزند. واقعا وظیفه امام جمعه ساختن مسجد است یا نماز خوان کردن مردم، پرورش طلبه است یا ساختن حوزه علمیه الآن به اندازه کافی در برخی از شهرها مسجد و مدرسه هست، بزرگان قبلی نمازخوان درست می کردند، همان نماز خوان ها به فکر مسجد و حوزه علمیه می افتادند.
7️⃣ شورای سیاستگذاری ائمه جمعه باید فکری برای استقلال مالی آنها داشته باشد نه فقط برای آنها بولتن که بعضاً اطلاعات سوخته و روزنامه ای است بفرستد و یا برای مناسبت ها مطلبی چاپ کند، ائمه جمعه نیاز به حمایت های ویژه دارند، حمایت هایی چون گوشزد کردن به مسئولان و استانداران و تفهیم آنان به این نکته که وجود نماینده ولی فقیه و امام جمعه هر منطقه نظام را از خطرهای بزرگی چون قومیت گرایی و نزاع های قبیله ای و شکل گیری رانت های حزبی محفوظ می دارد آن هم به دلیل دیندار بودن مردم و ارادت آنها به روحانیت.
8️⃣ کم کردن نفوذ و جلوگیری از گسترش نفوذ نمایندگان ولی فقیه و امام جمعه های استان ها و شهرستان ها از زمان آقای هاشمی رفسنجانی در دوران سازندگی شروع شد تا قدرت استاندارن و فرمانداران بیشتر شود، البته آنها در جاهایی که امام جمعه ها و نمایندگان ولی فقیه قدرتمندی چون شهدای محراب وجود داشتند موفق به این کار نشدند ولی شیب به سمتی رفت تا آنها را یا در تنگنا قرار دهند و یا وابسته دولت کنند. در چند سال گذشته با نصب امام جمعه های جوان و انقلابی و ساده زیست توسط رهبر معظم انقلاب، ما شاهد امام جمعه ها و نمایندگان ولی فقیه ساده زیست، مردمی و انقلابی هستیم.
9️⃣ خدا رحمت کند مرحوم عراقچی همدانی، معلم اخلاق حوزه علمیه قم که مزارشان کنار مزار علامه طباطبائی در صحن حضرت معصومه (سلام الله علیها) است، می فرمودند: «وقتی انقلاب پیروز شد، برای امامت جمعه و نمایندگانی ولی فقیه در همدان حضرت امام فرموده بودند، خود طلاب و فضلای همدانی یکی را انتخاب کنند و معرفی کنند، طلاب و فضلای همدانی به من و مرحوم موسوی همدانی رسیدند که باید يکی از ما انتخاب شوند، من نزد مرحوم موسوی همدانی رسیدم، به ایشان گفتم بیا در جنبه های مختلف به خود و دیگری نمره بدهیم نمرات را جمع کردیم، ایشان نمره بیشتر آوردند ایشان نماینده حضرت امام و امام جمعه همدان شد، بعدها معلوم شد، آن نمره ها و انتخاب درست بود.
🔟 ائمه جمعه زمانی می توانند در راستای رسیدن انقلاب به اهداف قدم بردارند که چند ویژگی داشته باشند
۱ . وابسته به هیچ گروه و حزبی نباشند.
۲ . اهل دنیا و مال و ثروت و مقام نباشند .
۳ . جوان، پویا، شجاع، پاک، با سواد باشد.
۴ . طریقه معاشرت با مردم را بلد باشد.
۵ . پشتوانه قوی از جانب شورای سیاست گذاری داشته باشد.
۶ . جهادی اقدام نماید.
۷ . در صورت تبدیل شدن به روز مرگی حتما بعد حداکثر ۶ سال تغییر پیدا کند.
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| حاكم اسلامی بايد مردمی باشد
آيت الله #سيدجعفرمرتضی_عاملی (ره):
🔺 در دین اسلام امام و پیامبر شخصیتهایی منزوی از مردم و زندگی آنان نیستند؛ طوری که از مردم خواسته شده باشد که فقط تقدیسشان کنند و به آنان تبرک جویند.
🔺 امام و پیامبر این گونه نیستند که در جایگاه مقدسی قرار داشته باشند و مردم فقط امر و نهیهایشان را دریافت کنند؛ جایگاهی که نزدیک شدن به آن برای مردم ممنوع باشد؛ مگر اینکه بخواهند اظهار کوچکی و خشوع نمایند یا از اشراقات فرشتهگونه ایشان – که فرصت کوتاهی برای نگاه کردن ارادتمندانه ایجاد میکند – بهره ببرند و خیلی زود دوباره به پشت پردههای خفا باز گردند و در پوششی رازگونه مخفی شوند.
🔺 اینگونه نیست که پردههایی از ابهام و معما در اطراف امام و پیامبر وجود داشته باشند. آنها خود را در جنگلهای تودرتوی توهم و خیال پنهان نکردهاند؛ بلکه امام و پیامبر ، مردان تلاش و کوشش هستند؛ با مردم زندگی میکنند؛ بین آنها به سر میبرند و حتی میتوان گفت به نزدیکترین شکل ممکن میان مردم هستند.
🔺 مردم آنها را میبینند و مستقیم و بدون هیچ واسطهای با ایشان تعامل میکنند و هر ریز و درشتی را از آنها فرا میگیرند و تمام حرکات و سکناتشان را به دقت از نظر میگذرانند، میتوان گفت به همین دلیل است که خداوند آنان را اسوه و پیشوا قرار داده است و چون از هر عیب و نقصی که موجب خجالتشان شود مبرا هستند، چیزی را از مردم مخفی نمیکنند؛ مگر آنچه را خداوند مخفی کردن آن را بر او و بر سایر مردم واجب فرموده باشد که البته این پنهان کردن هم از سر تعبد و دیانت است و با هدف حفظ مصونیت و سلامت عمومی جامعه صورت میگیرد این حضور دائمی و شفاف امام يا پیامبر، لازمه مأموریت ایشان در جامعه است. مأموریتی که میتوان از آن با این تعابیر یاد کرد هدایت امت.
🔺 اصلاح و رتق و فتق امور جامعه؛ راهنمایی مردم به خیر، صلاح، موفقیت و رستگاری؛ زمینهسازی برای جلوگیری از تجاوز اشرار و اوباش؛ تربیت شخصیت مردم به گونهای که بتوانند رفتار خود را کنترل کنند و به نفس خود مسلط شوند و از طغیان هوسها، شهوات و غرایزشان جلوگیری کنند و آنها را در مسیر خیر و صلاح به کار گیرند؛ ایجاد امکانات و مقدماتی که مردم در سایه آن بتوانند آیندهای درخشان و پربار را پایهریزی کنند؛ آیندهای که خیرات و برکات در آن جوشان و فراوان است و برترین و ارزشمندترین اهداف در آن محقق میشوند؛ آیندهای که شیرینترین و روشنترین آرزوها در آن به وقوع میپیوندند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4304
🆔 @asbaat_ir