💠 زندگانی خود نوشت آیت الله #سیدمحمدرضا_طاهائی_میبدی
🔹 اینجانب سیّد محمد رضا طاهائی میبُدی فرزند مرحوم سیّد علی فرزند سیّد جعفر -عفی الله عنی و عنهما- هستم که هم اکنون به سیّد محمد رضا میبدی مشهور میباشم .
🔹 من از همان اوان کودکی روحانیت را دوست میداشتم و هوای طلبگی در سر می پروراندم تا خاطرهیی در قلبم درخشید، روانم را روشن و راهم را مشخص کرد - شاید اینهم از نیات پاک مرحوم پدرم بوده باشد که خیلی میل داشت من روحانی بشوم .
🔹 به هر حال به دنبال این هدف مقدس حرکت کردم و با تماس با بعضی از روحانیون در مصلای یزد و مدرسه خان قسمتی از مقدمات را در آنجا گذرانیدم سپس از آنجا به قم و تهران رفتم و در حضرت عبدالعظیم به محضر مرحوم شیخ #محمدتقی_بافقی قدس سرّه الشریف رسیّدم مدتی از انفاس قدسی و فیوضات معنوی ایشان بهرهمند میشدم البته درس ادبیاتی هم خدمت ایشان داشتم.
🔹 سپس به قم باز گشتم و در مدرسه #دارالشفاء اقامت گزیدم در این زمان حوزه علمیه بوسیله آیات حاج سیّدمحمدتقی #خوانساری و حاج سیّدمحمد #حجت و حاج سیّدصدرالدین #صدر رضوان الله تعالی علیهم اداره میشد، در آنجا ماندم.
🔹 حوزه علمیه در وضع بدی بسر میبرد و فشارهای عمّال #پهلوی عرصه را بر #روحانیت تنگ کرده بود و بویژه درباره طلاب تازه وارد حساسیت بیشتری نشان میداند، اذیّت و آزار میکردند در این اوضاع نامساعد و شرائط سخت کار به جائی رسید که دیگر ادامه تحصیل در آنجا برایم امکان نداشت از این رو با نداشتن ساز و برگ راه و نبودن راه عادی بسوی عراق که پرندهیی از مرزها عبور نمیکرد با عزم راسخ و توکل به خدای عزیر به قصد #نجف اشرف علی مشّرفه آلاف التحیه و السلام از #قم حرکت کردم که برای گریز از چنین خطری گزیری جز این نداشتم و برای رسیدن به چنین هدف والایی جای دیگری نمیپنداشتم.
🔹 صبح روز جمعه وارد نجف اشرف شدم و پس از زیارت مرقد مطهر مولی امیرالمؤمنین برای سکونت جویای مدرسه شدم مرا به مدرسه قزوینیها که نزدیک حرم شریف بود هدایت کردند چند نفر روحانی سالمند را در مدرسه دیدم از یکی پرسیدم اینجا اطاق خالی دارد؟ گفت همه اطاقها خالی است هر کدام را که میخواهی بگیر!
🔹 براستی از این لحاظ زمان عجیبی بود، مردم به #فقه و روحانیت به هیچ وجه رغبتی نداشتند، مدرسه خالی بود و کسی میل به طلبگی نداشت، در نجف اشرف جز همان روحانیون سالمند و سالخورده و شماری ناچیز از طلاب جوان که بیشتر فرزندان همان روحانیون بزرگوار بودند کس دیگری دیده نمیشد و برایشان بسی جای تعجب بود که کسی از ایران برای طلبگی بیاید، به هر حال خیلی گرم گرفتند و بقدر توانشان پذیرائی کردند، من در آنجا اطاقی گرفتم ولی اطاقی بود و دیگر هیچ.
🗓 به مناسبت رحلت آیت الله سیدمحمدرضا طاهایی میبدی
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش 3
🔰 عدم ورود نشست به مسائل سیاسی
🔺 یکی از مهمترین انتقادات به نشست دورهای، عدم ورود به مسائل سیاسی است. اینکه در کشور رخدادهای سیاسی متعددی در حال اتفاق است و نشست هیچ گونه موضع گیری خاصی نسبت به آنها ندارد. برخی این عدم ورود به مسائل سیاسی را برخاسته از نگاه عدم باور به دخالت روحانیت در سیاست دانستهاند.
برخی دیگر این انتقاد را از منظر دیگری مطرح میکنند و می گویند چرا برخی اعضای نشست در مسائل سیاسی خاص وارد میشوند و از جریانات خاصی حمایت یا انتقاد میکنند. نوعی ورود سیاسی که شائبهی حمایت از برخی جریانهای سیاسی غیر انقلابی را تشدید میکند.
و حال آنکه داشتن نگاه فراجناحی و صنفی به ماهیت نشست به خودی خود مانعی ندارد اما نباید به معنای فقدان خط و مرز و اصول فکری و سیاسی روشن باشد.
اینکه ما بپذیریم در مجموعه تحت هدایت ما هر کسی با هر گرایش سیاسیای حضور داشته باشد و این حضور نوعی تأیید وی به شمار آید با کدامیک از اصول سیاسی اسلام سازگار است؟
یک مجموعه میتواند رسالت خود را امور صنفی قرار دهد ولی بر اصول و خط قرمزهای نظام اسلامی نیز پافشاری و تأکید نماید. مگر مقام معظم رهبری برای همه جریانهای سیاسی نقش پدری ندارند؟ و در جلسات بیت رهبری تندترین افراد جناح چپ و راست حاضر نمیشوند؟
اما با این حال ایشان با صراحت اصول و مبانی خود را بیان میکند تا خط قرمزها روشن شود و به فراموشی سپرده نشود. پس تأکید بر خطوط قرمز تنافی با فراجناحی بودن ندارد و اینکه ما موضعی نمیگیریم تا فراجناحی باشیم مغالطهای بیش نیست.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 بررسی شخصیت #هادی_غفاری/ بخش 6
🔰 کارخانه جوراب استارلایت هدیه میرحسین موسوی به غفاری
🔺 کارخانه جوراب استارلایت که از جمله کارخانجات بزرگ و سود ده در دوران رژیم #شاهنشاهی در ایران بود، بعد از پیروزی انقلاب مصادره شد و به #جوراب_آسيا تغییر نام داد.
🔺 میرحسین موسوی نخست وزیر وقت پس از این اقدام، آن را به هادی غفاری از دوستان نزدیک خود هدیه کرد تا در آمد آن، صرف ترویج فرهنگ اسلامی شود.
🔺 این اقدام همان دوران نیز واکنشهای فراوانی را به وجود آورد. #بنیادفرهنگی_الهادی تأسیس و ساختمان عظیم نبش #خیابان_دماوند (ایستگاه #قاسم_آباد) از ماحصل اداره این کارخانه احداث و به هادی غفاری تعلق گرفت.
🔺 هرچند غفاری پس از مدتی، بنای پشت کردن به ارزشهای اولیه انقلاب را داشت اما هرچه بود، حاضر به واگذاری جوراب آسیا به فرد دیگری نشد، تا اینکه بر اثر سوءمدیریت وی و نزدیکانش، بالاخره این کارخانه بزرگ، رو به زیاندهی نهاد و مدیران غیرمتخصص آن نیز تصمیم به تصفیه شرکت برای حل مشکلات گرفتند.
🔺 مدیران کارخانه با تضییع حقوق کارگران، فضایی بسیار مسموم را در آن شرکت به وجود آورده به طوری که #کارگران با هجوم به هادی غفاری چنان #مضروبش ساختند که بسیاری از استخوانهای بدنش دچار شکستگی شد و چندین ماه بستری بود! سپس آگهی تصفیه این شرکت بزرگ که روزی خرج این افراد را به نام اقدامات فرهنگی میداد، در روزنامههای کثیرالانتشار به چاپ رسید.
ادامه دارد…
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4815
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
💠 علما و روحانیون در برابر #رژیم_پهلوی/ بخش 3
🔰 حمایت #شهید_مدرس از #قاجاریه
🔺 مدرس هر چند از #رضاخان در پست وزارت جنگ پشتیبانی کرد و نیز به دلایلی از رسیدن او به فرماندهی کل قوا حمایت نمود، ولی به طور کلی با اقتدار بیش از حد رضاخان مخالف بود.
🔺 از این رو در مجلس و خارج از آن به عنوان مهمترین مخالف رضاخان شناخته میشد و در جریان جمهوریخواهی نیز رهبری مخالفان را بر عهده داشت.
🔺 مدرس به دلایل متعددی از احمد شاه و رژیم قاجار دفاع میکرد و میکوشید تا آخرین پادشاه قاجار را به استفاده از نیروهای بالقوه خود ترغیب نماید.
🔺 از این رو نقشه بسیار محرمانهای طراحی کرد تا اینکه بتواند #احمدشاه فرنگ رفته را به کشور بازگرداند و با قدرت او در مقابل رضاخان ایستادگی نماید.
🔺 رحیمزاده صفوی حامل پیام و نامه مدرس به احمدشاه حقایق بسیار مهمی از این طرح را در اواخر آذر ماه ۱۳۰۳ به اطلاع احمد شاه رساند. از آنجا که در گفتگوی او با احمد شاه نکاتی از انگیزههای مدرس در حمایت از قاجاریه و مخالفت با رضاخان بیان شده، بهتر میتوان به عمق اندیشههای مدرس پی برد.
🔺 مدرس در پیام خود به احمد شاه در ابتدا علت حمایت از او را اینگونه بیان کرده است: «غرض آن است که هرگاه مقصود دیگران از تغییر رژیم در ایران تنها عبارت از این بود که اعليحضرت را از سلطنت برکنار سازند و دیگری را بر تخت نشانند، من که مدرس هستم صریحا میگویم که به مبارزه نمیپرداختم.
🔸 اما بر من ثابت است که مقصود دیگران در حال حاضر تغییر رژیم حقیقی است با تمام معنای آن، و تغییر رژیم در تمام شعب اجتماعی و سیاسی، یعنی تغییر تمام آن چیزهایی که… باعث انتظام رشتههای مختلف حیات ملی ما بوده و همان چیزها بوده است که ایرانی را از سختترین مخاطرات خلاصی بخشیده است.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4925
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #حوزه_سکولار/ بخش 5
📝 #یادداشت| معنای صحیح سیاسی بودن طلاب
🔺 #رهبر_معظم_انقلاب بر سیاسی بودن #روحانیت تاکید مینمایند. ایشان به سیره بزرگان دین و علمای #مجاهد اشاره میکنند و نتیجه میگیرند که حوزه باید صبغه سیاسی خود را حفظ کند. لزوم سیاسی بودن طلاب و آگاهیهای سیاسی حوزویان بارها از سوی ایشان مورد تاکید قرار گرفته است:
🔹 «حوزههای علمیه بایستی از سیاست هرگز دور نمانند. #طلاب باید آگاهی سیاسی پیدا کنند. مبادا جریانهای سیاسی روز، بر ذهن طلاب در حوزه علمیه سبقت بگیرند. طلاب باید در فضای سیاسی حضور داشته باشند؛ بلکه جلوتر از زمان باشند و فکر سیاسی روشن داشته باشند؛ کما اینکه علمایی که فکر سیاسی روشن داشتند، مفید بودند.»
🔺 از نگاه ایشان: «طلبه نمیتواند و نباید فقط به مطالعه در #حجره بسنده کند بلکه بسیار مهم و ضروری است که از مسائل #داخلی و #جهانی، جریانهای سیاسی، منفذهای احتمالی #نفوذ_دشمن و دیگر مسائل مهم، به خوبی آگاه باشد.»
🔺 در این میان باید معنای دخالت روحانیت در سیاست و سیاسی بودن طلاب و روحانیان نیز به درستی تبیین شود. آیا سیاسی بودن طلاب به معنای سیاسی کاری و سیاست بازی است؟ آیا به معنای محدود شدن آنان در حصار باندبازیها و جناحبندیهای معمول جامعه است؟
🔺 معظمله به این پرسش اینگونه پاسخ میدهند: «یکى از چیزهایى که براى ما خیلى مهم است، مسئلهى «ارتباط با سیاست» است …. باید سیاسى باشید؛ منتها نه به معناى ورود در #باندها و #جناح_هاى سیاسى؛ نه به معناى ملعبه و آلت دست شدن این یا آن حزب یا گروه سیاسى، یا سیاستبازان حرفهاى؛ این مطلقاً مورد نظر نیست؛ بلکه به معناى آگاهى سیاسى، قدرت تحلیل سیاسى، داشتن #قطب_نماى سالم سیاسى که جهت را درست نشان بدهد.»
✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4919
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش 19 💠 پشتوانه #مالی دفتر تبلیغات 2️⃣ اموال مص
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش 20
💠 پشتوانه #مالی دفتر تبلیغات
2️⃣ اموال مصادرهای
🔺 ب- اموال #رژیم_شاه
🔸 با گذشت 6 سال از تأسیس دفتر تبلیغات و اضافه شدن مراکز و متعلقات و نشریات به مجموعه مذکور، دفتر متحمل پرداخت هزینههای گزاف و خارج از توان خویش شد.
🔸 لذا #عبائی_خراسانی به عنوان سرپرست دفتر تبلیغات نامهای در تاریخ 30 بهمن ماه 1364 به حضرت امام(ره) می نویسد و با ارائه راه حل تأمین مخارج دفتر از طریق اموال بدست آمده از عوامل رژیم شاه، از حضرت امام(ره) تقاضای تأمین بخشی از هزینههای دفتر از این طریق را دارد.
🔸 وی در بخشی از این نامه آورده است: «دفتر تبلیغات اسلامی (قم) در رابطه با تحکیم مبانی جمهوری اسلامی و دولت مورد تأیید حضرتعالی و تقویت جبهه های حق علیه باطل و نشر معارف اسلامی بویژه در مناطق صد درصد محروم و انجام امور تحقیقاتی و فرهنگی و آموزشی و غیره، گامهای مثبتی برداشته و همواره مرهون عنایات حضرتعالی بوده و هزینۀ خود را همه ساله از آن حضرت و مقدار معتنابهی از دولت دریافت نموده است.
🔹 اینک با توجه به اینکه دفتر تا حد امکان باید خودکفا باشد و از بودجۀ دولتی بی نیاز گردد، در صورت صلاحدید اجازه فرموده دادگاههای انقلاب اسلامی از اموال شاه معدوم و وابستگانش به دفتر تبلیغات اسلامی قم نیز تخصیص دهند.»
🔸 حضرت امام با این درخواست با یک شرط موافقت میکنند و آن اینکه تنها به مقدار رفع ضرورت از این اموال استفاده شود. متن پاسخ امام به این شرح است:
بسمه تعالی
مجازند از آن اموال برای این امر مهم به مقدار #رفع_ضرورت دفتر تبلیغات اسلامی به این دفتر تحویل دهند.
30 / 11 / 64
روح الله الموسوی الخمینی
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
33.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #فیلم| سخنرانی آيت الله #سيدمحمدرضا_طاهائی_میبدی در خصوص اهمیت و ضرورت تبلیغ و وظايف مبلغان
#تبلیغ
#مبلغ
#روحانیت
#اسباط
🗓 به مناسبت رحلت آيت الله میبدی (ره)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 جریانشناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام(ره)/ بخش 15
💠 مانور تجمل!!!
🔸 #محمدعلی_انصاری در بخش دیگری از جوابیه مفصلش (پیرامون انتقادات از زرق و برق حرم حضرت امام)، نشان میدهد که افکار و دیدگاههای وی دچار تغییر شده است. وی فاصله گرفتن خود از آرمانهای انقلاب اسلامی و نگاه امام راحل به #ساده_زیستی و حمایت از #محرومین و #مستضعفین را این گونه افشا و اظهار میکند:
🔻 « #حرم_امام شعب ابی طالب نیست، خانه مردم است. ما هرگز برای کاری که انجام دادهایم سر هیچ کس منت نداریم ولی مردم عزیز ما به خوبی آگاهند که در مسیر احیای این منطقه که فاقد کمترین امکانی بوده است و در ایجاد شرایط اقامت حداقلی، و امکانات اولیه چه مشکلات و رنجها دیدهایم و البته تا رسیدن به نقطه مطلوب راه طولانی در پیش داریم …
🔻 مگر #امام_خمینی که رحلت کرده است از اینها استفاده میکند که شما آن را مخالف با فرهنگ ساده زیستی امام دانسته اید؟ این مردم با کرامت و بزرگوار، زائرین امام و میهمانان حرم امام هستند که برای زیارت و گذران شبی و ساعاتی با خانوادههای خویش در محیطی امن و سالم به اینجا آمدهاند با کدام منطق ما میتوانیم بگوییم چون امام خمینی در زندگیاش ساده زیست بوده است وجود این امکانات در کنار حرمش در تضاد با فرهنگ اوست؟».
🔸 روشن است این گونه سخنان انصاری، همچون نظریه #مانور_تجمل یکی از مسئولین سابق _برای توجیه رواج تجملات غیر ضروری در دولت خود_ انحراف آشکار از اصول #انقلاب_اسلامی و بنیانگذار آن است و زنگ خطری است برای حرم امام و موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام.
ادامه دارد …
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4911
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #انقلاب_و_روشنفکران/ بخش 4
💠 بیگانگی با مردم
🔺 واقعیت این است که روشنفکران ما در عصر پهلوی فاقد پایگاه مردمی بودند و به دلیل حمایت مالی #رژیم_پهلوی و رفاهی که از این رهگذر به دست آورده بودند، بیشتر از اینکه در اندیشه منافع مردم محروم باشند، در جهت حفظ رژیم از رهگذر فریب گروههای فعال بودند.
🔺 #محمد_درخشش، رییس جامعه فرهنگیان و وزیر فرهنگ کابینه #علی_امینی خود اذعان بر نداشتن پایگاه این طیف در میان مردم دارد و مینویسد: «اندیشمندان و روشنفکران ما هیچگاه و در هیچ زمانی کوچکترین پایگاهی در بین تودههای مردم نداشتهاند. زیرا آنها همواره به صورت یک طبقه ممتاز و تافته جدا بافته خرج خود را از خرج تودههای مردم جدا ساختهاند.
🔹 به همین دلیل آنچه میگویند و مینویسند در محدوده دید و افکار و تامین منافع طبقاتی خویش است و مشهورترین نوشتههای نویسندگان بنام، کوچکترین جاذبهای برای توده مردم ندارد. مردم حتی معروفترین نویسندگان و اهل قلم را نمیشناسند. زیرا در ایران اصولا نویسنده مردمی وجود ندارد…»
🔺 در میان اعترافات ناگزیر درخشش این نکته هم قابل اعتنا و تأمل است که وی روشنفکران را به این سبب که به جای تکیه بر مردم، امید و نگاهشان به قدرتهای بیگانه است، مورد انتقاد و شماتت قرار میدهد و میافزاید:
🔹 «… اساسیترین راز و پشتوانه ملل آزاد شده از بند #استبداد، تشکل و اتحاد يکپارچه آنها و اتکاء به نیروی سرنوشتساز خود، به جای #وابستگی و تسلیم… به سیاستهای خارجی بوده است. لازمه چنین اتحاد و تشکلی نیز برخورداری رهبران و هادیان جامعه از اعتماد و حمایت تودههاست و ... آقای #خمینی با درک این واقعیت بود که با بیاعتنایی و پشت کردن به روشنفکران چپ و راست و میانهرو ملی، با شعار و فریاد حمایت از #مستضعفان به بسیج تودهها توفیق یافت … .»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4939
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش 17
💠 جریانها و ویژگیهای #مکتب_عرفانی_اصفهان/ قسمت 6
3️⃣ عرفان زاهدانه (فقیهان زاهد)
🔺 فقیهان زاهد در اصفهان
🔹 فقیهان زاهد در اصفهان نیز از جایگاه مهمی برخوردار بودند و از جمله آنان میتوان به حاجی #کرباسی، سیدمحمدباقر #شفتی، صاحب حاشیه، شیخ محمدعلی هزارجریبی، ملاحسینعلی تویسرکانی، میرسیدحسن مدرس، شیخ محمدحسین نجفی، صاحب روضات، میرزا ابوالمعالی کلباسی، سیدمحمد باقر #درچه_ای، شیخ محمدتقی نجفی معروف به آقانجفی و سید زینالعابدین طباطبایی ابرقویی اشاره کرد.
🔹 همه این افراد صاحب کشف و کرامات بوده و برخی از آنها نزد عارفان بزرگی شاگردی کرده و دستور مراقبه گرفته بودند؛ برای مثال حاجی کرباسی که احیاگر حوزه اصفهان در قرن سیزدهم هجری به شمار میرود و از مخالفان #صوفیه بوده است، خود دستپرورده آقامحمد #بیدآبادی است و برنامه سلوکی و اذکار و اورادی از عارف بیدآبادی گرفته و چنان که مشهور است صاحب کرامات بسیاری بوده است؛ از جمله این موارد نماز استسقای حاجی است که هنوز در بین مردم اصفهان نقل میشود.
🔹 سیدحجت الاسلام نیز از «بکائین» زمان و صاحب مکاشفات و کرامات بوده و با برخی از اهل دل ارتباط داشته است. میرسیدحسن مدرس نیز مدتها در نجف اشرف به ریاضت و مراقبه نفس مشغول بود و خود مورد توجه خواص از اهل دل و باطن بوده است.
🔹 شیخ محمدتقی نجفی ایوان کیفی صاحب حاشیه که از بزرگان فقها و اصولیان قرن سیزدهم است، نیز پنهانی با برخی از اهل دل مانند درویش کافی نجفآبادی ارتباط داشته است.
🔹 نواده او معروف به آقانجفی هم با آنکه در عرصههای سیاسی فعالیت بسیاری داشت، مدتی را در نجف نزد سیدعلی آقا #شوشتری دستور ذکر و مراقبه دریافت کرد.
🔹 به گفته خود آقانجفی پس از مدتی که بدون استاد مشغول رياضتهای معنوی بوده، هاتفی در خواب او را به محضر آقا سیدعلی شوشتری راهنمایی میکند.
🔹 گفته شده که به آقا سیدعلی شوشتری نیز برای دستگیری از وی از عالم غیب اشارهای شده بود. ختمهای بسیاری را آقانجفی از آقا سیدعلی شوشتری در کتاب مفتاح السعادة نقل کرده است که نشان دهنده استفاده معنوی آقانجفی از این استاد عرفان شیعه است.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4984
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش دهم
🔰 جوابیه به #روزنامه_شرق 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش دهم
🔰 جوابیه به #روزنامه_شرق
🔺 پس از مصاحبه حجت الاسلام غرویان با روزنامه شرق موجی از نگرانی و تأسف اندیشمندان اسلامی و دلسوزان و علاقهمندان به مبانی اصیل اسلام نسبت به مباحث مطرح شده، ايجاد شد. از همین رو غرویان به فاصله کمتر از 10 روز جهت رفع شبهات و نگرانیها جوابيهای به مدیر مسئول روزنامه شرق نوشت و درخواست كرد آن را در روزنامه شرق منتشر كند، متن جوابيه به اين شرح است::
بسمه تعالی
حضور جناب آقای مهدی رحمانیان، صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه شرق
🔺 با سلام و تحیت و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان
🔺 از آنجا که مصاحبه و گفتگوی اینجانب در تاریخ های یازدهم و دوازدهم آبان 1383 در روزنامه شرق ناقص بچاپ رسیده و دخل و تصرفاتی در آن صورت گرفته است، لازم دیدم یادداشت حاضر را به حضورتان ارسال نمایم تا در روزنامه شرق به چاپ رسانید. باشد که ابهامات پدید آمده در برخی اذهان برطرف گردد. با تشکر
1️⃣ انگیزه بنده از طرح مباحث، صرفا جنبه علمی و فرهنگی داشته و هرگز جنبه سیاسی، گروهی و حزبی بر له یا علیه کسی نداشته است و اینجانب هر گونه سوء استفاده از این گفتگو را توسط هر شخص و گروهی که باشد، محکوم دانسته، خلاف عقل، شرع، وجدان و قانون میدانم و فردای قیامت مؤاخذه خواهم کرد.
2️⃣ اینجانب شخصاً مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دام ظله الوارف را در حال حاضر اعلم فقها نسبت به مسائل سیاسی، اجتماعی و حقوقی و ... اسلام میدانم و به فتاوای ایشان همچون قانون نگاه میکنم و در مسائل ارث، دیه، فرزند خواندگی و امثال اینها، آراء و فتاوای معظمله را بر خود و دیگران لازم الاتباع میشمارم.
3️⃣ اینجانب به پیروی از مقام معظم رهبری (دام عزه) بر این عقیدهام که جنبش نرمافزاری و تولید علم میبایست متکی بر منطق و بدور از هواهای نفسانی و اغراض سیاسی در فضاهای کاملا علمی و با حضور کارشناسان و خبرگان هر رشته در حوزه و دانشگاه انجام پذیرد و غلبه سیاستزدگی و سیاستبازی بر محیطهای علمی را امری مضر و خطرناک میدانم.
4️⃣ اینجانب با کمال تواضع و صراحت از پیشگاه همه دلسوزان اسلام و انقلاب بویژه بزرگانی که با ملاحظه این گفتگوی مخدوش، خاطر شریفشان مکدر گشته پوزش میطلبم و از خدای بزرگ عزت و سربلندی اسلام و مسلمین را در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهانم. والسلام علی من اتبع الهدی.
قم- محسن غرویان، 83/8/21
🔺 پس از انتشار این پاسخ، جامعه مدرسین در گزارش ویژهای که در 26 آبان همان سال منتشر کرد این پاسخها را قانع کننده ندانست و يادآورشد: پاسخ ایشان رافع شبهات طرح شده و برطرف کننده ترویج برخی از دیدگاههای منسوخ دهه 60 که مروج #فقه_پویا به معنای خاص خود بودند و با بحثهای بیفایده #فقه_سنتی_جواهری و فقه پویا را در مقابل یکدیگر قرار میدادند، نمیباشد (اگر چه این اندیشههای منسوخ از سوی برخی به اصطلاح مدعیان #مرجعیت در قالب اندیشههای نو نیز طرح میگردد) و به طور کلی باید توجه داشت ورود نسنجیده و نپخته به اینگونه بحثها نه تنها موجبات سوء استفاده #مغرضین را فراهم مینماید که زنگ خطری است برای اساتید مبرز حوزه و آشنا به #مبانی اصیل اسلام ناب که اشراف و نظارت خویش را در حوزه اندیشه اصیل اسلامی گسترش دهند تا #معارف_اسلامی دچار سلایق شخصی و احیانا طرح نسنجیده و نپخته نگردد.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #کلیپ| اقامه نماز جمعه این هفته تهران به امامت #امام_خامنه_ای
💠 #امام_خامنه_ای: بنده در منبر نماز جمعه در خطبهای که در حکم نماز است حقایق را باید بیان کنم
#نماز_جمعه
#عبادی_سیاسی
#قرارگاه_فرهنگی
#مصلای_امام_خمینی_تهران
#اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان
🎙 مصاحبه با حجت الاسلام #ابوالحسن_نواب/ بخش 7
🔰 حجت الاسلام نواب از اساتید #انقلابی استفاده نمیکند!!!
🔸 حجت الاسلام نواب درخصوص دستاوردهای دانشگاه ادیان در زمینه تعامل با مذاهب و ادیان دیگر گفت: آنقدر تقاضا برای شناخت تشیع به دانشگاه ادیان زیاد است که ما توان پاسخگویی به این حجم وسیع از تقاضا را نداریم.
🔸 شش دوره شیعهشناسی در این دانشگاه برگزار کردهایم؛ از دانشگاههای جهان اساتید را برای آشنایی با مذهب تشیع دعوت میکنیم تا در دورهای کوتاه مدت شیعهشناسی را فرا بگیرند؛ از کشورهای کانادا، #آمریکا، اروپا، #انگلیس، فرانسه، آلمان، آفریقای جنوبی، ژاپن، استرالیا و دیگر کشورها میآیند.
🔸 اساتید با پول خودشان به #فرودگاه_امام_خمینی (ره) میآیند، هزار دلار هم به حساب ما برای شرکت در دوره واریز میکنند؛ ضمن اینکه 24 ساعت شیعهشناسی به آنها درس میدهیم، به شهرهای اصفهان، شیراز، مشهد، یزد هم برای گردش میروند؛ مقید هم هستیم که با اساتید طلبه معمم که به زبان انگلیسی نِیتیو (native بدون لهجه) کلاسها برگزار شود.
🔺 البته نکته قابل توجهی که اینجا باید گفت، این است که اساتید مدعو غالبا انقلابی نیستند؛ چراکه یکی از دانش آموختگان دانشگاه ادیان درباره نگاه متفاوت آقای نواب به اساتید و تقسیم آنها به افراد دُگم و یا باز میگوید: «از نگاه آقای نواب استادهایی که من و شما آنها را شیعه #انقلابی مینامیم، آدمهای #دُگم_اندیشی هستند، و میگوید اگر در میان آنها آدمهای باز پیدا کنم، از آنها استفاده میکنم، ولی معمولاً آدمهایی که #باز هستند در این طیف پیدا میشود.» (متن گفتگو در آرشیو «پایگاه تخصصی اسباط» موجود است)
ادامه دارد ...
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش 13 و پایانی
🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب
3️⃣1️⃣ «سند سیزدهم»
🔹نشست منافقین در #ایتالیا
🔸 طبق اطلاع واصله گروهک منافقین نشستی را در یکی از پایگاههای این گروهک در رُم، پایتخت #ایتالیا برگزار نمود و در این نشست مسئول تشکیلاتی گروهک در آن کشور برای هواداران حاضر در جلسه سخنرانی نمود.
🔸 نامبرده با اشاره به سخنان آقای منتظری، مسائل #قم، تظاهرات و همچنین اخراج #آذری_قمی از #جامعه_مدرسین و اطلاعیه #رجوی در محکومیت حمله به منزل و مدرسه آقای منتظری مطالبی ایراد نمود.
🔸 وی در حین سخنرانی از لفظ «آقا» برای آقای #منتظری استفاده مینمود که مورد اعتراض حاضرین در جلسه قرار گرفته و در پاسخ چنین میگوید:
🔻 «آقای منتظری به خاطر سوابقش در زمان #شاه که مدت زیادی هم در زندان بوده و ندامت نامه ننوشته و در دوران اعدامها، شجاعت اعتراض نسبت به اعدامها، شکنجه و تجاوز به زنان باردار را داشت، باعث شده تا تشکیلات در قضاوتش نسبت به وی، میان او و بقیه آخوندها تفاوت قایل شود.»
🔸 مسئول تشکیلاتی منافقین در پاسخ به سئوالی که آیا احتمال دارد منتظری به عضویت شورا در آید، عنوان میدارد آقای منتظری از پایگاه علمی در #حوزه_علمیه_قم برخوردار است و هرچند که ما شعار نه شیخ نه شاه را دادهایم اما درب شورا به روی ایشان باز است.
🔸 اگر رهبری مجاهدین (منافقین) عنوان میکند که افراد درون حوزه علميه قم باید موضع جدی در برابر (آیت الله) #خامنه_ای و #ولایت_فقیه بگیرند، دقیقا میخواهد این شکاف در درون رژیم بیشتر شود و هدف هم همین است. در صورتی که شکاف در درون رژیم بیشتر شود و هدف همین است، در آینده مشکلات حمله ما را خیلی راحتتر میکند.
🔸 البته از زمانی که بحث ولايت فقيه شروع شد ما فکر میکردیم که در مدت زمان کوتاهی خاموش خواهد شد و شرایطی مانند #شریعتمداری پیش خواهد آمد ولی به تازگی متوجه شدهایم که این جریان دُم خیلی درازی دارد و جریان وی به مراتب قویتر است.
🔸 اکنون در درون علمایی که از آقای منتظری حمایت میکنند، ترس وجود دارد. امیدواریم در آینده نزدیک، این ترسها بریزد و با ریختن ترس، علماء اعلام حمایت خواهند کرد که در چنین روزی #مقاومت باید جشن بگیرد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4885
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #شورای_نگهبان/ بخش 2
🎙 #گفتگو| اشکالات پیشنویس قانون اساسی
🔹 #حجت_الاسلام_والمسلمین_محمدرضا_مومن:
🔺 در مورد ساختار شورای نگهبان بحثهای زیادی صورت گرفته است. در پیشنویس قانون اساسی که در پاریس نوشته شده، اصلاً شورای نگهبان به این شکل پیشنهاد داده نشده بود و فقط یک حق اعتراض برای مراجع با ضمانت اجرایی ضعیف قرار داده شده بود.
🔺 دولت موقت یک پیشنویس آورده بود که مجلس ۵ نفر فقیه از میان کسانی که مراجع معین میکنند انتخاب کند و ۶ نفر حقوقدان که ۳ نفر از اساتید دانشگاه و ۳ نفر از قضات دیوان عالی کشور باشند.
🔺 اما این وظایف که الآن برای شورای نگهبان آمده، غالبش نبود و خیلی وظایف ابتداییتر و مختصرتر برای شورای نگهبان در نظر گرفته شده بود که پس از بحث و بررسی مفصل در مجلس خبرگان قانون اساسی، شورای نگهبان به این شکل درمیآید.
🔺 از کسانی که خیلی نقش در این زمینه داشتند، نائب رئیس مجلس که مدیر جلسه بود یعنی #شهید_بهشتی رضوان الله تعالی علیه و بعضی از نمایندگان مثل #شهید_آیت، و بعضی مراجع فعلی که آن زمان در مجلس بودند مثل آیتالله #مکارم_شیرازی در باب اسلامیت نظام و شورای نگهبان خیلی محکم صحبت کردند.
🔺متن پیشنهادی که گفته بود ۵ نفر فقیه از میان کسانی باشند که مراجع معرفی میکنند، اینجا یک امر ضابطهمندی نبود که مراجع چه کسانی هستند، اینها را چگونه معرفی میکنند و این فقهایی که باید معرفی شوند چه شرایطی دارند.
🔺 چون مراجع همهشان که نسبت به همه فقها شناخت ندارند، هر مرجع نسبت به شاگردان خودش آن هم نه کامل بلکه به برخی ممکن است شناخت داشته باشند.
🔺 ضمن اینکه ممکن است از بعضی ویژگیهای اخلاقی آنها که از جمله مهمترین آنها عدالت و وثوق است، اطلاع نداشته باشد. بنابراین با چه سازوکاری باید مراجع، اینها را معرفی کنند.
🔺 علاوه بر اینکه قوانین نظام باید زیر نظر #ولی_فقیه باشد و او باید این کنترل را انجام دهد، اما این نظارت از دست فقیه حاکم خارج میشد و به دست مراجع سپرده میشد و سازوکار مناسبی هم برای نظارت نداشت.
🔺 اشکال دیگر این بود که تعداد فقها کمتر از تعداد حقوقدانان بود و در رأیگیری ممکن بود که اکثریت حقوقدانان به قانونی رأی دهند که در آن متخصص نبودند و اشکال شرعی نتوانند به آن بگیرند، این یکی از اشکالات اساسی بود که بعدا تعداد برابر شد.
🔺 سومین اشکال این بود که حقوقدانانی که باید از اساتید دانشگاه و قضات دیوان باشند را چه کسی باید معرفی کند تا مجلس انتخاب کند، در اینجا پیشنویس قانون اساسی ساکت بود که چگونه باید معرفی شوند، از میان چه کسانی و چه شرایطی باید داشته باشند، مسلمان باشند یا غیرمسلمان هم میتواند باشد، دقیق مشخص نشده بود.
🔺 بعداً تفکیک وظیفه شد و گفتند در اظهارنظر در عدم مغایرت با موازین شرعی فقها اظهارنظر کنند و در باب قانون اساسی همه ۱۲ نفر اظهارنظر کنند. در مجموع این اشکالات وارد بود. البته این اشکالات در آن مجموعه مشروح مذاکرات قانون اساسی آمده است.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4976
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892