پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙 #مصاحبه| علت اصلی تغییر گرایشات دانشگاه مفید مسایل سیاسی است 🔺 حجت الاسلام وال
🎙 #مصاحبه| دانشگاه مفید به انقلاب نگاه پروژهای دارد
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی:
🔺 کسانی مانند امام(ره) و نحله ایشان بر این باور هستند که #انقلاب_اسلامی، یک پروسه، و یک #فرآیند است. این فرآیند از انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ شروع و به ایجاد یک #تمدن_اسلامی منتهی میشود.
🔺 در نقطه مقابل این منطق، نگاهی وجود دارد که انقلاب اسلامی را یک #پروژه میبیند. به این معنا که انقلاب اسلامی یک پروژه بود که سال ۵۷ محقق شد. در این پروژه، نظام و حاکم جائر رفت و حاکمیت دینی جایگزین آن شد و با جایگزین شدن این حاکمیت دینی، پروژه انقلاب اسلامی هم به پایان رسید.
🔺 رویکرد پروژهای به انقلاب اسلامی منجر به این تحلیل میشود که اگر ما بخواهیم در تعامل با فرهنگ بین المللی، رویکرد متفاوت خود را داشته باشیم، نمیتوانیم در جامعه جهانی زندگی کنیم. لذا ما باید بر اساس این منطق، #عرفیگرایی را توسعه بدهیم تا رویکرد حداکثری انقلاب اسلامی سال ۵۷ کم بشود.
🔺 با چنین رویکردی، مسائلی چون #قصاص و یا الزام به #حجاب معنایی نخواهد داشت. اگر ما چنین رویکردی را بپذیریم دیگر نباید به دنبال انتشار اسلام و ترویج تشیع و مردم سالاری دینی در جهان باشم. در این منطق دیگر مبارزه با #اسرائیل اولویت ندارد.
🔺 لذا این جریانها معمولاً بر اساس یک اسناد پیشادینی یا بازخوانی دین بر اساس آن مبانی، رفتار میکنند. طبیعی است که رفتار آنها هم مبتنی بر همین مبانی است. این گونه نیست که آنها از مبانی خود عدول کرده باشند. لذا نواندیشی و تجددگرایی آنها بیشتر از اینکه در رفتار و کردار باشد، در مبانی فکری آنها وجود دارد. این مبانی فکری هم عمدتا به حوزه کلام بر میگردد.
🔺 شاید بتوان گفت که این جریانها به پروژه بودن انقلاب اعتقاد دارند و اساسا به پروسه و فرآیند انقلاب، عنایتی ندارند. اختلاف فکری این جریان با جریان اصیل #انقلاب منجر به درگیریهای پس از انقلاب شد. این جریان فکری در سالهای پس از انقلاب، مسائلی چون کم کردن فشار مذهبی، عادیسازی بحث حجاب، ورود اقتصاد #سرمایهداری، ورود فرهنگهای بیگانه و عدم باور به بحث تهاجم فرهنگی را دنبال میکردند.
#دانشگاه_مفید
#روشنفکری
#نواندیشی
#اقتصادسرمایهداری
#تهاجم_فرهنگی
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی/ بخش پایانی
🔰 پشیمان از گذشته!!!
🔸 سیدحسین موسوی تبریزی که در جایگاه بسیار حساس دادستانی کل انقلاب مشغول فعالیت بوده و برخوردها و بگیر و ببندهایی در راستای حفظ #نظام_اسلامی در آن برهه سرنوشت ساز داشته است، اینک بعد از گذشت 30 سال از آن مسائل، احساس پشیمانی از آن برخوردها دارد و کأنّه میخواهد آن رویکرد را بدون پشتوانه منطقی و متعصبانه قلمداد کند و حرکتهایی که در زمان حال در جهت حفظ نظام انجام میشود تقبیح و غیر عاقلانه نشان دهد.
🔸 وی در خصوص عملکرد خویش نسبت به #شریعتمداری پشیمان است و در صورت بازگشت به گذشته از این عملکردهایی که باعث حفظ نظام اسلامی شد، دست برمیدارد، او در این باره با نشریه پایتخت کهن مصاحبهای داشته است که میگوید:
🔻«اگر برگردیم و قدرت قانونی داشته باشیم خیلی چیزها را من واقعاً حتی ممکن است آن موقع راضی باشم و الان راضی نیستم انجام گیرد ... در رابطه با مسئله #کودتا حالا دلایل محکمی که نداشت هیچی حتی آن مقداری هم که آقای شریعتمداری اعتراف کرده بود و آمدند پیش من گفتند و من نگفتم این کار را نکنید. به خاطر این بود که میدانستم کاری نمیتوانند بکنند ... میشد آقای شریعتمداری را حذف نکرد».
🔸 او در ادامه این اظهارات و حتی خطدهی به مسؤلین در وقایع پیش رو میگوید: «همین ماجرای #حصر آقای #کروبی و آقای #موسوی من یقین دارم خیلی خوب میشود حل کرد خیلی هم راحت میشود حل کرد هیچ مشکلی هم برای نظام نمیآورد و بلکه آبروی نظام هم آبرو و اعتبار مضاعف میآورد و این همه سرو صدا هم نمیشود».
🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته | ظلم به روحانيت اصيل
🚩 امام خمينی(ره): علمای اصيل اسلام هرگز زير بار سرمايهداران و پولپرستان و خوانين نرفتهاند و همواره اين شرافت را برای خود حفظ كردهاند و اين ظلم فاحشی است كه كسی بگويد دست روحانيت اصيل طرفدار اسلام ناب محمدی با سرمايهداران در يك كاسه است.
🗓 67/12/3
📚 صحيفه امام، ج 21، ص 276
#روحانيت_اصيل
#علمای_راستين
#روحانيت_متعهد
#امام_خمينی
🆔 @asbaat_ir
🔻 نهضت آزادی ايران
🔸 نهضت آزادی ایران در ارديبهشت ۱۳۴۰ شمسی، تأسيس شد. اولين دبير کل آن مهندس مهدی #بازرگان بود که تا هنگام مرگش در سال ۱۳۷۳ رهبری آن را بر عهده داشت و پس از او #ابراهيم_يزدی عهدهدار اين منصب شد.
🔻مواضع فکری #نهضت_آزادی، در امور زير خلاصه میشود:
1️⃣ تبعيت از قانون اساسیِ قبل از انقلاب
2️⃣ پيروی از #مصدق
3️⃣ قائل به رفورم و اصلاح ظاهری
4️⃣ طرفدار اسلام فردی
🔻سير تحول فکری و مواضع نهضت آزادی
🔸 نهضت آزادی به خصوص در مقطع زمانی اوجگيری و پيروزی انقلاب اسلامی به بعد، موضع سياسی متغيری داشته و رفتارش در برابر انقلاب در حال تغيير بوده است. تغيير مواضع نهضت را ميتوان به طور اجمالی طی چند مرحله بيان کرد:
1️⃣ پيوستن به موج انقلاب
2️⃣ تشکيل دولت موقت
3️⃣ ناسازگاری با امام و انقلاب
4️⃣ کوشش در تضعيف روحيه رزمندگان در زمان #دفاع_مقدس
5️⃣ اعتراض نسبت به قانون #قصاص
6️⃣ فعاليت ضد #ولايت_فقيه
7️⃣ اپوزسيون فعال نظام
📚 كتاب جریانشناسی احزاب و گروههای زاویه دار در ایران، به قلم مصطفی اسکندری
🆔 @asbaat_ir
📚 #معرفی_كتاب| تحولات سیاسی اجتماعی ایران معاصر
🔸 دوره معاصر برای هر جامعهای از زمانی شروع میشود که رویداد سرنوشتسازی برای آن جامعه در آن مقطع اتفاق افتاده و هنوز کلاف آن رویداد در حال باز شدن باشد. برای ایران، این رویداد عصر #صفویه است، زیرا دولت ایران شیعی در این عصر تأسیس شد و تاکنون همین کلاف در حال باز شدن است.
🔸 #انقلاب_اسلامی نیز محصول تداوم اندیشه سیاسی تشیع است، در اثر حاضر نه #مشروطه نقطه آغاز تاریخ معاصر به حساب آمده است و نه آغاز قاجاریه، که برخی به دلیل مقارن بودن آن با انقلاب ۱۷۸۹ فرانسه آنرا نقطه شروع تاریخ معاصر دانسته اند.
🚩 بخش های اصلی این کتاب عبارتند از:
1️⃣ فصل اول: مفاهیم و چارچوب نظری
2️⃣ فصل دوم: نظام سیاسی و دولت در ایران معاصر
3️⃣ فصل سوم: #علما، نیروهای مذهبی و دغدغه حفظ دین
4️⃣ فصل چهارم: زمینههای اندیشهای تحولات سیاسی ایران معاصر
5️⃣ فصل پنجم: عقبماندگی و توسعه؛ ارزیابی تکاپوها
6️⃣ فصل ششم: شکافهای ساختاری، هویت و احزاب در ایران
7️⃣ فصل هفتم: روشنفکری، #سکولاریسم و سکولاریزاسیون
8️⃣ فصل هشتم: اقتصاد سیاسی ایران معاصر
9️⃣ فصل نهم: بیگانگان و تحولات ایران معاصر
📙 كتاب «تحولات سیاسی اجتماعی ایران معاصر» اثر حجت الاسلام والمسلمين نجف لكزایی است كه به همت انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3548
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش نخست
🔰 #آقازاده_حقیقی:
🔺حاج آقا مصطفی برخلاف این که فرزند شخصیتی همچون #امام_خمینی (ره) بود و می توانست از این موقعیت بهره برداری کند؛ اما هیچ وقت تلاش نکرد به عنوان یک آقازاده، تعیین کنندۀ سیاست و جریانات در کنار حضرت امام باشد.
🔺بلکه کوشید که هم حضرت امام به عنوان یک شخصیت مستقل صاحب تفکر با خط مشی خاص، در میان دیگران جلوه کنند و هم این که نخواست خودش یک شخصیت تبعی و پیرو داشته باشد.
🔺حضرت امام هم هیچ گاه اجازه نمی دادند که مسائل خانوادگی و عاطفی در امور #مبارزاتی و یا مسائل حوزه و اجتماع #روحانیت، دخیل شود. ایشان از ابتدا کوشیده بودند که فرزندشان تافتۀ جدا بافته ای در حوزه نبوده، مانند دیگران مطرح شود.
🔺و البته این شیوۀ تربیت، باعث شده بود که سید مصطفی بتواند در یک جوّ غیر وابسته در #حوزه_علمیه، خود را ساخته و به خاطر لیاقت و پشتکار خود، پنج سال پس از ورود به دوره خارج، در 27 سالگی به درجه اجتهاد نایل آید. و اجازه اجتهادش را از والد معظم دریافت نماید.
🔺آقا مصطفی با تأثیرپذیری از پدر بزرگوارش، #ساده_زیستی را، روش پایدار و الگوی زندگی خود قرار داد. او بر خلاف بسیاری از آقازاده ها پرتوقّع نبود و خود را مانند دیگر طلبه ها تلقّی می کرد و زندگی خانوادگی و معیشتی اش نیز متفاوت از آنها نبود در نجف هم، در یک منزل 45 متری زندگی می کرد.
ادامه دارد...
#روحانیت_اصیل
#علمای_راستین
#روحانیت_متعهد
🆔 @asbaat_ir
🚩 مشی مبارزاتی، بُعد مهم زندگی آیت الله طالقانی
🔺 آقای طالقانی اهل فكر نو بر محور #دین و با تمركز بیشتر بر روی قرآن و نهجالبلاغه [بود]؛ یعنی ایشان اصلاً اینجوری بود. لكن همهی ابعاد شخصیت آقای طالقانی بُعد #روشنفكری_دینی نیست. یك بُعد مهم بُعد #مبارزه است. خیلیها روشنفكر بودند اهل مبارزه نبودند؛ روشنفكر دینی هم بودند اهل مبارزه نبودند.
🔺 همان خصلت عمومی تقریباً [همه] #روشنفكران دیروز و شاید بعضاً امروز ما در آنها هم بود كه من یك وقت از یك نمایشنامهای نقل كردم آقای روی ایوان [را] كه پائین نمیآید توی مردم نمیآید با متن قضیه كار ندارد با میدان كار ندارد، بالای ایوان مینشیند تماشا میكند حرف میزند!
🔺 خب خیلی از روشنفكرهای دینی اینجوری بودند [اما] آقای #طالقانی نه، اهل عمل بود؛ یعنی توی میدان بود، احساس درد میكرد حقیقتاً؛ این را ما كه با ایشان معاشر بودیم – رفت و آمد میكردیم- میدیدیم، محسوس بود در ایشان، واضح بود كه آدمی اهل درد بود و میخواست مبارزه كند.
🔺 لذا تبعات #مبارزه را هم قبول كرد [و به] زندان افتاد؛ هیچ اظهاری از آقای طالقانی بالواسطه [یا] بیواسطه نقل نشد؛ [البته] من هیچوقت با ایشان همزندان نبودم، اما همزندانهای ایشان هم نقل میكنند؛ خود ما هم دیدن ایشان میرفتیم [و] از پشت میلهای صحبت میكردند؛ دائم روحیه میدادند. (۱۳۸۹/۱۲/۰۹ -بیانات امام خامنهای در دیدار اعضای ستاد نکوداشت آیتالله طالقانی)
🗓 به مناسبت 5 مرداد سالروز اقامه نخستین نماز جمعه تهران به امامت آیت الله طالقانی
#روحانیت_اصیل
#روشنفکر_متعهد
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان تجدیدنظر طلب در عقاید شیعه/ بخش دوم
📝 #یادداشت| شیخ هادی نجمآبادی روحانی تأثیرگذار بر جریانات انحرافی در تاریخ معاصر ایران
🔸 شیخ هادی #نجم_آبادی را شاید بتوان از مهمترین افراد در تاریخ معاصر ایران معرفی کرد که افکار و عقایدش تحت تاثیر جریان #سلفی_وهابی قرار داشت؛ پس از وی، بسياری از چهرههای شاخص مرتبط با تفكر سلفی و جریان #روشنفکری_دینی و یا تجدیدنظرطلبان در عقاید شیعه در ايران معاصر از شاگردان و دستپروردگان نجم آبادي و يا تحت تأثير انديشههای او قرار داشتهاند.
🔸 نجم آبادی گرچه سه سال قبل از نهضت #مشروطيت از دنيا رفت اما ديدگاهها و نظراتش در ميان بسياری از پرچمداران روشنفكری مشروطه تأثيرگذار بود و از او به عنوان يكی از زمينهسازان جنبش مشروطه نام بردهاند.
🔸 تنها اثر مكتوب شیخ هادی نجم آبادی، كتاب #تحرير_العقلا است كه در آن شرح ماجرای انحطاط مسلمين و شيوههای بازگشت اعتلاء را به شيوه خود بيان نموده است. محور انديشههای او در اين كتاب بر مبناي اعتقاد به بازگشت به سلف صالح و رويكرد مسلمانان صدر اسلام شكل گرفته است.
🔸 وی در بخشی از این کتاب با تهمت به شیعیان و توهین به عزاداران و توسلکنندگان به اهل بیت(ع) آنان را کسانی توصیف میکند که #عزاداری را صرفا جهت تداوم گناه و بهرهمندی از لذت آن انجام میدهند؛ زیرا آنان شنیدهاند که گریه بر مظلومیت حسین باعث آمرزش گناهان میشود و از طرفی به دلیل میل به گناه میخواهند خود را از لذت انجام گناه محروم نسازند پس به این اعمال متوسل میشوند!
✍️ حجت الاسلام محمد ملک زاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3554
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🎙 #مصاحبه| ظهور زاویه شریعتمداری از انقلاب با تشکیل حزب خلق مسلمان حجت الاسلام والمسلمین اسکندری:
🎙 #مصاحبه| مشکلاتی که دفتر تبلیغات ایجاد کرد بیش از مشکلات دارالتبلیغ بود
🔺 حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری در خصوص مصادره اموال دارالتبلیغ به نفع دفتر تبلیغات گفت: دو نکته وجود دارد؛ امام خمینی (ره) بالمره این حکم را صادر نکردهاند؛ زمینه این دستور را آقای #سیدحسین_موسوی_تبریزی (دادستان وقت کل انقلاب) فراهم کرده است؛ اما آیا واقعاً در آن زمان جایی نبود که صالحتر از دفتر تبلیغات باشد؟
🔺 البته مستحضر هستید که تنها ساختمان دارالتبلیغ شامل این حکم نبوده است بلکه #صندوق_دفتر_تبلیغات فعلی، ساختمان جنب آن، همچنین یک ساختمان در خیابان انقلاب (چهارمردان)، یک ساختمان در یک فرعی روبروی کوچه بیت امام خمینی (ره) و هر چه از اموال آقای #شریعتمداری بود را گرفتند و در اختیار دفتر تبلیغات گذاشتند.
🔺 یکی بحث درست بودن یا نبودن مصادره دفتر دارالتبلیغ است که حقوقدانان باید بررسی کنند و بحث دوم اینکه آیا جایی بهتر از دفتر تبلیغات نبود که این اموال را در اختیار آن قرار دهند؟ اگر همین ساختان را در اختیار #حوزه_علمیه قرار میدادند از آن به عنوان یکی از مؤسسات زیر نظر خود استفاده میکرد.
🔺 درست است که دفتر تبلیغات با عنوان دفتر تبلیغات حوزه علمیه شناخته شده است اما به حوزه وابسته نیست، زیر نظر حوزه نیست، خودش مستقل است و بعد هم مشکلات دفتر تبلیغات بدتر از مشکلاتی بود که دارالتبلیغ داشت؛ اینها قشری #سکولار را به وجود آوردند که هنوز آثارش در جامعه باقی است.
#دارالتبلیغ
#دفتر_تبلیغات
#روشنفکری_دینی
#سکولاریسم
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش نخست 🔰 #آقازاده_
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش دوم
🔰 #دانشور_نوآور
🔺آیت الله سیدمصطفی خمینی در راه فراگیری #علوم_اسلامی، دیری نپایید که در اثر نبوغ و فعالیتهای علمی، از اقران خود پیشی گرفت و توجه استادانش را به خود جلب کرد. مراتب علمی و اجتهادی ایشان بسیار روشن بود. در علم فقه، اصول، فلسفه، تفسیر، ادبیات و کلام متبحّربود.
🔺سید مصطفی علیرغم رسیدن به درجه #اجتهاد و تدریس و تألیف، در دوران تبعید از ایران هم به فراگیری علوم اسلامی ادامه داد .یکی از بهترین فرصتها که میتوان آن را فرصت طلایی در نوع خود دانست، زمانی پیش آمد که ایشان به همراه حضرت امام در ترکیه دورۀ تبعیدشان را سپری میکردند.
🔺وی موفق شد در این مدت، بهرههای علمی و معنوی بسیاری از پدرش برگیرد؛ زیرا در ترکیه تنها همدم حضرت امام بود و چون در آنجا فارغ از اشتغالاتی بودند که در #قم داشتند؛ بنابراین بیشتر وقتشان صرف مباحث علمی و فلسفی شد. در مجموع، هر دو موفق به نوشتن چندین جلد کتاب علمی در ترکیه شدند.
🔺گاهی مباحثات علمی آن دو، چنان گرم و پر سر و صدا بود که مأموران امنیتی #ترکیه فکر میکردند که پدر و پسر با هم دعوا میکنند؛ ولی ساعتی بعد میدیدند که آنها با هم چای میخورند، میگویند و میخندند.
🔺پس از اخراج حضرت امام و سید مصطفی از ترکیه و انتقال محل تبعید آنها به عراق و شهر نجف اشرف، در کنار گسترش فعالیتهای #سیاسی، فعالیتهای علمیِ آنها نیز وارد مرحله جدیدی شد.
ادامه دارد...
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#علمای_راستین
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🎙 #مصاحبه| دستهبندی جریانهای حوزوی بر اساس نسبت با انقلاب اسلامی آیت الله محمدی قائینی: 🔸 اگر ب
🎙 #مصاحبه| دستهبندی جریانهای حوزوی بر اساس نسبت با انقلاب اسلامی
آیت الله محمدی قائینی:
4️⃣ مخالفین خاموش: این دسته مخالف امام هستند، مسخره میکنند افکار، ایدهها، حرکت امام را و حتی به صورت صریح یا غیر صریح مخالفت هم میکنند و مایل هم نیستند که حوزه و افراد حوزه به این طرفها بروند.
🔸 اما اهل عمل نیستند نظارهگر هستند و حداکثر چیزی که دارند این است که میگویند این هم یک فکری است یا یک حرکتی است ولی اگر نبود، بهتر بود. این دسته به جهت تعداد کم هم نیستند.
5️⃣ معاندین و منافقین: این گروه از معاندین امام هستند. در همین لباس و دارای مسئولیت و سمت و عناوین حوزوی، که این افراد امام را خارج از حد شرعی توصیف میکنند. امام را خلاف کار و مخالف حق میدانند و میگویند او کسی است که در جاده حقیقی اسلام کار نکرده است و راه نرفته و ضربات او برای اسلام زیاد بوده است و کلا به اسلام ضربه زده است.
🔸 خود این افراد به دو دسته تقسیم میشوند:
🔺بعضیهاصریحاً این را اعلام میکنند و حاضر هستند به هر قیمتی سر حرف خود بمانند حتی با گوشهنشینی یا خروج از کشور و ترسی هم ندارند.
🔺و بعضیها هستند در عقیده و باطن کاملاً و صددرصد مخالف بوده و منتظرند در موقعیتی به انقلاب ضربه بزنند اما به حسب ظاهر ساکت و حتی گاه خودشان را موافق نشان میدهند. حرفی نمیزنند، از خود مخالفتی بروز نمیدهند. شاید در بعضی سمتها و بعضی ازمناسب اداری یا غیر اداری حوزه وجود دارند که شناخت این افراد خیلی مهم است وخیلی خطرناک هستند.
🔸 کسانی که صریحاً مخالفت میکنند، خطر ندارند و ما میدانیم با آنها چگونه برخورد کنیم یا چگونه جلوی ضرر از سمت آنها را بگیریم اما آنهایی که ظاهر خود را حفظ میکنند ولی مخالفند، خطرشان بیشتر است و باید شناسایی شوند و اصولاً اسلام و انقلاب از جایی ضربه خورده است که دشمنان دوستنما حضور داشتهاند.
🔸 فراموش نکنیم چه کسی حزب جمهوری را منفجر کرد، فراموش نکنیم چه کسی رجایی و باهنر را شهید کرد. فراموش نکنیم چه کسی شهید قدوسی را شهید کرد. فراموش نکنیم گاه خیلی از مراجع را مسموم کردند از سوی عوامل استعمار، مانند آخوند خراسانی «ره» که قتلش مشکوک بود یا افشا نامهای که مرحوم آیت الله بروجردی از نجف قرار بود به قم بیاورند.
#روحانی_نما
#نفوذی
🆔 @asbaat_ir
🚩 لزوم تغییر جریان غیر انقلابی درون نظام
🔹سرّ تردد پر ترافیک جاسوسان و #نفوذیها در برخی نهادهای دولتی و غیر دولتی، در گذشته و حال را عمدتا در خوشبینی بیش از حد برخی از مسوولین به دشمن و اعتماد به آن باید جستجو کرد که سبب وسوسه و اقدام دشمنان جهت نفوذ در نهادهای حاکمیتی برای جمعآوری اطلاعات، مشاوره غلط و تغییر در نظام محاسبات مسوولین میشود و به دنبال آن خسارتهای فراوان و ضربههای اطلاعاتی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی به کشور وارد میشود.
🔹اگر از منظر فقه و حقوق و قانون، جاسوسی جرم بزرگی است و بالاترین مجازات را دارد، به نظر میرسد جرم مسوول دلبسته به دشمن و جادهصافکن نفوذیهای او، به مراتب بالاتر از جاسوسی است. جاسوس و نفوذی، مخفیانه میآید و نامحسوس برای جمعآوری اطلاعات و رسیدن به اهداف خود تلاش میکند و در صورت وجود موانع، تلاش خود را متوقف میسازد اما مسوول #غربزده که به دشمن خوشبین است و به جای توجه به ظرفیتهای داخل و فعّال کردن آنها، به دنبال ارائه تصویر مثبت از دشمن و ارتباط با اوست و آشکارا از سیاستهای #لیبرالی و توسعه طلبانه نظام سلطه حمایت میکند و هر گونه هشدار امام جامعه را نادیده میگیرد و اصرار بر ادامه مسیر اشتباه خود دارد، به مراتب خطرناکتر از جاسوس است و آثار منفی او برای کشور بسیار بیشتر خواهد بود.
🔹 مشکل زمانی دو چندان میشود که بدانیم از ابتدای انقلاب، افرادی در بین مسوولین در راس این نوع نگاه هستند که در کسوت روحانیت بودهاند و انتساب به #حوزه_علمیه داشتهاند. در واقع از ابتدای انقلاب دو خط فکری و یا به عبارت دیگر دو جریان فکری در بین شاگردان و یاران حضرت امام(ره) وجود داشت که در عرصه سیاسی و مدیریت کشور نیز خود را نشان داد؛ جریان اول قائل به اسلام حداکثری برای مدیریت کشور بود و نوع مواجهه با غرب را با همین نگاه دنبال میکرد، اما جریان دوم به دنبال اسلام حداقلی و کوتاه آمدن از مبانی اسلام و انقلاب و پذیرفتن برخی اصول حاکم بر نظام بینالملل جهت تعامل با غرب و پیشبرد امور کشور بود. جریان دوم به دلایل مختلف توانست بیشتر دورهها، دولتها را در اختیار بگیرد و سیاستهای خود را پیاده سازد و هم اکنون نیز جریان فکری غالب در مدیریت کشور است.
🔹عمده اشکالات روحانیون در راس این تفکر؛ ضعف مبنایی، عدم تسلط به اصول اسلام و انقلاب، تفسیر شخصی از آرمانهای انقلاب، ترویج اقتصاد لیبرالی و توسعه غربی، عدم #مقاومت در مقابل دشمن و کم توجهی به جهاد و مبارزه فراگیر بر علیه دشمن است و همین مسائل سبب کوتاه آمدن در مقابل دشمن و بسترسازی برای نفوذ در نهادهای حاکمیتی شده است. رهبر معظم انقلاب از این جریان به عنوان جریان غیر انقلابی درون نظام یاد میکنند و میفرمایند: «از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، برخی تفکر انقلابی را قبول نداشتند و برخی هم با اینکه در داخل نظام بودند اما اعتقادی به مبارزه با استکبار نداشتند که باید در مقابل این جریان ایستاد.»
🔹ایستادن در مقابل این جریان دو صورت دارد؛ صورت اول به شکل سلبی است که نهادهای مسوول مانند #شورای_نگهبان و نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و قضایی از ورود این جریان به مسوولیتهای حساس در نظام اسلامی جلوگیری نمایند و صورت دوم به شکل ایجابی است که جبهه انقلابی برای روی کار آمدن مجلس و دولتی انقلابی تلاش کند.
🔹این موضوع بسیار مهم است به خصوص که انتخابات مجلس در پیش رو است. تلاش برای روی کار آمدن نیروهای انقلابی و باورمند به انقلاب، دست #ولی_فقیه را برای اصلاح بسیاری از امور باز میکند و حرکت انقلاب را برای رسیدن به آرمانهای خود تسریع خواهد داد. اکنون که شکستهای سنگین اطلاعاتی و نظامی بر دشمن وارد ساختهایم، نوبت به شکست سیاسی و به دنبال آن شکست اقتصادی آن است که این امور با روی کار آمدن مسوولین انقلابی محقق خواهد شد.
✍️ حجت الاسلام محسن رضایی
🆔 @asbaat_ir
💠 درس زندگی
🔺 شهید مدرس: «اگر میبینید من نسبت به بسیاری از اسرار #آزادانه اظهار عقیده میکنم و هر حرف حقی را بیپروا میزنم، برای این است که چیزی ندارم و از کسی هم چیزی نمیخواهم. اگر شما هم بار خود را سبک کنید و توقع خود را کم نمایید، آزاد میشوید».
🔺 همین روحیه و سبک زندگی سیاسی #شهید_مدرس باعث شد که ایشان در روز هفتم مرداد 1303 به همراه شش تن از نمایندگان مخالف رضاخان، او را به دلیل سوء سیاست داخلی و خارجی، قیام و اقدام بر ضد قانون اساسی و حكومت مشروطه و نیز تحویل ندادن اموال مقصران به دولت استیضاح كند.
🔺 #رضاخان كه از این #استیضاح وحشت بسیاری داشت، شماری از جیرهخوران خود را به مجلس فرستاد تا استیضاح را هم بزنند. خود نیز پیش از تشكیل جلسه، در ایوان مجلس ایستاد تا صدای «زنده باد» و «مرده باد» مزدوران خود را بشنود و در واقع از آنها سان ببیند.
🔺 با ورود مدرس به مجلس، مأموران رضاخان شعار «زنده باد سردارسپه» و «مرده باد مدرس» سر دادند. مدرس با بیاعتنایی به افراد رضاخان، رو به مردم كرد و گفت: بگویید «زنده باد مدرس». مردم به هیجان آمدند و فریاد زدند «زنده باد مدرس». بار دیگر مدرس گفت: بگویید «مرده باد #سردارسپه»؛ و مردم تكرار كردند.
🔺 مدرس سپس از پلهها بالا رفت و در بالكن، یقه سردارسپه را گرفت و رو به مردم كرد و گفت: بگویید «صد بار مرده باد سردارسپه» و «صد بار زنده باد مدرس». جمعیت از #رشادت و دلیری سید به هیجان آمدند و شعار مدرس را چند بار تكرار كردند.
🔺 پس از این برخورد مدرس، سردارسپه با او گلاویز شد و میخواست سید را از بالكن بیندازد كه افرادی مانع شدند. رضاخان باخشم بسیار گلوی مدرس را فشرد و فریاد برآورد: «آخر تو از جان من چه میخواهی!» مدرس با لهجه اصفهانی گفت: «میخواهم كه #تو_نباشی.» رضاخان با غضب به مدرس گفت: «شما محكوم به اعدام هستید؛ شما را از بین خواهم برد.»
🗓 به مناسبت هفتم مرداد سالروز طرح استیضاح رضاخان در مجلس به رهبری شهید مدرس
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#مبارزه
#استکبارستیزی
#ساده_زیستی
#سبک_زندگی
🆔 @asbaat_ir
💠 مؤلفههای جریان نواندیش متعهد (مجدد)
1️⃣ پاسداشت میراث علمی و فرهنگی حوزه (پاسداشت تراث): جریان #نواندیش متعهد به خلاف جریان نواندیش غرب گرا، اهمیت و جایگاه ویژهای برای تراث علمی #حوزههای_علمیه قائل است و آن را ناکارآمد و متعلق به تاریخ نمیداند.
2️⃣ قرائت حداکثری از کارکرد دین و رسالت روحانیت (دین حداکثری): جریان نواندیش متعهد بر این باور است که دین تمام شئون حیات بشری را در راستای نیل به کمال و #سعادت ابدی مورد توجه و برنامهریزی قرار داده است. چرا شئون فردی و اجتماعی انسان دست در دست هم مجموع رفتار و رویکرد فرد و جامعه را تشکیل میدهد.
3️⃣ رصد تحولات کلان و خرد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی #جامعه_اسلامی و طراحی اقدام متناسب (رصد شرایط)
4️⃣ عدم اکتفا به داشتهها و نگاه به آینده برای فتح قلههای جدید (آیندهنگری و تحولخواهی): جریان نواندیش متعهد از تحولخواهی هراسناک نمیشود. تحول را روی گرداندن از تراث سلف نمیداند؛ بلکه پرداختن به تحول با حفظ میراث گذشته را بارور کردن و بالندهتر کردن آنها میداند.
5️⃣ برخورداری از سبک زندگی جهادی و #انقلابی (زیست جهادی): جریان نواندیش متعهد، مصداق (مجاهدون بأنفسهم) هستند. در سبک زندگی جهادی، این وظیفه و نیازمندی جامعه اسلامی است که معیار و ملاک عمل فرد قرار میگیرد، نه استانداردهای #پژوهشکدهها و نهادهای رسمی علمی.
✍️ حجت الاسلام حسین ایزدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2163
🆔 @asbaat_ir
🚩 مرد میدان مبارزه
🔺 نخستین برخورد سیاسی شیخ محمدتقی بهلول برهمزدن مراسمی بود که در اول محرم به مناسبت حضور همسر رضاشاه و امانالله خان پادشاه #افغانستان در باغ ملی سبزوار بر پا بود.
🔸 در ابتداى ماه محرم آن سال امان الله خان پادشاه افغانستان که از سفر ترکیه و دیدار #آتاترک باز مى گشت، به سبزوار رسید. پیش از آمدن او باغ ملى سبزوار را آذین بسته بودند. زنان رقصنده با مشروبات الکلى آماده پذیرایى از امان الله خان بودند. مؤمنین سبزوار محرمانه گریه مى کردند، ولى جرئت مخالفت نداشتند.
🔸 شیخ بهلول ساعت چهار بعدازظهر آن روز به #باغ_ملى و محل جشن رفت. آن منظره را تماشا کرد و آهسته آهسته شروع به گریه کرد. به تدریج مردم دور او جمع شدند. شیخ که فرصت را مناسب مى دید، شروع به صحبت کرد: «من تأسف مى خورم که چرا باید شب اول #محرم شهر ما مثل #شام زینت شود و دشمنان دین در این باغ عیاشى کنند و کارهاى خلاف شرع انجام دهند. باید این بساط برچیده شود.» که به تدریج با حضور انبوه مردمی که به حمایت از بهلول جمع شده بودند، شهردار سبزوار مضطرب و لرزان به ماموران شهربانی دستور داد بساط جشن را جمع کنند.
🔺 مهمترین ومعروف ترین مبارزه بهلول، قیام #مسجد_گوهرشاد است که در 22 تیرماه سال 1314 شمسی شکل گرفت و در آن شیخ بهلول سخنرانی کرد و گفت: «...اکنون کار از اصلاح گذشته، وظیفه ما این است که کمرها را محکم بسته و دست از جان شسته براى جهاد دینى حاضر شویم و بکوشیم تا حضرت آیت الله العظمى آقاى #قمى را از زندان تهران نجات دهیم. یا همه کشته شویم یا دولت موجود را براندازیم.
🔸 اکنون معطل شدن شما در این مسجد بى فایده و ضایع کردن وقت است. زوّار هر کار مى کنند مختارند اما اهل #مشهد به خانه هاى خود بروند و مایحتاج اهل و عیال خود را حداقل براى یک هفته تهیه کنند. زیرا کارى که درپیش رو داریم در کمتر از یک هفته ختم نمى شود و فردا صبح، اول طلوع آفتاب هر کس با ما یار است با هر سلاحى که در اختیار دارد به مسجد حاضر شود تا ببینم چه باید کرد.»
🔸 پس از این سخنرانی و تجمع مردم در مسجد گوهرشاد، نیروهاى #قزاق پس از دستور #رضاخان به فرماندهى سرهنگ ایرج مطبوعى حمله را آغاز کردند و هنگامى که سپیده صبح زد، بیش از دوهزار (تا پنج هزار) شهید در مسجد گوهرشاد و در صحن و دالانهاى مسجد در خون غلتان بودند.
🗓 به مناسبت هفتم مرداد سالروز ارتحال عالم مجاهد، حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدتقی بهلول(ره)
#بهلول
#مبارز
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#مسجد_گوهرشاد
#رضاخان
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| نواندیش متعهد
💠 #امام_خامنهای: آقای طالقانی اهل فكر نو بر محور #دین و با تمركز بیشتر بر روی #قرآن و #نهجالبلاغه [بود] ... لكن همه ابعاد شخصیت آقای طالقانی، بُعد روشنفكری دینی نیست. یك بُعد مهم بُعد #مبارزه است. خیلیها روشنفكر بودند اهل مبارزه نبودند؛ روشنفكر دینی هم بودند اهل مبارزه نبودند.
#مبارز
#نواندیش_متعهد
#طالقانی
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🎙 #مصاحبه| جریان های مخالف #فلسفه_اسلامی در حوزه
آیت الله ممدوحی:
1️⃣ #مکتب_تفکیک: این مكتب تفكیك اگر خوب دقت كنید، معنایش این است كه عقل در اعتقاد ما هیچ لازم نیست، بنابراین مسائل دینی ما به هیچ وجه عقلانی نیست. مگر میشود در دنیای امروز چنین دینی را به مردم اعلام كرد؟ كه یك دینی است كه #عقل هیچ ارتباطی با آن ندارد؟ اصلاً نمیفهمند چه میگویند؛ بله عقل نمیتواند ما را به حقایق اولیه برساند، بلكه باید به سراغ انبیاء برویم اما اثبات انبیاء، خدا، وحی و همه اینها به فلسفه و عقل احتیاج دارد.
2️⃣ #انجمن_حجتیه: این گروه قائلند عقل به مسائل فلسفی نمیرسد و یا میگویند فلسفه باعث میشود كه انسان از اصل هدفی كه دارد باز بماند.اینها خیلی پرت هستند؛ از دلیل و استدلال و تعقل و مانند اینها فاصله دارند؛ بدون اینكه متوجه لوازم حرفشان باشند، این حرفها را میزنند.
🔸 غالباً درس نخوانده هستند. رئیسشان آقای #حلبی بود، آن آقای حلبی اصلاً با فلسفه رابطه نداشت، ضد بود؛ و كسی كه نسبت به یك علم صد در صد ضدیت دارد، به دنبال آن علم نمیرود تا ببیند كه چه خبر است.
3️⃣ جریانهای #غربگرا: نمیدانند كه فلسفه چیست؛ اصلاً آنها مسأله هستی را نمیتوانند تصور كنند. فلسفه موضوعش هستیِ مطلق است؛ تصور این امر به یك ذهنی که فوق ذهن مادی است، احتیاج دارد؛ فلسفههای مادی، غیر از عالم طبیعت، چیزی را نمیشناسند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3588
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش دوم 🔰 #دانشور_نوآور 🔺آیت الله سیدم
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش سوم
🔰 #وحدت_در_علم_و_عمل:
🔺یکی از اهداف سید مصطفی و حضرت امام در نجف، اثبات جایگاه #حوزه_علمیه_قم و دانش آموختگان آن بود؛ زیرا جریاناتی با هدایت کشورهای استعماری، درصدد غیرسیاسی کردن #حوزه_نجف و ایجاد فضایی بودند که حوزه علمیه قم را تحقیر و تحت الشعاع قرار دهند.
🔺یکی از علل تبعید آن دو بزرگوار به نجف نیز، تحقیر و تحلیل حضرت امام در میان بزرگان حوزه علمیه نجف بود، تا از این طریق جایگاه او را به یک روحانی عادی تقلیل دهند؛ اما حاج آقا مصطفی و حضرت امام نشان دادند که همه این صحنه سازی ها و تبلیغات، دروغ است و دشمنان سیاسی اسلامی، آنها را مطرح کرده اند.
🔺آقا مصطفی برای از بین بردن جوّ حاکمیت خفقان و انزوا و معرفی حضرت امام، به تلاش های علمی گسترده ای دست زد. در جلسات درس استادان حوزه نجف حضور یافت و ضمن نقد ایرادها و تشکیک های خود، موجبات تجدید نظر را در دیدگاه های جزم اندیشانه و غیرواقعی فراهم کرد.
🔺یکی دیگر از اقدامات حاج آقا مصطفی نگارش کتاب های جدید بود. در کنار تدریس دوره اصول، نظریات خود را نگارش کرد و در نهایت کتاب «#تحریرات_فی_الاصول» را به رشته تحریر درآورد. این اثر بیان گر تبحّر حاج آقا مصطفی در علم اصول و علوم عقلی نیز می باشد.
🔺آیت الله سید مصطفی خمینی از نظر معنوی و عرفانی هم دارای جایگاه و مقام والایی بود. او از ابتدای زندگی در کنار فراگیری علم، همواره به تهذیب نفس و اخلاق خود توجه و عنایت ویژه ای داشته است. بنابراین حاج آقا مصطفی با بهره مندی از این ویژگی مهم، آمادگی کامل برای ورود به اجتماع و به عهده گرفتن نقش های اساسی را دارا بود.
🔺از صفات و ویژگی های سید مصطفی می توان به دائم الذکر بودن، اهل نماز شب، تقید به قرائت همه روزه قرآن و انس دائمی با آن، الفت با ادعیه فردی و جمعی و از شیفتگان خاندان عصمت و طهارت بود. زیارت مشاهد متبرکه؛ حرم ائمه اطهار و زیارت گاه های اسلامی، بخش دیگری از بُعد معنوی سید مصطفی بود. در مجموع ایشان، در امور عبادی و معنوی هم مانند بُعد #سیاسی، دارای وحدت در نظر و عمل و همچنین تداوم بود.
ادامه دارد...
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🎙 #مصاحبه| تفسیر به رأی یکی از شاخصههای جریان غالب در دانشگاه مفید است 🔻 حجت الاسلام والمسلمین #لی
🎙 #مصاحبه| خطر تحجر در حوزه از جریان نواندیشی بیشتر است
🔺 حجت الاسلام والمسلمین #لیالی در پاسخ به این سؤال که جریان نواندیش دینی که از سال ۶۷ -۶۸ کار خود را در دانشگاه مفید شروع کرده است و مؤسساتی مانند #مؤسسه_فهیم را در سطح گفتمانسازی تأسیس کرده، به چه میزان توانست در سطح جامعه و به خصوص در حوزه علمیه مؤثر واقع شود؟ گفت:
🔸 #مفتاح_کرامت، موسسه فهیم، #موسسه_صراط_مبین، پژوهشکده انقلاب اسلامی، موسسه تنظیم آثار نشر، مدرسه فقه امام خمینی و مانند اینها از مؤسسات این جریان بوده است. خطر #تجددگرایی وجود دارد و من آن را نفی نمیکنم، اما جریان تجددگرا به دلایل مختلف نمیتواند خود را به #حوزه_علمیه_قم به عنوان یک گفتمان مسلم تحمیل کند.
🔸 خطر بیشتر از سوی جریان #تحجر و غیر انقلابی حوزه علمیه قم است که آن را تهدید میکند؛ درست است که جریانهای متعدد و مراکز علمی مختلفی با عنوان نواندیشی و روشنفکری دینی بخشی از طلبهها و حوزه علمیه قم را تحت پوشش قرار میدهند اما وقتی آقایان عبدالکریم #سروش و #ملکیان و دیگر بزرگان اینها به بنبست رسیدند، شاگردان اینها زودتر به بنبست میرسند.
🔸 این جریان نیز خطرناک است اینها جریان #التقاط یا گرفتار التقاطی میشوند در مواردی مانند آقای #کدیور از حوزه یا حتی کشور خارج میشوند و به جایی میرسند که بین پذیرش غرب یا پذیرش دین باید یکی را انتخاب کنند که در نهایت این آخوند منحرف میگوید فلان عمل قوم لوط بخشی از حقوق انسانها است.
🔸 او که تا به حال میخواست از دین و گزارههای دینی دفاع کند که از حالا در بحث حقوق بشر از #همجنس_گرایی و چنین مسائلی دفاع میکند؛ در این حالت او که در یک فضایی با شما مقابله میکرده است با ارتداد از کادر خارج میشود و به سمت انگلستان، فرانسه، اروپا یا آمریکا میروند.
🔸 جریان انقلابی و گفتمان مسلط تفکر اسلام ناب و تفکر امام و رهبری باید این جریانها را پالایش، پیرایش و رصد کند؛ در عین حال در گفت و گوهای محافل علمی، سمینارها و همایشها بویژه به طلبههای سطوح پایین که از سطح معرفتی کافی برخوردار نیستند این خطرها را گوشزد کنند.
#دانشگاه_مفید
#روشنفکری
#موسسه_فهیم
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| نقش تاریخی روحانیت در نهضتها و انقلابها از منظر رهبری
🔺 بی گمان راه برون رفت از چالش #سکولاریسم، دخالت روحانیت در امور سیاسی است. رهبر معظم انقلاب، لزوم این مسأله را در قالب «حوزه انقلابی» مطرح میکنند. در واقع از نگاه ایشان، حوزه انقلابی، راه برون رفت از چالش سکولاریسم به شمار میآید. با نگاهی به اندیشه رهبر معظم انقلاب، ایشان جهت تبیین #حوزه_انقلابی به نقش تاریخی روحانیت در نهضتها و انقلابها اشاره می کنند.
🔺 رهبرانقلاب در بیان لزوم انقلابیگری حوزهها، به شواهد فراوان تاریخی تمسک میکنند و با بررسی سیره و رفتار سیاسی علمای بزرگ، نقش تاریخی روحانیت در نهضتها و انقلابها را مورد تأکید قرار میدهند.
1️⃣ نقش مرحوم #سیّدمحمّدکاظم_طباطبایی -صاحب عروه- و بعضی دیگر از مراجع قم، در فتوا به نفع مردم مسلمان لیبی و علیه ایتالیاییها
2️⃣ اعلام جهاد مرحوم آیةاللهالعظمی #سیّد_عبدالحسین_لاری وقتی انگلیسیها در بوشهر نیرو پیاده کردند.
3️⃣ فتوای مرحوم #شیخالشریعهی_اصفهانی ـ مرجع تقلید بزرگ ساکن نجف ـ مبنی بر این که استعمال اجناس مصنوعه در داخل کشور لازم است و مردم باید از استفاده از مصنوعات خارجی اجتناب کنند، تا به این ترتیب دیگران در داخل کشور نفوذ نکنند،
4️⃣ و همین طور فتوای میرزای شیرازی دوم ـ مرحوم #میرزا_محمّدتقی_شیرازی ـ در مقابله با انگلیسیها، و فتوای تحریم انتخابات قلّابی انگلیسیها در عراق، نمونهای دیگر از حضور علما در صحنه سیاست است.
5️⃣ فعالیتهای انقلابی مرحوم حاج آقا #نورالله_اصفهانی در مقابله با خارجی ها و مبارزه با استبداد.
6️⃣ نقش علما در #مشروطیت: «در مشروطیت، نقش علما نقشی نیست که قابل مقایسه با نقش دیگران باشد. در سالهای پیش از مشروطیت انجمنهای پنهانی تشکیل میشد و نشستهای گوناگونی بود که هم علما، هم غیرعلما بودند و آثار آنها در مشروطیت منعکس بود؛ منتها آن چیزی که مشروطیت را به ثمر رساند، این انجمنها نبود؛ آن حضورِ مردمیای بود که جز با فعالیت و تأثیر علما امکانپذیر نبود.
7️⃣ نقش بزرگ آیتالله #مدرس آنجایی که با فریادهای خود در صحن مجلس ملّی آن روز در مقابله با رضاخان، و تحویل کشور به انگلیسیها از این اقدام وطن فروشانه ممانعت کرد.
8️⃣ نقش آیت الله کاشانی در ملی شدن صنعت نفت.
9️⃣ و بالاخره نقش بی بدیل روحانیت در پیروزی #انقلاب_اسلامی مردم ایران
🔺 مجموع این حرکات انقلابی منتج به انقلاب اسلامی ایران شد و این نشان از حضور روحانیون در عرصه سیاست است.
✍️ حجتالاسلام علی اکبر عالمیان
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1534
🆔 @asbaat_ir
📝#یادداشت| دموکراتترین و شوراییترین حرکت تروریستی تاریخ بشریت در مکه
🔺 سخنرانی دکتر #فیرحی در باب «عاشورا بحران خلافت» را میتوان در چند بخش مورد بررسی و نقدر قرار داد. ایشان در این سخنرانی تمام سعی و تلاشش را کرده که مدل مکی پیش از اسلام و بعد از آن را یک مدل #دیکتاتوری و غیر دموکرات قرار دهد و مدل مدنی پیش از هجرت پیامبر به آنجا را مدلی #شورایی بنامد.
🔺 بعد هم با این پیش فرض غیر واقع نتیجهگیری کردند که خلافت غلبه مدل مکی بر مدل مدنی بود و این دیکتاتوری موجد پدید آمدن دولت رانتیر و بعد هم عامل پدید آوردن عاشورا شد.
🔺این سخنرانی را می توان در چند بخش مورد بررسی و نقد قرار داد که بخش اول را با عنوان: «دموکرات ترین و شورایی ترین حرکت تروریستی تاریخ بشریت مکه» که پیش فرض دکتر فیرحی مبنی بر مدل دیکتاتوری در مکه است را کاملا متزلزل میکند.
🔸تبیین مدل حکومتی در مکه
🔺 مدلهای حکومتی تا پیش از ظهور اسلام اینگونه احصاء میشدند که بر اساس وسعت سرزمینی به دو سیستم #دولت_شهر و امپراطوی تقسیم میگشتند: 1. دولت شهر یا city state؛ در این نوع مدل ما شاهد حکومتی در گستره تنها یک شهر بودیم؛ 2. امپراطوری که شاهد یک حکومت مرکزی با جغرافیای گسترده که شهرهای زیادی را شامل میشد.
🔺 این دولت شهرها و یا امپراطوریها بر اساس تعداد حاکمان خود به حکومتهای: تک نفره؛ چند نفره؛ و همه تقسیم میشد.
🔸 1. حکومت تک نفره اگر خوب بود آن را «#منارشی» مینامیدند و اگر بد بود آن را «#تیرانی» میخواندند؛ 2. حکومت چند نفره اگر خوب بود آن را «#آریستوکراسی» و اگر بد بود نیز «#الیگارشی» مینامیدند و 3. حکومت همه اگر خوب بود آن را «#دموکراسی خوب» و اگر بد بود «دموکراسی بد» میخواندند.
🔸 البته نکتهای که متأسفانه بسیاری از پژوهشگران حتی بزرگان حوزه اندیشهورزی به آن عنایت ندارند این است که این دموکراسیها که حکومت همه بود حال چه خوب و چه بد، تنها چند درصد جامعه را شامل میشد و حق اظهار نظر داشتند. آنها عبارت بودند از مردانِ بالغِ آزاد، با این حساب زنان، افراد نابالغ و برده ها از شمول این حق خارج میشدند لذا درصد کمی شاید نهایت ده درصد از دولت شهرها را شامل میشد.
🔸بدون شک مکه یک دولت شهر بود، که سایر دولت شهرهایی چون #مدینه نیز در مجاورت آن بودند. وقتی این دولت شهر را بررسی کنیم به این نکته خواهیم رسید که مدل حکومتی در این شهر شباهت زیادی به دموکراسیهای یونان داشت.
🔸 یعنی مبتنی بر شور مستقیم مردانِ بالغِ آزاد حول مسائل مختلف بود، البته شاید آن را بتوان «الیگارشی» هم نامید؛ اما با دیکتاتوری و مدل غیر دموکرات دکتر فیرحی که مدعای ایشان است هیچ تناسبی ندارد.
🔸 پس با بررسی فکت های تاریخی به این مطلب می رساند که مکه دولت شهری با محوریت قریش بود و قریش نیز در مکانی به نام دارالندوه جمع میشدند و همه طوایف اصیل که جزو اشراف مکه بودند پیرامون مسائل مهم حکومت داری شور و مشورت میکردند.
🔸 واضحترین دلیل بر خلاف ادعای دکتر فیرحی، تصمیم دموکراتیک و شواریی قریش برای ترور پیامبر است، لذا یکی از مدعیات اصلی ایشان کاملا خلاف واقعیات تاریخی است.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام محمد علی رنجبر
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2079
🆔 @asbaat_ir