eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
708 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ نگاهی تحلیلی به زندگی #سیاسی_مبارزاتی_امام_حسن (علیه‌السلام)/ بخش نخست 🔰 تحلیلی از دوران امام مجتبی(ع) و صلح ایشان با #معاویه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
✅ نگاهی تحلیلی به زندگی (علیه‌السلام)/ بخش نخست 🔰 تحلیلی از دوران امام مجتبی(ع) و صلح ایشان با 🔺 دوران امام مجتبی‌ (علیه‌الصّلاةوالسّلام) و حادثه‌ی آن بزرگوار با معاویه، یا آن چیزی که به نام صلح نامیده شد، حادثه‌ی سرنوشت‌ساز و بی‌نظیری در کل روند انقلاب اسلامیِ صدر اول بود. 🔺 دیگر ما نظیر این حادثه را نداشتیم. انقلاب اسلام، یعنی تفکر اسلام و امانتی که خدای متعال به نام اسلام برای مردم فرستاد، در دوره‌ی اول، یک نهضت و یک حرکت بود و در قالب یک مبارزه و یک نهضت عظیم انقلابی، خودش را نشان داد و آن در هنگامی بود که رسول خدا (صلّی‌اللَّه‌علیه‌واله‌وسلّم)، این فکر را در مکه اعلام کردند و دشمنان تفکر توحید و اسلام، در مقابل آن صف‌آرایی نمودند؛ برای این‌که نگذارند این فکر پیش برود. 1️⃣ دوره‌ی اول انقلاب اسلام 🔺 پیامبر، با نیرو گرفتن از عناصر ، این نهضت را سازماندهی کرد و یک مبارزه‌ی بسیار هوشمندانه و قوی و پیشرو را در به وجود آورد. این نهضت و ، سیزده سال طول کشید. این، دوره‌ی اول بود. 2️⃣ دوره‌ی دوم انقلاب اسلام 🔺 بعد از سیزده سال، با تعلیمات پیامبر، با شعارهایی که داد، با سازماندهی‌ که کرد، با فداکاری که شد، با مجموع عواملی که وجود داشت، این تفکر، یک حکومت و یک نظام شد و به یک نظام سیاسی و نظام زندگی یک امت تبدیل گردید و آن هنگامی بود که (ص) به تشریف آوردند و آن‌جا را پایگاه خودشان قرار دادند و را در آن‌جا گستراندند و اسلام از شکل یک نهضت، به شکل یک حکومت تبدیل شد. این، دوره‌ی دوم بود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4074 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش دهم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات ♻️ جریان روشنفکری در نگاه حضرت امام خمینی (ره)/بخش نخست 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش دهم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات ♻️ جریان در نگاه حضرت امام خمینی (ره)/بخش نخست 🔹 قبل از بررسی جریان روشنفکری و نواندیشی دینیِ دفتر تبلیغات لازم است مواضع حضرت امام درباره روشنفکری بازگو شود تا به عنوان سنجه تشخیص سِرِه از ناسره مورد نظر قرار گیرد. 🔹 روشنفکری در نگاه حضرت امام به سه قسم تقسیم می‎شود: 1. روشنفکران ؛ 2. روشنفکران که این نیز به دو قسم و فریب خورده، و و ستیزه‌گر تقسیم می شوند؛ 3. روشنفکران . 1️⃣ روشنفکران متعهد 🔸 از منظر امام خمینی روشنفکران متعهد، خودباوری دارند؛ فعالیت آنان در راستای منافع اسلام و ملت اسلامی انجام می‎پذیرد و هدف و جهت‌گیری این گروه، و ارزش‌های اسلامی و رواج شریعت و پاسداری از است. 🔸 اين گروه به هویت ملی بها می‌دهند و با گفتار و نوشتار از کم رنگ شدن و یا از بین رفتن آن جلوگیری می‌کنند كه نمونه بارز روشنفکر متعهد در نگاه حضرت امام، شهید مطهری است. ایشان در پیام معروف خود به مناسبت سالگرد شهادت فرمودند: 🔹 «من به دانشجویان و طبقه روشنفکران متعهد توصیه می‌کنم که کتاب‌های این استاد عزیز را نگذارند با دسیسه‌های غیراسلامی فراموش شود». 2️⃣ روشنفکران خودباخته 🔶 الف) روشنفکران غافل و فریب خورده 🔸 این عده، ساده باورانی‌ هستند که دل در تمدن و جلوه‌های مادی غرب بستند و راه برون رفت از اوضاع نابسامان را در تقلید کورکورانه از غرب می‌پندارند. البته موضع حضرت امام نسبت به این جریان فقط ردّ و دفع نبود بلکه در موضع این گروه برآمده و می‌فرمایند: «اساتید دانشگاه ما، همه نویسندگان ما، روشنفکرهای ما، همه بیدار بشوند، متوجه بشوند که غفلت‌ها شده است، تا حالا اغفال‎ها ما را کردند، مغزهای ما را عوض کردند ... باید فکر این معنی باشید که ما خودمان انسانیم، خودمان فرهنگ داریم، ما خودمان می‌توانیم تعلیم و تربیت کنیم و می‌توانیم کار انجام دهیم». ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری/ بخش چهارم و پایانی 💢 اسناد دیگری از ارتباط شریعتمداری با #ساواک و ضد انقلاب 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله / بخش چهارم و پایانی 💢 اسناد دیگری از ارتباط شریعتمداری با و ضد انقلاب 🔸 ، نام آشناترین مقام امنیتی رژیم طاغوت بود که مستقیما در طراحی سیستم امنیتی رژیم و سرکوب انقلابی‌­ها نقش بلاواسطه‌ای داشت، ثابتی در مصاحبه‌ای درباره شریعتمداری می‌گو‌ید: 🔺 «از یکی از مقامات ساواک شنیده‌ام که حتی فکر کنم عید سال ۱۳۵۷ بوده که [شریعتمداری] به شما یا یکی دیگر از مقامات ساواک گفته: آقا گفتیم که این خمینی­‌چی­‌ها را جدی بگیرید که نگرفتید. من به شما می‌گویم که من به عنوان یک مجتهد به شما می‌گویم که او دارد علیه اسلام می‌کند و قتلش واجب است و شما می‌توانید آدم بفرستید و این را بکشید.» 🔸 ثابتی هم صریحا این گفته را تایید کرده و گفته است: «به من این مطلب را گفت و من گفتم: حضرت آیت الله، شما که این همه پیرو دارید، خب به یکی از اینها فتوایتان را بدهید. ما که نمی‌توانیم چنین کاری بکنیم، گفت: نه. من چرا بکنم؟ باید شما بکنید و شما مسئول هستید. برای اینکه امنیت مملکت را به هم زده. یعنی تا این حد مخالف [امام خمینی] بود.» 🔸 بدین ترتیب برای کسانی که نسبت به حضور او در نقشه­‌های خونینی مثل یا کودتای قطب زاده (که در هر دو، قتل امام جزو برنامه‌های اصلی بود) شک داشتند، ثابت می‌شود که از این شخص، چنین کارهایی نه تنها بعید نبوده بلکه دقیقا انتظار می‌رفته است! 🔸 ثابتی در جواب مصاحبه­‌گر که می‌پرسد: «واقعا آیت الله شریعتمداری با ساواک همکاری می‌کرد؟» می‌گوید: «من با او ارتباط داشتم و هر سال دوبار او را می‌دیدم… به مناسبت ، در قم می‌رفتم دیدنش. 🔺 بعد هم تابستان می‌رفت مشهد و وقتی می‌آمد چند روزی تهران می‌ماند و در خانه‌­ای در خیابان امیریه و من می‌رفتم و دیداری می‌کردیم. بقیه‌اش همه­‌اش [داماد شریعتمداری که بعدها هم جز متهمان اصلی توطئه براندازی قطب‌زاده بود و دستگیر شد] بود که واسطه بود. 🔺 اما شریعتمداری مأمور ما نبود. او شخصیتی وارسته و مستقل بود و در پاره‌ای موارد هم نظریاتی بر خلاف سیاست و داشت. قبل از اینکه عباسی دامادش، رابط ما بشود، زنجانی نامی که پیشکارش بود رابط با ساواک بود… شریعتمداری همیشه به من می‌گفت: «جلوی این خمینی­‌چی­‌ها را بگیرید.» بعد هم لیست اسامی خمینی­‌چی­‌ها یعنی طرفداران خمینی را عباسی می‌آورد به ما می­‌داد که اینها کی هستند که برای خمینی دارند در شهرستان­‌ها کار می‌کنند.» 🔸 چنان که دیدیم، از سخن ثابتی برمی­‌آید که این لودادن انقلابیون به ساواک عملی مستمر بوده. فرح پهلوی هم در خاطراتش که چند سال قبل از این در منتشر شد به یکی از همین لیست‌ها اشاره کرده و نوشته است: 🔺 «آیت الله شریعتمداری در نگرانی‌های همسرم شریک بود. او تعصب را نمی‌پذیرفت و پیام‌هایی برای می‌فرستاد و با ذکر نام روحانیان افراطی تقاضای دستگیریشان را می‌کرد. او معتقد بود که تظاهرات با ساکت کردن این افراد به پایان خواهد رسید. من این فهرست را دیده بودم. » 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3822 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| #ابراهیمیان_زمان 💠 آیت الله میرزا جواد آقا تهرانی: می‌دانم که آمدن من به #جبهه اثری ندارد، ولی می‌خواهم در #صحنه باشم، در صف #ابراهیمیان_زمان. 📚 مجله شمیم یاس تیر 1384، شماره 28 #روحانیت_مبارز #روحانیت_متعهد #روحانیت_اصیل 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش نخست 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش نخست 🔺 شیخ علی مراد خانی ارنگه معروف به «تهرانی» فرزند عزت الله در سال ۱۳۰۹ در روستای ارنگه در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد. وی پس از فراگرفتن تحصیلات ابتدایی با تشویق پدر به تحصیلات حوزوی روی آورد. 🔺 پس از فراگرفتن مقدمات علوم دینی به تحصیل دروس خارج فقه و اصول از محضر آیات عظام و امام خمینی پرداخت. پس از اتمام تحصیلات حوزوی به تبلیغ و وعظ مشغول شد و در سال ۱۳۴۰ از طرف حضرت امام (ره) جهت ارشاد و تبلیغ مردم عازم خرم آباد گردید. 🔺 وی با بدری حسینی خامنه‌ای دختر مرحوم حاج ازدواج کرد و خود نیز از استادان برجسته شمرده می‌شد. 🔺 حیات سیاسی شیخ علی تهرانی با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه است، در ذیل شخصیت ایشان، مبارزات وی، رفتارهای سیاسی، دشمنی‌های او با امام و یاران امام، پناهندگی به عراق، بازگشت به ایران و ابراز توبه نسبت به عملکرد گذشته خود بررسی شده که توجه مخاطبین گرامی را به آن جلب می‌کنیم. 1️⃣ دستگیری و تبعید توسط رژیم 🔸 شیخ علی تهرانی همواره از روحانیون مدافع بود که به همین دلیل مورد توبیخ استاد شهید مرتضی نیز قرار گرفت. 🔸 با آغاز نهضت اسلامی به رهبری (ره) شیخ علی تهرانی، فعالیت‌های ضد حکومتی خود را آغاز کرد و با تبعید امام به چند مرتبه مخفیانه و به صورت قاچاقی به عراق رفت و با امام دیدار کرد و پس از بازگشت به مبارزات خود تداوم داد. 🔸 با اوج‌گیری تظاهرات اعتراض‌آمیز، وی به عنوان یکی از فعالان سیاسی مشهد در مجامع انقلابی حضوری فعال داشت. در همان زمان نیز برای سخنرانی در از او دعوت کرد که وی پس از دو شب سخنرانی دستگیر و سپس تبعید شد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083 🆔 @asbaat_ir
💢 #شیطان_پرستی و عوامل ورود آن در ایران/ بخش دوم 🔰 زمینه‌های پیدایش شیطان‌پرستی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
💢 و عوامل ورود آن در ایران/ بخش دوم 🔰 زمینه‌های پیدایش شیطان‌پرستی 🔺 زمینه‌های پیدایش شیطان‌پرستی مدرن را باید در تمدن جدید غرب جستجو کرد، چرا که تمدن غرب از پاسخگویی به بسیاری از نیازهای معنوی انسان ناکام است. 🔺 یکی از نیازهای اصیل انسان است و لذا گرایش فطری بدان دارد. برخی از غربیان که خود از فریب‌خوردگان شیطان و جنود او هستند، از گرایش انسان‌ها به ادیان الهی وحشت داشتند. 🔺 لذا برای جلوگیری از این کار به روی آوردند تا حدی که به گفته دکتر حسینعلی قاسم‌زاده، مدیر کل شورای فرهنگ عمومی کشور، در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در بهمن ماه سال ۱۳۸۹، در سخنانی با اشاره به ‌ایجاد بیش از دو هزار و ۵۰۰ فرقه جدید در سه دهه گذشته، اظهار داشت: به صورت میانگین در این سه دهه، در هر دو هفته دو فرقه در دنیا ‌ایجاد شده است. 🔺 یكی از این فرقه‌ها كه خود دارای اشكال مختلفی است، شیطان‌پرستی می‌باشد كه نزدیكی بسیار زیادی با دارد. این تفکر انحرافی موفق شده است، جوانان بسیاری را در سطح دنیا جذب خود نماید. 🔰 بنیان‌گذار شیطان‌پرستی مدرن 🔺 بنیان‌گذار شیطان‌پرستی، ادوارد الکساندر کراولی معروف به آلیستر کراولی است. وی در ۱۲ اکتبر سال ۱۸۷۵میلادی، در انگلستان متولد شد. 🔺 او که جادوگری مشهور بود، با نوشتن کتاب «» این فرقه را بنیان گذاشت. مهمترین اصل این کتاب، تأکید بر خواهش‌های نفسانی انسان است. 🔺 بعد از وی آنتوان شزاندر لاوِی متولد ۱۱ آوریل ۱۹۳۰ م. در شیکاگو است. وی مؤسس و کاهن اعظم «» و نویسنده کتاب «انجیل شیطانی» و بنیان‌گذار شیطان‌پرستی لاویی است. ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065 🆔 @asbaa_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش پنجم 🔺 آخوندزاده طرفدار و مبلغ تغییر خط و الفبای فارسی به الفبای لاتین 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان / بخش پنجم 🔺 آخوندزاده طرفدار و مبلغ تغییر خط و الفبای فارسی به الفبای لاتین 🔸 آثار آخوندزاده – که بیشتر به زبان ترکی آذربایجانی و گاه همراه با شعرهای فارسی است و به زبان­‌های فارسی و روسی نیز ترجمه شده، در دوره مشروطیت اثرگذار بود. 🔸 وی از طرفداران و مبلغان تغییر رسم الخط عربی به الفبای لاتین بود. او بیش از بیست سال بر تغییر خط و الفبای فارسی تأکید می­‌کرد. 🔸 در مجموع، چند ویژگی در آثار و افکار آخوندزاده نشان­‌دهنده اثرپذیری­‌اش از فرهنگ اومانیستی است؛ مثلا به شدت غرب­‌گراست؛ به شدت با فرهنگ اسلامی و عربی دشمنی می­‌ورزد و مورد هجوم و هجو قرار می­‌دهد؛ به ناسیونالیسم و باستان­‌گرایی توجه جدی نشان می­‌دهد؛ یا اصلاح دینی را پیشنهاد می­‌کند؛ مبلّغ آزادی به سبک غربی است و در پی هدم أساس اسلام است. 🔸 همه آنچه بیان شد، بیانگر ریشه­‌های اومانیستی و لیبرال تفکر اوست و از آنجا که به تعبیری نمی­‌خواهد و در واقع نمی­‌تواند دین را حذف کند، پیشنهاد اصلاح دینی می­‌دهد. اصلاح دین و پروتستانتیسم او همان اومانیسم است با ظاهر و رنگ دینی در واقع، پروتستانتيزم همان اومانیسم و لیبرالیسم است به اضافه خدا. 🔸 طرح ایده ، اندیشه‌ای انحرافی به شمار می­‌آمد که چون سازگار با جوامع اسلامی به ویژه ایران نبود، جایگاهی نیز پیدا نکرد. 🔸 اگر اصلاح دینی یا رفرماسیون در دنیای غرب مطرح شد، دلیلش مقتضیات جامعه آن روز غرب بود؛ یعنی در واقع، واکنشی به ، اقدامات ضددینی و خودسرانه و خرافی رهبران کلیسا و همچنین انحرافات و تجملات گسترده­‌‌ای بود که در مسیحیت به وجود آمده بود. 🔸 با گسترش مسیحیت انحرافی در اروپا، (کشیش آلمانی) و جان کالون فرانسوی (ساکن سوئیس و متخصص الهيات)، نهضتی به­پا کردند که حاصل آن پروتستانتيزم بود. 🔸 در مقام مقایسه با جوامع اسلامی، مشکل در اینجا انحراف در دین نبود که نیازمند اصلاح باشد و از آنجا که دین در ایرانِ آن دوره، حاکمیت و دولت نداشت، همچون تاریخ غرب استبداد دینی نیز وجود نداشت؛ بلکه مشکل جامعه ایران و جوامع اسلامی، عقب‌ماندگی و توسعه­ نیافتگی بود که حاصل عمل نکردن به دستورها و ارزش­‌های دینی بود. 🔸 بنابراین، جوامع اسلامی و از آن میان ایران، نیازمند «احیای دین» بودند نه «اصلاح دین». اما برخی روشن­فکران همچون آخوندزاده با برداشت انحرافی، پیشنهاد اصلاح دین را مطرح می‌­کردند که در واقع، التقاطی بین اسلام، و بود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3917 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌های فعال در 🔺 در مشروطه سه جریان حضور داشت: 1️⃣ غرب‌گرایان 🔸 سید حسن از سردمداران این جریان بود. دولت نیز در این گروه قرار داشت. خواسته این گروه، مشروطه غربی و تفکیک دین از سیاست بود. 2️⃣ طرفداران استبداد 🔸 ، درباریان، و دولت روسیه در این جریان قرار داشتند و از تداوم سلطنت استبدادی دفاع می کردند. 3️⃣ نیروهای دینی 🔸 علمایی، همچون ، بهبهانی و طباطبایی (در تهران) و آخوند خراسانی، مازندرانی و (در عتبات عالیات)، در این گروه قرار داشتند. خواسته این گروه، مشروطه در چارچوب تعالیم دین اسلام بود. 🔸 به هر صورت، مطابق اندیشه سیاسی نائینی، «» نهاد نظارت کننده بر نهاد غاصب حکومت یعنی شاه و دربار است، زیرا حکومت مشروطه دو رکن دارد: 🔹 الف: 🔹 ب: مجلس 🔸 در ظاهر مقرر شد که قانون اساسی بر اساس دین باشد و مجلس هم چیزی برخلاف دین تصویب نکند. همچنین که مقام تشریفاتی دارد، حق دخالت نداشته باشد. به هر حال، این نظریه‌ای ناقص است، چون مطابق دیدگاه نائینی، یک ظلم در آن وجود دارد. 🔸 اجمالاً می‌توان گفت که با اندیشه‌ای که نائینی تولید کرد، برای پذیرش دولت مدرن، یک گام به جلو برداشته شد، اما اندیشه و عمل سیاسی در ایران با بن بست مواجه گردید، زیرا پس از نائینی، چارچوب حرکت فعالان سیاسی ـ دینی به گونه‌ای بود که شاه در رأس قدرت بماند و حکومت مشروطه برقرار گردد. 🔸 از دیدگاه این گروه، قانون اساسی مشروطه، ملاک عمل بود. افرادی، مثل شهید مدرس، آیة اللّه کاشانی و آیة اللّه ، با حرکت در این چارچوب تلاش می‌کردند که قانون مشروطه پیاده شود. 🔸 نیز از لحاظ عمل سیاسی ـ و نه اندیشه سیاسی ـ مدتی در این چارچوب سخن می‌‌گفت. سرانجام ایشان این بن بست را در سال ۱۳۴۸ شکست و فرمود: قدر مقدور ما این است که نظام اسلامی را بدون وجود شاه تأسیس کنیم. 🔸 ایشان با صراحت اعلام کرد که تا شاه در رأس حکومت باشد، نمی‌توان انتظار داشت که از ظلم کاسته شود، پس باید نظام سلطنتی را از بین برد. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4065 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش هفتم 🔰/ قسمت دوم 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش هفتم 🔰/ قسمت دوم 🔹مواضع جانبدارانه موسوی بجنوردی از یک طیف خاص(اصلاح‌طلبان) ادامه می‎یابد تا در زمان انتخابات ، وی انتقادات خود را متوجه کرده و نسبت به آزمون گلایه می‎کند که چرا از افرادی که او اجتهادشان را بدیهی می‎داند، باید گرفته شود. 🔹او در مسائل حوزه کتاب و فرهنگ و با نادیده گرفتن و نظام اسلامی، دیدگاهی آمیخته با و بیان می‌کند و این نگاه را به حضرت امام(ره) نیز نسبت می‌دهد: «مسلک امام این نبود که اگر خطایی ببیند سریعا برخورد کند بلکه مرام و مسلک امام در مورد خطا و اشتباه، مسلک تذکر دادن بود. بعدا اگر می‌دید عمل نشده برخورد می‌کرد. وی معتقد است سایتی اساسا نباید یا بسته شود و تجربه ثابت کرده است که با زور و محدودیت کاری پیش نمی‌رود.» 🔸بجنوردی از منظر درباره نگاه اسلام به حقوق مخالفان می‎گوید: «مشی ما در برخورد با مخالفان باید براساس سیره نبوی و رحمت باشد.» 🔸 وی با چشم‌پوشی بر رفتار همراه با نسبت به مخالفان در بسیاری از حوادث از ابتدای انقلاب تا کنون، با بیانی که از آن به نظام اسلامی استشمام می‌شود، ادامه می‌دهد: «با خشونت، سخت‌گیری و انتقام گرفتن هیچ‌گاه نخواهیم توانست قلوب دیگران را بدست آوریم، پیامبر اسلام(ص) پس از فتح مکه و در شرایطی که می‌توانست مخالفان و مشرکین را سخت مجازات کند، فرمود رفتار افراد پیش از اسلامشان نادیده گرفته می‌شود، و به همین دلیل اسلام توانست بسرعت از مرزها عبور کند و قلوب مردم را به تصرف درآورد.» 🔸موسوی بجنوردی با تصریح به که این روزها بار معنایی خاصی نیز پیدا کرده، شخصیت حضرت امام(ره) را می‌کند و متاسفانه با نادیده گرفتن بُعد و امام که مهم‌ترین جنبه شخصیتیِ حضرت امام(ره) بود، ایشان را می‌کند و می‌گوید: «بنده در قم و نجف شاگردی امام را کردم و در نوفل لوشاتو در خدمت ایشان بودم. مشی نه تنها در دیدگاه‌های فقهی، عرفانی و اخلاقی ایشان بسیار پررنگ بود بلکه رفتار و خلق وخوی شخصی حضرت امام هم براساس همین رویکرد توأم با رحمت و مدارا بود، شهید آقا مصطفی فرزند ایشان هم همین نوع تفکر و نگرش را داشت که برادرشان مرحوم حاج احمد آقای خمینی(ره) هم همین گونه بود.» ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🔰 رویکرد صحیح #حوزه_علمیه در قبال نظام اسلامی از منظر #رهبر_معظم_انقلاب/ بخش پایانی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 رویکرد صحیح در قبال نظام اسلامی از منظر / بخش پایانی 3️⃣ بی اعتنایی به حکومت 🔺 این روش هم، امروز قابل قبول نیست. امروز اگر در قبال حكومت، بی‌اعتنا و بی‌مبالات باشد، هم خودش ضایع خواهد شد و هم حكومت اسلامی تضعیف می‌شود. 🔺 حكومت اسلامی، حكومت و حكومت فقه و فقیه و حكومت علم و است. حكومت برای گسترش آرمان‌های اسلامی است. تشكیل حكومت اسلامی، آرزوی همه‌ی اولیاءاللَّه در طول تاریخ بوده است. 🔺 هر فرد مؤمنی وظیفه دارد از آن دستگاه سیاسی كه اسلام را ترویج و احكام آن را پیاده می‌كند، حمایت كند. مگر عالِم دین می‌تواند نسبت به حكومت اسلامی بی‌اعتنا بماند؟! افراد كافر به اسلام، در مقابل حكومت ط بی‌اعتنا می‌مانند! «طاغوت» یعنی كسی كه در مقابل خدا، دستگاهی برپا می‌كند: انداداللَّه، شركاءاللَّه. 🔺 كسانی كه خود را بنده‌ی مطیع خدا می‌دانند، برای تحقّق اهداف خدایی تلاش می‌كنند و صبح و شام در مقابل پروردگار پیشانی خضوع به خاك می‌سایند كه به آنها توفیق دهد او باشند. اگر اینها در كشور، زمام قدرت را به دست گیرند، همه وظیفه دارند كه مانند یك عبادت، از آنان حمایت كنند. 🔺 در گوشه و كنار، شاید افرادی هستند كه خیال می‌كنند این نشانه‌ی زهد و علم آنان است كه از كار كنار بكشند و كاری با حكومت نداشته باشند. مگر چنین چیزی امكان دارد؟! البته چون می‌خواهیم نسبت به مسائل، حُسن ظن داشته باشیم، می‌گوییم: «این، نشانه‌ی بی‌خبری و غفلت آنان است.» والّا اگر غفلت و بی‌خبری نباشد، نشانه‌ی چیزهای خیلی بدی خواهد بود. پس، این فرض هم مردود است. 4️⃣ مستقل اما همکار و پشتیبان حکومت 🔺 امروز، فرض چهارمی هم وجود دارد و آن عبارت است از حوزه‌ی علمیّه‌ی مستقلِ‌ّ از حكومت كه حكومت است. كار خود را در مجموعه‌ی عظیمی كه امروز بر دوش همه است، انجام می‌دهد. وابسته به دولت نیست؛ اما به دولتْ كمك و از آن پشتیبانی می‌كند. به آن خدمت می‌دهد، آن را نصیحت و راهنمایی می‌كند و مقرّرات اسلامی را به آن می‌شناساند. 🔺 امروز دستگاه قضایی در زمینه فقهی، نیازمند است و دستگاههای اجرایی و قانونگذاری، بیشتر احتیاج دارند. دانشگاهها، نیروی نظامی، كارخانه‌ها و تمام اقشار ملت، نیازمند حوزه‌های علمیّه‌اند. همچنین، این نظام، در رأس خود كسی را می‌خواهد كه پرورده این حوزه‌ها باشد. این همكاری و همگامی، باید به شكل صحیحِ آن باشد. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3988 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به / بخش هشتم 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های / قسمت سوم 🔰 جریان‌های فلسفی اصفهان در دوران 🔹 در اصفهانِ دوران صفویه با شش جریان فلسفی شاخص روبرو هستیم: 1️⃣ مدرسه فلسفی (حکمت یمانی): 🔹 اندیشه­‌های فلسفی وی به برخی از شاگردان او منتقل شد و آنان به دیدگاه‌­های او پایبند ماندند. البته نیز خود از شاگردان مکتب فلسفی میرداماد بود؛ اما با تأسیس مکتب و مشرب فلسفی جدیدی راه خود را از استادش جدا کرد. 🔹 در نهایت مکتب فلسفی میرداماد به جز در بین چند تن از شاگردان او تداوم تاریخی نیافت. از میان شاگردان میرداماد می­‌توان به سید احمد بن زین العابدین علوی و قطب­ الدین محمد اشکوری، معروف به شریف لاهیجی و ملا شمسای گیلانی اشاره کرد. این افراد نیز دارای تأليفانی بوده‌­اند که در این زمینه می­‌توان به کتب تراجم، رجال و منابع کتاب‌شناسی مراجعه کرد. 2️⃣ مدرسه فلسفی (حکمت ایمانی): 🔹 شیخ بهاء­الدين محمد عاملی (۱۰۳۰) هر چند مانند دو فیلسوف هم­ عصرش فیلسوف به شمار نمی­‌رود و اثر فلسفی مشهوری از او مانند آنان در دست نیست؛ اما از مجموعه آراء و اندیشه­‌های او در ضمن آثاری مانند اربعين حديثا، کشکول، کلیات اشعار و نیز رسائل مفرده مانند رساله در وحدت وجود و رساله در ابطال جزء لايتجزا، می‌توان به مشی حکمی- عرفانی او پی برد. شیخ از جمیع اسلاف خود در تحقق بخشیدن به اندیشه وحدت معرفت و در بسط و گسترش آثار وجدانی گوی سبقت را ربوده است. 🔹 وی شاگردان بسیاری را تربیت نمود که از جمله آنان می­‌توان به ملامحمدتقی مجلسی، ملاصدرا، نظام­ الدين ساوجی، میرزا رفيعا نائینی، ملا صالح مازندرانی و ادهم خلخالی اشاره کرد. 3️⃣ مدرسه فلسفی (حکمت تطبیقی): 🔹 میر ابوالقاسم میرفندرسکی(۱۰۵۰) در اصفهان به چند نسل از شاگردان فلسفه و کلام تدریس می­‌کرد. با این حال شخصیت و مشی فکری وی هنوز هم در هاله­‌ای از ابهام باقی مانده است. 🔹 وی به ترجمه متن­‌های به فارسی همت کرد و شاهزاده داراشکوه به واسطه همین اقدام وی معروف شد. گفته شده که میرفندرسکی بوده و شاگردان وی نیز بیشتر به این مکتب فلسفی متمایل بوده‌­اند. 🔹 از میان شاگردان وی می­‌توان به ملا رجبعلی تبریزی (۱۰۸۰)، آقاحسین خوانساری (۱۰۹۸)، ملامحمدباقر سبزواری (۱۰۹۰)، میرزا رفيعا نائینی (۱۰۸۲)، ملا محمد کاظم طالقانی (۱۰۹۴)، عطاءالله رودسری (۱۰۸۰) و میرزا ابوجعفر کافی اشاره کرد. از هر کدام از این افراد آثار زیادی باقی مانده است. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974 🆔 @asbaat_ir
📸 | ضرورت شناساندن (ع) به همه مردم دنیا 💠 حضرت آیت الله بهجت(ره): هنوز همه مردم عالم، (ع) را نمی‌شناسند و این تقصیر ماست، چون ما برای سید الشهداء(ع) طوری فریاد نزدیم که صدای ما را بشنود. 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش یازدهم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات ♻️ جریان در نگاه حضرت امام خمینی (ره)/بخش دوم 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش یازدهم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات ♻️ جریان در نگاه حضرت امام خمینی (ره)/بخش دوم 2️⃣ روشنفکران خودباخته 🔶 ب) روشنفکران و ستیزه‌گر 🔸 بیشترین انتقادات حضرت امام متوجه این دسته از روشنفکران خودباخته غرب و بعضا شرق بود که تمام هویت را در نقش و نگار غرب می‎دیدند و با این نوع نگاه، غالبا در ستیز با دین و آرمان‌های دینی بر می‌آمدند. 🔸 حضرت امام درباره این گروه هشدار می‌دهد: «ای مسلمانان جهان… بر فرهنگ اسلامی تکیه زنید و با غرب و غرب زدگی، مبارزه نمایید و روی پای خودتان بایستید و بر روشنفکران و ، بتازید و هویت خویش را دریابید که روشنفکران اجیر شده، بلایی بر سر ملت و مملکت شان آورده‎اند که تا متحد نشوید و دقیقاً به اسلام راستین تکیه نکنید، به شما آن خواهد گذشت که تاکنون گذشته است. امروز، زمانی است که ملت‌ها چراغ راه روشنفکران‌شان شوند و آنان را از خودباختگی و زبونی در مقابل شرق و غرب، نجات دهند که امروز، روز حرکت ملت‌هاست». 3️⃣ روشنفکران بی‌تفاوت 🔸 این دسته همواره خارج از گود بودند و فقط ایام برداشت حضور آنان احساس می‌شد و با ادعای و میهن‌دوستی می‌خواهند نظراتشان مقبول افتد؛ امام خمینی به خوبی از ماهیت این عده پرده بر می‌دارد و می‌فرماید: 🔹 «این ملت اینقدر خون داده است. اینقدر زحمت کشیده است. شما آن کنارها نشستید تماشا کردید. مثل بسیاری از روشنفکرها آن کنار نشستند تماشا کردند. این جوانهای ما ... کارها را انجام دادند. حالا که کارها را انجام دادند، اینها از آن طرف مرزها راه افتاده‌اند و آمده‎اند این جا و با تَذکره‌های نمی‌دانم درست یا غیر درست، ایرانی‎اند اما بیرون بودند اینها بسیارشان. حالا آمده‌اند این جا و می‌خواهند باز بکنند». ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
💠 #جمعیت_مؤتلفه، حرکت برای اقامه معروف 🔹 این جمعیت از ائتلاف سه گروه مبارز از مسجد شیخ علی (صادق امانی، #شهید_لاجوردی) و گروه مسجد امین الدوله بازار (حبیب الله عسگراولادی و شهید مهدی عراقی و هاشم امانی) و گروه اصفهانی‌ها (محمود میرفندرسکی، اسد الله #بادمچیان و سیدعلاالدین میرمحمد صادقی) شکل گرفت. 🔹 اعضای مؤتلفه در جریانات انجمن‌های #ایالتی و #ولایتی و رخدادهای #رفراندوم شاه در بهمن 1341 ه.ش، به صورت پراکنده و تحت رهبری #امام_خمینی (ره) فعالیت داشتند تا در اوایل سال 1342 ه.ش اعضا با همدیگر آشنا و مرتبط شدند و این جمعیت شکل گرفت. 🔹 مسئولان سازمان مرکزی این جمعیت ها همگی از کسبه و تجار متدین بازار بودند و دارای یک شورای روحانیت متشکل از #شهیدبهشتی، حجت الاسلام انواری و با همکاری شهید محمدجواد #باهنر و حجت الاسلام #رفسنجانی نظارت بر آموزش‌ها، اعمال و رفتار و خط مشی جمعیت را برعهده داشتند. 🔹 جمعیت مؤتلفه را می‌توان تنها تشکلی دانست که در قیام «امر به #معروف و نهی از #منکر» امام در خرداد 1342 با به میدان آمدن دِین خود را به امام و مردم ادا کرد. 🔹 هدف مؤتلفه چیزی جز اقامه دین و نفی سلطه اجانب زیر نظر #مرجعیت_انقلابی و شورای روحانیت نبود. گرفتن مجوز قتل #حسنعلی_منصور را به خاطر اجرای یکی از منکرات بزرگ سیاسی (لایحه #کاپیتولاسیون) به مجلس و تلاش برای بازداشت و تبعید امام راحل به ترکیه در همین مسیر می‌توان تفسیر کرد که جوان مؤمن و انقلابی محمد #بخارایی از این جمعیت دست به این کار بزرگ اسلامی و انقلابی زد. ✍️ استاد حسن ابراهیم‌زاده 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج #تمدن_خواهی در جهان اسلام/ بخش پایانی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج در جهان اسلام/ بخش پایانی 🔺 فهم چیستی پدیده‌های وابسته به عوامل متعددی است که مؤثرترین آنها را می‌توان بستر معرفتی این شناخت یا به عبارتی فلسفه تاریخی دانست که با پیش فرض‌های هستی­ شناسانه، درکی کلان‌تر را از تحولات اجتماعی در بستر تاریخ بشری فرا روی انسان قرار می‌دهد. به این ترتیب پدیده‌ها فرا رخدادی فهم می‌شود و رویدادها پیوسته و در یک نظام کاوش می‌شود. 🔺 بر این اساس و با توجه به نظریه تکامل تاریخ که بر تقدیر دینی تاریخی نظر دارد، نهضت‌­های اسلامی را می‌توان با دید فلسفه تاریخ در دیدگاهی کلان بررسی کرد. براساس این دیدگاه جنبش‌های اسلامی، در راستای اهتزاز و غلبه ایمان و اسلام بر کفر جهانی قابل تحلیل است. 🔺 آنچه نهضت­های اسلامی را با پیوستاری سیاسی-اجتماعی در بستر تاریخ اسلامی در ارتباط با سایر تحولات جهان اسلام معنا می­‌بخشد, گرایش تمدن­‌گرایانه است که اسلام را در صدد برعهده گرفتن و تحقق ابعاد سیاسی و اجتماعی دین نشان می‌­دهد. 🔺 نهضت­‌های اسلامی امروزه هر چند ابعاد و نیز دارد ولی وجه بارز و اصلی آن که سایر ابعاد را نیز تحت تاثیر قرار داده است، هویت ­طلبی مسلمانان در راستای دست­یابی به عزت تمدنی است؛ عزتی که در قرون قبلی مسلمانان با تمسک به تعالیم اسلامی و انسجام از آن برخوردار بودند. 🔺 از این رو نهضتی همه‌ ­جانبه بر اساس تعالیم دینی را در دستور کار قرار داده­‌اند تا مجددا آن دوران را ایجاد کنند و همه این موارد در بستر و نگاه کلان تمدن­‌خواهی اسلامی قابل تحلیل است. از این رو نهضت‌­های اسلامی در طول دو قرن اخیر هرچه جلوتر رفته بر جنبه‌های سیاسی-اجتماعی و تمدنی آن افزوده و از جنبه فردی آن کاسته شده است. ✍️ حجت الاسلام محسن محمدی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3892 🆔 @asbaat_ir