eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
708 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش یازدهم 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت ششم 🔰تصوف و عرفان اصفهان در دوران #صفویه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به / بخش یازدهم 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های / قسمت ششم 🔰تصوف و عرفان اصفهان در دوران 🔺 هر چند در عرف قديم، اهل عرفان بین و تفاوتی قائل نبودند و این هر دو خوب یا بد، بیشتر یک چیز شمرده می‌شد؛ اما نمی‌توان انکار کرد که در طول تاریخ پاره‌ای از ملاحظات اجتماعی سبب تحولات و تغییراتی در کاربرد واژه‌های مذکور شد و حساب «عارفان» از «صوفيان » را جدا نمود. 🔺 به گونه‌ای که یکی بار مثبت و دیگری بار منفی به خود گرفت. پاره‌ای رفتارهای زشت برخی از صوفیان، از جمله -قزلباش در این جداسازی‌ها و نیز در واکنش‌های تند عالمان شیعی نسبت به تصوف بی‌تأثیر نبود. 🔺 بحث ما درباره عرفان در حوزه اصفهان به عصر صفویه و پس از آن مربوط است. البته ردّپای عارفان مسلمان اصفهانی را می‌توان از همان قرون اولیه اسلامی در این شهر دید که یا مانند محمد بن يوسف بن معدان بن سلیمان معروف به عروس الزهاد (۱۸۴) پیرو مکتب زهد کوفی بوده‌اند یا مانند محمد بن يوسف بنا (۲۸۶) صاحب کتاب «معاملات القلوب» و شاگردش على بن سهل اصفهانی (۳۰۷) و سبط او حافظ ابونعیم اصفهانی (۴۳۰) از مشایخ صوفیه بوده‌اند. 🔺 همچنین می‌توان پیش از عصر صفوی از خاندان به ویژه افضل الدین ابوحامد صاحب و نواده او صائن الدین علی ترکه اصفهانی (۸۳۵) صاحب یاد کرد که آثار مهمی در مباحث عرفان نظری نیز داشته‌اند. 🔺 از میان سلسله‌های معروف صوفیه در اصفهان تا قبل از حکومت صفویان نیز می‌توان به سلسله‌های و اشاره کرد. از جمله صوفیان و عارفان متعلق به آنها مسعود بن عبد الله بيضاوی معروف به بابا رکنای شیرازی (۷۶۹) بوده است. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974 🆔 @asbaat_ir
📌 پاسخِ پرسش نهم اسباط/ بخش نخست 9️⃣ پرسش نهم: 🔹با توجه به اجتماع میلیونی مسلمانان در و نقش تعیین کننده این حرکت بزرگ معنوی و سیاسی در شکل‌گیری و ، وظیفه و آن درباره این حادثه عظیم چیست؟ و چگونه می‌توانند از ظرفیت ایجاد شده در این اجتماع گسترده، جهت هم‌گرایی بیشتر مسلمانان و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی بهره‌برداری نمایند؟ ◀️ در پاسخ به این پرسش، از سوی کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر می‌شوند و به جهت کثرت پاسخ‌ها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر می‌گردد. 1️⃣ قطعاً فضای حج برای تشیع و روحانیت فضایی کاملاً بسته برای نشر معارف اهل بیت (علیهم السلام) و انقلاب اسلامی بود، خداوند این فضا را با راهپیمایی عظیم اربعین در اختیار ما قرار داده است، نباید این هدیه الهی را به راحتی از دست بدهیم و کفران نعمت کنیم. 2️⃣ شیعیان یک جایی را برای ابراز محبت به همدیگر و با خبرشدن از حال همدیگر می‌خواستند که حالا تبدیل شده است به با خبرشدن مسلمانان از همدیگر، این گام اول برای برداشتن بنیان تمدن اسلامی است. 3️⃣ اگر کسی خیال کند که مخالفان اسلام عاشورایی، اسلام ظلم ستیز و اسلام مهر و محبت و مروّت به فکر کمرنگ کردن این حماسه نیستند سخت در اشتباه هستند، نقشه ها آغاز شده است، باید مواظب آنها بود به خصوص نفوذی‌ها در داخل موکب‌ها و ... . 4️⃣ از نقش روحانیت پرسیده بودید باید عرض کنم همین چند روز پیش ستاد اربعین بعد از اعلام پایان برنامه‌هایش، شروع به برنامه‌ریزی برای سال آینده کرد، البته وظیفه روحانیت کمک کردن به این ستاد در امور آسایش و آرامش زائران است اما وظیفه اصلی او چیز دیگری است، وظیفه او بالا بردن معرفت، مبارزه با خرافه، جلوگیری از افراط و تفریط‌ها است. راستی در حوزه علمیه ما چنین ستادی داریم که روحانیون تجربه‌های خود را به آنها بدهند و آنان برای سال آینده برنامه‌ریزی کنند یا نه، باز وظیفه روحانیت فقط موکب‌داری است؟!!! 5️⃣ حضرت آقا در فرمایشاتشان اشاره ای به ورود اهل علم و معرفت به مسئله اربعین داشتند این را حتما جدی بگیرید تا این مسئله جدی گرفته نشود، گام برداشتن و سخن گفتن از تمدن اسلامی و رابطه آن با اربعین کار را به جایی نمی رساند. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش پنجم 🔰 همراهی شیخ علی تهرانی با #بنی_صدر در مخالفت با #حزب_جمهوری 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش پنجم 🔰 همراهی شیخ علی تهرانی با در مخالفت با 🔺 تهرانی در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از کاندیداتوری بنی صدر حمایت کرد و در همین رابطه در سفری که به تهران رفته بود گفت: 🔸 «بنده عقیده ام این است که بنی صدر از همه اینها شایسته‌تر است. این را اینجا به جوان‌ها هم گفتم در مشهد هم گفته‌ام چرا، چون که ایشان استقلال فکری دارد وابسته به حزب یا گروه خاصی نیست که منعکس کننده خواسته‌های همان گروه باشد. چون رئیس جمهور باید منعکس کننده خواسته تمام ملت باشد. بنی صدر بخاطر استقلال فکری حاضر است او را بکشند یا حتی به زندان افکنند و یا از ایران بیرونش بیاندازنند ولی فکر و ایده گروه و دسته خاصی را نپذیرد!» 🔺 شیخ علی تهرانی به عنوان نماینده امام و نیز با توجه به جایگاه منحصر به فردش در مشهد، با کمک دوستان خود، با جمع‌آوری اسناد و مدارکی علیه به تقابل با رهبران حزب جمهوری و کاندیدای آنان رفت. 🔺 تهرانی چندی قبل از این اقدام خود، در مسافرتی که به تهران کرد دیداری هم از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، به عمل آورد و به دنبال این دیدار اعلام شد که دانشجویان مستقر در سفارت اسنادی را در رابطه با ارتباطات چند تن از روحانیان اعضای شورای انقلاب به ایشان داده‌اند که به آیت الله بدهد. 🔺 شیخ علی تهرانی در مورد ارتباط دو عضو با ماجرای ارتباطات امیر انتظام اظهار داشت، من صريحا نمی‌گویم که این دو نفر آقایان بهشتی و رفسنجانی هستند و تا به حال اسم این دو نفر را نیاورده‌ام. البته نمی‌گویم نیستند و نفی نمی‌کنم!» 🔺 شیخ علی تهرانی در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور وقت _بنی صدر_ نسبت به روند دادگاه و محاکمه و متهم کردن وی به برای سازمان اطلاعات مرکزی اعتراض کرده و خواستار دخالت بنی صدر در روند محاکمه شد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| حاکمیت حق و عدالت اساس #سیره_سیاسی پیامبر اکرم (ص) 💠 آیت الله #سیدجعفر_مرتضی (ره): یکی از اصولی که در حکومت پیامبر مورد توجه قرار گرفت اصل حاکمیت #حق و #عدالت است. پیامبر در سیره سیاسی خویش ثابت کرد که برای خروج از بسیاری خط قرمزها، نیازمند رعایت حق و پذیرش حاکمیت عدالت در روابط #فردی و #اجتماعی هستیم. #عدالت_اجتماعی #نظام_اسلامی #حکومت_نبوی #حاکمیت_حق 🆔 @asbaat_ir
📌 پاسخِ پرسش نهم اسباط/ بخش دوم 9️⃣ پرسش نهم: 🔹با توجه به اجتماع میلیونی مسلمانان در و نقش تعیین کننده این حرکت بزرگ معنوی و سیاسی در شکل‌گیری و ، وظیفه و آن درباره این حادثه عظیم چیست؟ و چگونه می‌توانند از ظرفیت ایجاد شده در این اجتماع گسترده، جهت هم‌گرایی بیشتر مسلمانان و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی بهره‌برداری نمایند؟ ◀️ در پاسخ به این پرسش، از سوی کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر می‌شوند و به جهت کثرت پاسخ‌ها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر می‌گردد. 6️⃣ این شیعه انگلیسی خنجر به پشت اربعین حسینی هم می‌زند تا چه برسد به تمدن اسلامی. 7️⃣ خود نفس اربعین و عنایت ویژه حضرت سیدالشهدا موجب جذب دلها می‌شود که انشاء الله زمینه تمدن اسلامی را فراهم کند، باید از تبدیل شدن راهپیمایی اربعین توسط عوامل نفوذی به کارناول‌ها و محل تبلیغ فلان سلبریتی و ... جلوگیری کرد، چرا که تمدن اسلامی که بر پایه اربعین استوار است، فرهنگ خودش را دارد که الحمدلله الآن همینطور است. 8️⃣ ای کاش حوزه علمیه قم نمایشگاهی از سفرهای علمای شیعه از نجف به کربلا در فیضیه برپا می کرد، امام خمینی (ره) و فرزند بزرگوارشان حاج آقا مصطفی آن زمان ها هر سال از نجف به کربلا می رفتند، روحانیت انقلابی طلایه‌دار حرکت اربعین بوده است. 9️⃣ از الزامات تمدن اسلامی اتحاد و انسجام و همدلی است. اربعین نمونه ای کامل از این اتحاد و انسجام است. کسانی امروز در داخل و در آستانه انتخابات با حرف‌های تفرقه افکنانه خود به دنبال دوقطبی کردن جامعه هستند، نه آن روز در عاشورای انقلاب امتحان خوبی از خود نشان دادند و نه امروز عُلقه قلبی به اربعین دارند. 🔟 همانطوری که رهبری معظم انقلاب فرمدند لازمه تمدن اسلامی، شکل گیری دولت اسلامی است، با دولتی که رئیس جمهورش بهترین مجلس شورای اسلامی را مجلس اول می‌خواند که حتی سازمان منافقین هم در آن شرکت داشتند ما به کجا می رویم؟! ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش سوم 📝 |مفهوم سکولاریسم از دیدگاه 🔺 نگاه رهبر معظم انقلاب به مفهوم سکولاریسم، همان مفهوم عامی است که از این واژه ارائه گردیده است. از مجموع نظرات ایشان در مورد این اصطلاح، می‌توان سه معنا که همگی در یک هدف مشترکند را استخراج کرد: 1️⃣ سکولاریسم یعنی عدم بُروز و ظهور دین در غیر عمل : «سکولاریسم به‌معنای بی‌دینی نیست، سکولاریسم به‌معنای این است که دین در غیر عمل شخصی، هیچ بُروز و ظهوری نداشته باشد. 🔸 کاری به دین ندارد. بله، هرکسی در داخل نظام اجتماعیِ متنوّعِ غربی و شرقی و امثال اینها خودش برای خودش، در دل خودش، در عمل خودش یک ارتباطی با خدا داشته باشد؛ سکولاریسم یعنی این.» 2️⃣ سکولاریسم یعنی بی توجهی به مسئله : «اینکه ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این سکولاریسم است.» 3️⃣ سکولاریسم یعنی عدم ورود به : «بعضی‌ها مسجد را … از مسائل سیاسی می خواهند بکلّی برکنار بدارند. [می گویند] آقا شما وارد سیاست نشوید، کار خودتان را بکنید. کار خودتان یعنی چه؟ یعنی بیایید همان نمازتان را بخوانید و بروید؛ فقط پیش‌نمازی محض. این همان سکولاریسم است.» 4️⃣ ایشان از یک نوع دیگری از سکولاریسم نیز سخن می‌گویند یعنی«سکولاریسمِ پنهان»: «مراقب باشیم دچار ... سکولاریسمِ پنهان ... نشویم. گاهی اوقات در ظاهر، تبلیغات، تبلیغات دینی است؛ حرف، حرف دینی است؛ شعار، شعار دینی است؛ اما در باطن، سکولاریسم است؛ جدائی دین از است؛ آنچه که بر زبان جاری می‌شود، در برنامه‌ریزی‌ها و در عمل دخالتی ندارد. ادعا می کنیم، حرف می زنیم، شعار می‌دهیم؛ اما وقتی پای عمل به میان می‌آید، از آنچه که شعار دادیم، خبری نیست.» 📝 حجت الاسلام علی اکبر عالمیان ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4106 🆔 @asbaat_ir
📌 پاسخِ پرسش نهم اسباط/ بخش سوم و پایانی 9️⃣ پرسش نهم: 🔹با توجه به اجتماع میلیونی مسلمانان در و نقش تعیین کننده این حرکت بزرگ معنوی و سیاسی در شکل‌گیری و ، وظیفه و آن درباره این حادثه عظیم چیست؟ و چگونه می‌توانند از ظرفیت ایجاد شده در این اجتماع گسترده، جهت هم‌گرایی بیشتر مسلمانان و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی بهره‌برداری نمایند؟ ◀️ در پاسخ به این پرسش، از سوی کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر می‌شوند و به جهت کثرت پاسخ‌ها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر می‌گردد. 1️⃣1️⃣ جایگاه در جامعه ی اسلامی، بسان نخ تسبیح است که از آن به ولایت طولی نام می برند به این صورت که ولی افراد امت را حول یک محور(نخ تسبیح) جمع می کند و در عین حال منظم می کند و پیوندی نا گسستنی در بین آن ها ایجاد می کند که این پیوند بین مومنین را ولایت عرضی می گویند. 🔸 اباعبدالله الحسین (علیه السلام)،امام و ولی (حاوی ویژگی ولایت) شیعیان است که به این جهت واجب الاطاعه نزد شیعیان است، و سبط پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله وسلم) است که به جهت قرابت نسبی به نبی مکرم و علاقه ایشان به حضرت اباعبدالله (علیه السلام) و ویژگی‌های برجسته شخص ایشان برادران اهل تسنن ارادت خاصی به ایشان دارند و جایگاه ویژه ای نزد آنان دارد و همچنین در تاریخ بشریت شخصیتی است که در دل ظلمت دست به انقلاب زد و در مقابل ستمگر اعظم زمان خویش ایستاد به همین جهت در خارج از دایره اسلام اسطوره‌ای حق طلب به شمار می‌رود و یکی از مهم‌ترین الگوهای عدالت خواهان جهان است. 🔸 با توجه به این نکات شعار * الحسین یجمعنا * را بهتر می توان درک کرد. 🔸 فکر و عمل حضرت حسین‌بن علی (علیهما السلام) را باید تمام حرکات اصلاحی در جهان که به سوی ایجاد هستند قرار داد. که در این صورت حرکت عظیم الف) کانون تعلیم مبانی اسلامی به تمام مردم عالم بشود. ب) بتوان یک را در این بازه زمانی و مکانی پیاده کرد تا نمونه‌ای باشد اولا برای رشد و پیشرفت خود به این معنا که نقایص کار را تشخیص داد و برای رفع آن نقایص قدم برداشت و همینطور موجب دل گرمی مسلمانان شد دوما نشان دادن این نمونه عالی به مردم جهان. 🔸 در ضمن به تمام مردم اعم از شیعه و سنی و غیر این دو این مطلب را رساند که خداوند متعال از ذریه ی حسین‌بن علی (علیهما السلام) شخصی را با تمام ویژگی‌های حسین‌بن علی (علیهما السلام) برای کار ناتمام او به این شرط که مردم عالم خواهان او و دولت او باشند خواهد فرستاد، ان شاءالله. 🔸این یعنی زمینه سازی برای ظهور حضرت حجت روحی له الفداء. 🆔 @asbaat_ir
💢 #شیطان_پرستی و عوامل ورود آن در ایران/ بخش پنجم 🔰 سمبل‌ها 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
💢 و عوامل ورود آن در ایران/ بخش پنجم 🔰 سمبل‌ها 🔺 شیطان‌پرستان یک سری نماد و سمبل دارند. شناخته‌ترین نمادهای آنها عبارت است از: 1️⃣ ستاره پنج‌پر 🔸 «» یا «ستاره جادو»، اصلی‌ترین نماد شیطان‌پرستی است. این علامت در مراسم‌های مخفیانه (کابالا) و جادوگری برای احضار ارواح شیطانی استفاده می‌شود و برای آن‌ها نشانگر عناصر آب، خاک، آتش و روح اطراف آن‌هاست. 2️⃣ ستاره پنج‌پر واورنه و سر بز 🔸 سر بز در میان ستاره پنج‌پَر وارونه، ستاره پنج‌پَر را نماد ونوس، الهه زیبایی و عشق شهوانی زنانه دانسته که سر یک بز (بافومت) نیز در آن قرار گرفته است، چراکه شیطان را سمبل و اصالت هوس‌ها و بشر می‌دانند. 3️⃣ عدد شیطان 🔸 عدد شیطان یا عدد وحش، همان عدد ۶۶۶ است. شماره وحش و به گفته یوحنا در کتاب «مکاشفات»، عدد شیطان، نشانه دجالی است که با مسیح می‌جنگد. 4️⃣ آنخ 🔸 آنخ سمبل و باروری است. این نماد به معنای روح شهوت زنان نیز تعبیر می‌شود.‌ این علامت نیز دارای اشکال مختلفی است. 5️⃣ 🔸 نماد صلیب شكسته یا چرخ خورشید، یك نماد باستانی است كه در برخی فرهنگ‌های دینی همچون كتیبه‌های برجای مانده از بودایی‌ها و مقبره‌های سلتی و یونانی دیده شده‌است. این علامت توسط به كار رفت،‌ لكن برخی با هدف به سخره گرفتن ، این سمبل را وارد شیطان‌پرستی كردند. 6️⃣ چشم همه‌جا‌نگر 🔸 «چشمی که به همه‌جا می‌نگرد» یکی دیگر از نمادهای شیطان‌پرستی است. آن‌ها معتقدند که این چشم لوسیفر () است و کسی که قدرت کنترل آن را دارد بر تمام دارایی‌ها حکومت می‌کند. 🔸 این علامت در پیشگویی‌ها به کار می‌رود. به اعتقاد آنان جادوها، نفرین‌ها، کنترل‌های روحی و تمامی انحرافات تحت این علامت کار می‌کنند. نیز از این علامت استفاده می‌کنند. برخی معتقدند، اساس نظم نوین جهانی نیز همین علامت است. 7️⃣ صلیب وارونه 🔸 «» دیگر نماد شیطان‌پرستی است. این نماد، حكایت از «وارونه شدن مسیحیت دارد» و عمدتا استهزا و سخره گرفتن این دین است. صلیب وارونه در شکل گردن‌بندهای بسیاری مشاهده شده است و خواننده‌های راك انواع مختلف آن را به همراه دارند. 8️⃣ سمبل هرج و مرج 🔸 « و » یکی دیگر از نمادهای شیطان‌پرستی است. این علامت به معنای از بین بردن تمام قوانین می‌باشد. به عبارت دیگر «هرچه تخریب‌کننده است، تو انجام بده»؛ این قانون شیطان‌پرستی است. این علامت توسط پانک‌ها، هوی متال‌ها و راک‌ها به کار می‌رود. 9️⃣ سمبل ضد عدالت 🔸 «ضد عدالت» نماد دیگر است. تبر رو به بالا علامت عدالت روم قدیم بوده است که علامت واژگون شده آن نشانه ضد عدالت یا و طغیان می‌باشد. 🔟 نماد احترام 🔸 «» یا «کرانادو». این نماد که تداعی‌کننده پنتاگرام و مانند احترام نظامیان و یا سایر علائم دستی است. شیطان‌پرستان برای ابراز شادی، احترام، سلام، خداحافظی و… از این علامت استفاده می‌کنند. ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065 🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته | مردم‌داری سيره حكمرانی نبوی و علوی 💠 #امام_خمینی (ره): یکی از فرق‌های بین حکومت اسلام با سایر حکومت‌ها، این است که در #حکومت_اسلام جوّ، جوّ #محبت است. بین شخص اول مملکت مثل #رسول_خدا که شخص اول بود و در زمان خلافت #امیرالمؤمنین شخص اول امیرالمؤمنین بود با ادنی‏ فردی که به حسب نظر مردم ادنی‏ حساب می‏شدند فرق اساسی مربوط به دنیا نبود. 🔹 این طور نبود که رسول خدا حالا که در رأس واقع شده و رئیس امت است مثل سایر حکومتها ریاست بکند. آنها در یک محیط دوستی و رفاقت و محبت زندگی می‏کردند. بین خودشان «#رُحَماء» بودند؛ و وقتی که مقابل #کفار واقع می‏شدند، آنجا «#اشِداء» بودند. 📚 صحیفه امام، ج‏7، ص 234 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔰 بررسی جریان‌های مختلف / بخش دوم 🎙 |چرایی وجود جریان‌های مختلف در حوزه علمیه : 🔹 حجت الاسلام والمسلمین غفاری‌فر در پاسخ به این سوال که آیا پراکندگی و در حوزه باعث از بین رفتن و اُفول حوزه نمی‌شود؟ گفت: 🔺 در حوزه مرتب همین اتفاق می‌افتد، اما وقتی‌که تاریخ را مطالعه می‌کنیم، یک نخ مشترک هم می‌توانیم پیدا کنیم. نخ تسبیح همه این‌ها را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در چند محور این تفاوت‌ها اتفاق می‌افتد. 🔺 یک سری تفاوت‌ها به مرز عقیده بازمی‌گردد، یعنی یا در جهان‌شناسی متفاوت می‌شوند، یا در باهم متفاوت می‌شوند، یا در رابطه خلق با خدا از اینکه مستقیم یا غیرمستقیم هست متفاوت می‌شوند، یک سطح از تفاوت‌ها از اینجاست، لذا شما می‌بینید که مثلاً در نحله‌های اسلامی کجا با دیگری درگیر می‌شود؟ خدا را به جسم تبدیل می‌کند؛ یعنی در جدا می‌شود. 🔺 یک عده در منبع باهم متفاوت می‌شوند، کجا جدا می‌شود؟ می‌گوید فقط به روایت نگاه می‌کنم، در همان محدوده الفاظش، افراطی‌ترینش این است، یکی دیگر می‌گوید که من این‌قدر افراطی نیستم ولی حتماً بایستی یک خبری از معصوم، حالا اگر سُنی باشد، از پیامبر(ص) و اصحاب؛ و اگر شیعه باشد اخبار از پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع). پس اینجا در منبع باهم اختلاف پیدا می‌کنند. 🔺 یک جای دیگر جریانات چطور دسته‌بندی می‌شوند؟ بر مبنای آن شاخص‌ها و فرض‌های مکتب‌هاست که دسته‌بندی می‌شوند. یا بر مبنای تفکر هستند، مانند معتزلی و اشعری، که تقسیم مکتب بر اساس مبنا و فکر می‌شود و یا یک موقع بر اساس اشخاص هستند، مثلا می‌گویند، ، ، . 🔺 شما نگاه کنید، چهار مکتب فقهی بر محوریت اشخاص تقسیم‌شده‌اند، دو مکتب عقیدتی بر مبنای اندیشه تقسیم می‌شوند، یک نوع رفتار است، به یک شخص برمی‌گردد. 🔺 همه این‌ها نشان می‌دهند که اولاً دسته‌بندی هست، ثانیاً دسته‌بندی‌ها بر اساس معرفت است یا صاحبان معرفت، مثلاً در جهان امروز یا سوسیالیسم هست یا مارکسیسم، سوسیالیسم بر محور اندیشه است، مارکسیسم بر مبنای اندیشه است؛ یا مثلا پوپریسم یا دارید، یعنی دسته‌بندی یا بر مبنای اندیشه لیبرالی پوپر است یا مطلق لیبرالیسم است؛ در دنیای اسلام هم همین گونه است. 🔹 حال با این مقدمه می‌خواهیم بیاییم در ، روحانیت در صدسال اخیر فراز و فرودهایی داشته است، ولی اوج آن از کجا شکل می‌گیرد؟ 🔹 از زمان رحلت مرحوم آقای شکل می‌گیرد، یعنی تا زمان مرحوم آقای بروجردی، مسیر روحانیت یک مسیری است که برای خودش توضیحات خاصی می‌طلبد، از بعد از آیت‌الله بروجردی که آهسته‌آهسته سخنرانی‌های (ره) شروع می‌شود، دیگر داستان متفاوت می‌شود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4155 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 💠 با درخواست اعضای محترم کانال اسباط مبنی بر تجمیع مطالب منتشر شده در پرونده ویژه «روحانیون در گذر زمان» از این به بعد پس از اتمام بررسی هر شخص، لینک‌های مربوط به او به صورت یکجا منتشر خواهد شد. 1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/335 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/340 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/346 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/351 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/356 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/363 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/370 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/376 🆔https://eitaa.com/asbaat_ir/382 🆔 @asbaat_ir
💠 ، تمامیت دربرابر تمامیت 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
💠 ، تمامیت دربرابر تمامیت 🔺 بی شک انقلاب اسلامی ایران که از منظر (ره) ماهیتش از ماهیت همه انقلاب‌های دیگر جهان جدا بود و امام، توده‌های میلیونی آن را از ملت در عصر پیامبر (ص) و و در عهد امام علی (ع) و حسین‌بن علی (ع) بهتر می‌دانستند؛ تنها انقلابی بود که در معرض تهاجم مجموعه‌ای از اولیای کفر و شرک و نفاق و فساد و در یک کلمه «» قرار گرفت. 🔺 به نحوی که علاوه بر تلاش دو بوک و در براندازی این نظام توسط عمال خود، چه از طریق کودتا و تحریم و چه کمک به دشمنان؛ از سوی گروه‌های اجتماعی فاسد و منحرف نیز مورد تعرض قرار گرفت. 🔺 چرا که آنچه به دنبال آن بود، احیای «معروف»‌ها و امحای «منکرات»، در همه عرصه‌ها و در همه حوزه‌ها بود. همین نگاه و همین مشی امام و حرکت بود که اندیشمندان بزرگ جهان اسلام در عصر حاضر را بر آن داشت که رویارویی و تقابل نظام اسلامی را با جهان، رویارویی تمامیت اسلام با تمامیت بدانند. 🔺 رویارویی همه جریان‌ها، احزاب و گروه‌های سیاسی چپ‌گرا و راست‌گرا؛ حتی آن دسته که نام دین و مذهب را یدک می‌کشیدند و به و در برخی از سیاست‌ها قائل بودند؛ نشان داد که انقلاب اسلامی حاضر نشد «منکری» را امضا و یا از حاکمیت «معروفِ» در عرصه و اجتماع چشم پوشی کند. 🔺 این رویکرد، بر شیوه و سیره امام راحل مبتنی بود که چه در دوران و چه در دوره انقلاب و چه در استمرار حرکت نظام، حاضر نشدند از رسالتی که برعهده‌ی خود داشتند عقب نشینی کنند. 🔺 امام این رویه و روحیه را تا چشم فروبستن از عالم خاکی ادامه دادند؛ تا جایی که در خود، مردم و رهبران آینده این نظام را به استمرار این حرکت فراخواندند. ✍️ استاد 📚 کتاب «امر به معروف و نهی از منکر احزاب» ص 84-83 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش ششم 🔰 گرایش به #سازمان_مجاهدین_خلق 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش ششم 🔰 گرایش به 🔺 شیخ علی تهرانی تحت تأثیر اندیشه‌های اقتصادی و چه بسا با تأثیرپذیری از کتاب اقتصاد مجاهدین خلق، آثاری در اقتصاد اسلامی نوشته بود. 🔺 تهرانی از اواخر سال ۱۳۵۸ به این سو به تدریج به سمت هواداری از جریان‌های مخالف انقلاب کشیده شد و تقریبا مواضع مشترکی با داشت. 🔺 با جدا شدن صفوف، تهرانی متمایل به مجاهدین خلق شد. وی در بهمن ماه ۱۳۵۸ ضمن نگارش متنی که در نشریه «» به چاپ رسید، به انتقاد از عملکرد (ره) پرداخت. 🔺 تندترین مصاحبه وی که با حمایت از برخی از هواداران سازمان مجاهدین خلق تحت عنوان «» مشهد انتشار یافت، حاوی برخوردهای تند وی بر ضد رهبران و شخص امام خمینی (ره) بود. 🔺 تهرانی پس از آغاز تحمیلی عراق علیه ایران موضعی مخالف جمهوری اسلامی اتخاذ کرد و در اوج حملات ، با سخنرانی‌های غیرمسئولانه خود به تضعیف شخصیت‌های انقلابی پرداخت. 🔺راو ابتدا سازمان مجاهدین را ناآگاه به مسائل اسلامی می­دانست و سپس به صورت غیر منتظره به حمایت از آنان پرداخت. او حتی فتوایی را در مورد وجوب قتل هواداران حزب جمهوری اسلامی صادر کرد. 🔺 پس از تعطیلی دانشگاه‌ها از سوی شورای انقلاب که منجر به درگیری بین موافقان و مخالفان انقلاب شد، تهرانی طی به امام خمینی (ره) گروه‌های سیاسی حمایت شونده از سوی بعضی از اعضای شورای انقلاب را عامل این درگیری‌ها ذکر کرد. 🔺 در اردیبهشت همان سال پس از آشوب در دانشگاه فردوسی مشهد به همراه طاهر احمدزاده و محمدتقی شریعتی بیانیه‌ای منتشر کرد. سپس در اقدامی دیگر طی نامه‌ای سرگشاده به آیت الله ضمن حمله به او از مواضع مجاهدین خلق حمایت نمود. 🔺 بدین ترتیب در سال ۱۳۶۰ ناچار دستگاه کشور وی را فاقد صلاحیت‌های لازم برای تصدی مسئولیت‌های کشوری و دینی اعلام داشت. 🔺 در نتیجه در همین سال و با انتشار علامیه‌ای به حزب جمهوری اسلامی حمله کرد. در ادامه این فعالیت‌ها به اتهام حرکت‌های ضدانقلابی و حمایت از منافقین به حکم دادگاه انقلاب اسلامی مشهد دستگیر شد. 🔺 در ۳ آبان ۱۳۶۰ در کتاب عبور از بحران درباره توبه على تهرانی می‌نویسد: «آخر شب، همراه منزل آمدیم. بازداشت شیخ علی آقا تهرانی مطرح شد، ایشان اعتراف کرده که اشتباه کرده و بریده است و حاضر به مصاحبه شده، ولی هنوز می‌خواهد دو پهلو صحبت کند» 🔺 هاشمی رفسنجانی در کتاب عبور از بحران در بیان خاطرات روز ۶ مرداد سال ۱۳۶۰ از ارتباط تهرانی با ملی – مذهبی‌ها پرده بر می‌دارد: «آقای مهندس [مهدی] ، برای آقای شیخ علی تهرانی – که در مشهد بازداشت شده کمک می‌خواست.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083 🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | منبر انقلاب 💠 : فراموش نکنیم و از یاد نبریم [آیت الله ] مرد بزرگ، مرد ، مرد اهل قلم و [بود]. ایشان بایستی همیشه در یادها زنده باشد. اولین کسی بود که در در موضع ایستاد و کاری که می خواست بکند، کرد. 🗓 به مناسبت 10 آبان سالروز شهادت اولین شهید محراب آیت الله قاضی طباطبائی 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش هفتم ♦️ بنیانگذار فراموش­خانه یا #فراماسونری در ایران 🔸 #میرزا_ملکم_خان 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان / بخش هفتم ♦️ بنیانگذار فراموش­خانه یا در ایران 🔸 🔹 نخستین رویارویی اندیشه‌گران ایرانی با تقریباً در دوره اتفاق افتاد. احساس عقب ماندگی و ضعف فکری این اندیشه‌گران در برابر غرب، اولین رگه‌های شکل‌گیری تجددگرایی در ایران را ایجاد کرد. 🔹 میرزا ملکم خان از مهمترین نمایندگان در ایران اسلامی است. ملکم خان اندیشه‌گری است که شالوده اندیشه و عمل معاصر را در کنار نخستین ایران بنیان نهاده است ملکم خان از لفافه اسلام و مسلمانی برای بیان تفکرات و پیش برد منافع شخصی خود بهره برده است. 🔹 وی متولد ۱۲۴۹ قمری و در گذشته‌­ی سال ۱۳۲۶ قمری است. او از روشن­فکران برجسته عصر قاجار به شمار می­‌رود و روزنامه‌نگاری، سیاست­مداری و را در کارنامه خود دارد. 🔹 ملکم در جلفا از محلات# اصفهان متولد شد و پدرش میرزا یعقوب سنگ تراش از ارامنه جلفای اصفهان بود که اسلام آورده بود. گفته می‌شود اسلام او و پسرش ملكم، ظاهری بوده است. 🔹 آنان هر دو بر دیانت مسیحی زندگی کردند و درگذشتند. همچنین میرزا یعقوب پرونده برای نیز داشته است. میرزایعقوب با زبان و فرهنگ فرانسه و دانش مدنیت غرب آشنایی داشت. 🔹 نوشته­‌های بازمانده از او مانند «رساله افزایش ثروت» و همچنین رساله‌­ای که به صورت عریضه به ناصرالدین شاه نوشته و در آن، او را به تأسیس کنسطيطوسیون یعنی استقرار دولت بر پایه قانون برانگیخته است، از سطح آگاهی او خبر می­‌دهد. 🔹 او همچنین طرح اسلامی را مطرح و تبلیغ می‌­کرده است. میرزا یعقوب، پسرش میرزا ملکم را در ده سالگی برای تحصیل روانه پاریس کرد و او نیز باتوجه به هوش و استعداد بالایش به خوبی زبان فرانسه را آموخت و با آموختن علوم طبیعی و مطالعه آثار فیلسوفان و متفکران انقلاب فرانسه همچون ولتر، روسو، منتسکیو، حتی ستایش وزیر امور خارجه را نیز بر انگیخت و در بازگشت از این سفر، با سمت مترجم در وزارت خارجه استخدام شد و سال بعد پس از تأسیس مدرسه ، کار مترجمی معلمان اروپایی و همچنین تدریس ریاضی را در آنجا بر عهده گرفت. 🔹 در کارنامه فعالیت ملکم، مجموعه متضادی از ترویج افکار آزادی­خواهانه و سوء استفاده مالی و زدوبندهای سیاسی دیده می­‌شود. او را بنیانگذار فراموش­خانه یا در ایران نامیده­‌اند. 🔹 از مهمترین فعالیت­‌های او علاوه بر تأسیس اولین فراموش­خانه در ایران، می­‌توان به انتشار روزنامه «» و مشارکت در اجرای قرارداد رویتر با بارون ژولیوس رویتر بریتانیایی اشاره کرد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4166 🆔 @asbaat_ir
📌 🔟 پرسش دهم: 🔹جایگاه در تا چه میزان دارای اهمیت است؟ 🔹 ائمه جمعه چگونه می‌توانند در رسیدن به اهدافش تاثیرگذار باشند؟ 🔹 امام جمعه علاوه بر اقامه ، چه کارکردهای دیگری باید داشته باشد؟ 🔹 چه راهکارهایی برای تقویت ائمه جمعه می‌توان پیشنهاد داد و وظیفه و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در این زمینه چیست؟ ✍️ منتظر پاسخ‌های و شما هستیم. 🔖 لطفا پاسخ‌های خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد. 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش دوم 🔰 سابقه حضور در #انجمن_حجتیه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔖 | روحانیون در گذر زمان 6️⃣ / بخش دوم 🔰 سابقه حضور در 🔺 در تبعید به سر می‌برد و مردم ایران با اعلامیه‌های ایشان در جریان امور سیاسی کشور قرار می‌گرفتند و فشار بر رژیم می‌آوردند تا اینکه رژیم منحوس به اصطلاح خودش دست به ابتکار عمل زد و در یکی از مطبوعات حکومتی آن زمان مقاله‌ای در توهین به حضرت امام منتشر کرد. 🔺 این مقاله که به عنوان در 17 دی 1356 در منتشر شد باعث جوش و خروش مردم انقلابی شد و حادثه عظیم 19 دی رقم خورد. 🔺 غرویان در آن زمان جوانی 18 ساله بود و به گفته خودش پای درس رشد و نمو داشت. وی با اینکه در انجمن حجتیه پرورش یافته بود باز همراه مردم بر علیه به مبارزه برخاسته بود و شعار و برعلیه نظام شاهنشاهی بر سر دست می‌گرفت. 🔺 وی آن دوران را اینگونه بیان می کند: «امام خمينی (ره) در خارج از كشور در ، و تبعيدگاه‌های ديگر سخنرانی می‌كردند و از طريق شاگردان‌شان اطلاعيه‌های پنهانی می‌دادند و مخفيانه نوارهايی پر می‌كردند. اينها را می‌آوردند و پخش می‌كردند و مردم می‌دانستند كه يك آيت‌الله خمينی وجود دارد كه با شاه مخالف است. 🔸 اين جريان‌ها رسيد به جايی كه من به خوبی خاطرم هست مقاله‌ای عليه امام در روزنامه اطلاعات چاپ كردند و به ايشان اهانت كردند. عنوان آن مقاله در روزنامه اطلاعات «ارتجاع سرخ و سياه» (ايران و استعمار سرخ و سياه) بود. 🔸 من خودم آن روزنامه را ديدم و مقاله را با قيچی بريدم و نگه داشتم. آن مقاله باعث شد كه ناگهان كبريتی به بنزين بيفتد و جامعه ايران و مذهبی‌ها و به خصوص مشتعل شود. طلبه‌ها و كه ديدند روزنامه اطلاعات وابسته به حكومت شاه به يك مرجع تقليد توهين كرده در خيابان‌ها ريختند و تظاهرات شروع شد. 🔸 از اين مقطع به بعد را ديگر خيلي خوب به خاطر می‌آورم. من در همان سال ٥٧ برای تحصيلات حوزوی به قم آمدم و در جريان حوادث و راهپيمايی‌های طلاب و بعد كشتار آنها و چهلم آنها در و و جهرم و آبادان و غيره قرار گرفتم. 🔸 خاطرم می‌آید که بعضی شعارها را از خودمان روی پلاکاردها می‌نوشتیم. دو تا چوب می‌زدیم طرفینش و در خیابان می‌چرخاندیم. من بعدها دیدم تصویر برخی از همین شعارهای ما و آن پرچم‌ها در کتاب‌های درسی هم چاپ شده است. 🔸 مثلا ما چند طلبه در بودیم که نوشتیم «تا حکومت مهدی قیام ادامه دارد، انقلاب ادامه دارد» و خلاصه به همین مضمون. ما آن زمان در انجمن حجتیه بودیم و تفکرات در ذهن‌مان غلبه داشت که این انقلاب را باید به حکومت امام زمان وصل کنیم.» ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir