#امام_رضا علیه السلام
عَنِ الرِّضَا(ع) أَنَّهُ قَالَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ:
إِذَا رَأَیْتُمُ الرَّجُلَ قَدْ حَسُنَ سَمْتُهُ وَ هَدْیُهُ وَ تَمَاوَتَ فِی مَنْطِقِهِ وَ تَخَاضَعَ فِی حَرَکَاتِهِ فَرُوَیْداً لَا یَغُرَّنَّکُمْ فَمَا أَکْثَرَ مَنْ یُعْجِزُهُ تَنَاوُلُ الدُّنْیَا وَ رُکُوبُ الْحَرَامِ مِنْهَا لِضَعْفِ نِیَّتِهِ وَ مَهَانَتِهِ وَ جُبْنِ قَلْبِهِ فَنَصَبَ الدِّینَ فَخّاً لَهَا فَهُوَ لَا یَزَالُ یَخْتِلُ النَّاسَ بِظَاهِرِهِ فَإِنْ تَمَکَّنَ مِنْ حَرَامٍ اقْتَحَمَهُ
وَ إِذَا وَجَدْتُمُوهُ یَعِفُّ عَنِ الْمَالِ الْحَرَامِ فَرُوَیْداً لَا یَغُرَّنَّکُمْ فَإِنَّ شَهَوَاتِ الْخَلْقِ مُخْتَلِفَةٌ فَمَا أَکْثَرَ مَنْ یَنْبُو عَنِ الْمَالِ الْحَرَامِ وَ إِنْ کَثُرَ وَ یَحْمِلُ نَفْسَهُ عَلَی شَوْهَاءَ قَبِیحَةٍ فَیَأْتِی مِنْهَا مُحَرَّماً
فَإِذَا وَجَدْتُمُوهُ یَعِفُّ عَنْ ذَلِکَ فَرُوَیْداً لَا یَغُرَّکُمْ حَتَّی تَنْظُرُوا مَا عَقَدَهُ عَقْلُهُ فَمَا أَکْثَرَ مَنْ تَرَکَ ذَلِکَ أَجْمَعَ ثُمَّ لَا یَرْجِعُ إِلَی عَقْلٍ مَتِینٍ فَیَکُونُ مَا یُفْسِدُهُ بِجَهْلِهِ أَکْثَرَ مِمَّا یُصْلِحُهُ بِعَقْلِهِ
فَإِذَا وَجَدْتُمْ عَقْلَهُ مَتِیناً فَرُوَیْداً لَا یَغُرَّکُمْ حَتَّی تَنْظُرُوا أَ مَعَ هَوَاهُ یَکُونُ عَلَی عَقْلِهِ أَوْ یَکُونُ مَعَ عَقْلِهِ عَلَی هَوَاهُ وَ کَیْفَ مَحَبَّتُهُ لِلرِّئَاسَاتِ الْبَاطِلَةٍ وَ زُهْدُهُ فِیهَا فَإِنَّ فِی النَّاسِ مَنْ خَسِرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ یَتْرُکُ الدُّنْیَا لِلدُّنْیَا وَ یَرَی أَنَّ لَذَّةَ الرِّئَاسَةِ الْبَاطِلَةِ أَفْضَلُ مِنْ لَذَّةِ الْأَمْوَالِ وَ النِّعَمِ الْمُبَاحَةِ الْمُحَلَّلَةِ فَیَتْرُکُ ذَلِکَ أَجْمَعَ طَلَباً لِلرِّئَاسَةِ حَتَّی إِذا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ؛
امام رضا(علیه السلام) از امام سجاد(علیه السلام) نقل میکند که فرمود:
اگر شما فرد بهظاهرنیکی دیدید که از پارسایی سکوت اختیار نموده و خضوع در حرکاتش هویدا بود، صبر کنید! آهسته! مبادا این ظاهر شما را گول بزند! زیرا بیشتر افرادی که در بهدستآوردن دنیا و ارتکاب محرّمات ناتوانند و دارای نیّتی ضعیف و ترس قلبیاند؛ دین را دام و تلهای برای دنیای خود ساختهاند، و پیوسته مردم فریب ظاهر اینان را میخورند، و اگر امکان عمل حرامی را پیدا کنند حتماً مرتکب آن خواهند شد.
و اگر دیدید او از مال حرام خودداری میکند، صبر کن؛ آهسته! گول نخور که شهوات آدمها گوناگون است، زیرا تعداد افرادی که از مال حرام خودداری میکنند زیاد نیست هرچند در ظاهر زیاد باشند، و در عوض خود را اجبار به اعمال زشتی (زنا) میکنند و در آن مرتکب حرام میشوند.
و اگر دیدید از این کارهای زشت نیز خودداری میکنند باز هم صبر کنید! مبادا گولشان را بخورید، تا اینکه کاملًا به عقدهی دلشان بنگرید، زیرا همهی افرادی که این گونهاند در آخر به اندیشهای متین باز نمیگردند، و افرادی که بهواسطهی جهل به فساد میافتند بیشتر از گروهی است که با عقل اصلاح میشوند.
و اگر عقل او را نیز متین و استوار یافتید، باز هم صبر کنید و گول نخورید! ببینید هوای او پیرو عقل است، یا عقلش پیرو هوای او؟ و ببینید عکسالعمل او در برابر مقام و ریاستهای باطل چگونه است؛ مثبت یا منفی؟ زیرا گروهی از مردم در دنیا و آخرت زیان میکنند، دنیا را برای دنیا ترک نمودند، و لذّت ریاست باطل را بر خوشی اموال و نعمتهای مباح حلال ترجیح دادند، و همهی اینها را برای ریاست باطله رها نمودند،
تا اینکه اگر به او گویند: از خدای بترس، بزرگمنشی او را به گناه وادارد (عزّت ظاهری که با گناه بهدست آورده او را میگیرد).
دوزخ او را بس است و هر آینه بد بستری است.
بحارالأنوار۲: ۸۴
@atraf_man
لایو را روشن می کند
استوری می کند
پست می گذارد
از چه می گوید؟
از مشکلات از سختی ها از قیمت دلار و سکه
از اجاره بها نجومی و از هزار مشکل دیگر
خب راهکاری هم دارد؟
درمانی هم می گوید؟
خیر.
او فقط بلد است غر بزند
بلد است نق بزند
بلد است نقد کند
لابد نقد عالمانه و منطقی!
خب تو چه مشکلی از ما حل می کنی؟
جز حرافی چه هنر دیگری داری؟
شمردن مشکلات راه حل نیست!
امید و تلاش برای حل مشکل اما قسمتی از راه حل است.
اگر درمان نداری لا اقل جوانمرد باش و دائم روی اعصاب مردم راه نرو
@atraf_man
#خمینی_چه_میگفت؟
#مردم #جمهوریت #قدرت
ایشان معتقد بود که جمهور مردم با حضور و نقش آفرینی در ساحت سیاسی ـ اجتماعی می توانند جامعه شیعه را در برابر تهدیدات مقاوم و در شناخت و پیمودن مسیر پرچالش دنیا، هویت خود را حفظ و تمدن خویش را بنا نهند، ایشان حرکت انبیاء را نیز بر خاسته از قدرت مردم می دانست:
تمام ادیان آسمانی از بین توده ها برخاسته است و با کمک مستضعفین بر مستکبرین حمله برده است. مستضعفین در همه طول تاریخ به کمک انبیاء برخاسته اند و مستکبرین را به جای خود نشانده اند
ایشان طی یک مصاحبه ـ یک ماه مانده به پیروزی انقلاب ـ ، از هدف و شیوه حکومتِ آینده اینطور جواب می دهند و اصل جمهوریت را مبنای استقلال می خوانند:
ايران كشورى مستقل است و داراى سياستى مستقل. دست شرق و غرب را از وطن خود كوتاه مىكنيم. تمام وابستگيهاى سياسى را از بين مىبريم و مردم را بر سرنوشتشان حاكم مىگردانيم و مردم را كه بيش از پنجاه سال است از همه گونه حقى در ايران محروم بودهاند آزاد مىگردانيم تا با كمال آزادگى به خواستهاى مشروع خود برسند
الف ـ تثبیت قانونی حضور مردم در ساخت قدرت (سیاست گذاری)
لزوم تقنین و تثبیت قانونی مردم سالاری دینی (پایه ریزی قانونی حضور مردم در ساحت های مختلف جامعه از سیاستگذاری تا اجرا)
امام خمینی به حضور و نقش آفرینی مردم در ساخت جامعه شیعه و قدرت گرفتن آن اعتقاد راسخ داشت؛ ایشان از ابتدای نهضت با مردم سخن گفت و بر نقش آنها تاکید کرد، پیروزی را بعد از عنایت خدا به آنها نسبت داد و در اولین اقدام انقلابی خود که برکناری دولت بختیار بود، خود را نماینده مردم دانست.
ایشان در پاسخ به این سوال که فقیه جامع الشرایط در چه صورت بر جامعه اسلامی ولایت دارد، می فرماید:
ولایت در جمیع صور دارد. لکن تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت بستگی دارد به آرای اکثریت مسلمین، که در قانون اساسی هم از آن یاد شده است و در صدر اسلام تعبیر می شده به بیعت با ولی مسلمین .
#پایانامه
#راهبردها_و_راهکارهای_فقهی_حفظ_و_استمرار_جامعه_شیعه_از_منظر_امام_خمینی.
@atraf_man
هدایت شده از مباحثات
⚡ سکولاریسم در حوزه، نقدی بر خویشتن
✏ محمدصابر صادقی/حوزه علمیه قم
🔹 در باب سکولاریسم و نفوذ آن در حوزه علمیه، سخنها و گفتارهای علمی و خطابی زیادی بیان شده و گاه تب آن بالا گرفته و به مواضع تند و شدید هم کشیده شدهاست. اهل سیاست نیز در این وادی وارد گشتهاند و هرکدام از این نمد برای خود کلاهی دوختهاند. گاه با موضع ضد سکولاریسم افرادی که کمتر موضع سیاسی ـ اجتماعی دارند را نواختهاند و گاه عدهای با موضع ضد سکولاریسم از عدم وجود فضای گفتگو و نقد حاکمیت سخن راندهاند و ماهی خود را صید نمودهاند.
اما نگارنده در این یادداشت کوتاه نه به دنبال تعریف سکولاریسم و ماهیت آن هستم و نه در صدد اثبات یا نفی آن در ساختار و نهادهای حوزوی؛ آنچه مرا به این نقد فرامیخواند و وادار به نوشتن میکند، رویت عرفی گرایی ـ تلقی رایج از سکولاریسم ـ در میان حوزویان است و نه حوزه.
🔹 به تعبیر دیگر نگارنده در بالا و پایین زندگی و در مواجهه با طلاب و روحانیون، به رفتارها، سخن ها و قضاوتهایی برمیخورم که آن را جز نفوذ عرفی گرایی ـ در مقابل دین گرایی ـ در عرصه حیات، معیشت و سبک زندگی حوزویان نمی توانم تعبیر کنم. واضحتر آنکه در رفتارها، سخنها و قضاوتهای برخی از حوزویان قواعد عرفیگرایی بصورت مشهودی نفوذ کرده چه آنکه خود به آن التفات ندارند و شاید بی خبر و تقلید وار از آن قواعد پیروی میکنند و آن را صحیح و درست و منطبق با شرع میدانند، و چهبسا به تنبهی از این غفلت درآیند. در واقع هیچکدام از ما حوزویان در این عصر غلبه مدرنیته و جَو رسانهای در امان نیستیم.
ناگفته نماند که در همین عصر فرومایگی و سطحیگرایی و تقلیدی زندگی کردن، هستند حوزویانی که برخلاف آداب و رسوم عصر جدید مَشی میکنند و سنتهای حسنه را در زندگی خود و دیگران جاری و ساری میکنند. مانند حوزوی که خانه خود را بر خلاف معمول گران اجاره نمی داد و به ازاء تولد فرزند کرایه دو ماه را میبخشید؛ بیش باد.
در میانه کاری و گفتگوی پر حرارتی با چند تن از طلاب بودیم که با جملات و رفتارهایی برخورد کردم که بیش از پیش مرا به نفوذ عرفیگرایی در حوزویان حساستر کرد؛ از بازگویی رفتارها از شدت خجالت و شرم صرف نظر میکنم و فقط به یک مکالمه کوتاه اشاره میکنم.
🔹 طلبهای که احساس میکردیم سنتی و متدین و از همهی جمع ما با تقواتر است و روحانی زاده میباشد، در خلال یک گفتگو و در جواب ما که میگفتیم «بایست مطلب غلط و خلاف واقع را درست و اصلاح کنید»، گفت:«در این زمینه دو مبنا وجود دارد، یک مبنا، مبنای شماست که باید حق و واقع را بیان کرد و اصلاح نمود و لو بلغ ما بلغ، اما مبنای دیگری هم وجود دارد، و آن عبارت است از اینکه اگرچه مطلب خلاف واقع است، اما بایست هزینه و فایده را بررسی کنیم، اگر اصلاح مطلب خلاف واقع، هزینه اش بالاست لازم نیست کاری بکنیم» و در بیان دیگر می گفت«انتخاب مبناها بسته به رای اکثریت دارد و آن فصل الخطاب است».
🔹 در این بیان می بینید که چگونه مبانی اصولی و محکم معرفتی و دینی ذبح میشود.
در روایات متعدد به این مطلب اشاره شده است که بایست پای حق ایستاد و در مقابل خلاف ایستادگی کرد اگرچه که به ضرر ما باشد مانند: «قُلِ الْحَقَ عَلَى كُلِّ حَال»؛ «اتَّقِ اللَّهَ وَ قُلِ الْحَقَ وَ إِنْ كَانَ فِيهِ هَلَاكُكَ فَإِنَّ فِيهِ نَجَاتَكَ أَيْ فُلَانُ اتَّقِ اللَّهَ وَ دَعِ الْبَاطِلَ وَ إِنْ كَانَ فِيهِ نَجَاتُكَ فَإِنَّ فِيهِ هَلَاكَكَ»؛ «قُلِ الْحَقَ وَ لَوْ عَلَى نَفْسِك»؛ «قُلِ الْحَقَ وَ إِنْ كَانَ مُرّا».
و غم انگیزتر آنکه انتخاب مبنا در این مسئله را به رای اکثریت یا دموکراسی احاله کرد، یعنی ما آنقدر از معرفت و اصول دینی تهی هستیم و عرفی گشتهایم که در انتخاب مبنا نیز دست به انتخابات میزنیم و آنچه دموکراسی بهبار آورد را فصلالخطاب میدانیم!
این ها نمونههای کوچکی است که شاید خیلی از خوانندگان هم در زندگی خود مشاهده کرده باشند و یا ناخودآگاه گرفتار آن شده باشند. نفوذ سکولاریسم و عرفیگرایی از آنچه در تبلیغات بیان میشود بسیار عمیقتر و ریشهای تراست، هر چند فعال بودن ساختارهای عرفی و سکولار در حوزه و غیر حوزه نیز بی تاثیر نیست و در جای خود میبایست بررسی شود.
اعاذنا الله من شرور انفسنا
http://mobahesat.ir/22994
🔻🔻🔻
@mobahesat
#امام_باقر علیه السلام
یادم نمیرود که در آن عصرِ پر غبار
آمد بسوی خیمه ی ما اسب بی سوار
ندیدم که عمه های حزینم به سوز و آه
اطرافِ ذوالجناح گرفتند، ناله دار
اما چه ذوالجناح، که با زینِ واژه گون
چون ابر میگریست در آن بِین، زار زار
میخواست پشتِ خیمه رود، جان دهد، ز داغ
اما چو دید پرسشِ طفلانِ بی قرار
ناچار بازگشت به گودالِ قتلگاه
پس در پی اَش زنان و عزیزان، نقابدار
ای وایِ من، خدا نکند قسمتِ کسی
دیدیم آنچه را که ندیده ست روزگار
از روی تلِ زینبه، پیشِ دیده بود...
تا انتهای حفره ی گودال، تارِ تار
شمشیر و نیزه بود که میخورد بر حسین
بارانِ تیر و سنگ، ز هر سویِ کارزار
والشمرُ جالسُن، چه بگویم که پیشِ ما
بر نیزه راسِ جدِّ غریبم شد آشکار
آنشب چها گذشت،،،بماند برای بعد
تازه به روز بعد، شد اسلام داغدار
دشمن که عمه های مرا در طناب بست
بدجور مادرم به جنان گشت اشکبار
عمداً عبور داد، حرم را ز کشته ها
تا اشکِ تازه گیرد از این جمعِ سوگوار
مردانمان که کشته و بی سر، روی زمین
زنهایمان، اسیرِ سپاهی تباهکار
تا آن زمان، حرم به اسیری نرفته بود
آل علی، به ناقه ی عریان، حجاب دار
باور کنید عمه ام از کربلا به بعد
تا شام و کوفه، پیر شد از غصه، شرمسار
در شهرِ شام بود، که بابای من ز شرم
میگفت: کاش زنده نبودم در این دیار
یادم نمیرود که به بزم حرامیان
عمه گریست، از طمعِ چشمِ نابکار
با اینهمه غریبی و تحقیر و داغ و درد
دشمن شکست خورد و حرم شد پر افتخار
با خطبه های پر ز طنینَش قیام کرد
پیروز شد صبوری عمه، شکوه بار
تنها وصیتم به شما حفظ روضه هاست
تا آن زمان که میرسد از راه تک سوار
محمود ژولیده
@atraf_man
May 11
راهبرد ائمه علیهم السلام در دعوت به حق و ولایت چه بود؟
ائمه علیهم السلام در تبلیغ جایگاه خود
و دعوت مردم به مسیر مستقیم و هدایت چه روشی اتخاذ می کردند؟
حُمَيْدُ بْنُ زِيَادٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ وُهَيْبِ بْنِ حَفْصٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ
سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ
رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً حَبَّبَنَا إِلَى النَّاسِ وَ لَمْ يُبَغِّضْنَا إِلَيْهِم
الكافي (ط - الإسلامية)، ج8، ص: 229
کاری کنید مردم ما را دوست بدارند و دشمن ندانند.
#عید_غدیر
#مولا_علی
#امیرالمومنین
#وحدت
#اخوت
#جهان_اسلام
#تمدن_اسلامی
@atraf_man
May 11
#قرآن در کلام #سیدالشهدا
عبدالله بن مطیع در بازگشت از عراق با سیدالشهدا روبرو شد. بر حضرت سلام کرد و گفت:
یابن رسول الله ص چه چیزی شما را از حرم الله و حرم جدت پیامبر ص خارج کرد؟
فقال الحسین ع:
ان اهل الکوفه کتبوا الی یسالوننی ان اقدم علیهم لمارجوا من احیاء معالم الحق و اماته البدع؛
ابن مطیع گفت: تو را به خدا به کوفه نرو، به خدا که اگر بروی حتما کشته میشوی
سیدالشهدا فرمود:
لن یصیبنا الا ما کتب الله لنا (توبه۵۱)
به ما چیزی نمی رسد الا آنچه خداوند بر ما نوشته و مقدر ساخته است.
۱. هدف قیام سیدالشهدا احیا شعائر و نشانه های حق و دین و از طرفی از بین بردن بدعت هاست.
۲. حضرت حسین علیه السلام خود را در اراده حق فانی می بیند و تسلیم قضا و قدر اوست.
الاخبار الطوال: ۲۴۶
اول محرم ۹۹
@atraf_man
💥ماجرای عذرخواهی آقای #آذری_قمی از #مقام_معظم_رهبری به روایت #آیتاللهشبیری
🔸برخی از #سکولارهای_حوزوی(خاصه شاگردان منتظری) با علم و اطلاع از این موضوع، به #تحریف دست زده، آقای آذری را از جمله مخالفان مادام العمر انقلاب اسلامی معرفی کرده اند.
جرعهای از دریا، ج۴، ص ۶۵۳.
#حافظه_تاریخی_حوزویان
@rozaneebefarda
نکاتی که پیرامون مناظره آقایان نصیری و سوزنچی در مباحثه با دوستان نوشته ام:
چند مقدمه در کلام آقای نصیری هست:
" مقاومت مردم در مقابل حکم شرعی مساوی است با عقب نشینی از اجرای حکم شرعی" "دو قطبی شدن جامعه در تضاد با امر به معروف و نهی از منکرست" این ها جملات ایشان بود که بنظرم محل خدشه است
آیا در جامعه دو قطبی شکل گرفته و آن ناشی از قانون الزام است؟
1.جواب: می تواند دلایل دیگری داشته باشه مثلا مهمترین آن را دوگانگی که در ساحت سیاست ورزی حکومت رخ داده مهمترین دلیل می دانم. علی رغم وجود قانون و سیاست رسمی و اصولی. هم هاشمی هم خاتمی هم احمدی نژاد هم روحانی در این قضیه خلاف قانون عمل کردند و تبلیغ کردند. و البته به طبعش مقابله اصولی با بی حجابی رخ نداد و فالور و هوادار جمع کردن برای سیاستمداران اصل شد.
2.اتفاقا آمار نشان می دهد که اکثریت جامعه معتقد به حجاب شرعی هستند هر چند آمار گیری در مسائل اندیشه ای و اعتقادی کاری عبث است. و اساسا حکومت اعتقادی شکل می گیرد تا جامعه را به مطلوب و آرمانش برساند. نه آنکه با رای گیری عقب نشینی کند. این دیگر جامعه اعتقادی و ایمانی نیست. کاملا و صد در صد سکولار و عرفی است و ارزش هایش را هوای نفس جامعه می گیرد نه الهیات جامعه که مبتنی بر وحی و معارف دینی است.
3.نکته بعد درباره ماهیت حجاب است که امری اجتماعی است؛ حجاب امری اجتماعی و در نسبت با غیر است که تعریف می شود. این غیر از درون خانواده تعریف می شود تا کف خیابان. هر چند حکومت نسبت به درون خانه وظیفه ای جز ارشاد و تربیت ندارد (تعلیم معارف و احکام شرعی و اخلاقی).
4.نکته دیگر درباره تبعات وحشتناک بی قانونی و عدم الزام است؛ فرض می کنیم که اکثریت جامعه اخلاق مدار و نسبت به احکام شرعی پایبند می ماند، خب نسبت به ده درصد دیگری که اهل رعایت نیست و به دنبال هتک همه حیاها و عفاف هاست چه باید کرد؟ آیا با رای گیری باید تکلیف مشخص شود؟ محدوده پوشش چه مقدار باید باشد؟ با چه مناط و معیاری؟ عرف تعیین کند و نظر اکثریت یا شرع؟ این ها مسائلی است که در این نظریه از هم گسیخته و به فروپاشی اخلاقی جامعه منجر می شود. مسیری که جهان غرب به آن رسید.
5.برخی به امیرالمومومنین ع استناد می کنند که ایشان در برخی امور کوتاه آمده اند.اولا امیرالمومنین در این زمینه (نماز تراویح)، عبادت فردی و فرعی پیش پا افتاده و غیر ضروری اجتماعی، بر جامعه ای حکومت می کردند که فقه شان دستخوش تحولاتی در دوره های قبل شده بود. ثانیا نیروی بازدارنده اجتماعی و جمعیت همراه و قدرتی نداشتند. ثالثا در ابتدای امر حکومت بود و نیاز به فرهنگ سازی داشت تا فقه اهل بیت ع جا بیافتد. رابعا امیرالمومنین ع در موارد بسیاری که جنبه اجتماعی و حکومتی داشتند بسیار محکم و با صلابت ایستادند.
6.مثلا در مقابل معاویه. مثلا در مقابل ابوموسی در حالیکه جامعه کوفه را با خود همراه کرده بود در داستان بی طرف ماندن در جنگ جمل. که حضرت واکنش تند و محکمی داشنند. و مثالهای دیگر از اجبار و مقاومت ایشان پای نظرات و اصول. در ماجرای حکمیت هم حکم ابوموسی را رد کردند. و جنگ با نهراونی ها و از دم تیغ گذراندن آنها نشان از ایستادن پای اصول بود. امیرالمومنین در حالی به شهادت رسیدند که هنوز به جامعه خود فشار میاورد تا در النخیله جمع شوند برای پیکار با معاویه، در حالیکه جامعه کاهلی می کرد!
7.اما امروزه هم مجمع تشخیص مصلحت نظام همین کار را میکند. گاه در مقابل یک حکم اولی میایستد و حکم دیگری بنابر ضرورت و مصلحت میدهد. اما این نباید ما را به این نقطه برساند که از اساس حکم اولی اشتباه بوده و الزام اولی نادرست! اینجای کارست که ما به آقای نصیری نقد داریم. بنابر ضرورات و مصالح که منجر به حکمی شود دلیل بر نادرستی احکام اولیه نیست.
8.در حالیکه ایشان ادعا میکنه که بر فرض الزامی بودن (از اساس منکر الزامی هستند)، حالا که مردم نمی خواهند (ادعای دوم)، پس از اول اشتباه کردیم که الزام کردیم(نتیجه) من میگم سلمنا که حرف شما درسته (قبول ندارم) و امروز به ضرورات و مصالح مجبور به کوتاه آمدن باشیم اما این دلیل نمیشه بر غلط بودن گزاره الزامی بودن حجاب.
9.ایشان جمهوری اسلامی را از این حیث خطاکار میداند. و در واقع امامین انقلاب را نقد میکند که در این مسیر از ابتدا اشتباه کردند. یعنی نه امروز که مردم نمی خواهند (به زعم ایشان) از سال ۵۷ اشتباه رفتیم؛ جالب اینکه ترکیه را موفق میدانند! چون مثالی دارند از نوه با حجابی که مادربزرگش بی حجاب بوده!! همچنین ادعا می کنند میگویند در ج. ا این همه احکام عمل نمیشود و فساد و ... فراوان است. حالا گیر داده اید به حجاب که از قضا پایگاه مردمی حکومت را نیز تضعیف کرده است.
10.تنبیه: نقد آقا و امام حتی ضد انقلاب نیست چه برسد به ضد دین.
#نصیری
#حجاب
#انقلاب_اسلامی
#اطراف
@atraf_man
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔸آیة الله آقانجفی اصفهانی (از شاگردان آقا سید علی شوشتری):
🔹مرحوم حاجی سید علی شوشتری رحمه الله نقل فرمود که حضرت صدّیقه طاهره فاطمه زهرا صلوات الله علیها این ختم را تعلیم فرمود و بسیار مجرّب است؛
🔸چون به شدّت و بلیّه ای مبتلا شوی، با حضور قلب هزار و یک مرتبه آیه کریمه «أنّی مَسَّنیَ الضُرُّ وأنت أرحمُ الراحمین» را با خضوع و خضوع و تضرّع و زاری بخوان از بلیّه و مهلکه نجات خواهی یافت.
@bazmeghodsian
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
#احترام_مرجعیت و نقد!
ایکاش ما یاد میگرفتیم
حمایت و مراقبت از جایگاه مرجعیت در #عراق بسیار آموزنده است
ایکاش یاد میگرفتیم و اجازه نمی دادیم نسبت به جایگاه مرجعیت و رهبری آقا بی ادبی و گستاخی صورت می گرفت و در مقابلشان محکم می ایستادیم.
و چقدر آقا مظلوم است که بعنوان حاکم و مرجع این مقدار مورد انتقاد قرار می گیرد اما کسی نیست تا از احترام ایشان حفاظت کند
اما نقد مودبانه حسین شریعتمدار این مقدار تحمل نمیشود.
مقایسه کنید با مواجهه ای که با نامه انتقادی خوئینی ها صورت گرفت.
خیلی ها واکنش نشان دادند اما خیلی ها هم از کنارش رد شدند.
جایگاه رهبری و مرجعیت برای حل منازعات و رفع اختلافات و سیاست گذاری های کلان و مسائل اصلی جامعه است.
اساسا رهبر کارکرد ویژه اش گره گشایی از معضلات و پیچیدگی های جامعه و حکومت می باشد.
آن جایی است که می بایست فصل الخطاب و رافع نزاع ها و نقار ها باشد.
و چقدر نادان هستند کسانی که بر این جایگاه لطمه می زنند و آن را می خراشند.
نقد و انتقاد جایگاه نصح و خیرخواهی با بی ادبی و گستاخی متفاوت است، با هتاکی و بی ارزش کردن متفاوت تر.
#خوئینی_ها
#خاتمی
#موسوی
#کروبی
#تاجزاده
و ...
@atraf_man
هدایت شده از نوارخانه
چه فراقی.mp3
13.93M
چه فراقی
#امام_حسین(ع) #عزیزم_حسین2 #اربعین
محمد حسین پویانفر
🔻به کانال نوارخانه بپیوندید
🔻مرجع پادکست های مذهبی
🎧 @NavarKhaneh
#امام_حسین علیه السلام و ابتلائات دنیا
امام عليه السّلام متوجه اصحاب خود شد و فرمود:
الناس #عبيد_الدنيا و الدين لعق على السنتهم، يحوطونه ما درت معايشهم فاذا محصوا بالبلاء قل #الديانون
!! يعنى مردم بنده زر خريد #دنيا ميباشند. دين محل ليسيدن زبان ايشان است.(کنایه از درک بسیار کم و سطحی از دین)
مردم تا آن موقعى ديندار هستند كه #معيشت آنان تأمين شود،
اما وقتى بوسيله بلاء مورد آزمايش قرار بگيرند #دين_داران قليل و اندك خواهند بود.
سپس فرمود: آيا اين سرزمين #كربلا است؟ گفتند: آرى يا بن رسول اللَّه.
فرمود: اينجا موضع گرفتارى و بلاء ميباشد.
هاهنا مناخ ركابنا و محط رحالنا و مقتل رجالنا و مسفك دمائنا.
#اربعین
#جامانده
#اطراف
@atraf_man
هدایت شده از احمد فربهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیةالله بهجت فرمودند: چون سبّ و طعن را کنار گذاشتیم، موجب شد، سهنفری که بر ولایت امیرمؤمنان ماندهبودند، تبدیل به 500 میلیون شود! اگر شیوهی سبّ و طعن را در پیش گرفته بودیم، همانها را هم از دست میدادیم!
مرحوم علامهی عسکری میگفت: به اندازهای که با کتابهای من، از اهلسنت شیعه شدهاند، در طول تاریخ اسلام، با کتابهای هیچ عالمی به این اندازه، شیعه نشدهاند؛ علتش آن است که من از کتابهایم سبّ و طعن به خلفا را حذف کرده، و به جای آن استدلال آوردهام.
این واقعیت را نمیتوان انکار کرد که برای هدایت انسانها، زمینههای آنرا باید فراهم کرد و در مقابل، نباید زمینهی هدایت را با گفتار و رفتار، از بین برد.
https://eitaa.com/farbehi
و قاتلوا ائمه الکفر
...، #عماد_مغنیه، #حسن_تهرانی_مقدم، #شهریاری، #علیمحمدی، #رضایی_نژاد، #احمدی_روشن #قاسم_سلیمانی، #ابومهدی_المهندس، #محسن_فخری زاده، ...
عناصر کلیدی و تولید کننده گان قدرت در نظام اسلامی همین ها هستند، بازوان پر قدرت و دست بلند نظام اسلامی همین اسامی است که ذکر شد و نقطه چین هایی که ذکر نشد!
اما
قرآن می فرماید:
" وَ إِنْ نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ ۙ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ "
و اگر پیمانهای خود را پس از عهد خویش بشکنند،
و آیین شما را مورد طعن قرار دهند،
با پیشوایان کفر پیکار کنید؛
چرا که آنها پیمانی ندارند؛
شاید (با شدّت عمل) دست بردارند!
(توبه آیه 12)
از على عليه السلام پرسيدند: چرا فراريان جنگ صفّين را تعقيب كرديد، ولى در جنگ جمل، كارى به فراريان نداشتيد؟
حضرت فرمود: در صفّين، رهبر كفر زنده بود و فراريان دور او جمع شده، متشكّل مىشدند و حملهى مجدّد مىكردند، امّا در جنگ جمل، با كشته شدن رهبرشان، محورى براى تشكّل و سازماندهى مجدّد نداشتند.
از اهداف جهاد اسلامى، جلوگيرى از توطئه دشمن است. «لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ»
قتال با ائمه کفر، امروز یک واجب قرآنی و حجت عقلانی است.
پ.ن: تمسخر صهیونیست ها ...
@atraf_man
#شهید_محسن_فخری_زاده
گرگ است کمین دارد و ناگاه بیاید
چوپان که در این غائله کوتاه بیاید
پیراهن خونین عزیزیست بگیرید
یوسف، ننشینید که از چاه بیاید
آن قدر غریبی تو به تشییع که در شهر
آهسته صدای قدم آه بیاید
باید به مسلمانی این طایفه شک کرد
آنگاه که با دشمن خود راه بیاید
فریاد که تقویم پر از جای گلوله ست
پشت سر هم جمعهی جانکاه بیاید
رسواترِ قبل است منافق پس از این خون
برخیز، قرار است که خونخواه بیاید
سروی جلوی چشم دماوند قد افراشت
غیرت نکند باز که کوتاه بیاید
زهرا سپهکار
@atraf_man
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ دیدنی از دیدار امروز رهبر معظم انقلاب با خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
🔹در بخشی از کلیپ، دختر شهید سلیمانی در این دیدار نامهای از آن شهید والامقام که چند ماه پیش از شهادت ایشان نوشته شده را قرائت میکند که بسیار جالب است.
@TasnimNews
هدایت شده از ذخیره
AUD-20201217-WA0007.mp3
1.19M
سخنان کوتاه #علامه_طباطبایی در اجتماع طلاب ۱۸ دی ۵۶ در واکنش به مقاله موهن روزنامه اطلاعات درباره #امام_خمینی
#اطراف
@atraf_man
َ
اللَّهُمَّ إِلَيْكَ نَشْكُو فَقْدَ نَبِيِّنَا وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا
وَ شِدَّةَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا وَ وُقُوعَ الْفِتَنِ وَ تَظَاهُرَ الْأَعْدَاءِ وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا
فَافْرِجْ ذَلِكَ يَا رَبِّ عَنَّا بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ وَ نَصْرٍ مِنْكَ تُعِزُّهُ وَ إِمَامٍ عَدْلٍ تُظْهِرُهُ إِلَهَ الْحَق آمین
#مصباح
#آیت_الله_مصباح
#مصباح_انقلاب
#تسلیت_به_آقا
@atraf_man
تقدیم به روح آیت الله مصباح و حاج قاسم
#نسل_اول_انقلاب
حدود 10 سال پیش بود که با مرحوم حجت الاسلام شیخ منصور غفوری معاون وقت سیاسی ائمه جمعه در دفتر ایشان صحبت می کردیم.
صحبتی را مطرح کردم و از نگرانی هایم از سال های آتی گفتم و اینکه با چه خلاء هایی روبرو خواهیم بود. ایشان در جواب مرا نگران تر کرد.
از نبود شخصیت های برجسته نسل اول انقلاب سخن گفت و با محاسباتی از فزونی آن در سال های آتی.
امروز تقریبا اکثر کسانی که آن روز درباره آنها سخن می گفتیم در بین ما نیستند.
این واقعتی بود و هست که از آن چاره و مفری نیست و لابد منه هستیم.
اما واقعیت دیگر آن است که با از دست رفتن استوانه های یک حرکت بزرگِ اجتماعی بی شک آن حرکت اجتماعی خصوصا در قالب انقلاب اسلامی با وجود دشمن های فراوان و #تهدید های نرم و سخت،با تهدیدهای هویتی و چالش های بزرگتری مواجه می شود.
#چالش های #هویتی و #انقلاب_هویتی بزرگترین خطری است که نظام و انقلاب اسلامی را تهدید می کند.
امری که #رهبر_معظم_انقلاب خود را عهده دار آن و کار ویژه مقام رهبری می دانند.
رهبری بدون نیروها و #خواص و افرادی که در #هدایت جامعه نقش اساسی دارند از وظایف خود به درستی نمی توانند بربیایند و این امر معمول طبیعت انسانی و مجتمع آنهاست.
امروز و بعد از درگذشت مجاهد و عالم پارسا و روشنگر و فقیه و انقلابی بزرگ و یار و عمار رهبری حضرت #آیت_الله_مصباح_یزدی رحمه الله، و در شب سالگرد شهادت سردار بزرگ #حاج_قاسم_سلیمانی و چندی بعد از رحلت آیت الله یزدی و مومن، بار دیگر بیشتر به این خلاء نسل اولی فکر می کنم.
شاید مهمترین وظیفه #نسل_دوم و #نسل_سوم و دیگر نسل های معتقد به #انقلاب چیزی جز توانمندی در هدایت و جذب #توده های_اجتماعی نیست.
هدایتی که در طول رهبری معظم انقلاب بتواند هدایت را در جامعه تکرار کند و رهبری را یاری برساند و در مقابل خناسان داخلی و دشمنان خارجی یاری رساند.
این امر محتاج #تمهیدات و تربیت نیروهای مخلص و عالم و انقلابی و عاقل و مردم شناس و مصلح و اهل هدایت است. و غفلت از آن مرگ یا دگردیسی انقلاب و تحمیل اراده خناسان و دشمنان را در پی خواهد داشت.
حرکت #حزب الله در #خدمات اجتماعی و #اصلاح امور و #عدالت گستری و #هزینه دادن و در #میدان بودن بزرگترین و مهم ترین راه جذب توده ها و اشراب و جاری کردن هدایت رهبری در اعماق #جامعه و لایه ها و رگ های آن است.
هدایتی که نسل اول انقلاب در طول #نهضت #امام_خمینی ره به دوش کشید و بعد از انقلاب در ساخت حکومت و جامعه عهده دار شد و هزینه داد.
اینک مائیم و این رسالت بزرگ
جمعه: 12/10/99
شب شهادت حاج قاسم. ایام فاطمیه سلام الله علیها.
قم
@atraf_man