بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
7️⃣1️⃣کتاب های نمدی
🔷 علاقه مند کردن کودکان به #کتاب همیشه یکی از مسائل اصلی والدین است و برای همین پدر و مادرها راه های مختلفی را امتحان می کنند. یکی از راه های آسان و موثر استفاده از ابزار #بازی برای کودکان است. #فروغ_شفیعی یک مادر #خلاق است که با پارچه نمدی کتاب بازی و مهارت آموزی طراحی و تولید کرده است تا ساعت #قصه_گویی فرزندش را جذاب تر کند. « سال ۹۲ وقتی پسرم تازه به دنیا آمده بود در سایت های خارجی یک کتاب پارچه ای دیدم که داخلش اشکال و رنگ های مختلفی داشت و کودک می توانست با کمک آن مهارت های دست ورزی، لامسه، حرکت چشم و دست و ... را کسب و تقویت کند. در بازار چنین چیزی پیدا نکردم اما ناامید نشدم و خودم یک کتاب نمدی #بازی_محور برای پسرم ساختم و با بازخورد های مثبت اطرافیانم مواجه شدم.»
🔶 این بانوی جوان اهل #کاشمر بعد از چند سال در سال ۹۸ تصمیم می گیرد با ساخت #کتاب_نمدی کسب و کاری در حوزه کودک راه اندازی کند.کتاب های نمدی #بازی_سازی با هدف تقویت #مهارت و انتقال #سبک_زندگی به کودکان ساخته می شود. باز و بسته کردن دکمه ها ،زیپ ها، حرکت دادن مهره ها و چیدن پازل ها، شناخت فصل ها، شستن لباس، تعمیر موتور و ... صفحات کتاب های خانم شفیعی را تشکیل می دهند. این کتاب ها برای کودک ۱تا ۷ سال قابل ارائه می باشد و والدین نیز با توجه به ویژگی های #رفتاری و #اخلاقی کودکشان می توانند کتاب مدنظرشان را سفارش دهند. دوخت ظریف، استفاده از رنگ های مختلف، #کیفیت مواد اولیه، قابلیت #شست_و_شو و... باعث استقبال خانواده ها از محصولات بازی سازی شده است.
🔷 فروغ شفیعی در مورد انتخاب کتاب نمدی به عنوان #اسباب_بازی کودک می گوید:« دوست داشتم کودک از ارتباط با کتاب یک احساس خوب داشته باشد و این کلیشه را بشکنم که کتاب فقط مختص خواندن است. این کتاب نمدی اولین کتابی است که #کودک با آن ارتباط برقرار می کند پس با بازی کردن می شود از سنین پایین علاقه به کتاب را در کودک نهادینه کرد. علاوه برکتاب نمدی چند ابزار کمک #آموزشی برای پایه اول تا سوم دبستان هم طراحی و #تولید کردم که با استقبال مخاطبان مواجه شدم."
🔷 خانم شفیعی بخش اعظمی از کارش را در منزل شخصی اش انجام می دهد و برای برش پارچه ها از کارگاه های سطح شهر استفاده می کند. در کار #خیاطی مادرش به او کمک می کند وحمل و نقل، خرید لوازم و ... بر عهده پدرش است. او به عنوان برگزیده ی مردمی در #جشنواره_کارآفرینی مهمان برنامه #کارستون بوده و به گفته ی خودش قصد دارد کارش را گسترش دهد و در این راه به نیروی انسانی و سرمایه نیاز دارد.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
🔆 #ایده_ترویج_بازی
4⃣مسجد فائق
🔶 #مسجد_فائق، واقع در خیابان۱۷ شهریور #تهران که توانسته است فضایی سالم و #خانوادگی برای مخاطب فراهم آورد. حجت الاسلام #امیرفاضل_هراتی مسئول بخش واحد #نوجوان مسجد فائق این چنین می گوید :" ما اعتقاد داریم که مسجد باید محور همه امور باشد و به عنوان پایگاه اجتماعی تقویت بشود. #تمدن_سازی را باید از مسجد شروع کرد. ما در مسجد فائق برای همه سنین به صورت ثابت و متغیر برنامه داریم. درفضای #تربیتی به سراغ #بازی رفتیم و در حوزه سرگرمی و بازی برنامه داریم."
🔷 مسئولین مسجد فائق با محوریت حجت الاسلام هراتی در سال ۹۷ اقدام به راه اندازی #رستوران_بازی_فکری و #اتاق_نجات (فرار) در فضای داخلی مسجد نمودند که با استقبال بی نظیری از سوی مخاطب روبرو شد و برخی از مساجد دیگر با الگوگیری نیز به سمت اجرای برنامه های بازی محور رفتند.
🔶 هراتی درباره رستوران بازی این چنین می گوید :« یکی از سرفصل های برنامه های تربیتی ما، #تفکرزایی است و ما مبتنی بر همین بحث سراغ بازی های فکری رفتیم. خودمان می رفتیم در کافه ها بازی های مختلف را انجام می دادیم و بعد بر مبنای #مسئله_محوری ،عدم اتکا به شانس و با محوریت خانواده بازی ها را انتخاب و خریداری می کردیم.»
🔷 از جمله فعالیت های دیگر مسجد فائق می توان به طراحی و راه اندازی اتاق نجات اشاره کرد.
«اتاق نجات یک فرایند #سرگرم_آموزی را طی می کند که مربوط به #منافقین و ترور ناموفق #شهید_لاجوردی است. در سناریوی آن افراد باید از بمب گذاری که قرار است انجام بشود جلوگیری کنند. فضای اتاق به گونه ای طراحی شده است تا با آنچه در واقعیت و در #تاریخ بوده تطبیق داشته باشد. داخل آن پر از معما است و فرایند مسأله محور و هیجانی که وجود دارد تمام راهحلها را در ضمیر #خودآگاه و #ذهن #نوجوانان مینشاند. به جرات می توان گفت ما اولین اتاق نجات #ایرانی، #بومی و #انقلابی را راهاندازی کردیم.»
🔶 امکان استفاده از فضاهای بازی محورمسجد علاوه بر مخاطب محلی برای مدارس دخترانه و پسرانه به صورت #اردویی نیز فراهم می باشد. بازی ها محدودیت سنی ندارد و به دلیل اهمیت دورهمی های خانوادگی، امتیازات ویژه برای مخاطبانی که به صورت خانوادگی حضور می یابند در نظر گرفته شده است. مخاطبان نیز می توانند از بخش #امانت بازی نیز استفاده کنند.
🔷 رستوران بازی فکری و اتاق نجات مسجد فائق در حدود یک سال فعالیت خود توانسته است به ۱۰۰۰ نفر مخاطب ثابت و متغیر خدمات ارائه دهد.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
8️⃣1️⃣موسسه تربیتی ازهار
🔶 «اینجا والدین و کودکان پا به پای هم رشد میکنند.» این شعار موسسه تربیتی #بازی_محور #ازهار است که از سال۹۷ در شیراز فعالیت خود را آغاز کرده است. محبوبه افراسیابی، مادر جوانی که مدیر و موسس ازهار است، می گوید :« دوست داشتم موسسه ای تاسیس کنم که با مهد و پیش دبستانی فرق داشته باشد. ازهار را با نگاه بازی محوری راه اندازی کردم. ما آموزش برای کودکان نداریم بلکه فضایی فراهم کردیم تا کودک فقط بازی کند.»
🔷 کودکان در موسسه ازهار آزادانه #بازی می کنند، هر وقت احساس نیاز کنند بدون هیچ مانعی می توانند کنار مادرشان باشند. باغچه، گل و گیاه، خاک و گِل، حیوانات خانگی مثل مرغ و خروس و ...حیاط موسسه را به یک محیط غنی برای بازی #کودکان تبدیل کرده است. با وجود #حیاط و فضای داخلی نسبتا بزرگ اما خبری از تاب و سرسره و #اسباب_بازی های معمول نیست و اینجا پر است از لوازم بازیافتی و چندبار مصرف تا کودک خودش بازی سازی کند. ساختار رسمی #مهدکودک در موسسه ازهار بهم خورده است، کودکان روی دیوارها #نقاشی می کشند، با خاک گِل درست می کنند و در قامت یک بنا دیوار می چینند. لباس رنگی و یا دست های گلی بچه های اینجا یک موضوع عادی برای مادران است.
🔶 #محبوبه_افراسیابی هدف از بازی کودکان را این گونه تشریح می کند :
« هدف از بازی در اینجا #کشف، #تفکر و #خردورزی است، اینکه کودک یک تجربه ی لذت بخش را کسب کند. ما فضایی را فراهم کرده ایم تا کودک در بازی به چرایی ها و چگونگی ها فکر کند. الگوی بازی نداریم تا #خلاقیت کودک شکوفا شود. کودکان در بازی ها مهارت می آموزند تا در آینده کنار دانش، مهارت کافی هم داشته باشند اینجا کودکان لباس شستن، آَشپزی، بنایی، خیاطی، باغبانی و دیگر مشاغل را بازی می کند.»
🔷خانم افراسیابی طبق تحقیقاتی که در حوزه آسیب شناسی مهد کودک ها داشته است. موسسه ازهار را مختص مادر و کودک تعریف می کند زیرا معتقد است کودک در زیر ۷سال نباید از #مادر جدا شود و کارگاه های بازی مادر و کودک یکی از جذاب ترین برنامه های موسسه است.
🔹 برنامه های آموزشی ازهار به صورت دوره های ۶ماهه است و بجای ثبت نام کودک از #خانواده ثبت نام به عمل می آورد زیرا ازهاری ها معتقدند همه ی خانواده باید در کنار هم #رشد کنند و به همین دلیل برای پدران و مادران نیز کارگاه های #آموزشی و #تربیتی برگزار می شود.
🔶 این موسسه در ایام کرونا جهت حمایت از خانواده در حوزه بازی، کارگاه های آنلاین برگزار می کند و بسته های مختلف بازی محور برای کودکان در خانه طراحی و تولید می کند.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
9️⃣1️⃣گرویش پویش
🔶 اگر یک روز وارد مدرسه ای شدید که دانش آموزانش با چشمان بسته در حال عبور از یک میدان مین لیوانی بودند تعجب نکنید! مطمئن باشید #گروه_پویش در آنجا حاضر شده و مشغول تدریس درس #تفکر_و_سبک_زندگی است.
🔷 گروه پویش از سال ۸۷ در #تهران به همت چند #معلم جوان با دغدغه ی آموزش #مهارت_های_زندگی به دانش آموزان شکل گرفت. سید #امیرحسین_میردامادی، کارشناس ارشد مدیریت آموزشی و مدیر گروه پویش است :" در طول سال هایی که در مدرسه به عنوان معلم یا مشاور مشغول بودم. بعد از فارغ التحصیلی دانش آموزان از دبیرستان می دیدیم که بچه ها در درس ها و مباحث علمی قوی اما در مهارت های زندگی دارای نقاط ضعف زیادی هستند. سیستم آموزشی برای تقویت این مهارت ها برنامه ای نداشت. تصمیم گرفتیم از مدرسه ی خودمان و از مقطع راهنمایی شروع کنیم و در این حوزه با #بازی مهارت های فردی و اجتماعی را در دانش آموزان تقویت کنیم."
🔶 گروه پویش ساختار رسمی #مدرسه را بهم زده است و با محوریت بازی #کلاس داری می کند. در این کلاس ها دانش آموز در فرایند بازی؛ کار #گروهی، #مشارکت ، فعالیت #اجتماعی و ... را می آموزد. در یکی از بازی ها که اسمش بازی نمایشی #دادگاه است هر دانش آموز یک نقش (قاضی ، مجرم ، وکیل و ...) را اجرا می کند و در حین بازی با مهارت های گفت و گو ، تفکر نقاد، کنترل هیجانات نیز آشنا می شود. گروه پویش از #حیاط مدرسه هم استفاده می کند در یکی از بازی های حیاطی بچه ها باید تلاش کنند با چند تکه لوله کوتاه یک توپ را در مسیر طولانی با همکاری هم به خط پایان برسانند و یا اینکه با پاهای بسته و متصل به یکدیگر طوری راه بروند که گروه با هم حرکت کند. اکثر بازی هایی که #پویش در مدارس اجرا می کند گروهی است و مسئله های بازی هم واقعی هستند. در یکی از بازی ها هرتیم باید با یک پارچ آب زمین ورزشی را خط کشی کند و بعد باقی مانده آن را در لیوان های اندازهگیری بریزد تا گروه برنده معلوم شود. برای بالا بردن #خود_آگاهی بچه ها پویشی ها بازی خیالی طراحی کرده اند که در این بازی بچه ها باید با توجه به شناختی که از خود دارند یک شغل را در مرکز تحقیقات سیاره مریخ انتخاب کنند و بعد در مورد آن با دیگران صحبت کنند.
🔷 گروه پویش در حال حاضر دارای ۴ نفر نیروی اصلی است و حدود ۳۰مربی هم به صورت پاره وقت همکاری می کنند. این گروه علاوه بر اینکه در مدارس زیادی در تهران و دیگر شهرها ذیل درس تفکر و سبک زندگی برنامه های #بازی_محور اجرا کرده است در برگزاری #کارسوق های #والد_فرزندی و کارگاه های #تربیت_مربی نیز عملکرد خوبی داشته است.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
0️⃣2️⃣ بازی کارتی کارآفر
🔷 #کارآفر یک بازی #کارتی مبتنی بر #اقتصاد است، اقتصادی که قرار است در حوزه #تولید رونق بگیرد. در این بازی۱۹ صنعت مهم از قبیل پتروشیمی، حمل و نقل، پوشاک، هسته ای و ... باید ساخته شود. اگر میخواهید هوش اقتصادی خود را در مقایسه با دیگران بسنجید، «کارآفر» رقابتی جذاب برای نشاندادن قدرت مدیریت، حافظه و توانمندی شما در #کارآفرینی است. این بازی دارای ۱۴۰ کارت #بازی با بیش از ۷ روش بازی مختلف (فردی و جمعی) تا تعداد ۸ نفر می باشد که برای گروه سنی ۱۲ سال به بالا مناسب است.
🔶 طراحان کارآفر معتقدند: «یکی از مزیت های این بازی نسبت به بازی های دیگر این است که در کارآفر شانس کمتر دخیل است و قدرت تفکر و هوش بازیکن تأثیرگذارتر است.»
🔷 رضا تنهایی مقدم و علی نوفرستی ، مرتضی خالقیان مقدم و مصطفی انصاری زاده ، جوانان #مشهدی که همه تجربه معلمی دارند و ایده اولیه تولیدکارآفر را از همین جمع های دانش آموزی گرفته اند:«با #مدارس که در ارتباط بودیم، بچهها را زیاد #اردو میبردیم. مثلاً اگر با قطار به اردوی راهیان نور میرفتیم، بچهها در کوپههای شش نفره قطار مینشستند. به دلیل کمبود مربی و تعداد زیاد کوپهها کار #تربیتی جدی داخل قطار انجام نمیشد. بچهها بازی خاصی نداشتند جز بازی با آلات قمار مانند پاسور که در اردوهای دانشآموزی و دانشجویی رواج دارد. بنابراین ایدهای به ذهن ما رسید که در حوزۀ تربیت غیررسمی وارد شویم. آمارها نشان میدهد بخش اعظمی از جامعه مشغول بازی هستند. به همین خاطر، ما ایده #بازی_کارتی_بومی را مطرح کردیم.»
🔶 سال ۹۲ که ایده بازی به ذهنشان می رسد صرفا مخاطبشان دانش آموزان اردوی راهیان نور است اما کم کم به فکر تبدیل کردن ایده شان به یک محصول #صنعتی می افتند. یک سال به صورت شبانه روزی روی ایده شان کار می کنند و در سال ۹۵ بازی کارآفر در «شورای نظارت بر بازی» ثبت و در همایش ابزارهای نوین در ترویج گفتمان #انقلاب_اسلامی رونمایی می شود. بعد از آن در سال های ۹۵ و ۹۶ بازی کارآفر پایش به مساجد باز شد و نوجوان ها در گروه های چند نفره به عنوان یک عنصر فعال در #اقتصاد_مقاومتی در بازی نقش آفرینی می کنند.
🔷 کارآفر تا بحال در بالغ بر ۳هزار نسخه تولید شده و در فروشگاه ها و بستر فضای مجازی به فروش می رسد.
💢 مصاحبه با آقای علی نوفرستی
🎁 برخی از افتخارات کارآفر :
🔻 رتبه نخست مسابقات بین المللی بازی های #آموزشی (کشور #اتریش) ۲۰۱۷
🔻 بازی برگزيده بنياد ملي #نخبگان در دهمين همايش ملی نخبگان فردا ۱۳۹۵
🔻 رتبه دوم در جشنواره #ايران_ساخت ۱۳۹۵
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 #دنیای_بازی
2⃣ بازی و بازسازی پیوندهای ایمانی
🔶 در نگاه جامعه شناختی دو رویکرد اصالت #جامعه و اصالت #فرد وجود دارد. اما نگاه دینی از جریان پیوندگرایی حرف میزند که در نقطه مقابل اندیشههای فردگرایانه لیبرال و همچنین در تقابل با اندیشه های جامعه گرایانه و دولت سالار قرار دارد.
🔷 نگاه مبتنی بر #اسلام ناب روی مفهوم ولایت تاکید دارد یعنی پیوندی عمیق، آگاهانه و صمیمانه میان فرد فرد مومنین که موجود زنده ای به نام جامعه اسلامی را تشکیل می دهند. در جامعه اسلامی هویت حاکم بر افراد جامعه با آگاهی، اراده و محبت مومنین و پیوند آنها با یکدیگر حول محور #ولایت شکل گرفته است با این وصف جامعه اسلامی نه فرد گرا است و نه جامعه گرا، جامعه اسلامی جامعه ولایت و پیوند است.
🔶 وقتی جامعه مومنین با هم پیوند داشته باشند و همکاری کنند کارآمدتر خواهند بود و همچنین این پیوند میان اعضای جامعه باعث افزایش #انگیزه و #استقامت می شود بنابراین در یک جامعه اسلامی باید برای ایجاد پیوند ها به دنبال فرصت باشیم و از هر وسیله مشروع و موثری استفاده کنیم با این نگاه می توان بازی را فرصتی برای تمرین پیوند زدن و در نهایت ایجاد پیوندهای ایمانی و استحکام آنها در جامعه اسلامی تلقی کرد.
🔻صمیمیت🔻
🔷 محتوا و فرایند یک گروه از بازی ها مبتنی بر برقراری ارتباط با هم بازی است همین موضوع باعث ایجاد پیوند می شود و #صمیمیت بین افراد را به دنبال دارد.
🔻نشاط در جمع مومنین🔻
🔶 بازی #نشاط آفرین و صمیمیت ساز است و این نشاط و صمیمیت، رحمت و مهربانی را برای جامعه به ارمغان می آورد. ما امروز نیاز داریم رحمت و مهربانی در جامعه و امت اسلامی پر رنگ شود بنابراین نباید بازی را به کودکان محدود کنیم متاسفانه در دورهمی های بزرگسالان شاهد باز روایی معضلات و مشکلات اقتصادی و اجتماعی هستیم که باعث ایجاد فضای یاس آور در جمع مومنین شده است بازی مانند ابزار است، ابزاری که نه برای فراموش کردن مشکلات بلکه برای ایجاد نشاطی است که به ما امکان میدهند با روحیه بهتر سراغ حل مشکلات برویم. با بازی نه تنها دورهمی ها از آسیب #ناامیدی و یاس دور خواهد شد بلکه با افزایش #محبت بین افراد، جمع هم یک قدم به حل مسئله نزدیک تر می شود.
🔻تواصی به حق و صبر🔻
🔷 صمیمیت به وجود آمده از بازی ها فضایی را شکل میدهد که افراد به خودشان اجازه بدهند یکدیگر را #تشویق و #تایید کنند و در مسیر انجام فعالیتها و تحقق آرمان ها به هم انگیزه بدهند در این صورت دعوت به حق و صبر اتفاق میافتد.
🔻پیوند نسل ها🔻
🔶 در زمانی که بیشتر ابزارها منجر به ایجاد شکاف نسلی شدهاند ما باید از بازی برای پر کردن این خلا آشکار استفاده کنیم در این شرایط بازی های مفیدی که از کوچکترین عضو #خانواده تا بزرگترین شان را درگیر می کند می تواند این فاصله میان #فرزندان و #والدین را پر کند.
🔻بازی و رفع موانع صله رحم🔻
🔷 با توجه به سبک زندگی امروزی برخی مراسم و مهمانی های ما ممکن است آسیب ها و نکات منفی را به دنبال داشته باشد و کم کم سبب شود اعضای فامیل از شرکت در آن خودداری کنند مثلاً دعوای #کودکان در #مهمانی یکی از این دلایل مهم می باشد. بازی بهترین ابزار برای مدیریت روابط میان بچه ها و حتی #بزرگسالان است و نه تنها آسیب ها را کاهش می دهد بلکه فرصتی برای یادگیری بهتر ایجاد می کند.
✅ با این وصف بازی یک فرصت #اجتماعی است که هم می تواند درمان بعضی درد ها باشد و هم میتواند به عنوان یک ابزار موثر و ایجابی ما را به سمت تواصی به #حق و #صبر ببرد و عامل استحکام پیوند ها بشود.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
❇️ #ایده_ترویج_بازی
5⃣ مدادچه
🔷 برای علاقمند کردن #کودکان به #نویسندگی راه های زیادی وجود دارد. یکی از این راه ها استفاده از #بازی است.
🔶 #زهرا_مهدیان، رواشناس کودک و مربی، مشاور مهد چمران است، تجربه کار با کودک و علاقه اش به #کتاب و #قصه او را به راه اندازی مجموعه ای با عنوان #مدادچه ترغیب کرده است. او در مدادچه تلاش می کند نویسندگی را با بازی به کودکان آموزش دهد.
🔷 "بازی زبان #کودک و بهترین راه ارتباطی با او می باشد. در آموزش نویسندگی بازی هایی ساده و کاربردی را طراحی می کنم تا مادر در خانه با کودکش بازی کند و در عین حال آموزش نویسندگی نیز باشد."
🔶 مدادچه برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال تشکیل شده است و از بچه ها دعوت می کند تا قصه ها و نقاشی های شان را برای مدادچه بفرستند و کتاب قصه خود را به صورت چاپ شده تحویل بگیرند. اما آنچه که سبب شده ما مجموعه ی مدادچه را معرفی کنیم، ایده #خلاقانه آموزش نویسندگی از طریق بازی است. در صفحه اینستاگرامی این مجموعه بازی های مختلفی با عنوان #تاس_قصه_گویی، بازی #قصه_گویی_کارتی، بازی #قصه_تصویری و ... به مخاطب معرفی شده است.
🔷 مدادچه تلاش می کند با همین بازی های شاد و نقاشی های کوچک بچه ها را با نویسندگی آشنا کند، آموزش از طریق بازی برای کودک نوعی #سرگرم_آموزی محسوب می شود که او را به یادگیری بیشتر علاقمند می کند و مدادچه از این ابزار به خوبی استفاده می کند.
صفحه اینستاگرامی مدادچه
@medadche_
سایت مدادچه
medadche.com
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
1️⃣2️⃣ منِ خلاق
🔶 کودکان به صورت #فطری در تلاش هستند تا با کمک #حواس_پنجگانه با محیط اطراف ارتباط برقرار کنند ولی اغلب اوقات با جملاتی مثل؛ دست نزن، کثیف کاری نکن، چرا لباست کثیف شده؟ و ... مواجه می شوند. نیاز کودک به #بازی_های_حسی انکار نشدنی است و از طرفی برخی والدین توانایی یا آگاهی کافی برای ایجاد بسترهای بازی حسی را ندارند.
🔷 #مرسده_اخوان مادر ۳کودک و خالق بسته های #منِ_خلاق است. محصولات من خلاق حول محور بازی های حسی طراحی شده است که با تحریک حواس پنجگانه #کودک زمینه کشف و #خلاقیت از طریق #بازی را فراهم می کند.
«خاطر فرزندانم با دنیای بازی به ویژه بازی های حسی آشنا بودم در زمان تحصیل در انگلیس و کانادا بستههای بازی در بازار بود که با ابزار ساده مفاهیم علمی را به کودک منتقل میکرد.جرقه تولید بسته بازی همان جا در ذهنم زده شد. #عید_غدیر ۹۹ اولین بسته بازی را طراحی و #تولید کردم دوست دارم آنچه را که در حوزه بازی میدانم به همه مادرها و پدرها منتقل کنم. در بسته های من خلاق فقط کافیست والدین بستر بازی را فراهم کنند و در کنار کودک شاهد خلاقیت، کشف و شکوفایی او باشند.»
🔶 بسته های بازی من خلاق با دیگر #اسباب_بازی های کودکان متفاوت است، ابزار به کار رفته در این محصولات به صورت هدفمند انتخاب شده و کودک را تشویق می کند تا بدون الگوی از پیش تعیین شده بازی سازی کند و با مواد مختلف و کاربرد آن آشنا شود، نرمی، زبری، رنگ، جنس و نوع مواد علاوه افزایش #آگاهی کودک او را به سمت #پویایی و خلق آثار جدید سوق می دهد.
🔶 اولین بسته تولیدی خانم اخوان با موضوع عید غدیر است در این بسته تمامی نماد های موجود در غدیر خم به همراه یک #قصه کودکانه قرار دارد. تنوع و جذابیت محصولات در من خلاق بالاست. شناخت #پاییز و #زمستان، #اقیانوس، آشنایی با اعداد، #دایناسورها، #فضا و ... موضوعات بستههای من خلاق را تشکیل میدهند. کودک با این بسته ها می تواند به اعماق اقیانوس ها سفر کند و یا #فضانوردی باشد که روی سیارات دیگر پا میگذارد.
🔷 مرسده اخوان طراحی و ایده پردازی تولیداتش را خودش انجام می دهد.او در همین زمان کوتاه موفق به راه اندازی کارگاه و تولید ۱۰۰۰ بسته از انواع بسته های بازی خود شده است. محصولات او برای گروه سنی ۳ تا ۱۲ سال کاربرد دارد و هر کودکی با خلاقیت خودش می تواند از این بسته های بازی حسی استفاده کند و لذت ببرد.
صفحه اینستاگرامی منِ خلاق
🆔 @man_e_khalagh
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 #دنیای_بازی
3⃣ نقش فضاهای طبیعی شهری در پرورش کودک
🔻 چکیده مقاله بررسی رویکرد سبز در زمین های بازی بر دستاوردهای کودکان
فرزانه آزادی،کارشناس ارشد معماری
✅ تفیکیک بین موضوعات شهرسازی و مسائل تربیتی کودک امکان پذیر نیست. شهرسازها و شهرداری ها اگر با نیازهای طبیعی کودک آشنا باشند نقش پررنگی در طراحی فضاهای متناسب محلی نظیر فضاهای سبز و پارک ها ناظر به نیاز کودک می توانند داشته باشند. خانم فرزانه آزادی در مقاله ای به تاثیر محیط طبیعی زمین های بازی در فرایند رشد کودک پرداخته است.
🔷 ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺑﺎﻻرﻓﺘﻦ از درﺧﺖ و صخره ها، ﻏﻠﺖﺧﻮردن روی ﺗﭙﻪﻫﺎ، ﺳﺎﺧﺘﻦ ﮐﻠﻮﭼﻪﻫﺎی ﮔِﻠﯽ، ﺑﺴﺘﻦ ﻣﺴﯿﺮ ﻋﺒﻮر آب، ﭘﻨﻬﺎنﺷﺪن در ﻣﯿﺎن ﻋﻠﻔﺰار، ﮐﺎﺷﺘﻦ داﻧﻪﻫﺎی ﮔﯿﺎه در دل زﻣﯿﻦ، ﭘﺮﯾﺪن روی اﻧﺒﻮﻫﯽ از ﺑﺮگﻫﺎ و ... نمونه هایی از ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺣﻀﻮر در ﻓﻀﺎی ﺑﺎز ﻃﺒﯿﻌﯽ کودکان اﺳﺖ.
🔶 ﻧﺒﻮد ﻓﻀﺎ و زﻣﯿﻦ ﺑﺎزی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﮐﻮدﮐﺎن و آﭘﺎرﺗﻤﺎﻧﯽ ﺷﺪن ﻣﺤﻞ زﻧﺪﮔﯽ، ﻣﻮﺟﺐ ﻣﺸﮑﻼﺗﯽ از ﻗﺒﯿﻞ ﮐﻢ ﺗﺤﺮﮐﯽ، اﻓﺴﺮدﮔﯽ، ﻟﺠﺒﺎزی و... ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺗﺤﺮک ﮐﻮدﮐﺎن ﻣﻮﺟﺐ تعادل روﺣﯽ ﺷﺪه و ﮐﻮدﮐﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ دﻻﯾﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻌﺎدل روﺣﯽ ﻧﺪارﻧﺪ ﺑﻪ ﺗﺪرﯾﺞ ﺑﻪ ﺧﺴﺘﮕﯽ ﻣﺰﻣﻦ ﻣﺒﺘﻼ می ﺷﻮﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ در آﯾﻨﺪه ﻧﺴﻠﯽ ﭼﺎق، اﻓﺴﺮده، ﮐﻢ اﻋﺘﻨﺎ ﺑﻪ ﻃﺒﯿﻌﺖ، ﻟﺠﺒﺎز و ﺑﯽ روﺣﯿﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ وارد می شود.
🔷 اﻣﺮوزه حضور ﮐﻮدک در ﻃﺒﯿﻌﺖ اﻏﻠﺐ ﺑﻪﺻﻮرت ﺑﺴﯿﺎر ﻣﺤﺪود است و ﻫﻤﯿﻦ حضور محدود ﺑﺪون درﻧﻈﺮداﺷﺘﻦ ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﺧﺎص او و ﻗﺎﺑﻠﯿﺖﻫﺎی ﻣﺤﯿﻂ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺑﺮای ﺑﺮآوردن آن ﻧﯿﺎزﻫﺎ ﺻﻮرت ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. ﮐﺘﺎب رﯾﭽﺎرد ﻟﻮو ﺑﺎ ﻋﻨﻮان "آﺧﺮﯾﻦ ﮐﻮدک ﺟﻨﮕﻞ :ﮐﻮدﮐﺎنﻣﺎن را از اﺧﺘﻼل ﮐﻤﺒﻮد و دوری از ﻃﺒﯿﻌﺖ ﻧﺠﺎت دهیم " در ﻣﻮرد دﻻﯾﻞ ازﺑﯿﻦ رﻓﺘﻦ راﺑﻄﻪ ﮐﻮدﮐﺎن و ﻃﺒﯿﻌﺖ و ﺟﺴﺖ وﺟﻮﮔﺮ ﻧﺒﻮدن ﮐﻮدﮐﺎن اﻣﺮوز ﺑﺤﺚ ﮐﺮده و دﻻﯾﻞ بوﺟﻮد آﻣﺪن اﯾﻦ ﺑﺤﺮان را از دست دادن ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺑﺎزی ﻃﺒﯿﻌﯽ در ﺷﻬﺮﻫﺎ و ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﮐﺮدن ﺟﺬاﺑﯿﺖ آن ﺑﺎ ﻓﻀﺎهای داﺧﻠﯽ مثل بازی ﻫﺎی ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮی و ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن ﻣﯽ داند . ﺑﺎ ﻗﺮاردادن ﮐﻮدک در ﻓﻀﺎی طبیعی ﻣﯽ ﺗﻮان ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ را برای اﻓﺰاﯾﺶ ﺧﻼﻗﯿﺖ و اعتماد بنفس، ﺗﺸﻮﯾﻖ کودک ﺑﻪ اﮐﺘﺸﺎف و ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺟﻬﺎن ﻃﺒﯿﻌﯽ فراهم ﻧﻤﻮد.
ﻃﺒﯿﻌﺖ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖﻫﺎی زﯾﺎدی ﺑﺮای ﭘﺮورش ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﮐﻮدک دارد و ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪﻋﻨﻮان اﺑﺰاری ﺑﺮای آﻣﻮزش و ﺑﺴﺘﺮ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺮای رﺷﺪ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و ذهنی مورد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﯿﺮد. ﺑﻪ ﻋﻼوه ﻗﺮارﮔﯿﺮی ﮐﻮدک در ﻓﻀﺎی ﺑﺎز ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻣﻮﺟﺐ اﯾﺠﺎد آراﻣﺶ روﺣﯽ، ﻃﺮاوت و ﺣﺲ ﺗﻌﻠﻖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻓﻀﺎی ﺷﻬﺮ نیز ﻣﯽﺷﻮد.
🔷 باید راه هایی بیابیم ﺗﺎ ﺑﻪ ﮐﻮدﮐﺎن اﻣﮑﺎن دﻫﯿﻢ در ﺟﺎﯾﯽ ﻓﺮاﺗﺮ از آﺳﻔﺎﻟﺖ و ﺳﻨﮕﻔﺮش ﺧﯿﺎﺑﺎن ﻗﺪم ﺑﺰﻧﻨﺪ، ﺑﻪ ﮔﯿﺎﻫﺎن و زﻣﯿﻦ دﺳﺘﺮﺳﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ در آن تونل بزنند، بالا و پایین بروند یا حتی زمین بخورند. ﺑﺎ ﯾﮏ ﭼﻨﯿﻦ ﺗﻼش ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﻮدک ﺧﻮاﻫﺪ ﺗﻮاﻧﺴﺖ در ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻤﮑﻦ ﺑﯿﻦ ﺧﻮد و دﻧﯿﺎی ﻃﺒﯿﻌﯽ ﭘﯿﻮﻧﺪ ﺑﺮﻗﺮار ﮐﺮده و ﺧﻮد را با آن یکی بداند. همچنین محققان در یافته اند کودکانی که زمانی را در طبیعت به عنوان یک کودک صرف میکنند، در دوران کودکی و بزرگسالی از طرفداران محیط زیست خواهند بود.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 #دنیای_بازی
#یادداشت_شفاهی
4⃣ آواز در خدمت بازی، بازی در خدمت هویت
🔻حامد انتظام، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان، طراح اسباب بازی ادبیات محور
🔶 #ادبیات یکی از ابزارهایی است که بازیهای ایرانی هنوز استفاده چندانی از آن نکردهاند. #شعر و #قصه، از یکسو به ایجاد ارتباط بین #کودک و #بازی کمک میکنند و از سوی دیگر در انتقال حس و پیام مؤثر هستند. همچنین، پایه طراحی #بازیهای_آوازی، اشعار هستند.
🔷 ادبیات به نوعی چشمه است؛ یعنی اگر #کتاب داشته باشیم، این کتاب خودش #قصه است. این قصه میتواند تبدیل به بازی خوبی شود. اما اگر قصۀ خوبی نداشته باشیم، بازی خوبی هم نداریم. پایه و اساس بازی، قصه است. بازیهایی که الان ترویج می شوند، قصه ندارند. این ها باید قصههای هدفمندی داشته باشند. ذهن خلاق #نویسنده و #شاعر میتواند این قصهها را طراحی کند و در انیمیشن، بازی و فیلم استفاده شود. با پایین آمدن سرانه #مطالعه در کشور بازی و اسباب بازی بهترین راه برای انتقال ادبیات و مفاهیم نهفته در آن به کودکان است. مثلا اسباب بازی هایی که کنارش یک کتاب قصه هم دارد. پازلی از خانه ی #مادربزرگه که داخل آن یک کیت الکترونیکی است و با فشردن چند دکمه قصه های این خانه برای کودک پخش می شود. جای چنین اسباب بازی هایی در بازار ما بسیار خالی است. در حالیکه در اسباببازیهای خارجی وارداتی، استفاده از شعر بیشتر اتفاق می افتد. #عروسک هایی هستند که با اضافه شدن یک کیت، #ترانه میخوانند، یا ماشینهای کنترلی که در حین کار کردن، ترانهای از آنها پخش میشود که این ها از نظر #فرهنگی هیچ سنخیتی با سبک زندگی کودک ایرانی ندارند.
🔶 در واقع یک بازی #آهنگین، گروهی و با موضوع مناسب، میتواند در دایره بازیهای پرمخاطب قرار بگیرد.
ما در ادبیات، بخشی به نام «هیچانهها» داریم. هیچانهها اشعاری هستند که در ظاهر معنای خاصی ندارند، اما در بازی های عموم بچه ها استفاده می شوند مثل «اتل متل توتوله»، «آن مان نباران، توتو اسکاچی» و بازیهایی از این دست. بعضیها که از فضای ادبیات دور هستند؛ انتقاد میکنند و میگویند: این مزخرفات چیست که میخوانید؟ ولی #هیچانهها کارکردهای ؛ مثل نظمدهی به ذهن، استفاده برای حفظ بهتر ریتم و تقویت #تمرکز دارد. با همه ی این توصیفات به نظر من خود ادبیات می تواند یک بازی باشد. شاید بتوانیم شعر را یک نوع بازی #ذهنی محسوب کنیم. شعر ریتم دارد و به ذهن نظم میدهد. باعث میشود بچهها راحتتر مفاهیم را حفظ کنند. درواقع کودک دارد با کلمات بازی میکند.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
2️⃣2️⃣باغ بازی
🔶 جمع کوچک #مادرانه ای شان از مراسم های دعای ندبه دوران دانشجویی شکل گرفت. کمی بعد دغدغه تامین فضای #طبیعی #بازی برای فرزندانشان باعث شد تا آنها تجربه حضور در پارک و اردوگاه را بدست بیاورند اما این مکان ها با محدودیت هایی که داشتند نمی گذاشتند کودکانشان #آزادانه بازی کنند.
🔷 #حمیده_مهدی_زاده ، ارشد مهندسی برق دارد اما دغدغه های تربیتی اش او را وارد مطالعات تخصصی حوزه #علوم_انسانی می کند. او بعد از مدتی تصمیم می گیرد بستری برای اجرایی کردن مطالعاتش در حوزه #تربیت_دینی فراهم کند. او اکنون مدیر باغ بازی در #مشهد است.
🔶 #باغ_بازی به وسعت ۱۴۰۰ متر در منطقه سه راه فردوسی از سال ۹۴ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده است. در این باغ کارگاه های مختلفی در حوزه ادبی هنری و ... برای کودکان ۵ تا ۱۲ سال برگزار می شود:«در کارگاه های #هنری تلاش می کنیم که بچه ها بتوانند مفاهیم #انتزاعی را به وسیله هنر به دنیای #عینی منتقل کنند. کارگاه نویسندگی نگاه حکمت آمیز به #طبیعت را در کودک ایجاد می کند؛ ما معتقدیم کتاب و شعر، روح بچه ها را بزرگ و نگاه بچه ها را متعالی می کند. اینجا بچه ها در کنار دانش، #مهارت افزایی هم دارند، با وسایل بازیافتی کاردستی و اسباب بازی می سازند. مثلا برای روز پدر کارت تبریک برای پدرها درست کردند و به خانه بردند.»
🔷 باغ بازی در نگاه اول شاید مانند بسیاری از #مدارس_طبیعت که درسال های اخیر در ایران توسعه پیدا کرده اند باشد اما خانم مهدی زاده معتقد است باغ بازی از نظر رویکرد و اهداف تفاوت های جدی با مدارس طبیعت دارد:«از منظر ما تعلیم و تربیت حول روابط #انسانی است و طبیعت ابزاری برای #شناخت است، غایت ما طبیعت نیست، پرورش انسان #توحید_محور است. ما در باغ بازی تسهیلگر نداریم، #مربی داریم، مربی در نگاه ما معنادار، اثر گذار و محور کار است، مربی مانند تسهیلگر بستر را برای #کشف و #شکوفایی کودک فراهم می کند اما گاهی هم در فرایند یادگیری نشانه ها و کدهایی به کودک می دهد تا او راه را گم نکند.»
🔶 مهدی زاده مبانی تربیتی باغ بازی را بر پایه مطالعاتش در آثار اساتید تربیتی همچون استاد #صفایی_حائری و ... استوار می داند. او در این باره می گوید :« مطالعات و تجربه های اجرایی ام خیلی طول کشید تا بدانم چه می خواهم، آن اوایل فقط می دانستم مدرسه طبیعت نیستم اما نمی دانستم چه هستم اما الان بعد از ۸ سال می دانم چه هستم و چه میخواهم. ما در باغ بازی به دنبال ایجاد یک #خانواده ایم، یعنی تعداد بچه های محدود که بشود مبتنی بر #روابط_انسانی با آنها زندگی کرد و مفاهیم را در آن ها عمق بخشید. انتقال مفاهیم فرهنگی برای ما مهم است، اینکه آموزش ما #مسئله_محور باشد، از طرفی ساختن نیز برای ما مهم است، باید کودک بتواند آن چیزی که در ذهن دارد تبدیل به خروجی نماید.»
🔷 در باغ بازی بچه ها علاوه برخاک، آب و طبیعت بکر از نعمت وجود حیواناتی مثل مرغ و خروس ، بز ، بوقلمون و .. نیز برخوردارند خانم مهدی زاده در این باره معتقد است:«وجود حیوانات برای کودکان محرک خوبی جهت #یادگیری بهتر است. مراقبت، آب و غذا دادن، دیدن رشد حیوانات، محصول گرفتن از آنها و ... برای بچه ها جذابیت و یادگیری به همراه دارد؛ مثلا صبح ها بچه ها با ذوق و شوق برای برداشتن تخم مرغ ها به سمت لانه میروند و بعد برای بردن آن به خانه هایشان قرعه کشی می کنند.»
✅ آدرس اینستاگرام باغ بازی
bagh.bazi
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
3️⃣2️⃣ تولید و پخش اسباب بازی توکا
🔶 #علیرضا_مهدوی_راد کارشناس ارشد مدیریت صنعتی و مدیر عامل شرکت #توکا است. او سالها در حوزه تجاری سازی اختراعات کار کرده، اما دغدغه ی رساندن محصول خوب به خانواده ها او را به صنعت #توزیع و #تولید اسباببازی کشانده است. « وقتی در حوزه تجاری سازی اختراعات کار میکردم، خیلی از ایده ها به تولید محصول هم می رسیدند اما برای فروش مشکل داشتند. برای کمک به تولید کننده ها و رساندن محصولات به دست مشتریان، توزیع عمده محصولات #ایرانی در شهرهای مختلف را شروع کردیم. بعد از چند سال که در کار پخش و فروش اسباب بازی و نوشت افزار بودیم. با خلاء #اسباب_بازی #فرهنگی ایرانی در بازار مواجه شدیم و از طرفی خانوادهها هم به بازیهای خوب بومی نیاز داشتند بنابراین سراغ تولید اسباب بازی رفتیم.»
🔷 علیرضا مهدوی راد مجموعه توکا را در سال ۹۸ در تهران تاسیس کرد. توکا به معنی تولید و #کیفیت ایرانی می باشد که هدفش تولید و #توسعه بازی های #خلاقانه و #تاثیرگذار بر #رشد توانمندی های ذهنی و حرکتی در کودکان و نوجوانان است.
🔶 « برای شروعِ تولید به بررسی آثار آقای #عباسی_ولدی پرداختیم و با مسئولین #مدرسه_قرآن_و_عترت هم در رابطه با تولید اسباب بازی مشورت کردیم. در نتیجه ی این تحقیقات و مشورت ها، به معیار هایی همچون خیرخواهی در بازی ، عدم تکیه بر شانس و ... رسیدیم. سپس از افرادی که در زمینه اسباب بازی طرح و ایده داشتند اما به دلیل هزینه ها و فرایند پیچیده تولید وارد این حوزه نشده بودند دعوت به همکاری کردیم. ماحصل این مشورت ها و همکاری ها تولید دواسباب بازی #چوبی #تلنگر و #تبدیل_شونده است که علاوه بر تمرکز بر روی بُعد #خلاقیت و #تفکر کودک جنبه #خانوادگی و بازی در جمع را نیز دارا هستند.»
🔷 این مجموعه دارای ۶ نیروی اصلی در رشته های مدیریت صنعتی، کارآفرینی، سخت افزار و معماری است و در حال حاضر در کنار تولید اسباب بازی به توزیع محصولات تولیدی خودشان و چند شرکت دیگر نیز اهتمام دارند. مجموعه توکا با اینکه خودش در حوزه ایده پردازی و طراحی اسباب بازی ورود کرده است اما همچنان در صورت امکان در تولید ایده های دیگران نیز مشارکت می کند و در تلاش است موانع تولید را از سر راه ایده پردازان بردارد.
✅آدرس صفحه اینستاگرام توکا
@toytooka
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 #دنیای_بازی
5⃣ ظرفیت اتاق فرار در حوزه تعلیم و تربیت
🔶 از زمانی که بازی های #دیجیتالی یا #رومیزی با عنوان گیم (بازی های باقاعده) وارد سبک زندگی بچه ها شده است، #بازی برای بچه ها ساختارمند شده و دیگر بازی های بی قاعده آنها را جذب و اقناع نمی کند و دنبال پیچیدگی های بیشتری در بازی هستند و فرایند های خطی و غیر تعاملی برایشان جذاب نیست. با این منطق، بازی می تواند به یکی از بسترهای اصلی حوزه #تعلیم_و_تربیت تبدیل شود.
🔷 در بین شاخه های مختلف بازی که هر کدام نقشی در تعلیم و تربیت دارند، اتاق فرار دارای ویژگی های متمایزی است. اتاق فرار، شبیه ساز بازی های #کامپیوتری، #ماجرایی و #معمایی در فضای واقعی است که تقریبا از سال۲۰۰۶ شکل گرفته است.
✅حرکت به سمت تعادل
🔶 تصور می شود با افزایش بازی های دیجیتال در سبد مصرف مخاطب، جامعه به سمت فضای #مجازی در حال حرکت است درصورتی که فضای #فطریِ #تعاملی ما و نیاز ما به فضای حقیقی باعث شده که بعد از یک دوره رو آوردن افراطی به فضای مجازی، اتاق فرار به یکی از سرگرمی های مهم دنیا تبدیل شده و این ها در بستر فضای حقیقی دارد اقاق می افتد. بنابراین بشر بعد از حرکت به سمت فضای مجازی دارد به سمت تعادل حرکت می کند و سعی می کند بین فضای مجازی و #حقیقی تعادل ایجاد کند. ما در بازی های دیجیتال، با متن و روایت ، موسیقی، تصویر، سینما و تعامل و ... سر و کار داریم که جمع این ها با هم، به عنوان نقطه متمایز و ارزش افزوده این بازی های به شمار می رود. اتاق فرار هم تمام این ویژگی ها را دارد به علاوه ی تجربه واقعی که باعث می شود ارزش افزوده آن به شدت بالا رود. بنابراین بهترین محیطی که می شود در آن #هویت های مختلف کودک، #نوجوان و حتی #بزرگسال را در حوزه بازی پرورش بدهیم، #اتاق_فرار است.
✅اتاق فرار، اتاق تاریخ و فکر
🔷 #اتاق_فرار، اتاق #تاریخ، #ماجرا و #فکر است. امیرالمومنین (ع) در نامه ای به امام حسن (ع) می فرمایند: تاریخ را چنان بخوان که انگار در آن زیسته ای. تصور ما این است که اتاق فرار بستر زیستن در تاریخ را می تواند برای کودک و نوجوان فراهم کند و در طی آن می توان یک روایت #تاریخی آموزنده را ارائه کرد که کودک کامل با آن ماجرا درگیر شده و زیست کند. در حوزه اجرا، اولین بار به سراغ تاریخ دهه شصت رفتیم، خانه تیمی طراحی کردیم که درفرایند آن نوجوان با افرادی مانند کشمیری، مسعود رجوی و سایر #منافقان و اتفاقات آن زمان آشنا می شود و فضای پر تنش آن دوره را تجربه می کند.
✅ ژانرهای اتاق فرار
🔶بصورت #کلاسیک، اتاق فرار چند ژانر مشخص دارد مثل فرار از زندان(که تجربه آن برای مخاطب خیلی جذاب است و این ژانر به دلیل جذابیت، در فیلم ها و بازی های دیجیتال هم استفاده شده)، یا اتاق فرار مبتنی بر حوزه ماورایی یا حوزه قتل(کارآگاهی که باید قاتل را پیدا کند) از منظر آموزشی یک سری مباحث برای ما جذابیت دارد. مثلا تاریخ و موقعیت های مختلف تاریخی جذابیت دارد زیرا بستر زیستن در آن را برای مخاطب فراهم می کند. مثلا : قتل امیر کبیر در حمام فین کاشان، قیام ستارخان و باقرخان، قیام میرزا کوچک خان، حواریون حضرت مسیح (ع) ، داستان سامری و حضرت موسی (ع) و ...
✅ تقویت کارگروهی
🔷علاوه بر بعد تاریخ، اتاق فرار می تواند حوزه های مختلف شناختی را نیز به چالش بکشد.
مثلا کار گروهی. اتاق فرار به شدت برای دانش آموزان تمرین کار گروهی است. به نظر بنده اگر کسی با دغدغه #تعلیم و تربیت حتی بدون تخصص خاص در طراحی، فقط با این هدف سراغ اتاق فرار برود که بگوید من بنا دارم بچه ها را در این فرایند متوجه اهمیت همکاری و مدیریت زمان کنم، اتاق فرار مزیت جدی پیدا می کند.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin