.
✍ آیت الله شهید بهشتی(ره)
🔹مدیریتی که اداره شوندهها را در یک مکانیسم قوی قرار میدهد و آنها چون ذرّاتی با یک مغناطیس نیرومند، اما فاقد آگاهی، به دنبال مدیر حرکت میکنند. این مدیریت درخور یک جامعه انسانی و اسلامی نیست.
🔸 یک نوع مدیریت هم هست که همیشه به اداره شوندهها میدان میدهد که احساس کنند خودشان دارند فکر میکنند؛ خودشان دارند خلاقیت نشان میدهند؛ خودشان ابتکار و ابداع دارند و خودشان دارند حرکت میکنند؛ اما میدانند که حرکتهایشان باید بههم پیوسته باشد؛ تک نمانند. ایمان آوردهاند به اینکه تک ماندن همان و باطل شدن و عاطل شدن و بیثمر، یا کم ثمر شدن همان. این مدیریت پایدارتر است...
🔹... ای معلم! ای مدیر! میتوانی در مدرسه ساختهشده بر اساس معیارهای انقلاب اسلامی چنین جوّی را به وجود آوری تا این نوباوگان عزیز هر چه زودتر رشد کنند، شکوفا شوند، به بردادن و بار دادن و ثمربخش بودن برسند، اما همیشه حس کنند که این خودشان هستند که دارند حرکت میکنند. حتی تشویق و تنبیه هم باید در خدمت این هدف باشد. اگر تشویق در خط گول زدن و فریفتن و طمع برانگیختن باشد، ضد این آهنگ اسلامی است.
🔸اگر تنبیه در خط مرعوب کردن و انسانها را، خرد یا بزرگ، کوچک یا بزرگ، از هویت و استقلال و شخصیت تهی کردن باشد، این هم راه اسلام نیست. تشویق و تنبیه باید باشد، ولی در حد متناسب با برانگیختن نیروها.
🔅#روش_تشویق 4⃣
✍ #شهید_بهشتی
📚#نقش_آزادی_در_تربیت_کودک | صفحه ۷۱
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 در مدح و ستایش از کودک نباید از مرز واقع و مقدار استحقاق تجاوز کرد و به غلو و اغراق گویى پرداخت، زیرا کودک از واقعیت خود خبر دارد و خود را مستحق آن مقدار از مدح را نمىداند. در نتیجه به ستایشکننده بدبین مىشود وستایش او را تملقگویى محسوب مىدارد و احیاناً تملق گویى را از او یاد مىگیرد.
امیرالمؤمنین _علیه السلام_فرمود:
ستایشى که بیش از مقدار استحقاق باشد تملق گویى است و چنان چه کمتر از مقدار استحقاق باشد از ناتوانى گوینده یا حسد او حکایت دارد. (نهج البلاغه، حکمت ۴۶۲)
📚 اسلام و تعلیم و تربیت صفحه ۴۳۴ اثر آیت الله امینی(ره)
🔅#روش_تشویق 5⃣
📜 #احادیث_تربیتی
✍ #آیت_الله_امینی
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹 کنشگران تربیتی، اعم از مادران و پدران در خانه، معلمان و مربیان در مدارس و مجموعههای تربیتی از طریق برنامههای تربیتی میتوانند به اهداف خود برسند.
🔸 طراحی و ساخت یک برنامهی تربیتی کارآمد، وابسته به درک درستی از آن است.
🔺 بدون داشتن چنین درکی نمیتوان انتظار داشت برنامه به خوبی اجرا شده و اهداف تربیتی آن محقق گردد.
❕❗️برنامه تربیتی شامل دو رکن است:
1⃣ قالب
2⃣ محتوا
🔹 درواقع یک برنامهی تربیتی خوب، فارغ از داشتن محتوای ارزشمند، نیازمند بستری برای انتقال این محتوا به مخاطب است. اینجاست که به اهمیت «قالب» به عنوان یک رکن برنامهی تربیتی پی برده و آن را اینگونه تعریف میکنیم:
«ابزار انتقال محتوا و شکل ارائه آن به مخاطب.»
🔸 به یاری خداوند از فردا قصد داریم به سراغ قالبهای تربیتی رفته و از چیستی، اهمیت، ظرفیتهای تربیتی و چگونگی اجرای آنها مطالبی را خدمت شما تقدیم کنیم.
🔻اولین قالبی که از آن بحث خواهیم کرد، «کارگاه هنری» می باشد.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔@Bavar_tarbiat
.
❓کارگاه هنری به چه معناست؟
👈 مجموعهی به هم پیوستهای از فعالیتهای تمرینی هدفمند با محوریت فعالیت فراگیران که زیر نظر یک استاد ماهر و برای ایجاد تدریجی یک مهارت هنری خاص در آنها انجام میشود.
💢 توجه به ۵ قید پیوستگی فعالیت، هدفمند بودن فعالیتها، تمرینی بودن آنها، محوریت فراگیران و نظارت یک استاد ماهر در این تعریف بسیار مهم است.
📌انواع کارگاه های هنری:
1⃣ هنرهای ترسیمی: نقاشی،کاریکاتور، خطاطی، تذهیب، کاغذتا، اوریگامی و...
2⃣ هنرهای نمایشی : نمایش زنده، نمایش عروسکی، پانتومیم، قصه گویی و...
3⃣ هنرهای آوایی: مداحی، سرود، تواشیح و...
4⃣ هنرهای دستی: کاشی و سفال، معرق کاری، منبت کاری، قالی بافی و...
5⃣ هنرهای خانگی: بافتنی، خیاطی، گلدوزی، قلاب بافی و...
📚 برگرفته از فصل دوم کتاب "هنر نه برای هنر" اثر مرتضی رجایی و همکاران
🎨 #کارگاه_هنری 1⃣
🧩 #قالب_های_تربیتی
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍آیت الله امینی(ره)
🔹تشویق باید با ارزش کار کودک متناسب باشد، صلاح نیست که در برابر یک فعالیت کوچک و کم اهمیت کودک، تشویقهاى بزرگ انجام بگیرد.
🔸پاداشهاى بزرگ باید در برابر کارهاى بزرگ باشد. بهتر است پاداشها همگام با موفقیتهاى تدریجى کودک ترقى کند.
🔅#روش_تشویق 6⃣
✍ #آیت_الله_امینی
📚 #اسلام_و_تعلیم_و_تربیت | صفحه ۴۳۵
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✨
📌 در این قاب، گوشه ای از پیام های محبت آمیز شما عزیزان را به نمایش گذاشتیم.
🔺 از لطف شما همراهان باور سپاسگزاریم.
🪄همچنان منتظر نظرات ارزشمند و سازندهتان هستیم.🌱
🤳@adminbavar
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 پاداش گذشته از آن كه در شخص پاداش گيرنده اثر مىگذارد، در اشخاص ديگر هم مؤثر است، عدهاى را تحريك مىكند و جلو مىآورد و عدهاى را تنبيه مىكند و توبيخ مىنمايد و در پيش نقل كرديم كه در كلمات امام امير المؤمنين (ع) آمده است: «بدكار را با پاداش نيكوكار توبيخ كن!»
📚 کتاب تربیت کودک صفحه ۷۰، اثر استاد علی صفایی حائری
🔅#روش_تشویق 7⃣
📜 #احادیث_تربیت
✍ #استاد_صفایی_حائری
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
13890531_5455_128k.mp3
1.02M
.
🎤 مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)
🔹اساتید و صاحبنظران و پژوهشگران و محققین باید به دنبال تدوین علوم انسانىِ منطبق با مبانی اسلام بروند؛ یعنی
علوم انسانیای که بر اساس فلسفههای نادرست و غلط مادی شکل نگرفته باشد؛ همچنان که امروز علوم انسانی غربی اینجوری است.
🔸 بالاخره اگر...علوم انسانی، مبتنی بر نگرش مادی به دنیا باشد و با ارزشهای مادی بنا شده باشد، طبعاً نمیتواند خواستهها و آرمانهای جامعهای را که مسلمان و مؤمن به معارف اسلامی هستند، برآورده کند.
⚖ #روانشناسی_در_ترازوی_نقد 2⃣
📖 #علوم_انسانی_اسلامی
🎤 #مقام_معظم_رهبری | بیانات در دیدار دانشجویان ۸۹/۵/۳۱
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💫 از جمله ویژگیهای مهم یک کنشگر تربیتی «انس با قرآن» است.
🔹 این انس علاوه بر بهرههای شخصی، کمک می کند تا هدایتهای قرآن شناخته شود و بتوان از آنها در تعاملات تربیتی استفاده کرد.
🔸اندیشمندان تربیت اسلامی هم در بیانات متعددی بر این مساله تاکید کرده اند. همین طور در سلوک شخصی خود نیز انس زیادی با قرآن داشتهاند.
🔹مسئلهی مهم برای ما کنشگران تربیتی این است که
⁉️«ما به چه میزان با قرآن انس داریم؟»
⁉️«آیا ما در مسیر خودسازی و تربیت دیگران، از قرآن بهره می بریم؟»
و در یک کلام «آیا آیات قرآن در زندگی ما جاری است؟»
🔸ضرورت این انس زمانی دوچندان میشود که ما بخواهیم آیات قرآن را با نگاهی تربیتی بخوانیم و از هدایت قرآن در مسیر تربیت بهرهمند شویم.
✅ به بهانه این دغدغه و آغاز ماه نزول قرآن، سلسله مطالبی با عنوان «تربیت در قرآن» در کانال باور قرار داده میشود.
🌅#تربیت_در_قرآن
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍ استاد علی صفایی حائری(ره)
💠 دوستی میگفت: رسول برای پادشاهان مینوشت: «بسم الله الرحمن الرحيم... اسلم تسلم.» اسلام بیاور تا سلامت بیابی. دیگر از این بینات و کتاب
و میزانی که تو به هم میبافی و از این مسائل تدبر و تفکر و تعقل و تزکیه و تذکر و تعلیم، صحبتی نبود.
🌾 گفتم: همان «بسم الله الرحمن الرحيم» که تو قبول داری، همان نشان میدهد که تو باید نشان کسی را بر خود بگذاری و رنگ کسی را بر خود بگیری که رحمن باشد، در حالی که تمامی معبودها مصرفکننده هستند، نه رحمن و بخشنده و شیطان و حسابگر هستند و نه رحیم و مهربان
💠 و جاهل و بی خبر هستند، نه رب و پروردگار
و محدود هستند نه آگاه به تمام مراحل و عالمها
و محدود هستند و با دادنشان دیگر خودشان ندارند و مالك نيستند
و این است که تو نمیتوانی آنها را انتخاب کنی.
🌾 تو با این مرور، به این نتیجه میرسی که او را انتخاب کنی و با او باشی.
«اياك نعبد...» و در این راه از او کمک بگیری.
☀️ #تربیت_در_قرآن 1⃣
✍ #استاد_صفایی_حائری
📚 #صراط | صفحه ۱۶۸
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍آیت الله حائری شیرازی(ره)
🔸باید فرزندان شما بین خوف و رجاء باشند. اگر کودکان خود را تشویق میکنید، در کنار تشویق، یک «امّا و اگر» هم داشته باشید تا دچار غرور نشوند؛
مثلاً اگر نمرهٔ خوبی در مدرسه کسب کردهاند، در کنار تشویق، بگویید نمرات تو بسیار خوب و عالی است و ما از تو راضی هستیم، به شرطی که اخلاق و رفتار تو هم مانند این نمرات، بسیار خوب و مؤدبانه باشد
🔹 یعنی طوری رفتار کنید که فرزندان شما بدانند که موفقیت و خوبی انسان فقط و فقط به نمرات خوب نیست، بلکه باید اخلاق، رفتار و گفتارشان هم بسیار خوب باشد.
🔅#روش_تشویق 8⃣
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی
📚 #راه_رشد | صفحه ۲۲
(اثر قدیمی و موجود در سایت پایگاه نشر آثار و اندیشه های حضرت آیت الله حائری شیرازی که متفاوت با مجموعه ۴ جلدی راه رشد می باشد.)
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍استاد علی صفایی حائری(ره)
💠 برای تربیت انسان، باید در او عشقی آفرید که از تمام غریزه ها نیرومندتر باشد و در او نیرویی گذاشت که تمام زنجیرها را با خود بردارد. مادامی که این عشق عظیم و نیروی بزرگ در انسان پا نگیرد، برای او حرکتی نخواهد بود و از بند اسارت ها نجاتی نخواهد یافت.
🌾 قرآن مى گويد: «وَ الَّذينَ آمَنُوا اشَدُّ حُبّاً للَّهِ»؛ آنها كه به سوى حق گرويده اند و به سوى «اللَّه» آمده اند، از عشق، از محبت شديدترى نسبت به حق برخوردارند.
💠 ما از محبوب های خود به خاطر چیزی که محبوب تر است، چشم می پوشیم و خوب را فدایی خوب تر میکنیم تا آنچه با اهمیت تر است انتخاب کنیم. عشق شدیدتر و حب «الله» مارا از اسارت غرائز و حب نفس و حب دنیا آزاد می کند.
🌾 چگونه مى توان اين عشق را در نهاد انسان بر افروخت؟...
💠 جواب اين سؤال خیلی ساده است. ما چه وقت عاشق يك پارچه، يك ماشين و يا عاشق ثروت و قدرت مى شويم؟ هنگامى كه آن را مى شناسيم و ارزش آن را مى يابيم، همان وقت به سوى او مى شتابيم...
🌾 شناخت خوبى ها در انسان عشق را زنده مى كند و شناخت بدى ها نفرت را و اين عشق و نفرت انسان را به حركت مى اندازند، جلو مى آورند و يا فرارى مى دهند.
☀️#تربیت_در_قرآن 2⃣
✍#استاد_صفایی_حائری
📚#مسئولیت_و_سازندگی | صفحه ۶۷ و ۶۸
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
✍آیت الله حائری شیرازی(ره)
🔸 تشویق و تنبیه آسان است، بازگیری از تشویق و تنبیه مشکل است. چون اینها دارو است، دارو مصرف کردن راحت است اما بازگرفتن از دارو دشوار است...شما بچه را تشویق کردی، بچه عادت کرد به تشویق، این مصیبت است.
🔹 مثلاً پولش دادی برای یک کاری، بعد میگویی یک لیوان آب بده، بعد میگوید مزدش کو؟ هر وقت هم ندادی، میگوید حقم را نداد...
🔸 تشویق و تنبیه، واردات است، بچه را از تشویق و تنبیه آزاد کردن سخت است. طوری تشویق کنید که وقتی تشویق تعطیل میشود، آن عمل حسنه و آن کار خوب تعطیل نشود.
🔹 پس به هر جهت مثل کسی که میخواهد کسی را آزاد کند، دائم کم کنید آن را...دفعه اول هفتهای یکبار تشویقش میکردی، بعد بکن آن را ماهی یکبار، بعد بکن دو ماهی یکبار، بعد تعطیلش کن که خودش کار را با تشخیص خودش انجام دهد.
💢 این فیلم، برگرفته از پایگاه اینترنتی شمیم آشنا می باشد.
🔅#روش_تشویق 9⃣
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی
📚 #راه_رشد | جلد سوم صفحات ۵۳ الی ۵۵
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
👈اگر بخواهیم فرزندان و مربیان ما از همان کودکی و نوجوانی به فکر کردن عادت کنند و قوهی تفکر در آنها شکوفا شود، باید در برنامههای تربیتیمان، سهمی برای قالب کارگاه هنری باز کنیم.
💢 سوال مهم آن است که کارگاه هنری چگونه به تقویت تفکر کمک می کند؟
1⃣ تیز کردن نگاه: در کارگاههای هنری، فراگیران برای کسب مهارت در تولید یک اثر هنری، نخست باید نگاه خود را تیز کنند و موضوع را از زوایای مختلف ببینند. این خوب دیدن منجر به کنجکاوی درست و مقدمهای برای تفکر و نتیجهگیری است.
2⃣ تقویت تخیل: تخیل یکی از مراتب تفکر است که در هنر پرورش پیدا می کند. در کارگاه هنری، متربی به خیال خود بال پرواز می دهد و می کوشد تا خلاقانه به مسئله و راه حل ها بنگرد.
3⃣ ایجاد تمرکز: پراکندگی ذهن و سر به هوایی، از موانع عمومی تفکر در نسل امروزی است؛ اما برای کار هنری باید ساعت ها روی یک موضوع متمرکز ماند. اگر این تمرکز در متربیان شکل بگیرد، یکی از مهم ترین موانع تفکر از بین می رود.
📚 برگرفته از کتاب «هنر نه برای هنر»، مرتضی رجایی و همکاران، صفحه ۱۰۰ و ۱۰۱
🎨#کارگاه_هنری 2⃣
🧩#قالب_های_تربیتی
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍ آیت الله امینی(ره)
🔹باید اخلاق یا رفتار نیک کودک مورد ستایش قرار گیرد، نه خود او. باید کودک بفهمد که کار او ارزش دارد نه شخص او...
🔸باید پاداشها و تشویقها، در برابر فعالیتها و جدیتهاى کودک انجام بگیرد، نه در برابر موهبتهاى ذاتى او؛ مثلًا یک کودک کمهوش که در اثر جدیت و تلاش، رفته رفته به موفقیتهایى نایل مىگردد و نمره پنج او به هشت ترقى مىکند نیز قابل ستایش و تشویق است.
🔹باید به مقدار جدیت و موفقیت خود کم کم مورد تشویق قرار گیرد تا به حد اعلاى ترقى ممکن خود نایل گردد.
🔅#روش_تشویق 🔟
✍ #آیت_الله_امینی
📚 #اسلام_و_تعلیم_و_تربیت | صفحه ۴۳۳ و ۴۳۴
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍ آیت الله حائری شیرازی(ره)
🔸علی(ع) میفرماید: «رُبَّ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيه»؛ چه انسانهایی که به واسطه تعریفی که از آنها کردند، فریفته شدند.
🔹یک «آفرین» وقتی بیجا باشد، مسیر انسان را منحرف میکند. یک بارکالله وقتی بیجا باشد، میتواند یک نفر را بکشد. تشویق کردن یک انسان برای امری که در او نیست، میتواند موجب هلاک او شود.
🔸پسری در کوچه بازی میکرد که مرغ همسایه آمد بیرون و گوشۀ محل بازی او تخم گذاشت. مرغ رفت و این تخم ماند و بچه هم تخم را داغ داغ برداشت و آورد پیش مادرش. مادرش گفت: آفرین! همین آفرین برایش بس بود و این بچه دزد شد و بعدها خزانه سلطانی را سرقت کرد و محکوم به اعدام شد. موقع اعدامش یک استدعا و درخواست داشت و آن اینکه مادرم برای آخرین دیدار بیاید پای دار. مادرش را آوردند پای دار و به مادرش گفت: مادر! الآن من را به دار میکشند؛ میخواهم زبان تو را ببوسم و از دنیا بروم. زبانت را بگذار در دهانم. مادر دید بچه درخواست کرده و زبانش را درآورد و گذاشت در دهان او. تا مادر زبانش را وارد کام فرزند کرد، فرزند دندانش را گذاشت روی زبان مادر و گاز گرفت.
🔹همه این مرد را لعن میکردند و میگفتند: این هم جنایت آخر او که این بلا را سر مادرش آورد. او گفت: اگر روز اول که تخم مرغ را آوردم، این مادر به من آفرین نگفته بود، امروز سرِ دار نمیرفتم.
📚 کتاب راه رشد جلد۳ صفحه ۲۲ اثر آیت الله حائری شیرازی(ره)
🔅#روش_تشویق 1⃣1⃣
📜#احادیث_تربیتی
✍️#آیت_الله_حائری_شیرازی
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍ آیت الله آقا مجتبی تهرانی(ره)
💠 خداوند...در سوره مبارکه آل عمران میفرماید: لَقَدْ من الله عَلَى الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْ اَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ إياتِهِ وَيُزَكّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالْحِكْمَةَ...
🌾 یکی از وظایف انبیا مسئله تعلیم بشر بوده است که همواره در کنار مسئله تربیت و تزکیه نفوس آنها مطرح شده است. بنابراین باید توجه داشت که همیشه در کنار تعلیم، خواه ناخواه مسئله تزکیه هم مطرح می شود.
💠 این یک مأموریت الهی است که در
هر
محیط آموزشی باید به بحث تزکیه و تربیت هم پرداخته شود. چه یک نفر باشد چه بیشتر. همان طور که در آیات مذکور مسئله تعلیم همواره در کنار مسئله تزکیه و تربیت آمده است در سایر محیطهای آموزشی نیز باید به حضور توأمان این دو مسئله توجّه داشت. به عبارت دیگر جداسازی این دو مقوله صحیح نیست.
☀️ #تربیت_در_قرآن 3⃣
✍ #آیت_الله_آقا_مجتبی_تهرانی
📚 #ادب_الهی | کتاب سوم صفحه ۱۷۶
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
📽 امام خمینی(ره)
🔹اسلام عمیقتر از همه جا و از همه مکتبها راجع به امور انسانی و راجع به امور تربیتی [نظر] دارد که در رأس مسائل اسلام است.
🔸ما نمیتوانیم امروز بنشینیم مغزهایی که تربیت غربی دارند برای ما تربیت کنند بچههای ما را.
🔹قرآن غنیترین کتابهای عالم است در تربیت. منتها متخصص لازم دارد.
⚖#روانشناسی_در_ترازوی_نقد 3⃣
📖 #علوم_انسانی_اسلامی
📽 #امام_خمینی | صحیفه امام، جلد ۱۵، صفحه ۴۱۵
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍ آیت الله امینی(ره)
🔹گرچه تشویق یک وسیله مؤثر تربیتى است، امّا بىخطر هم نیست. خطر آن در این است که به صورت رشوه درآید و اعمال کودک به پاداش وابسته شود.
🔸امکان دارد کودک پر توقع و طلبکار پرورش یافته و در همه جا انتظار پاداش داشته باشد. چنین فردى وقتى هم بزرگ شد در برابر هر عملى توقع پاداش عملى، یا معنوى خواهد داشت. از همه کس طلبکار مىشود ولى خودش احساس مسئولیت نمىکند. حتى در برابر انجام وظایف قانونى، اجتماعى یا شرعى خود نیز توقع پاداش خواهد داشت.
🔹بنابراین، اولیا و مربیان باید بیش از تشویق، بر وظیفهشناسى و انجام وظیفه تکیه کنند. حتى تشویقهاى خود را در برابر انجام وظیفه انجام دهند. غذا خوردن کودک، درس خواندن او، کمک کردن به خانواده و رعایت اخلاق و آداب اجتماعى، براى کودک به عنوان وظیفه است و باید آنها را انجام دهد. حال اگر در مواردى تشویق مىشود باید بدین عنوان باشد که چون به وظیفهات عمل نمودهاى تشویق مىشوى.
🔅#روش_تشویق 2⃣1⃣
✍ #آیت_الله_امینی
📚 #اسلام_و_تعلیم_و_تربیت | صفحه ۴۳۳
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
سلام خدمت همراهان "باور"🌱
✨طاعات و عباداتتان مقبول درگاه حق ✨
🔹 یکی از مسئلههای خانوادهها و مجموعههای تربیتی، چگونگی دعوت فرزندان و متربیانشان به اعمال عبادی همچون نماز، روزه و تلاوت قرآن است.
❗️❗️ این مسئله به طور خاص در ایام #ماه_رمضان که ماه عبادت است، پررنگتر میشود.
🔹 از طرف دیگر، ماه مبارک رمضان نیز فرصتی طلایی برای #تربیت_عبادی فرزندان و متربیان است.
👈 ما برای پاسخ به این نیاز، به سراغ اندیشمندان مجتهد تربیت اسلامی میرویم. آنها نکات مهمی در این زمینه دارند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
✅ با ما همراه باشید تا این نکات ارزشمند را با هم مرور کنیم.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. سلام خدمت همراهان "باور"🌱 ✨طاعات و عباداتتان مقبول درگاه حق ✨ 🔹 یکی از مسئلههای خانوادهها و
👈 به نظر شما چرا #تربیت_عبادی کودکان و نوجوانان اهمیت دارد؟
✅ قطعا هر کدام از شما دلایل متعددی را در پاسخ به این سوال میتوانید ذکر کنید.
🛑 اما تا به حال با رویکردی تربیتی به ضرورت و نتایج #عبادت فکر کردهاید؟
❓عبادات در دین اسلام، چه کارکردهایی برای #تربیت متربیان و فرزندان ما و حتی تربیت و رشد خود ما دارند؟
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
👈 به نظر شما چرا #تربیت_عبادی کودکان و نوجوانان اهمیت دارد؟ ✅ قطعا هر کدام از شما دلایل متعددی را د
.
🔰 #شهید_مطهری یکی از اندیشمندانی است که به پاسخ این سوال پرداخته است.
✨
.
🔹خدا برای تربیت و پرورش جان انسانها دو برنامه تشریعی و تکوینی دارد و در هر برنامه، شدائد و سختیها را گنجانیده است.
🔸در برنامه تشریعی، عبادات را فرض کرده و در برنامه تکوینی، مصائب را در سر راه بشر قرار داده است.
🔹روزه، حج، جهاد، انفاق، نماز، شدائدی است که با تکلیف ایجاد گردیده و صبر و استقامت در انجام آنها موجب تکمیل نفوس و پرورش استعدادهای عالی انسانی است.
📚 مجموعه آثار، جلد۱، صفحه۱۷۸
🔹اسلام چون میخواهد مخصوصاً عبادت هم یک اثر خاصی از نظر تربیتی داشته باشد، چیزی را که به عبادت ربط زیادی ندارد ولی در تعلیم و تربیت مؤثر است در لباس عبادت پیاده میکند و در ضمن آن میگنجاند.
🔸مثل مسئله غسل، مسئله وضو، دائم الوضو بودن، دائم الطّهاره بودن- که یکی از سنتهای اسلامی است- و غسلهای مستحبی به عناوین مختلف...این خود یک برنامه نظافت است در ضمن عبادت.
📚 تعلیم و تربیت در اسلام، صفحه۱۲۷
🕋 #تربیت_عبادی 1⃣
✍ #شهید_مطهری
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 یکی از ظرفیتهای تربیتی کارگاههای هنری، کمک به آزادی متربی از موانع رشد و تربیت است.
💢 اما کارگاه هنری چه موانعی از رشد متربی را تضعیف میکند؟
1⃣ غرور: متربی برای بهتر شدن آثار هنریش مجبور است که شاگردی کند، به این ترتیب با مرور زمان میتوان غرور را در او ریشهکن کرد.
2⃣ تنبلی: کسی که تنبل است در راه هنر مورد علاقهاش با تشویق مربی اهل تلاش می شود و از روحیه تنبلی دور میگردد.
3⃣ خودخواهی: فرد خودخواه و خودمحور در کارهای هنری و جمعی مجبور به همکاری با دیگران میشود و متوجه میشود توجه به حرف دیگران میتواند برای او نتایج خوبی به دنبال داشته باشد.
📚 برگرفته از کتاب «هنر نه برای هنر»، مرتضی رجایی و همکاران، صفحه ۱۰۱ و ۱۰۲
🎨#کارگاه_هنری 3⃣
🧩#قالب_های_تربیتی
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat