.
🏷 مبادا پدر یا مادر یا معلمی با بچه خطاکار يا تنبل و بی حرکتی در شكل تنبيه روبرو شود بی آنكه بچه تنبيه شده همان وقت احساس كند كه تنبيه كننده، دلسوز اوست!
🏷 يعنى بايد نوع تنبيه و شكل تنبيه و مقدمات و مؤخّرات آن حتماً طورى آماده بشود كه همان وقت بچه احساس کند مشمول لطف شماست.
🏷 اگر این احساس را نکند اصلاً تنبیهتان تنبیه نیست، بلكه طغيانآور است. با اين تنبيه او را بیدار نمیکنید، بلکه او را یاغی و طاغی میكنيد.
✍ #شهید_بهشتی | نقش آزادی در تربیت کودک، صفحه ۲۶
🛑 #روش_تنبیه 9⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
"آتیشپاره" که برای گروه سنی نوجوان نوشته شده داستان دختری باهوش و جسور به نام "زهرا" است که کارش نامه نوشتن است و دغدغۀ فکری پیرزنی به نام "مشطلعت" را وسیلهای قرار داده تا به هدفش برسد.
"جعفر" از کسانیست که سالها در جبهه بودهاند و اسباب سربلندی روستا. او چند باری مجروح میشود و مشطلعت را دغدغهمندتر از پیش میکند. در این میان زهرا نیز با دقت و هوشمندی به خواستهاش میرسد.
✍️ نویسنده: فاطمه بختیاری
📚 ناشر: کتاب جمکران
📄 تعداد صفحات: ۱۹۰ صفحه
🙎♂️ مخاطب: نوجوانان ۱۱ تا ۱۵ سال بهخصوص دختران
✅ ویژگیها
1️⃣ سوژه جدید و بکر
2️⃣ استقبال مخاطب و رسیدن به چاپ نهم
3⃣ جذابیت بالا به علت اتفاقات جالب و طراحی شخصیتهای داستانی شیرین و دوستداشتنی
4⃣ اثر تقدیر شده در جشنواره کتاب شهید غنیپور
5⃣ موفقیت در قهرمانسازی از رزمندگان دفاع مقدس
🪴 اثرات تربیتی
1️⃣ تقویت روحیه ایثارگری
2⃣ تقویت روحیه تلاش و کوشش
3⃣ افزایش علاقه به سبک زندگی ایرانی، اسلامی
4⃣ افزایش علاقه به رزمندگان دفاع مقدس
🛒 برای خرید نسخه کاغذی کتاب، به اینجا و نسخه الکترونیک به اینجا مراجعه فرمایید.
📖 #معرفی_کتاب_نوجوان 0⃣2⃣
📚 #تربیت_با_کتاب
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🩸اکنون که مرگ حتمی است، بگذار مرگی را انتخاب کنیم که آبستن زندگی باشد و سازندگیهایی بیاورد و آگاهیهایی متولد کند و روحهایی را حرکت دهد.
باید مرگی را انتخاب کنیم که زندگی را بارور کند.
✍ #استاد_صفایی_حائری | کتاب "عاشورا"
🌹 #شهید_یحیی_سنوار
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹ابتدا رفتار صحیح را به کودکان بیاموزید، بعد اگر خلاف کردند مىتوانید آنها را تنبیه کنید. امّا اگر رفتار صحیح را به آنها نیاموختهاید و مرتکب خلاف شدند نباید آنها را تنبیه کنید
🔸مثلا اگر کودک لباس و اشیاى خود را در خانه پرت مىکند و شما بدون عکس العمل، آنها را جمع مىکنید و با همین برنامه او را عادت مىدهید، این کودک وقتى بزرگ شد همین روش را ادامه خواهد داد، در چنین صورتى شما حق ندارید، به بهانه نامنظم بودن، او را تنبیه کنید.
🔹بهتر بود از اول وسایل او را جمع نمىکردید و از او مىخواستید که خودش این عمل را انجام دهد و بدین ترتیب رعایت نظم را به او مىآموختید.
✍ #آیت_الله_امینی | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۷۲ و ۴۷۳
🛑 #روش_تنبیه 🔟
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🏷 چهبسا روحيههايى كه با طعنه و كنايه، زودتر ادب شوند. مىگويند يكى از شاگردان، هميشه ديرتر از وقت به كلاس مىآمد. يك روز استاد، همين كه ديد به كلاس قدم مىگذارد، خودنويس زيبايى را به عنوان جايزه به او داد.
🏷 دانشآموز كه جهتى براى دريافت جايزه نمىديد، منتظر توضيح بود.
استاد آرام گفت: اين جايزه فقط به خاطر اين است كه شما هميشه سر وقت حاضر مىشويد. دانشآموز تكانى خورد و منفعل شد و ديگر دير به سر كلاس نيامد...
✅ مربى آگاه تمام عوامل يك عمل ناپسنديده و ناشايست را، مطالعه مىكند، ارزيابى مىكند و پس از توضيحات لازم و تذكرات لازم، از بهترين عوامل تربيتى؛ از تقليد و ترس و محبت، احسان و پاداش به نيكوكار و يا طعنه و كنايه، استفاده مىكند و اين استفاده پس از بررسى و شناخت طبايع و روحيه افراد است.
✍ #استاد_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحه ۶۲ و ۶۳
🛑 #روش_تنبیه 1⃣1⃣
📝 #خاطرات_تربیتی 4⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
📗 " موش سر به هوا "
داستان کتاب درباره تعدادی موش است که تصمیم گرفتهاند با هم به سفر بروند. ششتای آنها مانند هم سر به زیرند، اما موش هفتم سر به هواست؛ آنقدر سر به هوا که یادش رفته غذایشان را بیاورد.
موشهای دیگر از دست او عصبانی میشوند. موش هفتم هم به خاطر این فراموشی خجالتزده میشود.
همزمان عقابی در آسمان، موش ها را دیده و قصد شکار آنها را دارد. موش سر به هوا، با دیدن عقابی که قصد شکارشان را دارد، دوستانش را نجات میدهد. بعد از این اتفاق، شش موش نهتنها از موش هفتم عصبانی نیستند، بلکه از او تشکر هم میکنند.
✍️ نویسنده: فرهاد حسنزاده
📚 ناشر: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان
📄 تعداد صفحات: ۴۸ صفحه
🙎♂️ مخاطب: رده سنی ۷ تا ۱۰ سال
✅ ویژگیها
1️⃣ تعاملی بودن کتاب (مخاطب قرار دادن خواننده در طول داستان)
2️⃣ وجود بازی و سرگرمی در خلال داستان، متناسب با اتفاقات کتاب
🪴 اثرات تربیتی
1️⃣ افزایش اعتماد به نفس
2️⃣ تقویت روحیه پذیرش ویژگیهای شخصیتی خود
3️⃣ تضعیف روحیه بیتوجهی به دوستان بهخاطر نقاط ضعفشان
🛒 برای خرید نسخه کاغذی کتاب، به اینجا و نسخه الکترونیک به اینجا مراجعه فرمایید.
📖 #معرفی_کتاب_کودک 2⃣2⃣
📚 #تربیت_با_کتاب
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔶 چه بسا مربى احتياج به واسطهاى هم داشته باشد كه مطلب را توضيح دهد و كودك را به اقرار بياورد و از بدى جدا نمايد. و اين واسطه خواه مادر يا ديگرى، بايد زرنگ و تعليم ديده باشد...
🔸 و با اين جمله که: «قول داده ديگر اين کار را انجام ندهد.» و یا اینکه: «بگو ديگر نمىكنم، اشتباه كردم، ديگر تكرار نمىكنم»...واسطه شود و بعد هم در خلوت با طفل صحبت كند که چرا تو، کودک به این خوبی یک چنین کاری را انجام دهی؟ چرا باید پدر یا مادرت را که این همه به تو علاقه دارند و برای تو چهها و چهها کردهاند، اذیت کنی؟...و با صحبتهايش عقده بچه را بگشايد و عكس العمل او را كنترل كند و به قرار و اعتراف و تصميم وادارش نمايد.
🔻 واى به روزى كه واسطه، خام و نفهم باشد و با جانبدارى از طفل و اين كه چرا او را مىزنيد، چرا اذیتش میکنید؟...با اين حرفها بچه را فاسد كند و زحمات را به باد دهد و كودك را با جرئت و پُررو و صاحبحق و مربى را ظالم و ستمگر و گرگ معرفى كند.
✅ مربى بايد اين آگاهی را داشته باشد که در حضور چنين واسطههاى نفهم و بىظرفيتى كه اغلب علاقه زيادى به بچه دارند و محبت خالهخرسى دارند، تنبيه به راه نيندازد...و وانمود كند كه متوجه قضيه نشده و نفهميده است؛ چون اگر خود را متوجه نشان دهد و تنبيه نكند، بچه به قدرت واسطه و ضعف مربى پى مىبرد.
✍ #استاد_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحه ۶۴ و ۶۵
🛑 #روش_تنبیه 2⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
در حال غضب نباید به تأدیب کودک پرداخت، چون ممکن است از حد لازم تجاوز نماید. به علاوه، کودک عمل تأدیب را نوعى انتفام و تشفى خاطر محسوب مىدارد، لذا اثر تربیتى خود را از دست خواهد داد. به همین جهت، در حدیث آمده است که رسول خدا صلى الله علیه و آله از تأدیب به هنگام غضب نهى کرد.
[نَهَى رسولُ اللّه ِصلى الله عليه و آله عنِ الأدبِ عندَ الغَضَبِ. بحار الأنوار، جلد ۷۹، صفحه ۱۰۲]
✍ #آیت_الله_امینی | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۶۹
📜 #احادیث_تربیتی 7⃣3⃣
🛑 #روش_تنبیه 3⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔰تا حد امکان نوع تنبیه را طورى انتخاب کنید که با نوع جرم کودک سنخیت داشته باشد؛
🏷 مثلا اگر کیف و لباسش را پخش کرده وادارش نمایید آنها را سرجاى خود بگذارد. به علاوه، اسباب منزل را تمیز و مرتب نماید.
اگر در تهیه غذا به شما کمک نکرده از خوردن انواع غذا محرومش سازید.
اگر در مجلس مهمانى بىادبى و بىانضباطى کرده او را به مهمانى نبرید.
اگر پول توجیبى خود را بیهوده صرف کرده یک مرتبه پول توجیبى به او ندهید.
✍ #آیت_الله_امینی | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۷۱
🛑 #روش_تنبیه 4⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🏷 جذبه امام
🔸روش تربیتی امام خیلی قاطعانه بود. اگر از روی بچگی یا شیطنت، کاری خلاف انجام می دادیم، اینگونه نبود که صدایمان کنند و بگویند: من به شما نگفتم این کار را نکنید؟ چرا کردید؟ و ما را تنبیه کنند و ما هم بگوییم: آقا ببخشید. حضرت امام، آنچنان جذبهای داشتند که ما از ایشان حساب میبردیم و مواظب رفتارمان بودیم. در صورتی که ایشان تغیُّر نداشتند و کتک خاصی نمیزدند.
🔹گاهی اوقات یک تشر می زدند یا تندی می کردند و همان برای چندین روز کافی بود. اگر کار خلافی میکردیم و میدانستیم چنانچه ما را ببینند ناراحت می شوند، دو سه روز خودمان را از ایشان مخفی میکردیم که مبادا ما را ببینند و دعوا کنند.
📚 به نقل از خانم فریده مصطفوی، کتاب پدر مهربان، صفحه ۱۱۵
🏷 #امام_خمینی
🛑 #روش_تنبیه 5⃣1⃣
📝 #خاطرات_تربیتی 5⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔸کودک کاملاً باید آگاه باشد که تشویق یا تهدیدی که می شود برای چیست. اگر کودک نفهمد که برای چه تشویق میشود و به خصوص اگر نفهمد برای چه تهدید میشود، روحش به کلی مشوش میگردد.
امروز به این نکته پی بردهاند که بسیاری از بیماریهای روانی در اثر ترساندنها یا کتک زدنها و ارعابهای بیجا در کودکی پیدا میشود.
✍ #شهید_مطهری | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۶
🛑 #روش_تنبیه 6⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
📗 "بازی مخصوص و به همین راحتی"
این کتاب شامل دو داستان است که با محوریت حیوانات بوده و به دنبال آموزش مهارت حل مسئله است. داستان اول درباره یک جوجه تیغی که دوست دارد با موشها بازی کند ولی به خاطر تیغهایش نمیتواند. داستان دوم درباره گورکنی است که میخواهد کاغذهای ریخته شده در جنگل را جمع آوری کند ولی هیچ کس به او کمک نمیکند. در هر دو داستان، شخصیتهای اصلی راه حلی برای مشکلشان پیدا میکنند.
✍️ نویسنده: کلر ژوبرت
📚 ناشر: نشر غنچه
📄 تعداد صفحات: ۲۴ صفحه
🙎♂️ مخاطب: رده سنی ۵ تا ۹ سال
✅ ویژگیها
1️⃣ جلد سوم از مجموعهی «داستانهای غصه و شادی»
2️⃣ وجود دو داستان در یک کتاب
3️⃣ آموزش مفاهیم متعدد به زبان کودکانه
🪴 اثرات تربیتی
1️⃣ تقویت مهارت حل مسئله
2️⃣ تقویت روحیه توجه به محیط زیست
3️⃣ آموزش مفهوم «جبران بدی با خوبی»
4️⃣ تقویت مهارت غلبه بر غصه و ناراحتی
🛒 برای خرید نسخه کاغذی کتاب، به اینجا مراجعه فرمایید.
📖 #معرفی_کتاب_کودک 3⃣2⃣
📚 #تربیت_با_کتاب
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔸در مورد تهدید و انذار نیز باید جنبه احتیاط را رعایت نمود، یعنى اولا: باید تهدید به گونه اى باشد که امکان عمل داشته باشد و ثانیا: موجب ترس شدید و دلهره او نشود.
اگر کودک را قبلا تهدید کرده اید که در صورت ارتکاب فلان عمل، جریمه خواهى شد، سعى کنید به وعده خود عمل کنید، تا کودک تهدیدها را جدى بگیرد.
✍#آیت_الله_امینی | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۷۲
🛑 #روش_تنبیه 7⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🏷 چهبسا روحيههاى طماع و سركش كه با جايزه و پاداشى كه به ديگرى مىدهى، تنبيه شوند و به تسليم، وادار گردند كه در كلام على(ع) است كه بدكار را با پاداشى كه به نيكوكار مىدهى، سرزنش و توبيخ كن!
[اُزْجُرِ الْمُسِيءَ بِثَوَابِ الْمُحْسِنِ.
نهجالبلاغه، حکمت۱۷۷]
✍ #استاد_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحه ۶۲
📜 #احادیث_تربیتی 8⃣3⃣
🛑 #روش_تنبیه 8⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔻اگر بچه عادت کرد که از بیرون هدایت بشود، هدایت از بیرون کشور را هم میپذیرد. وقتی سلطۀ معلم را بدون اینکه ارادۀ خودش در کار باشد پذیرفت، سلطۀ یک دیکتاتور را هم میپذیرد.
🔺شما سر کلاس نباید برای او نظام دیکتاتوری درست کنی تا از نمره و از ملامت بترسد. اینها داروست. دارو باید قابل «عبور» باشد. زدن هم در شرایطی میتواند صحیح باشد؛ اما نه به عنوان یک غذا؛ بلکه به عنوان یک سم. سم میتواند معالج باشد. همۀ اطبا این را میگویند که دارو، سمی است که در شرایط ویژه میتواند جنبۀ علاجی داشته باشد.
🔻«زدن»، سم است؛ اما این سم میتواند در شرایطی معالج باشد؛ یعنی بیاید و برود. قهر کردن سمّ است؛ اما داروست؛ گاهی لازم است؛ ولی نباید جزء رژیم غذایی بشود. درشت صحبت کردن سم است؛ گاهی لازم است؛ اما نباید جزء رژیم غذایی بشود. اگر جزء غذا شد، یعنی «نظام» شده است. فرق است بین اینکه دارو بدهی و بعد جبرانش کنی و اینکه دارو جزء غذای روزمره باشد.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد۳، صفحه ۳۵
🛑 #روش_تنبیه 9⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
سلام بر همراهان همیشگی "باور"🌱
به مناسبت ۱۳ آبان، لینک معرفی چند کتابی که قبلا معرفی کردهایم و مرتبط با این مناسبت هستند را تقدیمتان میکنیم.
۱_کتاب "ریاح"
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/279
۲_کتاب "شکار هیولا"
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/250
۳_کتاب "بزرگ شدن در سپیدان"
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/168
✨ انشاءالله فردا هم به مناسبت روز دانشآموز یک کتاب ویژه معرفی خواهیم کرد که به تازگی منتشر شده است.
🏷 همراه ما باشید.
📚 #تربیت_با_کتاب
💎 #استکبار_ستیزی
📍#مقاومت
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. سلام بر همراهان همیشگی "باور"🌱 به مناسبت ۱۳ آبان، لینک معرفی چند کتابی که قبلا معرفی کردهایم و م
.
⚡️همانطور که وعده داده بودیم، به مناسبت روز دانشآموز، رمان نوجوانی رو معرفی خواهیم کرد که خیلی خوب تونسته فضای دانشآموزای امروزی رو توصیف کنه و با توجه به ایدهی جدیدش مورد استقبال نوجوانها قرار گرفته.
.
.
📘 «انجمن عقابها»
پوریا و میلاد دو دوست هستند که همهچیز زندگیشان را پای رفاقت گذاشتهاند. اما میلاد برای خودشیرینی مقابل دختر همسایه، کاری میکند که رفاقتش با پوریا به هم میخورد. پوریا برای انتقام گرفتن از میلاد، قصد دارد مدیریت جشن دهه فجر در مدرسه را به دست آورد. اما این تصمیم سرآغاز اتفاقات عجیب و غریب زیادی در مدرسه شده و پای جنگیر، آتشنشانها و خیلی چیزهای دیگر را به مدرسه باز میکند.
✍️ نویسنده: سعید زارع بیدکی
📚 ناشر: مهرک
📄 تعداد صفحات: ۲۷۶ صفحه
🙎♂️ مخاطب: نوجوانان ۱۴ سال به بالا
✅ ویژگیها
1️⃣ داستان جذاب و پراتفاق
2️⃣ پرداختن به سوژه و پیام جدید
3⃣ شخصیتپردازی موفق از نوجوانان امروزی و در نتیجه همذاتپنداری مخاطب
🪴 اثرات تربیتی
1️⃣ تقویت روحیه و مهارت کار گروهی و تشکیلاتی
2️⃣ تقویت روحیه گذشت و ایثارگری
3️⃣ تقویت احساس علاقه به شهدای دانشآموز
4⃣ تقویت احساس علاقه به کنشگری اجتماعی
🛒 برای خرید نسخه کاغذی کتاب، علاوه بر کتابفروشیها میتوانید به اینجا مراجعه فرمایید.
📖 #معرفی_کتاب_نوجوان 1⃣2⃣
📚 #تربیت_با_کتاب
🙎♂ #روز_دانش_آموز
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
بخشهایی از مصاحبه "سعید زارع" نویسنده کتاب "انجمن عقابها" با خبرگزاری "ایبنا":
🩸شهیدِ محوریِ این کتاب، #شهیدی_دانش_آموز است؛ شهیدی که قبل از انقلاب جزو مبارزان بوده و بعد از انقلاب به عنوان مسئول انجمن اسلامی دبیرستانشان، نقشی مؤثر در ترویج گفتمان انقلاب ایفا کرده است. خواننده این اثر، در کنار آشنایی با بُعد فردی و اجتماعی این شهید دانشآموز، با مهمترین اصول فعالیتهای اجتماعی و تشکیلاتی آشنا میشود.
✅ در یک پیمایش ۳۰ نفره که بین دانشآموزان مختلف دبیرستانی دختر و پسرِ دوره اول و دوم انجام گرفته، یک سوم آنها رمان «انجمن عقابها» را یکروزه مطالعه کردهاند. به نظرم خواندن یک روزه رمان ۲۷۵ صفحهای، آن هم رمانی که به شهید دانشآموز پرداخته است، موفقیت بسیار بزرگی است.
🙎♂ مخاطب ویژه این اثر دو گروه هستند. گروه اول، نوجوانان دبیرستانی دوره اول و دوم هستند؛ بهخصوص نوجوانان پُرشوری که به فعالیت تشکیلاتی در دبیرستانشان علاقه دارند. گروه دوم نیز، مربیان و معلمانی هستند که با دانشآموزان دبیرستان دوره اول و دوم مواجهه دارند. این رمان، آنها را با فضای ذهنی نوجوان و نحوه تربیت کنشگرانه در دبیرستانها آشنا میسازد.
🌐 منبع: شهدای دانشآموز، درجهیکترین قهرمانان زندگیام هستند، خبرگزاری "ایبنا"
📚 #تربیت_با_کتاب
🙎♂ #روز_دانش_آموز
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔴 [یکی از حضار:] روایتی از معصوم شنيدهام...كه می فرمایند اگر بچهای به سن دهسالگی رسید و نماز نخواند تنبیهش کنید. البته با مقدماتی که در هفتسالگی وادارش کنید...
🔸[شهید بهشتی:] ... تنبيه بدنی اگر آهنگ اجبار داشته باشد، چه بر نماز و چه بر هر چیز دیگر، نمیتواند با روح تعالیم اسلام سازگار باشد... ولى از تنبيه بدنی یک کار دیگر هم ساخته است -مثل انذار و تنذير پيغمبران- و آن اين است که بچهای دچار یک نوع تنبلی وبیحرکتی است؛ نه فقط در مورد نماز، بلکه در همه چیز. انسانى است كه آزادی خودش را در برابر تنآسايى و آسانطلبی و تنبلی از دست داده؛ با يک ضربه میشود این كابوس ترسناک تنبلی و تنآسایی را از روی روح آزادىطلب او بلند كنيم و به حركتش واداریم...
🔹بچهای است که اگر صبح برای نماز از خواب بلند نمیشود، برای این نیست که به نماز بى علاقه است، بلكه به رختخواب گرم خیلی دلبسته است... در اين مورد، تنبيه بدنی ممكن است عامل آزادىبخش باشد نه آزادىكُش.
🔸بنابراين، اين گونه روایات باید در این بُعد فهمیده شود و درست و در جایش به کار رود. اگر هر کس بخواهد از این روایات آن برداشت را داشته باشد که نماز را بر کودک تحمیل کند، با صراحت میگویم که اولاً، از نظر تربیتی این بچه نمازخوان نيست... و ثانياً، اين نوع راه نشان دادن با اصولی که از قرآن استفاده کردهایم سازگار نيست.
✍ #شهید_بهشتی | نقش آزادی در تربیت کودک، صفحه ۲۵
🛑 #روش_تنبیه 0⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔸تنبیه باید بعد از ارتکاب جرم و در مورد جزئى انجام بگیرد تا کودک علت آن را درک کند، نه اینکه جرمها را جمع کنید و یک مرتبه و به صورت کلى اقدام به تنبیه نمایید.
✍ #آیت_الله_امینی | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۷۲
🛑 #روش_تنبیه 1⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
همراهان عزیز باور، کنشگران تربیتی، سلام و درود🌱
🔹 حالا که حدود ده ماه است در خانهی باور دور هم جمع شدهایم، از شما همراهان کانال باور، درخواست میکنیم که چند دقیقه از وقت گرانبهای خود را در اختیار ما قرار دهید، و با شرکت در #نظرسنجی، یاریگر ما در پیشرفت و توسعه کانال باشید. پیشاپیش از همراهی شما ممنونیم 🙏🏻
🔸لینک نظرسنجی:
📋 https://forms.formool.ir/bavar
✅ نظرات شما در روند پیشرفت کانال "باور" تاثیر زیادی داشته و باعث دلگرمی ما میشود.🌹
💢 دیدگاههای شما برای ما ارزشمند است.💢
📝 #نظرسنجی
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🏷 «تنبیه مادر»
🔹ما دو تا پسر بودیم و شش تا دختر. کارهای خانه را دخترها میکردند و مادر ما جارو کردن و ظرف شستن و جمعآوری کردن و غذا پختن و ... را بین آنها تقسیم کرده بود. مادر ما اگر از هر کدام از خواهرهایم مثلاً بیادبی میدید، سهم کارهایش را قطع میکرد و کارها را خودش انجام میداد. من بارها دیدم که خواهرهایم روی دست و پای مادرم میافتادند و گریه و التماس میکردند که بگذار من برنج را پاک کنم، بگذار من سهم کارم را انجام بدهم و اینطور عاشق کارشان میشدند و با جان و دل کار میکردند...
🔸اگر گفتید: «هر کس خلاف کرد و وظایفش را انجام نداد، امروز پلو را او بپزد»، این کمک کردن برای پختن پلو، برای او میشود جریمه! در حالی که کمک کردن، جزء کمالات انسان است!...
🔻این نوع رفتار مادرم، در شرایطی بود که آموزش و پرورش، بچههای متخلف را اینطور جریمه میکرد که از این کتاب، یک صفحه یا ده صفحه بنویس! به همین دلیل، خط آن بچه بد میشد. بسیاری از بدخطیها به خاطر جریمههاست؛ چون بدون حوصله و با عجله مینوشت تا بتواند زودتر صفحه را تمام کند و جریمهها را نشان معلمش بدهد. چیزی را که یک خانم خانهدار میفهمید، یک وزارتخانه به این عریض و طویلی متوجه نمیشد. آگاهی یعنی این.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد سوم، صفحه ۱۱۶ و ۱۱۷
🛑 #روش_تنبیه 2⃣2⃣
📝 #خاطرات_تربیتی 6⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat