بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث: #لطایف_و_اشارات
💢رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم و امامان(عليهم السلام) در #همه_مراحل_قرآن حضور دارند و بين آنان و همه مراحل قرآن هماهنگي بلكه يگانگي است؛ چنانكه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: «إنّي تاركٌ فيكم ثقلين ...وهو كتاب الله ...وعترتي أهل بيتي لن يفترقا... »، و اميرالمؤمنين(عليه السلام) فرمودند: «وجَعَلَنا مع القرآن وجَعَلَ القرآن مَعَنا، لانفارقه ولا يفارقنا».
👁️🗨️ و از اين رو معصومين(عليهم السلام) از آن جهت كه در اين #نشئه به سر مي برند و با ديگران در احكام يكسانند با تعبير «هذا الإنسان» به آنان اشاره مي شود و با «هذا القرآن» هماهنگند: (ما هذا إلّا بشر مثلكم يأكل ممّا تأكلون منه....این جز بشری همانند شما نیست).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:بهره های #راهیان کوی معرفت قرآن
🔑۳ـ بهره هاي راهيان كوي معرفت قرآن
🔦قرآن كريم حبل ممدود الهي است كه مراتب فراواني دارد. انسان ها نيز بر اساس مراتب گوناگونِ #طهارت_دل از مراتب متنوّع قرآن بهره هاي متفاوت دارند: «كتاب الله عزّوجلّ علي أربعة أشياء:علي العبارة والإشارة واللطائف والحقائق؛ فالعبارة للعوام والإشارة للخواص واللطائف للأولياء والحقائق للأنبياء».
🔘كساني كه با #مراتب_نازله قرآن (مشارإليه هذاالقرآن) ارتباط دارند، به علوم حصولي و مدرسه اي دست مي يابند كه در معرض نسيان و زوال قرار دارد، امّا انسان هاي كامل كه با مراحل عاليه قرآن(مشارإليه ذلك الكتاب) مرتبط اند، حقايق قرآن را از «عند الله» و «لدي الله» فرا مي گيرند و از اين رو بهره علمي آنان به «علم لدنّي» موسوم شده است: (وإنّك لتلقّي القرآن من لدن حكيم عليم... یقینا تو قرآن را از نزد حکیمی دانا فرا می گیری).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:اسم اشاره دور،برای تعظیم قرآن و خداوند
✨۴ـ اسم اشاره دور، براي تعظيم قرآن و خداوند
🎯معيار اشاره دور و نزديك، حال #متكلّم است، نه مخاطب و مستمع، و در قرآن كريم متكلّم، خداوند سبحان است كه در همه حال براي خود حاضر است. از اين رو تعبير به اسم اشاره دور(ذلك) براي تعليم و توجّه انسان ها به #تعظيم مقام شامخ كتاب است وگرنه استعمال اسم اشاره دور نسبت به خداوندي كه اشاره مي كند صحيح نخواهد بود.
🌿همان گونه كه قرآن كريم هنگام اشاره به خداي سبحان، براي تعليم و توجّه بندگان به تعظيم مقام رفيع و منيع ربوبي، تنها با اسم اشاره دور ياد مي كند: (ذلكم الله ربّكم له الملك...#آن خدایی است که پروردگار شماست برای اوست ملک و فرمانروایی) و هرگز با اسم اشاره نزديك، مانند «هذا» ياد نكرده است، با اين كه خداوند همواره #حاضر است و در اين باره مي فرمايد: (... وما كنّا غائبين....و ما غایب نیستیم).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔳بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث: #امامت، #منّت_و_لطف هميشگي خدا
🔘قرآن كريم از نعمتهاي الهي فراوان ياد ميكند و آنها را #بيشمار ميداند: (واِن تَعُدّوا نِعمَةَ اللهِ لاتُحصوها)و نعمت پر اهميت تر و والاتر را «منّت» ميخواند و #بعثت_انبياء و #نصب_امامان را از بزرگترين منّت ها ميشمارد: (لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَي المُؤمِنينَ اِذ بَعَثَ فيهِم رَسولاً...
ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﻨّﺖ ﻧﻬﺎﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺖ)
📢 (ونُريدُ اَن نَمُنَّ عَلَي الَّذينَ استُضعِفوا فِي الارضِ ونَجعَلَهُم اَئِمَّةً ونَجعَلَهُمُ الورِثين..
ﻭ ﻣﺎ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﻢ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﻲ ﻭ ﺯﺑﻮﻧﻲ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﺎﺍﺭﺯﺵ ﺩﻫﻴﻢ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﻭ ﻭﺍﺭﺛﺎﻥ [ ﺍﻣﻮﺍﻝ ، ﺛﺮﻭﺕ ﻫﺎ ﻭ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻫﺎﻱ ﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ ] ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﻢ).
📢در آيه #نخست، از #نبوت با فعل ماضي سخن ميگويد: «...خدا منّت نهاد...» زيرا نبوت #تمام_شدني است هرچند اصل دين ماندني است.
📢امّا در آيه #دوم درباره #امامت فعل مضارع به كار ميبرد كه تدريج و #استمرار را مي فهماند؛ گويا ميفرمايد «ما #هماره براي مردم امامان معصوم نصب ميكنيم و مستضعفان زمين را به امامت ميرسانيم». فعل مضارع، نشان ميدهد كه هرگز زمين #بي_امام نيست و تا بشر و جوامع انساني در زمين هستند، به پيشوايان معصوم نياز دارند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:قران هم هدایت است و هم هادی
💠۵ ـ قرآن كريم هم #هدايت است و هم #هادي
⚡اطلاق «هدي» بر قرآن(به جاي هادي)، تنها از باب مبالغه نيست تا نظير «زيد عدلٌ» باشد، بلكه نشانه آن است كه اين كتاب، هم خود #عين_هدايت است و هم #هادي_ديگران؛ نظير نور كه هم خود روشن است و هم روشنگر ديگران است.
✔️زيرا هدايت و نور گرچه دو مفهوم جداي از هم است، ليكن از جهت مصداق واحد است؛ همانطور كه حمل نور بر قرآن مجازي و حمل «ذو هو» نيست، حمل هدايت بر قرآن نيز از اين قبيل است و اين ويژگي طريق معنوي است كه اتصاف آن به هدايت مَجاز نيست، بلكه حمل هدايت بر طريق حسّي مجاز است.
⛱️ زيرا راه مادّي، #نشانه و #راهنماست، نه آنكه خود، عين هدايت باشد؛ يعني، طريق معنوي، سالك را به سوي خود فرا مي خواند و بر اثر عمل به آن به مقصد راهنمايي مي كند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:گزيده تفسير
💢قرآن هادي تقواپيشگاني است كه #غيب(الذین یومنون بالغیب)(خداي سبحان و اسماي حسناي او، وحي، فرشتگان و معاد) را باور دارند(گرچه غيب مطلق، يعني كُنْه ذات خدا نه مشهود تفصيلي عارف است و نه معقول حكيم و متكلّم و نه متعلَّق ايمان تفصيلي هيچ مؤمن).
🎐تقواپيشگان هم #اهل_نمازند(ویقیمون الصلاه) و هم حقيقت آن را برپا مي دارند؛ آنان پيام اصلي نماز را از مدار لفظ و مفهومِ آن خارج ساخته، به وجود عيني مي رسانند؛ يعني، ابتدا در محدوده جان خويش حقيقت نماز را متمثل ساخته، سپس آن را با سنّت مستمرّ خود در جامعه متجلّي مي كنند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:گزيده تفسير
🔑 با تبليغ و تعليم ديگران، آنان را نيز به عنوان روح متمثل نماز پرورش مي دهند، تا حقيقت نماز كه ناهي از فحشا و منكر، و شفابخش دردِ هلوع و جزوع و منوع بودن انسان خاكي است در جامعه متمثل گردد.
📢آنان با #انفاقِ(و مما رزقناهم ینفقون) آنچه خدا روزيشان كرده، ابتدا پيوند خود را با خداوند مستحكم و در پرتو آن به تحكيم پيوند خود با بندگان خدا مي پردازند.
🌙انفاقِ پرواپيشگان منحصر به مال #نيست؛ آنان از هر رزقي مانند مال،علم، عقل، قدرت، جاه و جان خود در راه حق نثار و #ايثار مي كنند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:تفسیر
⚡تفسير
✒️#يؤمنون: واژه «ايمان» از ريشه «اَمْن» است و سرّ اطلاق ايمان بر عقيده، آن است كه مؤمن اعتقاد خود را از ريب، اضطراب و شكّ، كه آفت اعتقاد است، مي رهاند و آن را #اِيمِن مي كند.
🌿از اين رو رسوخ و استقرار عقيده در قلب را «ايمان» مي گويند و براي رسيدن به آن، #علم به تنهايي كافي نيست؛ گاهي انسان به چيزي عالم است ولي به آن مؤمن نيست: (وجحدوا بها واستيقنتها أنفسهم... و و آیات خدا را انکار می کردند در حالی که به آنها یقین داشتند).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:تفسیر
📢اعتقاد علمي بايد با جان و قلب انسانِ معتقد و عالِم #عجين شود و در اوصاف نفساني و اعمال بدني او #جلوه كند تا اطلاق ايمان بر آن درست باشد وبر اين اساس، اطلاق مؤمن بر كسي كه عقيده حقّ را تنها بر زبان مي راند درست نيست: (من الّذين قالوا آمنّا بأفواههم ولم تؤمن قلوبهم)، (أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا آمنّا وهم لا يفتنون)؛ عَقْد علمي كه قضيّه ذهني و معقول است تا با #جان عالِم عَقْد و گرِهِ ديگر نيابد، ايمان نيست.
🔘#غيب: غيب چيزي است كه با هيچ يك از حواس عادي و يا حواس مسلح قابل درك نباشد و در مقابل حضور و شهادت است و مصاديق فراواني دارد و اگر در بحث روايي مفسّران شيعه عنوان غيب، بر #حضرت_مهدي(عجّل الله تعالي فرجه الشّريف) تطبيق شده است، از قبيل بيان مصداق است، نه تفسير مفهوم، و از باب نمونه است، نه حصر. و مستند آن نصّ مورد قبول اماميّه است، گرچه ديگران آن را نپذيرند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:تفسیر
✨ #ايمان_به_غيب يا به استناد «برهان عقلي» است و يا به استناد «دليل نقلي»(مواردي كه نقل حجّت است) و گاهي به استناد «وجدان كشفي» و همانطور كه براي ارزيابي برهان عقلي يا نقلي، معيار خاصّي است كه صحّت برهان مزبور با آن معيار سنجيده مي شود، براي مشاهده نيز معيار ويژه اي است كه صحّت كشف ياد شده، با آن ارزيابي مي شود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:تفسیر
🎯برخي از صاحبدلان، #برهان_نظري را همواره در معرض دَخل، قَدح و عيب و نقص دانسته اند. از اين رو مي گويند: كسي كه اهل برهان است(نه عرفان و وجدان) هرگز ايمانْ مخلوطِ دل او نخواهد شد.
📢 ليكن اطلاق چنين پنداري #ناصواب است؛ زيرا گرچه برهان حصولي، همتاي عرفان صحيح حضوري نيست، ولي چنين نيست كه همه براهين در معرض نقد و قدح باشد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:تفسیر رزقناهم
⛱️#رزقناهم: «رزق» #اِنعام_خاصّي است كه به مقتضاي حال و بر اساس نياز مرزوق به طور #پيوسته صورت مي گيرد تا مايه حيات و بقاي مرزوق باشد. رزق، با قيودي كه در تعريف آن ذكر شد، با مفاهيمي همچون: اِحسان، اِنعام،اِعطاء، حظّ، نصيب و انفاق متمايز مي گردد.
🌿عنوان #رزق_تكويني بر هر چيزي كه انسان يا جاندار ديگر تغذيه مي كند يا از آن به نحوِ ديگر بهره مي برد صادق است، ليكن #رزق_تشريعي بر هر مال يا منفعت و يا انتفاعي، صادق نيست، مگر آنكه #حلال باشد، چون در نظام تكوين، حليّت و حرمت اعتباري راه ندارد. بنابراين، تقييد آن به قيد حلال، ناصواب است، ليكن در بحث هاي تشريعي، چنين تقييدي صائب(درست) است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:تفسیر ینفقون
☀️#ينفقون: تأمين هزينه، خواه هزينه مالي باشد يا غير آن و خواه از دست انفاق كننده خارج گردد يا نه، انفاق است؛ آنچه از دست انفاق كننده خارج مي شود، مانند انفاق غير خداوند و آنچه از دست او خارج نمي شود، مانند انفاق خداوند كه در عين تأمين هزينه ديگران، در دست خداست. پس،(بر خلاف پندار قرطبي) در حقيقتِ انفاق، بيرون رفتن مال از دست انفاق كننده اخذ #نشده است.
⚡برخي انفاق را از «نَفَق» به معناي لانه زير زميني موش صحرايي دانسته اند كه داراي دو دَرْ است و هرگاه كسي از دري خواست او را صيد كند از دَرِ ديگر خارج مي شود. وجه مناسبتْ آن است كه انفاق، نسبتي به #خداوند بي نياز دارد و نسبتي به #مخلوقِ_محتاج.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث: #تفسیر_ینفقون
💠در آيه كريمه مورد بحث و آيه پس از آن، پرهيزكاران با پنج وصف ستوده شده اند كه وصف آغازين آنها ايمان به #غيب است.
🗯️ايمان، همانند هدايت و تقوا #حقيقت_تشكيكي است و درجات و مراتبي دارد: (وإذا تليت عليهم آياته زادتهم إيماناً...و هر زمانی که قرآن بر آنان تلاوت می کنی ایمانشان افزایش پیدا می کند )؛ زيرا ايمان گاهي به #اصل چيزي تعلّق مي گيرد و گاهي به برخي از #لوازم آن و گاهي به #همه_لوازمش و بر هر مرتبه اي از ايمان اثر خاصّ آن مرتبه مترتب است؛ هر چه ايمان قوي تر باشد، تعلّق آن به متعلَّق راسخ تر و به لوازم آن عميق تر است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث: #تفسیر_الغیب
🌲لفظ «الغيب» گرچه با اطلاق خود، مطلق غيب را شامل مي شود، ولي چون ايمان به غيب در آيه محل بحث، در برابر ايمان به وحي و يقين به آخرت آمده است، مراد از آن #ذات_اقدس_خداوند است كه بارزترين مصداق غيب است.
🌸 ليكن مي توان گفت: مراد، #غيب_مطلق است و از اين رو چنين استظهار مي شود كه ايمان به اصول سه گانه دين(توحید،رسالت و معاد) در اين دو آيه از صفات متقين شمرده شده است. البته غيب مطلق نه مشهود تفصيلي عارف است، نه معقول حكيم و متكلّم و نه متعلَّق ايمان تفصيلي هيچ مؤمن و بدين جهت، از بحث خارج است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:
سه احتمال در كلمه «بالغيب»
💎در معناي «باء» در «بالغيب» سه احتمال است:
🕯️1. اين كه براي ظرفيّت و مراد از غيب، #خفاء_و_خلوت باشد؛ نظير: (ليعلم الله من يخافه بالغيب...تا اینکه خداوند بشناسد کسانی را که در خلوت نیز از او می ترسند)؛ يعني، ايمان متقين مخصوص حال شهادت و #جلوت نيست، بلكه در حال غيب و #خلوت نيز ايمان دارند.
⏳ بر خلاف #منافقان كه در حضور مؤمنان ابراز ايمان مي كنند، ولي در نهان كافرند: (وإذا لقوا الّذين آمنوا قالوا آمنّا وإذا خلوا إلي شياطينهم قالوا إنّا معكم إنّما نحن مستهزؤون).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:سه احتمال در کلمه(بالغیب)
🌙۲. اين كه براي سببيّت(بوسیله) باشد؛ نظير «كتبت بالقلم» و مراد از غيب، قلب يعني همان حقيقت انسان باشد كه نامحسوس و از مصاديق غيب است. طبق اين احتمال معناي آيه اين است كه پرهيزكاران با #قلب خود ايمان مي آورند، بر خلاف منافقان كه تنها با #زبان اظهار ايمان مي كنند ولي ايمان قلبي ندارند: (قالوا آمنّا بأفواههم ولم تؤمن قلوبهم).
🌱3. اين كه براي صله و تعديه باشد و مراد از غيب، #عالم_غيب، به ويژه خداي سبحان و اسماء و صفات او باشد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:سه احتمال در کلمه(بالغیب)
✨اين احتمال راجح است؛ زيرا اگر مراد از بالغيب وجه اوّل يا دوم باشد لازمه اش آن است كه ايمان به خدا در مجموعه صفات متقين مطرح نباشد؛ يعني، متعلّق ايمان كه از اهميّت ويژه اي برخوردار است اصلاً بازگو نشده باشد.
📢افزون بر آن كه، #وحدت_سياق اقتضا مي كند كه باء براي صله و تعديه باشد؛ زيرا ظاهر تعبير ايمان به غيب همان است كه غيب متعلَّق ايمان باشد؛ چنانكه ظاهر لفظِ باء در (بما اُنزل إليك) و (بالآخرة هم يوقنون) قطعاً براي تعديه وصله است، چنانكه در موارد فراواني از قرآن كريم، در كنار ايمانْ متعلّق آن كه توحيد الهي و اسماي حسناي اوست بيان مي شود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:پاسخ به سه اشكال بر احتمال سوم
بر احتمال سوم سه اشكال شده كه به طرح و نقد آنها مي پردازيم:
🍃1 ـ اگر مراد از «بالغيب» ايمان به عالم غيب باشد، لازمه اش #تكرار است؛ زيرا در آيه بعد ايمان به وحي و يقين به آخرت مطرح شده است: (يؤمنون بما أُنزل إليك ... وبالآخرة هم يوقنون) و وحي و آخرت هر دو از مصاديق عالم غيب است.
🦋پاسخ: اوّلاً لازمه احتمال سوم تكرار نيست، بلكه #تفصيل بعد از اجمال است و ثانياً در آيه بعد، برخي از مصاديق غيب ذكر شده است، نه همه آنها.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:پاسخ به سه اشکال بر احتمال سوم
۲ـ ايمان بدون علم ميسور نيست، پس لازمه ايمان متقين به غيب آن است كه آنان از غيب #آگاه باشند در حالي كه علم به غيب در انحصار خداي سبحان است: (فقل إنّما الغيب لله).
☀️پاسخ: اوّلاً، علم به غيب گرچه بالأصاله در انحصار خداي سبحان است، ليكن اجمال آن با اعطا و لطف او براي #همه ميسور است؛ همان گونه كه با اقامه براهين عقلي مي توان به مبدأ، معاد و ضرورت وحي و رسالت، علم حصولي پيدا كرد و اين سه از مصاديق روشن غيب است.
💫ثانياً، در آيه بعد سخن از ايمان متقين به وحي و معاد است و وحي و معاد از مصاديق #غيب است و چون ايمان متفرع بر علم است پس آنان عالم به غيب اند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:پاسخ به سه اشکال بر احتمال سوم
🎲ثالثاً، غيب داراي مراتب و مصاديق #متفاوتي است؛ آن قسم از غيب كه متعلَّق علم كسي نيست و جزو مُسْتَأثَرات است، ايمان به آن نيز وظيفه كسي نبوده، صفت هيچ متقي قرار نمي گيرد و آن قسم از غيب كه متعلَّق ايمان قرار مي گيرد، علم به آن با تعليم الهي از راه برهان يا وجدان، به طور اجمال يا تفصيل، مقدور انسان مؤمن است.
🔳مراد از آيه شريفه (فقل إنما الغيب لله) نيز اين است كه علم به غيب اصالةً از آنِ #خداست و او به #هر_كس بخواهد، بخشي از آن را مي دهد: (عالم الغيب فلا يظهر علي غيبه أحداً إلاّ من ارتضي من رسول...دانای غیب است و هیچ کس را بر غیب خود آگاه نمی کند،مگر پیامبرانی را که برگزیده است)، (ذلك من أنباء الغيب نوحيه إليك..اینها از اخبار غیب است که به سوی تو وحی می شود).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:پاسخ به سه اشکال بر احتمال سوم
💡 ۳ـ لازمه احتمال سوم آن است كه غيب به معناي #غايب بر خدا اطلاق شود، در حالي كه غايب وصف كسي است كه گاهي حضور دارد و گاهي ندارد، امّا خدايي كه وصف حاضر درباره او اصلاً روا نيست، اطلاق غايب نيز بر او نارواست.
🕯️پاسخ: اوّلاً، ادعاي #ملازمه بين صحّت اطلاق غايب و صحّت اطلاق حاضر، بي دليل است، و ثانياً، بين «حاضر» و «ظاهر» فرقي نيست و خداوند به #ظاهر وصف شده است: (الله نور السماوات والأرض)، (هو الأوّلّ والآخر والظاهر والباطن). پس او حاضر نيز هست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i