eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
321 دنبال‌کننده
575 عکس
243 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
18.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔞داری تصاویر بسیار دلخراش🔞 لعنت خدا به صهیونیستها و دوستداران صهیونیست هنگام نماز صبح 🎥 جنایت هولناک باند تبهکار صهیون بیش از 100 شهید و ده ها زخمی در بمباران ارتش اسرائیل هنگام نماز صبح در مدرسه‌ی محله الدرج در مرکز شهر غزه. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 6⃣ و دعوت پیامبر با اعجاز 📎  حدّ وسط برهان نبوت است و با آن رسالت مدّعی نبوت ثابت می شود. آنگاه صدق و صحت دعوت پیامبر همانند صدق دَعْوِی او ثابت می شود؛ یعنی، مدّعی پیامبری هم «ادعای» نبوت دارد و هم به توحید و معاد و... «دعوت» می کند و با ثبوت اعجاز، هر چه مترتب بر صدق مدعی نبوت است و یا از لوازم آن است ثابت خواهد شد. از این رو با ثبوت اعجاز قرآن گرچه اصل وجود مبدأ هستی برای کسی که در آن تردید دارد ثابت نمی شود، لیکن اوصاف ذاتی و فعلی خداوند و نیز صدق دَعْوِی رسالت مدعی نبوت ثابت می شود. 🖇 بنابراین، برای مردم حجاز و همچنین کسانی که در اصل وجود واجب و خالق تردیدی نداشتند لیکن در توحید او و نیز در شک داشتند، معجزه برهان سودمند است، ولی برای کسانی که در اصل وجود مبدأ در ارتیاب بوده یا ملحدانه آن را انکار می کردند، اعجاز بی اثر است. از این جا می توان آیه محل بحث را گذشته از دلیل نبوت، برهان بر توحید هم دانست؛ زیرا با ثابت شدن اعجاز قرآن و این که این کتاب، کلام خداست، گذشته از رسالت آورنده آن، صحت مضمون آن که توحید خداوند در ذات و صفت است ثابت می شود. از این رو انسجام آیه اعجاز با آیه توحید (21 و22) گذشته از بیان پیشین با این وجه نیز ثابت می شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴این ها اجساد تکه پاره فلسطینی‌هایی است که امروز صبح برای نماز رفته بودند و صهیونیست‌ها آن‌ها را بمب باران کردند😭😭 https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 7⃣ ریب مخالفان 🟡 گرچه گاهی به معنای نزول تدریجی در برابر به معنای نزول دفعی به کار می رود و زمخشری سرّ گزینش تنزیل را تناسب آن با می داند، لیکن گذشته از آن که اولاً چنین فرقی مورد نقد برخی مفسران قرار گرفته و ثانیاً با برخی آیات قرآن هماهنگ نیست، مانند: « لولا نزّل علیه القرآن جملة واحدة » ، « لولا نزّل علیه آیة »، « لنزلنا علیهم من السماء ملکاً رسولاً ». 🟣 در خصوص آیه مورد بحث چنین معنایی ملحوظ نیست؛ زیرا معاندان وحی گرچه گاهی در کیفیت آن از لحاظ تدریج، نزول بر یک شخص غیرمعروف و غیرثروتمند و مانند آن بهانه می گرفتند، لیکن محور ارتیاب آنها در محل بحث قرآن است، نه کیفیت آن؛ یعنی، آنان کتاب خدا را، فریه می پنداشتند و دفعی یا تدریجی بودن آن در پندار باطل آنان فرقی نمی کرد.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 8⃣ادعای با قرآن و داعیه ربوبیّت 🔘 هر انسان مُتَنَبّی یا غیر مُتَنَبّی که در تحدّی پیامبر الهی شرکت کند و درصدد آوردن شبیه معجزه پیامبر باشد در نهان خویش ربوبیت دارد؛ گرچه ممکن است گاهی از آن ذاهل و زمانی به آن مایل باشد؛ زیرا نبوّت یک وصف کمالی هستی است که جز خداوندْ اَحَدی آن را به کسی عطا نمی کند. 🔳 اگر کسی مدّعی نبوّت و آن را به زَعْم فاسد و وَهْم کاسد خویش صواب دانست یا باید آن را صِدفه و بدون عامل و علت تلقّی کند، که چنین گمانی با نظام علّی و معلولی جهان هماهنگ نیست و یا آن را به شخص خود اسناد دهد و بپندارد که مبدأ تحقق این وصف وجودی، خود اوست، بازگشت چنین ادعایی به دَعْوِی ربوبیت است؛ یعنی، انسان مُتَنَبّی، گذشته از ادعای نبوت، مدّعی است که منشأ فاعلی این مقام نیز هست. این معنا گذشته از ابتلا به محذور جمع بین و (به معنای منفعل) مستلزم دَعْوِی نیز خواهد بود؛ خواه معجزه ای ارائه کند یا نه.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا