بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📝پيشگفتار
💫 از منظر #موحدان الهي، ساختار خلقت #جهان و #انسان و #پيوند اين دو عنصر محوري بر #حق است و باطل در هيچ #ضلعي از اضلاع سه گانه اين مثلث ميمون(مبارک) راه ندارد.
🥀 #آيات_فراواني در قرآن حكيم بر اين مطلب دلالت دارد كه نظام هستي #حق_محور است و باطل چونان #كف_روي_آب است كه ديرپا نخواهد بود.
🍃كسي اين #حق_مداري را تفسير مي كند كه آن را #هندسه(طبق معادلات) خلقت عالم و آدم قرار داد و كسي از اين حق محوري حمايت مي نمايد كه آن را #مصالح_ساختماني(بنیادی) نظام كيهاني قرار داد و كسي اين حق مداري را اجرا مي نمايد كه آن را #ضامن اجراي پاداش پرهيزكاري و كيفر تبهكاري دانست.
🎄خداي سبحان كه از اين #مجموعه نگهداري مي نمايد در متن پيام نهايي خود جهان را با #منجي_عدل_مدار خويش زنده مي كند و آن را به وجود مبارك #انسان_كامل_معصوم حضرت خاتم الاوصياء و الاولياء #مهدي_موجود_موعود(عج) برنامه ريزي كرد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه: (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ)
☀️سرّ اين كه #عبد_كامل با «بسم الله» از امواج آتش، #گلستاني مي آفريند و يا كشتي عظيمي را در طوفاني سهمگين و بر روي امواجي كوه مانند، #سير_و_سكون مي دهد، آن است كه خواسته ها و اراده هايش در مشيّت حكيمانه الهي #فاني شده است و نشانه اين فنا آن است كه #جز خواست خداي حكيم، #هيچ خواسته اي ندارد. البته چنين كاري از عهده بندگان و اولياي خاص خدا بر مي آيد، نه هر #گوينده «بسم الله».
🌈اين گونه آثار در روايات براي «اسم اعظم» نيز آمده است و نبايد پنداشت كه اسم اعظم از سنخ #لفظ يا #مفهوم است تا با لفظ و مفهوم بتوان در #تكوين_اثر كرد و مثلاً مردهاي را زنده كرد يا از آتشي شعله ور، بوستاني سرسبز آفريد؛ زيرا آفرينش تكويني با #مقام_انساني تأمين مي شود، نه با لفظ و مفهوم.
🔥بنابراين، جستجوي اسم اعظم در ميان #الفاظ يا مفاهيم براي تأثير بر جهان عيني، كاري #افسانه اي است و قرين كاميابي نيست؛ چون جهان هستي با #حقيقت اداره مي شود، نه با افسانه. «بسم الله» نيز اگر از #قلب_موحّدي_كامل نشئت گرفت به اذن آفريدگار هستي مي تواند بر عالم عيني #تأثير بگذارد و از اين رو امام رضا (عليه السلام) مي فرمايد: «بسم الله الرحمن الرحيم» به اسم اعظم الهي از سياهي چشم به سفيدي آن نزديك تر است: «إن بسم الله الرحمن الرحيم أقرب إلي اسم الله الأعظم من سواد العين إلي بياضها».
🍂اگر كسي همانند پيامبران و امامان(عليهم السلام) به پايگاه رفيع #ولايت (إنّ #ولیی الله الذی نزّل الکتاب بالحق و هو یتولی الصالحین.... قطعا #ولیّ و سرپرست #من خدایی است که قرآن را به حق نازل کرد) بار يافت و در كارهاي خير نام خدا را بر زبان آورد و در عين رعايت نظام علّت و معلول، هرگز به #قدرت خويش و ساير اسباب و علل عادي تكيه نكرد، بلكه تنها مؤثر #مطلق در جهان را خداي سبحان #ديد، آنگاه آثار اسم اعظم در كنار «بسم اللهِ» او ظهور مي كند؛ چنانكه #عصا با دست موسوي و #انگشتر با انگشت سليماني مؤثر بود:
خود گرفتي اين عصا در دست راست دست را دستان موسي از كجاست؟
گر انگشت سليماني نباشد
چه خاصيت دهد نقش نگيني
〽️هنگام تبعيد حضرت ابوذر (رضوانالله عليه) به ربذه، با اين كه حكومت وقت بدرقه اش را #ممنوع كرده بود، حضرت اميرالمؤمنين و حسنين (عليهم السلام) و برخي از صحابه خاص، مانند عقيل و عمار، حضور داشتند. حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) در آن جمع، در نصيحتي به ابوذر فرمود: به خدا سوگند اگر #درهاي آسمان ها و زمين بر روي بندهاي #بسته باشد و او #تقواي_الهي پيشه كند، خداوند برايش #راهي مي گشايد. پس تو جز با ياد حق مأنوس و جز از باطل نگران نباش: «والله لو كانت #السّماوات والأرض علي عبد #رتقاً ثم #اتّقي الله عزّ وجلّ جعل منها #مخرجاً فلا يؤنسك إلاّ الحق ولا يوحشك إلاّ الباطل».
📣پس هرگز نبايد به وسايل و اسباب عادي، كه #مجاري فيض الهي است، اعتنا و تكيه كرد. اين گونه اعتماد به رزّاقيت خداي سبحان، نشانه #توجه_و_توكّل كامل بر خداست و كسي كه به اين مرحله از مقام انساني برسد #شيريني اسم اعظم را در #حدّ_توان_خود خواهد چشيد.
🔊نكته اساسي آن است كه، گرچه نظام هستي بر محور نظام #علت_و_معلول اداره مي شود، نه صرف جريان «عادة الله»، ليكن علل شناخته شده براي معلول هاي معيّن هرگز علت هاي #منحصر نيست تا با فقدان برخي از شرايط آن ها تحقق معلول #ممتنع باشد؛ زيرا ممكن است تحقق آن به استناد شرايط و اوضاع غيرعادي باشد؛ يعني #كرامت «خرق عادت» است، نه «خرق عليّت» و فارق اين مطلب با آنچه از اشاعره منقول است در جاي خاصّ خود بازگو مي شود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه: (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ)
🕯3 ـ عينيّت يا مغايرت اسم با مسمّا(موجود خارجی)
💎اختلاف متكلمان پيشين بر سر عينيّت يا مغايرت اسم با مسمّا، ناظر به اسماي #حقيقي و تكويني #ذات_اقدس_الهي است، نه اسماي لفظي او؛ چون هيچ موحّدي #الفاظ يا مفاهيم نام هاي خداوند را عين ذات مسمّاي به آنها #نمي داند.
♦️توضيح اين كه، اسم، چنان كه در بحث تفسيري گذشت، معاني مختلفي دارد؛ در عرف و لغت بر #لفظ_دالّ_بر_مسمّا اطلاق مي شود و در اصطلاح اهل معرفت به معناي #ذاتِ_همراه_با_تعيّن است و بنا بر اين اصطلاح خاص، نام هايِ لفظيِ ذات و صفات خداي سبحان #اسم_اسم_الاسم است؛ مانند اسمايي كه در قرآن كريم و روايات و ادعيه، نظير دعاي «جوشن كبير» آمده است و مفاهيم نام هاي لفظي «اسم الاسم» است.
🔔#آثار_و_بركاتي كه در برخي روايات و ادعيه مانند دعاي «سمات» براي اسماي الهي ذكر شده، مانند گسترده شدن زمين، برافراشته شدن كوه ها و يا آفرينش عرش، كرسي و ارواح، نتيجه #اسماي_لفظي نيست؛ زيرا همان گونه كه گذشت هرگز با لفظ و يا مفهوم نمي توان بر جهان عيني اثر گذاشت، بلكه منظور از آن اسماء همان #ذات_خداوند_با_تعيّن_خاص است كه با آن تعيّن اين امور آفريده مي شود: «وبكل اسم رفعت به سماءك وفرشت به أرضك وأرسيت به الجبال وأجريت به الماء وسخّرت به السحاب والشمس والقمر والنجوم والليل والنهار وخلقت الخلائق كلّها»، «باسمك الذى خلقت به عرشك...».
⚠️نكته: در برخي روايات، #اِحصايِ(شمردن) نام هاي خداي سبحان #عامل ورود به بهشت معرفي شده است: «إن لله تسعةً وتسعين اسماً مَن أحصيها فقد دخل الجنّة... برای خداوند 99 اسم وجود دارد که هر کس آنها را بشمارد (بخواند) داخل بهشت می شود »؛ مراد از اِحصايِ اسماء، برشماري و استخراج رقم و عدد اسماء نيست، بلكه منظور، #متخلق_شدن به حقايق آن هاست وگرنه شمارش و تلفظ اين نام هاي مقدس، عبادتي لفظي است و آنچه مايه راه يابي به بهشت است، #تخلّق به حقايق اين نام ها و اوصاف است.
🌀4 ـ «الله» #اسم_اعظم الهي
🔰در ميان اسماي لفظي خداي سبحان اسم مبارك #الله، اسم جامع و اعظم است و ساير اسماي الهي با واسطه يا بي واسطه، زير پوشش اين نام مقدس است؛ مثلاً اسم «شافي» كه از #اسماي_جزئيه است زير پوشش «رازق» و #رازق تحت پوشش «خالق» و #خالق زير پوشش «قادر» و #قادر زير پوشش اسم جامع و اعظم «الله» است.
📣بنابراين، اسم #الله نسبت به نام هاي ديگر خداوند (كه زير پوشش آن است) #اسم_اعظم است و اگر آيه اي مشتمل بر اسم اعظم حق بود، #سيّد_آيات به شمار مي رود و از اين رو در برخي روايات، آيه كريمه (بسم الله الرّحمن الرحيم) به گرامي ترين و بزرگ ترين آيه قرآن وصف شده است: «سرقوا أكرم آية فى كتاب الله: (بسم الله الرّحمن الرحيم)»؛ «عمدوا إلي أعظم آية فى كتاب الله... وهى (بسم الله الرّحمن الرحيم).
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه: (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ)
🌼5 ـ رسالت نام هاي خدا در سوره حمد
🌵سه اسم از اسماي حسناي خداي سبحان در آيه كريمه (بسم الله الرّحمن الرحيم) آمده است. همين نام ها در دو آيه بعد نيز ذكر شده است (لله در آيه دوم والرّحمن و الرّحيم در آيه سوم) و #نبايد پنداشت كه اين، #تكرار است؛ زيرا اسماي الهي گاهي در چارچوبي #محدود و فضايي بسته مطرح مي شود و رسالت آن ها تبيين همان محدوده مرزبندي شده است؛ چنانكه اگر به عنوان دليل ذكر شده باشد، مدلول خاص خود را برهاني مي كند؛ ولي گاهي چنين #محدوديتي_ندارد و از اين قيود رها و آزاد است.
🦋اسماي حسناي «الله»، «الرحمن» و «الرحيم» در آيه كريمه (بسم الله الرحمن الرحیم) از قبيل قسم دوم(نامحدود) است و آنچه در آيات بعد آمده است از قبيل قسم اول (محدود)؛ زيرا نام «الله»، در آيه دوم، با اشارتي كه به ذات جامع صفات كمالي دارد و «الرحمن» و «الرحيم»، در آيه سوم، با اِشعاري كه به #رحمت_مطلق و #مخصوص الهي دارد، هر يك حدّ وسط برهاني بر انحصار حمد در خداي سبحان است و در پي تبيين و تثبيت #محمود بودن خداوند است و نه مهروبعنه بودن او. مثلاً با اين كه آن ذات اقدس مورد رَهبت(ترس) خدا ترسان نيز هست: (وإيّاي فارهبون)امّا اين نام ها در آيه «بسم الله» چنين چارچوب و محدودهاي ندارد، بلكه باز و بي مرز است.
🐚6 ـ تحيّري شورافكن و ممدوح
*چنان كه گذشت، نام مقدس «الله» در اصل «اله» بوده و اله به معناي «مألوه» يعني «معبود» يا «مُتَحَيِّرٌ فيه» است. مألوه بودن خداي سبحان از آن روست كه همه #عقل_ها_و_دل_ها درباره آن ذات اقدسْ #متحيّر و سرگردانند.
❇️حضرت امام سجّاد (عليه السلام) در زيارت «امين الله» به خداي سبحان عرض مي كند: بار خدايا، دل هاي #خاشعان و #خداترسان والِه و حيران توست: «اللهم إنّ قلوب #المخبتين إليك والِهة». تحيّر در ذات حق تعالي، تحيّري #ممدوح و زيباست. تحيّر و سرگشتگي براي انسان راه #نپيموده، #رنج_آور و براي #سالكِ به مقصد رسيده #شيرين و لذّت بخش است.
🎗تحيّر انسانِ به مقصد نرسيده مانند تحيّر #رهگذر_تشنه اي است كه در دامنه كوه سرگردان است و به چشمه هاي آب كوهستان دسترسي ندارد، امّا تحير #سالكِ_واصل همانند تحير رهپويي است كه با #راهنمايي_راه بلدي آشنا «و علی الله قصد السبیل*بر خداست نشان دادن راه راست)، چشمه ساران كوهستان را يافته، با مشاهده چشمه هاي فراوان، اكنون متحيّر است از #كدامين چشمه بنوشد و تن تب زده از عطش خود را به كدامين چشمه بسپارد.
🍥اين تحيّر شورانگيز، ويژه رهيافتگان و واصلان است و از اين رو رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در مناجات خود با خداي سبحان عرضه مي داشت: بار خدايا، تحيّرم را درباره ذات خودت افزون كن: «ربِّ زدنى فيك تحيّراً» و اين همان تحيّر رهيافتگان و واصلان است كه در حيرتند كه از كدام #نام خداي سبحان تبرّك جويند و از كدامين چشمه سار زلال #فيض الهي بنوشند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i