eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
340 دنبال‌کننده
728 عکس
392 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📝پيشگفتار 💫 از منظر الهي، ساختار خلقت و و اين دو عنصر محوري بر است و باطل در هيچ از اضلاع سه‏ گانه اين مثلث ميمون(مبارک) راه ندارد. 🥀 در قرآن حكيم بر اين مطلب دلالت دارد كه نظام هستي ‏_محور است و باطل چونان است كه ديرپا نخواهد بود. 🍃كسي اين ‏مداري را تفسير مي‏ كند كه آن را (طبق معادلات) خلقت عالم و آدم قرار داد و كسي از اين حق‏ محوري حمايت مي‏ نمايد كه آن را (بنیادی) نظام كيهاني قرار داد و كسي اين حق‏ مداري را اجرا مي‏ نمايد كه آن را اجراي پاداش پرهيزكاري و كيفر تبهكاري دانست. 🎄خداي سبحان كه از اين نگهداري مي ‏نمايد در متن پيام نهايي خود جهان را با ‏مدار خويش زنده مي‏ كند و آن را به وجود مبارك حضرت خاتم الاوصياء و الاولياء (عج) برنامه ‏ريزي كرد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه: (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ) ☀️سرّ اين كه با «بسم الله» از امواج آتش، مي‏ آفريند و يا كشتي عظيمي را در طوفاني سهمگين و بر روي امواجي كوه مانند، مي‏ دهد، آن است كه خواسته‏ ها و اراده ‏هايش در مشيّت حكيمانه الهي شده است و نشانه اين فنا آن است كه خواست خداي حكيم، خواسته‏ اي ندارد. البته چنين كاري از عهده بندگان و اولياي خاص خدا بر مي ‏آيد، نه هر «بسم الله». 🌈اين گونه آثار در روايات براي «اسم اعظم» نيز آمده است و نبايد پنداشت كه اسم اعظم از سنخ يا است تا با لفظ و مفهوم بتوان در كرد و مثلاً مرده‏اي را زنده كرد يا از آتشي شعله ‏ور، بوستاني سرسبز آفريد؛ زيرا آفرينش تكويني با تأمين مي‏ شود، نه با لفظ و مفهوم. 🔥بنابراين، جستجوي اسم اعظم در ميان يا مفاهيم براي تأثير بر جهان عيني، كاري ‏اي است و قرين كاميابي نيست؛ چون جهان هستي با اداره مي‏ شود، نه با افسانه. «بسم الله» نيز اگر از نشئت گرفت به اذن آفريدگار هستي مي‏ تواند بر عالم عيني بگذارد و از اين رو امام رضا (عليه‏ السلام) مي ‏فرمايد: «بسم الله الرحمن الرحيم» به اسم اعظم الهي از سياهي چشم به سفيدي آن نزديك تر است: «إن بسم الله الرحمن الرحيم أقرب إلي اسم الله الأعظم من سواد العين إلي بياضها». 🍂اگر كسي همانند پيامبران و امامان(عليهم‏ السلام) به پايگاه رفيع (إنّ الله الذی نزّل الکتاب بالحق و هو یتولی الصالحین.... قطعا و سرپرست خدایی است که قرآن را به حق نازل کرد) بار يافت و در كارهاي خير نام خدا را بر زبان آورد و در عين رعايت نظام علّت و معلول، هرگز به خويش و ساير اسباب و علل عادي تكيه نكرد، بلكه تنها مؤثر در جهان را خداي سبحان ، آنگاه آثار اسم اعظم در كنار «بسم اللهِ» او ظهور مي‏ كند؛ چنانكه با دست موسوي و با انگشت سليماني مؤثر بود: خود گرفتي اين عصا در دست راست دست را دستان موسي از كجاست؟ گر انگشت سليماني نباشد چه خاصيت دهد نقش نگيني 〽️هنگام تبعيد حضرت ابوذر (رضوان‏الله عليه) به ربذه، با اين كه حكومت وقت بدرقه‏ اش را كرده بود، حضرت اميرالمؤمنين و حسنين (عليهم ‏السلام) و برخي از صحابه خاص، مانند عقيل و عمار، حضور داشتند. حضرت اميرالمؤمنين (عليه‏ السلام) در آن جمع، در نصيحتي به ابوذر فرمود: به خدا سوگند اگر آسمان ها و زمين بر روي بنده‏اي باشد و او پيشه كند، خداوند برايش مي‏ گشايد. پس تو جز با ياد حق مأنوس و جز از باطل نگران نباش: «والله لو كانت والأرض علي عبد ثم الله عزّ وجلّ جعل منها فلا يؤنسك إلاّ الحق ولا يوحشك إلاّ الباطل». 📣پس هرگز نبايد به وسايل و اسباب عادي، كه فيض الهي است، اعتنا و تكيه كرد. اين گونه اعتماد به رزّاقيت خداي سبحان، نشانه كامل بر خداست و كسي كه به اين مرحله از مقام انساني برسد اسم اعظم را در خواهد چشيد. 🔊نكته اساسي آن است كه، گرچه نظام هستي بر محور نظام اداره مي ‏شود، نه صرف جريان «عادة الله»، ليكن علل شناخته شده براي معلول هاي معيّن هرگز علت هاي نيست تا با فقدان برخي از شرايط آن ها تحقق معلول باشد؛ زيرا ممكن است تحقق آن به استناد شرايط و اوضاع غيرعادي باشد؛ يعني «خرق عادت» است، نه «خرق عليّت» و فارق اين مطلب با آنچه از اشاعره منقول است در جاي خاصّ خود بازگو مي‏ شود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه: (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ) 🕯3 ـ عينيّت يا مغايرت اسم با مسمّا(موجود خارجی) 💎اختلاف متكلمان پيشين بر سر عينيّت يا مغايرت اسم با مسمّا، ناظر به اسماي و تكويني است، نه اسماي لفظي او؛ چون هيچ موحّدي يا مفاهيم نام هاي خداوند را عين ذات مسمّاي به آنها ‏داند. ♦️توضيح اين كه، اسم، چنان كه در بحث تفسيري گذشت، معاني مختلفي دارد؛ در عرف و لغت بر اطلاق مي ‏شود و در اصطلاح اهل معرفت به معناي است و بنا بر اين اصطلاح خاص، نام هايِ لفظيِ ذات و صفات خداي سبحان است؛ مانند اسمايي كه در قرآن كريم و روايات و ادعيه، نظير دعاي «جوشن كبير» آمده است و مفاهيم نام هاي لفظي «اسم الاسم» است. 🔔 كه در برخي روايات و ادعيه مانند دعاي «سمات» براي اسماي الهي ذكر شده، مانند گسترده شدن زمين، برافراشته شدن كوه ها و يا آفرينش عرش، كرسي و ارواح، نتيجه نيست؛ زيرا همان گونه كه گذشت هرگز با لفظ و يا مفهوم نمي ‏توان بر جهان عيني اثر گذاشت، بلكه منظور از آن اسماء همان است كه با آن تعيّن اين امور آفريده مي‏ شود: «وبكل اسم رفعت به سماءك وفرشت به أرضك وأرسيت به الجبال وأجريت به الماء وسخّرت به السحاب والشمس والقمر والنجوم والليل والنهار وخلقت الخلائق كلّها»، «باسمك الذى خلقت به عرشك...». ⚠️نكته: در برخي روايات، (شمردن) نام هاي خداي سبحان ورود به بهشت معرفي شده است: «إن لله تسعةً وتسعين اسماً مَن أحصيها فقد دخل الجنّة... برای خداوند 99 اسم وجود دارد که هر کس آنها را بشمارد (بخواند) داخل بهشت می شود »؛ مراد از اِحصايِ اسماء، برشماري و استخراج رقم و عدد اسماء نيست، بلكه منظور، به حقايق آن هاست وگرنه شمارش و تلفظ اين نام هاي مقدس، عبادتي لفظي است و آنچه مايه راه يابي به بهشت است، به حقايق اين نام ها و اوصاف است. 🌀4 ـ «الله» الهي 🔰در ميان اسماي لفظي خداي سبحان اسم مبارك ، اسم جامع و اعظم است و ساير اسماي الهي با واسطه يا بي‏ واسطه، زير پوشش اين نام مقدس است؛ مثلاً اسم «شافي» كه از است زير پوشش «رازق» و تحت پوشش «خالق» و زير پوشش «قادر» و زير پوشش اسم جامع و اعظم «الله» است. 📣بنابراين، اسم نسبت به نام هاي ديگر خداوند (كه زير پوشش آن است) است و اگر آيه‏ اي مشتمل بر اسم اعظم حق بود، به شمار مي‏ رود و از اين رو در برخي روايات، آيه كريمه (بسم الله الرّحمن الرحيم) به گرامي ترين و بزرگ ترين آيه قرآن وصف شده است: «سرقوا أكرم آية فى كتاب الله: (بسم الله الرّحمن الرحيم)»؛ «عمدوا إلي أعظم آية فى كتاب الله... وهى (بسم الله الرّحمن الرحيم). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه: (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ) 🌼5 ـ رسالت نام هاي خدا در سوره حمد 🌵سه اسم از اسماي حسناي خداي سبحان در آيه كريمه (بسم الله الرّحمن الرحيم) آمده است. همين نام ها در دو آيه بعد نيز ذكر شده است (لله در آيه دوم والرّحمن و الرّحيم در آيه سوم) و پنداشت كه اين، است؛ زيرا اسماي الهي گاهي در چارچوبي و فضايي بسته مطرح مي‏ شود و رسالت آن ها تبيين همان محدوده مرزبندي شده است؛ چنانكه اگر به عنوان دليل ذكر شده باشد، مدلول خاص خود را برهاني مي‏ كند؛ ولي گاهي چنين و از اين قيود رها و آزاد است. 🦋اسماي حسناي «الله»، «الرحمن» و «الرحيم» در آيه كريمه (بسم الله الرحمن الرحیم) از قبيل قسم دوم(نامحدود) است و آنچه در آيات بعد آمده است از قبيل قسم اول (محدود)؛ زيرا نام «الله»، در آيه دوم، با اشارتي كه به ذات جامع صفات كمالي دارد و «الرحمن» و «الرحيم»، در آيه سوم، با اِشعاري كه به و الهي دارد، هر يك حدّ وسط برهاني بر انحصار حمد در خداي سبحان است و در پي تبيين و تثبيت بودن خداوند است و نه مهروب‏عنه بودن او. مثلاً با اين كه آن ذات اقدس مورد رَهبت(ترس) خدا ترسان نيز هست: (وإيّاي فارهبون)امّا اين نام ها در آيه «بسم الله» چنين چارچوب و محدوده‏اي ندارد، بلكه باز و بي ‏مرز است. 🐚6 ـ تحيّري شورافكن و ممدوح *چنان كه گذشت، نام مقدس «الله» در اصل «اله» بوده و اله به معناي «مألوه» يعني «معبود» يا «مُتَحَيِّرٌ فيه» است. مألوه بودن خداي سبحان از آن روست كه همه درباره آن ذات اقدسْ و سرگردانند. ❇️حضرت امام سجّاد (عليه‏ السلام) در زيارت «امين الله» به خداي سبحان عرض مي‏ كند: بار خدايا، دل هاي و والِه و حيران توست: «اللهم إنّ قلوب إليك والِهة». تحيّر در ذات حق تعالي، تحيّري و زيباست. تحيّر و سرگشتگي براي انسان راه ، و براي به مقصد رسيده و لذّت بخش است. 🎗تحيّر انسانِ به مقصد نرسيده مانند تحيّر ‏اي است كه در دامنه كوه سرگردان است و به چشمه ‏هاي آب كوهستان دسترسي ندارد، امّا تحير همانند تحير رهپويي است كه با ‏بلدي آشنا «و علی الله قصد السبیل*بر خداست نشان دادن راه راست)، چشمه‏ ساران كوهستان را يافته، با مشاهده چشمه ‏هاي فراوان، اكنون متحيّر است از چشمه بنوشد و تن تب‏ زده از عطش خود را به كدامين چشمه بسپارد. 🍥اين تحيّر شورانگيز، ويژه ره‏يافتگان و واصلان است و از اين رو رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در مناجات خود با خداي سبحان عرضه مي ‏داشت: بار خدايا، تحيّرم را درباره ذات خودت افزون كن: «ربِّ زدنى فيك تحيّراً» و اين همان تحيّر ره‏يافتگان و واصلان است كه در حيرتند كه از كدام خداي سبحان تبرّك جويند و از كدامين چشمه ‏سار زلال الهي بنوشند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i