eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
584 عکس
248 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: عذاب 💢بعضی از مفسّران و متکلّمان از جمله « أعدت للکافرین »  چنین برداشت کرده اند که عذاب جهنّم اختصاص به کافران دارد و شامل مؤمن فاسق نمی شود و این است. عذاب دوزخ هم شامل منافقان می شود و هم شامل مؤمنان فاسق. اما شمول آن نسبت به منافقان، چون مراد از کفر در این آیه کفر در برابر ایمان است، نه کفر در برابر ایمان و نفاق؛ یعنی، ناظر به تقسیم مردم به سه دسته مؤمن، کافر و منافق نیست، بلکه ناظر به آیه شریفه « یا أیّها النّاس اعبدوا ربّکم الّذی خلقکم والّذین من قبلکم لعلّکم تتّقون »  است که بر اساس آن، مردم در برابر دستور عبادت خدا به دو گروهِ مؤمن و غیرمؤمن تقسیم می شوند، که غیرمؤمن شامل کافر و منافق می شود. ⭕️ پس کافران در آیه مورد بحث کسانی هستند که اهل نیستندو به همین جهت در برابر این جمله، در آیه بعد می فرماید: « وبشّر الّذین آمنوا وعملوا الصالحات » . در مورد منافقان بحثی نیست که جهنّم آنان را دربر می گیرد؛ چنانکه می فرماید: « فی قلوبهم مرضٌ فزادهم الله مرضاً ولهم عذابٌ ألیم بما کانوا یکذبون » افزون بر این که، در جای دیگر منافقان و کافران با هم ذکر شده اند: « إنّ الله جامع المنافقین والکافرین فی جهنّم جمیعاً » و گاهی وعید منافقان شدیدتر از تهدید کافران آمده است: « إنّ المنافقین فی الدرک الأسفل من النّار ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
9.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ پزشک بازگشته از غزه: 📍من دیدم که اسرائیلی‌ها کودکان را با ریزپرنده‌ها و شلیک گلوله‌های تک تیراندازان به سر هدف گلوله قرار می دهند/ اسرائیل تصمیم گرفته که این کودکان باید کشته شوند و آمریکا تصمیم گرفته است که اصلاً اشکالی ندارد... ☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: عذاب 🛑امّا بحث مهم این است که بر اساس آیه مورد بحث، جهنّم شامل مؤمن فاسق هم می شود که در این مورد سه نظر وجود دارد:  1⃣کفر در آیه مورد بحث اعمّ از است و شامل نیز می شود؛ مانند آیه « ولله علی النّاس حجّ البیت من استطاع إلیه سبیلاً ومن فإن الله غنی عن العالمین »که از ترک حج به کفر تعبیر کرده و بدین معناست که اگر مستطیعِ معتقد و مؤمن عمداً حج را ترک کند، در عمل کافر است، نه در عقیده. این توجیه بعید است؛ زیرا آیه محل بحث در مقام بیان عاقبت است و هر چند شمول لفظی دارد، زیرا «للکافرین» جمع مُحَلّی به «الف و لام» و عام است، امّا سیاق آیه در باره کفر اعتقادی است و شمول آن نسبت به غیرکافرِ اعتقادی بعید است. 2⃣گرچه خدای سبحان در این آیه می فرماید: این آتش برای کافران مهیّا شده است، امّا قرآن کریم را نیز از همین آتش می ترساند: « یا أیّها الّذین آمنوا قوا أنفسکم وأهلیکم ناراً وقودها النّاس والحجارة ». معلوم می شود اگر مؤمن مواظب خود و وابستگان خود نباشد، گرفتار همین آتش می شود. پس چنین نیست که این آتش مخصوص کافران باشد و مؤمنان فاسق به عذاب دیگری وعید داده شده باشند. البته فرق مؤمن عاصی با کافر در خلود یا درکات عذاب است وگرنه اصل عذاب برای هر دو ثابت است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: عذاب  3⃣جمله « أعدّت للکافرین »  دلالت ندارد که جهنّم برای نیست. به اصطلاح اصولیین این آیه گرچه اطلاقی ندارد تا شامل فاسقان هم بشود، لیکن مقیّد به عدم فسق مؤمن هم نیست تا ورود به جهنّم را منحصر به کافران کند. بنابراین، اگر آیه دیگری بگوید جهنّم برای مؤمنان گناهکار مهیّا شده این دو آیه با هم تعارض ندارد؛ زیرا هر دو اثباتی است. در نتیجه آیاتی مانند « ومن یعص الله ورسوله فإنّ له نار جهنّم » و « من یقتل مؤمناً متعمداً فجزاؤه جهنّم خالداً فیها » که آتش جهنّم را مختصّ به کافران نمی داند، مقیِّد آیه محل بحث نیست و بنابراین، جهنّمْ مؤمن فاسق را نیز دربر می گیرد. 💢 در قرآن کریم حتی نیز مایه برخورد با آتش جهنم معرفی شده است؛ چنانکه خداوند به مسلمانان می فرماید: « ولا ترکنوا إلی الّذین ظلموا فتمسّکم النّار » ؛ به ظالمان میل پیدا نکنید وگرنه آتش شما را می گیرد. ⭕️ محقّق طوسی(رحمه الله) در بحث صراط به این آیه و مشابه آن استدلال کرده، می گوید: « به سبب آن که، اگر اندک میلی به یکی از دو طرفِ تضاد افتد موجب هلاک بُوَد»؛ یعنی، نه تنها ستمگری و کمک به ستمگران، بلکه میل به آنان نیز، انسان را به دوزخ می افکند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: و              1⃣ مُلکی و ملکوتی 🟣 آتش همانند موجودهای دیگر به اراده خدای سبحان یافت می شود؛ خواه آتش مُلکی و محسوس و خواه آتش ملکوتی و نامحسوس. 🟡تفاوت آتش محسوس و غیرمحسوس در نیاز به مانند هیزم است، نه در احتیاج به ، یعنی خداوند؛ زیرا تنها مُصوِّر و صورت آفرین خداست؛ اگر چیزی بخواهد صورت ناری پیدا کند بدون اراده الهی نخواهد بود و اگر گفته می شود خودِ کافرْ مبدأ اشتعال است، یعنی نیازی به مبدأ قابلی دیگر نیست. بر اساس آیاتی مانند « إنّکم وما تعبدون من دون الله حصب جهنّم » و « وامّا القاسطون فکانوا لجهنّم حطباً »؛ حَصَب و حَطَب دوزخ، انسان کافر است، لیکن مُصوِّری که انسان را به صورت آتش درمی آورد خداوند است و اگر به زبان حرکت جوهری سخن گفته شود، محرّک با حفظ اختیار انسان، خدای اوست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: و             2⃣مبدأ فاعلی و قابلی و عِلل اعدادی آتش محسوس  🔎 آتش نامحسوس تنها به مبدأ فاعلی وابسته است و مانند سایر موجودهای غیرمادی نیازی به مبدأ قابلی و نیز سببِ اعدادی ندارد، لیکن گذشته از احتیاج قطعی به مبدأ فاعلی و نیاز مبرم به مبدأ قابلی، غالباً وابسته به سبب اِمدادی و علت اِعدادی است که آن مایه امداد و این پایه اِعدادْ، زمینه آتش یابی و اشتعال مبدأ قابلی مفروض مانند هیزم را فراهم می کند. 🔍یکی از آتش زنه و یکی از علل اِعداد آتش گیره است. آتش زنه همان طور که قبلاً اشاره شد چیزی است که با برخورد فنّی لازم منشأ تولّد آتش می شود؛ نظیر ماده کبریت. آتش گیره نیز، چیزی است که بر اثر ضخامت و دوام، اشتعال خود را در درازمدّت حفظ می کند و در حالی که مواد سوختی دیگر خاکستر می شود آن مشتعل است تا موادّ سوختی آینده از راه برسد و بر اثر برخورد با آن اشتعال گیرد. چنان هیزم ضخیمی که در درازمدّت در اجاقها می ماند آن را آتش گیره می گفتند. هر کدام از آتش زنه و آتش گیره سببِ اِمدادی و علتِ اِعدادی برای افروختن هیزم جدید یا مادّه سوختی تازه است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan