eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
299 دنبال‌کننده
560 عکس
195 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:ظهور مالکیت مطلقه در قیامت 💎نکته:[پاورقی] اما موساي كليم (عليه السلام): (ربّ إنّي لا أملك إلّا نفسي وأخي...پروردگارا من مالک نیستم مگر خودم و برادرم را) نيز منافاتي با آيات گذشته ندارد؛ زيرا مربوط به مقام است، نه تكوين و مقصود اين نيست كه من مالك خويشم و برادرم نيز مالك خودش است، بلكه به اين معناست كه خدايا! هدايت و پيامت را به مردم رسانديم. 🎀من تنها اختيارِ ايمان خود را داشتم و مؤمن شدم. برادرم هارون نيز تنها اختيار ايمان خود را داشت و ايمان آورد؛ اما زمام ايمان ديگران به دست من نيست. ⭕ بنابراين، جز خداي سبحان در دنيا و آخرت، احدي مالك اصيلِ چيزي نيست]. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:ظهور مالکیت مطلقه در قیامت 💢د: قرآن كريم خطاب به بت ‏پرستان مي‏ فرمايد: اگر از در نظام تكوين كاري ساخته باشد چهارگونه قابل تصوير است: 🔮يكم: اين كه مستقلاً ‏ اي از ذرات جهان هستي باشد. 💡دوم: اين كه با خدا در مالكيّتِ چيزي باشد. 🔺سوم: آن كه در تدبير امور، پشتيبان و خداوند باشد، نه مالك يا شريك. 💎چهارم: آن كه به عنوان ، تنها حق تضرع داشته باشد و با شفاعت بتواند در عالم كاري انجام دهد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:ظهور مالکیت مطلقه در قیامت 🔰بنابر آنچه بيان شد، سخن نارواي فرعون درباره فرمان روايي خود: (أليس لي مُلك مصرَ...آیا پادشاهی مصر ویژه من نیست؟)، نشانه آن است كه او ربّ العالمين را بود و هر كس بگويد: « كار در اختيار ما و فردا به اختيار خداست»، ‏اي فرعوني دارد، نه توحيدي؛ زيرا مالكيت خدا نسبت به و است و اين حقيقتي است كه در قيامت بر همگان خواهد شد و فهم آن در دنيا براي گروهي است. و با تحليل معلوم مي‏ شود كه بسياري از انديشه ‏ها و عقايد انحرافي، است. 🔅[پاورقی] همان گونه كه معارف الهي است، آن نيز هست؛ پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي‏ فرمايد: من و پيامبران پيشين كلمه‏ اي به عظمت «لا إله إلّا الله» ‏ايم: «ما قلتُ ولا قال القائلون قبلى مثل: لا إله إلّا الله» (توحيد صدوق، باب ثواب الموحّدين والعارفين، حديث1). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث:من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه ✏️مي‏شود كسي به در خدمت قرآن باشد يا در مسجد پيامبر بلكه در جايگاه پيامبر به نماز بايستد؛ امّا زندگي او جاهلانه باشد. 🍄همان‏گونه كه در خطبه فدكيه و احتجاج حضرت صديقه كبرا و سيده زنان عالميان، فاطمه زهرا(عليهاالسلام) در زمان استقرار ناحق در مستقر خلافت و ولايت در مسجد مدينه آمده است كه به اين آيه استشهاد فرمود: (اَفَحُكمَ الجهِلِيَّةِ يَبغونَ ومَن اَحسَنُ مِنَ اللهِ حُكمًا لِقَومٍ يوقِنون...پس آیا حکم جاهلیت را می طلبند؟! و برای قومی که یقین دارند، چه کسی در داوری بهتر از خداست؟) 🔍بنابراين اگر كسي را نشناسد و منتظر او نباشد، حياتش جاهلي و به تبع، مرگش نيز جاهلي خواهد بود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:ظهور مالکیت مطلقه در قیامت ✏️[...پاورقی]حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) نيز در پاسخ اين سؤال كه از جايي كه شما ايستاده ‏ايد تا عرش چقدر فاصله است؟ ابتدا فرمودند: دانشجويانه بپرس و در پي و باش، نه امور ديگر. آنگاه فرمودند: از اين‏جا تا عرش خدا به قدر گفتن [مخلصانه] «لا اله الّا الله» فاصله است: «أن يقول قائل لا إله إلّا الله» (بحار، ج10، ص122). معلوم مي‏شود ، و عقيده‏اي است كه انسان را از فرش تا به عرش بالا مي‏برد. 🍄كسي كه خود را در ، مالك يا مَلِك دانست، او موحّد . كسي است كه با خدا بيعت كند و بيعت بدين معناست كه جان و مال خود را به خدا بفروشد و آنگاه بگويد: «لا أملك لنفسى ضَراً ولانفعاً...من مالک نفع و ضرر خود نیستم». فروختن چيزي با مالك بودن آن پس از فروش سازگار نيست. همان گونه كه پس از فروش كالا، ديگر خود را مالك آن نمي‏دانيم، پس از بيع و بيعت خويش با خدا نيز خود را مالك خويش بدانيم. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:ظهور مالکیت مطلقه در قیامت ♦️ كه خود را مالك هيچ نفع و ضرري نمي ‏داند، اگر در شئون هستيِ خود مانند چشم و گوش نيز بخواهد كند، بايد از مالك حقيقي بگيرد؛ زيرا آن را فروخته و خود رامالك نمي ‏داند وگرنه چنين تصرفي در مِلك غير و بدون اذن مالك خواهد بود. 🔔البته تعبيرهاي «بيع»، «شراء»، «اجر» و مانند آن در متون ديني، است وگرنه، ما نه (اصالتا) مالك چيزي هستيم تا آن را به خدا بفروشيم و نه از او داريم تا از او بستانيم و نه به او كاري كرده ‏ايم تا شايسته اجر و پاداش از او باشيم. 📢تذكّر: نه تنها ظرف ظهور مالكيت خداوند، بلكه ظرف ظهور اوست؛ چه اوصاف جمالي(صفات ثبوتی)، مانند «مَلِك» و چه اوصاف جلالي(صفات سلبی)، مانند «قدّوس...بسیار پاک». در قيامت آشكار مي‏ شود كه خداي سبحان همواره قدّوس، سلام، مؤمن، مُهَيمن و... بوده و هست. 🔘خداي سبحان در قيامت هم در چهره «أرحم الرّاحمين» ظهور مي ‏كند و هم در چهره «أشدّ المعاقبين». البته معرفت اكتناهيِ(کنه،ذات) همه اسماي حسناي الهی مقدور كسي نيست، ليكن و نزاهت خداوند از هر گونه شريك، در قيامت كاملاً معلوم مي ‏شود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:قیامت،هم اکنون موجود است 🔮۴ ـ ، هم اكنون موجود است 〽️در بحث تفسيري گذشت كه قيامت هم اكنون است. اين مدعا با براهين و شواهد قابل اثبات است كه به برخي از شواهد نقلي آن اشاره مي ‏شود: 🌀يكم: قرآن كريم از ‏توجهي تبهكاران نسبت به معاد، به «غفلت» تعبير مي‏ كند: (لقد كنت في من هذا فكشفنا عنك غطاءك فبصرك اليوم حديد...). تبهكار را در محكمه عدل الهي حاضر كرده، او را به قيامت و عذابش آگاه مي‏ كنند و مي ‏گويند: تو از اين حقيقت، يعني انقطاع اسباب و انساب و رجوع همه اشيا به مبدأ قهار در قيامت، بودي. 🌍خود آنان مي‏گويند: (يا ويلنا قد كنّا في غفلةٍ من هذا...ای وای بر ما از واقعه این روز بودیم). غفلت در جايي است كه چيزي باشد، اما مورد (توجه) نباشد وگرنه درباره معدوم، تعبير «غفلت» درست نيست. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:قیامت،هم اکنون موجود است. 🎉در جاي ديگر نيز مي‏ فرمايد: (يعلمون من الحياة الدنيا وهم عن الآخرة هم غافلون)؛ دنياگرايان تنها به كه حيات دنياست چشم دوخته ‏اند و از باطن آن كه آخرت است . 🕯️دوم: آيه كريمه (كلّا لو تعلمون علم اليقين لترونّ الجحيم ثم لترونّها عين اليقين...این چنین نیست، اگر به آخرت آگاه بودند_می دیدید دوزخ را_پس با ورودتان به آن یقین پیدا خواهید کرد) به صراحت بر دوزخ براي صاحبان علم‏ اليقين دلالت دارد و اين ناظر به شهود در وگرنه پس از مرگ، همه مردم آن را مشاهده مي ‏كنند؛ چه در دنيا به علم ‏اليقين دست يافته باشند يا نه. ✳️ كه مانع رسيدن به علم‏ اليقين و شهود بهشت و دوزخ است همان حجاب است و اهل باطن كه از گناه مبرّا هستند، جهنّم و بهشت و نيز غوطه ‏ور بودن تبهكاران در جهنّم و تنعم بهشتيان در آغوش نعمت هاي بهشتي را هم مي‏ بينند. 💢همچنين آنان جهنّمي از جهنّم بر اثر ، و ‏_خواري غاصبان مالِ يتيم را هم مي ‏بينند: (إنّ الّذين يأكلون أموال اليتامي ظُلماً إنّما يأكلون في بُطُونهم ناراً). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i