بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث:ظهور مالکیت مطلقه در قیامت
🔮[پاورقی]آنگاه راوي از امام (عليه السلام) پرسيد: اگر بگويد: «لولا أنْ منّ الله عَلَىّ بفلان لهلكت»؛ اگر خدا به #وسيله فلاني به من احسان نمي كرد نابود مي شدم، چگونه است؟ حضرت فرمودند: «لابأس بهذا...این طور مشکل ندارد» (نورالثقلين، ج2، ص476). از همين قبيل است تعبير #شرك_آلود_رايج: «اوّل خدا، دوم شما»؛ زيرا خدا #اوّلي است كه #دومي براي او قابل فرض نيست: (هو الأول والاخر والظاهر والباطن).
🔘[پاورقی] پس بر اساس رهنمود پيشوايان معصوم (عليهم السّلام) در برابر #احسان ديگران بايد گفت: خدا را شكر كه از اين #راه به من احسان كرد؛ گرچه او مي توانست همين احسان را از راه ديگر به من بكند. براساس توحيد، هر نعمتي را بايد از خدا دانست: (وما بكم من نعمة فمن الله...آنچه به شما می رسد از جانب خداست) و با اين ديدگاه ديگر نه به عنوان «اعتماد به نفس» مي توان به #خود بها داد و نه به بهانه «تشكّر از مخلوق» به #ديگران.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث:ظهور مالکیت مطلقه در قیامت
✨[پاورقی] معناي حديث معروف «من لم يشكر المنعم من المخلوقين، لم يشكر الله عزّ وجلّ...اگر کسی از مخلوقین در برابر نعمتی تشکر نکند از خدا تشکر نکرده است»نيز چنان كه گذشت، اين است كه نيكوكاران #مظاهر(محل ظهور) احسان الهي هستند و اگر متنعم، مظهر احسانِ وليّ نعمت را سپاس ندارد، #وليّ_نعمت خود را سپاس نداشته است.
🌙پس سپاس گزاري از مخلوق «بما هو مخلوق» #محمود و پسندیده است و بدون لحاظ حيثيت مخلوق بودن #نامحمود و ناپسند.
❄️[پاورقی ] شايان ذكر است كه، «مشركون» در آيه (وما يؤمن... ) غير از «الذين أشركوا» است، چون «الذين اشركوا» در مقابل مؤمنين و عبارت است از وثنيين و ديگر بت پرستان.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث:من مات و من لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه
🌍آنكه امام زمان(عج) خود را نشناسد و با او پيوند #ولايي برقرار نكند، به وصيت هيچ يك از انبيا عمل نكرده است؛ چه رسد به سفارش ذات اقدس الهي؛ و مرگ او مرگ جاهلي است.
🔍و از آنجا كه مرگ #عصاره_زندگي است، وقتي مرگ جاهلي بود، معلوم ميشود زندگي هم جاهلي بوده است: كما تعيشون تموتون و كما تموتون تبعثون...همان گونه که زندگی کرده اید می میرید و همان گونه که مردید مبعوث می شویدو چون زندگي او جاهلي است همه شئون و سنن حياتي او همانند جاهليت سپري خواهد شد.
🔮 #ممكن_نيست زندگي كسي، حيات معقول باشد و مرگ او مرگ جاهلي، زيرا مرگ جاهلي ثمره حيات جاهلي است و زندگي معقول، ثمرهاي جز مرگ عاقلانه ندارد.
💥آن كه امامش را نشناسد، #منتظر او نخواهد بود و منتظر نبودن مصلح واقعي نشان حيات جاهلانه است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث:ظهور مالکیت مطلقه در قیامت
💡بر اين اساس، «يومئذٍ» در (والأمر يومئذٍ لله...و امر در آن روز برای خداست)، #ظرف_انكشاف حق است، نه ظرف اختصاص يا مالكيت و اين آيه ناظر به مقام اثبات(خارج) و كشف است، نه ثبوت و تحقّق و اين همان مسلك «توحيد افعالي» است كه به مقتضاي آن، #انسان و هر فاعل ديگر درجه اي از درجات و شأني از شئون فاعليت خداي سبحان است.
🎗️آب و غذا كه برطرف كننده #تشنگي و #گرسنگي است و آتش كه حرارت بخش و دارو كه #شفابخش است، همه از شئون فعلي و درجات #فاعليت_خداوند است و هيچ گونه استقلالي در تأثير و فاعليت ندارد؛ زيرا كارها به #آنها سپرده نشده است و فاعليت و مقام فعل حق تعالي امري #نامحدود است و از اين رو مي توان #همه_كارها و از جمله شفا را به او نسبت داد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث: ظهور مالکیت مطلقه در قیامت
☀️ و از اين رو مي توان #همه_كارها و از جمله شفا را به او نسبت داد:(الذی خلقنی فهو یهدین*والذی هو یطعمنی و یسقین*وإذا مرضتُ فهو يشفينِ*و الذی یمیتنی ثم یحیین*والذی أطمع أن یغفرلی خطیئتی یوم الدین...اوست کسی که خلق کرد و هدایت فرمود*و کسی است که غذا داد و سیراب نمود*و کی است که مریض کرد و شفا داد*و کسی است که زنده می کند و می میراند*و کسی است که طعم دارم که خطاهایم را در روز واپسن ببخشد)؛ زيرا خداي سبحان، در مقام فعل (ونه در مقام ذات) با #دارو به بيمار #شفا مي دهد. انسان نيز در كارهاي خود درجه اي از درجات #فاعليت خداي سبحان است.
🦋[پاورقی] #توحيد_افعالي غير از #جبر است؛ خداوند انسان را موجودي #دوبُعدي آفريده و بين دو راه خير و شرّ قرار داده است: (وهديناه النجدين...و هدایت کردیم او را به دو) و هر يك از اين دو راه، پاياني #مشخص دارد. عقل و نقل را نيز راهنماي صراط مستقيم(اهدانا الصراط المستقیم) قرار داده است. اگر انسان با #حُسن_اختيار خود راه خير را برگزيد، اين كار خير، چون امري وجودي و كمال و نعمت است به #خدا_مرتبط است؛ اما اگر #راه_شرّ را پيمود و عصيان كرد، چون گناه و نافرماني جز فقدان و #نقص نيست، به مبادي عاليه #ارتباطي ندارد. پس خيرات كه كمال وجودي است به ربوبيّت بر مي گردد و شرّ و نقص #مبداء_بالذات ندارد و اين بحث به خواست خداي سبحان در ذيل آيه 79 سوره نساء خواهد آمد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث: ظهور مالکیت مطلقه در قیامت
💫پس در قيامت آشكار ميشود كه خداي سبحان فرمان رواي مطلق #بوده، #هست و #خواهد_بود و اين مطلب از #آيات ديگري نيز استفاده مي شود، مانند:
🌙الف: (يومَ هم بارزون لايخفي علي الله منهم شيء لمن الملك اليومَ لله الواحد القهّار) ؛ در آن روز سؤال مي شود كه #مُلك و سلطنت از آنِ كيست و اين بدان معنا نيست كه ديروز از آنِ ديگري بوده است و پاسخ اين است كه فرمان روايي، #مخصوص خداي واحد قهّار است.
☘️ب: (فتعالي اللهُ المَلِكُ الحقّ). اين آيه كريمه خداوند را به طور مطلق «مَلِك» معرفي مي كند و بر اين اساس فرض ندارد كه او در #دنيا مَلِك و #نافذ_الكلمه نباشد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث:ظهور مالکیت مطلقه در قیامت
🎐او كه مالك مُلْك و سلطنت است، گاه اين سلطنت را مي دهد و گاهي مي گيرد؛ مثلاً انسان را مالك چشم و گوش مي كند: (أمّن يملك السمع والأبصار). مالك حقيقي چشم و گوش انسان، خداي سبحان است و مالكيت انسان نسبت به اندام و جوارح خود #به اعطاي الهي است و در لحظه اي كه اراده كند آن را بستاند، ديگر اجازه #بستن چشم گشوده را نيز به انسان نخواهد داد و با اين كه ساده ترين كارها #به_ظاهر، همين بستن چشم است.
💎گروهي در هنگام #احتضار از انجام اين عمل نيز عاجزند و با #چشم_باز مي ميرند.
🎀بنابراين، نفوذ و تسلط مطلق خدا در قيامت «ظاهر» مي شود، نه «حادث»؛ گرچه براي #برخي انسان ها امروز نيز اين حقيقت آشكار است. موحّد كامل آنچه را ديگران پس از مرگ مي بينند، #هم_اكنون مشاهده مي كند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث:ظهور مالکیت مطلقه در قیامت
🔺#ادعيه امامان معصوم (عليهم السلام) نشانه آن است كه آنان حقيقت (والأمر يومئذ لله) را در دنيا مي ديدند و اين اثر توحيد افعالي است. حضرت امام رضا (عليه السلام) در سجده نماز به خدا عرض مي كرد: در احسان هايي كه بر من روا داشتي نه #خود نقش داشتم و نه #ديگران... و هر نيكي كه به من رسيد از جانب تو بود: «لك الحمد إن أطعتك ولا حجة لى إن عصيتك ولا صنع لى ولا لغيرى فى إحسانك ولا عذر لى إن أسأت، ما أصابنى من حسنة فمنك يا كريم اغفر لمن فى مشارق الأرض ومغاربها من المؤمنين والمؤمنات».
⭕ج: (لله مُلك السماوات والأرض...فرمان روایی آسمان ها و زمین از آن خداست).
آيات گذشته مالكيت و فرمان روايي خداي سبحان را به #زبان_اثبات بيان مي كرد. برخي از آيات نيز همين حقيقت را به #لسان_نفي بيان مي كند؛ مانند:
〽️الف: (ولم يكن له شريك في المُلك...و هرگز برای او شریکی در فرمان روایی وجود ندارد.). اگر از آياتي همچون (لله مُلك السماوات والأرض...فرمان روایی آسمان ها و زمین از آن خداست) كه به لسان اثبات است، انحصار مِلك(سلطه) و مُلك(فرمانروایی) در خداي سبحان را استفاده نكنيم، از آياتي مانند (ولم يكن له شريك في الملك) [انحصار]به خوبي استفاده مي شود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث:ظهور مالکیت مطلقه در قیامت
🏵️ب: خداي سبحان درباره مؤمنان و موحدان راستين مي فرمايد: اينان كساني هستند كه به #هيچ_نحو براي خدا شريك قائل نيستند: (يعبدونني لا يشركون بي شيئاً) [پاورقی:كلمه «شريك» در جمله (لم يكن له شريك في المُلك) و «شيئاً» در (لايشركون بي شيئاً) چون نكره در سياق نفي است، افاده عموم مي كند و هر شريكي در مُلك را از خداي سبحان نفي مي كند.] و چون خدا هيچ شريكي در مُلك ندارد، قهراً ملك و سلطنت و #نفوذ تنها از آنِ اوست.
🚨ج: خداي سبحان به پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد: بگو من مالك هيچ سود و زياني براي #خودم نيستم (چه رسد براي شما)، مگر آنچه را خداوند بخواهد: (قل لا أملك لنفسي ضَرّاً ولا نفعاً إلاّ ما شاء الله). اين آيه كه صريح تر از آيات گذشته است به خوبي بر #اختصاص_مالكيت مطلق به خداي سبحان دلالت دارد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ)
⛓بحث:ظهور مالکیت مطلقه در قیامت
💎نکته:[پاورقی] اما #سخن موساي كليم (عليه السلام): (ربّ إنّي لا أملك إلّا نفسي وأخي...پروردگارا من مالک نیستم مگر خودم و برادرم را) نيز منافاتي با آيات گذشته ندارد؛ زيرا مربوط به مقام #تشريع است، نه تكوين و مقصود اين نيست كه من مالك خويشم و برادرم نيز مالك خودش است، بلكه به اين معناست كه خدايا! هدايت و پيامت را به مردم رسانديم.
🎀من تنها اختيارِ ايمان خود را داشتم و مؤمن شدم. برادرم هارون نيز تنها اختيار ايمان خود را داشت و ايمان آورد؛ اما زمام ايمان ديگران به دست من نيست.
⭕ بنابراين، جز خداي سبحان در دنيا و آخرت، احدي مالك #تكويني اصيلِ چيزي نيست].
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i