eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
299 دنبال‌کننده
560 عکس
195 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: و ‏_ثمر 💭حال، آيا آن همه كه از شناخت حضرت حسين بن علي(عليهماالسلام) يا ساير امامان، به عنوان امام معصوم پديد مي‏آيد و موجب شدن انسان به و رهايي از دغدغه مرگ جاهلانه مي‏گردد، بر اين سنخ از محبت و معرفت نيز مترتب مي‏شود يا خير؟ 🔳بر اساس رواياتي نظير《من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية》و 《اعرفوا الله بالله و الرسول بالرسالة و أولي الأمر بالمعروف و العدل و الإحسان》 ☑️حيات عاقلانه و دور شدن از مرگ جاهلي در گرو شناخت امامي است كه ويژگي‏هاي او به معروف و بر پا ساختن و احسان است و به سخن ديگر، شناخت امامت امام معصوم؛ نه تنها آشنايي و مجذوب شدن به فضيلت‏هاي انساني او. 💬آن كس كه امام را به ، خليفة الله، انسان كامل معصوم و آن كه اطاعتش از سوي خداوند واجب شمرده شده است، بشناسد و بداند كه امام، زنده و حاضر است و اعمال ما را مي‏بيند و در قيامت صاحب مقام شفاعت است، از بركات و آثار بي‏ نظير معرفت امام بهره ‏مند مي‏شود و به كمال زندگي معقول بار يافته و از نقصان مرگ جاهلي مي ‏رهد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر (ویژگی مفسران) ⛱️ ۳ـ درباره اسم اعظم، چنانكه در تفسير سوره حمد گذشت، بايد گفت: اسم اعظمي كه آثار تكويني همانند احياي مردگان و يا طي الارض دارد از سنخ لفظ نيست و توقع چنان آثاري از لفظ بر پايه پنداري نادرست درباره اسم اعظم است. همچنين اسم اعظم، مفهومي حصولي نيست تا با فراگيري آن بتوان مردگان را زنده كرد يا طي الارض داشت، بلكه اسم اعظم مقامي است كه باريافتگان به آن، گرچه لفظي هم نگويند با بر چنين كارهايي قادرند. ✔️در نظام هستي كه بر اساس حق عيني و در مدار عليّت و معلوليت اداره مي ‏شود نمي‏توان با امور اعتباري مانند لفظ و مفهوم(رابطه لفظ و مفهوم) بر امور تكويني اثر گذاشت؛ در چنين نظامي هر علّتِ مؤثري بايد بر معلول خود فائق و از آن قوي تر باشد. البته مي‏ توان با نيايش هاي ويژه در قرائت يا استعداد مناسب قابلي را فراهم كرد تا مبادي فائقه كه به اذن خداوند سبب فاعلي هستند، علت پيدايش اثر تكويني شوند، ليكن در اين حال، تأثير از آنِ مبدأ ملكوتي است، نه لفظ يا مفهوم ذهني شخص نيايشگر. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر 🌙انسانهاي ملكوتي و فرشته‏ منشي كه به مقام اسم اعظم بار يافته‏ اند بر امور مُلكي فائقند و در نظام تكويني هستي تصرف مي‏ كنند، همانند آصف بن برخيا كه با بهره‏ گيري از علومي (عليه‏ السلام) به وي آموخته بود، در زماني كوتاه تر از برهم خوردن پلك چشم، تخت ملكه سبأ را از منطقه ‏اي دور، يعني از يمن به فلسطين آورد: (قال الذي عنده علم من الكتاب أنا اتيك به قبل أن يرتدّ إليك طرفك). انساني كه به آن مقام بار نيابد از يا مفاهيم ذهني او كاري ساخته نيست: گر نباشد چه خاصيّت دهد نقش نگيني 🎋عمرو بن معدي كرب كه از سلحشوران نام دار عرب بود موسوم به «صَمْصامه» داشت كه در بُرندگي زبانزد بود. خليفه دوم آن را خواست و چون كارآيي مطلوب را در آن شمشير نيافت به عَمْرو نوشت: صمصامه تو، بر خلاف شهرتي كه دارد، بُرندگي لازم را . عَمْرو نيز در پاسخ خليفه نوشت: من شمشير برايت فرستادم، نه ساعد، و شهرتي كه صمصامه در بُرندگي دارد مرهون بازوي توانمند من است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر ☘️الفاظ همچون صمصامه ‏اي(شمشیر) است كه تا در دست قرار نگيرد مؤثر نيست و مقام خاص اسمِ اعظمِ تكويني ساعدي است كه گاهي با صمصامه الفاظِ ويژه، در هستي تصرف مي‏ كند. ✨آثار تكويني كه درباره آمده نيز، از همين قبيل است؛ امام صادق(سلام ‏الله ‏عليه) مي‏ فرمايد: اگر قرائت سوره حمد را كند شگفت‏ آور نيست: «لو قرأت الحمد علي ميّت سبعين مرة ثمّ ردّت فيه الروح ما كان ذلك عجباً》. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر 🍃حاصل اين كه، اسم اعظم مقام است و دارد و باريافتگان به آن مقام گاهي با و گاهي در جهان تكويني اثر مي‏ گذارند و مستجاب الدعوه ‏اند. سوره حمد نيز اگر بر زبان آنان جاري شود عامل احياي مردگان است. با اسم اعظم تكويني كه مقام ملكوتي است مي‏ توان در نظام هستي تصرف كرد، نه با لفظ و مفهوم اعتباري. ❄️پس، گرچه از تركيب برخي حروف مقطعه قرآني اسم هاي اعظم مانند الله و الرحمن ساخته مي ‏شود، ليكن اينها اسم اعظم است، نه تكويني تا آثار تكويني داشته باشد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: و ‏_ثمر 📢از آنجا كه هر موجودي بر اساس ‏اش شناخته مي‏شود همان‏گونه كه رشد كردن و توليد مثل از آثار زندگي نباتي است و موجودي كه اين آثار از او به ظهور مي‏رسد تحت عنوان نبات و گياه مندرج است انسان زماني به بار مي ‏يابد كه آثار حيات انساني از او بروز كند و بر اساس آيه (لِّيُنذِرَ مَن كَانَ حَيًّا وَيَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْكَافِرِينَ...ﺗﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺯﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﻫﺪ ، ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻋﺬﺍﺏ ﺑﺮ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻣﺤﻘﻖ ﻭ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﻮﺩ). 💬 قبلاً بيان شد كافر از حيات بهره ‏مند نيست و از آنجا كه كفر در برابر ايمان است، ظهور نور ايمان در ظاهر و باطن انسان از آثار حيات انساني است، پس ‏اي كه از نور ايمان بهره‏ اي ندارد نه به حيات حقيقي انساني بار يافته و نه جامعه‏ اي انساني به شمار مي‏رود، هرچند بهره ‏اي از گرايش به وجوه برجسته اخلاقي امام داشته باشد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر 🎲 كه نصيب اوحدي از عالمان رباني مانند سيّد بن طاوس، ابن فهد حلي و سيّد بحرالعلوم شده، كارساز است، نه و مفاهيمي كه عمر انسان هاي عادي با آنها مي ‏گذرد و از آن طرفي نمي ‏بندند. 📢امام مجتبي(عليه ‏السلام) فرمودند: كسي كه در قلبش جز خطور نكرد، مستجاب الدعوة است و من ضامن آن هستم: «وأنا الضامن لمن لم يهجس في قلبه إلّا الرضا أن يدعو الله فيستجاب له». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر الم(ویژگی مفسران ) 🔅رأي ششم ✔️حروف مقطعه هايي است كه خداوند ياد كرده است بر اين كه قرآن كلام و كتاب اوست و سرّ سوگند به اين حروف آن است كه حروف الفبا داراي شرافت و حرمت است؛ زيرا كتب آسماني و اسماي الهي از همين حروف تشكيل شده است. 📢پاسخ: اين احتمال نيز گرچه استحاله عقلي ندارد، ليكن از يك سو، هيچ گونه آن را تأييد نمي‏ كند و از سوي ديگر، احتمال مزبور تفسير حروف مقطعه محسوب نمي ‏شود. اگر بپذيريم كه «يس» به معناي «سوگند به يس» است همچنان اين پرسش باقي است كه مراد از اين مُقْسَمٌ‏بِه چيست؟ و آنچه به عنوان سرّ، ياد شد، اختصاصي به حروف چهارده ‏گانه . بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر الم(ویژگی مفسران ) ✨رأي هفتم اين حروف بر اساس حساب ابجد اشاراتي است به مدت و امتها و در حساب «ابجد» حروف الفباي عربي بر اساس ترتيب خاصي است كه در كلمات زير تنظيم شده است: اَبْجَدْ، هَوَّزْ، حُطّي، كَلِمَنْ سَعْفَصْ، قَرَشَتْ، ثَخِذْ، ضَظِغْ و هر يك از اين حروف داراي ارزش عددي و رياضي خاصي بدين ترتيب است: أ = 1، ب = 2، ج = 3، د = 4، ه = 5، و = 6، ز = 7، ح =8، ط = 9، ي=10، ك=20، ل=30، م=40، ن=50، س=60، ع=70، ف=80، ص=90،اجل آنها و و ؛ چنانكه در روايات آمده است كه «المص» ناظر به انقراض دولت اموي است. اين رأي از برخي روايات گرفته شده است. ✔️پاسخ: رواياتي كه مؤيد اين قول است، اعتبارش معلوم . گرچه اعتبار علم حروف و خواص هر حرف مانند علم اعداد و آثار ويژه هر عدد، نزد مدعيانش پذيرفته است و دليلي بر بطلان آنها نيست. آنچه در اين‏جا مطرح است اين است كه آيا مدلول حروف مقطعه اشاره به تحديد برخي اقوام وتهديد به زوال و انقراض بعضي امّت‏ هاست؟ كه ظاهراً مدعايي _دليل است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر (ویژگی مفسران) اين حروف بر اساس حساب جُمل كه نوعي محاسبه است، اشاراتي به مدّت است. 📢پاسخ: اين وجه نيز احتمالي صرف است و نه تنها دليل معتبري بر آن نيست، بلكه با قرآن كريم نيز است؛ زيرا قرآن كريم به صراحت اعلام مي‏ كند: هيچ فرد يا امّتي اجل مقدّر خود را ‏داند: (وما تدري نفسٌ ماذا تكسب غداً وما تدري نفس بأي أرض تموت). ☘️معصومين(عليهم ‏السلام) نيز به تعليم الهي از زمان ارتحال خود باخبرند، ولي ديگران چنين علمي ندارند. بنابراين، نمي ‏توان پذيرفت كه از يك سو خداي سبحان بگويد هيچ كس زمان مرگ خود را نمي‏ داند و از سوي ديگر نازل كند كه با جمع ‏بندي آنها زمان انقراض امّت اسلامي معلوم شود. برخي مفسران اين رأي‏ را ‏_ترين رأي درباره حروف مقطعه دانسته ‏اند. گرچه حساب جَمَل نزد مدّعيانش مقبول است، ليكن اشاره بودن مدلول جملي حروف مقطعه به آجال اُمَم نيازمند به دليل است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث: {ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِينَ} 📌: ذلك به دور است و مشار اليه آن يا از امور محسوس است كه در «مكان دور» يا «زمان دير» قرار دارد و يا از امور نامحسوس و مجرّد كه در تحقّق دارد. 💎 نه تنها به لحاظ اشتمال آن بر علوم غيبي و معارف ملكوتي و مانند آن منيع است، بلكه از لحاظ ، چنان رفيع است كه هيچ كس حتّي خود رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم همتاي قرآن سخن نگفته است؛ نه پيش از بعثت و نه پس از آن. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:{ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِينَ} 🎲 : واژه «كتاب» گرچه بر مطلق مكتوب اطلاق مي‏ شود، ولي در قرآن كريم گاهي به معناي كتاب و گاهي به معناي كتاب به كار رفته است و اختلاف مكتوب هاي آن، اعمّ از تكوين و تدوين، مايه اختلاف مصداق(نه مفهوم) آن شده است؛ چنانكه در سخنان بزرگان اهل معرفت، گاهي واژه كتاب بر انسان كامل اطلاق مي‏ شود، همان‏طور كه واژه«كلمه» بر انسان اطلاق مي‏ شود. ❄️فيض كاشاني(رحمه ‏الله)، شعر معروف بين اهل معرفت (وأنت الكتاب المبين الذي/ بأحرفه يظهر المضمر....و تو آن کتاب آشکاری که بوسیله حروف هایش، پوشیده هایش آشکار می شود) را از اميرالمؤمنين(عليه ‏السلام) دانسته. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:{ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِينَ} 🚨 عنوان در قرآن كريم براي چند مصداق به كار رفته است: 💬1 ـ عقايد و اخلاق و اعمال انسانها: (وكلّ إنسان ألزمناه طائره في عنقه ونخرج له يوم القيامة ...و عمل هر انسانی را برای همیشه ملازم او نمودیم،و روز قیامت کتاب اعمالش را بیرون می آوریم....)، (فأمّا من أُوتي بيمينه...پس کسی که نامه اعمالش را به دست راستش دهند...). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث: در قران 🎗️۲ـ كه همه امور نظام هستي در آن ثبت شده است: (وما يعزب عن ربّك من مثقال ذرة في الأرض ولا في السماء ولا أصغر من ذلك ولا أكبر إلّا في كتاب مبين...در آسمان ها و زمین هم وزن ذره ای از او پوشیده نیست، و نه کوچکتر و نه بزرگتر از آن مگر اینکه در کتاب آشکار ثبت است). 🏵️3 ـ و احكامي كه ره‏ آورد رسالت پيامبران اولواالعزم است و از آن به شريعت تعبير مي ‏شود: (فبعث الله النبيّين مبشّرين ومنذرين وأنزل معهم الكتاب بالحقّ...پس خداوند پیامبرانی را مژده دهنده وبیم دهنده برانگیخت و با آنان کتاب حقر را فرستاد). 💬اما مجموعه ‏اي كه تنها مشتمل بر ‏هاي اخلاق و پند و اندرز باشد «زبور» ناميده مي‏ شود، نه كتاب؛ مانند آنچه به حضرت داود(عليه‏ السلام) داده شد: (واتينا داود زبوراً). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث: در قرآن ❄️4 ـ گاهي به همراه قرينه، به نكاح و تجارت، يا _نوشته ‏هاي بشري نيز كتاب گفته مي ‏شود؛ مانند: (ولا تعزموا عقدة النكاح حتي يبلغ الكتاب أجله...و تصمیم به ازدواج نگیرید تا زمان عده وفات پایان یابد)، (فويل للذين يكتبون الكتاب بأيديهم ثم...وای بر کسانی که نوشته ای را با دست بنویسد و به خدا نسبت دهد )، (قالت يا أيّها الملأ إنّي أُلقيَ إليَّ كتاب كريم...ای اشراف نامه ای باارزش به سوی من افکنده اند). ☘️تذكّر: واژه «كتاب» مصدري است كه از باب مبالغه، بر (نوشته شده) اطلاق مي‏شود و همين ‏طور است واژه ‏هاي ديگري مانند قرآن، فرقان و تبيان. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: و ‏_ثمر 💬 هر آنچه را عقل و قرآن و سنّت به رسميّت مي‏شناسند، است و آنچه چنين نيست، يعني نزد عقل برهاني و نقل معتبر ناشناخته است مانند حسد، كبر، خودبيني، خيال‏پردازي، فخرفروشي، مال‏اندوزي، تجمل‏گرايي و نظاير آن‏ها ، زيرا در پيشگاه قرآن و سنت معصومان(عليهم‌السلام) و عقل برهاني رسميتي ندارند. صفات برين نفساني و فضائل علمي و عملي، از آنجا كه نزد عقل و نقل در زمره كمالات شناخته شده‏اند معروف‏اند. 🔘در مثلث مبارك و خجسته ‏اي كه امير مؤمنان(عليه‌السلام) ترسيم فرمودند، آن كه تنها امر و نهي مي‏كند و خويش را تافته ‏اي جدا بافته مي‏پندارد نيست، بلكه امام آن است كه سيرتش را معروف، سنتش را عدل و سريرتش را احسان تأمين كند. آن‏كه امام را با اين سنت علمي و عملي بشناسد، به او اقتدا كرده و مأموم او مي‏شود. چنين امام‏شناس ولايتمداري به معرفت امام و ولي خدا بار مي ‏يابد و نيز شهود مي‏كند كه سريرت امامتش جز معروف نيست. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِينَ(تفسیر ریب) 💬 : است كه بر اثر برخي شَك ها، مانند شك در وجود قيامت، براي انسان پديد مي ‏آيد. برخي شك ها مانند شك در عدد كوه هاي زمين براي زمين ‏شناسان، نگراني‏ زا و اضطراب ‏آور نيست، امّا برخي شك ها براي انسان، نگراني و اضطراب مي ‏آورد. شك ويژه ‏اي كه مربوط به دسته دوم است، ريب ناميده مي ‏شود. ☘️همچنين «شكي» كه با و تهمت همراه باشد «ريب» ناميده مي‏ شود وچنين شكّي در برابر اطميناني است كه بر اثر ايمان حاصل مي‏ شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِينَ(تفسیر ریب) 🎋: تقوا در اصل «وَقوي» از مادّه «وَقْي» و «وِقايَة» به معناي است. و متّقي كسي است كه در با پوشيدن زره، برداشتن سپر و مانند آن خود را در حفاظي قرار مي ‏دهد تا از دشمن آسيب نبيند. 🐚در فرهنگ قرآن كريم نيز متّقي كسي است كه با ايمان و عمل صالح براي خود ‏اي_نفساني فراهم مي‏ سازد تا او را از آسيب هاي دروني(هواي نفس) و بيروني(شيطان) مصون دارد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِينَ( ) 🌴قرطبي مي‏ گويد: گفته مي‏ شود: اصل تقوا در لغت به معناي است، ابن فارس آن را حكايت كرد و من مي‏ گويم: حديث «التقيّ مُلْجَم» از همين باب است؛ بر فرض صحّت سخن ابن فارس، حديثِ مزبور گرچه مناسبِ آن است ليكن پيام آن، دستور به صَمْت(سکوت) و صواب‏ گويي(حق گویی) است. 💬اين آيه كريمه كه از چند جمله تشكيل يافته، مشتمل بر سه پيام كلّي و معرفت محوري است: 1 ـ قرآن كريم تنها مصداق و كامل الهي است. 2 ـ و شكّي در حريم پاك قرآن راه ندارد. 3 ـ اين كتاب الهي پارسايان است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: در گرو معرفت امام 💬پيش از اين گذشت كه تقابل حيات و كفر در آيه (لِيُنذِرَ مَن كانَ حَيًّا ويَحِقَّ القَولُ عَلَي ‏الكافِرين) نشان مي‏دهد كافر از حيات انساني و الهي بي ‏بهره و زندگي حقيقي از آنِ مؤمنان است. به امام عصر(عج) مرگي جاهلانه دارد و عارف به او زندگي ‏اي عاقلانه و مؤمنانه و حيات مؤمنان به دين مرضي خداست كه همانا اسلام است: (ورَضيتُ لَكُمُ الاسلمَ دينا)و زندگي مؤمنان حيات مورد رضاي اوست. ☑️مسلّم است كه حيات عاقلانه و خداپسند، مرهون و از امام هر عصر است و بايد كوشيد با يافتن نشانه‏ هاي عملي شناخت و پيوند با آن حضرت، اين معني را از علم به عين آورد، و آن‏گاه با اتصال به وجود شريفشان به حق اليقين رسيد تا حقيقتاً زنده شد و اين مهم، بس دست يافتني است؛ امّا بيراهه رونده را پيمودن اين مسير، بسيار دشوار است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِينَ( ) ⏳سرّ اين تفاوت تعبير آن است كه قرآن كريم حقيقتي گسترده است كه مراحلي دارد كه مرحله نازله‏ اش در دست انسان هاست: (إنّا نحن نزلنا عليك القرآن تنزيلاً) و مرحله متوسّط آن در دست فرشتگان بزرگوار و نيكوكار الهي: (بأيدي سفرة كرام بررة) و مرحله عاليه آن نيز نزد خداي سبحان است: (إنّا جعلناه قرآناً عربيّاً لعلّكم تعقلون وإنّه في أُمّ الكتاب لدينا لعلي حكيم)، و همه مراحل ياد شده است و هيچ تفكيكي بين آنها راه ندارد. 🔮قرآن كريم همان است كه انسان ها به اعتصام به آن فرا خوانده شده ‏اند: (واعتصموا بحبل الله جميعاً ولا تفرّقوا) و يك سوي اين حبل، عربي مبيني است كه در ميان انسان هاست و سوي ديگر آن در أمّ الكتاب، مقامي بس والا دارد: «وإنّي مخلّف فيكم الثقلين، الثقل الأكبر القرآن والثقل الأصغر عترتي وأهل بيتي، هما حبل الله ممدود بينكم وبين الله عزّ وجلّ ما إن تمسّكتم به لم تضلوا سبب منه بيد الله وسبب [وفي رواية اخري: طرف] بأيديكم... ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i