eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
295 دنبال‌کننده
560 عکس
192 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:ریب و در دعوی و دعوت قرآن 🔅وكتابي ‏است : (وما كان هذا القرآن أن يفتري من دون الله) وهم براي زوال شك بي‏ جايشان آنان را از راه دعوت به و با قرآن(تحدّي) هدايت مي‏ كند: (وإن كنتم في ريب ممّا نزّلنا علي عبدنا فأتوابسورة من مثله وادعوا شهداءكم من دون الله إن كنتم صادقين فإن لم تفعلوا ولن تفعلوا فاتّقوا النّار التي وقودها الناس والحجارة أُعدت للكافرين...ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﻩ ﺧﻮﺩ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ، ﺷﻚ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﭘﺲ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﻱ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺭﺍﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ ، ﻭ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ، ﺷﺎﻫﺪﺍﻥ ﻭ ﮔﻮﺍﻫﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﺧﻮﺍﻧﻴﺪ ، ﺍﮔﺮ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻳﻴﺪ .ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﻧﺪﺍﺩﻳﺪ ـ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻴﺪ ـ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﺁﺗﺸﻲ ﻛﻪ ﻫﻴﺰﻣﺶ ﻣﺮﺩم ﻭ ﺳﻨﮓ ﻫﺎﻳﻨﺪ ، ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ ; ﺁﺗﺸﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .) ♦️ريب منافقان درباره «دعوت» قرآن نيز، هم اصل آن بيان شده است: (وإنّا لفي شك ممّا تدعوننا إليه مريب) و هم بديهي‏ بودن حقانيت دعوت، و نفي ريب از ، و و : (أفي الله شك فاطر السماوات والأرض...آیا در خدا که آفریننده آسمانها و زمین است شک دارید؟). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث: و در دعوی و دعوت قرآن 🌀 (ربّنا إنّك جامع الناس ليوم لاريب فيه...پروردگارا تو همه مردم را برای روزی که در آن هیچ شکی نیست جمع می کنی )، (ذلك الكتاب لا ريب فيه....آن کتابی است که شکی در آن نیست) وهمچنين براي زوال شك بي‏ مورد آنان درباره برهان اقامه مي‏ كند: (لو كان فيهما آلهة إلّا الله لفسدتا...اگر در آسمان ها و زمین جز خدا می بود حتما آن زمین و آسمان از بین می رفتند) و از آنان نيز بر عقايد نادرستشان برهان مي‏ طلبد: (قل هاتوا برهانكم إن كنتم صادقين). 📣تذكّر: گرچه عنوان مصاديق گوناگوني دارد و بيشتر مصاديق آن در قرآن مجيد، درباره قيامت است، ليكن چون در طليعه سوره بقره ريب مورد نفي قرار گرفت، و در آيه 23 همين سوره، ريب در صحّت دَعْوي قرآن و معجزه بودن آن مطرح شد و در مورد ريب درباره معاد(كه از موارد دعوت قرآن است) در اين سوره گفتگو نشد، از اين رو مصداق بارز(نه منحصر) ريب در آيه محل بحث ريب درباره دَعْوي قرآن و آن است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدايت قرآن به ☀️در اين آيه كريمه، پس از بيان صفت سلبي قرآن (لا ريب فيه)، صفت ثبوتي آن: (هدي للمتّقين) ذكر شده است، همان گونه كه در آيه شريفه (الحمد لله الذي أنزل علي عبده الكتاب ولم يجعل له عوجاً قيّماً...سپاس خدایی را که بر بنده اش قرآن را نازل کرد و برای آن هیچ گونه انحرافی قرار نداد در حالی که کتابی است استوار ) ابتدا صفت سلبي (لم يجعل له عِوجاً) و پس از آن، صفت (قيّماً) آمده است. 📯سرّ تقديم صفات سلبي بر ثبوتي در اين دو آيه آن است كه قيّم و هادي بودن قرآن كريم بر نفي اعوجاج و ريب از آن است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 🎋خداي سبحان در آياتي چند، قرآن كريم را كتاب معرّفي مي‏ كند: (شهر رمضان الذي أُنزل فيه القرآن هدي للناس)، (وما هي إلّا ذكري للبشر). عموم و اطلاق اين گونه آيات، مفيد و بودن هدايت قرآني است. 💬 افزون بر اين‏كه، رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم نيز دعوت همگان به پذيرش اسلام بود. از سوي ديگر، گروندگان به اسلام و پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم نيز از هر گروه بودند و اسلامِ آنان از سوي رسول اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم پذيرفته مي‏ شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: ، نياز بشر و نعمتي الهي ملاك نياز به پيامبر و امام 🔘بي‏شك، هر از انسان‏ها همواره نيازمند رهبري مقتدر است، تا امور خويش را تحت تدبير او تمشيت كند: 《لابُدَّ للنّاس من أمير برّ أو فاجر...باید برای رهبری مردم امیر خوب یا بدی باشد》 اما و ، برتر از رهبري و تمشيت امور دنيايي مردم است و ملاك نياز به پيامبر و امام معصوم منحصر در امور ياد شده نخواهد بود. 🔳برخي بر نبوت و امامت چنين استدلال مي‏كنند: از آنجا كه بشر موجودي اجتماعي و مدني است و نظم، لازمِ تمدن و آن هم در گرو است، هماره نياز به انبيا و اماماني دارد، تا با وضع قوانين و اجراي آن‏ها، بقاي نظم و پيشرفت تمدن بشري را تأمين و تضمين كنند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 🌈 ولي از سوي ديگر، آياتي مانند آيه مورد بحث و عباراتي چون (هدي ورحمةٌ للمؤمنين)، (هدي ورحمةً للمحسنين)، (هدي ورحمةً وبشري للمسلمين) هدايت قرآن را ويژه ، ، و معرّفي مي‏ كند. 💠 و اين پرسش را پديد مي ‏آورد كه با وجود ادلّه‏ اي كه عمومي بودن هدايت و دعوت قرآن را اثبات مي‏ كند، آن به مؤمنان و پرهيزكاران و محسنان و مسلمانان چيست؟ بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 💭 اين پرسش را پديد مي ‏آید كه با وجود ادلّه‏ اي كه عمومي بودن هدايت و دعوت قرآن را اثبات مي‏ كند، آن به مؤمنان و پرهيزكاران و محسنان و مسلمانان چيست؟ 💡در پاسخ به اين پرسش قرآني سه بيان ارائه شده كه دقيق ترين آنها بيان سوم است: 💎1 ـ برخي مفسّران، مانند امين الاسلام طبرسي، مي‏ گويند: «هدايت قرآن همگاني است و آياتِ مفيد اختصاص، ناظر به ‏وري از آن است. 🕑 قرآن كريم در مقام هدايت تشريعي و هدايت، هيچ ‏گونه اختصاصي به گروه مخصوص ندارد ولي انسان ها در برابر قرآن دو دسته‏ اند: 1⃣ برخي هدايت و دعوت قرآني را مي‏ گيرند: (وإن تدعوهم إلي الهدي لايسمعوا...) و اگر هم بشنوند ترتيب اثر نمي‏ دهند: (ولو سمعوا ما استجابوا لكم). 2⃣ و برخي نه تنها اجابت ‏كنند، بلكه وحي و نبوّت و رسالت بشر را از ريشه مي ‏كنند: (وما منع الناس أن يؤمنوا إذ جاءهم الهدي إلّا أن قالوا أبعث الله بشراً رسولاً). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّاختصاص هدایت قرآن به ⭕امّا پرهيزكاران و محسنان از هدايت قرآن مي ‏گيرند و آيات اختصاص هدايت، ناظر به آنان است؛ همان گونه كه انذار قرآن كريم و پيامبر اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم نيز همگاني است: (ليكون للعالمين نذيراً)، (وأوحي إلي هذا القرآن لاُنذركم به ومن بلغ) ولي تنها گروه خاصّي از آن بهره مي‏ برند: (لينذر من كان حيّاً)، (إنّما انت منذر من يخشاها). ⚡ بنابراين، قرآن گرچه دعوت و هدايتش عمومي است، ولي تنها راهنماي كساني است كه آن را و در برابر ظهور حقّ جدال باطل نكرده، از احسن الأقوال پيروي كنند: (فبشّر عبادِ الّذين يستمعون القول فيتّبعون أحسنه). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: ، نياز بشر و نعمتي الهي ملاك نياز به پيامبر و امام 🔳برخي بر نبوت و امامت چنين استدلال مي‏كنند: از آنجا كه بشر موجودي اجتماعي و مدني است و نظم، لازمِ تمدن و آن هم در گرو است، هماره نياز به انبيا و اماماني دارد، تا با وضع قوانين و اجراي آن‏ها، بقاي نظم و پيشرفت تمدن بشري را تأمين و تضمين كنند. ☑️خواجه نصيرالدين طوسي(قدس‌سره) اين برهان را چنين به كشيده است: اين بيان در اثبات ضرورت نبوت و امامت تامّ نيست، چون بسا انسان‏ها و جوامعي كه هرگز ديني اختيار و از پيامبر و امامي پيروي ‏كنند؛ ولي بهتر يا بسان ما زندگي مي‏كنند. تمدني، قانوني و نظمي دارند كه دنياي آنان را تأمين مي‏كند، پس ضرورت نبوت و امامت بدان جهت نيست كه در پرتو آن دنيايمان به سامان رسد بلكه از آنجا كه ما موجودي هستيم و تا بي‏نهايت راهي طولاني پيش رو داريم، اين ابديت و مسير تا بي‏نهايت كه به نام معاد مي‏شناسيم و پيمودن طريق سعادت ابدي خود نيازمند بعثت انبيا و نصب ائمه است. 🔘 اگر بعد از چون گياهان مي‏پوسيديم و نابود مي‏شديم، نياز به قانون و حل معضلات نظام اجتماعي ضرورت نبوت و امامت را تأمين مي‏كرد؛ اما پس از مرگ، قبر، برزخ، قيامت، تطاير كتب، حساب، ميزان، صراط، بهشت و جهنم پيش روي ماست و ما از اعماق حقايق و چيستي اينها اطلاع نداريم و از سوي ديگر، ما هستيم و ابديت. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 💡۲ ـ استاد علّامه طباطبايي(قدس ‏سره) مي ‏گويد: مراد از هدايت در اين آيه كريمه، هدايت است، نه هدايت تشريعي ابتدايي و سرّ اختصاص مزبور، آن است كه متقين سرمايه پذيرش هدايت قرآن را كه همان «سلامت فطرت» است، حفظ كرده ‏اند. ✨آنان پيش از عمل به هدايتِ تشريعي ابتدايي قرآن، از هدايتِ تكويني بهره مي ‏گيرند و اين تقواي فطري زمينه ‏ساز پذيرش هدايت تشريعي قرآن است و سپس در پرتو عمل به ره‏ آورد وحي، مشمول هدايتِ تكويني پاداشي قرآن مي‏ شوند. 🍁بنابراين، آنان كه از هدايت تشريعي قرآن بهره مي‏ برند محفوف به دو هدايتند: يكي هدايت كه ابتدايي و مربوط به قبل از پذيرش هدايت قرآن است و آيه (أُولئك علي هدي من ربّهم...آنها بر هدایت پروردگارشان هستند) ناظر به آن است، و ديگري هدايت كه مربوط به بعد از پذيرش هدايت تشريعي قرآن است و (هدي للمتّقين) به آن نظر دارد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 📀تذكّر: هدايت تكويني فطري است و همه انسان ها از اين سرمايه هدايتي بهره ‏مند هستند؛ جز اين كه عدّه‏اي نور هدايت فطري را خاموش و فطرت حق ‏جو و خدا طلب خود را زنده به گور مي‏ كنند: (وقد خاب من دسّاها...و کسی که آن را بیالود (از رحمت خدا)نومید شد) و بر اثر دفن و دسّ فطرت، به هلاكت مي ‏افتند و چون چشم و گوش و زبان فطرت خود را بسته ‏اند در مقابل هدايت تشريعي قرآن به جاي هدايت، ضلالت مي‏ خرند: (أُولئك الّذين اشتروا الضلالة بالهدي فما ربحت تجارتهم). ♦️ و از اين رو خداي سبحان به رسول اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم مي‏ فرمايد: اينان بر اثر خاصّ خود، قابل هدايت : (وما أنت بهادي العمي عن ضلالتهم). گرچه چشم ظاهري آنان بيناست ولي بر اثر كوري چشم فطرتشان، حقايق را نمي ‏بينند: (وتراهم ينظرون إليك وهم لا يبصرون). به طوري كه آنان اهل نظرند، نه اهل بصر، و نَظَر بي ‏بَصَر همانند شجر بي‏ ثمر است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 💎منحرفان از مسير هدايت فطري، همچنان مشمول دعوت و هدايت تشريعي قرآن هستند، ولي چون آن را نمي ‏پذيرند به عنوان كيفر بر گمراهي خود مي‏ مانند و قرآن براي آنان نه تنها مايه هدايت، شفا و رحمت نيست، بلكه عامل و است: (وننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنين ولا يزيد الظالمين إلّا خساراً). 🌈پس كافران و منافقان نيز محفوف به دو گمراهي هستند: يكي گمراهي ناشي از دفن و و خروج از صراط مستقيم آن، و ديگري گمراهي كيفري كه بر اثر مخالفت با قرآن دامن گير آنان مي ‏شود و آيه شريفه (وما يضل به إلّا الفاسقين...و جز فاسقان را به "مَثَل پشه و بیشتر از آن" گمراه نمی کند) اشاره به هر دو گمراهي دارد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 🎲حاصل اين‏كه، هدايت تكويني و پاداشي(هدایت تشریعی) قرآن كه هدايتي ثانوي است، بهره پارساياني است كه سرمايه هدايت فطري خود را و كرده باشند. آنان كه بر اثر همين نگهداري بالفعل موصوف به وصف تقوايند. ☑️اين پاسخ نسبت به پاسخ اول است؛ زيرا پس از پاسخ اوّل اين پرسش مطرح مي‏ شود كه اگر هدايت قرآن عمومي است و بهره ‏برداري از آن خصوصي، سرّ اين كه گروهي خاص(متّقين) از هدايت قرآني بهره مي‏ برند و ديگران از آن بي‏ بهره ‏اند چيست؟ و آنگاه در پاسخ بدان پرسش نوبت به بيان دقيق استاد علّامه طباطبايي(قدّس ‏سره) مي‏ رسد. 🎯ولي جواب استاد علّامه نيز چون مبتني بر پذيرش اصل اشكال(تعارض ابتدايي آيات) است، به نظر مي‏ رسد و از اين رو پاسخ سوم را مي‏ توان پاسخ ادقّ و بركَننده بنيان اشكال دانست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔳بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: ، نياز بشر و نعمتي الهي 🔳هر انديشه‏ اي كه در فكرمان مي‏گذرد و هر كاري كه از ما سرمي‏زند، با ما پيوند خورده است و نيازمند عقايد و اخلاق و اعمالي هستيم كه ما را از مرگ تا برزخ و از آنجا تا بهشت حفظ كند و رهگشا باشد. جبران اين نياز، وابسته به وجود است كه سخني همساز با گذشته و آينده ما بگويد و آن را انبيا از ذات اقدس اله و نيز امامان از انبيا مي‏گيرند و به مؤمنان مي‏رسانند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 🎗️۳ ـ مراد از در اين آيه كريمه همان (هدایت فطری) است كه متأخّر از هدايت تشريعي همگاني قرآن است و مراد از متّقين نيز كساني هستند كه اوّلاً را با شنيدن پيام فطرت حفظ كرده باشند و افزون بر تقواي فطري، نيز داشته باشند. ⚡ يعني افزون بر بهره‏ گيري از هدايت فطري، از قرآن نيز استفاده كرده باشند و به عبارت ديگر هم فطرت خويش را شكوفا ساخته و هم با راهنمايي قرآن، بخشي از راه را پيموده باشند، آنگاه هدايت پاداشي نصيب آنان خواهد شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّاختصاص هدایت قرآن به ✔️سر تأكيد بر ‏سازي حيات فطري براي پذيرش قرآن اين است كه اگر انسان با سوء اختيار خود، فطرت اصيل خويش را در گور هوا و هوس دفن كرد ديگر نمي ‏تواند از هدايت قرآن بهره ‏مند گردد، زيرا رسالت قرآن شفا بخشيدن به است: (شفاء لما في الصدور)، نه زنده‏ كردن و گواهِ اين مدّعا، آيه شريفه (لينذر من كان حياً ويحق القول علي الكافرين...برای انذار کسانی که زنده اند و اتمام حجت بر کافران) است كه به قرينه مقابله(زنده با كافر) كافر را مرده مي‏ داند. 💠اينان كساني هستند كه مي‏ گويند: ما را موعظه كني يا نكني سودي نمي ‏بخشد: (سواء علينا أوعظت أم لم تكن من الواعظين) و خداي سبحان نيز درباره آنان مي ‏گويد: انذارشان كني يا نكني ايمان نمي ‏آورند: (إن الّذين كفروا سواء عليهم أأنذرتهم أم لم تنذرهم لا يؤمنون). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:ساختصاص هدایت قرآن به 🌿هدايت قرآن براي فطرتْ مردگان كارساز نيست و اصولاً تعارضي بين اين دو دسته از آيات نيست؛ زيرا در واقع انسان ، بلكه شبيه حيوان و حتّي كمتر و گمراه تر از آنند: (إن هم إلّا كالأنعام بل هم أضل سبيلاً). ☂️پس با تأمل معلوم مي‏ شود كه «ناس» همان «متقين» و متقين همان ناس هستند و در حكم چهارپايان يا فروتر از آنها هستند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّاختصاص هدایت قرآن به ⛱️ليكن اگر كسي بعد از تماميّت نصابِ ، راه طغيان و انكار را رها نكرد و حيات انساني خود را عمداً از دست داد، ديگر نيست؛ يعني، چنين چيزي طبق عادت، ممنوع است، نه آن‏كه طبق عقل ممتنع باشد. 🚨 از آيه شريفه (إنّما يستجيب الّذين يسمعون والموتي يبعثهم الله ثمّ إليه يرجعون...فقط کسانی پاسخ می دهند که می شنوند و خدا مردگان را برمی انگیزد، آنگاه به سوی او بازگردانده می شوند ) مي ‏توان استنباط كرد كه كافران متعمّد و منافقان مُتَعَنِّت(سرسخت)، ‏اند و قابل اهتدا نيستند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔳بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: ، نياز بشر و نعمتي الهي ☑️ از برجسته ‏ترين آنان جناب ‏بن‏_حكم است كه كليني(قدس‌سره) ماجراي او با عمروبن‏ عبيد را چنين نقل مي‏كند: وجود مبارك (عليه‌السلام) به شاگردشان فرمودند: _ام با عمروبن عبيد در موضوع مناظره‏اي داشته‏اي؟! عرض كرد: آري؛ امّا در حضور شما به خود اجازه نمي‏دهم كه شرح آن را بيان دارم. امام صادق(عليه‌السلام) فرمودند: شما مأذونيد و من مي‏خواهم كه آن را بگوييد. 🔘هشام عرض كرد: در مجمع علمي او (كه منكر ولايت و امامت بود) [در مسجد بصره] شركت كردم و از او پرسيدم: آيا تو داري؟ و و جوارح داري؟ گفت: چه پرسش‏هاي نسنجيده و نابخردانه‏اي داري! گفتم: سؤالهاي من همين است؛ شما پاسخ دهيد و بگذاريد من پرسش‏هايم را مطرح كنم. گفت: بله، چشم، گوش و اعضا و جوارح دارم. گفتم: گذشته از اين مجاري ادراكي و تحريكي، و هم داري؟ گفت: آري. گفتم: چشم داري تا ببيني و گوش داري تا بشنوي و امور ديگرت نيز با ساير مجاري ادراكي و تحريكي‏ات تأمين مي‏شود، چه نيازي به عقل و قلب؟ 📢گفت: به آنها نياز دارم تا به ، هدايت و كنترلشان، گوش و چشم و ساير اعضا و جوارحم را از خطا نگه دارم. گفتم: پروردگاري كه براي از اشتباه مجاري ادراكي و تحريكي انسان قلب آفريده، آيا براي عالم و جوامع بشر، قلب و امامي نيافريده است؟ آيا چنين است كه هر راه پيموده و يا هر و ، درست باشد؛ يا كسي هست كه سخن پاياني را گفته و صحيح را از سقيم باز شناساند. آن كه چنين امري را بر عهده دارد وجود مبارك است كه قلب و عقل اين عالم است و خطاهاي علمي و عملي در راستاي هدايت و رهبري او اصلاح مي‏پذيرد. 🔄اين استدلال را وجود مبارك امام صادق(عليه‌السلام) شنيدند و پرسيدند: اين كلمات را از كجا فرا گرفتي؟ هشام عرض كرد: از محضر و مكتب آموختم. آن‏گاه امام صادق(عليه‌السلام) فرمود: به خدا سوگند اين مطلب در و (عليهماالسلام) نوشته شده است.[یعنی هر و صاحب اندیشه ای این را درک میکند] 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:ساختصاص هدایت قرآن به 🔊تذكّر: تأثير قرآن در احياي ، مطلبي است كه در موارد گوناگون به ويژه ذيل آيه 24 سوره انفال مطرح خواهد شد، ليكن بايد توجّه داشت كه شفاي بيمار ظاهري، امري است تكويني و عيني نه اعتباري و قراردادي و چون الفاظ و نقوش و نيز مفاهيم اعتباري مستفاد از آنها، طبق قرارداد است نه تكوين،همان طور كه عمل به دستور طبيب حاذق كه بر روي نسخه با الفاظ خاصّ نوشته مي‏ شود اثر تكويني دارد، عمل به مستفاد از ظواهر الفاظ قرآن، و تعبّد به مطالب مستنبط از آنها نيز، اثر عيني خواهد داشت. 📢بنابراين، اگر اشاره «ذلك» به همين قرآن حاضر باشد و مصحّح اين اشاره «دور»، با نزديك بودن مشار إليه، مقام والاي آن باشد، نه آن‏كه مشار إليه خصوص آن مقام برين باشد، شبهه ‏اي وارد نخواهد شد كه چون نقوش و الفاظ و مفاهيم قرآن، اعتباري است، چگونه تأثيري در شفا يا اِحياي نفوس دارد؛ زيرا پشتوانه اين گونه از معاني اعتباري، است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:لطایف و اشارات 📌 ✨1 ـ مراتب قرآن، مظاهر شئون حقّ 🎯قرآن كريم ‏_گاه خداي سبحان است: «فتجلّي لهم سبحانه في كتابه من غير أن يكونوا رأوه» و چون خدايي كه در اين كتاب تجلّي كرده، در عين اين كه : (سبّح اسم ربّك الأعلي) است: (وهو معكم أين ما كنتم)، (وإذا سألك عبادي عنّي فإني قريب). 💡تجلّي او، يعني نيز با اين كه است، و در عين حال كه است خواهد بود و در اين جهت نيز مظهر خدايي است كه هم عالي است و هم داني: «في علوّه دان و في دنوه عال». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i