eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
296 دنبال‌کننده
560 عکس
192 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
🔳بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: ، نياز بشر و نعمتي الهي 🔳هر انديشه‏ اي كه در فكرمان مي‏گذرد و هر كاري كه از ما سرمي‏زند، با ما پيوند خورده است و نيازمند عقايد و اخلاق و اعمالي هستيم كه ما را از مرگ تا برزخ و از آنجا تا بهشت حفظ كند و رهگشا باشد. جبران اين نياز، وابسته به وجود است كه سخني همساز با گذشته و آينده ما بگويد و آن را انبيا از ذات اقدس اله و نيز امامان از انبيا مي‏گيرند و به مؤمنان مي‏رسانند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به 🎗️۳ ـ مراد از در اين آيه كريمه همان (هدایت فطری) است كه متأخّر از هدايت تشريعي همگاني قرآن است و مراد از متّقين نيز كساني هستند كه اوّلاً را با شنيدن پيام فطرت حفظ كرده باشند و افزون بر تقواي فطري، نيز داشته باشند. ⚡ يعني افزون بر بهره‏ گيري از هدايت فطري، از قرآن نيز استفاده كرده باشند و به عبارت ديگر هم فطرت خويش را شكوفا ساخته و هم با راهنمايي قرآن، بخشي از راه را پيموده باشند، آنگاه هدايت پاداشي نصيب آنان خواهد شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّاختصاص هدایت قرآن به ✔️سر تأكيد بر ‏سازي حيات فطري براي پذيرش قرآن اين است كه اگر انسان با سوء اختيار خود، فطرت اصيل خويش را در گور هوا و هوس دفن كرد ديگر نمي ‏تواند از هدايت قرآن بهره ‏مند گردد، زيرا رسالت قرآن شفا بخشيدن به است: (شفاء لما في الصدور)، نه زنده‏ كردن و گواهِ اين مدّعا، آيه شريفه (لينذر من كان حياً ويحق القول علي الكافرين...برای انذار کسانی که زنده اند و اتمام حجت بر کافران) است كه به قرينه مقابله(زنده با كافر) كافر را مرده مي‏ داند. 💠اينان كساني هستند كه مي‏ گويند: ما را موعظه كني يا نكني سودي نمي ‏بخشد: (سواء علينا أوعظت أم لم تكن من الواعظين) و خداي سبحان نيز درباره آنان مي ‏گويد: انذارشان كني يا نكني ايمان نمي ‏آورند: (إن الّذين كفروا سواء عليهم أأنذرتهم أم لم تنذرهم لا يؤمنون). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:ساختصاص هدایت قرآن به 🌿هدايت قرآن براي فطرتْ مردگان كارساز نيست و اصولاً تعارضي بين اين دو دسته از آيات نيست؛ زيرا در واقع انسان ، بلكه شبيه حيوان و حتّي كمتر و گمراه تر از آنند: (إن هم إلّا كالأنعام بل هم أضل سبيلاً). ☂️پس با تأمل معلوم مي‏ شود كه «ناس» همان «متقين» و متقين همان ناس هستند و در حكم چهارپايان يا فروتر از آنها هستند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:سرّاختصاص هدایت قرآن به ⛱️ليكن اگر كسي بعد از تماميّت نصابِ ، راه طغيان و انكار را رها نكرد و حيات انساني خود را عمداً از دست داد، ديگر نيست؛ يعني، چنين چيزي طبق عادت، ممنوع است، نه آن‏كه طبق عقل ممتنع باشد. 🚨 از آيه شريفه (إنّما يستجيب الّذين يسمعون والموتي يبعثهم الله ثمّ إليه يرجعون...فقط کسانی پاسخ می دهند که می شنوند و خدا مردگان را برمی انگیزد، آنگاه به سوی او بازگردانده می شوند ) مي ‏توان استنباط كرد كه كافران متعمّد و منافقان مُتَعَنِّت(سرسخت)، ‏اند و قابل اهتدا نيستند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔳بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: ، نياز بشر و نعمتي الهي ☑️ از برجسته ‏ترين آنان جناب ‏بن‏_حكم است كه كليني(قدس‌سره) ماجراي او با عمروبن‏ عبيد را چنين نقل مي‏كند: وجود مبارك (عليه‌السلام) به شاگردشان فرمودند: _ام با عمروبن عبيد در موضوع مناظره‏اي داشته‏اي؟! عرض كرد: آري؛ امّا در حضور شما به خود اجازه نمي‏دهم كه شرح آن را بيان دارم. امام صادق(عليه‌السلام) فرمودند: شما مأذونيد و من مي‏خواهم كه آن را بگوييد. 🔘هشام عرض كرد: در مجمع علمي او (كه منكر ولايت و امامت بود) [در مسجد بصره] شركت كردم و از او پرسيدم: آيا تو داري؟ و و جوارح داري؟ گفت: چه پرسش‏هاي نسنجيده و نابخردانه‏اي داري! گفتم: سؤالهاي من همين است؛ شما پاسخ دهيد و بگذاريد من پرسش‏هايم را مطرح كنم. گفت: بله، چشم، گوش و اعضا و جوارح دارم. گفتم: گذشته از اين مجاري ادراكي و تحريكي، و هم داري؟ گفت: آري. گفتم: چشم داري تا ببيني و گوش داري تا بشنوي و امور ديگرت نيز با ساير مجاري ادراكي و تحريكي‏ات تأمين مي‏شود، چه نيازي به عقل و قلب؟ 📢گفت: به آنها نياز دارم تا به ، هدايت و كنترلشان، گوش و چشم و ساير اعضا و جوارحم را از خطا نگه دارم. گفتم: پروردگاري كه براي از اشتباه مجاري ادراكي و تحريكي انسان قلب آفريده، آيا براي عالم و جوامع بشر، قلب و امامي نيافريده است؟ آيا چنين است كه هر راه پيموده و يا هر و ، درست باشد؛ يا كسي هست كه سخن پاياني را گفته و صحيح را از سقيم باز شناساند. آن كه چنين امري را بر عهده دارد وجود مبارك است كه قلب و عقل اين عالم است و خطاهاي علمي و عملي در راستاي هدايت و رهبري او اصلاح مي‏پذيرد. 🔄اين استدلال را وجود مبارك امام صادق(عليه‌السلام) شنيدند و پرسيدند: اين كلمات را از كجا فرا گرفتي؟ هشام عرض كرد: از محضر و مكتب آموختم. آن‏گاه امام صادق(عليه‌السلام) فرمود: به خدا سوگند اين مطلب در و (عليهماالسلام) نوشته شده است.[یعنی هر و صاحب اندیشه ای این را درک میکند] 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:ساختصاص هدایت قرآن به 🔊تذكّر: تأثير قرآن در احياي ، مطلبي است كه در موارد گوناگون به ويژه ذيل آيه 24 سوره انفال مطرح خواهد شد، ليكن بايد توجّه داشت كه شفاي بيمار ظاهري، امري است تكويني و عيني نه اعتباري و قراردادي و چون الفاظ و نقوش و نيز مفاهيم اعتباري مستفاد از آنها، طبق قرارداد است نه تكوين،همان طور كه عمل به دستور طبيب حاذق كه بر روي نسخه با الفاظ خاصّ نوشته مي‏ شود اثر تكويني دارد، عمل به مستفاد از ظواهر الفاظ قرآن، و تعبّد به مطالب مستنبط از آنها نيز، اثر عيني خواهد داشت. 📢بنابراين، اگر اشاره «ذلك» به همين قرآن حاضر باشد و مصحّح اين اشاره «دور»، با نزديك بودن مشار إليه، مقام والاي آن باشد، نه آن‏كه مشار إليه خصوص آن مقام برين باشد، شبهه ‏اي وارد نخواهد شد كه چون نقوش و الفاظ و مفاهيم قرآن، اعتباري است، چگونه تأثيري در شفا يا اِحياي نفوس دارد؛ زيرا پشتوانه اين گونه از معاني اعتباري، است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:لطایف و اشارات 📌 ✨1 ـ مراتب قرآن، مظاهر شئون حقّ 🎯قرآن كريم ‏_گاه خداي سبحان است: «فتجلّي لهم سبحانه في كتابه من غير أن يكونوا رأوه» و چون خدايي كه در اين كتاب تجلّي كرده، در عين اين كه : (سبّح اسم ربّك الأعلي) است: (وهو معكم أين ما كنتم)، (وإذا سألك عبادي عنّي فإني قريب). 💡تجلّي او، يعني نيز با اين كه است، و در عين حال كه است خواهد بود و در اين جهت نيز مظهر خدايي است كه هم عالي است و هم داني: «في علوّه دان و في دنوه عال». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:لطایف و اشارات 🎗️البتّه متجلّي و تجلّي يكسان نيست؛ چنانكه قرآن وقتي در مرحله نزديك ظهور مي‏ كند با حواس ديده و شنيده مي ‏شود، ولي ذات اقدس خداوند در حالي كه نزديك است نيز با حواس درك نمي‏ شود و سرّ اين تفاوت آن است كه خداوند، ذاتاً بسيط الحقيقه است و اين حقيقت بسيط نامتناهي است، از اين رو در همه مراحل هستي، ظهورِ بسيط و مجرّد تامّ دارد، بر خلاف شئون و او كه بر اثر تركّب و تنزّل، محسوس هم خواهد شد. 2 ـ ، راه نيل به مراحل برتر قرآن 📢خداي سبحان راه دستيابي به مراحل عاليه قرآن را مي‏ داند: (إنّه لقرآن كريم في كتاب مكنون لا يمسّه إلّا المطهّرون). مرجع ضمير در «لايمسه» اگر كتاب مكنون(مصون، مستور، پنهان) باشد مراد از مسّ، همان مساس عقلي و قلبي و مراد از طهارت، طهارت باطن خواهد بود كه به گواهي آيه شريفه (إنّما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت و يطهّركم تطهيراً) مُطهَّراني كه به نحو كمال و تمام با كتاب مكنون در ارتباطند، اهل‏ بيت عصمت و طهارت(عليهم‏ السلام) هستند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث: 💢رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم و امامان(عليهم‏ السلام) در حضور دارند و بين آنان و همه مراحل قرآن هماهنگي بلكه يگانگي است؛ چنانكه پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: «إنّي تاركٌ فيكم ثقلين ...وهو كتاب الله ...وعترتي أهل بيتي لن يفترقا... »، و اميرالمؤمنين(عليه ‏السلام) فرمودند: «وجَعَلَنا مع القرآن وجَعَلَ القرآن مَعَنا، لانفارقه ولا يفارقنا». 👁️‍🗨️ و از اين رو معصومين(عليهم ‏السلام) از آن جهت كه در اين به سر مي ‏برند و با ديگران در احكام يكسانند با تعبير «هذا الإنسان» به آنان اشاره مي‏ شود و با «هذا القرآن» هماهنگند: (ما هذا إلّا بشر مثلكم يأكل ممّا تأكلون منه....این جز بشری همانند شما نیست). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:بهره های کوی معرفت قرآن 🔑۳ـ بهره ‏هاي راهيان كوي معرفت قرآن 🔦قرآن كريم حبل ممدود الهي است كه مراتب فراواني دارد. انسان ها نيز بر اساس مراتب گوناگونِ از مراتب متنوّع قرآن بهره ‏هاي متفاوت دارند: «كتاب الله عزّوجلّ علي أربعة أشياء:علي العبارة والإشارة واللطائف والحقائق؛ فالعبارة للعوام والإشارة للخواص واللطائف للأولياء والحقائق للأنبياء». 🔘كساني كه با قرآن (مشارإليه هذاالقرآن) ارتباط دارند، به علوم حصولي و مدرسه ‏اي دست مي ‏يابند كه در معرض نسيان و زوال قرار دارد، امّا انسان هاي كامل كه با مراحل عاليه قرآن(مشارإليه ذلك ‏الكتاب) مرتبط اند، حقايق قرآن را از «عند الله» و «لدي الله» فرا مي‏ گيرند و از اين رو بهره علمي آنان به «علم لدنّي» موسوم شده است: (وإنّك لتلقّي القرآن من لدن حكيم عليم... یقینا تو قرآن را از نزد حکیمی دانا فرا می گیری). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:اسم اشاره دور،برای تعظیم قرآن و خداوند ✨۴ـ اسم اشاره دور، براي تعظيم قرآن و خداوند 🎯معيار اشاره دور و نزديك، حال است، نه مخاطب و مستمع، و در قرآن كريم متكلّم، خداوند سبحان است كه در همه حال براي خود حاضر است. از اين رو تعبير به اسم اشاره دور(ذلك) براي تعليم و توجّه انسان ها به مقام شامخ كتاب است وگرنه استعمال اسم اشاره دور نسبت به خداوندي كه اشاره مي ‏كند صحيح نخواهد بود. 🌿همان گونه كه قرآن كريم هنگام اشاره به خداي سبحان، براي تعليم و توجّه بندگان به تعظيم مقام رفيع و منيع ربوبي، تنها با اسم اشاره دور ياد مي‏ كند: (ذلكم الله ربّكم له الملك... خدایی است که پروردگار شماست برای اوست ملک و فرمانروایی) و هرگز با اسم اشاره نزديك، مانند «هذا» ياد نكرده است، با اين كه خداوند همواره است و در اين باره مي‏ فرمايد: (... وما كنّا غائبين....و ما غایب نیستیم). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔳بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: ، هميشگي خدا 🔘قرآن كريم از نعمت‏هاي الهي فراوان ياد مي‏كند و آنها را مي‏داند: (واِن تَعُدّوا نِعمَةَ اللهِ لاتُحصوها)و نعمت پر اهميت ‏تر و والاتر را «منّت» مي‏خواند و و را از بزرگ‏ترين منّت ‏ها مي‏شمارد: (لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَي المُؤمِنينَ اِذ بَعَثَ فيهِم رَسولاً... ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﻨّﺖ ﻧﻬﺎﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺖ) 📢 (ونُريدُ اَن نَمُنَّ عَلَي الَّذينَ استُضعِفوا فِي الارضِ ونَجعَلَهُم اَئِمَّةً ونَجعَلَهُمُ الورِثين.. ﻭ ﻣﺎ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﻢ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﻲ ﻭ ﺯﺑﻮﻧﻲ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﺎﺍﺭﺯﺵ ﺩﻫﻴﻢ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﻭ ﻭﺍﺭﺛﺎﻥ [ ﺍﻣﻮﺍﻝ ، ﺛﺮﻭﺕ ﻫﺎ ﻭ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻫﺎﻱ ﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ ] ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﻢ). 📢در آيه ، از با فعل ماضي سخن مي‏گويد: «...خدا منّت نهاد...» زيرا نبوت است هرچند اصل دين ماندني است. 📢امّا در آيه درباره فعل مضارع به كار مي‏برد كه تدريج و را مي‏ فهماند؛ گويا مي‏فرمايد «ما براي مردم امامان معصوم نصب مي‏كنيم و مستضعفان زمين را به امامت مي‏رسانيم». فعل مضارع، نشان مي‏دهد كه هرگز زمين ‏امام نيست و تا بشر و جوامع انساني در زمين هستند، به پيشوايان معصوم نياز دارند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين َ⛓️بحث:قران هم هدایت است و هم هادی 💠۵ ـ قرآن كريم هم است و هم ⚡اطلاق «هدي» بر قرآن(به جاي هادي)، تنها از باب مبالغه نيست تا نظير «زيد عدلٌ» باشد، بلكه نشانه آن است كه اين كتاب، هم خود است و هم ؛ نظير نور كه هم خود روشن است و هم روشنگر ديگران است. ✔️زيرا هدايت و نور گرچه دو مفهوم جداي از هم است، ليكن از جهت مصداق واحد است؛ همان‏طور كه حمل نور بر قرآن مجازي و حمل «ذو هو» نيست، حمل هدايت بر قرآن نيز از اين قبيل است و اين ويژگي طريق معنوي است كه اتصاف آن به هدايت مَجاز نيست، بلكه حمل هدايت بر طريق حسّي مجاز است. ⛱️ زيرا راه مادّي، و ، نه آن‏كه خود، عين هدايت باشد؛ يعني، طريق معنوي، سالك را به سوي خود فرا مي ‏خواند و بر اثر عمل به آن به مقصد راهنمايي مي‏ كند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:گزيده تفسير 💢قرآن هادي تقواپيشگاني است كه (الذین یومنون بالغیب)(خداي سبحان و اسماي حسناي او، وحي، فرشتگان و معاد) را باور دارند(گرچه غيب مطلق، يعني كُنْه ذات خدا نه مشهود تفصيلي عارف است و نه معقول حكيم و متكلّم و نه متعلَّق ايمان تفصيلي هيچ مؤمن). 🎐تقواپيشگان هم (ویقیمون الصلاه) و هم حقيقت آن را برپا مي‏ دارند؛ آنان پيام اصلي نماز را از مدار لفظ و مفهومِ آن خارج ساخته، به وجود عيني مي ‏رسانند؛ يعني، ابتدا در محدوده جان خويش حقيقت نماز را متمثل ساخته، سپس آن را با سنّت مستمرّ خود در جامعه متجلّي مي ‏كنند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:گزيده تفسير 🔑 با تبليغ و تعليم ديگران، آنان را نيز به عنوان روح متمثل نماز پرورش مي ‏دهند، تا حقيقت نماز كه ناهي از فحشا و منكر، و شفابخش دردِ هلوع و جزوع و منوع‏ بودن انسان خاكي است در جامعه متمثل گردد. 📢آنان با (و مما رزقناهم ینفقون) آنچه خدا روزيشان كرده، ابتدا پيوند خود را با خداوند مستحكم و در پرتو آن به تحكيم پيوند خود با بندگان خدا مي‏ پردازند. 🌙انفاقِ پرواپيشگان منحصر به مال ؛ آنان از هر رزقي مانند مال،علم، عقل، قدرت، جاه و جان خود در راه حق نثار و مي ‏كنند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:تفسیر ⚡تفسير ✒️: واژه «ايمان» از ريشه «اَمْن» است و سرّ اطلاق ايمان بر عقيده، آن است كه مؤمن اعتقاد خود را از ريب، اضطراب و شكّ، كه آفت اعتقاد است، مي ‏رهاند و آن را مي‏ كند. 🌿از اين رو رسوخ و استقرار عقيده در قلب را «ايمان» مي ‏گويند و براي رسيدن به آن، به تنهايي كافي نيست؛ گاهي انسان به چيزي عالم است ولي به آن مؤمن نيست: (وجحدوا بها واستيقنتها أنفسهم... و و آیات خدا را انکار می کردند در حالی که به آنها یقین داشتند). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:تفسیر 📢اعتقاد علمي بايد با جان و قلب انسانِ معتقد و عالِم شود و در اوصاف نفساني و اعمال بدني او كند تا اطلاق ايمان بر آن درست باشد وبر اين اساس، اطلاق مؤمن بر كسي كه عقيده حقّ را تنها بر زبان مي ‏راند درست نيست: (من الّذين قالوا آمنّا بأفواههم ولم تؤمن قلوبهم)، (أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا آمنّا وهم لا يفتنون)؛ عَقْد علمي كه قضيّه ‏ذهني و معقول است تا با عالِم عَقْد و گرِهِ ديگر نيابد، ايمان نيست. 🔘: غيب چيزي است كه با هيچ يك از حواس عادي و يا حواس مسلح قابل درك نباشد و در مقابل حضور و شهادت است و مصاديق فراواني دارد و اگر در بحث روايي مفسّران شيعه عنوان غيب، بر (عجّل ‏الله‏ تعالي ‏فرجه ‏الشّريف) تطبيق شده است، از قبيل بيان مصداق است، نه تفسير مفهوم، و از باب نمونه است، نه حصر. و مستند آن نصّ مورد قبول اماميّه است، گرچه ديگران آن را نپذيرند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:تفسیر ✨ يا به استناد «برهان عقلي» است و يا به استناد «دليل نقلي»(مواردي كه نقل حجّت است) و گاهي به استناد «وجدان كشفي» و همان‏طور كه براي ارزيابي برهان عقلي يا نقلي، معيار خاصّي است كه صحّت برهان مزبور با آن معيار سنجيده مي ‏شود، براي مشاهده نيز معيار ويژه ‏اي است كه صحّت كشف ياد شده، با آن ارزيابي مي‏ شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه:الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:تفسیر 🎯برخي از صاحب‏دلان، را همواره در معرض دَخل، قَدح و عيب و نقص دانسته ‏اند. از اين رو مي‏ گويند: كسي كه اهل برهان است(نه عرفان و وجدان) هرگز ايمانْ مخلوطِ دل او نخواهد شد. 📢 ليكن اطلاق چنين پنداري است؛ زيرا گرچه برهان حصولي، همتاي عرفان صحيح حضوري نيست، ولي چنين نيست كه همه براهين در معرض نقد و قدح باشد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:تفسیر رزقناهم ⛱️: «رزق» است كه به مقتضاي حال و بر اساس نياز مرزوق به طور صورت مي‏ گيرد تا مايه حيات و بقاي مرزوق باشد. رزق، با قيودي كه در تعريف آن ذكر شد، با مفاهيمي همچون: اِحسان، اِنعام،اِعطاء، حظّ، نصيب و انفاق متمايز مي‏ گردد. 🌿عنوان بر هر چيزي كه انسان يا جاندار ديگر تغذيه مي‏ كند يا از آن به نحوِ ديگر بهره مي‏ برد صادق است، ليكن بر هر مال يا منفعت و يا انتفاعي، صادق نيست، مگر آن‏كه باشد، چون در نظام تكوين، حليّت و حرمت اعتباري راه ندارد. بنابراين، تقييد آن به قيد حلال، ناصواب است، ليكن در بحث هاي تشريعي، چنين تقييدي صائب(درست) است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ َ⛓️بحث:تفسیر ینفقون ☀️: تأمين هزينه، خواه هزينه مالي باشد يا غير آن و خواه از دست انفاق كننده خارج گردد يا نه، انفاق است؛ آنچه از دست انفاق ‏كننده خارج مي ‏شود، مانند انفاق غير خداوند و آنچه از دست او خارج نمي ‏شود، مانند انفاق خداوند كه در عين تأمين هزينه ديگران، در دست خداست. پس،(بر خلاف پندار قرطبي) در حقيقتِ انفاق، بيرون‏ رفتن مال از دست انفاق ‏كننده اخذ است. ⚡برخي انفاق را از «نَفَق» به معناي لانه زير زميني موش صحرايي دانسته ‏اند كه داراي دو دَرْ است و هرگاه كسي از دري خواست او را صيد كند از دَرِ ديگر خارج مي ‏شود. وجه مناسبتْ آن است كه انفاق، نسبتي به بي ‏نياز دارد و نسبتي به . بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i