🔳بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث: #امامت، نياز بشر و نعمتي الهي
🔳هر انديشه اي كه در فكرمان ميگذرد و هر كاري كه از ما سرميزند، با #ابديت ما پيوند خورده است و نيازمند عقايد و اخلاق و اعمالي هستيم كه ما را از مرگ تا برزخ و از آنجا تا بهشت حفظ كند و رهگشا باشد. جبران اين نياز، وابسته به وجود #كسي است كه سخني همساز با گذشته و آينده ما بگويد و آن را انبيا از ذات اقدس اله و نيز امامان از انبيا ميگيرند و به مؤمنان ميرسانند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به #پارسایان
🎗️۳ ـ مراد از #هدايتِ_ويژه_پرهيزكاران در اين آيه كريمه همان #هدايت_تكويني(هدایت فطری) است كه متأخّر از هدايت تشريعي همگاني قرآن است و مراد از متّقين نيز كساني هستند كه اوّلاً #سرمايه_فطرت را با شنيدن پيام فطرت حفظ كرده باشند و افزون بر تقواي فطري، #تقواي_عملي نيز داشته باشند.
⚡ يعني افزون بر بهره گيري از هدايت فطري، از #هدايت_تشريعي قرآن نيز استفاده كرده باشند و به عبارت ديگر هم فطرت خويش را شكوفا ساخته و هم با راهنمايي قرآن، بخشي از راه را پيموده باشند، آنگاه هدايت پاداشي #ايصال_به_مطلوب نصيب آنان خواهد شد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:سرّاختصاص هدایت قرآن به #پارسایان
✔️سر تأكيد بر #زمينه_سازي حيات فطري براي پذيرش قرآن اين است كه اگر انسان با سوء اختيار خود، فطرت اصيل خويش را در گور هوا و هوس دفن كرد ديگر نمي تواند از هدايت قرآن بهره مند گردد، زيرا رسالت قرآن شفا بخشيدن به #بيماران است: (شفاء لما في الصدور)، نه زنده كردن #مردگان و گواهِ اين مدّعا، آيه شريفه (لينذر من كان حياً ويحق القول علي الكافرين...برای انذار کسانی که زنده اند و اتمام حجت بر کافران) است كه به قرينه مقابله(زنده با كافر) كافر را مرده مي داند.
💠اينان كساني هستند كه #خودشان مي گويند: ما را موعظه كني يا نكني سودي نمي بخشد: (سواء علينا أوعظت أم لم تكن من الواعظين) و خداي سبحان نيز درباره آنان مي گويد: انذارشان كني يا نكني ايمان نمي آورند: (إن الّذين كفروا سواء عليهم أأنذرتهم أم لم تنذرهم لا يؤمنون).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:ساختصاص هدایت قرآن به #پارسایان
🌿هدايت قرآن براي فطرتْ مردگان كارساز نيست و اصولاً تعارضي بين اين دو دسته از آيات نيست؛ زيرا #مردگان_فطري در واقع انسان #نيستند، بلكه شبيه حيوان و حتّي كمتر و گمراه تر از آنند: (إن هم إلّا كالأنعام بل هم أضل سبيلاً).
☂️پس با تأمل معلوم مي شود كه «ناس» همان «متقين» و متقين همان ناس هستند و #ديگران در حكم چهارپايان يا فروتر از آنها هستند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:سرّاختصاص هدایت قرآن به #پارسایان
⛱️ليكن اگر كسي بعد از تماميّت نصابِ #حجت_خدا، راه طغيان و انكار را رها نكرد و حيات انساني خود را عمداً از دست داد، ديگر #شايسته_هدايت نيست؛ يعني، چنين چيزي طبق عادت، ممنوع است، نه آنكه طبق عقل ممتنع باشد.
🚨 از آيه شريفه (إنّما يستجيب الّذين يسمعون والموتي يبعثهم الله ثمّ إليه يرجعون...فقط کسانی پاسخ می دهند که می شنوند و خدا مردگان را برمی انگیزد، آنگاه به سوی او بازگردانده می شوند ) مي توان استنباط كرد كه كافران متعمّد و منافقان مُتَعَنِّت(سرسخت)، #مردگان_روحياند و قابل اهتدا نيستند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔳بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث: #امامت، نياز بشر و نعمتي الهي
#مناظره
☑️ از برجسته ترين آنان جناب #هشام_بن_حكم است كه كليني(قدسسره) ماجراي #مناظره او با عمروبن عبيد #معتزلي را چنين نقل ميكند: وجود مبارك #امام_صادق(عليهالسلام) به شاگردشان فرمودند: #شنيده _ام با عمروبن عبيد در موضوع #امامت_و_ولايت مناظرهاي داشتهاي؟! عرض كرد: آري؛ امّا در حضور شما به خود اجازه نميدهم كه شرح آن را بيان دارم. امام صادق(عليهالسلام) فرمودند: شما مأذونيد و من ميخواهم كه آن را بگوييد.
🔘هشام عرض كرد: در مجمع علمي او (كه منكر ولايت و امامت بود) [در مسجد بصره] شركت كردم و از او پرسيدم: آيا تو #چشم داري؟ #گوش و #اعضاء و جوارح داري؟ گفت: چه پرسشهاي نسنجيده و نابخردانهاي داري! گفتم: سؤالهاي من همين است؛ شما پاسخ دهيد و بگذاريد من پرسشهايم را مطرح كنم. گفت: بله، چشم، گوش و اعضا و جوارح دارم. گفتم: گذشته از اين مجاري ادراكي و تحريكي، #عقل و #قلب هم داري؟ گفت: آري. گفتم: چشم داري تا ببيني و گوش داري تا بشنوي و امور ديگرت نيز با ساير مجاري ادراكي و تحريكيات تأمين ميشود، چه نيازي به عقل و قلب؟
📢گفت: به آنها نياز دارم تا به #رهبري، هدايت و كنترلشان، گوش و چشم و ساير اعضا و جوارحم را از خطا نگه دارم. گفتم: پروردگاري كه براي #صيانت از اشتباه مجاري ادراكي و تحريكي انسان قلب آفريده، آيا براي عالم و جوامع بشر، قلب و امامي نيافريده است؟
آيا چنين است كه هر راه پيموده و يا هر #قرائت و #فهمي_از_دين، درست باشد؛ يا كسي هست كه سخن پاياني را گفته و صحيح را از سقيم باز شناساند. آن كه چنين امري را بر عهده دارد وجود مبارك #امام_معصوم است كه قلب و عقل اين عالم است و خطاهاي علمي و عملي در راستاي هدايت و رهبري او اصلاح ميپذيرد.
🔄اين استدلال را وجود مبارك امام صادق(عليهالسلام) شنيدند و پرسيدند: اين كلمات را از كجا فرا گرفتي؟ هشام عرض كرد: از محضر و مكتب #شما آموختم. آنگاه امام صادق(عليهالسلام) فرمود: به خدا سوگند اين مطلب در #صحف_ابراهيم و #موسي(عليهماالسلام) نوشته شده است.[یعنی هر #عاقلی و صاحب اندیشه ای این را درک میکند]
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:ساختصاص هدایت قرآن به #پارسایان
🔊تذكّر: تأثير قرآن در احياي #نفوس_مستعد، مطلبي است كه در موارد گوناگون به ويژه ذيل آيه 24 سوره انفال مطرح خواهد شد، ليكن بايد توجّه داشت كه شفاي بيمار ظاهري، امري است تكويني و عيني نه اعتباري و قراردادي و چون الفاظ و نقوش و نيز مفاهيم اعتباري مستفاد از آنها، طبق قرارداد است نه تكوين،همان طور كه عمل به دستور طبيب حاذق كه بر روي نسخه با الفاظ خاصّ نوشته مي شود اثر تكويني دارد، عمل به #احكام مستفاد از ظواهر الفاظ قرآن، و تعبّد به مطالب مستنبط از آنها نيز، اثر عيني خواهد داشت.
📢بنابراين، اگر اشاره «ذلك» به همين قرآن حاضر باشد و مصحّح اين اشاره «دور»، با نزديك بودن مشار إليه، مقام والاي آن باشد، نه آنكه مشار إليه خصوص آن مقام برين باشد، شبهه اي وارد نخواهد شد كه چون نقوش و الفاظ و مفاهيم قرآن، اعتباري است، چگونه تأثيري در شفا يا اِحياي نفوس دارد؛ زيرا پشتوانه اين گونه از معاني اعتباري، #حقايق_تكويني است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:لطایف و اشارات
📌 #لطايف_و_اشارات
✨1 ـ مراتب قرآن، مظاهر شئون حقّ
🎯قرآن كريم #تجلّي_گاه خداي سبحان است: «فتجلّي لهم سبحانه في كتابه من غير أن يكونوا رأوه» و چون خدايي كه در اين كتاب تجلّي كرده، در عين اين كه #بالاست: (سبّح اسم ربّك الأعلي) #نزديك است: (وهو معكم أين ما كنتم)، (وإذا سألك عبادي عنّي فإني قريب).
💡تجلّي او، يعني #قرآن_كريم نيز با اين كه #بعيد است، #قريب و در عين حال كه #عالي است #داني خواهد بود و در اين جهت نيز مظهر خدايي است كه هم عالي است و هم داني: «في علوّه دان و في دنوه عال».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:لطایف و اشارات
🎗️البتّه متجلّي و تجلّي يكسان نيست؛ چنانكه قرآن وقتي در مرحله نزديك ظهور مي كند با حواس ديده و شنيده مي شود، ولي ذات اقدس خداوند در حالي كه نزديك است نيز با حواس درك نمي شود و سرّ اين تفاوت آن است كه خداوند، ذاتاً بسيط الحقيقه است و اين حقيقت بسيط نامتناهي است، از اين رو در همه مراحل هستي، ظهورِ بسيط و مجرّد تامّ دارد، بر خلاف شئون و #اوصاف_فعلي او كه بر اثر تركّب و تنزّل، محسوس هم خواهد شد.
2 ـ #طهارت_دل، راه نيل به مراحل برتر قرآن
📢خداي سبحان راه دستيابي به مراحل عاليه قرآن را #طهارت_دل مي داند: (إنّه لقرآن كريم في كتاب مكنون لا يمسّه إلّا المطهّرون). مرجع ضمير در «لايمسه» اگر كتاب مكنون(مصون، مستور، پنهان) باشد مراد از مسّ، همان مساس عقلي و قلبي و مراد از طهارت، طهارت باطن خواهد بود كه به گواهي آيه شريفه (إنّما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت و يطهّركم تطهيراً) مُطهَّراني كه به نحو كمال و تمام با كتاب مكنون در ارتباطند، اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) هستند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث: #لطایف_و_اشارات
💢رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم و امامان(عليهم السلام) در #همه_مراحل_قرآن حضور دارند و بين آنان و همه مراحل قرآن هماهنگي بلكه يگانگي است؛ چنانكه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: «إنّي تاركٌ فيكم ثقلين ...وهو كتاب الله ...وعترتي أهل بيتي لن يفترقا... »، و اميرالمؤمنين(عليه السلام) فرمودند: «وجَعَلَنا مع القرآن وجَعَلَ القرآن مَعَنا، لانفارقه ولا يفارقنا».
👁️🗨️ و از اين رو معصومين(عليهم السلام) از آن جهت كه در اين #نشئه به سر مي برند و با ديگران در احكام يكسانند با تعبير «هذا الإنسان» به آنان اشاره مي شود و با «هذا القرآن» هماهنگند: (ما هذا إلّا بشر مثلكم يأكل ممّا تأكلون منه....این جز بشری همانند شما نیست).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:بهره های #راهیان کوی معرفت قرآن
🔑۳ـ بهره هاي راهيان كوي معرفت قرآن
🔦قرآن كريم حبل ممدود الهي است كه مراتب فراواني دارد. انسان ها نيز بر اساس مراتب گوناگونِ #طهارت_دل از مراتب متنوّع قرآن بهره هاي متفاوت دارند: «كتاب الله عزّوجلّ علي أربعة أشياء:علي العبارة والإشارة واللطائف والحقائق؛ فالعبارة للعوام والإشارة للخواص واللطائف للأولياء والحقائق للأنبياء».
🔘كساني كه با #مراتب_نازله قرآن (مشارإليه هذاالقرآن) ارتباط دارند، به علوم حصولي و مدرسه اي دست مي يابند كه در معرض نسيان و زوال قرار دارد، امّا انسان هاي كامل كه با مراحل عاليه قرآن(مشارإليه ذلك الكتاب) مرتبط اند، حقايق قرآن را از «عند الله» و «لدي الله» فرا مي گيرند و از اين رو بهره علمي آنان به «علم لدنّي» موسوم شده است: (وإنّك لتلقّي القرآن من لدن حكيم عليم... یقینا تو قرآن را از نزد حکیمی دانا فرا می گیری).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:اسم اشاره دور،برای تعظیم قرآن و خداوند
✨۴ـ اسم اشاره دور، براي تعظيم قرآن و خداوند
🎯معيار اشاره دور و نزديك، حال #متكلّم است، نه مخاطب و مستمع، و در قرآن كريم متكلّم، خداوند سبحان است كه در همه حال براي خود حاضر است. از اين رو تعبير به اسم اشاره دور(ذلك) براي تعليم و توجّه انسان ها به #تعظيم مقام شامخ كتاب است وگرنه استعمال اسم اشاره دور نسبت به خداوندي كه اشاره مي كند صحيح نخواهد بود.
🌿همان گونه كه قرآن كريم هنگام اشاره به خداي سبحان، براي تعليم و توجّه بندگان به تعظيم مقام رفيع و منيع ربوبي، تنها با اسم اشاره دور ياد مي كند: (ذلكم الله ربّكم له الملك...#آن خدایی است که پروردگار شماست برای اوست ملک و فرمانروایی) و هرگز با اسم اشاره نزديك، مانند «هذا» ياد نكرده است، با اين كه خداوند همواره #حاضر است و در اين باره مي فرمايد: (... وما كنّا غائبين....و ما غایب نیستیم).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔳بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث: #امامت، #منّت_و_لطف هميشگي خدا
🔘قرآن كريم از نعمتهاي الهي فراوان ياد ميكند و آنها را #بيشمار ميداند: (واِن تَعُدّوا نِعمَةَ اللهِ لاتُحصوها)و نعمت پر اهميت تر و والاتر را «منّت» ميخواند و #بعثت_انبياء و #نصب_امامان را از بزرگترين منّت ها ميشمارد: (لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَي المُؤمِنينَ اِذ بَعَثَ فيهِم رَسولاً...
ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﻨّﺖ ﻧﻬﺎﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺖ)
📢 (ونُريدُ اَن نَمُنَّ عَلَي الَّذينَ استُضعِفوا فِي الارضِ ونَجعَلَهُم اَئِمَّةً ونَجعَلَهُمُ الورِثين..
ﻭ ﻣﺎ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﻢ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﻲ ﻭ ﺯﺑﻮﻧﻲ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﺎﺍﺭﺯﺵ ﺩﻫﻴﻢ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﻭ ﻭﺍﺭﺛﺎﻥ [ ﺍﻣﻮﺍﻝ ، ﺛﺮﻭﺕ ﻫﺎ ﻭ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻫﺎﻱ ﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ ] ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﻢ).
📢در آيه #نخست، از #نبوت با فعل ماضي سخن ميگويد: «...خدا منّت نهاد...» زيرا نبوت #تمام_شدني است هرچند اصل دين ماندني است.
📢امّا در آيه #دوم درباره #امامت فعل مضارع به كار ميبرد كه تدريج و #استمرار را مي فهماند؛ گويا ميفرمايد «ما #هماره براي مردم امامان معصوم نصب ميكنيم و مستضعفان زمين را به امامت ميرسانيم». فعل مضارع، نشان ميدهد كه هرگز زمين #بي_امام نيست و تا بشر و جوامع انساني در زمين هستند، به پيشوايان معصوم نياز دارند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:قران هم هدایت است و هم هادی
💠۵ ـ قرآن كريم هم #هدايت است و هم #هادي
⚡اطلاق «هدي» بر قرآن(به جاي هادي)، تنها از باب مبالغه نيست تا نظير «زيد عدلٌ» باشد، بلكه نشانه آن است كه اين كتاب، هم خود #عين_هدايت است و هم #هادي_ديگران؛ نظير نور كه هم خود روشن است و هم روشنگر ديگران است.
✔️زيرا هدايت و نور گرچه دو مفهوم جداي از هم است، ليكن از جهت مصداق واحد است؛ همانطور كه حمل نور بر قرآن مجازي و حمل «ذو هو» نيست، حمل هدايت بر قرآن نيز از اين قبيل است و اين ويژگي طريق معنوي است كه اتصاف آن به هدايت مَجاز نيست، بلكه حمل هدايت بر طريق حسّي مجاز است.
⛱️ زيرا راه مادّي، #نشانه و #راهنماست، نه آنكه خود، عين هدايت باشد؛ يعني، طريق معنوي، سالك را به سوي خود فرا مي خواند و بر اثر عمل به آن به مقصد راهنمايي مي كند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:گزيده تفسير
💢قرآن هادي تقواپيشگاني است كه #غيب(الذین یومنون بالغیب)(خداي سبحان و اسماي حسناي او، وحي، فرشتگان و معاد) را باور دارند(گرچه غيب مطلق، يعني كُنْه ذات خدا نه مشهود تفصيلي عارف است و نه معقول حكيم و متكلّم و نه متعلَّق ايمان تفصيلي هيچ مؤمن).
🎐تقواپيشگان هم #اهل_نمازند(ویقیمون الصلاه) و هم حقيقت آن را برپا مي دارند؛ آنان پيام اصلي نماز را از مدار لفظ و مفهومِ آن خارج ساخته، به وجود عيني مي رسانند؛ يعني، ابتدا در محدوده جان خويش حقيقت نماز را متمثل ساخته، سپس آن را با سنّت مستمرّ خود در جامعه متجلّي مي كنند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:گزيده تفسير
🔑 با تبليغ و تعليم ديگران، آنان را نيز به عنوان روح متمثل نماز پرورش مي دهند، تا حقيقت نماز كه ناهي از فحشا و منكر، و شفابخش دردِ هلوع و جزوع و منوع بودن انسان خاكي است در جامعه متمثل گردد.
📢آنان با #انفاقِ(و مما رزقناهم ینفقون) آنچه خدا روزيشان كرده، ابتدا پيوند خود را با خداوند مستحكم و در پرتو آن به تحكيم پيوند خود با بندگان خدا مي پردازند.
🌙انفاقِ پرواپيشگان منحصر به مال #نيست؛ آنان از هر رزقي مانند مال،علم، عقل، قدرت، جاه و جان خود در راه حق نثار و #ايثار مي كنند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:تفسیر
⚡تفسير
✒️#يؤمنون: واژه «ايمان» از ريشه «اَمْن» است و سرّ اطلاق ايمان بر عقيده، آن است كه مؤمن اعتقاد خود را از ريب، اضطراب و شكّ، كه آفت اعتقاد است، مي رهاند و آن را #اِيمِن مي كند.
🌿از اين رو رسوخ و استقرار عقيده در قلب را «ايمان» مي گويند و براي رسيدن به آن، #علم به تنهايي كافي نيست؛ گاهي انسان به چيزي عالم است ولي به آن مؤمن نيست: (وجحدوا بها واستيقنتها أنفسهم... و و آیات خدا را انکار می کردند در حالی که به آنها یقین داشتند).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:تفسیر
📢اعتقاد علمي بايد با جان و قلب انسانِ معتقد و عالِم #عجين شود و در اوصاف نفساني و اعمال بدني او #جلوه كند تا اطلاق ايمان بر آن درست باشد وبر اين اساس، اطلاق مؤمن بر كسي كه عقيده حقّ را تنها بر زبان مي راند درست نيست: (من الّذين قالوا آمنّا بأفواههم ولم تؤمن قلوبهم)، (أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا آمنّا وهم لا يفتنون)؛ عَقْد علمي كه قضيّه ذهني و معقول است تا با #جان عالِم عَقْد و گرِهِ ديگر نيابد، ايمان نيست.
🔘#غيب: غيب چيزي است كه با هيچ يك از حواس عادي و يا حواس مسلح قابل درك نباشد و در مقابل حضور و شهادت است و مصاديق فراواني دارد و اگر در بحث روايي مفسّران شيعه عنوان غيب، بر #حضرت_مهدي(عجّل الله تعالي فرجه الشّريف) تطبيق شده است، از قبيل بيان مصداق است، نه تفسير مفهوم، و از باب نمونه است، نه حصر. و مستند آن نصّ مورد قبول اماميّه است، گرچه ديگران آن را نپذيرند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:تفسیر
✨ #ايمان_به_غيب يا به استناد «برهان عقلي» است و يا به استناد «دليل نقلي»(مواردي كه نقل حجّت است) و گاهي به استناد «وجدان كشفي» و همانطور كه براي ارزيابي برهان عقلي يا نقلي، معيار خاصّي است كه صحّت برهان مزبور با آن معيار سنجيده مي شود، براي مشاهده نيز معيار ويژه اي است كه صحّت كشف ياد شده، با آن ارزيابي مي شود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:تفسیر
🎯برخي از صاحبدلان، #برهان_نظري را همواره در معرض دَخل، قَدح و عيب و نقص دانسته اند. از اين رو مي گويند: كسي كه اهل برهان است(نه عرفان و وجدان) هرگز ايمانْ مخلوطِ دل او نخواهد شد.
📢 ليكن اطلاق چنين پنداري #ناصواب است؛ زيرا گرچه برهان حصولي، همتاي عرفان صحيح حضوري نيست، ولي چنين نيست كه همه براهين در معرض نقد و قدح باشد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:تفسیر رزقناهم
⛱️#رزقناهم: «رزق» #اِنعام_خاصّي است كه به مقتضاي حال و بر اساس نياز مرزوق به طور #پيوسته صورت مي گيرد تا مايه حيات و بقاي مرزوق باشد. رزق، با قيودي كه در تعريف آن ذكر شد، با مفاهيمي همچون: اِحسان، اِنعام،اِعطاء، حظّ، نصيب و انفاق متمايز مي گردد.
🌿عنوان #رزق_تكويني بر هر چيزي كه انسان يا جاندار ديگر تغذيه مي كند يا از آن به نحوِ ديگر بهره مي برد صادق است، ليكن #رزق_تشريعي بر هر مال يا منفعت و يا انتفاعي، صادق نيست، مگر آنكه #حلال باشد، چون در نظام تكوين، حليّت و حرمت اعتباري راه ندارد. بنابراين، تقييد آن به قيد حلال، ناصواب است، ليكن در بحث هاي تشريعي، چنين تقييدي صائب(درست) است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:تفسیر ینفقون
☀️#ينفقون: تأمين هزينه، خواه هزينه مالي باشد يا غير آن و خواه از دست انفاق كننده خارج گردد يا نه، انفاق است؛ آنچه از دست انفاق كننده خارج مي شود، مانند انفاق غير خداوند و آنچه از دست او خارج نمي شود، مانند انفاق خداوند كه در عين تأمين هزينه ديگران، در دست خداست. پس،(بر خلاف پندار قرطبي) در حقيقتِ انفاق، بيرون رفتن مال از دست انفاق كننده اخذ #نشده است.
⚡برخي انفاق را از «نَفَق» به معناي لانه زير زميني موش صحرايي دانسته اند كه داراي دو دَرْ است و هرگاه كسي از دري خواست او را صيد كند از دَرِ ديگر خارج مي شود. وجه مناسبتْ آن است كه انفاق، نسبتي به #خداوند بي نياز دارد و نسبتي به #مخلوقِ_محتاج.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i