eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
296 دنبال‌کننده
560 عکس
189 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: لطايف و اشارات 3 ـ نزول وحي 🎁قلب مطهّر پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم مجراي نزول وحي و از حلقات متوسط دريافت آن است، نه پايان آن؛ زيرا آخرين منزلگاه وحي الهي گوشها و : (وأنزلنا إليك الذكر لتبيّن للناس ما نزل إليهم...و قرآن را به تو نازل کردیم تا برای مردم بیان کنی آنچه برای آنها نازل شده)، (وأنزلنا إليكم نوراً مبيناً...و نازل کردیم به سوی آنها نور آشکاری را)، و از اين رو قرآن كريم هم كلام خداوند سبحان است و هم تكلّم او. 🎁 بنابراين، آياتي كه سخن از تنزل قرآن بر وجود مقدّس رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم دارد(همانند آيه محل بحث) بيانگر نزول وحي است، نه مقصد نهايي آن. تفاوت در اين است كه بين خداوند سبحان و حضرت رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم فرشتگان واسطه‏ اند، ولي بين فرشتگان و مردم، رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم واسطه است كه وحي را از آنان دريافت كرده، به مردم مي‏رساند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: لطايف و اشارات 4 ـ يقين به آخرت بر اثر 📚يقين به آخرت گاهي بر اثر حاصل مي‏شود و گاهي بر اثر جهان: (وكذلك نُرِي إبراهيم ملكوتَ السماوات والأرض وليكون من الموقنين...و این چنین فرمانروایی، مالکیت و ربوبیّت آسمانها و زمین را به ابراهیم نشان دادیم تا از یقین کنندگان شود). 📿و انسان بر اثر ارتباط با ملكوت، به قيامت يقين پيدا مي‏كند. آياتي از قبيل (كلّا لو تعلمون علم اليقين لترونّ الجحيم...نه! اگر یقین داشتید، بی تردید دوزخ را خواهید دید)و مانند آن شاهد اين مدعاست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: لطايف و اشارات 5 ـ مانع تأثير علم به قيامت ⏱يقين به آخرت با براي آخرت همراه است وگرنه ممكن است كسي عالم به قيامت باشد ولي علمش در زير لايه‏هاي زنگار مدفون باشد و چنين علمي كارساز نيست: (أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضلّه الله علي علم). 🕥و اگر آلودگي به گناه نباشد، حتي گمان به آخرت نيز براي حصول تقوا كافي است: (ألا يظن أُولئك أنّهم مبعوثون...آیا اینان گمان ندارند که برانگیخته می شوند؟)، زيرا عقل ناب، را واجب مي‏شمارد. معاد به قدري مهم است كه اگر درباره آن گمان نيز حاصل شود(نه قطع)، براي عمل كفايت مي‏كند؛ گرچه بايد درباره آن قطع تحصيل كرد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: لطايف و اشارات 1 ـ ويژگي رسالت خاتَم بحث روايي 1 ـ (عليهم‏السلام) در كتابهاي آسماني ✅ـعن العسكري(عليه‏السلام) في قوله تعالي: (وما انزل من قبلك): «من دفع فضل أميرالمؤمنين(صلوات‏الله‏عليه) علي جميع مَنْ بعد النبي ‏صلي الله عليه و آله و سلم فقد كذّب بالتوراة والإنجيل والزبور وصحف إبراهيم وسائر كتب الله المنزلة فإنه ما نزل شي‏ء منها إلا وأهمّ ما فيه بعد الأمر بتوحيد الله تعالي والإقرار بالنبوة، الاعتراف بولايته والطيبين من آله(عليهم‏السلام)»[ بحار، ج65، ص285]. %اشاره: از حديث معروف استنباط مي‏شود كه قرآن و عترت با هم هماهنگ بوده، از يكديگر جدا نمي‏شوند و اين انسجام و عدم انفكاك، به آن دو برمي‏گردد و چنين واقعيّتي محدود به زمان يا اقليم مخصوص نيست و حقيقت قرآن از كتابها و صحائف انبياي سلف(عليهم‏السلام) جدا نبوده، حقيقت ولايت اهل‏بيت و عترت طاهرين(عليهم‏السلام) نيز از آنها جدا نبوده است و چون قرآن ثقل اكبر و عترت(عليهم‏السلام) ثقل اصغرند، اين ترتّب هم در صحف سلف محفوظ بوده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: 2 ـ و ☑️ـعن أميرالمؤمنين(عليه‏السلام):«... الإسلام هو التسليم والتسليم هو اليقين واليقين هو التصديق والتصديق هو الإقرار والإقرار هو الأداء والأداء هو العمل»[ نهج البلاغه، حكمت 125.]. 🎁اشاره: چون يقين است: «اليقين نور»[ غرر الحكم، ج1، ص26] و حقيقت نور، آثار صحيحي از بالا به پايين دارد، از اين رو همه مراحل بعد از يقين را كه همان هماهنگي نظر و عمل و اخلاص در مقام عمل باشد به همراه دارد. البته معلوم است كه از روي باشد بسيار مفيد است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: 2. و 🕥از اميرالمؤمنين(عليه‏السلام) رسيده است كه آثار يقين مؤمن در وي براي خودش و ديگران مشهود است و آثار نيز در عمل وي مشهود است؛ گرچه ممكن است براي خود منافق بر اثر كوري وي مستور باشد: «إن المؤمن يُري يقينه في عمله والكافر يُري إنكاره في عمله». ⏱ البته چنانكه امام رضا(عليه‏السلام) فرمودند: فيض يقين رزقي است كه بين مردم توزيع شده است: «لم يقسم بين العباد شي‏ء أقلّ من اليقين»و يقين، مانند صبر، فضيلت ويژه است كه صاحبان آن فضايل به مقام امامت و رهبري جامعه الهي نايل مي‏آيند: (وجَعَلنا منهم أئمّةً يهدون بأمرنا لما صبروا وكانوا بآياتنا يوقنون). ☑️لازم است توجّه شود كه فضيلت نيز ناشي از فيض يقين است: «الصبر ثمرة اليقين». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: 3 ـ مراتب و متعلَّق اهل تقوا ⏺ـعن أميرالمؤمنين(عليه‏السلام):«فمن علامة أحدهم أنّك تري له قوة في دين... وإيماناً في يقين». ⏹«فأما أولياء الله فضياؤهم فيها [الشبهة] اليقين». ◀️«فهو من اليقين علي مثل ضوء الشمس». 🔼«واعلموا عباد الله أن المتقين ذهبوا بعاجل الدنيا وآجل الاخرة... وتيقنوا أنهم جيران الله غداً في آخرتهم». ⏪اشاره: يقين چون از شئون است، به معروف و معلوم تعلّق مي‏گيرد و چون اسماي حسناي الهي، كه معروف است، تعدّد دارد، معرفتها نيز خواهد بود و هر معرفتي در حدّ خود از يقين برخوردار است. از اين رو مي‏توان براي يقين انحاي گوناگون به لحاظ متعلّق آن تصوّر كرد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث:گزيده تفسير ☑️ بلندمرتبه، از هدايتي بهره‏مندند كه چونان مركبي رهوار آنان را به مقصد مي‏رساند و رفعت مي‏بخشد و اين همان الهي است كه زمينه‏ساز بهره‏وري كامل از هدايت قرآن است. 📌آن بلندپايگان كه بر هدايت الهي مستقرّند، چنانكه تقوايشان زمينه‏ساز بهره‏مندي از قرآن است منشأ رستگاري آنان نيز خواهد بود؛ آنان از همه موانع مي‏رهند و به مقصد اصيل خويش مي‏رسند و چون فلاح انسان در رسيدن به كمال مطلق است و كمال مطلق جز خداي سبحان نيست، پس فلاح پرواپيشگان در است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث:تفسیر ☑️: واژه مفلح از ريشه «فَلاح» است و معناي اصلي ماده «فلح»، چيزي است كه لازم آن رهايي از شرور و دستيابي به خير و صلاح است و با اين دو قيد از مادّه‏ هاي «نجات»، «ظفر» و «صلاح» امتياز مي ‏يابد. ✅اطلاق «فلّاح» بر كشاورز و «فلاحت» بر كشاورزي از آن روست كه زمين با زراعت از بَوار(باير بودن) مي‏رهد و آباد مي‏گردد، چنانكه شكاف و گشايش نيز در آن ملحوظ است. 📌در زبان فارسي از «فلاح» به پيروزي و رستگاري تعبير مي‏شود؛ زيرا معناي فتح و شكاف در آن مأخوذ است، بر خلاف چيزي كه رَتْق و سدّ در آن مأخوذ است، و چون شكاف در معناي فلاح اخذ شده، كسي كه لَبِ زيرين او شكاف داشته باشد «اَفْلَح» ناميده مي‏شود. البته «مُفْلِح» انساني است كه با ، به مقامي رسيده باشد، نه بدون رنج. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث:تفسیر 🌍: ضمير «هُم» را بصريون، فاصله مي‏نامند و كوفيون، عِماد. شايد سرّ عطف «اولئك» دوم بر «اولئك» اول در آيه محل بحث و عدم عطف در آيه (أُولئك كالأنعام بل هم أضلّ أُولئك هم الغافلون) اين باشد كه در آيه محل بحث، دو عنوان مزبور جداي از هم و است، ليكن در آيه سوره اعراف، اساس مطلب همان است كه بر اساس دركات آن، سه مرحله نزولي پديد مي‏آمد: اوّل شبيه چهارپايان شدن، دوم در حدّ چهارپايان بودن، سوم از آنها پايينتر قرار داشتن. 🌏نكته: آيات اوّل سوره بقره با آيات اوّل سوره لقمان است كه در مكه نازل شده: (الم تلك آيات الكتاب الحكيم هدي و رحمةً للمحسنين الّذين يقيمون الصّلاة و يُؤتون الزّكاة وهم بالآخرة هم يوقنون أُولئك علي هدي من ربّهم وأُولئك هم المفلحون). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث:تفسیر ⌛️پس از ذكر اوصافي براي پرواپيشگان، سخن از هدايتي است كه چونان آنان را با سهولت به مقصد مي‏رساند و رفعت مي‏بخشد. ⏱مراد از اين هدايت، هدايت پاداشي و تكويني است. خداي سبحان هر كه را بخواهد هدايت كند، به او شرح صدر مي‏دهد: (فمن يرد الله أن يهديه يشرح صدره للاسلام) و اين هدايت و شرح صدر زمينه به ره‏وري كامل از هدايت قرآن است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: هدايت و ضلالت 🦋در قرآن كريم و مرادفهاي آن با «عَلي» به كار مي‏رود كه نشانه رفعت و عُلُوّ است؛ مانند: (إن كان علي الهدي...اگر این بنده نمازگزار بر راه راست باشد)، (علي بيّنة من ربّه...بر دلیلی از پروردگارشان متکی هستند)، (أفمن شرح الله صدره للإسلام فهو علي نور من ربّه...آیا کسی که خداوند سینه اش را برای پذیرش اسلام گشاده کرده است، و بهرهمند از نوری از سوی پروردگار خویش است مانند... ). 🌸و و مرادفهاي آن با «في» به كار رفته است كه نشانه سركوب و منكوب شدن است؛ مانند: (إنّا أو إيّاكم هدي أو ضلال مبين...ما یا شما بر هدایت یا در گمراهی آشکار هستیم)، (والّذين كذبوا بآياتنا صمّ و بكم في الظّلمات...و کسانی که آیات ما را تکذیب کردند، کرها و لال هایی فرورفته در گمراهی اند). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: هدايت و ضلالت 🍄 و اگر با «عَلي» بيايد نيز مفيد همان معناي شدن است؛ زيرا ظلمت بر انسان ضالّ و فاجر مستولي است: (وإذا أظلم عليهم...و چون محیط بر آنها تاریک شود[توقف می کنند]). پس آنها در ضلالت و تيرگي فرو رفته‏اند و ضلالت «بر آنها» است، نه اين كه آنان «بر ضلالت» باشند، برخلاف كه پرهيزكاران «برهدايتند» نه هدايت «بر آنان». 🎍 به تعبير ديگر، هدايت متّقيان است و اساس و پايه بنيان سيرت و سنّت مردم متّقي است: (أفمن أسّس بنيانه علي تقوي من الله...) متقيان بر پايه تقوا استوارند كه تقوا مايه هدايت است. پس آنان بر پايه هدايت استوارند: (علي هدي من ربّهم). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: هدايت و ضلالت 🌸سرّ اين تفاوت آن است كه چنانكه نور محسوس، شي‏ء را برجسته ونمايان مي‏كند و ظلمتِ محسوس، شي‏ء را در تاريكي فرو مي‏برد، نور معقولِ هدايت نيز انسان را برجسته مي‏كند: (يرفع الله الّذين آمنوا منكم والّذين‏أُوتوا العلم درجات....خداوند آنها را که ایمان آورده اند بالا می برد و اهل علم را چند درجه بالا می برد). 🍄و تيرگي او را سركوب و منكوب و نابود مي‏سازد و او را به حضيضِ سقوط فرو مي‏افكند: (ولا تطغوا فيه فيحل عليكم‏غضبي ومن يحلل عليه غضبي فقد هوي...از حدود الهی تجاوز نکنید که خشم من بر شما فرود آید، و کسی که خشم من بر او فرود آید،یقینا هلاک شده است). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: هدايت و ضلالت ⏱راز اساسي در اين گونه موارد آن است كه «مقهورِ» نفس كامل است، و «قاهر» بر نفس ناقص؛ مثلاً، انسانِ عالم، امير علم است و انسان جاهل، اسير جهل. ازاين‏رو گفته مي‏شود: زبان عاقل در قلب اوست و قلب جاهل در زبان او. 📢بنابراين، انسان مهتدي و متّقي، بر هدايت و تقواست و انسان ضالّ و فاجر، (زیرسلطه) ضلال و فجور و از اين حقيقت به (علي هدي) تعبير شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: 🌸واژه «فلاح» چنانكه گذشت، فراتر از معناي رهايي از موانع، معناي را نيز دربر دارد. 🌺پروا پيشگان كه بر هدايت الهي مستقرّند همان گونه كه تقواي آنان زمينه‏ ساز بهره‏مندي از بود، زمينه ‏ساز آنان نيز هست: (واتقوا الله لعلكم تفلحون). 🍄پرهيزكاران كه از افراط و تفريط، عصيان، بخل و شحّ نفس در امان و داراي الهي تقوايند، رستگارند: (ومن يوق شحّ نفسه فأولئك هم المفلحون...و کسانی که خود را از بخل و حرص آنان رستگارانند). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: ☑️فلاح و رستگاري مقصود بالذات و هدف نهايي انسان است و چون فلاح انسان در رسيدن به كمال مطلق است و كمال مطلق جز سبحان نيست. ✔️پس فلاح انسان در است و براي رسيدن به لقاي الهي، گامهاي نخست را با هدايت فطري و تقواي اعتقادي، عبادي و مالي بايد برداشت و آنگاه تا به سر منزل مقصود بايد از هدايت و رهبري قرآن ناطق و صامت(اهل بیت) پيروي كرد. 📢تذكّر: اشاره، با لفظ «اولئك» كه ناظر به دور است، براي بزرگداشت مقام است؛ چنانكه تكرار اين كلمه با ذكر «واو» عاطف، براي تفهيم (2تکریم) هر يك از هدا يت و فلاح براي تكريم است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: 📌 🔍ـعن الصادق(عليه‏السلام) في قوله تعالي: (أُولئك هم المفلحون): «أي الناجون ممّا منه يوجلون الفائزون بما يأملون». 🗝اشاره: محور اصلي فلاح، همان است: (قد افلح مَن زكّاها).تزكيه نفس با «اعمال» ويژه‏اي همراه است كه برخي از آنها در سوره و بعضي از آنها در ديگر سُوَر بازگو شده است؛ چنانكه تزكيه روح با مخصوصي همراه است كه از آنها به عنوان موانع فلاح ياد مي‏شود؛ مانند: ظلم، افترا، كذب، تكذيب آيات الهي و... . 📬رواياتي كه به طور مبسوط در تحليل معناي فلاح و علل و عوامل و همچنين دلايل و علايم آن ياد شده، مستنبَط (برگرفته) از است كه به عناصر محوري آنها اشاره شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: ☑️بارزترين مصداق فلاح كه همراه با (حفظ) نفس از شُحّ و تقواي از بخل است در كلام اميرمؤمنان(عليه‏السلام) آمده است: «من اهتمّ برزق غدٍ لم يُفْلح أبداً...کسی که اهتمام به رزق فردا کند هرگز رستگار نمی شود ». ✔️لازم است توجّه شود كه بين همّت گماردن براي كسب حلال و تحصيل رزق و بين (همّ و غم) بودن براي روزي آينده فرق وافر است كه يكي را محمود و ديگري را مذموم كرده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: 📬تذكّر: چون عنوان «متّقين» صفت مشبهه است نه اسم فاعل، داراي معناي است. از اين رو اوصاف پنج‏گانه‏اي(یومنون،یقیمون،ینفقون،یومنون، یوقنون) كه براي آنان ياد شد به صورت فعل مضارع است كه همراه با استمرار است و نتيجه آن نيز به عنوان ، نه حال، در خاتمه چنين بيان شده است: (أُولئك علي هدي من... ). 📢و اين مطلب با آنچه در پايان سوره به صورت ياد شده منافاتي ندارد؛ زيرا گرچه در پايان سوره چنين آمده است: ( الرّسول... كلٌّ آمن... )، ليكن از آن آيه هم «ملكه» استنباط مي‏شود، نه «حال»؛ چنانكه در همان آيه با فعل مضارع نيز چنين آمده است: (لا بين أحدٍ من رُسُله... ). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ ⛓بحث:گزيده تفسير 📬گرچه هدايت قرآن همگاني است و اختصاص به پرهيزكاران ندارد، ولي‏ ‏از آن بهره‏اي نمي‏برند؛ زيرا آنان بر اثر عنادِ عمدي خويش دَرِ هدايت را چنان بر روي خود بسته‏اند كه بيم دادن و ندادنشان يكسان است. 📢انذار كه رسالت محوري پيامبران و هدفِ نَفْر فرهنگي فقيهان است، درهدايت انسانهاي مستعدّ نقش به سزايي دارد، ولي (نه كفر بسيطكه ناشي از غفلت است و با انذار نيز زايل مي‏شود) مانع تأثير انذار است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ ⛓بحث: 🔰: انذار كه در برابر تبشير(نويد دادن) است، به معناي است كه با گفتار يا مانند آن صورت مي‏گيرد. ❇️در طليعه اين سوره سخن از هدف قرآن كريم، يعني «هدايت متّقين» بود و چون در آن‏جا اين پرسش مطرح بود كه اگر قرآن براي هدايت همه انسانها نازل شده، سرّ اختصاص هدايت آن به پرهيزكاران چيست؟ ✅گويا در اين آيه كريمه به پاسخ آن پرداخته، مي‏فرمايد: زيرا غيرمتّقي(مانند كافر) انذار و عدم انذارش است و آنان خود نيز به اين حقيقت معترفند: (سواء علينا أوعظتَ أم لم تكن من الواعظين...برای ما یکسان است که تو ما را موعظه کنی یا نه). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ ⛓بحث: 🔴در آيه محل بحث، كفر در برابر تقوا به كار رفته و از آن استفاده مي‏شودكه همان طور كه تقوا شرط بهره‏ مندي از هدايت قرآن است، كفر نيز آن است. 🔵 و همان‏طور كه تقوا به و تقسيم مي‏شود وتقواي عملي به تقوا در عبادت و تقوا در مال و غيرمال تقسيم مي‏شود، كفر نيز همين تقسيم ها را دارد؛ زيرا كفر تنها انكار خدا، وحي و رسالت و معاد نيست، بلكه اگر كسي عمداً و را نيز ترك كند كافر عملي است و همان گونه كه در تقوا حُسن اختيار لازم‏ است، در (الّذين كفروا) نيز عناد و لجاج و مطرح است. 🔻پس كفر در اين آيه، است كه رو در روي تقواست، نه كفر بسيط، كه ناشي از است و با انذار و هدايت پيامبران برطرف مي‏شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ ⛓بحث: در و ☑️تقابل بين آيات آغازين سوره كه سخن از «هدايت متقين» داشت با آيه مورد بحث كه بيانگر «هدايت ناپذيري» كافران است، اقتضا مي‏كرد كه در اين آيه شريفه به جاي تعبير (أأنذرتهم أم لم تنذرهم)، گفته شود: «أهديتهم أم لم تهدهم». ✔️شايد سرّ تغيير تعبير اين باشد كه قرآن كريم در امر هدايت انسانها، براي و هشدارْ جايگاه ويژه‏اي قائل است و با اين كه قرآن هم بشير مؤمنان است و هم نذير آنان: (هدي و بشري للمؤمنين)،(تبارك الّذي نزل الفرقان علي عبده ليكون للعالمين نذيراً)و پيامبر اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم نيز هم بشير است و هم نذير: (إنا أرسلناك شاهداً و مبشراً و نذيراً)، امّا تبليغ و هدايت، است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan