بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #راز بسته شدن دلهاي كافران
🔴بنابراين، بسته شدن دل دو عامل عمده دارد:
1⃣يكي #هواپرستي كه انسان پس از روشن شدن حقّ به جاي خدا محوري هوا محور و هوس مدار باشد كه مشمول اِضلال كيفري خداوند قرار ميگيرد و خداوند سمع و قلب او را مختوم ميكند و بر چشم او پردهاي ستبر ميافكند كه پس از آن حق را نميشنود و نميبيند و نميفهمد؛ زيرا او عالمانه هواپرست شده است: (أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضلّه الله علي علم وختم علي سمعه وقلبه وجعل علي بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله).
2⃣عامل ديگرِ بسته شدن دل، #گناه است. كافران به پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم ميگفتند: قلب ما، در غلاف و كنان، و گوش ما سنگين است و سخنانت رانمي شنويم و بين ما و تو حجابي است كه بر اثر آن تو را نمي بينيم: (وقالوا قلوبنا في أكِنّة مما تدعونا إليه وفي اذاننا وقر ومن بيننا وبينك حجابٌ فاعمل إننا عاملون).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #راز بسته شدن دلهاي كافران
✅حجابي كه در اين آيه آمده، همان #گناه است كه حجاب مستور(پوشیده) است، نه حجاب مشهود: (وإذا قرأت القرآن جعلنا بينك وبينالذين لايؤمنون بالآخرة حجاباً مستوراً...و هنگامی که قرآن میخوانی ما بین تو و بین کسانی که به آخرت ایمان ندارند حجابی پوشیده قرار دادیم)، (أُولئك الذين لعنهم الله فأصمّهم وأعمي أبصارهم...آنها کسانی هستند که خدا آنها را لعنت کرده پس گوشهایشان را کر و چشم هایشان را کور کرده است).
❇️و در برخي آيات از آن به رَيْن(زنگار دل) تعبير شده است: (كلاّ بل ران علي قلوبهم ما كانوا يكسبون كلاّ إنّهم عن ربّهم يومئذٍ لمحجوبون...این چنین نیست که می گویند، بلکه بر قلب هایشان بخاطر #آنچه_انجام_داده اند چرک و زنگار گرفته ،این چنین نیست که آنها می پندارند،بلکه اینان در آن روز از پروردگارشان بی بهره اند).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #راز بسته شدن دلهاي كافران
🛑#عقيده_باطل و #اخلاق_رذيله و #عمل_باطل و ناپاك به صورت چرك و غباري #حجاب آيينه جان آدمي ميشود و از آن پس، نور هدايت در آن نميتابد.
💢مردي به اميرالمؤمنين(عليهالسلام) عرض كرد: توفيق نماز شب ندارم. آن حضرت فرمودند: #گناهان تو پايبند توست: «جاء رجل إلي أميرالمؤمنين(عليهالسلام) فقال: يا أميرالمؤمنين إني قد حُرمت الصلاة بالليل. فقال له أميرالمؤمنين(عليهالسلام): أنت رجل قد قيّدتك ذنوبك».
⭕️#قلب_عاصي و #تبهكار، واژگون ميشود: (ونقلّب أفئدتهم)و از فهم حق بازداشته ميشود: (ثمّ انصرفوا صرف الله قلوبهم...سپس منصرف و دگرگون شدند خدا نیز دلهایشان را دگرگون ساخت) و در نتيجه به تكذيب حق ميپردازد: (وما يكذّب به إلّا كل معتدٍ أثيم)و اين گونه صحيفه نفس آدمي با قهر الهي مُهر ميشود وگرنه خداي سبحان اضلال ابتدايي ندارد تا در ابتدا دل كسي را وارونه سازد و آن را مُهر كند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #راز بسته شدن دلهاي كافران
❌قرآن كريم به نمونه هايي از گناهاني كه مايه انصراف قلب آدمي است اشاره ميكند؛ مانند #تكبّر كه عامل حرمان متكبر از فهم آيات الهي است: (سأصرف عن آياتي الذين #يتكبّرون في الأرض بغير الحق وإن يروا كلّ آية لا يؤمنوا بها وإن يروا سبيل الرشد لا يتخذوه سبيلاً...به زودی کسانی را که در روی زمین به ناحق گردنکشی و تکبّر می کنند از [فهم] آیاتم بازمی دارم که اگر هر آیه ای را ببینند، به آن ایمان نمی آورند و چون راه هدایت را مشاهده کنند، آن را راه و رسم زندگی نگیرند و اگر راه گمراهی را ببینند، آن را راه و روش خود گیرند؛ این [بازداشتن از فهم آیاتم] به سبب آن است که آیات ما را تکذیب کردند و از آنها غافل و بی خبر بودند.)
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #راز بسته شدن دلهاي كافران
🔘خودداري از شركت در #جهاد في سبيل الله نيز باعث #حرمان از درك حقايق ايمان ميگردد: (وإذا ما أُنزلت سورةٌ نظر بعضهم إلي بعضٍ هل يراكم من أحدٍ ثم انصرفوا صرف الله قلوبهم..و زمانی که سوره ای نازل شود بعضی از منافقان بر بعض دیگر نگاه می کنند [و به سبب نگرانی از بر ملا شدن نفاقشان می گویند:] آیا کسی شما را می بیند؟سپس باز می گردند، خدا دل هایشان را دگرگون ساخته است )آنگاه كه پيامبر اكرمصلي الله عليه و آله و سلم آيات دفاع و جنگ را تلاوت ميكرد، برخي مخاطبان آن حضرت اطراف خود را ميپاييدند تا اگر كسي آنان را نمينگرد در پناه كسي بيرون روند.
☑️در آيه ديگر درباره آنان ميفرمايد: (قد يعلم الله الذين يتسلّلون منكم لواذاً...خداوند کسانی از شما را که برای[بی اعتنایی به دعوت پیامبر]با پنهان شدن پشت سر دیگران آهسته از نزد او بیرون می روند، می شناسد) و خداي سبحان بر اثر اين رفتار #ناشايسته، دلهايشان ر ا منصرف ميكند و آنان ديگر آيات الهي را درك نميكنند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: لطايف و اشارات
1⃣ تهاجم همه جانبه شيطان
@#هدف_اِغواي_شيطان بسته شدن دل آدمي است. او اصرار دارد انسان را درتباهي و گناه نگهدارد و از اين رو از همه جوانب: از پيش رو و پشت سرواز سمت راست و چپ بر انسان تهاجم ميكند.
⏸(قال فبما أغويتني لأقعدن لهم صراطك المستقيم ثم لاتينّهم من بين أيديهم ومن خلفهم وعن أيمانهموعن شمائلهم...گفت: به سبب اینکه مرا به بیراهه و گمراهی انداختی، یقیناً بر سر راه راست تو در کمین آنان خواهم نشست. سپس از پیش رو و پشت سر و از طرف راست و از جانب چپشان بر آنان می تازم و بیشترشان را سپاس گزار نخواهی یافت.) تا خطاها بر انسان احاطه كند: (أحاطتبهخطيئته)[4] و راهي براي #نفوذ معارف حق در دل او باقي نماند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: لطايف و اشارات
2⃣گوناگوني مدرَكات و ابزارهاي ادراكي انسان
*⃣همان گونه كه بين قلب و سمع و بصر ظاهري با باطني فرق است، بين ادراك قلب باطني و سمع و بصر باطني نيز فرق است؛ زيرا #قلب_باطني، #معارف_عاليه را بدون تمثل و تنزل به عالم مثال درك ميكند، ولي #سمع_و_بصر باطني مراحل #متوسط_معارف را با تمثّل و همراه با كمّ و كيف و شكل و صورت درك ميكنند.
#⃣چنانكه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم در معراج بسياري از معارف عميق معقول را با #قلب جان يافت و بخشي از معارف را با #چشم دل ديد: (ما كذب الفؤاد ما رأي...دروغ نگفت،قلب تو آنچه را دید)، (لقد راي من آيات ربّه الكبري...به راستی که بخشی از نشانه های بسیار بزرگ پروردگارش را دید ).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: لطايف و اشارات
2⃣گوناگوني #مدرَكات و ابزارهاي ادراكي انسان
📢 انسانها در قيامت، بخشي از حقايق را با چشم و گوش دروني ميبينند و ميشنوند و بسياري از معارف عميق عقلي را نيز با #قلب_دروني درمييابند.
☑️در خواب نيز انسان برخي حقايق را با چشم و گوش مثالي ميبيند و ميشنود، اما مطالب عميق و معارف بلند معقول را كه برتر از سطح عالم مثال است با #قلبي كه برتر از چشم و گوش مثالي است ميفهمد.
🔘در، يافته هاي قلبي سخن از شكل و كمّ و كيف نيست تا ادراك آن با چشم و گوش مثالي #صورت_پذيرد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: لطايف و اشارات
3⃣مراتب #مختوم شدن دل
⚫️بسته شدن و واژگوني دل، ويژه كافران و منافقان نيست، بلكه به هر ميزاني كه دل آدمي به #زنگار_گناه آلوده گردد، واژگون و مختوم گشته، به همان اندازه از فهم آيات الهي محروم ميگردد و اين واژگوني دل از آلودگي به مكروهات آغاز ميشود و به گناهان صغيره و سپس به كبيره ميرسد و از اكبر كباير كه كفر به خداست، سر برميآورد.
🔴معيار سنجش بيماري قلب نيز مقدار بي توجّهي انسان به فهم #آيات_الهي يا #انزجار از آنهاست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: لطايف و اشارات
4⃣ #حرمان(بی بهره بودن) قلب واژگون، از بركات آسماني
🔳قلب انسان ظرفي #مجرّد و غير مادّي است: «إن هذه القلوب أوعية» كه چهره و روي آن در آغاز آفرينش به طرف خداي سبحان است: (فأقم وجهك للدين حنيفاً فطرت الله التي فطر الناس عليها)، ولي بر اثر كفر و تبهكاري #واژگون ميشود و از باب تشبيه معقول به محسوس ميتوان گفت: ظرف دل همانند ظروف مادي است.
🔲ظروف مادّي اگر رو به بالا باشد و به طور طبيعي قرار گيرد، هم از تابش آفتاب بهره ميبرد و هم از باران آسمان پر ميشود، ولي اگر واژگون گرديد، باران از پشت آن ميلغزد و فرو ميريزد و آفتاب نيز به درونش نميتابد تا از نور و حرارتش بهرهاي بگيرد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: لطايف و اشارات
◽️ظرف مجردِ جان آدمي نيز اگر رو به خدا باشد از پرتو #نور_وحي بهره ميگيرد و از آب زندگي پر ميشود، امّا اگر واژگون و پشت به خدا و رو به زمين شد: (إثّاقلتم إلي الأرض...به سوی زمین سنگینی می کنید)
◾️(أخلد إلي الأرض....به زمین تمایل پیدا کرد)همانند #ظرف_وارونه از بركات آسماني محروم است، به طوري كه نه از حرارت و فروغِ (نور السماوات والأرض) بهره مند ميشود و نه از #آب_حيات_وحي كه دلها را زنده ميكند بهره ميبرد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: لطايف و اشارات
5⃣كافران و #موانع سير در آيات آفاقي و انفسي
☑️يكي از راههاي خداشناسي، شناخت آيات #آفاقي و #انفسي، يعني جهانشناسي و خودشناسي است: (وفي الأرض آيات للموقنين وفي أنفسكم أفلا تبصرون) و كافران، هم راه جهانشناسي را بر خود بستهاند و هم راه خودشناسي را مسدود كردهاند.
🔘قرآن كريم درباره آنان ميفرمايد : (إنّا جعلنا في أعناقهم أغلالاً فهي إلي الأذقان فهم مقمحون وجعلنا من بين أيديهم سدّاً ومن خلفهم سداً فأغشيناهم فهم لا يبصرون و سواء عليهم أأنذرتهم أم لم تنذرهم لا يؤمنون). غلهايي كه بر گردن كافران است و تا چانهيشان برآمده، آنان را «مُقْمَح»، يعني سر به هوا ساخته و حلقههاي آهن سردي كه بر گردنشان آويخته رهآورد سيئات آنهاست؛ چنين انساني نميتواند سر فرود آورد و خود را ببيند تا خويشتن را بشناسد و خودشناسي را سرپلي براي خداشناسي قرار دهد.
🔳همچنين او ديوار عظيمي در پيش رو و پشت سر دارد كه مصالح آن جدار غليظ، محصول #هواپرستي است و اين ديوار و پردهاي كه بر چشمانشان آويخته مانع جهان شناسي و سير در آفاق جهان هستي است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: لطايف و اشارات
6⃣ #نفرين موساي كليم درباره فرعون
🔴يكي از #بدترين نفرين هاي حضرت موساي كليم(عليه السلام) به فرعون مصر و پيروان او، اين بود كه از خداي سبحان مسئلت كرد تا افزون بر آنكه اموالشان را نابود ميكند، #دلهايشان را سخت و #نفوذ_ناپذير كند تا توفيق ايمان از آنان ستانده شود و به عذابي دردناك گرفتار شوند؛ زيرا آنان با اموال و زيورها و تمكن هاي مادي خود مردم را از راه خدا گمراه ميكردند: (وقال موسي ربّنا إنك آتيت فرعون وملأه زينةً وأموالاً في الحياة الدنيا ربنا ليضلوا عن سبيلك ربنا اطمِس علي أموالهم واشدُد علي قلوبهم فلا يؤمنوا حتي يروا العذاب الأليم...و موسی گفت: پروردگارا! فرعون و اشراف و سرانش را در زندگی دنیا زیور و زینت [بسیار] و اموال [فراوان] داده ای که [نهایتاً مردم را] از راه تو گمراه کنند، پروردگارا! اموالشان را نابود کن و دل هایشان را سخت گردان که ایمان نیاورند تا آنکه عذاب دردناک را ببینند.).
⚪️و جناب هارون نيز در اين نيايش با حضرت موساي كليم هماهنگ بود. خداي سبحان نيز ميفرمايد: دعايتان اجابت شد: (قد أُجيبت دعوتكما) و آنگاه نحوه اجابت دعايشان را نيز بيان ميكند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: لطايف و اشارات
7⃣ حجاب كافران، #مانع شهود عذاب نيست
☑️مختوم شدن دلها و گوشهاي كافران و كور بودن آنان گرچه محدود به دنيا نيست: (ومن كان في هذه أعمي فهو في الآخرة أعمي وأضلّ سبيلاً) اما اين بدان معنا نيست كه در جهان آخرت هيچ حقيقتي را نمي فهمند، بلكه آنان حقايق بسياري از جمله عذاب الهي را درك ميكنند و ميدانند كه به #سوء_اختيار خود، خويش را كور كرده اند؛ زيرا آن روز همه اسرار و سراير آشكار ميشود: (يوم تبلي السرائر).
🔘و انسان نيز بسياري از امور را با ديدهاي تيزبين درك ميكند: (لقد كنت في غفلةٍ من هذا فكشفنا عنك غطاءك فبصرك اليوم حديد). پس كوري آنان مانع مشاهده #جمال الهي است وگرنه #جلال خدا و عذاب و كيفر او را مشاهده ميكنند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #بحث_روايي
📢بررسي روايات تفسيري در اين مبحث و مباحث ديگر نشان ميدهد كه بسياري از نكات روايي #مستنبط از جمعبندي آيات قرآني است؛ گرچه مطالب ابتكاري در تطبيق و مانند آن، در نصوص يافت ميشود.
1⃣ #ختم_كيفري دلهاي كافران
◼️ـعن الرضا(عليهالسلام) في قول الله عزّ وجلّ: (... ختم الله علي قلوبهم وعلي سمعهم)، قال: «الختم هو #الطبع علي قلوب الكفار عقوبةً علي كفرهم كما قال تعالي: (بل طبع الله عليها #بكفرهم فلا يؤمنون إلّا قليلاً)».
◻️اشاره: معناي استثناي قليل «فلا يؤمنون إلّا قليلاً» يا ناظر به اين است كه امكان ايمان تا #آخرين_لحظه_حيات محفوظ است و در نتيجه آيه محل بحث تقييد ميشود، يا اين كه ناظر به تبدّل كفر به #نفاق است كه در بعضي از نصوصِ واردِ درباره ايمان قليل منافقان آمده است كه آنها براي دنيا و در حضور مردم ايمان ميآورند و اين گونه ايمان منافقانه اندك و كم و بيارزش است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #بحث_روايي
🌓عنوان #ختم، #طبع، #اِغفال و مانند آن كه در قرآن كريم به خداوند اسناد داده شده با امور ويژه اي همراه است كه آشنايي به آنها در بحث هاي تفسيري سودمند است:
🌏الف: عناوين مزبور، #عدمي است؛ نظير عنوان عَمي، جهل، عجز و...، كه اگر هر كدام از اينها محمول قضيّه اي قرار گيرد، آن قضيه «موجبه معدوله» خواهد بود، نه «محصّله».
🌙ب: عناوين ياد شده هرگز #در_ابتدا به خداوند اسناد داده نميشود، بلكه از باب #كيفر است و آن هم بعد از تماميّت نصاب اِمهال(مهلت دادن).
🌟ج: معناي قضايايي كه در آنها يكي از عناوين مزبور به خداوند اسناد داده شده، #امساك(نگه داشتن) فيض خاص و عدم اعطاي نوال(بخشش) مخصوص است، نه آنكه خداوند امر وجودي خاصي را مثلاً، به عنوان ختم يا طبع به كافران عطا ميكند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #بحث_روايي
2⃣ #شاهدان_دلهاي_مختوم
⏺ًـعن العسكري(عليهالسلام) أنه قال في قوله تعالي: (ختم الله... ): «أي وسمها بسمةٍ يعرفها من يشاء من ملائكته إذا نظروا إليها بأنهم الذين لايؤمنون»[ نور الثقلين، ج1، ص33.].
⏸ـعن الصادق(عليهالسلام):«(ختم الله علي قلوبهم وعلي سمعهم وعلي أبصارهم غشاوة) تبصرها الملائكة فيعرفونهم بها و يبصرها رسولاللهصلي الله عليه و آله و سلم و يبصرها خير خلق الله بعده علي بن أبيطالب(عليهالسلام)...»[ بحار، ج42، ص29].
▶️اشاره: همه #موجودهاي_مجرد و عالي كه در ضبط اعمال انسانها حضور دارند ممكن است با إعلام الهي از مُهرشدن قلبِ مختومْ دلان آگاه باشند، چنانكه انسانهاي كامل كه اعمال بشر بر آنان عرضه ميشود با تعليم خداوند، باخبرند.
⏮ #امام_هر_عصر كه #مسئول ويژه هدايت ارواح و نفوس مستعدّ است، با تعريف الهي مستحضر است و مقرّبان كه شاهد اعمال و قلوب ابرارند، به طريق اَوْلي از اعمال و قلوب فجّار آگاهند.
⏹بنابراين، آنچه در حديث مزبور آمده، بيان برخي #مصاديق_شاهد است، نه همه آنها.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #بحث_روايي
3⃣ #علّت_طبع_قلب
🔸ـعن العسكري(عليهالسلام) في قوله تعالي: (وعلي أبصارهم غشاوة): «وذلك أنهم لما أعرضوا عن النظر فيما كلّفوه؟ وقصروا فيما أريد منهم جهلوا ما لزمهم من الإيمان فصاروا كمن علي عينيه غطاء لايبصر ما أمامه فإن الله عزّ وجلّ يتعالي عن العبث والفساد و عن مطالبة العباد بما منعهم بالقهر منه فلا يأمرهم بمغالبته ولا بالمصير إلي ما قد صدهم بالقسر عنه».
🔶اشاره: ختم الهي، #كيفري است، نه ابتدايي و بر اساس تجسّم يا تمثّل اعمال، همان اِعراض از ياد خدا ممكن است به صورت طبع(برگردانی قلب)، تمثل يابد و تشبيه به لحاظ اعضا و جوارح ظاهري است وگرنه به لحاظ اعضا و جوارح باطني، حقيقةً غطاء است، نه تشبيهاً.
🔹و چون به عنوان كيفر است، نه ابتدايي و با امكان عقلي ايمان به دَعْوي و دعوت انبيا(عليهمالسلام) همراه است، از اين رو جَبْر نخواهد بود. مطالب چهارگانه فوق از حديث مزبور قابل استنباط است.
🔻تحليل دقيق معناي #قلب و حواسّ دروني آن روشن ميكند كه اِسناد ختم دل به ميتواند #حقيقت باشد، نه مجاز و نبايد آن را به غشاوه حسّي بر سمع و بصر حسّي مقايسه كرد، و آنچه در تفسير كاشف آمده ناصواب است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #بحث_روايي
4⃣ اطلاق #عذاب_عظيم نسبت به دنيا و آخرت
🔥ـعن العسكري(عليهالسلام) في قوله تعالي: (ولهم عذاب عظيم): «يعني في الاخرة العذاب المعد للكافرين وفي الدنيا أيضاً لمن يريد أن يستصلحه بما ينزل به من عذاب الاستصلاح لينبّهه لطاعته أو من عذاب الاصطلام ليصيره إلي عدله وحكمته»
.
☄اشاره: #عذاب_آخرت ممحّض(خالص) در كيفر است و هيچ گونه آزموني در آن نيست، ليكن عذاب دنيا ممكن است، زمينه آزمون را به همراه داشته باشد و اگر فرد يا گروهِ معذَّب، تنبّه يابد و توبه و تضرّع كند، بخشي از دشواريهاي خود را ترميم خواهد كرد و صدر آيه (فلولا إذجائهم بأسُنا تضرّعوا...پس چرا زمانی که عذاب ما آمد فروتنی و تضرع نکردند) شاهد آن است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
⛓بحث: #بحث_روايي
5⃣ #قلب و #سمع و #بصر دروني در كلمات معصومان(عليهمالسلام)
☑️ـعن الصادق(عليهالسلام):«ما من #قلب إلا وله أذنان علي أحدهما مَلَكٌ مرشد وعلي الاخر شيطان مفتن هذا يأمره وهذا يزجره».
🔘ـعن أميرالمؤمنين(عليهالسلام):«ألا إن #أبْصَر الأبصار ما نفذ في الخير طرفه ألا إن أسْمَع الأسماع ماوعي التذكير وقبله».
⏺«فلو رميتَ #ببصر قلبك نحو ما يوصف لك منها [الجنة] لعزفتْ نفسك عن بدائع ما أخرج إلي الدنيا من شهواتها ولذّاتها وزخارف مناظرها».
◻️«و #الهوي شريك العمي».
📬اشاره: انسان همانگونه كه در محدوده بدن خود اعضا و جوارح ادراكي و تحريكي دارد كه گاهي سالم است و گاهي بيمار، گاهي صحيح است و زماني معيب، چنانكه گاهي هست و گاهي اصلاً نيست، در محدوده #روح نيز اعضا و جوارح ادراكي و تحريكي هست كه مانند احكام بدن، لوازم خاص خود را دارد.
📨 همانطور كه در بين اعضاي ادراكي ظاهري، عنوان سمع و بصر از عناوين ديگر بيشتر مطرح است، در بين اعضاي ادراكي #باطني نيز، همين دو عنوان از ديگر عناوين مطرحتر است وگرنه در نهان انسان شامّهاي است كه با استشمام آن ميگويد: (إنّي لأجد ريح يوسف لولا أن تُفَنّدون).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: گزيده تفسير
❤️🔥#منافقان كه در باطن كافرند، ولي كفر دروني خود را كتمان ميكنند، گرچه در برخي احكام با كافران و مشركان شريكند، ليكن از كافران #تبهكارتر و #زيانبارترند و از اين رو قرآن كريم آنان را #بدتر از كافران ميداند.
🖤خداي سبحان در آيات متعدد به افشاي منافقان پرداخته از كفر آنان نسبت به #مبدأ، #رسالت و #معاد و از رياي آنان در #نماز و #انفاق پرده برميدارد.
🤎هدف منافقان از اظهار ايمان، #جاسوسي براي كافران يا بهرهمندي از #مزاياي_اجتماعي بيشتري بود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: #تفسير
🌴الناس: «ناس» مرادف انسان، اِنس و بشر است، با اين تفاوت كه ناس و اِنس، #اسم_جنس جمعي است و بر فرد اطلاق نميشود، ولي بشر بر فرد و جمع اطلاق ميشود.
🪴در قرآن كريم، گاهي تعبير «من الناس» درباره #پرهيزكاران است؛ مانندآيه كريمه (ومن الناس من يشري نفسه ابتغاء مرضات الله...و بعضی از مردم جانشان را برای خشنودی خدا می فروشند) .
🌳و گاهي درباره #كافران_و_مشركان؛ مانند: (ومن الناس من يتخذ من دون الله أنداداً...و بعضی از مردم غیر خدا را همتایانی قرار می دهند )و گاهي مراد از آن #منافقان است؛ مانند آيه محل بحث و آيه (ومن الناس من يعبد الله علي حرف...وبعضی از مردم خدا را یک سویه(و بر پایه دست یابی به امور مادی) می پرستند).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: #تفسیر
📌#مََنْ: مَنْ در «مَنْ يقول» يا #موصول است و «يقول» صله آن؛ مانند «الّذين» در آيه (ومنهم الذين يؤذون النّبي...و بعضی از آنها کسانی هستند که پیامبر را آزار می دهند)و يا #موصوف است و «يقول» صفت آن؛ مانند كلمه «رجال» در آيه (من المؤمنين رجال صدقوا... از مومنان مردانی هستند که به آنچه با خدا بر آن پیمان بستند صادقانه وفا کردند)
📍#يقول: ضمير در يقول به اعتبار لفظ «مَنْ» مفرد آمده است؛ مانند:(ومنهم من يستمع إليك...گروهی از آنها به سخنانت گوش می دهند) و اما ضمير در «امنا» و «ما هُمْ» كه جمع آمده، به اعتبار معناي آن است؛ مانند: (ومنهم من يستمعون إليك).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ
⛓بحث: #تفسیر
📬در اين آيه كريمه قول به معناي #تلفظ_به_زبان است؛ مانند: (يا أيّها الرسول لايحزنك الذين يسارعون في الكفر من الذين قالوا آمنّا بأفواههم ولم تؤمن قلوبهم... ای پیامبر! کسانی که در کفر می شتابند تو را غمگین نسازند، چه آنان که به زبانشان گفتند: ایمان آوردیم و دل هایشان ایمان نیاورده)و گاهي قول به معناي #سخن_مطابق_با_دل و عقيده و منطق است؛ مانند: (قولوا آمنّا بالله وما أنزل إلينا...بگویید به خدا و آنچه که به سوی ما نازل شد، ایمان آوردیم).
📭تذكّر: گاهي انسان بين خود و خداوند مناجات و #رازگويي دارد و ميگويد: (ربّنا إنّنا سمعنا منادياً ينادي للإيمان أن آمنوا بربّكم فآمنّا... پروردگارا! بی تردید ما [صدای] ندا دهنده ای را شنیدیم [که مردم را] به ایمان فرا می خواند که به پروردگارتان ایمان آورید. پس ما ایمان آوردیم.) و گاهي در #برخورد _با_مؤمنان ميگويد: «آمنّا».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan