eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
296 دنبال‌کننده
560 عکس
192 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: بسته شدن دلهاي كافران 🔴بنابراين، بسته شدن دل دو عامل عمده دارد: 1⃣يكي كه انسان پس از روشن شدن حقّ به جاي خدا محوري هوا محور و هوس مدار باشد كه مشمول اِضلال كيفري خداوند قرار مي‏گيرد و خداوند سمع و قلب او را مختوم مي‏كند و بر چشم او پرده‏اي ستبر مي‏افكند كه پس از آن حق را نمي‏شنود و نمي‏بيند و نمي‏فهمد؛ زيرا او عالمانه هواپرست شده است: (أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضلّه الله علي علم وختم علي سمعه وقلبه وجعل علي بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله). 2⃣عامل ديگرِ بسته شدن دل، است. كافران به پيامبر اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم مي‏گفتند: قلب ما، در غلاف و كنان، و گوش ما سنگين است و سخنانت رانمي‏ شنويم و بين ما و تو حجابي است كه بر اثر آن تو را نمي‏ بينيم: (وقالوا قلوبنا في أكِنّة مما تدعونا إليه وفي اذاننا وقر ومن بيننا وبينك حجابٌ فاعمل إننا عاملون). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: بسته شدن دلهاي كافران ✅حجابي كه در اين آيه آمده، همان است كه حجاب مستور(پوشیده) است، نه حجاب مشهود: (وإذا قرأت القرآن جعلنا بينك وبين‏الذين لايؤمنون بالآخرة حجاباً مستوراً...و هنگامی که قرآن میخوانی ما بین تو و بین کسانی که به آخرت ایمان ندارند حجابی پوشیده قرار دادیم)، (أُولئك الذين لعنهم الله فأصمّهم وأعمي أبصارهم...آنها کسانی هستند که خدا آنها را لعنت کرده پس گوشهایشان را کر و چشم هایشان را کور کرده است). ❇️و در برخي آيات از آن به رَيْن(زنگار دل) تعبير شده است: (كلاّ بل ران علي قلوبهم ما كانوا يكسبون كلاّ إنّهم عن ربّهم يومئذٍ لمحجوبون...این چنین نیست که می گویند، بلکه بر قلب هایشان بخاطر اند چرک و زنگار گرفته ،این چنین نیست که آنها می پندارند،بلکه اینان در آن روز از پروردگارشان بی بهره اند). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: بسته شدن دلهاي كافران 🛑 و و و ناپاك به صورت چرك و غباري آيينه جان آدمي مي‏شود و از آن پس، نور هدايت در آن نمي‏تابد. 💢مردي به اميرالمؤمنين(عليه‏السلام) عرض كرد: توفيق نماز شب ندارم. آن حضرت فرمودند: تو پاي‏بند توست: «جاء رجل إلي أميرالمؤمنين(عليه‏السلام) فقال: يا أميرالمؤمنين إني قد حُرمت الصلاة بالليل. فقال له أميرالمؤمنين(عليه‏السلام): أنت رجل قد قيّدتك ذنوبك». ⭕️ و ، واژگون مي‏شود: (ونقلّب أفئدتهم)و از فهم حق بازداشته مي‏شود: (ثمّ انصرفوا صرف الله قلوبهم...سپس منصرف و دگرگون شدند خدا نیز دلهایشان را دگرگون ساخت) و در نتيجه به تكذيب حق مي‏پردازد: (وما يكذّب به إلّا كل معتدٍ أثيم)و اين گونه صحيفه نفس آدمي با قهر الهي مُهر مي‏شود وگرنه خداي سبحان اضلال ابتدايي ندارد تا در ابتدا دل كسي را وارونه سازد و آن را مُهر كند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: بسته شدن دلهاي كافران ❌قرآن كريم به نمونه‏ هايي از گناهاني كه مايه انصراف قلب آدمي است اشاره مي‏كند؛ مانند كه عامل حرمان متكبر از فهم آيات الهي است: (سأصرف عن آياتي الذين في الأرض بغير الحق وإن يروا كلّ آية لا يؤمنوا بها وإن يروا سبيل الرشد لا يتخذوه سبيلاً...به زودی کسانی را که در روی زمین به ناحق گردنکشی و تکبّر می کنند از [فهم] آیاتم بازمی دارم که اگر هر آیه ای را ببینند، به آن ایمان نمی آورند و چون راه هدایت را مشاهده کنند، آن را راه و رسم زندگی نگیرند و اگر راه گمراهی را ببینند، آن را راه و روش خود گیرند؛ این [بازداشتن از فهم آیاتم] به سبب آن است که آیات ما را تکذیب کردند و از آنها غافل و بی خبر بودند.) بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: بسته شدن دلهاي كافران 🔘خودداري از شركت در في سبيل الله نيز باعث از درك حقايق ايمان مي‏گردد: (وإذا ما أُنزلت سورةٌ نظر بعضهم إلي بعضٍ هل يراكم من أحدٍ ثم انصرفوا صرف الله قلوبهم..و زمانی که سوره ای نازل شود بعضی از منافقان بر بعض دیگر نگاه می کنند [و به سبب نگرانی از بر ملا شدن نفاقشان می گویند:] آیا کسی شما را می بیند؟سپس باز می گردند، خدا دل هایشان را دگرگون ساخته است )آنگاه كه پيامبر اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم آيات دفاع و جنگ را تلاوت مي‏كرد، برخي مخاطبان آن حضرت اطراف خود را مي‏پاييدند تا اگر كسي آنان را نمي‏نگرد در پناه كسي بيرون روند. ☑️در آيه ديگر درباره آنان مي‏فرمايد: (قد يعلم الله الذين يتسلّلون منكم لواذاً...خداوند کسانی از شما را که برای[بی اعتنایی به دعوت پیامبر]با پنهان شدن پشت سر دیگران آهسته از نزد او بیرون می روند، می شناسد) و خداي سبحان بر اثر اين رفتار ، دلهايشان ر ا منصرف مي‏كند و آنان ديگر آيات الهي را درك نمي‏كنند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: لطايف و اشارات 1⃣ تهاجم همه جانبه شيطان @ بسته شدن دل آدمي است. او اصرار دارد انسان را درتباهي و گناه نگهدارد و از اين رو از همه جوانب: از پيش رو و پشت سرواز سمت راست و چپ بر انسان تهاجم مي‏كند. ⏸(قال فبما أغويتني لأقعدن لهم‏ صراطك المستقيم ثم لاتينّهم من بين أيديهم ومن خلفهم وعن أيمانهم‏وعن شمائلهم...گفت: به سبب اینکه مرا به بیراهه و گمراهی انداختی، یقیناً بر سر راه راست تو در کمین آنان خواهم نشست. سپس از پیش رو و پشت سر و از طرف راست و از جانب چپشان بر آنان می تازم و بیشترشان را سپاس گزار نخواهی یافت.) تا خطاها بر انسان احاطه كند: (أحاطت‏به‏خطيئته)[4] و راهي براي معارف حق در دل او باقي نماند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: لطايف و اشارات 2⃣گوناگوني مدرَكات و ابزارهاي ادراكي انسان *⃣همان گونه كه بين قلب و سمع و بصر ظاهري با باطني فرق است، بين ادراك قلب باطني و سمع و بصر باطني نيز فرق است؛ زيرا ، را بدون تمثل و تنزل به عالم مثال درك مي‏كند، ولي باطني مراحل را با تمثّل و همراه با كمّ و كيف و شكل و صورت درك مي‏كنند. #⃣چنانكه پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم در معراج بسياري از معارف عميق معقول را با جان يافت و بخشي از معارف را با دل ديد: (ما كذب الفؤاد ما رأي...دروغ نگفت،قلب تو آنچه را دید)، (لقد راي من آيات ربّه الكبري...به راستی که بخشی از نشانه های بسیار بزرگ پروردگارش را دید ). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: لطايف و اشارات 2⃣گوناگوني و ابزارهاي ادراكي انسان 📢 انسانها در قيامت، بخشي از حقايق را با چشم و گوش دروني مي‏بينند و مي‏شنوند و بسياري از معارف عميق عقلي را نيز با درمي‏يابند. ☑️در خواب نيز انسان برخي حقايق را با چشم و گوش مثالي مي‏بيند و مي‏شنود، اما مطالب عميق و معارف بلند معقول را كه برتر از سطح عالم مثال است با كه برتر از چشم و گوش مثالي است مي‏فهمد. 🔘در، يافته‏ هاي قلبي سخن از شكل و كمّ و كيف نيست تا ادراك آن با چشم و گوش مثالي . بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: لطايف و اشارات 3⃣مراتب شدن دل ⚫️بسته شدن و واژگوني دل، ويژه كافران و منافقان نيست، بلكه به هر ميزاني كه دل آدمي به آلوده گردد، واژگون و مختوم گشته، به همان اندازه از فهم آيات الهي محروم مي‏گردد و اين واژگوني دل از آلودگي به مكروهات آغاز مي‏شود و به گناهان صغيره و سپس به كبيره مي‏رسد و از اكبر كباير كه كفر به خداست، سر برمي‏آورد. 🔴معيار سنجش بيماري قلب نيز مقدار بي‏ توجّهي انسان به فهم يا از آنهاست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: لطايف و اشارات 4⃣ (بی بهره بودن) قلب واژگون، از بركات آسماني 🔳قلب انسان ظرفي و غير مادّي است: «إن هذه القلوب أوعية» كه چهره و روي آن در آغاز آفرينش به طرف خداي سبحان است: (فأقم وجهك للدين حنيفاً فطرت الله التي فطر الناس عليها)، ولي بر اثر كفر و تبهكاري مي‏شود و از باب تشبيه معقول به محسوس مي‏توان گفت: ظرف دل همانند ظروف مادي است. 🔲ظروف مادّي اگر رو به بالا باشد و به طور طبيعي قرار گيرد، هم از تابش آفتاب بهره مي‏برد و هم از باران آسمان پر مي‏شود، ولي اگر واژگون گرديد، باران از پشت آن مي‏لغزد و فرو مي‏ريزد و آفتاب نيز به درونش نمي‏تابد تا از نور و حرارتش بهره‏اي بگيرد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: لطايف و اشارات ◽️ظرف مجردِ جان آدمي نيز اگر رو به خدا باشد از پرتو بهره مي‏گيرد و از آب زندگي پر مي‏شود، امّا اگر واژگون و پشت به خدا و رو به زمين شد: (إثّاقلتم إلي الأرض...به سوی زمین سنگینی می کنید) ◾️(أخلد إلي الأرض....به زمین تمایل پیدا کرد)همانند از بركات آسماني محروم است، به طوري كه نه از حرارت و فروغِ (نور السماوات والأرض) بهره‏ مند مي‏شود و نه از كه دلها را زنده مي‏كند بهره مي‏برد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: لطايف و اشارات 5⃣كافران و سير در آيات آفاقي و انفسي ☑️يكي از راههاي خداشناسي، شناخت آيات و ، يعني جهان‏شناسي و خودشناسي است: (وفي الأرض آيات للموقنين وفي أنفسكم أفلا تبصرون) و كافران، هم راه جهان‏شناسي را بر خود بسته‏اند و هم راه خودشناسي را مسدود كرده‏اند. 🔘قرآن كريم درباره آنان مي‏فرمايد : (إنّا جعلنا في أعناقهم أغلالاً فهي إلي الأذقان فهم مقمحون وجعلنا من بين أيديهم سدّاً ومن خلفهم سداً فأغشيناهم فهم لا يبصرون و سواء عليهم أأنذرتهم أم لم تنذرهم لا يؤمنون). غلهايي كه بر گردن كافران است و تا چانه‏يشان برآمده، آنان را «مُقْمَح»، يعني سر به هوا ساخته و حلقه‏هاي آهن سردي كه بر گردنشان آويخته ره‏آورد سيئات آنهاست؛ چنين انساني نمي‏تواند سر فرود آورد و خود را ببيند تا خويشتن را بشناسد و خودشناسي را سرپلي براي خداشناسي قرار دهد. 🔳همچنين او ديوار عظيمي در پيش رو و پشت سر دارد كه مصالح آن جدار غليظ، محصول است و اين ديوار و پرده‏اي كه بر چشمانشان آويخته مانع جهان شناسي و سير در آفاق جهان هستي است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: لطايف و اشارات 6⃣ موساي كليم درباره فرعون 🔴يكي از نفرين هاي حضرت موساي كليم(عليه ‏السلام) به فرعون مصر و پيروان او، اين بود كه از خداي سبحان مسئلت كرد تا افزون بر آن‏كه اموالشان را نابود مي‏كند، را سخت و كند تا توفيق ايمان از آنان ستانده شود و به عذابي دردناك گرفتار شوند؛ زيرا آنان با اموال و زيورها و تمكن هاي مادي خود مردم را از راه خدا گمراه مي‏كردند: (وقال موسي ربّنا إنك آتيت فرعون وملأه زينةً وأموالاً في الحياة الدنيا ربنا ليضلوا عن سبيلك ربنا اطمِس علي أموالهم واشدُد علي قلوبهم فلا يؤمنوا حتي يروا العذاب الأليم...و موسی گفت: پروردگارا! فرعون و اشراف و سرانش را در زندگی دنیا زیور و زینت [بسیار] و اموال [فراوان] داده ای که [نهایتاً مردم را] از راه تو گمراه کنند، پروردگارا! اموالشان را نابود کن و دل هایشان را سخت گردان که ایمان نیاورند تا آنکه عذاب دردناک را ببینند.). ⚪️و جناب هارون نيز در اين نيايش با حضرت موساي كليم هماهنگ بود. خداي سبحان نيز مي‏فرمايد: دعايتان اجابت شد: (قد أُجيبت دعوتكما) و آنگاه نحوه اجابت دعايشان را نيز بيان مي‏كند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: لطايف و اشارات 7⃣ حجاب كافران، شهود عذاب نيست ☑️مختوم شدن دلها و گوشهاي كافران و كور بودن آنان گرچه محدود به دنيا نيست: (ومن كان في هذه أعمي فهو في الآخرة أعمي وأضلّ سبيلاً) اما اين بدان معنا نيست كه در جهان آخرت هيچ حقيقتي را نمي ‏فهمند، بلكه آنان حقايق بسياري از جمله عذاب الهي را درك مي‏كنند و مي‏دانند كه به خود، خويش را كور كرده ‏اند؛ زيرا آن روز همه اسرار و سراير آشكار مي‏شود: (يوم تبلي السرائر). 🔘و انسان نيز بسياري از امور را با ديده‏اي تيزبين درك مي‏كند: (لقد كنت في غفلةٍ من هذا فكشفنا عنك غطاءك فبصرك اليوم حديد). پس كوري آنان مانع مشاهده الهي است وگرنه خدا و عذاب و كيفر او را مشاهده مي‏كنند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 📢بررسي روايات تفسيري در اين مبحث و مباحث ديگر نشان مي‏دهد كه بسياري از نكات روايي از جمع‏بندي آيات قرآني است؛ گرچه مطالب ابتكاري در تطبيق و مانند آن، در نصوص يافت مي‏شود. 1⃣ دلهاي كافران ◼️ـعن الرضا(عليه‏السلام) في قول الله عزّ وجلّ: (... ختم الله علي قلوبهم وعلي سمعهم)، قال: «الختم هو علي قلوب الكفار عقوبةً علي كفرهم كما قال تعالي: (بل طبع الله عليها فلا يؤمنون إلّا قليلاً)». ◻️اشاره: معناي استثناي قليل «فلا يؤمنون إلّا قليلاً» يا ناظر به اين است كه امكان ايمان تا محفوظ است و در نتيجه آيه محل بحث تقييد مي‏شود، يا اين كه ناظر به تبدّل كفر به است كه در بعضي از نصوصِ واردِ درباره ايمان قليل منافقان آمده است كه آنها براي دنيا و در حضور مردم ايمان مي‏آورند و اين گونه ايمان منافقانه اندك و كم و بي‏ارزش است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 🌓عنوان ، ، و مانند آن كه در قرآن كريم به خداوند اسناد داده شده با امور ويژه‏ اي همراه است كه آشنايي به آنها در بحث هاي تفسيري سودمند است: 🌏الف: عناوين مزبور، است؛ نظير عنوان عَمي، جهل، عجز و...، كه اگر هر كدام از اينها محمول قضيّه ‏اي قرار گيرد، آن قضيه «موجبه معدوله» خواهد بود، نه «محصّله». 🌙ب: عناوين ياد شده هرگز به خداوند اسناد داده نمي‏شود، بلكه از باب است و آن هم بعد از تماميّت نصاب اِمهال(مهلت دادن). 🌟ج: معناي قضايايي كه در آنها يكي از عناوين مزبور به خداوند اسناد داده شده، (نگه داشتن) فيض خاص و عدم اعطاي نوال(بخشش) مخصوص است، نه آن‏كه خداوند امر وجودي خاصي را مثلاً، به عنوان ختم يا طبع به كافران عطا مي‏كند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 2⃣ ⏺ًـعن العسكري(عليه‏السلام) أنه قال في قوله تعالي: (ختم الله... ): «أي وسمها بسمةٍ يعرفها من يشاء من ملائكته إذا نظروا إليها بأنهم الذين لايؤمنون»[ نور الثقلين، ج1، ص33.]. ⏸ـعن الصادق(عليه‏السلام):«(ختم الله علي قلوبهم وعلي سمعهم وعلي أبصارهم غشاوة) تبصرها الملائكة فيعرفونهم بها و يبصرها رسول‏الله‏صلي الله عليه و آله و سلم و يبصرها خير خلق الله بعده علي بن أبيطالب(عليه‏السلام)...»[ بحار، ج42، ص29]. ▶️اشاره: همه و عالي كه در ضبط اعمال انسانها حضور دارند ممكن است با إعلام الهي از مُهرشدن قلبِ مختومْ دلان آگاه باشند، چنانكه انسانهاي كامل كه اعمال بشر بر آنان عرضه مي‏شود با تعليم خداوند، باخبرند. ⏮ كه ويژه هدايت ارواح و نفوس مستعدّ است، با تعريف الهي مستحضر است و مقرّبان كه شاهد اعمال و قلوب ابرارند، به طريق اَوْلي از اعمال و قلوب فجّار آگاهند. ⏹بنابراين، آنچه در حديث مزبور آمده، بيان برخي است، نه همه آنها. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 3⃣ 🔸ـعن العسكري(عليه‏السلام) في قوله تعالي: (وعلي أبصارهم غشاوة): «وذلك أنهم لما أعرضوا عن النظر فيما كلّفوه؟ وقصروا فيما أريد منهم جهلوا ما لزمهم من الإيمان فصاروا كمن علي عينيه غطاء لايبصر ما أمامه فإن الله عزّ وجلّ يتعالي عن العبث والفساد و عن مطالبة العباد بما منعهم بالقهر منه فلا يأمرهم بمغالبته ولا بالمصير إلي ما قد صدهم بالقسر عنه». 🔶اشاره: ختم الهي، است، نه ابتدايي و بر اساس تجسّم يا تمثّل اعمال، همان اِعراض از ياد خدا ممكن است به صورت طبع(برگردانی قلب)، تمثل يابد و تشبيه به لحاظ اعضا و جوارح ظاهري است وگرنه به لحاظ اعضا و جوارح باطني، حقيقةً غطاء است، نه تشبيهاً. 🔹و چون به عنوان كيفر است، نه ابتدايي و با امكان عقلي ايمان به دَعْوي و دعوت انبيا(عليهم‏السلام) همراه است، از اين رو جَبْر نخواهد بود. مطالب چهارگانه فوق از حديث مزبور قابل استنباط است. 🔻تحليل دقيق معناي و حواسّ دروني آن روشن مي‏كند كه اِسناد ختم دل به مي‏تواند باشد، نه مجاز و نبايد آن را به غشاوه حسّي بر سمع و بصر حسّي مقايسه كرد، و آنچه در تفسير كاشف آمده ناصواب است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 4⃣ اطلاق نسبت به دنيا و آخرت 🔥ـعن العسكري(عليه‏السلام) في قوله تعالي: (ولهم عذاب عظيم): «يعني في الاخرة العذاب المعد للكافرين وفي الدنيا أيضاً لمن يريد أن يستصلحه بما ينزل به من عذاب الاستصلاح لينبّهه لطاعته أو من عذاب الاصطلام ليصيره إلي عدله وحكمته» . ☄اشاره: ممحّض(خالص) در كيفر است و هيچ گونه آزموني در آن نيست، ليكن عذاب دنيا ممكن است، زمينه آزمون را به همراه داشته باشد و اگر فرد يا گروهِ معذَّب، تنبّه يابد و توبه و تضرّع كند، بخشي از دشواريهاي خود را ترميم خواهد كرد و صدر آيه (فلولا إذجائهم بأسُنا تضرّعوا...پس چرا زمانی که عذاب ما آمد فروتنی و تضرع نکردند) شاهد آن است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۷: خَتَمَ اللهُ عَلَي قُلُوبِهِمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ⛓بحث: 5⃣ و و دروني در كلمات معصومان(عليهم‏السلام) ☑️ـعن الصادق(عليه‏السلام):«ما من إلا وله أذنان علي أحدهما مَلَكٌ مرشد وعلي الاخر شيطان مفتن هذا يأمره وهذا يزجره». 🔘ـعن أميرالمؤمنين(عليه‏السلام):«ألا إن الأبصار ما نفذ في الخير طرفه ألا إن أسْمَع الأسماع ماوعي التذكير وقبله». ⏺«فلو رميتَ قلبك نحو ما يوصف لك منها [الجنة] لعزفتْ نفسك عن بدائع ما أخرج إلي الدنيا من شهواتها ولذّاتها وزخارف مناظرها». ◻️«و شريك العمي». 📬اشاره: انسان همان‏گونه كه در محدوده بدن خود اعضا و جوارح ادراكي و تحريكي دارد كه گاهي سالم است و گاهي بيمار، گاهي صحيح است و زماني معيب، چنانكه گاهي هست و گاهي اصلاً نيست، در محدوده نيز اعضا و جوارح ادراكي و تحريكي هست كه مانند احكام بدن، لوازم خاص خود را دارد. 📨 همان‏طور كه در بين اعضاي ادراكي ظاهري، عنوان سمع و بصر از عناوين ديگر بيشتر مطرح است، در بين اعضاي ادراكي نيز، همين دو عنوان از ديگر عناوين مطرح‏تر است وگرنه در نهان انسان شامّه‏اي است كه با استشمام آن مي‏گويد: (إنّي لأجد ريح يوسف لولا أن تُفَنّدون). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: گزيده تفسير ❤️‍🔥 كه در باطن كافرند، ولي كفر دروني خود را كتمان مي‏كنند، گرچه در برخي احكام با كافران و مشركان شريكند، ليكن از كافران و و از اين رو قرآن كريم آنان را از كافران مي‏داند. 🖤خداي سبحان در آيات متعدد به افشاي منافقان پرداخته از كفر آنان نسبت به ، و و از رياي آنان در و پرده برمي‏دارد. 🤎هدف منافقان از اظهار ايمان، براي كافران يا بهره‏مندي از بيشتري بود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 🌴الناس: «ناس» مرادف انسان، اِنس و بشر است، با اين تفاوت كه ناس و اِنس، جمعي است و بر فرد اطلاق نمي‏شود، ولي بشر بر فرد و جمع اطلاق مي‏شود. 🪴در قرآن كريم، گاهي تعبير «من الناس» درباره است؛ مانندآيه كريمه (ومن الناس من يشري نفسه ابتغاء مرضات الله...و بعضی از مردم جانشان را برای خشنودی خدا می فروشند) . 🌳و گاهي درباره ؛ مانند: (ومن الناس من يتخذ من دون الله أنداداً...و بعضی از مردم غیر خدا را همتایانی قرار می دهند )و گاهي مراد از آن است؛ مانند آيه محل بحث و آيه (ومن الناس من يعبد الله علي حرف...وبعضی از مردم خدا را یک سویه(و بر پایه دست یابی به امور مادی) می پرستند). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 📌: مَنْ در «مَنْ يقول» يا است و «يقول» صله آن؛ مانند «الّذين» در آيه (ومنهم الذين يؤذون النّبي...و بعضی از آنها کسانی هستند که پیامبر را آزار می دهند)و يا است و «يقول» صفت آن؛ مانند كلمه «رجال» در آيه (من المؤمنين رجال صدقوا... از مومنان مردانی هستند که به آنچه با خدا بر آن پیمان بستند صادقانه وفا کردند) 📍: ضمير در يقول به اعتبار لفظ «مَنْ» مفرد آمده است؛ مانند:(ومنهم من يستمع إليك...گروهی از آنها به سخنانت گوش می دهند) و اما ضمير در «امنا» و «ما هُمْ» كه جمع آمده، به اعتبار معناي آن است؛ مانند: (ومنهم من يستمعون إليك). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۸:وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ ⛓بحث: 📬در اين آيه كريمه قول به معناي است؛ مانند: (يا أيّها الرسول لايحزنك الذين يسارعون في الكفر من الذين قالوا آمنّا بأفواههم ولم تؤمن قلوبهم... ای پیامبر! کسانی که در کفر می شتابند تو را غمگین نسازند، چه آنان که به زبانشان گفتند: ایمان آوردیم و دل هایشان ایمان نیاورده)و گاهي قول به معناي و عقيده و منطق است؛ مانند: (قولوا آمنّا بالله وما أنزل إلينا...بگویید به خدا و آنچه که به سوی ما نازل شد، ایمان آوردیم). 📭تذكّر: گاهي انسان بين خود و خداوند مناجات و دارد و مي‏گويد: (ربّنا إنّنا سمعنا منادياً ينادي للإيمان أن آمنوا بربّكم فآمنّا... پروردگارا! بی تردید ما [صدای] ندا دهنده ای را شنیدیم [که مردم را] به ایمان فرا می خواند که به پروردگارتان ایمان آورید. پس ما ایمان آوردیم.) و گاهي در _با_مؤمنان مي‏گويد: «آمنّا». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan