eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
296 دنبال‌کننده
560 عکس
190 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: ❇️ : أیّها در همه موارد با الف نوشته می شود، مگر در سه مورد: « وتوبوا إلی الله جمیعاً أیُّه المؤمنون »، « یا أیُّه الساحر »، « سنفرغ لکم أیُّه الثقلان ». ✅ : قرآن کریم عبادت را دستیابی به ، و تقوا را متبلور در مجموعه ای از عقاید، اخلاق و اعمال صالح می داند که در انسان متقی به صورت مَلَکه درمی آید. از این رو عبادت دارای معنایی گسترده است که شامل همه عبادتهای فکری، اخلاقی و عملی می شود که انسان عابد را به مَلَکه برین تقوا می رساند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 🕯 : خلق به معنای صِرف ایجاد و آفرینش نیست، بلکه «ایجاد شی ء با کیفیت خاص و با اندازه گیری حکیمانه» است. از این رو اهل لغت گفته اند: «اصل الخلق التقدیر». 🔩 گاهی به ضمیمه کردن چیزی به چیز دیگر است؛ مانند ضمیمه کردن اجزای نطفه به یکدیگر و یا ضمیمه کردن نطفه مذکّر به نطفه مؤنث و سپس ضمیمه کردن اجزای مواد غذایی به آن در شرایطی ویژه تا بدن انسان و حیوان شکل بگیرد. گاهی نیز تقدیر در مورد شی ء بسیط است؛ مانند اندازه گیری ذات شی ء بسیط و تعیین آن، جعل و تنظیم آثار وجودی آن و برقرار ساختن پیوندهای وجودی آن با سایر اشیا. 🔮 خلق به معنایی که گذشت با مادّه هایی چون ایجاد، ابداع، تقدیر، جعل، اختراع و تکوین است؛ زیرا در هر یک از موادّ مزبور عنایت به جهت ویژه ای، جز تقدیر و اندازه گیری است. البته گاهی نیز در عرف دین و متدینان، خلق و خلقت به معنای ایجاد و ابداع (بدون الگوی پیشین) به کار می رود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 🌳 : ترجّی و امید از مقام فعل خدا انتزاع می شود، نه از مقام ذات او و چون «امید» یا «هراس» از خصوصیات مورد استعمال است و در موضوع له نقش ندارد، پس لَعَلّ به معنای بین ، یعنی اصل توقع پدیده (اعم از نافع یا ضارّ) است که احتمال تحقق آن بیش از عدم تحقق است. در آیه مورد بحث لعلّ بدین معناست که ربّ و خالق خود و پیشینیانتان را عبادت کنید تا شاید به ملکه تقوا دست بیابید. 🌴 پس از تقسیم انسانها به سه گروه (مؤمنان، منافقان و کافران) و تبیین اوصاف آنان در آیات گذشته، در این کریمه خدای سبحان با التفات از غیبت به خطاب، همه انسانها (گروههای سه گانه غیر از کودکان و دیوانگان) را مخاطب ساخته، آنان را به (بندگی) پروردگارشان دعوت می کند (کافران را به حدوث عبادت، منافقان را به خلوص عبادت و مؤمنان را به دوام عبادت) و ضمن تبیین ربوبیّت خویش در قالب ذکر آیات انفسی و آفاقی، «توحید عبادی» را بر «توحید ربوبی» و توحید ربوبی را بر «توحید خالقی» متفرع و عبادت را زمینه ساز تحقّق و تکاملِ تقوا معرفی می کند. 🌲 تذکّر: آنچه در آیه 22 تبیین منطقه ربوبیت و خالقیت خداست درباره جهانِ خارج از انسان؛ همان طور که آیه محل بحث ناظر به آفرینش انسانها و پرورش آنهاست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 🍄آیه مورد بحث، اولین آیه قرآنی است که با « یا أیّها الناس » آغاز می شود. قرآن کریم جامع حِکَم و احکامِ کاملترین شریعت آسمانی است و شیوه آن در تبیین «احکام» دین، بیشتر به صورت خطاب است و بهترین شاهد آن، وجود نداهای فراوان در قرآن کریم است. بر خلاف کتابهای علمی، فلسفی و یا قانونی بشری که تنها به صورت گزارشهای خبری و قضایای حقیقیّه و بدون خطاب مطالب خود را بیان می کنند، در بسیاری از آیات قرآن خطابهایی مانند « یا أیّها الّذین آمنوا » ، « یا أیّها النّاس » و « یا عباد » یافت می شود. 🌸 در قرآن کریم حتی اگر (باید و نباید فقهی، حقوقی و اخلاقی) به صورت قضیّه و خبر بیان شود، روح آن انشا و خطاب است، نه گزارش. البته تعلیم (بود و نبود) و احتجاجهای عقلی یا شهودهای قلبی در واقع خبر است؛ گرچه تبیین محتوای آنها به صورت خطاب باشد؛ لیکن خطاب با خبر جمع می شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حملات وحشیانه اسرائیل در رفح در جنوب غزه و سکوت کشورهای عربی،ترکی https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 💕 بهره گیری از شیوه تخاطب(مخاطب قرار دادن اشخاص) ثمراتی دارد؛ مانند این که خداوند با خطاب، به انسانها می دهد و از آنان انسانهایی متعهد و مسئول می سازد. دیگر این که، خداوند با خطابْ در حریم و محضر خود را به مخاطبان می چشاند تا هنگام فراگیری حقایقْ معارف در قلب آنان مستقر شود و هنگام عبادت عملی خستگی در آنان اثر نکند. از این رو امام صادق(علیه السلام) فرمودند: لذتی که در ندای الهی است خستگی و رنج عبادت را برطرف می کند: «لذّة ما فی النداء أزال تعب العبادة والعنا». همچنین خطاب بدون واسطه ای دارد که خطاب با واسطه فاقد آن است. بنابراین، فرق است بین « قل یا » و بین « یا... » . 💞 التفات از غیبت به خطاب(توجه خدا به انسان)، آن هم به صورت ندای بی واسطه، در آیه مورد بحث، را در مخاطبان که توده مردمند فراهم می کند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️تصاویری از اشک کودکان گرسنه فلسطینی پس از تحمل چهار ماه جنگ و نسل کشی. 😭😭 https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: (یا ایها) 📢نداهای الهی در قرآن گاهی باواسطه است؛ مانند: « قل یا أیها الناس » و « قل یا أهل الکتاب » که خداوند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را مخاطب ساخته، پیام خود را از طریقِ آن حضرت به مردم می رساند و گاهی بی واسطه؛ مانند خطابی که در آیه مورد بحث است. البته تعبیر لفظی است وگرنه در تنزّل وحی، حتماً به واسطه رسول اکرم خواهد بود. 🪐 همچنین برخی از نداهای الهی در قرآنْ است که مخصوص انسانهاست و برخی حکایتِ ندای که متوجه مجموعه نظام آفرینش است؛ مانند: « ثمّ استوی إلی السّماء وهی دخان فقال لها وللأرض ائتیا طوعاً أو کرهاً » یا متوجه هر یک از واحدهای خاص نظام کیهانی؛ مانند: « یا أرض ابلعی ماءک ویا سماء أقْلِعی ». نداهای تکوینی عام و فراگیر، شامل انسان نیز می شود؛ زیرا انسان نیز جزو مجموعه نظام آفرینش است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: (یا ایها) 💕ندای بی واسطه نشانه آن است که بین خدای سبحان و انسان رابطه ای و وجود دارد و خداوند انسان را به طور مستقیم مورد لطف خود قرار می دهد؛ ولی انسان غافل یا جاهل به سوء اختیار خود رابطه خویش با خدا را قطع یا ضعیف می کند و از لطف الهی محروم می شود. 💓 نداهای قرآن اختصاص به زمان و افراد خاصی ندارد؛ بلکه در اعصار و برای همه اَمْصار و نسلها زنده و حاضر است. از این رو گفتن «لبیّک» هنگام شنیدن خطاب « یا أیّها الّذین آمنوا » از آداب تلاوت قرآن است واین نشانه مستقیم، زنده و فعلی بودن نداهای قرآنی است وگرنه لبیک گفتن به ندایی که زمانش سپری شده باید به لحاظ ترسیم خاطره خطاب گذشته باشد و نمی تواند به طور جدّی و از روی حقیقت باشد. 💞پس ندای بی واسطه « یا أیّهاالنّاس » نشانه رابطه ناگسستنی و تا از طرف انسان این رابطه حسنه قطع یا ضعیف نشود، از طرف خدای سبحان همچنان محفوظ است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: (یا ایها) 🔭 خطاب « یا أیّها النّاس » مانند خطابهای عادی نیست؛ هر ندا و خطابی به اندازه دید منادِی و مخاطِب وسعت دارد و منادِی گاهی انسان است که با چشم ظاهر، تنها حاضران را می بیند و به آنها خطاب می کند و گاهی خدای سبحان است که انسانهای را نیز می بیند و به آنان خطاب می کند. امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند: خداوند پیش از تحقّقِ معلوم، عالم بود: «عالم إذ لا معلوم». درباره بصر نیز فرمودند: آنگاه که مشهودی تحقّق نداشت او شاهد بود: «بصیر إذْ لامنظور إلیه من خلقه». 🔬 از آن جا که همه انسانهای کنونی و آینده مشهود خداوند هستند، نداهای قرآنی آنان را دربر می گیرد و دیگر زمینه ای برای طرحِ بحث اصولی معروف نیست که «آیا خطابهای شَفَهی قرآن لفظاً یا ملاکاً شامل معدومین در حال خطاب می شود یا نه». البته اگر کسی خطاب قرآنی را در حدّ مفاهمه و فرهنگ محاوره عرفی تنزّل دهد، یا بگوید قرآن به لحاظ مخاطبان سخن می گوید، جای چنان بحثی خواهد بود.[پس خطاب های خداوند شامل آیندگان یا معدومین نیز میشود]. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مادر کجاست پدرم کجاست ... و اگر آنها زنده باشند دارند میپرسند: فرزندم کجاست عزیزم کجاست ... https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: (یا ایها) 💌 خطاب « یا أیّها النّاس » است که شامل مؤمنان، اهل کتاب و ملحدان نیز می شود، لیکن شمول خطاب نسبت به مؤمن، منافق و کافر بُعد مُلکی آیه است و شمول آن نسبت به خصوص مؤمنان بُعد ملکوتی آن است؛ زیرا «مردم» حقیقی همان مؤمنان هستند و غیرمؤمن مانند ، بلکه فروتر از آنهاست: « أولئک کالأنعام بل هم أضلّ ». 📨 پس هر یک از و مرتبه خاص خود را دارد و خطاب « یا أیّها النّاس » نسبت به مؤمنان به هر دو تقریب قابل تبیین است؛ گرچه نسبت به غیر مؤمنان براساس محاوره مُلکی خواهد بود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan