eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
321 دنبال‌کننده
575 عکس
243 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: و اعجاز قرآن 🟡مرحوم کلینی پس از نقل خطبه ای توحیدی از امیرمؤمنان(علیه السلام) می گوید: اگر جن و انس اجتماع کنند تا را همانند امام(علیه السلام) در این خطبه تبیین کنند، و در میان آنان پیامبری نباشد، هرگز قدرت ندارند آن گونه که آن امام که پدر و مادرم فدایش باد بیان کرده توحید را عرضه کنند. 🔵صدر المتألهین در شرح جمله مرحوم کلینی افزوده است: در میان آنان اعاظم انبیا، مانند نوح، ابراهیم، ادریس، شیث، داود، موسی و عیسی(علیهم السلام) نباشند؛مراد این است که محتوای این سخن پیام قرآنی است و کسی یارای آوردن پیام قرآنی را ندارد؛ لیکن از این اعاظم بعید نیست. 🟢اعجاز قرآن کریم برای آن است که به حقیقتی برتر است که خدای سبحان درباره آن می فرماید: « إنّه لقرآن کریم٭ فی کتاب مکنون٭ لا یمسّه إلاّ المطهّرون » و کافران و منافقان چون از این حقیقت برتر آگاهی ندارند حق بودن قرآن را انکار می کنند: « بل کذّبوا بما لم یحیطوا بعلمه ولمّا یأتهم تأویله » آنان چون از تأویل قرآن و حقیقت برتر آن آگاه نیستند به عزیمتِ مبارزه با آن برخاسته اند و می پندارند قرآن یک سلسله علوم بشری است که به صورت کتاب درآمده است. از این رو مجبور به هزیمت شدند. این احتجاج و تحدّی امروز هم به قوّت خود باقی و زنده است و هنوز هم جن و انس از آوردن یک سوره همانند آن عاجزند.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: مرجع ضمیر در 🟡در این آیه خصوصیتی است که در سایر آیات تحدّی نیست و آن این که، در سایر آیات کلمه نیامده است. بدین جهت برخی احتمال داده اند که مرجع ضمیر در «مثله» کلمه «عبدنا» باشد؛ بدین معنا که رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم و درس نخوانده و نانویس بود و قرآن آورد. شما هم به دست انسانی امی سوره ای مانند سوره های قرآن این رسول بیاورید. 🟣شیخ طوسی(رحمه الله) این احتمال را مطرح و کرده است. با این بیان که اگر ضمیر «من مثله» به عبد برگردد لازمه اش آن است که در باره معجزه بودن قرآن دلیل محکمی نداشته باشیم؛ زیرا بر این فرض، اعجاز قرآن و مماثل نداشتن آن تنها به این جهت خواهد بود که آن را انسانی امّی آورده است و این تعبیر از عظمت قرآن می کاهد. در حالی که عظمت قرآن در این است که گفته شود: محتوای قرآن بی مانند است و قابل آوردن نیست، نه این که چون این محتوا را فردی امّی آورده، معجزه است. از این رو خداوند در جای دیگر می فرماید: اگر انس و جنّ با هم هماهنگ شوند، مثل این قرآن را نمی توانند بیاورند. البته این سخن حق است و آوردن سوره ای مانند قرآن از آورنده ای امّی، اعجاز را عمیقتر می کند و در اخبار تفسیری نیز به آن اشاره شده است، لیکن تحدّی جهانی قرآن به آن اکتفا نمی کند.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: مرجع ضمیر در 🔳مرحوم امین الاسلام طبرسی سخن مرحوم شیخ طوسی را تأیید کرده، می گوید: در بیشتر موارد مشابه ضمیر «مثله» به برمی گردد؛ مانند: « أم یقولون افتراه قل فأتوا بعشر سور مثله مفتریات »، « أم یقولون افتراه قل فأتوا بسورةٍ مثله »، « فلیأتوا بحدیثٍ مثله ». پس در این آیه نیز مناسب است ضمیر « مثله »  به قرآن برگردد، نه به عبد. 🔲 زمخشری نیز این دو وجه را آورده و به استشهاد سایر آیات می گوید: ضمیر « من مثله »  به « ممّا نزّلنا »  برمی گردد. ⬜️در پاسخ باید گفت: اگر در سایر موارد، ضمیر «مثله» به قرآن برمی گردد برای آن است که در هیچ یک از آن موارد کلمه «عبد» نیامده و تنها در آیه محل بحث ذکر شده است و همان طور که برای تفهیم یک خصیصه در اصل تنزیل کلمه «عبد» ذکر شده است در تحدّی نیز رعایت این نکته ویژگی خاصّی دارد. پس احتمال رجوع ضمیر به عبد، .   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
14.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نوه‌اش هم در بین شهدا بود... 🔹ابوعبدالله کارمند بیمارستان المعمدانی غزه که ماه‌هاست به خانه‌اش نرفته، صبح امروز با رسیدن پیکرهای شماری از اعضای خانواده‌اش به بیمارستان شوکه شد. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: مرجع ضمیر در ⛓با توجه به نکات ذیل رجوع ضمیر به ( ) راجح است: 1⃣ آیه « قل لئن اجتمعت الإنس والجنّ علی أن یأتوا بمثل هذا القرآن لا یأتون بمثله ولو کان بعضهم لبعض ظهیراً » که در مکّه نازل شده   اعمّ از امّی و غیرامّی را به تحدّی دعوت می کند و نیازی نیست بعد از آن در مدینه گفته شود: شما به دست انسانی درس ناخوانده کتابی مانند قرآن یا سوره ای مانند سوره های آن بیاورید. وقتی در سوره مکّی گفته می شود: اگر همه جن و انس جمع شوند نمی توانند مثل قرآن را بیاورند چگونه ممکن است، در سوره بقره که مدنی است گفته شود: شما هم فردی امّی پیدا کنید تا مثل قرآن بیاورد. 2⃣ از آیات تحدّی برمی آید که محور تحدّی خود است، نه عبد؛ خصوصاً که عدّه ای رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم را متهم می کردند که این قرآن افسانه های پیشینیان است که در هر بامداد و شامگاه بر پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم املا می شود و او نیز برای مردم می خواند: « وقالوا أساطیر الأوّلین اکتتبها فهی تملی علیه بکرهً وأصیلاً ». پس با وجود طرح چنین اتهامی نمی شود گفت: اگر شما در حقانیّت قرآن شک دارید فردی امّی پیدا کنید که مانند این پیامبر سوره ای بیاورد.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan