eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
295 دنبال‌کننده
560 عکس
191 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فعالیت بی‌نظیر پدافند جمهوری اسلامی ایران در مقابل حملات بامداد و صبح امروز در سراسر کشور https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: و 🚨 وقتی اعمال عبادی کافران که برای بتها تخضّع داشتند، این چنین سراب باشد، آنان نیز حتماً سراب خواهد بود، گرچه آثار مادی آنها در دنیا محفوظ است. ✨تذکّر 1⃣گاهی به جای دو قید، ایمان و عمل صالح، عنوان که جامع هر دو قید است یاد می شود؛ مانند آیه « ...للذین اتقوا عند ربّهم جنات تجری من تحتها الأنهار خالدین فیها وأزواجٌ مطهّرة ورضوان من الله والله بصیر بالعباد »؛ زیرا غیرمؤمن، متقی نیست؛ چنانکه مؤمن غیرعادل نیز متقی نیست. 2⃣چون محور ایمان و مدار عمل صالح معروف بوده و در که پیش از آیه محل بحث نازل شده کاملاً بیان شده است، در آیه مورد تفسیر، متعلق ایمان و عمل صالحْ تشریح نشد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار خانواده‌های شهدای امنیت: شرارت دو شب پیش رژیم صهیونیستی نه باید شود و نه . باید خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی به هم بخورد. باید قدرت و اراده و ابتکار ملت ایران و جوانان کشور را به آنان فهماند. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث:صالحان و 🌼در جهان آخرت تعیین و بهشت هر کس در گرو مقدار ایمان و عمل صالح اوست. برخی دارای یک بهشت و گروهی دارای دو بهشت: « ولمن خاف مقام ربّه »و عدّه ای دارای چند بهشت هستند: « لهم » . 🌸 یکی از معانی در « لهم جنّات »  مالکیّت است و مملوک بودن بهشت به دو طریق قابل توجیه است:  1⃣خطوط کلی رابطه انسان بهشتی با بهشت در قرآن و روایات ترسیم شده است. با ملاحظه این خطوط کلی معلوم می شود اراده بهشتی بر بهشت حاکم است و هر چه بهشتی بخواهد با اراده او موجود می شود؛ چنانکه با اراده وی چشمه بهشتی می جوشد: « یفجّرونها تفجیراً ». همه اینها نشان می دهد بهشت محکوم و مملوک انسان بهشتی است. در این زمینه امیرالمؤمنین(علیه السلام) می فرماید: «فاعل الخیر خیر منه وفاعل الشّر شر منه»؛برتر از هر کار خیرْ فاعل آن است؛ چنانکه بدتر از هر کار شر نیز فاعل آن است؛ چون هر علّتی از معلول خویش است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نطق طوفانی نماینده اسپانیایی پارلمان اروپا در حمایت از فلسطین! 📍جناب رئیس، آنچه اسرائیل در غزه انجام می‌دهد فقط یک بحران نیست، این یک نسل کشی و وحشیگری است که با حمایت شما ادامه پیدا می‌کند... ☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث:صالحان و  2⃣انسان مؤمن و تکوینی عمل خیر خویش است: « لها ماکسبت »و چون بهشت ظهور و تجلی عمل صالح اوست، بنابراین، مؤمن علّت و مالک بهشت است. البته درباره جهنّم این تفاوت هست که گرچه محصول و معلول دوزخیان است، ولی این افراد با اعمال بدشان خود را اسیر و محصور جهنم ساخته اند. بنابراین، آنها محکوم جهنّم هستند: « إنّ جهنّم لمحیطة بالکافرین »، « وعلیها ما اکتسبت » ، « وجعلنا جهنّم للکافرین حصیراً »؛ مانند کسی که عمداً خانه ای را بر سر خود خراب کند و زیر آوار بماند، که او مقهور و محکوم کار خویش است، نه حاکم بر آن. 📢 تذکّر 1. هر گونه ملکیتی که در قیامت مطرح است از سنخ است، نه از سنخ اعتبار؛ زیرا منطقه اعتبار فقط دنیا است. 2.علت حقیقی و مالک تکوینی اصیل در سراسر هستی خواه در دنیا، خواه در قیامت است و علیت طولی و مالکیت رتبی انسان با آن منافی نیست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
🔰وقت آن است کودکان تفاوت ‌قهرمانان واقعی و خیالی را بفهمند. 🔹کمپانی‌های انیمیشن سازی و فیلمسازی تلاش می‌کنند در برهوت معنایی عصر مدرنیته، شاهزاده خانم‌های بزک شده و ابرقهرمانان خیالی را تبدیل به قهرمانان واقعی دنیای کودکان معصوم کنند اماحالا وقت آن رسیده که کودکان هم تفاوت ‌قهرمانان واقعی و خیالی را بفهمند. https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: صالحان در بهشت 🍑 مؤمنان متنعم در بهشت هرگاه ثمرات بهشتی دریافت کنند، می گویند: این است که از پیش روزی ما شده بود: « کلّما رزقوا منها من ثمرة رزقاً   قالوا هذا الّذی رزقنا من قبل » و این غیر از بیانی است که در جمله: « وأُتوا به متشابهاً »  وارد شده است؛ زیرا مفاد این جمله این است که بهشتیان می گویند: این «همان» است که از پیش روزی ما شده بود، ولی مفاد جمله بعد این است که به بهشتیان ثمرات و نعمتهای «مشابه» داده می شود. 🍓 وباتوجه به این که در بهشت هیچ کار بیهوده و هیچ سخن لغو و هیچ گناه ودروغی نیست: « لا لغوٌ فیها ولا تأثیم »، زیرا در نشئه ظهور حقایق اصلاً کذب و خیال بافی راه ندارد، همچنین با توجّه به این که تا انسان از لغو و گناه نشود به بهشت وارد نمی شود: « ونزعنا ما فی صدورهم من غلّ »، بنابراین، باید تبیین شود مراد از این کلام بهشتیان چیست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: صالحان در بهشت 🥝 سخن در این است که چرا در بهشتِ جاوید و نامحدود: « لا مقطوعة ولا ممنوعة »، هرگاه به بهشتیان میوه ای بدهند، این سخن را تکرار می کنند که «این است که قبلاً روزی ما شده بود»؟ افزون بر این که، نعمتهایی که به آنان داده می شود «عین» نعمت پیشین نیست؛ چون عین آن مصرف شد و هیچ چیزی در عین وحدتْ تعدد ندارد، بلکه «مثل» آن است. 🍌 برخی مفسران این جمله را با جمله بعدی، یعنی « وأتوا به متشابهاً »  یکی دانسته، گفته اند: بهشتیان گمان می کنند میوه ای که در بهشت دریافت می کنند همان میوه ای است که در دنیا داشته اند. ولی این سخن صحیح نیست؛ زیرا در بهشت که نشئه ظهور حقایق است خیال بافی و سخن نادرست راه ندارد. بنابراین، کلام بهشتیان حق است و قرآن کریم نیز آن را تأیید کرده است. پس جمله بعدی نیز بشارتی است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس آمریکایی: 📍اسرائیل ایرانیان را شکست دهد؟! مگر می‌شود 90 میلیون ایرانی را شکست داد؟! زهی خیال باطل! 🆔 @Kavoshmedia
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: صالحان در بهشت 🟣 درباره «من قبل» در کلام بهشتیان، سه نظر وجود دارد:  1⃣مراد بهشت است؛ یعنی، هرگاه نعمتی به بهشتیان برسد، می گویند این نعمت را قبلاً، در بهشت، دریافت کرده ایم و در پاسخ این اشکال که نعمتهای بعدی عین نعمت قبلی نیست گفته اند: کلمه «هذا» به وحدت نوعی اشاره دارد؛ یعنی، این میوه از میوه هایی است که پیشتر در بهشت به ما داده اند. 🥒 این رأی مخالف ظاهر آیه است؛ زیرا «هذا» ظهور در دارد. قرینه و شاهدی هم بر وحدت نوعی وجود ندارد. افزون بر این که، بهشتیان هنگام دریافت اوّلین نعمت بهشتی نیز چنین سخنی دارند؛ زیرا «کلّما» هم ناظر به حال بقا و هم ناظر به حال حدوث است. پس لازمه صدق قضیه موجبه کلیه این است که بار اوّل را استثنا کنیم در حالی که دلیلی برای استثنا نیست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan