eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
322 دنبال‌کننده
587 عکس
255 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 11 ـ ويژگيها و آثار حمد 🏵عن السّجاد (عليه ‏السلام): «الحمد لله كان قبله و يكون بعده، الذى عن رؤيته أبصار الناظرين وعجزت عن نعته الواصفين... 💫اشاره: امام سجّاد (عليه‏ السلام) در دعای اول صحیفه سجادیه مي ‏فرمايد: حمد ويژه خدايي است كه در و در ‏پایان است؛ خدايي كه كوتاه بين اهل نظر توانِ رؤيت و مشاهده او را ندارد و ‏ هاي واصفان را ياراي وصف او نيست. ✨والحمد لله الذى لو عن عباده حمده علي ما أبلاهم من مِننه المتتابعة و عليهم من نعمه المتظافرة لتصرّفوا فى مننه، وتوسّعوا فى رزقه، فلم يشكروه ولو كانوا كذلك من إلي فكانوا كما وصف في محكم : (إن هم إلاّ بل هم أضلّ سبيلاً) والحمدلله... ☄ستايش از آنِ خدايي است كه اگر توفيق حمد خود را از بندگانش مي‏ كرد و به انسان ها نمي ‏آموخت تا در برابر نعمت هاي او حمد كنند، در نعمت هايش تصرف كرده، از آن بهره ‏مند مي‏ شدند و او را ‏ كردند و بدون هيچ‏ گونه سپاسي، از رزق الهي به طور گسترده بهره‏ برداري مي ‏كردند. 🌈 با چنين كفراني از [پاورقی:شارح معروف صحيفه سجاديّه، سيد علي خان حسيني (رضوان الله عليه) مي ‏فرمايد: سرّ اين كه كلمه درباره انسان به صورت (حدود) و درباره به صورت آمده اين است كه انسان كمالات فراوان و گوناگوني دارد. ❄️ امّا حيوان تنها يك حدّ دارد و آن ‏_عقلي است. شده و به (حیوانیت) مي‏ رسيدند؛ «آن گاه همانند يا فروتر از آن ها مي ‏شدند». [پاورقی: سرّ نام گذاري بهيمه به اين نام آن است كه كلامش براي ديگران دارد و كارش مبهم است و ميزان روشن و نظم خاصي ؛ مثلاً بدون رعايت حلال و حرام، هر چه به مزاجش گواراست مي‏ خورد.] 💥حمداً به فيمن حمده من خلقه و به من سبق إلي وعفوه، حمداً يضى‏ء لنا به و علينا به سبيل المبعث ويُشَرِّف به منازلنا عند مواقف يوم تُجزي كل نفس بما كسبت وهم .... 🌼و حمدْ خداي را...؛ كه خداي سبحان با آن، ما را هم (زندگی) حامدان و شاكران قرار دهد و با آن، به سوي و عفو ذات اقدس الهي از ديگران گيريم؛ حمدي كه [پاورقی:عالم برزخ در اصطلاح روايات همان عالم است و قبر عالمي در برزخ نيست. 🌱از اين رو عوالم وجود سه عالم است: دنيا، برزخ قبر و قيامت. امام صادق (عليه السلام) در پاسخ به اين پرسش كه برزخ چيست؟ فرمودند: «القبر منذ حين موته إلي يوم القيامة». با آن زدوده شود و پيمودن راه برزخ به سوي قيامت كبرا و رستاخيز عمومي با آن گردد و جايگاه ما در نزد شاهدان اعمال (پيامبران، امامان و فرشتگان) با آن شريف و گرامي شود؛ در روزي كه هر كس برابر ره ‏آوردش جزا داده شود و بر هيچ كس ستمي_نرود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🌿 يرتفع منا إلي فى كتاب مرقوم يشهده المقربون، حمداً تَقَرُّ به اذا برقت الأبصار و به وجوهُنا إذا اسودت الأبشار... 🌾 كه ما را به برترين برساند؛ حمدي كه در روز خيره‏شدن چشمها، ما بدان روشن گردد[پاورقی: برزخي انسان ها هنگام احتضار و در برزخ و قيامت نسبت به ديدن اسماي جماليّه حق، و بي‏نور است؛ امّا حمد مايه بينيايي و روشني چشم آنان است. «قُرّه» همان است. اشكِ و حزن، اشكي است؛ اما اشك نشاط و سرور، است. از اين رو عامل را «قُرّةالعين» گويند]. 🌳 در روز سطح ها رويِ ما به آن سفيد گردد[پاورقی:خداي سبحان بر اساس (پرده پوشی) خود، در دنيا مكنونات(اسرار) درون انسان ها را جز در اندك بر چهره ‏هايشان ظاهر نمي ‏كند؛ اما در قيامت كه روز ظهور حقّ است اثر گناه و طاعت كه سياهي و سفيدي چهره است مي‏ شود؛ همان‏ گونه كه در دنيا، شرمْ وصفي نفساني است و چهره را سرخ مي ‏كند و هراس مايه رنگ باختگي و زردي چهره است، در قيامت نيز خاطرات و انسان در چهره ‏اش اثر مي‏ گذارد. 🥀حمداً به من أليم نارالله إلي جوار الله، حمداً به ملائكته المقربين و به أنبيائه المرسلين في دار المقامة التى لاتزول و كرامته التى لاتَحُولُ... والحمد لله... فكيف حمده أم متي شكره؟ لا متي؟.... 💫حمدي كه مايه از آتش دردناك الهي و نيل به جوار كريمانه حق باشد؛ حمدي كه با آن به عالم راه يافته با آنان رقابت كنيم[پاورقی:در متن دعا تعبير «نُزاحِم» آمده است. مراد از نُزاحم در اين كلام، است كه در خيرات به آن مأمور شده ‏ايم: (فاستبقوا الخيرات...در کارهای نیک از یکدیگر سبقت بگیرید)؛ چون در راه خير هيچ نيست. 🌈 انساني كه از مرحله وَهم و خيال بالا آمد نه كسي مزاحم اوست و نه او مزاحم كسي است.] و با آن به مرسل بپيونديم، در بي‏ زوال ابدي و كريمانه و تحوّل ‏ناپذير[پاورقی:در فرهنگ قرآن كريم بهشت «دارالمُقامة» ناميده شده است و بهشتيان خدا را سپاس مي‏ گويند كه آنان را به «دارالقرار» و آرامگاه ابدي خود رسانده است. 🔥 برزخ مانند دنيا آرامگاه نيست، بلكه است كه انسانِ مسافر با عبور از آن به آرامگاه ابدي خود، يعني قيامت كبرا مي ‏رسد. 🕊 امام سجاد (عليه السلام) در اين بخش از دعا، كه در متن نقل نشده، مي ‏فرمايد: «حمد ويژه خدايي است كه اخلاق نيك براي ما برگزيد و رزق پاكيزه به ما عطا فرمود و براي ما ملكه ‏و سيطره بر جميع خلق قرار داد (ولايت تكويني)، آن سان كه همه آفريدگان خداي سبحان، به قدرت او، و منقاد ما هستند. 🦋 و حمد و سپاس خدايي را كه ما را از بي‏ نياز و تنها به خودش نيازمند ساخت»؛ (زيرا او هم به نيازهايمان دانا و هم بر تأمين آن تواناست و هم بر ما روا داشت تا نيازهايمان را به پيش گاهش عرضه داريم و بدين گونه راه‏ رجوع به غير خودش ‏را كاملاً بسته است؛ همان ها كه نه مي ‏دانند ما چه مي‏ خواهيم، نه مي ‏توانند نيازمان را برآورند و نه همواره ما را مي ‏پذيرند).]... و ما چگونه مي ‏توانيم حمد او به جاي آوريم و از عهده به درآييم؟ هرگز چنين تواني نداريم... . 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🌲والحمد لله بكل ما حمده به ملائكته إليه و خليقته عليه و حامديه لديه، حمداً الحمد علي جميع خلقه... 🍥 و سپاس خداي را به سانِ(گونه) حمد فرشتگان و بندگان و ‏_ترين حامدانش؛ حمدي كه همانند برتري خدا بر همه آفريدگان، از همه سپاس ها برتر است. 💎[پاورقی: از هر حمدي برتر است؛ همان گونه كه خود ، بر همه برتري دارد. همان طور كه وجود خدا مستقل و بالذات است و ديگران بالتبع، بالعرض و بالغير، حمد نيز از آنِ خداي سبحان است و بالعرض و بالتبع براي غير خدا و بازگشت حمد غير خدا به حمد خداست.] يعني حمدها مانند محمودها باشد). ♦️ثُمّ له الحمد مكان كل نعمة له علينا وعلي جميع عباده و عدد ما أحاط به علمه من جميع الأشياء ومكان كلِّ واحدةٍ منها عَدَدُها أضعافاً مضاعفةً أبداً سرمداً الي يوم القيامة، حمداً لحدّه و لعدده و لغايته و لأمده... 🔸و سپاس خداي را در برابر نعمت هايي كه به و عطا كرد و به مي ‏بخشد؛ حمدي به آنچه علم خدا به آن احاطه دارد و به ميزان چندين برابر هر يك از آن ها؛ حمدي جاويدان تا روز قيامت[پاورقی:حقيقت انسان، است، از اين رو بايد در ناپذير باشد. در حريم انسان، «إلي»، «حتّي» و «متي» راه ندارد. پس بايد ‏اي زوال ناپذير داشته باشد و ره توشه او ابدي باشد. انسان ابدي با كارهاي موقت نمي‏ تواند زندگي جاويد را تأمين كند]. 🔺حمدي به آن گستردگي كه نه است و نه ‏_بردار؛ نه براي امتداد آن و نه براي زمان آن است. 💠حمداً يكون إلي و و إلي رضوانه و إلي مغفرته و إلي جنّته و من نَقِمَتِه و من غضبه و علي طاعته و عن معصيته و علي تأدية حقّه ووظائِفه... 🌀حمدي كه عامل به و او باشد و رضايتش و مغفرتش و براي بهشتش و از عذابش و ايمني از خشم او و بر طاعت او و در برابر معصيت و بر اَداي حقش. 〽️حمداً به في السعداء من و به في نظم بسيوف أعدائه إنّه حميدٌ». 🔰حمدي كه با آن در رديف سعادتمند خدا و در سلك [پاورقی:اشتياق امام سجّاد (عليه السلام) به شهادت (كه در اين‏جا مراد شهادت در است) از آن روست كه خداي سبحان دين خود را به انسان ها ، ياري دين را از آنان خواسته است و سنت الهي بر اين است كه دين خود را حفظ و اِحيا كند. بر اين اساس، هر كس بايد بكوشد دين خدا شود و اين افتخار و سعادت عظيم بهره او گردد: (قل لو كنتم في بيوتكم لبرز الذين كتب عليهم القتل إلي مضاجعهم). 🔆 اگر گروهي به ياري دين حق خداي سبحان از ياري دينش دست برنمي‏ دارد، بلكه را مشتاقانه به جبهه‏ ها اعزام مي ‏كند و از طرفي به آنان جهاد و شهادت و از سوي ديگر به خانواده‏ هايشان صبر و بردباري عطا مي‏ كند كه مايه ديگران است؛اين صحنه‏ ها در هشت ساله اسلامي به خوبي مشهود بود.] راه او قرار گيريم. ♨️ زيرا او ستايش شده است[پاورقی:جمله «إنّه ولىٌّ حميد»، استدلالي بر مضامين دعاست؛ چون انسان كه تحت خداي سبحان است، از او كه حميد مطلق و محمود صرف است و همه امور به دست اوست مي‏ خواهد تا او را به مقام حمد برساند]. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🕊حضرت سجّاد (عليه‏ السلام) در اين دعا، را با خداي سبحان آغاز و پس از بيان خدا، اعمال و تبهكاران و نيكوكاران، به بيان و آثار حمد در دنيا، برزخ و قيامت و مقام و پايگاه رفيعي كه با حمد مي ‏توان به آن دست يافت. 🔮 همچنين برخي از آثار مي ‏پردازد كه به برخي از آنها اشاره مي ‏كنيم: 💡الف: ، فصلِ(جداکننده) مقوّم انسان است: فيلسوفان «نطق» را فصل مقوّم و انسان مي‏ دانند. نطق، به معناي سخن گفتن باشد يا «ادراك كلّي»، بيانگر نيست. ♦️در فرهنگ ، انسان به معناي «حيوان ناطق» نيست، بلكه «حيوان ناطقِ حامد» است. 🔷بنابراين، اگر كسي حامد يا تنها در حدّ اهل حمد بود نه در و از روي ايمان، گرچه برخلاف ساير حيوانات كه ساكتند، او حيوان و گوياست امّا از حدود انسانيّت شده، به مرز پيوسته است؛ زيرا چهارپايان از نعمت ها بهره مي‏ برند، ولي حمد(مثل انسان را) ندارند. 🌀شايان ذكر است كه، آنچه بين انسان و ساير حيوانات است مرتبه است كه امام سجّاد (عليه‏ السلام) در اين دعا و دعاي پنجاه ‏و يكم صحيفه بيان كرده‏ اند وگرنه موجودات مسبّح و حامد ذات اقدس الهي هستند: (إن من شي‏ء إلاّ يسبّح بحمده ولكن لاتفقهون تسبيحهم...هیچ موجودی نیست مگر اینکه تسبیح او را می گویند ولی شما تسبیح آن ها را درک نمی کنید). ⭕️ اين كه خداي سبحان درباره برخي انسان ها مي‏ فرمايد: همانند ، بلكه از آنها نيز ‏ ترند: (أولئك بل هم )، اين است كه حيوانات نيز مرتبه شكر را دارند، ولي چون از بهره ‏اي ندارند به نمي ‏رسند. 🛑 اما با داشتن ، اگر عقل خود را در خدمت شهوت و غضب درآورد، از حيوان نيز پست‏ تر خواهد بود. حيوان تنها در محدوده حيواني، در پي ارضاي شهوت و غضب است؛ اما انسان عقل و انديشه را نيز در خدمت شهوت و غضب به كار مي ‏گيرد و با داشتن ، بيراهه مي‏ رود. چنين عقلي در اسارت هوس هاست: «كم من أسيرٍ تحت أميرٍ....چه بسیار های اسیری که تحت فرمان امیر هستند.». 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i