بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:براهین حصر عبادت و استعانت
🔶در برخي از آيات قرآن كريم افزون بر «جامعيّت كمالات» و «ربوبيّت» ، #خالقيّت خداوند نيز حد وسط برهان بر ضرورت عبادت و توكل و حصر آن در خداي سبحان قرار گرفته است: (ذلكم الله ربّكم لا إله إلاّ هو خالق كلّ شيء فاعبدوه وهو علي كلّ شيء #وكيل...)؛ انسان بايد ربّ و خالق خود را عبادت و بر او توكل كند و خداوند تنها ربّ و خالق انسان است؛ پس او تنها معبود و تنها #تكيه_گاه انسان است.
🔊تذكّر: آيه كريمه (إيّاك نعبد وإيّاك نستعين) نكات و لطايف ادبي و معرفتي #فراواني دارد؛ مانند: «التفات از غيبت به خطاب»، «اِفراد ضمير در إيّاك»، «افاده حصر با تقديم مفعول»، «جمع آوردن فعل نعبد و نستعين»، «تكرار إيّاك»، «بيان حصر استعانت پس از حصر عبادت» و....
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:براهین حصر عبادت و استعانت
🏵️برخي از اين نكات در بحث تفسيري بيان شد و برخي در بخش لطايف و اشارات اين آيه بررسي خواهد شد و به پاره اي ديگر به اجمال اشاره مي كنيم:
🎗️1ـ #سرّ اِفراد ضمير در «إيّاك» اين است كه خداي سبحان #شريكي ندارد و براساس ادب توحيدي و برخلاف آداب و تشريفات عرفي ضمير را مفرد مي آوريم (إيّاك) نه جمع (إياكم) تا موهم شرك نباشد.
🎯2 ـ براي اثبات #حصر_عبادت و #حصر_استعانت در خداوند بايد كلمه «إيّاك» تكرار شود و دو حصر با يك «إيّاك» ثابت نمي شود؛ زيرا اگر گفته شود: «إياك نعبد و نستعين» به اين معناست كه مجموع عبادت و استعانت، با وصف مجموع بودنش منحصر به خداست؛ در حالي كه ما در پي اثبات حصر «جميع» هستيم، نه تنها حصر «مجموع».
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
💎لطايف و اشارات
🌀1 ـ اسرار تقديم «إيّاك» بر «نعبد»
#حصر_عبادت و #استعانت در ذات اقدس الهي با تعبيراتي چون «لا نعبد إلاّ إياك» يا «نعبدك ولا نعبد غيرك» نيز قابل تبيين بود، اما در اين آيه كريمه با تقديم مفعول (إيّاك) بيان شده است. در گزينش اين سياقِ خاص #اسراري نهفته است كه به برخي از آن ها اشاره مي كنيم:
🌐الف: #موحّدي كه ذات اقدس الهي را #جامع و #منشاء همه كمال ها و جمال ها مي داند و براي او ربوبيّت و مالكيّت مطلق قائل است، در آغاز و پيش از هر چيز او را #مشاهده مي كند و با تقديم «إيّاك» #عبادت را حقّ انحصاري او مي داند.
⭕انساني كه #حجاب_غفلت را دريد، تنها او را مي بيند و از اين رو ابتدا از او سخن مي گويد وبه همين دليل كلمه «شهيد» در آيه كريمه (أَوَلَم يكف بربّك أنّه علي كلّ شيءٍ شهيد) به معناي «مشهود» است، نه «شاهد»؛ يعني انسان در نگرش به هر چيز #ابتدا خدا را مي بيند و سپس غير را كه آيت اوست و چون خداوند مشهودي است فائق بر همه مشهودها از اين رو با كلمه «علي» استعمال شده است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث: #معيار_زندگي_جاهلانه
🌳تعبير «مات ميتة جاهلية...به مرگ جاهلیت میمیرد» در موارد #متعدد ديگري نيز به كار رفته است؛ نظير وصيت: «من مات بغير وصية مات ميتة جاهلية...هر فردی بدون وصیت بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است»؛ اما تفاوتي ميان اين دو تعبير هست: در حديث وصيت، مرگ جاهلي ناظر به #نفي_كمال(بهتر آن است که وصیت کند) است.
⏱️ولي در روايت شريفي كه در خصوص شناخت #امام هر عصري است، مراد #نفي_حقيقت است؛ نظير عبارت «لاصلاة» در روايت شريف نبوي «لا صلاة لجار المسجد إلاّ في مسجده...نمازی برای همسایه مسجد نیست مگر در مسجد».
🌍 و نبوي «لاصلاة إلاّ بفاتحة الكتاب...نمازی نیست مگر با سوره حمد» كه در هر دو روايت ناظر به تماميت نماز است؛ با اين تفاوت كه در اولي به معني نفي كمال و در دومي به معناي نفي #حقيقت است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
🎁ب: #عابدي كه ابتدا معبود را مي بيند و او را به عنوان جمال محض و كمال صرف مي شناسد، سختي و سنگيني عبادت برايش #آسان مي شود. عبادت براي سالكان و راهيان كوي حق در #آغاز، دشواري هايي دارد و بر اين اساس، صبر بر طاعت از بهترين فضايل و رأس ايمان است: «فإن الصبر من الإيمان كالرأس من الجسد...صبر، رأس و سر ایمان است همان گونه که سر، رأس تن است».
🔮خداي سبحان از #نماز به عنوان امري بزرگ و سنگين ياد كرده است و اين براي كساني است كه به پايگاه «خشوع» راه نيافته اند: (وإنّها لكبيرة إلاّ علي الخاشعين...و این نماز دشوار و گران است مگر برای کسانی که در برابر حق فروتن باشند).
🚨گرچه اقامه نماز #فرصت چنداني نمي خواهد، امّا گروه هاي فراواني از آن، سر باز مي زنند؛ چون #خود_خواهي به انسان اجازه اقرار و اظهار بندگي نمي دهد و برخاك ساييدن پيشاني براي انسانِ مدّعي استقلال دشوار است، ولي خاشعاني كه جمال و زيبايي معبود را مشاهده كرده اند، اظهار بندگي سهل و عبادت برايشان #شيرين_و_آسان است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
💬كسي كه با #دشواري نماز مي گزارد، گرچه به تكليف خويش عمل كرده است، ولي نماز براي او #لذّت_بخش نيست؛ امّا شاهدان جمال معبود، به حق از آن لذّت و از هجران آن رنج مي برند. از اين رو مي گويند: «اگر همه عمر دنيا يك شب بود همه را به سجده يا ركوع سپري مي كرديم».
💎رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) كه همواره مستغرق(غرق) در شهود جمال خداي سبحان بود و فراق خداوند براي او مايه #رنج بود، نماز را مايه روشني چشم خود مي دانست: «جعلت قرة عينى فى الصلاة»، و هنگام نماز به مؤذن مخصوص خودْ بلال حبشي مي فرمود: «أرحنا يا بلال...شادمان و اشتغال ده ما را به نماز ای بلال».
🔅ج: #شيطان گرچه در #همه_حالات، انسان را وسوسه مي كند، ولي در حال نماز با بسيج همه نيروهايش مي كوشد تا #مانع حضور قلب نمازگزار گردد. وسوسه و مزاحمت شيطان در كارهاي عادي چندان جدّي نيست، ولي وقتي انسان در مسير #عبادت قدم نهاد، او همه جنود و ذرّيّه اش را براي اِغفال عابد سالك آماده مي كند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii