eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
342 دنبال‌کننده
740 عکس
396 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:براهین حصر عبادت و استعانت 🔶در برخي از آيات قرآن كريم افزون بر «جامعيّت كمالات» و «ربوبيّت» ، خداوند نيز حد وسط برهان بر ضرورت عبادت و توكل و حصر آن در خداي سبحان قرار گرفته است: (ذلكم الله ربّكم لا إله إلاّ هو خالق كلّ شي‏ء فاعبدوه وهو علي كلّ شي‏ء ...)؛ انسان بايد ربّ و خالق خود را عبادت و بر او توكل كند و خداوند تنها ربّ و خالق انسان است؛ پس او تنها معبود و تنها ‏گاه انسان است. 🔊تذكّر: آيه كريمه (إيّاك نعبد وإيّاك نستعين) نكات و لطايف ادبي و معرفتي دارد؛ مانند: «التفات از غيبت به خطاب»، «اِفراد ضمير در إيّاك»، «افاده حصر با تقديم مفعول»، «جمع آوردن فعل نعبد و نستعين»، «تكرار إيّاك»، «بيان حصر استعانت پس از حصر عبادت» و.... 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:براهین حصر عبادت و استعانت 🏵️برخي از اين نكات در بحث تفسيري بيان شد و برخي در بخش لطايف و اشارات اين آيه بررسي خواهد شد و به پاره ‏اي ديگر به اجمال اشاره مي ‏كنيم: 🎗️1ـ اِفراد ضمير در «إيّاك» اين است كه خداي سبحان ندارد و براساس ادب توحيدي و برخلاف آداب و تشريفات عرفي ضمير را مفرد مي ‏آوريم (إيّاك) نه جمع (إياكم) تا موهم شرك نباشد. 🎯2 ـ براي اثبات و در خداوند بايد كلمه «إيّاك» تكرار شود و دو حصر با يك «إيّاك» ثابت نمي ‏شود؛ زيرا اگر گفته شود: «إياك نعبد و نستعين» به اين معناست كه مجموع عبادت و استعانت، با وصف مجموع بودنش منحصر به خداست؛ در حالي كه ما در پي اثبات حصر «جميع» هستيم، نه تنها حصر «مجموع». 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات 💎لطايف و اشارات 🌀1 ـ اسرار تقديم «إيّاك» بر «نعبد» و در ذات اقدس الهي با تعبيراتي چون «لا نعبد إلاّ إياك» يا «نعبدك ولا نعبد غيرك» نيز قابل تبيين بود، اما در اين آيه كريمه با تقديم مفعول (إيّاك) بيان شده است. در گزينش اين سياقِ خاص نهفته است كه به برخي از آن ها اشاره مي‏ كنيم: 🌐الف: كه ذات اقدس الهي را و همه كمال ها و جمال ها مي ‏داند و براي او ربوبيّت و مالكيّت مطلق قائل است، در آغاز و پيش از هر چيز او را مي ‏كند و با تقديم «إيّاك» را حقّ انحصاري او مي ‏داند. ⭕انساني كه را دريد، تنها او را مي ‏بيند و از اين رو ابتدا از او سخن مي‏ گويد وبه همين دليل كلمه «شهيد» در آيه كريمه (أَوَلَم يكف بربّك أنّه علي كلّ شي‏ءٍ شهيد) به معناي «مشهود» است، نه «شاهد»؛ يعني انسان در نگرش به هر چيز خدا را مي‏ بيند و سپس غير را كه آيت اوست و چون خداوند مشهودي است فائق بر همه مشهودها از اين رو با كلمه «علي» استعمال شده است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: 🌳تعبير «مات ميتة جاهلية...به مرگ جاهلیت میمیرد» در موارد ديگري نيز به كار رفته است؛ نظير وصيت: «من مات بغير وصية مات ميتة جاهلية...هر فردی بدون وصیت بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است»؛ اما تفاوتي ميان اين دو تعبير هست: در حديث وصيت، مرگ جاهلي ناظر به (بهتر آن است که وصیت کند) است. ⏱️ولي در روايت شريفي كه در خصوص شناخت هر عصري است، مراد است؛ نظير عبارت «لاصلاة» در روايت شريف نبوي «لا صلاة لجار المسجد إلاّ في مسجده...نمازی برای همسایه مسجد نیست مگر در مسجد». 🌍 و نبوي «لاصلاة إلاّ بفاتحة الكتاب...نمازی نیست مگر با سوره حمد» كه در هر دو روايت ناظر به تماميت نماز است؛ با اين تفاوت كه در اولي به معني نفي كمال و در دومي به معناي نفي است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات 🎁ب: كه ابتدا معبود را مي‏ بيند و او را به عنوان جمال محض و كمال صرف مي‏ شناسد، سختي و سنگيني عبادت برايش مي‏ شود. عبادت براي سالكان و راهيان كوي حق در ، دشواري هايي دارد و بر اين اساس، صبر بر طاعت از بهترين فضايل و رأس ايمان است: «فإن الصبر من الإيمان كالرأس من الجسد...صبر، رأس و سر ایمان است همان گونه که سر، رأس تن است». 🔮خداي سبحان از به عنوان امري بزرگ و سنگين ياد كرده است و اين براي كساني است كه به پايگاه «خشوع» راه نيافته ‏اند: (وإنّها لكبيرة إلاّ علي الخاشعين...و این نماز دشوار و گران است مگر برای کسانی که در برابر حق فروتن باشند). 🚨گرچه اقامه نماز چنداني نمي‏ خواهد، امّا گروه هاي فراواني از آن، سر باز مي ‏زنند؛ چون به انسان اجازه اقرار و اظهار بندگي نمي ‏دهد و برخاك ساييدن پيشاني براي انسانِ مدّعي استقلال دشوار است، ولي خاشعاني كه جمال و زيبايي معبود را مشاهده كرده ‏اند، اظهار بندگي سهل و عبادت برايشان است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) ⛓بحث:لطایف و اشارات 💬كسي كه با نماز مي‏ گزارد، گرچه به تكليف خويش عمل كرده است، ولي نماز براي او نيست؛ امّا شاهدان جمال معبود، به حق از آن لذّت و از هجران آن رنج مي ‏برند. از اين رو مي‏ گويند: «اگر همه عمر دنيا يك شب بود همه را به سجده يا ركوع سپري مي ‏كرديم». 💎رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) كه همواره مستغرق(غرق) در شهود جمال خداي سبحان بود و فراق خداوند براي او مايه بود، نماز را مايه روشني چشم خود مي ‏دانست: «جعلت قرة عينى فى الصلاة»، و هنگام نماز به مؤذن مخصوص خودْ بلال حبشي مي‏ فرمود: «أرحنا يا بلال...شادمان و اشتغال ده ما را به نماز ای بلال». 🔅ج: گرچه در ، انسان را وسوسه مي ‏كند، ولي در حال نماز با بسيج همه نيروهايش مي‏ كوشد تا حضور قلب نمازگزار گردد. وسوسه و مزاحمت شيطان در كارهاي عادي چندان جدّي نيست، ولي وقتي انسان در مسير قدم نهاد، او همه جنود و ذرّيّه ‏اش را براي اِغفال عابد سالك آماده مي ‏كند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i 🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii