#الزامات_اجتهادی_مسائل_نوپیدا
📊گزیده گزارش جلسه اول، شماره 3
📜شرایط تحقیق فقهی در موضوعات مستحدثه؛
#آیت_الله_علیدوست
ورود به مسائل نو پیدا مانند فقه بورس، کار بسیار محمودی است. اما ورود به این مباحث شروطی دارد:
1. انضباط فقهی:
منظور از انضباط فقهی همان فقه جواهری و امثال ذلک است. یعنی اوّل مسئله خوب بیان میشود، بعد تتبّع میشود، اگر اقوال وجود دارد دیده میشود، و بعد اسناد معتبر ارائه می شود.
2. توجه به واقعیات موجود و نیاز جامعه:
شرط دوم در نظر گرفتن واقعیّات حاکم، نیاز جامعه، نیاز نظام جمهوری اسلامی ایران است، والّا اگر بحث، جدید باشد، ولی فارغ از این باشد که در خارج چه میگذرد، اثری ندارد مثلا بحث در مورد بانکها فارغ از این باشد که در بحث اقتصادی بانکها چه کار میکنند و نیاز جامعه چیست، به ما چه ربطی دارد، ما فقیه هستیم! این که نشد. همیشه آن واسطه هست. بین آنچه که گفته میشود و آنچه در صحنه عمل باید به کار بیاید. لذا یک نگاه ما به انضباط فقهی است و یک نگاه ما؛ به تعبیر حجّت مطلق عصر؛ حوادث واقعه است.
3. کارگشایی:
شرط سوم این است که بحث فقهی علاوه بر دو شرط قبل، حتی الامکان با هدف کارگشایی مشروع صورت گیرد وگرنه برای هر موردی، متعرّض شویم و بگوییم «لا یجوز»، «یحرم»، مشکل حل نمی شود؛ البتّه اگر برهان اقتضاء کند که حتماً باید گفت.
4. موضوع شناسی به روز و دقیق:
در بسیاری از مسائل نو پیدا یا موضوع شناسی دقیق نیست یا به روز نیست. به عبارت دیگر افراد از طریق خودش وارد نمیشوند. ممکن است برای تعریف مصطلحاتی که به کار میبریم برویم کتاب لغت را نگاه کنیم یا حتّی برخی از کتابهای حقوقی را نگاه کنیم،مثلاً فرض کنید بورس چیست. پاسخ آن در کتاب هست که چهل سال پیش نوشته شده است، پنجاه سال پیش نوشته شده است. امّا کسانی که یک پایشان قم است، یک پایشان تهران است، یک پایشان در حوزه است و یک قدمشان در سازمان بورس است. این خیلی فرق میکند.
5. «علی الفرض» جواب ندادن:
شرط پنجم ورود به مسائل نو پیدا «علی الفرض» جواب ندادن است که از شرط دوم نشأت میگیرد. دوست دارم بعد از کلاس زحمات بعضی از بزرگان را راجع به سرقفلی ببینید. حالا اینجا نام نمیبریم. (البتّه من در کتاب فقه و حقوق قراردادها (ادلّه عام قرآنی)، اسامی را آورده ام.) علی الفرض مثلا اینکه سر قفلی اگر اجاره باشد کذا، اگر هبه معوّضه باشد کذا، اگر عاریه باشد، اگر... در حالی که میگوییم آن چیزی که هست باید مورد بحث قرار گیرد.
📈#فقه_بورس
📉@boursefiqhi
🌺🌺🌺قابل توجه عزیزان🌺🌺🌺
📚کارگاه و #درس_خارج_فقه_بورس
#آیت_الله_علیدوست این هفته (14 آذر) برگزار #نمی_گردد.⛔️
جلسه دوم: پنج شنبه 21 آذر (هفته آینده)
در #مدرس22 مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی(ره)، قم
برگزار می شود.
📈#فقه_بورس
📉@boursefiqhi
May 11
#موضوع_پایان_نامه
📊گزیده گزارش جلسه اول، شماره 4
📜 سه موضوع قابل بحث در خصوص شرکت؛
#آیت_الله_علیدوست
سه موضوع در اینجا مطرح شد که ممکن است آن را به عنوان اصل موضوعی مطرح کنیم، آدرس بدهیم، بعداً خود افراد بروند دنبالش. حتّی #مقالهاش کنند، #پایان_نامهاش کنند. آن سه تا بحث چه بود؟
📕۱. شخص حقوقی:
شخصیّت حقوقی مقابل شخص حقیقی. یعنی ما یک پدیدهای را تصوّر کنیم که انسان نیست، ولی دارد مثل یک انسان با او رفتار میشود. آیا این را میتوانیم در فقه از یک طرف و در نصوص دینی از طرف دیگر تصوّر کنیم. اگر جواب منفی است که منفی است اما اگر جواب مثبت است چه کسی، کجا، چگونه. اگر ما این را سد کنیم میدانید که دیگر باب شرکت بسته میشود و در اینصورت آنچه ما امروزه به عنوان شرکت تلقّی میکنیم غیر اسلامی میشود. آیا در صدر اسلام نداشتیم؟
📕 ۲. مسئولیّت محدود:
درمورد مسئولیت محدود شرکا در شرکت توضیح دادند. آیا این بنیان دارد یا ندارد؟ ممکن است ما بگوییم مسئولیّت محدود را قبول نمیکنیم.
بخشی را شرکت بدهد و بخشی را هیئت مدیره بدهد یا مدیر عامل بدهد. اینجا یک مقصّر هم پیدا کنیم و بگوییم مقصّر بوده است. چرا شرکت به این روز افتاد. اگر تقصیری تصوّر شود بگوییم او مسئول است.
📕۳. این همانی یا نا این همانی شرکت:
شرکتهایی که در فقه داریم اقسامی دارد. آیا آن شرکتها با این شرکتهای روز چه مناسباتی دارند.
#فقه_بورس
╔══════════╗
📑@boursefiqhi 📑
╚══════════╝
#شخصیت_حقوقی
#بحث_انفال
📊گزیده گزارش جلسه اول، شماره 5
📜واکاوی شخصیت حقوقی در تراث شیعه؛
📝#آیت_الله_علیدوست
«أمّا البحث الاوّل» بحث شخصیّت غیر حقیقی و حقوقی.
پیرامون این بحث در تراث دینی خود، نه به سلب مطلق بر میخوریم و نه به ایجاب مطلق.
اگر بگوییم فقه ما چیزی به نام شخص حقوقی نمیشناسد و همه جا طرف را شخص حقیقی میگیرد، ما یک نقضهایی داریم.
از آن طرف هم که بگوییم با این پدیده، همهی فقها و همهی علما، مثل غرب کنار آمده اند، این هم نیست.
در اینجا مثالی را برای شما میآورم. البته لازم است برای جلسهی آینده کمک کنید و موارد دیگر را پیدا کنید.
یک جایی که مظانّ خوبی است برای گفتگو از شخصیّت حقوقی، #بحث_انفال است.
[در مورد انفال سئوال اول اینست] آیا خمس و انفال ملک امام است؟
پاسخ اینست بله، ملک امام است.
حال سؤال بعد این است که [با چه عنوانی ملک امام است]:
1. ملک امام «بما هو موسی بن جعفر». است؟ اگر این باشد ارث هم به بعدیها میرسد. چه امام و چه غیر امام.
2. یا ملک امام «بما هو امام» است. ملک شخصی است ولی «بما هو امام» شبیه بعضی چیزها که از پدر به پسر بزرگتر میرسد ولی ملک شخصی است.
3. یا در واقع ملک «امامت» است؟ لذا [بر این مبنا] باید در مسیر آنچه صلاح امامت است خرج شود.
#فقه_بورس
╔══════════╗
📑@boursefiqhi 📑
╚══════════╝
فقه بورس
#شخصیت_حقوقی #بحث_انفال 📊گزیده گزارش جلسه اول، شماره 5 📜واکاوی شخصیت حقوقی در تراث شیعه؛ 📝#آیت_الل
#روایت
وَ رُوِيَ عَنْ أَبِي عَلِيِّ بْنِ رَاشِدٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الثَّالِثِ علیه السلام إِنَّا نُؤْتَى بِالشَّيْءِ فَيُقَالُ هَذَا كَانَ لِأَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام عِنْدَنَا فَكَيْفَ نَصْنَعُ فَقَالَ مَا كَانَ لِأَبِي علیه السلام بِسَبَبِ الْإِمَامَةِ فَهُوَ لِي وَ مَا كَانَ غَيْرَ ذَلِكَ فَهُوَ مِيرَاثٌ عَلَى كِتَابِ اللَّه وَ سُنَّةِ نَبِيِّهِ صلی الله علیه و آله.
«من لا يحضره الفقيه، ج2، ص: 43»
#فقه_بورس
╔══════════╗
📑@boursefiqhi 📑
╚══════════╝
فقه بورس
#روایت وَ رُوِيَ عَنْ أَبِي عَلِيِّ بْنِ رَاشِدٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الثَّالِثِ علیه ال
#روایت_خمس
#انفال
📊گزیده گزارش جلسه اول، شماره 6
📜واکاوی شخصیت حقوقی در روایت خمس؛
📝#آیت_الله_علیدوست
شما از این حدیث چه میفهمید؟
این روایت را مشایخ ثلاث جناب شیخ صدوق، کلینی، شیخ طوسی (رحمهم الله) آوردند؛ سند هم سند خوبی است. البتّه قاسم بن یحیی داخل آن است که محلّ بحث است.
اما کتب ثلاث که نقل کنند دیگر ثقه عن ثقه عن ثقه حسّاس نمیشود.
آقای ابی علیّ بن راشد میگوید: «قلت لأبن الحسن الثّالث».
اوّلاً این علیّ بن راشد وزیر سه تا از خلفای بنی العبّاس بوده است. وزیر مهدی عبّاسی، موسی عباسی و هارون ابن الرّشید.
میدانید شیعیان در بدنهی قسمت دوم حکومت بنی العبّاس با اشارهی ائمّه جذب حکومت شدند و خدماتی کردند. یکی از این افراد که وزیر است و دستش باز است همین آقای ابن راشد است. اگر توجّه کنید سؤالش معلوم است که سؤال بجایی است، یک آدم بیتعیّنی نیست.
میگوید خدمت ابو الحسن ثالث، امام هادی (علیه السّلام) عرض کردم: «إنا نؤتى بالشّيء» آقا ما چیزهایی دستمان میرسد. «فيقال هذا كان لأبي جعفر» مثلاً شیعیان یک چیزهایی به من میرسانند. میگویند این برای ابو جعفر است، در اینجا مراد ابو جعفر ثانی، امام جواد(علیه السلام) است.
«هذا كان لأبي جعفر عندنا فكيف نصنع» ما چه کار کنیم با این اموال. نگه داریم؟ به شما برسانیم؟ خرجش کنیم؟
امام فرمودند: «ما كان لأبي علیه السلام بسبب الإمامة فهو لي و ما كان غير ذلك فهو ميراث على كتاب الله و سنّت نبیّه» چیزهایی که به تو میرسانند و میگویند: «لأبی جعفر» گاهی یک نفر،انگشتری میآورد و میگوید این برای ابی جعفر پیش من بوده است. انگشتر یک ملک شخصی است یا یک پیراهنی، عبایی، عمّامهای. اگر اینها باشد میراث است. من میشوم یکی از ورثه، بقیّه هم باشند، تقسیم میشود.
ولی اگر به سبب امامت بوده است، مثلاً کسی بیاید بگوید خمس است، خمس اموال من است، مانده است. به سبب امامت اگر مثل خمس باشد به من میرسد، به بقیّهی ورثه نمیرسد، اصلاً ارث نیست.
ببینید تمام نکته روی کلمهی «بسبب الامامة» است. «فهو لی» اگر اینجا بگوییم که امام علیه السّلام دارند یک نهاد غیر شخص حقیقی به نام نهاد امامت درست میکنند و برای نهاد امامت، ملکیّت تصوّر میکنند مانند دولت، آن وقت آنجا میتوان گفت ملک دولت، ملک مسجد و... .
*میخواهیم ببینیم در تراث دینی و در فقه، چیزی به نام شخصیت حقوقی مقابل شخصیت حقیقی داریم یا نه؟ این روایت میتواند شروع خوبی باشد.
#فقه_بورس
╔══════════╗
📑@boursefiqhi 📑
╚══════════╝
🌺🌸🌼 توجه ✳️ توجه 🌼🌸🌺
🌺🌺قابل توجه طلاب محترم🌺🌺
✅پیرو هماهنگی های به عمل آمده با مرکز مدیریت حوزه علمیه قم
✅درس خارج #فقه_بورس به عنوان یکی از دروس فقه معاصر تعریف شده است.
✅همچنین شرکت کنندگان در مراکز هدايت علمي-تربيتی با حضور در این درس از تمام مزایای این طرح بهره مند خواهند شد.
📈#فقه_بورس
📉@boursefiqhi
🌺🌺🌺قابل توجه عزیزان🌺🌺🌺
📚کارگاه و #درس_خارج_فقه_بورس
توسط #آیت_الله_علیدوست
جلسه دوم: پنج شنبه ٢١ آذر
در #مدرس٢٢ مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی(ره)، قم برگزار می شود.
📈#فقه_بورس
📉@boursefiqhi
#بانک #وام #ربا
📊گزیده گزارش جلسه اول، شماره 7
📜پیدایش ربا؛
📝میثم حامدی (پژوهشگر سازمان بورس و اوراق بهادار)
✳️به اقتضای زمان، نوآوریهای زیادی در عرصه معاملات پدید آمده و شکل اول این نوآوریها در قالب وام بود و همه این مباحث در بستر ماهیتِ قرارداد اتفاق میافتاد. در منابع قدیمی که ذکر شده، برای وامدهی کمتر از پول استفاده میشد و بیشتر از داراییهای نقد شونده آن زمان مثل گلّهها استفاده میشد.
ماهیت این وام آن بود که گوسفندها را به کسی قرض میدادند و فواید آن را مثل تولد، از وامگیرنده اخذ میکردند که مفاهیمی مثل «بهره» از این رویدادها استفاده میشود.
✳️نظام مالی کنونی نیز برگرفته از همین نوع مبادلات بوده و ماهیتِ آن در نظام کنونی لحاظ شده است، با این فرق که پول اختراع شده و ورقهسازی مبادلات مالی صورت گرفته است. ابتدائیترین مفاهیم در مفاهیم نظام مالی «وام» و «بهره» و سپس برات است که در اروپا توسط امانتداریهای آنجا که غالباً یهودی بودند، اختراع شد.
✳️سپس از همین برات، پول را اختراع کردند و کمی بعد بانک اختراع شد که برگرفته از «Banco» یک واژه ایتالیایی است؛ بانکهای آن زمان بهره را به صورت ربوی میگرفتند و پادشاهان آن زمان به کمک کلیساها ربا را حرام اعلام کردند که همین الآن در برخی کشورهای اروپایی نیز این ممنوعیت ربا در بانکداری اعمال میشود.
حتی پادشاهان، یهودیها را که ربا را حلال میدانستند از کشورشان اخراج کردند و آنها به ایتالیا رفتند و بانکهای آنجا را به شکل ربوی تأسیس کردند اما به نام ایتالیاییها.
📈#فقه_بورس
📉@boursefiqhi
فقه بورس - جلسه 2.mp3
14.49M
📢 صوت جلسه دوم #کارگاه_درس_خارج_فقه_بورس
🖌 خاستگاه شخصیت حقوقی در جهان
🖌 خاستگاه شخصیت حقوقی در حقوق ایران
🖌 جستجوی شخصیت حقوقی در نصوص دینی و متون فقهی
🔰جلسه ۲
📆 تاریخ: پنجشنبه ۱۳۹۸/۹/۲۱
📈#فقه_بورس
📉@boursefiqhi
فقه بورس
📢 صوت جلسه دوم #کارگاه_درس_خارج_فقه_بورس 🖌 خاستگاه شخصیت حقوقی در جهان 🖌 خاستگاه شخصیت حقوقی در حق
legal personality (2).pptx
59.8K
فایل ارائه شده توسط آقای میثم حامدی در جلسه دوم
فقه بورس
📢 صوت جلسه دوم #کارگاه_درس_خارج_فقه_بورس 🖌 خاستگاه شخصیت حقوقی در جهان 🖌 خاستگاه شخصیت حقوقی در حق
شرکت تجاری.pptx
2.06M
فایل ارائه شده توسط آقای سیدمحمد امین زاده در جلسه دوم
#شخصیت_حقوقی #مجتمع_انسانی _حاکمیت
📊گزارش جلسه دوم (بخش 1)
📜شخصیت حقوقی در شریعت؛
📝#آیت_الله_علیدوست
✳️از موارد شخصیت حقوقی در شریعت، بحث مکلف بودن مجتمع انسانی است. مکلف بودن انسان به واجب کفایی یا عینی برای ما قابل فهم است که شخص، مکلف باشد اما در مجموع الانسان [چگونه است، آیا] مجتمع مکلف است. برخی از آقایان از همین راه خواستند بعض خطابات قرآن را درست کنند. آنجا که میفرماید «الزَّانِيَةُ وَ الزَّانِي فَاجْلِدُوا» یا «وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا» این مرجع ضمیر فاعلی فاجلدوا و فاقطعوا کیست؟ چه کسی باید این تکالیف اجتماعی را انجام دهد؟
✳️بعضی گفتند حاکم یا امام مکلف است. ممکن است بگوییم واجب اجتماعی است و همه انسان ها مکلف اند به انجام این تکلیف منتهی عده ای باید عهده دار انجام آن شوند، این احتمال مردود است، زیرا واضح است که تکلیف قطع ید سارق و یا جلد زانی به نحو عموم استغراقی متوجه آحاد جامعه نیست و باید تشکیلاتی برای انجام این امور ترتیب داد.
✳️برخی از فقهاء و مفسرین از فخر رازی و علامه طباطبایی(ره) در المیزان و آقای منتظری در دراسات فی ولایة الفقیه مرجع ضمیر را مجتمع انسانی میدانند. این بزرگان معتقدند اسلام تکالیفی برای مجتمع دارد که ثواب و عقاب متوجه آن تکالیف است.
✳️ما در خارج اصول عرض کردیم این نظریه یعنی تکلیف مجتمع بما هو مجتمع تصور درستی ندارد. از این رو شرکت سهامی مکلفان نیز به جهت اثر عقاب و ثواب مشاع، تصویر درستی نخواهد داشت. به نظر ما «بایدیهم الامر» مکلف اند. یعنی بخشی از حاکمیت و کارگزاران و مسئولان نظام که به آن بخش مورد تکلیف مربوط اند.
📈#فقه_بورس
📉@boursefiqhi
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
#بخش_اول🔻
#میثم_حامدی:
🔹 در بحث های حقوقی، صرفا به وظایف و مسئولیت های شخصیت حقوقی می پردازند اما به خاستگاه آن اشاره نمی کنند.
سیستم ها و نظام های حقوقی موجود در جهان، در یک تقسیمبندی کلی بر دو نوع اند: نظام حقوق نوشته(Civil law) یا نظام حقوقی رومی-ژرمنی و نظام حقوق نانوشته (Common law). در حقوق "کامن لا" همه حقوق را ذاتی و طبیعی می دانند اما در "سیویل لا" (Civil law) یا نظام حقوقی رومی-ژرمنی هر چیزی که دولت حکم کرد همان مبنای عمل قرار می گیرد.
🔹به صورت خلاصه می توان گفت که تفکیک بین حقوق عمومی و حقوق مدنی این دو جمله است: در حقوق عمومی هر چیزی که منع نشده است مجاز است اما در حقوق مدنی هر چیزی که مجاز نیست، ممنوع است.
دکتر #امین_زاده:
🔹در شرکت های فقهی احکامی وجود دارد که مانع از سرعت و سهولت عملیات تجاری است. به عنوان مثال عقد شرکت در فقه یک عقد جایز است که در نتیجه آن با فسخ یکی از شرکاء، عقد شرکت فسخ می شود، همچنین با فوت و یا حجر یکی از شرکاء عقد شرکت منحل می شود.
🔹در شرکت مدنی یا شرکت فقهی، مالکیت اموال متعلق به شرکاء است. یعنی اگر یکی از شرکاء به شخصی بدهکار شد که توان پرداخت آن را نداشت، شخص طلبکار می تواند یکی از اموال شرکت را که مشاع است به میزان طلب خود توقیف کند. همچنین در شرکت های اسلامی تصرف مادی منوط به اذن همه شرکاء است که اگر یکی از شرکاء اعلان مخالفت کند کار پیش نخواهد رفت.
🔹این مسائل و معضلات منجر به تشکیل شخصیت حقوقی شد. که با این نظریه تمام مسائل شرکت های فقهی قابل حل اند به اینصورت که عقد شرکت، عقدی لازم خواهد بود، ثانیا مالیکت متعلق به شرکاء نیست بلکه مالکیت متعلق به شخصیت حقوقی است که در این حالت رابطه حقوقی بین اموال و شرکاء قطع می شود، در نتیجه طلبکار شریک نمی تواند نسبت به اموال مشاع شریک بدهکار در شرکت حقی داشته باشد.
🌐 vasael.ir/00042k
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
#بخش_دوم🔻
حجت الاسلام والمسلمین دکتر #موسویان:
🔹عقد یا قرارداد شرکت قبل از دین مبین اسلام وجود داشته است و بعد برخی از انواع شرکت را امضاء و برخی دیگر را نپذیرفت. آرام آرام عقلاء به یک نوع دیگری از شرکت احساس نیاز پیدا کردند که پایه و اساس این شرکت جدید همین بحث شخصیت حقوقی است.
آیت الله #علیدوست:
🔹یک سوال و یک جواب؛ آیا در شریعت مطهر و فقه موجود (شریعت یعنی نصوص دینی و فقه یعنی متون و کتب فقهی) چیزی به نام شخصیت حقوقی داریم که بعد بخواهیم این بحث ها را دنبال کنیم یا نداریم؟
جواب اجمالی: بله، داریم اما فی الجمله. یعنی نفی مطلق که راه شخصیت حقوقی را به کلی ببندیم غلط است، اما قبول مطلق و بدون قید و شرط نیز غلط است.
🔹برخی از بزرگان در اخذ به شخصیت حقوقی افراط کرده اند نظیر صاحب عروه که می فرماید حاکم برای فقراء به ذمه زکات قرض بگیرد و زکات را مدیون کند، یعنی ایشان برای زکات شخصیت حقوقی درست می کند و بعد آثار آن از مالکیت و دین را بر او مترتب می کند.
🔹نظریه تکلیف مجتمع بما هو مجتمع تصور درستی ندارد. از این رو شرکت سهامی مکلفان نیز به جهت اثر عقاب و ثواب مشاع، تصویر درستی نخواهد داشت، هر کس که در راس هرم قدرت قرار دارد اعم از فقیه یا پادشاه و آن بخشی از هرم قدرت که متصدی اجراء حدود است، مکلف و موظف است. در نتیجه در نظریه شخصیت حقوقی، هر نظری مطرح می شود باید قابل تصور باشد.
🔹در رابطه با شخصیت حقوقی باید به آثار فقهی آن ملتفت باشیم که نسبت این شخصیت با احکام تکلیفی چگونه خواهد بود زیرا شخصیت حقوقی نمی تواند مکلف به احکام تکلیفی باشد و اگر بازگشت احکام وضعی به احکام تکلیفی باشد این شخصیت مختل می شود.
🔹اما اگر همچون مبنای آخوند معتقد به جعل مستقل برای احکام وضعی باشیم در اینصورت تصور شخصیت حقوقی برای نهاد های غیرحقیقی بدون اشکال خواهد بود، همچنین احکام تکلیفی متوجه متصدی و متولی شخصیت حقوقی خواهد بود که باید عهده دار امورات او باشد.
🌐 vasael.ir/00042k
🆔 @vasael_ir
🌺🌺🌺قابل توجه طلاب محترم🌺 🌺 🌺
✅جلسه سوم درس خارج فقه بورس
✅استاد علیدوست
✅فردا پنجشنبه ٢٨ آذر ١٣٩٨
🕰ساعت ١٠
🏢مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی
✅مدرس ٢٢
📈#فقه_بورس
📉@boursefiqhi
فقه بورس (98-99) - جلسه 3.mp3
17M
📢 صوت جلسه سوم #کارگاه_درس_خارج_فقه_بورس
🖌 شخصیت حقوقی و احکام تکلیفی و وضعی
🔰جلسه ۳
📆 تاریخ: پنجشنبه ۱۳۹۸/۹/۲۸
📈#فقه_بورس
📉@boursefiqhi
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸 #فقه_بورس| حمل احکام وضعی بر شخصیت حقوقی با تعریف فقها از شرکت تناسب ندارد
گزارشی از سومین جلسه کارگاه درس خارج فقه بورس🔻
🌐 vasael.ir/00043T
🆔 @vasael_ir