💠جمهوری نماز جمعه
🖋یاسر عرب
♦️دیده اید امام جمعه فلان شهر با جوانان والیبال بازی کرده و آبشارهای اسمی زده؟ امام جمعه ی بهمان شهر هم خودش بشقاب نذری داده؟ شنیده اید امام جمعه شهر دیگری میوه خریده و دیده اید عکس آن یکی را در حال گرفتن پنچری ماشین اش؟
♦️اینها تصاویری است که دوستانِ ارزشی من سعی دارند برای جامعه بازنمایی کنند. آنها تلاش دارند نشان بدهند در قبال سنتِ تجربه شده ی مردم در خصوصِ از ما بهتر بودنِ ائمه ی جمعه، مصادیقی هم از زندگیِ مردمی، ساده زیستی، و دغدغه مندی ایشان وجود دارد.
♦️مسئله ی من اما نه آن ائمه ی جمعه ی عبوسِ سیاست مسلک است و نه آن امام جمعه ی خندانِ اخلاق محور، نه چنان که می بینیم میان سال یا کهن سال بودن اکثر آنهاست و نه چنان که می شنویم میل به آوردن جوان سالان!
♦️رکنی، امام جمعه بندرلنگه: «استدعای ما از مقام معظم رهبری هم همین است که این قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مورد ائمه جمعه نیز اجرا شود و بنده حاضرم اولین کسی باشم که از همین تریبون نماز جمعه با مردم خداحافظی کنم.»
♦️امام جمعه دائم از طرف شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور (تحت اشراف رهبر) انتخاب میشود. امام جمعه دائم میتواند یک یا چند نفر را به عنوان امام جمعه موقت همان شهر انتخاب کند. امام جمعه دائم مراکز استانها از طرف ولی فقیه یا رهبر حکومت اسلامی-شیعی انتخاب و مشروعیت پیدا میکند و نماینده ولی فقیه در آن استان نیز میباشند.
♦️سوال اساسی اینجاست که امام جمعه واسطه ی ولی فقیه با دستگاه های دولتی است یا پل ارتباطی با مردم؟ اگر امام جمعه واسطه ی ارتباط بین مردم و ولی فقیه است پس چرا نباید با ساز و کاری مشخص توسط خود مردم انتخاب و سالیانه ابقا شود؟ نقش نمازگزاران در تعیین خط و مشی خطبه های نماز جمعه چیست؟ اینکه در برخی شهر ها سالهای سال است که مردم از فلان امام جمعه به تنگ آمده اند اما هیچ قدرتی برای برکناری او ندارند، چه معنی دارد؟ این کجای اش جمهوری است؟
-به نقل از مکتوبات
#آسیب_شناسی
#نماز_جمعه
#روحانیت
#مردم_داری
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠در عصر تفرقه، امیرخانی باشیم
🖋سلمان کدیور
♦️دیروز پس از روزها کش و قوس نتایج داوری جایزه جلال اعلام شد تا کتاب «رهش»، آخرین اثر رضا امیرخانی برنده این جشنواره ملی داستان نویسی کشور باشد. اما شاید این خبر به نسبت اتفاقی دیگر، که البته متناسب با شخصیت غافلگیر کننده امیرخانی است کوچکتر باشد. آن اتفاق آن بود که این نویسنده جوان، صد میلیون جایزه این جشنواره را به موسسه «دانایار» اهدا کرد.
موسسه ای برای توانمند سازی معلمان پایه ابتدایی اهل تسنن سیستان و بلوچستان.
♦️این کار امیرخانی به دو جهت اهمیت دارد، نخست از این جهت که این مبلغ برای هرکسی، در این شرایط بد اقتصادی، بخصوص اگر آن شخص تنها راه معیشتش نویسندگی باشد، یک ایثار بزرگ است. زمانه ای که با توجه به تیراژ کم کتاب ها، قیمت بالای و دوری مردم از آن، دوران عسر و حرج نویسندگی است.
♦️اما وجه مهمتر این است که این مبلغ را یک نویسنده شیعی به یک موسسه اهل سنت اهدا می کند. در عصری که مسئله تقریب و وحدت مذهب، در بعد نظری چیزی در حد شعار مانده و در بعد عملی به بیش از اینکه به مقدسات یکدیگر توهین نکنیم و در نمازهای هم شرکت کنیم و یکدیگر را نترکانیم متوقف شده است.
#تقریب
#وحدت
#فرهنگ_سازی
#هنرمند
#سلبریتی
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠صداوسیما و نقش زینبی؟!
🖋مجتبی_نامخواه(جامعه شناس)
♦️سازمان صداوسیما به رسانهای به مراتب محافظهکارتر و مهوعتر از گذشته تبدیل شده است: صدها تجمع کارگران معترض ایرانی را به حساب نمیآورد اما اگر در کوچه پسکوچهای در شهری در دیار غرب، چند نفر تجمع کنند، پوشش ویژه میدهد؛ با جنبش جلیقهزردها که رسماً مدهوش میشود!
♦️آنتنفروشی به شبهاقتصادیها که مدتهاست در آن سازمان رویه شده امروز ارتقا (قهقرا) یافته و بدل به آنتنفروشی شبهفرهنگی شده است: آنتن شبکههای صداوسیما به جولانگاه چندشآور سلبریتیهایی شده که هر چند بسترساز و مدافع پروپا قرص ابتذال(سطحیبودن) سینمایی هستند اما چون با سیاستهای سیاسی سازمان کاری ندارند، مجری خوب شبکهها هستند.
♦️از یکسو در برابر بازنشستگی مدیرانش بیشترین مقاومتها را دارد و از سوی دیگر با پخش مکرر نمایشی به نام مدیریت دهه شصتیها، جوانگرایی را از معنا تهی ساخته و آن را از مفهومی ایدئولوژیک، به مفهومی فیزیولوژیک فرو میکاهد.
♦️درباره ناکارآمدی این سازمان در ترسیم مختصات جبهه مقاومت که جای آن است که خون موج زند در دل لعل. فتحهای بزرگ انقلاب اسلامی از جمله در نابودی یک دولت فراملی به نام داعش، به دلیل فقدان ادبیات اقناعی و ضعف سازوکارهای تبلیغاتی بازتابهای کافی را در داخل پیدا نکرده و حتی تبدیل ضد خود و به سوژه شعارهای اعتراضی تجمعهای گوناگون تبدیل میشود؛ در این شرایط حداکثر ابتکار سازمان چیست؟ این که در یک شبکهی انقلابی این سازمان یک برنامه آشپزی پخش کند که در آن خانواده محترم شهدای مدافع حرم غذای مورد علاقه شهید را طبخ میکنند! و این بشود برنامهی خوبِ شبکه گفتمان انقلاب اسلامی!
♦️مدیران این سازمان چه تصویر و تصوری از خودشان دارند که این چنین میتازند؟
♦️چندی پیش در راستای فراخوان رهبری مبنی بر حضور مسئولان در میان دانشجویان، به مناسبت روز دانشجو (روز مسئولین و سیاسیون بهتر نیست؟) دانشجویان به حضور مسئول صدا و سیما فراخوانده شدند. از آن جلسه روایتی منتشر شده که کم و بیش آن را در شبکههای اجتماعی دیدهایم. حالا یک «رسانه» بر علیه آن توئیت، گزارشی مفصل منتشر کرده است. گزارش این روزنامه که اغلب رپورتاژ نهادهای در اختیار نواصولگرایان همچون قوه قضاییه و صداوسیما را پوشش میدهد، در آغاز گزارش اعتراض کرده که چرا سازمان و روابط عمومی آن به روایتهای توئیتری یک دانشجو از آن جلسه، «واکنش» نشان نداده است. باید امیدوار باشیم مطالبهی این روزنامه مبنی بر نشان دادن «واکنش»، محدود به سازمان صداوسیما باشد و به دیگر سازمانها منتهی نشود. باید امیدوار بود برای دانشجوی مذکور مشکلی پیش نیاید. باید گزارش بولتنوار این روزنامه را دید و خواند. خواندنی است.
♦️خواندنیتر اما جوابی است که این گزارش به پرسش فوق میدهد: «مدیران این سازمان چه تصویر و تصوری از خودشان دارند که این چنین میتازند؟» دو جمله از ریاست سازمان کافی است تا پاسخ این پرسش دست پیدا کنیم: یکی همان جملهای که متأسفانه صحت روایت توئیتری را تأیید میکند «شهیدحججی را اصلاً ما شهید حججی کردیم» و دیگری این که از نظر ایشان وضع موجود رسانه ملی نه فقط دانشگاه عمومی است بلکه، پناه میبریم بر خدا،《رسانه ملی نقش زینبی دارد!!!!.
♦️ایکاش رسانه ناشناسیشان را زیر مفاهیم مقدس مخفی نمیکردند. ایکاش این قدر واضح تجسم تلفیق ناکارآمدی و هزینهکردن از مفاهیم مذهبی نبودند. ای کاش به جای پذیرش و جبران کوتاهیها و نقدها در انتقال حقیقتها و واقعیتهای جبهه مقاومت و شهدای آن، سعی نمیکردند طوری سخن بگویند که گویی شهید حججی یک برساختهی رسانهای، آن هم رسانهای ضعیف در قد و قوارهی صداوسیما است. ای کاش متوجه بودند که این حرف، این که «قهرمانانی چون حججی نه واقعی، که محصول عملکرد صداوسیما هستند» تا چه میزان میتواند حرف و خط تبلیغاتی ضدانقلاب باشد و هست. ای کاش میپذیرفتند که کنش امنیتی و نظامی، سازمان و اقتضائات و قواعد و سرهنگهای خاص خود را دارد و رویکرد امنیتی در رسانه و جامعه نتیجه عکس میدهد. این ای کاشهای بزرگ و دستنیافتنی به کنار، ای کاش نواصولگرایان مطالبهگری خود در زمینه «واکنش»نشان دادن سازمانها به نوشتههای دیگران را به سازمان صداوسیما و گزارشهای مطبوعاتی و علنیشان محدود کنند و به حکم صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی، پیگیر واکنش دیگر سازمانها نباشند.
-به نقل از کانال نویسنده
#آسیب_شناسی
#رسانه
#صدا_و_سیما
#مطالبه
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠پاسبان سنت استقلال
♦️نام آیتاللهالعظمی سید محمدرضا گلپایگانی (۱۸ آذر ۱۳۷۲- ۱۲۷۷ش) در آستانه بیست و پنجمین سالگرد وفاتش رسانهای شده و ازدواج نتیجه او با نتیجه امام خمینی، موضوع روابط این دو مرجع تقلید مهم معاصر را جذابیت تازهای بخشیده است.
♦️آذر ماه سالهای ۷۲ و ۷۳ آیات عظام گلپایگانی و اراکی که آخرین مراجع بزرگ از نسل شاگردان شاخص مؤسس حوزه علمیه قم بودند از دنیا رفتند. آن دو همچنین آخرین مراجع تقلیدی بودند که در وفات آنها دولت در سراسر کشور تعطیل عمومی اعلام کرد.
♦️آیتالله گلپایگانی که مورد عنایت استادش آیتالله حائری یزدی بود، بنا به گفته فرزندش سید باقر پس از رحلت آیتالله بروجردی با اصرار امام خمینی اعلام مرجعیت کرد. از همین رو میان این دو فقیه از همان ابتدا رابطه نزدیک و خاص برقرار بود.
♦️در تبعید و زندانی شدنهای مکرر امام خمینی، مرحوم گلپایگانی به ابراز همدردی میپرداخت و در قم به عنوان مهمترین مرجع حامی امام شناخته میشد. در دوره ده ساله رهبری امام نیز آقای گلپایگانی با وجود همه انتقادها و اختلاف نظرهایی که داشت، در حمایت از امام و جمهوری اسلامی بسیار میکوشید. امام نیز زعامت آقای گلپایگانی بر حوزه قم را به رسمیت شناخته بود و آن را پاس میداشت. نماد آشکار این رابطه حسنه دیرپا اقامه نماز بر پیکر امام از سوی آیتالله گلپایگانی در خرداد ۶۸ بود که معنای قابل توجهی در سنت حوزوی دارد.
♦️با این حال میان این دو فقیه فعال در عرصه اجتماع، اختلاف نظرهای فکری و عملی نیز وجود داشت که گاه بروز میکرد و چالشهایی میآفرید. آقای گلپایگانی پس از انقلاب و از موضع «حفظ شریعت و فقه» تذکراتی به مسؤولین میداد و نسبت به برخی احکام قضایی، مصوبات مجلس و رویه دولتی گلایههایی داشت. امام خمینی در پاسخ به یکی از این نامههای آیتالله گلپایگانی، به تغییر شرایط زمانه اشاره کرده بود:
«از اوضاع زمانه و از تغییرات عظیمی که در عالم واقع شده است نباید غافل بود. مسائل بسیاری پیش آمده که در صدر اسلام نبوده است».
♦️امام حتی در نامهای دیگر به آقای گلپایگانی گله کرده بود که: «ای کاش کسانی که مطالب سربسته به جنابعالی عرض میکردند و فقط طرف منفی آن را گوشزد مینمودند و موجب ناراحتی وجود محترم را فراهم مینمودند، به طرف دیگر قضایا هم توجه میکردند و طرف مثبت امور را به عرض میرساندند تا با سنجش فقیهانه آن حضرت بسیاری از مطالب که به نظر آنها خلاف است حل شود» (صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۵۰۸).
از دیگر گلایههای محرمانه آقای گلپایگانی میتوان به انتقاد از عدم برگزاری مراسم تشییع آیتالله شریعتمداری و نیز گلایه محرمانه از استمرار جنگ و افزایش رکود اقتصادی ناشی از آن اشاره کرد.
♦️با این حال امام خمینی حرمت وی را در حد اعلی پاس میداشت و حتی در مسائلی چون اعلام عید فطر نظر او را مقدم میداشت.
♦️آقای گلپایگانی پس از امام نیز به حمایتهای گاه انتقادآمیز خود از نظام ادامه داد و دغدغه جدی استقلال حوزه را داشت. گفته میشود که او در آخرین روزهای زندگیاش در آذر ۱۳۷۲ با چشمانی اشکبار از آیتالله مکارم و دیگر اعضای شورای عالی حوزه خواسته بود مراقب استقلال حوزه علمیه باشند. همچنین در اواخر حیات در نامهای به شورای عالی حوزه علمیه قم نوشته بود: «یکی از مفاخر بزرگ روحانیت شیعه استقلال حوزههای علمیه است که به هیچکس و هیچ مقامی غیر از ناحیه مقدسه حضرت صاحبالامر (عج) وابسته نیست ... برای بقاء حوزه و حفظ موضع معنوی آن در قلوب و نفوذ آن در جامعه مسلمان بر این مسأله تأکید بسیار دارم ... صلاح اسلام و انقلاب و دولت و ملت و همه این است که حوزه در وظایف خود مستقل عمل کند».
-به نقل از کانال راوی
#حوزه_علمیه
#روحانیت
#استقلال_حوزه
#تعامل_با_نظام
#مرجعیت
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠در حاشيه پخش ناباورانه برنامه "شوكران" از سيما!
🖋محمدرضا زائری
♦️هر قسمت برنامه "شوكران" كه پخش مي شود با خود فكر مي كنم كه آيا اين برنامه مي تواند ادامه داشته باشد؟ در زمان اقتدار كوتوله ها و در زمان سلطه ناداني بر تصميم گيري ها و سياست گذاري ها آيا مي توان به دوره جديدي از حضور فعال و آگاهانه رسانه ملي دل بست و جرقه هاي كم رمقي چون شوكران را بارقه هايي براي شعله ور شدن آتشي گرمابخش تلقي كرد؟
♦️در فضايي كه طي سالهاي اخير متاسفانه مديران سطوح مياني كشور نه به اصول و ضوابط عقلي سياستگذاري پاي بند بوده اند و نه به خط مشي ها و نظرات رهبر انقلاب مبني بر گسترش و توسعه كرسي هاي آزادانديشي و صداقت و راستي با مردم وقعي نهاده اند و به مرور همه روزنه هاي اميد را بر مخاطب رسانه و افكار عمومي بسته اند و ناخواسته بيننده محترم را دربست و مفت و مجاني در اختيار شبكه هاي بيگانه قرار داده اند، آيا مي توان از سيماي جمهوري اسلامي برنامه اي تماشا كرد كه پرسش جسارت آميز رفراندوم را مطرح كند؟
♦️آفرين بر پيام فضلي نژاد، آفرين بر دكتر معيني پور و شبكه چهار سيما و آفرين بر دكتر ميرباقري معاونت سيما كه از فضاي تنگ و تاريك و سياه و نمور تظاهر و تجاهل بيرون آمدند و گرچه دير ولي بالاخره جسارت و جرأت كردند كه شجاعانه و روشنگرانه با حقيقت رو به رو شوند و پرسش كنند و جواب بشنوند و باب گفتگو را باز كنند.
♦️طبيعتا در فضاي غلبه نفاق و تظاهر و دروغ و ريا انتظار معجزه ندارم اما همين اتفاق هاي شگفت_ هر چند كوچك و ساده - مانند پخش برنامه شوكران در چهلمين سال انقلاب شعله اميد به اصلاح و تغيير را در دلهاي نخبگان و جوانان روشن نگه مي دارد.
♦️هر چند ناگفته پيداست كه چه فشارهايي بر دوستان تهيه كننده و مديران سازمان صدا وسيما آمده و خواهد آمد و بين خودمان باشد تقريبا اميدي هم به مقاومت و ايستادگي شان براي ادامه پخش شوكران ندارم!
-به نقل از کانال نویسنده
#آسیب_شناسی
#رسانه
#صدا_و_سیما
#آزاد_اندیشی
#چهل_سالگی
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠نسبتی میان ابتذال و پاسخگویی!
🔸گزارشی از اتفاقی کوچک اما مهم، در پایان جلسه هم اندیشی در باب گفتگوی میان هگل و فیلسوفان مسلمان(برگزار شده در مجمع عالی حکمت اسلامی قم)
🖋محمد مهدی هادی
♦️شاید به ندرت پیش آید که جلسه ای با موضوعی چنین با اهمیت برگزار گردد. چه رسد به آنکه اساتید شهره ای چون دکتر طالب زاده، بهشتی، یزدان پناه، پارسانیا و ... در کنار یکدیگر بنشینند و قصد گفت و گو کنند! پس چنین اتفاقی اهمیتی بسیار دارد و می تواند نشان دهنده نکات و مسائل بسیار مهمی باشد.
♦️یکی از این نکات بسیار مهم که در تمام طول جلسه قابل مشاهده بود، ناتوانی اساتید در گفت و گوی با یکدیگر بود که همین مسئله به چهره موضوع جلسه ای که برای آن جمع شده اند، خدشه ای سخت و غیر قابل چشم پوشی وارد می سازد.
♦️این نشست، نمایش وضعیت کنونی ما بود که هنوز حتی درباره گفت و گو هم نمی توانیم با یکدیگر گفت و گو کنیم.
♦️اما این نکته چندان هم غیرقابل پیش بینی نبود و آنچه من اتفاقی کوچک توصیفش کردم، نمایانگر مسئله ای دیگر است. همانگونه که ناخودآگاه آدمیان بیشتر نشان دهنده عمق شخصیت آنان است، حواشی جلسات نیز عمق و بنیاد بعضی مسائل را آشکارتر نمایان می کنند.
♦️متاسفانه بی ربط ترین و تکراری ترین سخنان در جلسه از زبان دکتر پارسانیا بیرون آمدند و به نظر می رسد تغییرات چهره دکتر محمدرضا بهشتی هنگام سخنان دکتر پارسانیا، موید خوبی برای این امر باشد. پارسانیا نقد های تکراری خود را مطرج کرد و هم بهشتی و هم طالب زاده به این نقد ها پاسخ گفتند.
♦️اصلی ترین ایراد بیان شده توسط پارسانیا ناظر بر ایده آلیست بودن هگل، همانندی شئون آگاهی و وجود و سوبژکتیویته بود. بهشتی و طالب زاده چندین بار توجه به این موضوع خواستار شدند که با مبانی خارج از فلسفه هگل، نمی توان این گونه نقد های جزئی و بیرون از چارچوب و سبستم را طرح کرد. همچنین در پاسخ به ایرادات نکات مهمی را بیان کردند و ایده آلیست بودن هگل را اوج رئالیسم تعبیر کردند.
♦️اما پاسخی که از پارسانیا شاهد بودیم، باز مواجهه ای بیرون از چارچوب بود! این بار نه به فلسفه هگل بلکه نسبت به سخنان اساتید دیگر. اینگونه انسان اسیر زندان خویشتن می گردد و هم فلسفه و هم علوم انسانی را مبتذل می کند.
انتظار می رود چنین کسی حتی اگر نتواند از خود در برابر این سخنان دفاع کند، لا اقل طالب این مسئله باشد و به قول خود برای رفع اتهام از خود تلاش کند. در پایان جلسه ایشان حتی یک دقیقه هم حاضر به پاسخ گویی به سوالات دیگران نشدند.
♦️علیرغم اینکه این حقیر به ایشان عرض کردم از مسافت بسیار دوری برای این جلسه آمده ام و دقیقه ای چند را به پاسخ به سوالات اختصاص دهند، ایشان فرمودند که فرصت ندارند و باید به کلاس دیگری برسند و سپس عازم شهر مشهد شوند.
♦️مسئله این است که چرا چنین کسی اینقدر باید از اختصاص وقت به پاسخ گویی صرف نظر کند؟
و جالب ترین مسئله ای که تعجب و حیرت این حقیر را برانگیخت، این بود که جناب حجت الاسلام دکتر پارسانیا علیرغم نداشتن فرصت! منتظر دکتر بهشتی ایستادند تا صرفا به ایشان بگویند ببینید فضای قم چقدر خوب است! ما هر هفته از این جلسات برگزار می کنیم!
♦️اساتید جلسه همگی از اساتید بسیار پرمشغله بودند و اما هیچ کدام اینقدر زود و بی مقدمه به خود اجازه ترک جلسه را ندادند و با احترام، کرامت و صبوری -علیرغم عجله داشتن- به پرسشگران حتی المقدور پاسخ می دادند. امیدوارم اساتید ما آنقدری برنامه خود را فشرده نچینند که به مهمترین بخش از جلسات که همانا پرسش و پاسخ است وقتی اختصاص ندهند.
♦️پ.ن: حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا از تاثیرگذاران در فضای دانشگاهی و آموزش و پرورش هستند و از مولفین کتب جامعه شناسی مقطع دبیرستان می باشند.
-به نقل از نقدنامه
#نقد_و_نظر
#نشست
#علوم_انسانی
#گفتگو
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠اندر ملاقات کنکورفروشان با مراجع قم!
🖋دکتر محمّدعلی فیاضبخش
پنج شنبه ٢٢ آذر ماه ١٣٩٧
♦️همهجور سوژهای را در ملاقات افراد با برخی مراجع عظام تقلید در قم و حومه شنیده بودیم، جز این یک قلم را:
ملاقات مدیران انتشارات کنکور و کتب کمکدرسی.
♦️انصافاً این یکی نازشست دارد. بیجهت نیست که تیراژشان در سال تا ۲۵میلیون جلد میرسد؛ تیراژی که در میان کتابخوانترین ملل نیز شگفتانگیز است.
♦️...و اما اینبار نیز یکی دو سه مرجع بزرگوار همچون سوژههای دیگر کم نگذاشتند و (به قول سعدیِ جانم) به سیاق مألوف و طریق معهود، در موضوع تخصصی و آموزشی-پرورشی تکلیف شب دانشآموزان از رهنمود کسر نیاوردند.
♦️ملاقات افراد دستاندرکار حکومتی با مراجع برای جاانداختن منویّات مقدسشان چیز تازهای نیست، و از بس درِ گشاده و روی نورانی این بزرگان پذیرای همگان است، همگان نیز این فرصت طلایی را غنیمت میشمارند و آنجایی که کارشان تنگنای قانونی مییابد، از فراخنای سعهی صدر مراجع بزرگوار حسن استفاده را میبرند؛ یا به توقیع و توصیهای، یا گرفتن توبیخی بر رقیبی یا تشویقی بر همدم و همراهی یا در مضیقههای لاینحل، با فتوایی.
♦️فقه پربار و بدون بنبست ما به همت همین بزرگواران و شاگردان خاصشان توانسته در بسیاری از محالاندیشیها اندیشه کند و در اغلب تنگناهای آینده نیز حکمی برآورَد؛ فاجعهی نقصان یا حذف تکلیف شب دانشآموزان که دیگر عددی نیست. لابد کنکوربازان به خیال خام اندیشیدهاند که در ضرورت قطعاً فتاوایی بر این امر مستحدثه نیز به داد ایشان و کمکدرسیچیان خواهد آمد و عمل بدان هم حتماً مُجزی خواهد بود.
مشکلی که اخیراً حادث شد و لرزه بر بیضهی اسلام افکند، ارتعاشی بود که احتمالاً (آن هم نه قطعی) بر درآمد نجومی کتب کمکدرسی افتاد که میباید این نقیصه و ثُلمه بر دامن اسلام، همچنان از بیوت مراجع حلوفصل گردد و چه نیکو «سوراخدعاشناسان کنکورباز» منفذ نافذه را یافتند و بمیرم الهی برای خون دلشان که چقدر نگران بیکار شدن بچههای ما از تکلیف و رویآوری به فضاهای مجازی هستند!
♦️حضرتی از این کنکور فروشان در محضر مراجع نالیدهبود که:
«آقا! وافنلاندا! وایوگسلاویا! وااسلاما! اگر بچهها مشق شب نکنند، یکسره در فضای مجازی آنکار دیگر کنند و ما (یعنی کمکدرسیچیان) مسئول وزر و وبالشان در آخرت خواهیم بود؛ آخر این رسالت زمینمانده را به کجا بریم!؟»
♦️برخی از بزرگان بزرگوار نیز، توگویی در کنار فقه و اصول، سالها در مسائل تخصصی آموزشوپرورش و از جمله فواید رونویسی و تکلیف شب تحقیق و تفحص کرده باشند، فرموده بودند:
«آری! بچهها بدون تکلیف شب نُنر بار میآیند!»
♦️انصاف میدهم، بیوت مراجع از دیرباز، خانهی امن مردم بوده و هست و مرجع تقلید، سکّان مردمان بیپناه بوده و خواهد بود؛ سخن در فرصتطلبی رندانی موقعشناس و وظیفهیاب است که با چه هوش و فطانتی از این خانههای امن در جهت ناامنتر کردن آرامش و سلامت بچههای مردم سوءاستفاده میکنند.
-به نقل از کانال نویسنده
#آسیب_شناسی
#مرجعیت
#مردم_داری
#رسانه
#قم
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠نماز جمعه محل پاسخگو کردن حوزه های علمیه است.
🔊استاد رحیم پورازغدی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران:
🔸نماز جمعه جای لالایی خواندن و تکرار نیست، بلکه تریبونی برای پاسخگو کردن رؤسای سه قوه و سایر مسؤولان، شفاف سازی بیت المال، شفاف سازی بودجه و خدمات دانشگاه، پاسخگو کردن حوزه علمیه، مرکز مدیریت، مدرسان و حتی مراجع تقلید است.
🔸 نماز جمعه محل پاسخگو کردن حوزههاست، مدیریتهای حوزههای علمیه، مدرسین تا مراجع تقلید.
🔸 همه باید پاسخگوی مسئولیت های معرفتی خودشان باشند دوره کلیات و مکررات گذشت، از این عصر باید عبور کنیم، در متن جامعه باشید، جامعه رفت و شما جا ماندید، دوران استثنایی تشیع است و شما در دنیا و آخرت مسئولید که چرا از دشمنان ملت عقب ماندید.
🔸امام(ره) گفت که مراقب خطر نفوذ در حوزه تا حد مرجعسازی باشید، امام راحل فرمودند «مرجعیت پاپ و نمایشی و ارثی نیست»، بر این اساس حوزه علمیه محافظه کار و بدون درد را نمی توان حوزه علوی نامید؛ امروز یک عده معدودی به جای همه روحانیت پاسخگو هستند و از دو طرف هم فحش می خورند، پس قشر روحانیت کجا هستند؟
🌐رسا-جهان نیوز
📅۲۳ آذر ۱۳۹۷
🆔 @feghahat
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠سخنی با مراجع بزرگوار شیعه
🖋رضا بابایی
🔹اگر کسی از من بپرسد نابودکنندهترین خطر برای مراجع گرانقدر شیعه چیست، میگویم: قانونی نانوشته که نقد ایشان را منع میکند و جرم میانگارد. مرجعیت شیعه را نه مخالفان و منتقدان آن، که مداحان و دوستان نادان به خطر انداختهاند. اگر گفتوگوی انتقادی با بزرگان حوزه، رسمیت نیابد و منتقدان دلسوز ایشان در رسانههای عمومی اجازۀ نقد نیابند یا نقد آنان بر جسارت و توهین و دشمنی حمل شود، کار مرجعیت شیعه پیش از قرن بیستویکم به پایان میرسد. نقد نیز باید عمومی باشد تا اثر کند؛ وگرنه نصیحت است و به نیروی پند و نصیحت، تا امروز هیچ نهادی اصلاح نشده است.
🔹مراجع گرانقدر تقلید، بهرغم آگاهیهای بسیار در فقه و شریعت و بهرغم سلامت نفس، بهشدت نیازمند آشنایی با علوم جدید و نیز پیچیدگیهای سیاست و اقتصاد و بانک و تاریخ اسلام و ایران و قوانین جزایی و روشهای متنوع و نوبنیاد در تربیت و گفتوگو با انسان معاصرند. و اگر دانشاندوزی در این زمینهها را در شأن خویش نمیبینند یا فرصت آن را ندارند، دستکم جانب احتیاط را فرونگذارند. ما از ایشان آموختهایم که گاهی «توقف»، به اندازۀ فتوا اثر دینی و ارزش علمی دارد. آموختهایم که دربارۀ هر مسئلهای سه گونه میتوان واکنش نشان داد: موافقت؛ مخالفت؛ توقف. ارزش علمی و معنوی و خداپسندانۀ توقف، گاهی بیشتر از موافقت یا مخالفت است.
🔹مجتهدان گرانقدر قم همواره از دیگران گلایه میکنند که چرا بدون صلاحیتهای لازم در دینشناسی و فقه سخن میگویند. به محضر مبارک ایشان عرض میکنم که تنها فقه و شریعت نیست که اظهار نظر در آن نیازمند آگاهیهای تخصصی است. هنر، تاریخ، سیاست، اقتصاد کلان، کشورداری، حقوق بشر، عصر جدید، نظامهای آموزشی و تربیتی، مشق شب و کنکور، برجام، اسناد بین المللی مانند قانون پولشویی و دهها مقولۀ دیگر نیز به اندازۀ فقه ماهیتی پیچیده دارند، و تخصص کمترین چیزی است که اظهار نظر را دربارۀ آنها موجه میسازد. مقام معنوی و جایگاه دینی مراجع بزرگوار تقلید، سرمایۀ دین و کشور است. این مقام و شأن برتر و تأثیرگذار بر سرنوشت کشور، میرات هزار سال زهد و احتیاط و همراهی دانشمندانی همچون شیخ طوسی و مقدس اردبیلی و آیت الله بروجردی با مردم بوده است. پاسداری از این میراث بزرگ و گرهگشا، بیش از همه بر عهدۀ میراثبران است.
🔹طماعان و سودجویان هرگز از این سرمایه صرف نظر نخواهند کرد و این امکان وجود دارد که گاهی با سوءاستفاده از حساسیتهای شریعتمدارنۀ مراجع، سخنی از ایشان را پشتوانۀ فعالیتهای سیاسی یا اقتصادی خود کنند. عرض این نویسندۀ بیمقدار به محضر مبارک مراجع بزرگوار این است که بیت شریفشان را از احسنتگویان و دستبوسان و مریدان بپیرایند و جای آنان را به منتقدان دلسوز و کارشناسان بدهند؛ چنانکه پیامبران و همۀ پیشوایان دینی، چنان از مدح و مجیز میگریختند که گویی از ذبح با چاقوی تیز میگریزند: من مدحک فقد ذبحک؛ آن کس که تو را مدح میکند، به قربانگاه میبرد.
@saraeer
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠نقش آفرینی حوزه و دانشگاه در گسترش علوم اسلامی؛ فرصتها و آسیبها
✅آیت الله علیرضا اعرافی؛ استاد حوزه و دانشگاه و مدیر حوزههای علمیه
✅دکتر علی مطهری؛ استاد دانشگاه و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی
🔶دوشنبه 26آذر1397 دانشگاه تهران🔶
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠تولید عِلمِ مُرده
🖋مهراب صادقنیا
♦️دیروز به مناسبت هفتهی پژوهش، یکی از مراکز مطالعاتی از شماری محقق تقدیر کرد. نام من نیز در لیست تقدیرشدگان بود. از لطف دوستانِ دستاندرکار سپاسگزارم.
♦️این سالها به دلیل کم شدن بودجههای دولتی، شمار زیادی از پژوهشگاهها و نیز مؤسسهها و مراکز تحقیقاتی با چالشهای مالی شدیدی روبرو شدهاند. پروژههای تحقیقاتی زیادی کنسل شده و پژوهشگران فراوانی کمکار و یا بیکار شدهاند.
♦️وضعیّتِ پیشآمده این واقعیّت را آشکار میکند که میان فرآوردههای پژوهشیِ این مؤسسهها و نیاز جامعهی علمی و دانشجویان پیوند چندانی نیست. وقتی یک پژوهشگاه نتواند از راه فروش فرآوردههای خود روزگار بگذراند و به کمکهای دولتی بند باشد، معنایش این است که آنچه تولید میکند نیازِ جامعهی علمی نیست. وقتی کیفیّت مقالهها و کتابهای تولیدی به گونهای است که کسی حاضر نمیشود برای مطالعهی آنها پولی بدهد، طبیعی است که چرخ پژوهشگاهها با اعانههای دولتی خواهد چرخید و نه فروشِ آثارشان.
♦️پژوهشگاهها، معاونتهای پژوهشی دانشگاهها، مجلههای رنگارنگ علمی-پژوهشی، و مراکز تحقیقاتی بهتر است اوضاع ناشاد خود را به تنگاهای بودجههای دولتی برنگردانند؛ بخش زیادی از این مشکل به تولید مقاله و کتابهای "مُرده" بر میگردد. مراد من از کتاب و مقالهی مُرده، آثاری هستند که چنان از نیاز علمی جامعه دوراند که کسی از تولیدشان خبردار نمیشود. کتاب و مقالههایی که سالها از تولیدشان میگذرد ولی هیچ نویسندهای به آنها ارجاع نمیدهد. ۹۷/۹/۲۵
-به نقل از کانال نویسنده
#پژوهش
#آسیب_های_پژوهش
#تحول
#علوم_انسانی
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0