eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
358 عکس
24 ویدیو
27 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
3 💠 وثاقت همه روات بعد از زمان مرحوم : 🔻مرحوم در کتاب «الرعایة فی علم الدرایة» این مطلب را فرموده و صاحب وسائل نیز در خاتمه وسائل آن را نقل کرده است: 🔹 شهید ثانی معتقد است تنها برای کسانی نیاز به اثبات وثاقت است که عدالت آنها نباشد، اما کسانی که شان مشهور است، بالاتر از وثاقت هستند و نیاز به اثبات وثاقت ندارند. 🔸 سپس فرموده است: از زمان مرحوم کلینی تا زمان ما، همه مشایخ مشهور، مشهور به عدالت هستند. 🔹 نکته مهم اینکه شهید ثانی نفرموده است: من توثیق یا تعدیل می‌کنم، بلکه می‌فرماید که مشهور به عدالت هستند. مثل اینکه گفته شود که شیخ انصاری یا صاحب جواهر یا علامه حلی و ... مشهور به وثاقت‌اند که این‌ها، گزارش هایی حسی است و ما سینه به سینه شنیده‌ایم. 🔺 با این وجه وثاقت روات مشهور واقع در قرن چهارم به بعد (همچون شیخ طوسی و نجاشی و شیخ صدوق) اثبات می‌شود. 📚 ر.ک: الرعایة فی علم الدرایة 1: 192؛ وسائل الشیعة 30: 238. 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین
💠 مقام معظم رهبری (حفظه الله): 🔹 در ابتدای درس نصیحت کنند. بخوانند. گاهی سر درس اگر استاد دو کلمه چیزی بگوید، از این رو به آن رو می‌شود! 🔸 طلبه ها را کنید. طلبه‌ها را به ، تأمل، یاد مرگ [تشویق کنید]. 📚 بیانات معظم‌له در 2 آبان 1389 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
💠 در آستانه مراسم رونمایی از اولین شماره «فقه و پژوهش» 🔹 مجله علمی ـ تخصصی مدرسه عالی فقه و اصول 📆 یکشنبه 21 آذر 1400 (بعد از نماز مغرب و عشا) 👈 با سخنرانی استاد 🕌 حسینیه مدرسه شهیدین (ره) 🔺 ارسال مقالات فقهی، اصولی و رجالی به آیدی @feqhopajoohesh 👈 اخبار بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
3 8 💠 بررسی کتاب تفسیر عیاشی: 🔹 تفسیر نوشته محمد بن مسعود عیاشی (متوفای 320ق) است، که در آغاز با توجه به محيط نشو و نماى خود كه حدود سمرقند و بخارا بوده و اكثر ساكنان آن ديار از فقه اهل سنت پيروى مى‏كردند، پيرو مكتب فقهى اهل سنت بود، ولى در اثر مطالعه و ممارست در كتابهاى شيعه، توفيق نصيب او گرديد و مكتب پر فيض فقه جعفرى را پذيرفت و تمامى تَركه پدر را كه بالغ بر سيصد هزار دينار بود در راه علم و نشر حديث انفاق و خرج نمود. در مقدمه ای که علامه بر این کتاب نوشته، فضایل نویسنده ذکر شده است. 🔸 کتاب تفسیر او از کتب معتبر روایی ـ تفسیری بوده که همه روایات آن تا امام ع سند داشته است،اما طبق بیانی که در مقدمه کتاب آمده، مستنسخی که این کتاب را کرده است ـ و الآن، همین نسخه در بازار موجود است، ـ گفته است که من این کتاب را در جایی پیدا کردم و چون سندی به مؤلف از طریق سماع و قرائت و اجازه نداشتم، همه واسطه ها بجز راوی آخر را سقط و کردم. لذا تفسیر عیاشی مرسل شده است. 🔹 إني نظرت في التفسير الذي صنفه أبو النصر محمد بن مسعود بن محمد بن عياش السلمي بإسناده، و رغبت إلى هذا و طلبت من عنده سماعا من المصنف أو غيره فلم أجد في ديارنا من كان عنده سماع أو إجازة منه: حذفت منه الأسناد. و كتبت الباقي على وجهه ليكون أسهل على الكاتب و الناظر فيه، فإن وجدت بعد ذلك من عنده سماع أو إجازة من المصنف أتبعت الأسانيد، و كتبتها على ما ذكره المصنف‏. 🔸این بهترین شاهد بر این مطلب است که آنچه را که مرحوم صاحب وسائل نقل می کند از اصل تفسیر عیاشی نیست، (گرچه به آن طریق دارد، ولی طریقش تشریفاتی است). زیرا تفسیر عیاشی اصلی دار بوده است، ولی روایات تفسیر عیاشی موجود در وسائل، بدون سند هستند. 🔹 پس هم طریق صاحب وسائل به عیاشی ثابت نیست و هم روایاتی که در تفسیر عیاشی نقل شده، است؛ زیرا مستنسخ آنها را مرسل کرده است. 📚 ر.ک: تفسیر العیاشی، ج1، ص2. 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🔻به مناسبت هفته اولین علمی سال تحصیلی جاری مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین با همکاری دفتر فقه حوزه های علمیه برگزار می‌گردد: 💠 «کاربرد علم در مسائل مستحدثه فقهی» ✅با حضور حضرت آیت‌الله استاد 🔹 استاد درس خارج حوزه های علمیه 🔸 عضو شورای علمی دفتر فقه معاصر 🔹مدرس فقه (از دروس فقه معاصر) ⏰ زمان: چهارشنبه 24 آذر 1400 بعد از نماز مغرب و عشاء (ساعت 18) 🕌 مکان: مدرس شهید مدرسه شهیدین 🔺 حضور کلیه طلاب سطح و خارج مدرسه در این جلسه و حضور طلاب سایر پایه ها است. 👈 اخبار بیشتر را از طریق کانال 👇 دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
💠 در آستانه نسخه الکترونیکی شماره اول مجله علمی ـ تخصصی «فقه و پژوهش» منتشر شد. 🔻 در این شماره می‌خوانید: 1️⃣ تأسی و قلمرو موضوعی آن سید مرتضی طباطبایی 2️⃣ واکاوی فقهی مالکیت معنوی محمد صادق کریمی 3️⃣ موضوع شناسی ارتداد در عصر حاضر امیر حسین عامری 4️⃣ بررسی موارد «عام آبی از تخصیص» در کلام علما سید محمدحسین طباطبایی 5️⃣ تبیین گستره قیمومیت مرد بر زن سید محمد احمدی موسوی 6️⃣ تبیین نظر شهید صدر و مرحوم آیت‌الله شاهرودی نسبت به تتمیم نظر آخوند در «استحاله اخذ قصد امر در متعلّق امر» سید علی نقی حیدریه 7️⃣ بررسی موضوعی و حکمی احتکار عبدالکریم یوسفی 📚 جهت دانلود فایل تک‌تک مقالات این شماره به سایت مدرسه مراجعه کنید: 🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/research/fighh-va-pajoohesh/1040-2021-12-11-12-01-08 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
💠 تفاوت روش اجتهادی امام (ره) در عبادات و معاملات 🔹فرایند کلان اجتهاد امام خمینی(ره) در همانند شیوه مرسوم بسیاری از فقهاست که نخست به کتاب و سنت مراجعه می‌کنند [و سپس بقیه مراحل اجتهاد را طی می‌کنند]. 🔸 اما در ، فرایند اجتهاد ایشان متفاوت است و با توجه به اینکه معاملات را علی‌القاعده عقلایی می‌دانند، در بسیاری از مباحث، در ابتدا به قواعد و مرتکزات مراجعه می‌کنند و سپس بر اساس رهاوردی که از تحلیل آنها به دست آورده‌اند، به سراغ آیات و روایات می‌روند. 🔹 به عنوان مثال، در بررسی خیار عیب می‌گویند: «خیار عیب امری عقلایی است نه تعبدی و اخبار هم بر همین امر عقلایی حمل می‌شود». (کتاب البیع، ج۵، ص۱۵). 📚 مکتب فقهی امام خمینی، استاد ضیایی‌فر، ص۲۸۳ و ۳۰۱. 👈 نکات بیشتر را از طریق کانال 👇 دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
9.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 حضرت آیت‌الله العظمی آملی (حفظه الله) 🔹 برای ما طلبه‌ها این کار، یک دینی است که ی کنار اتاق مطالعه‌مان باشد. هر وقت مطالعه‌مان تمام شد، یک کنیم. این را جزو برنامه خود بدانیم و بگوییم: خدا را شکر که بدن سالم به ما داد؛ فکر سالم به ما داد که آمدیم در طریق ع که حرف اینها را یاد بگیریم. این را بدانیم. انسان باید حساب و کتابی با داشته باشد. 🔸 بالاخره شخص، آدم «دینی» زندگی کند غیر از زندگی «تکلیفی» است.... خیلی‌ها خواستند بیایند حوزه، نشد. خیلی‌ها آمدند، ولی نتوانستند ادامه بدهند.... اگر خدا داد کسی با این خاندان مأنوس بود، چه بهتر که از دست ندهد. 👈 نکات بیشتر را از طریق کانال 👇 دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
✍️ ضرورت تحصیل دروس سطح از منظر آیت‌الله استاد 🔹 ممکن است شما عزیز در حالی به علمیه وارد شوید که در اهداف زندگی خود، رسیدن به مرحله را در نظر نداشته باشید و به هر دلیلی نخواسته باشید مسیر زندگی خود را در این هدف دنبال کنید. در این صورت شاید در دروس به خود بگویید: چه الزامی وجود دارد که من این دروس را بیاموزم و وقت خود را صرف مطالعه و مباحثه این کتب کنم؟! چرا نمی توانم با این عمر محدود به جای صرف وقت برای دروس سطح، به مطالعه بحث های تفسیری، تبلیغی، فرهنگی و... بپردازم؛ در حالی که مطمئنم آنها در رسیدن من به هدفم، مثل فرهنگ دینی کاربردی ترند و بازدهی بیشتری برای من خواهند داشت؟ 🔻 اما بنا به ادله ای تحصیل دروس سطح لازم است: 1️⃣ دلیل اول این است که تنها که می تواند شما را هنگام اظهار نظر درباره مردم یا در پاسخ گویی به سؤالات و شبهه ها از گرفتاری در خطا، اشتباه و توجیه غیر منطقی بازدارد، استفاده از علوم دوره است؛ زیرا تحصیل و مطالعه این دروس پایه، به ویژه یک دوره فقه و آشنایی با ادله، آیات الاحکام، روایات فقهی و کلیات فقه، برای هر طلبه در و گرایشی به شمار می آید. در واقع این سرمایه خشت اول بنای علمی یک عالم و طلبه را تشکیل می دهد. 2️⃣ دلیل دوم اینکه با توجه به نیاز همه رشته های علمی به بحث از و و تعامل با آنها، شما طلبه علوم دینی بیش از هر چیز نیاز دارید را در برخورد با آیات، روایات و ادله دیگر احکام فرا گیرید و در بقیه موضوعات مانند تفسير، کلام و ... آن روش ها را به کار ببرید. نکته مهمی که به عنوان یک باید به آن دقت داشته باشد، اینکه فقه تنها اصول فقه مصطلح نیست، بلکه در واقع برای طلبه علوم دینی همان کردن و منطق صحيح اندیشیدن و فهمیدن است؛ از این رو باید به این حقیقت اعتراف کرد که ضرورت یادگیری علم اصول فقه اگر مهم تر از سایر علوم دینی نباشد، یقیناً کمتر نیست. 3️⃣ اما دلیل سوم، همان طور که گفتیم، یکی از اهداف تحصیل در دوره فقه و اصول آشنایی با و روش استنباط در فقه و اصول است. واضح است که کاربرد این امر فقط مربوط به علم فقه نیست، بلکه شما به کمک به بهترین وجه می توانید در سایر علوم همانند تفسیر، عقاید، اخلاق، فلسفه و ... وارد شوید و از آن علوم بهره ببرید، نه اینکه گرفتار تکرار مکررات شده یا حتی به بیراهه بروید و با فهم نادرست به ارائه دانش دینی با عنوان نظریه پردازی، نوآوری و برداشت جدید بپردازید؛ زیرا همه می دانیم دین عزیز اسلام از برداشتهای سطحی ، غلط و سلیقه ای صدمات زیادی دیده است. ✅ ارزش تحصیل دوره سطح: تحصیل در دوره سطح یعنی ده سال اول طلبگی را باید به دوسال که مؤثرترین دوره در رشد انسان است تشبیه کرد. به همین علت کسانی که اعتقادی به دروس سطح ندارند هرگز در آثار خود به موفقیت علمی دست پیدا نمی کنند. در مقابل این گروه ، حتما دیده اید که بزرگانی که این دوره را با دقت و تأمّل پشت سر گذاشته اند ، در هر رشته ای که وارد شده اند موفق بوده اند . تمامی آن افراد رشته علمی خود را به خوبی پیش برده اند و حتی نظریات مستدل ، منطقی و عالمانه ای در آن رشته از خود به یادگار گذاشته اند . 📚 ر.ک: کتاب صراط اندیشه و عمل، استاد ، ص99 🔺 ارسالی از جناب حجت الاسلام علیرضا کارگر (از طلاب پایه هفتم مدرسه شهیدین) 👈 نکات بیشتر را از طریق کانال 👇 دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
💠 آداب تعلیم و تعلم (12) 🔻 آداب مختص به استاد (آداب فارغ از مجلس درس) 2️⃣ ادب دوم: نکردن علم (به اهلش تدریس کند) 3️⃣ ادب سوم: به علم 🔹 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: الْعِلْمُ مَقْرُونٌ إِلَى الْعَمَلِ فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ وَ مَنْ عَمِلَ عَلِمَ وَ الْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَ إِلَّا ارْتَحَلَ. 🔸امام صادق عليه السّلام فرمود: علم همراه با است (و نجات انسان در گرو هردو است) هركس خوب بداند عمل مى‌كند و هركس عمل كند بايد بداند. علم عمل را فرياد مى‌زند و اگر پاسخش داده شود، علم بماند و الا كند و برود. 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 181. 👈 نکات بیشتر را از طریق کانال 👇دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
💠 حجیت اجماع منقول: 🔻 اجماع منقول حجت نیست؛ چون حجیت از باب قطعی است؛ یعنی وقتی فتاوای فقها مورد بررسی قرار می گیرد، باید کشف قطعی حکم شارع صورت گیرد. 🔹 این در حالی است که در اجماع صرفاً خبر واحد وجود دارد که فتوای فقها این چنین است و نقل فتوای فقها علم آور نخواهد بود، بلکه نهایتا ظن آور است و با توجه به اینکه فتاوای فقها حکم شرعی و موضوع حکم شرعی نیست، حجیت نخواهد داشت. بنابراین نقل فتاوا یقین آور نیست و حجیت تعبدی هم نخواهد داشت. 🔸 از طرف دیگر نتیجه تابع أخس مقدمات است که نهایتا به فتوای فقها حاصل شده، که به تبع آن ظن به حکم شرعی ایجاد می شود، اما «إنّ الظن لایغنی من الحق شیئاً» 🔺ارسالی از استاد سید مرتضی سبزواری (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین) 📚 تقریرات درس خارج اصول استاد علی (زید عزه) در مدرسه شهیدین 👈 نکات بیشتر را از طریق کانال 👇دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
💠 توصیه آیت‌الله بهجت (ره): 🔹 خدمت استاد اخلاق آیت الله نشسته بودیم؛ صحبت در مورد و استغفار شد، ایشان فرمودند: صلوات مانند عسل است (شیرین و لذتبخش)؛ استغفار مانند دارو است و انسان مریض باید دارو مصرف کند تا خوب شود و امثال ما معمولا مریض هستیم. 🔸 در ادامه فرمودند: مشهد، خدمت آیت الله بودیم. ایشان در جواب نامه ای که در مورد اختلاف زن و شوهری بود توصیه به استغفار می‌کردند و در همان حین شخصی نزد ایشان آمد و برای گشایش درخواست ذکری کرد که ایشان در جواب به او نیز فرمودند زیاد کن. 🔻 پيامبر اكرم ص: «أَلا أُخْبِرُکمْ [أُنَبؤُکمْ] بِدآئِکمْ مِنْ دَوآئِکمْ؟ دَآؤُکمُ الذنُوبُ، وَ دَوآؤُکمُ الإِسْتِغْفارُ»؛ 🔺 «آيا شما را به (عامل) دردهايتان و (عامل) دوايتان آگاه نگردانم؟ (عامل) دردهایتان گناه است و (عامل) دوایتان استغفار است». 📚 مستدرک الوسائل، ج11، ص333؛ در محضر بهجت، ج1، ص344. 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم