eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7.2هزار دنبال‌کننده
359 عکس
25 ویدیو
27 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
#نکات_حدیثی #نکات_اصولی #حساب_احتمالات 💠 جایگاه روایات ضعیف‌السند در ایجاد اطمینان به صدور روایات (حساب احتمالات) 🔻 هر چقدر به واسطه زیاد شدن #امارات و نشانه‌ها، ضریب و احتمال صدق و صحّت بالا می‌رود، احتمال کذب و بطلان کم می‌شود؛ تا جایی که احتمال بطلان به صفر می‌رسد؛ مثل #تواتر خبر که گاهی، یقین به صدور خبر پیدا می‌کنیم و یا این که در برخی ابواب ممکن است یک یا دو روایت صحیح هم نباشد ولی وقتی صدها روایت #ضعیف وجود داشته باشد، که باعث شود انسان اطمینان یا یقین پیدا کند که مضمون این روایات صادر شده است. 🔹 فلذا یکی از کارهای #اشتباه این است که تنها روایات #صحیح‌السند در کتابی جمع شود و سایر روایات کنار گذاشته شود؛ زیرا همین روایات ضعیف در کنار هم برای ما حکم نشانه‌هایی را دارند که به #حساب‌احتمالات، سبب اطمینان فقیه در موضوعات مختلف می‌شوند. 📚 شرح الفائق (بر اساس درس استاد شب زنده‌دار)، ظهیری، ج1، ص140 👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
4 💠 واسطه بین و کتب بودن 🔻آیت الله وحید خراسانی: «مرحوم نجاشی در مقدمه کتاب خود مطلبی دارد که از آن استفاده می‌شود واسطه‌های نجاشی در رجال او، همه جزو هستند؛ زیرا نجاشی کتابش را در جواب بر حرف اهل سنت، برای این نوشته است که اثبات کند شیعه دارای مصنفات و سلف ریشه‌داری است. پس اگر طرق به کتاب‌هایی که ایشان نقل کرده،تمام نباشد و راویان آن ثقه نباشند، کتاب ثابت نمی‌شود و اگر اثبات نشود، جواب اهل سنت داده نمی‌شود». 🔹 اشکال: معنای جمله‌ای که نجاشی در مقدمه فرموده،این نیست که همه واسطه‌ها ثقات هستند. این ادعا هم جواب نقضی و هم جواب حلی دارد: 1️⃣ جواب نقضی: در موارد متعددی مشاهده می‌کنیم که طریق نجاشی به کتب، مشتمل بر افراد است و در برخی موارد خود نجاشی تصریح می‌کند که فلانی کتاب دارد، ولی من خودم آن را ندیده‌ام و کسی برای من آن را نقل نکرده است. 2️⃣ جواب حلی: ادعای نجاشی این است که هر کس با انصاف باشد و حدود دو سه هزار کتابی که او از سلف نقل کرده است را ببیند، می‌فهمد که لااقل مقداری از این کتاب‌ها واقعیت دارد و اساساً مرحوم نجاشی دنبال اثبات تک تک کتاب‌ها نبوده است وگرنه اهل سنت که به توثیق نجاشی اعتماد نمی‌کنند، بلکه می‌گویند همه راویان شما ضعیف‌اند و یا اینکه شیعه و رافضی کذّاب است. بنابراین با استناد به این وجه نمی‌توان وثاقت واسطه‌ها را اثبات کرد. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی (زید عزه) 📌 ارسالی از حجت الاسلام علی (مقرر محترم درس خارج فقه بورس) 💎 برای دسترسی به کلیه فایل‌های درس فقه به سایت مدرسه شهیدین مراجعه فرمایید: 🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/extracurricular/777-2019-11-23-08-03-46 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از yahya.gohari
#سخن_بزرگان #روش_درس_خواندن 💠 سخنان #مهم حضرت آیت الله #شبیری زنجانی در مورد #روش درس خواندن 🔹 الان یک #طلبه را وادار می کنند در سال چندین درس متعدد مثل تفسیر و فلسفه و فقه و اصول بخوانند. این کار اشتباه است. انسان باید اهم و مهم کند. چیزی که برای یک طلبه لازم است #فقه و #اصول است. باید به طلبه گفت همه وقتت را روی فقه و اصول بگذار تا ملا شوی. 🔸اجرای شیوه کنونی در حوزها مغایر با خواست مرحوم آیت الله #خمینی (قدس سره )است. یک روز برای گرفتن کتاب #فلسفه به ایشان مراجعه کردم. ایشان به من گفتند شما همین فقه و اصول را جدی بگیرید چون برای طلبه لازم است. در شیوه ای که الان اجرا می شود تمرکز طلبه در چندین درس باید تقسیم شود و دیگر طلبه خوب نمی تواند به فقه و اصول بپردازد. 🔹 ما با این شیوه که این کتاب را حتما تا فلان مدت بخوانید #مخالفیم. درس #محدودیت بردار نیست. گاهی باید روی یک عبارت مدتها مطالعه و #تفکر داشت. 🔸 حوزه اداره نیست که درس زود یا دیر تمام شود. با این شیوه دیگر نمی توان انتظار داشت امثال شیخ #طوسی و شیخ مرتضی #انصاری از حوزه بیرون بیایند. الان برخی از طلبه ها می گویند ما یک محدوده را تمام نکرده سال بعد به محدوده دیگر می‌رویم. خب این کار درست نیست. 🔹 #مدرک_گرایی سقوط علمی می‌آورد. وقتی که پای مدرک به میان می‌آید دیگر علم #ملاک نیست. همه به دنبال این هستند که برای خودشان مدرکی دست و پا کنند. 📚 پایگاه شفقنا (https://fa.shafaqna.com/news/233127/) 👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
در مسیر اجتهاد
#اخبار_علمی #هفته_پژوهش #فقه_معاصر #اصول_کاربردی 🔻به مناسبت هفته #پژوهش اولین #نشست علمی سال تحصیلی
🎥 فیلم نشست علمی «کاربرد علم در مسائل مستحدثه فقهی» 🔻 با حضور حضرت آیت‌الله استاد 🔺 را در سایت مدرسه ببینید 👈 🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/research/scientific-meetings/1048-2 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 آداب تعلیم و تعلم (13) 🔻 آداب مختص به استاد (آداب فارغ از مجلس درس) 4️⃣ ادب چهارم: و استاد 🔹 عنْه علیه السلام:َ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ ع يَا مَعْشَرَ الْحَوَارِيِّينَ لِي إِلَيْكُمْ حَاجَةٌ اقْضُوهَا لِي قَالُوا قُضِيَتْ حَاجَتُكَ يَا رُوحَ اللَّهِ فَقَامَ فَغَسَلَ أَقْدَامَهُمْ فَقَالُوا كُنَّا نَحْنُ أَحَقَّ بِهَذَا يَا رُوحَ اللَّهِ فَقَالَ إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِالْخِدْمَةِ الْعَالِمُ إِنَّمَا تَوَاضَعْتُ هَكَذَا لِكَيْمَا تَتَوَاضَعُوا بَعْدِي فِي النَّاسِ كَتَوَاضُعِي لَكُمْ ثُمَّ قَالَ عِيسَى ع بِالتَّوَاضُعِ تُعْمَرُ الْحِكْمَةُ لَا بِالتَّكَبُّرِ وَ كَذَلِكَ فِي السَّهْلِ يَنْبُتُ الزَّرْعُ لَا فِي الْجَبَل‏ 🔸امام علیه السلام: روزی عیسى بن مریم گفت: «اى گروه حواریون: مرا به شما حاجتى است، آن را برآورید. گفتند حاجتت رواست یا روح الله! پس برخاست و ایشان را بشست. آن ها گفتند: ما به شستن سزاورتر بودیم یا روح الله! فرمود: همانا سزاروارترین مردم به خدمت نمودن است. من تا این اندازه کردم تا شما پس از من در میان مردم چون من تواضع کنید. سپس عیسى علیه السلام فرمود: بناى بوسیله ساخته شود، نه بوسیله ؛ چنان چه زراعت در زمین نرم مى روید نه در کوه». 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 183. 👈 نکات بیشتر را از طریق کانال 👇دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 در صورت شک در مورد در مقام بیان بودن، اصل چیست؟ 🔻 اگر در مقام بیان بودن آیه یا روایتی مورد قرار گیرد، عده‌ای از اصولیون معتقدند: اگر شک داشته باشیم کلامی که صادر شده، در مقام بیان مطرح شده یا خیر، سیره عقلا این است که کلام را حمل بر مقام بیان بودن می‌کنند. بنابراین اگر در آیه یا روایتی شک شود، در مقام بیان بودن جاری است. 🔹 اشکال: کلامی که اصل عقلایی آن را حمل بر مقام بیان بودن می‌کند، کلام اهل است. کلام عرف این خصوصیت را دارد که نوعاً و در موارد قریب به اتفاق، تمام کلامشان را در محاورات عرفی در می‌گویند. اما اینکه این را بخواهیم در مورد کسی که این خصوصیت اهل عرف را ندارد، (بلکه کلام‌های# منفصل دارد، تشریع دارد، اجمال و تفصیل دارد و بسیاری از کلماتش در مقام بیان نیست و در مقام اصل است، مخصوصاً آیات قرآن که بیشتر تشریعی است) سرایت بدهیم، صحیح نیست و نمی‌توان به بنای عقلا تمسک کرد. در نتیجه اصالة البیان در کلام شارع مخدوش است و اگر در کلام شارع شک ایجاد شد، نمی‌توان بر اساس بنای عقلا ـ مثلاً ـ به عمومیت یا ... در آیات تمسک کرد. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی (زید عزه) 📌 ارسالی از حجت الاسلام علی (مقرر محترم درس خارج فقه بورس) 💎 برای دسترسی به کلیه فایل‌های درس فقه به سایت مدرسه شهیدین مراجعه فرمایید: 🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/extracurricular/777-2019-11-23-08-03-46 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدی
9 💠 شیخ الطائفة محمد بن الحسن 🔹 شیخ طوسی (۳۸۵-۴۶۰ق) از مشهورترین محدثان و فقیهان شیعه، نویسنده دو کتاب از کتاب‌های چهارگانه حدیثی شیعه (تهذیب و استبصار) است و سه کتاب از کتب چهارگانه رجالی (رجال، فهرست و رجال کشی) است، که در ۲۳ سالگی از خراسان به عراق آمد و از اساتیدی چون شیخ ، سید استفاده کرد. خلیفه عباسی، کرسی تدریس کلام بغداد را به او سپرد. 🔸 نظرات و نوشته‌های فقهی او مورد توجه فقیهان شیعه است. وی در سایر علوم اسلامی مثل رجال، کلام و اصول فقه نیز صاحب‌نظر بود و کتاب‌های او جزء کتاب‌های مرجع علوم دینی است. او تحول در اجتهاد شیعی را آغاز کرد و مباحث آن را گسترش داد و در برابر اجتهاد اهل سنّت به آن استقلال بخشید. 300 تن از علما در مجلس درسش شرکت می‌کردند، که نامدارترین شاگرد او ابوالصلاح است. 🔹 شیخ طوسی از سرآمدان مکتب کلامی عقلگرای بغداد بود، که از طریق نفوذی که در جامعه علمی شیعه یافت تاثیری دیرپای بر تفکر علمای شیعه گذاشت. اجتهاد و عقلگرایی در فقه و عقاید شیعه با کوشش‌های شیخ طوسی بین شیعیان شیوه غالب شد و به سیطره روش برای چند سده پایان داد. وی را احیاگر علم اصول فقه و اجتهاد و نخستین کسی شمرده‌اند که باعث ورود اجتهاد به فقه شیعه شد. 🔸پس از حمله ترکان سلجوقی به بغداد و حوادث پس از آن مانند آتش‌سوزی در کتابخانه شاپور و نزاع شیعه و سنی در بغداد، شیخ به مهاجرت کرد و فعالیت علمی خود را در این شهر آغاز کرد و حوزه علمیه نجف با تلاش‌های او پاگرفت و طولی نکشید که شهر نجف مرکزیت علمی و فکری تشیع را از آن خود کرد. 🔹وارد کردن روش و استدلال گرایانه در احکام فقهی به عنوان برجسته‌ترین دستاورد شیخ طوسی در تاریخ فقه شیعی شناخته می‌شود. پس از شیخ حتی آرای فقهی وی نیز مورد قبول علما بود و کسی جسارت مخالفت با نظریات وی را نداشت، تا اینکه (متوفی ۵۹۷ ق.) (نوه دختری شیخ) باب اعتراض بر وی را گشود. 🔸 کتاب التبیان شیخ نخستین نوشته شیعیان است که تمام سوره‌های قرآن را در برمی‌گرفت، که ویژگی دیگر آن، رویکرد اجتهادی و عقل گرایانه او در تفسیر قران است که با رویکرد روایی مفسران قبل از او متفاوت بود. شیخ طوسی با استناد به آیات قرآنی، قرآن را متنی قابل فهم برای عقل بشر می‌داند و روایاتی را که تنها راه فهم قرآن را مراجعه به احادیث می‌دانند، نمی‌پذیرد. 📚 ر.ک: طبقات أعلام الشیعة، آقا بزرگ تهرانی، ج2، ص161؛ سیری در زندگی شیخ طوسی، دوانی، ص20. 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از مطالب کانال در مسیر اجتهاد
💠 نظر مدیریت محترم مدرسه (استاد سیدمحمدرضا ـ زید عزه) در مورد اهداف دوره فقه و اصول: ✅قسمتی از این نامه: 🔹 درباره برنامه فقه و اصول ... آنچه به نظر اینجانب می‌رسد به شرح زیر است: 🔸... لازم بلکه درست نیست که ما طلاب را وادار به کنیم. ما باید طلبه‌ها را به دو چیز تشویق کنیم و زمینه دستیابی آنها به آن دو را حتی‌الامکان فراهم سازیم. یکی و دیگری متدین و وظیفه شناس بار آمدن. اما اینکه چه خواهند شد؟ خودشان می‌دانند و بهتر از خودشان، خدا می‌داند. 🔹 با وجود آن دو امر، اینکه چه خواهند شد برای ما مهم نیست؛ زیرا هر چه بشوند خوب است و برای دین مفید است و لذا اصلاً و ابداً لازم نیست آینده آنان باشیم. 🔸 بر این اساس فقه و اصول مدرسه، به عنوان پیش درآمد نیست، بلکه باید به عنوان مناسب‌ترین شاخص طلبگی به آن نگاه شود. با این نگاه، فارغ التحصیلان برنامه، هم می‌توانند راه اجتهاد را پیش گیرند و هم راه‌های دیگر را. 🔹 ما معتقدیم بهترین برای هر یک از فعالیت‌های ، طلبه‌ای است که فقه و اصول را، در [مرحله] سطح و یک دوره خارج، خوب خوانده باشد و به همین دلیل بوده که شهید مظلوم آیت‌الله (قدس سره) در گزینش طلاب برای اعزام به موسسه اسلامی از آنها امتحان و دقیق می‌گرفته‌اند. 📚 نامه معظم‌له به شورای اجرایی (1394/10/28) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره فقه و اصول شهیدین
💠 ضابطه : 1️⃣ نظریه اول (شیخ انصاری و آخوند خراسانی): حکومت یعنی این که دلیل با مدلول لفظی خودش ناظر به دلیل بوده و شارح آن باشد و آن را با مدلول لفظی اش تفسیر کند. (فرائد الاصول،ج4،ص13) 2️⃣ نظریه دوم (محقق نائینی و محقق عراقی): در حکومت شارحیت لفظی معتبر نیست، بلکه حکومت یعنی دلیل با اثبات موضوع یا نفی موضوع تنزیلاً، متعرض دلیل باشد، هرچند به لسان نباشد. (فوائدالاصول،ج4،ص713) 3️⃣ نظریه سوم (استاد): حقیقت حکومت یعنی : این که وقتی دو دلیل را به دست عرف می دهیم، عرف بدون این که بین آنها نسبت سنجی بکند، بگوید بین این دو دلیل، هیچ گونه تنافی وجود ندارد و هیچ تعارض بدوی هم بین آنها نفهمد؛ حال چه به خاطر این که دلیل ، شارح دلیل محکوم باشد، چه به خاطر این که دلیل حاکم، برای دلیل ، اثبات موضوع یا نفی موضوع کند. 📚 برگرفته از درس خارج فقه آیت الله علی (حفظه الله)، در مؤسسه تحقیقاتی آموزشی بقیة الله (عج)، (1400/9/17) 📌 ارسالی از حجت الاسلام احمد نقوی 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 پیش نیازهای نظریه‌پردازی ( ) از منظر مقام معظم رهبری (دامت برکاته): 🔹در مرحله‌ی نظری، آنچه که ما میخواهیم به آن برسیم، رسیدن به نظریه‌ی اسلامىِ ناب... است. البته باید با نگاه متجددانه، با نگاه نوآورانه، به منابع اسلامی مراجعه کرد و آن نظریه را از متن منابع اسلامی - در چارچوب‌های علمی و فنی خودش ... - استخراج کرد. ما برای ، شیوه‌ها، و روش‌های علمىِ تجربه‌ی شده‌ی کاملاً حساب‌شده‌ای داریم؛ از اینها باید استفاده شود. بنابراین در مرحله‌ی نظری و نظریه‌سازی، باید از اسلامی و از متون اسلامی، نظریه‌ی ناب اسلام ... به دست بیاید. 🔸من تکیه‌ام در این نکته این است که نمی‌خواهیم از و کنار هم چیدن نظریات گوناگونِ متفکرین و حکمائی که ... حرف زدند، یک نظریه به وجود بیاوریم و تولید کنیم. یعنی در این قضیه باید جداً از جلوگیری کرد، باید پرهیز کرد. در موارد متعددی ما دچار این اشتباه شدیم. بدون اینکه بخواهیم، در مرداب التقاط لغزیدیم. بیرون آمدنش خیلی سخت خواهد بود. نه، حقیقتاً باید در منابع اسلامی جستجو کنیم. این منابع، فراوان هم هست؛ ... در ، در ، در نهج‌البلاغه، در نوشته‌های ، کلامی و بحث‌های زیادی وجود دارد که همه‌اش می‌تواند منبع مورد استفاده‌ی ما در پیدا کردن نظریه‌ی ناب اسلامی باشد. 🔹البته مثل همه‌ی موارد دیگر، آشنائی با نظرات دیگران میتواند در فهم متون اسلامی به ما کمک کند. در همه جا همین جور است، در بحثهای حقوقی و فقهی ما هم همین جور است. 🔸ما وقتی با یک نظرِ بیگانه آشنا می‌شویم و ذهن ما آن اتساع لازم را پیدا میکند، از منبع اسلامىِ خودمان استفاده‌ی بهتر و کاملتری میکنیم؛ اینجا هم همین جور است. لیکن ما باید دنبال رسیدن به نظریه‌ی اسلامىِ ناب باشیم و از التقاط بپرهیزیم. 🔹البته بدیهی است که علت اینکه می‌گوئیم نظریه‌ی اسلامی باید و ناب باشد، این است که مسئله‌ ... مبتنی است بر پایه‌ها و مبانی و و پایه‌های اساسی؛ و اگر بخواهیم به نظریات غربی ... استناد کنیم، در واقع تکیه کردیم به مبانی ای که قبول نداریم و نمی‌توانیم آنها را بپذیریم، که همان نظرات هستی شناسی است. 📚 بیانات رهبر معظم انقلاب 90/2/27 📌 ارسالی از حجت الاسلام مرادی پور (از طلاب درس خارج مدرسه شهیدین) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 آداب تعلیم و تعلم (14) 🔻 آداب مختص به استاد (آداب فارغ از مجلس درس) 5️⃣ ادب پنجم: نورزیدن در تدریس و تعلیم به هر علمی 🔹 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَرَأْتُ فِي كِتَابِ عَلِيٍّ ع إِنَّ اللَّهَ لَمْ يَأْخُذْ عَلَى الْجُهَّالِ عَهْداً بِطَلَبِ الْعِلْمِ حَتَّى أَخَذَ عَلَى الْعُلَمَاءِ عَهْداً بِبَذْلِ الْعِلْمِ لِلْجُهَّالِ لِأَنَّ الْعِلْمَ كَانَ قَبْلَ الْجَهْل‏ 🔸امام صادق عليه السّلام فرمود: در كتاب على عليه السّلام خواندم كه خداوند از نادان‌ها براى كسب پيمان نمى‌گيرد تا از پيمان بگيرد كه به نادانها دانش بياموزند؛ زيرا دانش مقدم بر جهل است. 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 185، کافی، ج1، ص41. 👈 نکات بیشتر را از طریق کانال 👇دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 اشرف علوم از منظر آیت‌الله هاشمی شاهرودی (رحمه الله): 🔹 علم العلوم است؛ چون احكام و قوانين مربوط به همه شئون زندگى اسلام مِنَ الْمَهْدِ إِلَى اللَّحْدِ در این علم بررسی می شود. این احکام مشتمل بر دستورات الهى براى اداره زندگى انسان هاست که همه عرصه هاى زندگى انسان چه فردى و چه اجتماعى ـ سياسى، اقتصادى و... را در بر مى‌گيرد. 🔸 هر چه منابع علم فقه ارتباط بيشتری با صاحب شريعت داشته باشد، آن مذهب فقهى، تر و سالم تر از هرگونه دستبرد و تاثر از افكار بشرى مثل حدس و ظنون خواهد بود؛ زيرا اعتبارش در استناد به وحى الهى و منابع مربوط به خود صاحب شريعت – قرآن كريم و سنت شريفه – است. در اين زمينه هيچ مذهبى اين غنا را به اندازه مذهب دارا نيست. 🔹 بيش ترين منبع كتاب و سنت در فقه اماميه قرار دارد به طورى كه هيچ مسئله اى بى‌پاسخ نمى‌ماند تا نيازى به استحسان و تشبيه و قياس داشته باشد و فقه را به از و تناقض فتاوى فرو برد همانگونه كه در مذاهب عامه رخ داد و كار به جايى رسيد كه حكام مجبور شدند باب اجتهاد را ـ كه نزد آنها به معناى قياس، استحسان و مصلحت انديشى كردن است ـ ببندند و از اين جا پيدا شد و مذاهب به همين چهار مذهب معروف، محصور شد بر خلاف در فقه شيعه كه هنوز هم باب آن باز است. 📚 درس خارج فقه آیت الله هاشمی شاهرودی (1393/1/25) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم