📜#اسناد_بندپی
🕌#امامزاده_جعفر
🟡نذر برای رفع وبا
🏴محاسبه مراسم محرم در امامزاده جعفر علیه رحمه سماکوش محله بندپی
📄از اسناد مرحومه زینب لمسونیا [مادر شهیدان بزرگنیاسماکوش لمسوکلا]
🔎تاریخ خوانش: ۱۳۹۶/۰۶/۱۸ توسط #محسن_داداش_پور_باکر
🕰 تاریخ تحریر سند:
۱۳ رجب المرجب سنه ۱۲۹۸ قمری برابر با ۲۱ خردادماه ۱۲۶۰ شمسی
🌐https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3448
📙📘📓📗📒📕📔
📄#منشور_پژوهش_ادملاوند
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی و حتمی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
@Mohsendadashporbaker
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
📜#اسناد_بندپی 🕌#امامزاده_جعفر 🟡نذر برای رفع وبا 🏴محاسبه مراسم محرم در امامزاده جعفر علیه رحمه سما
📜#اسناد_بندپی
🕌#امامزاده_جعفر
🟡نذر برای رفع وبا
🏴محاسبه مراسم محرم در امامزاده جعفر علیه رحمه سماکوش محله بندپی
📄از اسناد مرحومه زینب لمسونیا [مادر شهیدان بزرگنیاسماکوش لمسوکلا]
🔎تاریخ خوانش: ۱۳۹۶/۰۶/۱۸ توسط #محسن_داداش_پور_باکر
🕰 تاریخ تحریر سند:
۱۳ رجب المرجب سنه ۱۲۹۸ قمری برابر با ۲۱ خردادماه ۱۲۶۰ شمسی
📜متن سند:
((صلاحیت شعاران شفیع و مهرگلی و عبدالکمال صمکوش [سمکوش] و احمدجان یوچالی و عفت پناه صبح گل سِیدا و تیمور نمدمال [#لمسوکلا بندپی شرقی] و خان محمدخطیب و گل بابا نیراسب و حیدرقلی باکر و آقالر خان باکر و افراسیاب تم تم و مهراب عمران و فرامرز ملکشاه به مزار شریف سیدوالا و خیرنشان حضرت جعفر سلام الله علیه کائن و واقع در #روسّی که علی الصباح الی العشا از آب زلال #چشمه_سر اسرار عزا و رخت حُزن به حرمت محرم الحرام گوشت یک من و ۷ سیر، ایضا روغن ۳ من و ۲ سیر، ایضا کاه ۷ من، جو ۴ من، نمک یک من، نان یک من، هیمه کیون خال و ممرزپه به حسب یارعلی صمکوش [سمکوش] و زوجه ایشان که ورطه سخن اولی بر فتنه سخین از قید #وبا رهایی یافت مزار متبرکه منوره سید والا جماعت سمکوش و غیرهم سیدجعفر علیه الرحمه که فیض آثار جاری و عدو را حکیم باشد.
سیزدهم رجب المرجب سنه ۱۲۹۸
📝کاتب: عباس علی صبّاغ
📌تعداد اسامی در سند: ۱۳ نفر از تبارهای #باکر، #سمکوش #عمران #ملکشاه #تم_تم #صباغ، #خطیب
🕹ممهور: ۲۱ مُهر
📄جملات پشت این سند که تا کنون خوانش شده است بدین شرح است:
سنجه کوت _ سنگ بس _ سرزمین _ لرکجار _ فرامِسّا _ چاربرار _ چارهزار _ چارسی _ بیست کتی _ نوبار _ شی الیم _ یوچال _ پیت سره _ گوخامن _ وِولی سامون _ [ناخوانا]....
🌐https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3448
📙📘📓📗📒📕📔
📄#منشور_پژوهش_ادملاوند
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی و حتمی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
@Mohsendadashporbaker
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
💌درود بر جناب آقای حاج محسن داداش پور باکر ✍هر از گاهی پژوهش های جنابعالی را در #پژوهش_ادملاوند می
#تقریظ
🌸جناب محمدصادق طهماسب پور #ملکشاه
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand@
📚معرفی دو کتاب
۱.کیانی حاجی - عیسی- #سجرو - بی نا - ۱۳۷۵- رقعی ۹۰ ص
۲.بابا نژاد افغان - حسین - #کلارو - بابل - بی نا- ۱۳۸۰ - رقعی ۹۲ ص
🔹سجرو رودخانه ای است که از منطقه ی #بندپی سرچشمه می گیرد و پس از طی مسیری طولانی از طریق بابل رود به دریای مازندران می ریزد.
🔹کلارو هم رودی است که از ارتفاعات جنگلی جنوب بندپی سرچشمه می گیرد از روستای #دیوا نام کلارو به خود می گیرد.
📄#منظومه های کلارو و سجرو نخستین آثار سرایندگان این دو مجموعه هستند و برای مخاطب عام اثری مقبول و خواندنی اند.
+ نوشته شده در شنبه یکم مهر ۱۳۸۵ ساعت 16:1 توسط موسی قنبرزاده #سماکوش
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3449
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
#ذغال_چال
#زغال_چال
📝بر اساس تحقیقات مجموعه ی پژوهشی ادملاوند تا کنون دو محل به نام #ذغال_چال در مازندران شهرت دارند.
الف) ذغال چال ساری
ب) ذغال چال بندپی بابل
#تحقیقات_ادامه_دارد
🟢الف) ذغال چال ساری:
ذغالچال، روستایی بود از توابع بخش مرکزی شهرستان ساری در استان مازندران ایران، که در سال ۱۳۹۵ به شهر ساری الحاق شد و اکنون یکی از محلات منطقه یک شهرداری ساری بشمار میرود.
👥جمعیت
این محله در شهر ساری قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۲۲۸نفر (۸۲۱خانوار) بودهاست.[۱]
📚منابع
↑ «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانیشده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.
🔎وجه تسمیه:
۱.ذغالچال دراصل یک کلمه هندی به زبان سانسکریت بنام ((زاخاراچای)) بوده است. برخی معتقدند ذغالچال در حقیقت ذغالچال نبوده است و سابقه تاریخی آن بیش از دو هزار سال می باشد. بیش از ۲۰۰۰ سال قبل هندی هایی که به زبان سانسکریت سخن می گفتند از هندوستان به سمت روخانه ی تجن آمدند و در کنار و اطراف آن کشاورزی و دامپروی میکردند و از طرف دیگر تا تپه های نزدیک اسبورز متعلق به ذغالچال امروزی بوده است و دارای تپه ماهورهای زیبایی داشت که از آن تپه ماهورها گردنبندی زیبا ساخته اند که هنوز در یکی از موزه های هندوستان با نام منطقه زیبا و خوش آب و هوای آن روز {زاخاراچای} موجود است ذغال چال در اصل ذغالچال نبوده و به مرور زمان به غلط به این نام تغییر کرده است. ذغالچال در اصل یک کلمه هندی به زبان سانسکریت بنام {زاخاراچای} بوده است از کلمات به جا مانده زبان سانسکریت بلو که در مرزبندی شالیزارها به کار میرود و یا کلمه کَش یعنی پهلو و یا اُو به معنی آب و خیلی از کلمات روستایی ما همان برگرفته از کلمات زبان سانسکریت هندی می باشد.
۲. نام قدیمی محل {زرین چال} بوده است. مردم ذغالچال فعلی در گذشته در جنگل زرین آباد مازندران، شهرستان ساری و جاده اسبوکلا، که گذر فعلی بیمارستان زارع واقع شده است اسکان داشتند.
۳.اهالی به تهیه ی زغال از درختان {زرین آباد} می پرداختند و سپس در بازار آنها را عرضه می کردند.
۴.وجود زغال سنگ و یا انبارهای دست ساز زغال سنگ و یا زغال چوب دور از ذهن نیست.
۵.روستای زرین چال{ذغالچال فعلی} ساری محل نگهداری آثار هخامنشی و دورهای مختلف سلاطین نیز بوده است.
۶.نام های متصور این روستا بدین شرح است: زاخاراچای، زرین چال، زرین جا، زرین چای، زرگر محله، زرمال، زرین آباد، زرخال و ذغالچال.
🕌امامزاده حسن:
این بقعه در سه کیلومترى خاورى شهر سارى، در پس کوچه هاى روستاى ذغالچال واقع شده و شامل بناى ساده اى به ابعاد ۳×۳ متر با پوشش بام پشم سیمان (ایرانیت) است. صندوقى چوبى در وسط بقعه است که از ارزش خاصّى برخوردار نیست. گویند که مدفن امامزاده حسن معروف به {گل ارغوان} در اینجاست اما از نسب او اطّلاعى ندارند و ما نیز به سندى که ما را به این مهم رهنمون سازد بدست نیاوردیم. جز اینکه برخى خفته در مزار را برادر امامزاده سه تن مدفون در همین روستا مى دانند که در این صورت باید او برادر امامزاده عقیل مدفون در امامزاده سه تن روستاى ذغالچال باشد که نسب وى با شش واسطه به امام على(ع)منتهى مى شود که از قرار ذیل است: سیّد حسن بن جعفر الملک الملتانى بن محمّد بن عبدالله بن محمّد بن عمر الاطرف بن امام على(ع). او سیّدى بسیار جلیل القدر، عظیم الشأن و از نزدیکان و اصحاب خاص حسن بن زید داعى ـ مؤسّس دولت علویان طبرستان بشمار مى رفت. ظاهراً او در سال ۲۶۰ هـ.ق در حمله یعقوب بن لیث صفّار به سارى به همراه چندین تن از برادران و برادر زادگان در این منطقه به شهادت رسیده است([1]) در کنار بقعه، زینبیه زیبا و جالبى ساخته اند و پشت بقعه نیز سرویس هاى بهداشتى مرتبى بنا نموده اند. زمین زیارتگاه حدود ۴۰۰ مترمربع است.
[1]. المجدى: ۲۸۰، الدّرة الذهبیّه ۲: ۲۹۰ مزارات امامزادگان ایران ۳: ۱۰۳ ـ ۱۰۴.
🟢ب) ذغال چال بندپی بابل:
ذغال چال، روستایی است از توابع بخش بندپی شرقی شهرستان بابل در استان مازندران ایران.
این روستا در دهستان فیروزجاه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده است.
📚منابع
↑ «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار
🔎وجه تسمیه:
۱.وجود انبار زغال چوب و حتی ذغال سنگ در محل با توجه به منطقه ی جنگلی و تحقیقات میدانی محتمل است.
۲.برخی از اهالی و مردم پیرامون آن به غار طبیعی ذغال سنگ اشاره میکنند.
۳.افراد مقیم این روستا و یا پیرامون آن جهت کسب و معاش پس از قطع درختان با ساخت کوره های مختلف زغال،اقدام به تهیه ی زغال و سپس آنها در همیان[کیسه نخی بزرگ] قرار میداند و در بارفروش[بابل] میفروختند.
📚منبع: شجره نامه اشاداد محسن داداش پور باکر
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
"#ذغال_چال - معنی در دیکشنری آبادیس" https://abadis.ir/fatofa/%D8%B0%D8%BA%D8%A7%D9%84-%DA%86%D8%A7%D9%84/
🖊بزودی مصاحبه با جناب محسن خانجانی فرزند ولی الله بن مسلم بن خانجان از اهالی خوشنام روستای #ذغال_چال از همین #پژوهش در منتشر خواهد شد.
۱۴۰۳/۰۷/۱۰
💐💐💐
" به نام حضرت دوست "
نژادم ز خورشید ، روشنتر است
ز هر کس تو گویی، نژادم سر است
چه خونی به رگهایِ این #طایفه است
که هر قطره اش غیرت و عاطفه است .
💠افتخارِ نشستِ با بزرگان و ریش سفیدانِ محل در خصوص پروژه ورزشی #دیوا که در تاریخ ۹ / ۷ / ۱۴۰۳ روز دوشنبه در سالن جلسات صندوق قرض الحسنه شهدای دیوا ، ثبت و ماندگار خواهد شد.....
🌹🌹🌹🌹🌹
✍جناب محمدبابانتاج ملکشاه
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مرگ_بر_اسرائیل
ما شعر جهادیم و پر از تمثیلیم
روی سر ابرهه چنان سجیلیم
این حملهٔ موشکی به عالم فهماند
آمادهٔ نابودی اسرائیلیم
#تنبیه_متجاوز
#وعده_صادق۲
#یارسولالله
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─