eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.7هزار دنبال‌کننده
837 عکس
199 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
🕯️ از لطافت بس كه روحاني سرشت افتاده است گيرمش گر در بغل پندارم آغوشم تهي است ___ ___ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️تنش فعلی به خاطر سیاست گذاری تفاوت حداقلگی در فرهنگ است. 🔷دولت قصد مداخله حداکثری در زندگی مردم کرده است برای همین نقش خانواده در تربیت فرزندان کم شده. ___ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
☕ هر نسیمی که نصیب از گل و باران ببرد می‌تواند خبر از مصر به کنعان ببرد آه از عشق که یک مرتبه تصمیم گرفت یوسف از چاه در آورده به زندان ببرد وای بر تلخی فرجام رعیت پسری که بخواهد دلی از دختر یک خان ببرد ماه‌رویی دل من برده و ترسم این است سرمه بر چشم کشد زیره به کرمان ببرد دو دلم اینکه بیاید من معمولی را سر و سامان بدهد یا سر و سامان ببرد؟ مرد آن‌گاه که از درد به خود می‌پیچد ناگزیر است لبی تا لب قلیان ببرد شعر کوتاه ولی حرف به اندازه‌ی کوه باید این قائله را "آه" به پایان ببرد شب‌ به‌ شب قوچی ازین دهکده کم خواهد شد ماده گرگی دل اگر از سگ چوپان ببرد __ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
"فلسفه ما بر خلاف فلسفه غرب هنوز امتداد عملی پیدا نکرده است" ◾ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفه‌ی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفه‌های غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیف‌تر از فلسفه‌ی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفه‌ی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفه‌ی ملّاصدرا یا فلسفه‌ی فرض بفرمایید که ابن‌سینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد،‌ قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ ___ _ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قاعده حفظ نظام را دریابیم ✍️ علیرضا کیانپور پژوهشگر مردم سالاری دینی و مدرس دانشگاه به عنوان معلمی که در دانشگاه درس ریشه های انقلاب را هم درس می دهد. سخنم با دانشجویان این است که چندین شرط روشن برای انقلاب وجود دارد. رهبری، ایدئولوژی منسجم یا آلترناتیو مشخص و توافق حداکثری. دیروز انقلابی در ایران با توافق حداکثری نود درصدی و دارای رهبری و حداقل یک طرح برای نظام آینده که بیش از نود و هشت درصد مردم بر آن توافق کردند به وجود آمد و با همه کامیابی ها و ناکامی هایش با شرایط موجود دست و پنجه نرم می کنیم. فارغ از تعلق خاطر شخصی به انقلاب اسلامی سوال می کنم. امروز در جامعه ای به مراتب متکثرتر از کدام توافق اجتماعی حداکثری بر سر کدام آرمان جایگزین می توانیم سخن بگوییم. کدام الگوی جایگزین مورد توافق نود درصدی وجود دارد. در اکنون جامعه ایران از سویی برخی افراد در عرصه حکمرانی با رویکرد رمانتیک و توهم یک دست سازی جامعه که هرگز در جامعه نبوی و علوی نیز روی نداده به دنبال بسط این نگاه خود هستند. از سوی دیگر روشنفکران بیش از یکصد و بیست سال است با بسط نگاه رمانتیک و یوتوپیستی_ عاشقانه خود با تصویر آرمانشهری موهوم به این ملت رویا فروشی میکنند. روشنفکران رمانتیک و فعالان مدنی پیرو آنان بدون در نظر گرفتن اقتضائات ژئوپلیتیک، تنگناهای امنیتی، تحمیلات نظام سلطه و واقعیت های پیرامونی، تصویری رمانتیک به جوان دهه هشتادی می فروشند که دموکراسی و آزادی را چون سفره ای رنگین نمایش می دهد و تنها مانع دستیابی به این سفره رنگین را در بستر این جامعه متکثر، جمهوری اسلامی برآمده از همان انقلاب اجتماعی با توافق نود درصدی می دانند. البته حافظه تاریخی این ملت باید به یاد بیاورد، روشنفکری رویاپرداز همانی است که انقلاب اصیل عدالت خواهانه و آزادی جویانه و استعمار ستیز مشروطه را زیر چکمه های رضا قلدر و کودتای سیاه او انداخت. حال سوال من به عنوان یک پژوهشگر دموکراسی از روشنفکران این است که آیا می توانند یک دموکراسی از نوعی که رویای آن را به جوان ایرانی می فروشند، در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای میانه و قفقاز نام ببرند؟ در کجای این کرانه کبود و این سامان بی سامان دموکراسی در معنای مطلوب روشنفکران رمانتیک وطنی شکل گرفته است. چگونه می توان مناسبات آزادی و امنیت را در داخل کشور از تحمیلات و تهدیدات امنیتی پیرامونی که کیان ایران را تهدید می کند جدا نمود. چگونه می توان خارج از اقتضائات فرهنگی و تاریخی یک جامعه دین بنیاد به شکل صفر و صدی، عشق و نفرت را در کام جوان جامعه ای ریخت که صد و بیست سال در مسیر اهدافش تلاش نموده و هزینه فراوان داده و همه دستاوردهای تلاش یکصد و بیست ساله و خصوصا چهل و سه سال اخیر این ملت را به هیچ گرفت. اما باید سخنی نیز با بخشی از دوستان رمانتیک انقلابی مان درون حاکمیت داشته باشیم و آن اینکه اراده و تصور یکدست سازی و نادیده گرفتن واقعیت تکثر در جامعه دین بنیاد و دین باور ایران را با کدام مبنا توجیه و آن را به درون عرصه حکمرانی تزریق می کنید. حال آنکه حتی جامعه بسیط و تاریخی نبوی و علوی نیز تهی از تکثر نبوده است. نکته دیگر اینکه وقت آن است یکی از قواعد سترگ فقهی به درستی و دقت مورد بازخوانی و رجوع قرار گیرد و آن قاعده سترگ قاعده وجوب حفظ نظام اسلامی است. روشنفکران کم اطلاع تصور می کنند مراد از قاعده حفظ نظام به عنوان یکی از قواعد اساسی حکمرانی اسلامی حفظ هسته سخت قدرت سیاسی به هر شیوه است حال آنکه این تحلیل از اساس باطل است و هیچ فقیه شیعی نیز لوازم چنین تحلیلی اعم از زور و غلبه و تحمیل تحت هر شرایطی را مشروع نمی داند. واقعیت آن است که قاعده وجوب حفظ نطام قبل از ضرورت حفظ نظام سیاسی به ضرورت حفظ نظام اجتماعی توجه دارد. به دیگر سخن این قاعده حفظ انسجام اجتماعی را مقدمه واجب برای حفظ نظام سیاسی میداند و بدین سان دوقطبی و دوگانه سازی و شکاف در انسجام اجتماعی حرام است. ... ما نیازمند توسعه عقلانیت و گفتگو هستیم که درون حکمرانی دینی امکان‌پذیر است ____ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
۞ ممکن است شما فقیه یا فیلسوف باشید اما فقه و فلسفتان برای شهوت باشد! ■□ انسان هر عملى را كه انجام دهد، اثرى از آن عمل در نفس او باقى مانده و در جوهر وجود انسانى، اثرى از خود به يادگار مى‏گذارد و هر چه بيشتر تكرار شود، بروز اثر بيشتر مى‏گردد و به تدريج با آن عمل انس حاصل گرديده و در نتيجه، اشتغال و جرأت بر آن بيشتر مى‏شود. مثلًا اگر فعل شهوانى از اول كه با فعل كوچكى شروع شده، به تدريج تكرار گرديد و كدورت نفس زيادتر شد، قوه شهوت تربيت مى‏يابد و ظهور و بروز پيدا كرده و بر ساير قوا غلبه نموده و فعليت كامله حاصل مى‏كند؛ در نتيجه در داخل مملكت انسانى، يك سلطان قاهر و غالب و قوى به وجود مى‏آيد و همه قوا را تحت تسخير و نفوذ خود قرار داده و آنها را عمّال خود مى‏گرداند، حتى قوه عاقله را هم يكى از عمّال سلطنت شهوت مى‏نمايد و در چنين موقعى، هر عملى كه از انسان صادر شود، طبق‏ «الناس على دين ملوكهم» به ميل و فرمان قوه شهوت انجام مى‏شود، حتى اگر قرآن هم بخواند، طبق فرمان شهوت مى‏خواند و اگر علم فقه و فقاهت و علم فلسفه الهى هم بخواند، براى ابزار ساختن آن در فراهم آوردن وسايل شهوت‏رانى، مى‏خواند. و ممكن است اين چنين شخصى در علم فقه و فلسفه و مسائل دينيه، عالم و متبحّر گردد، ولى همه حيثيات خود را تحت يك حيثيت درآورده و همه قوايش ضعيف و از شعبات عمّال قوه شهويه گرديده‏اند، در نتيجه وقتى به عالم آخرت منتقل مى‏شود، مبدأ فعّاله او در آخرت، همين قوه شهوت مى‏شود و ماده آخرت اين شخص همين قوه است، 📚 تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره، ج‏3، ص: 606 ____ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
🔹یادداشت یادداشتی کوتاه از ظرفیت های نادیده شده فلسفه علامه طباطبایی رحمه الله علیه 🔸گرچه فلسفه علامه طباطبایی از مهمترین مبانی تشکیل حکومت اسلامی در عصر ما به شمار میرود. اما صد افسوس آنگونه که باید ظرفیت فلسفی نظام فکری ایشان هنوز برای جامعه مخاطب شناخته شده نیست. در این نوشته به صورت اجمالی سعی در توضیح برخی از ظرفیت های فلسفی ایشان دارم: ♦️- باید به فلسفه علامه طباطبایی به عنوان یک نظام فلسفی جدید غیر از نظام فلسفی صدرا نگاه کرد چرا که اساسا ایشان موسس نظریه واقعیت مطلقه در فلسفه اسلامی بوده اند که ظرفیت کارکردی که این نظام فلسفی در اختیار ما گذاشته و همچنین تحولاتی که در دل فلسفه به وسیله همین نظام ایجاد شده است غیر از فلسفه صدرایی یا مشاء است. ♦️- نظام اصالت الواقعیت علامه طباطبایی گرچه یک نظام جامع تری نسبت به نظام اصالت الوجودی صدرا میباشد اما علامه در تبیین اندیشه صدرا بر اساس خود نظام فلسفی او سعی در تکمیل سیستم اصالت الوجودی نیز داشته است به عبارتی ایشان علاوه بر بیان نظام فلسفی نوآورانه خود مکمل و مصحح نظام فلسفی صدرا نیز بوده است. ♦️- بر اساس سیستم اصالت الواقعیت علامه طباطبایی فلسفه اسلامی ظرفیت بحث از تمام فلسفه های غربی و اسلامی دیگر را در دل خود پیدا میکند، این نحو ثبوت موضوع فلسفی با شاملیت مرز های وهم و غیر وهم هم ظرفیت هضم اندیشه های ضد را در درون خود دارد و هم توان اصلاح و تکمیل اندیشه های هم جهت را پدیدار کرده است. ♦️- نوآوری علامه طباطبایی پیرامون بحث اعتباریات افق تازه ای را نسبت به جایگاه مباحث علوم اجتماعی که همگی از سنخ اعتباریات هستند در فلسفه اسلامی به ما میدهد. گرچه در طول تاریخ سنت فلسفی و حکمی ما از ظرفیت های فلسفه صدرا یا حتی بوعلی سینا نیز میشد به اندازه کافی در مسائل امتداد حکمت بهره برد اما ظرفیت اعتباریات علامه طباطبایی در فلسفه اسلامی به قدری وسیع تر و روشن تر گشته که تحولات عظیمی را میتوان با دقت نظر در این مسئله یافت. متاسفانه هنوز در سنت فلسفی قم تفاوت اعتباریات علامه طباطبایی با اعتباریات در سنت های پیش از او تبیین نشده است. ♦️- علامه طباطبایی همانطور که مبدء روش تفسیر قرآن به قرآن در المیزان بوده است، در مدل فلسفی ایشان نیز نمیتوان در جایی که متد و روش عقلی ایشان استفاده کرده است اثری از روش نقلی یا تجربی یافت به این معنی که در متد فلسفی ایشان عقلانیت محض حاکم بوده و ایشان به هیچ وجه برای اثبات مدعای عقلی از منبع وحیانی یا تجربی استفاده نمیکنند. ♦️- ظرفیت فلسفی علامه طباطبایی شاکله جدیدی به تمام یا اکثر مباحث فلسفه داده است به نحوی که بیان ایشان فلسفه اسلامی را کاملا از خطر سفسطه یا از خطر نسبیت در معرفت یا نگاه به مباحث فلسفی از منظر فاعل شناسا در امان نگه میدارد. گذاره هایی که در ثبوت فلسفه به وسیله نظام واقعیت مطلقه تحقق پیدا میکند رویکرد معرفت شناسی نداشته و کامل بر محور ثبوت ریل گذاری شده است. 🔸علامه طباطبایی یگانه فیلسوف دوران ما اندیشه ای را در حساس ترین برهه تاریخ برای ما به یادگار گذاشت که بی شک تمسک به آن اصلی ترین راه برون رفت از وضعیت فعلی و حرکت روبه جلو در مسیر تمدن سازی را فراهم خواهد کرد. اما قطعا شرط گفتمان اسلامی سازی علوم انسانی در عصر حاضر جریان سازی تفکر فلسفی علامه طبطبایی است. 🔸در آخر باید بگویم جریانات فلسفی رایج در قم مانند مبانی فلسفی آیت الله مصباح یزدی رحمه الله علیه، مبانی فلسفی آیت الله فیاضی یا حتی استاد یزدان پناه گرچه حول گفتمانی که علامه تاسیس کرده بود شکل گرفته است اما مبانی فکری کاملا متفاوت و در عین حال شبیه به علامه را برای ما به ارمغان آورده اند که ان شاءالله در صورت مقدور در نوشته های آتی به تفاوت های آن پرداخت خواهم کرد. ___ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
☕ آشنا با روزهای سخت در پیشیم ما فارغ از اندوه فرداییم!درویشیم ما هستی ما چون سرابی جلوه‌ای از نیستی است کمتر از هیچیم اما از عدم بیشیم ما در سر ما بی‌گمان جز فکر ابروی تو نیست ساده‌اندیشی که میگویی کج اندیشیم ما چون قناری در قفس هم‌صحبت آیینه ایم آه! تنها همدم تنهایی خویشیم ما مصرع پیچیده‌ای از هر خم زلف توایم شرح گیسوی تو را دیوان تشویشیم ما پیش تو هم شاعر و هم عاشق و هم عارفیم با تو همدم، با تو هم دل، با تو هم کیشیم ما ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
۞ مراحل تربیت کودک در بیان امام خمینی رحمه الله علیه ▪️ _ و نفس كودك در ابتداى امر، چون صفحه كاغذ بى‏نقش و نگارى است كه هر نقشى را به سهولت و آسانى قبول كند، و چون قبول كرد، زوال آن به آسانى نشود؛ چنانچه مشاهَد است كه اطفال را معلومات يا اخلاقى كه در اول صباوت حاصل شده تا آخر كهولت باقى و برقرار است، و نسيان به معلومات زمان طفوليت كمتر راه پيدا كند. از اين جهت، تربيت اطفال و ارتياض صبيان از مهماتى است كه عهده دارى آن، بر ذمه پدر و مادر است، و اگر در اين مرحله، سهل انگارى و فتور و سستى شود، چه بسا كه طفل بيچاره را كار به رذائل بسيار كشد و منتهى به شقاوت و بدبختى ابدى او شود. 🔹و بايد دانست كه تربيت يك طفل را نبايد فقط يكى محسوب داشت، و همين طور سوء تربيت و سهل انگارى درباره يك طفل را نبايد يكى حساب نمود. چه بسا كه به تربيت يك طفل، يك جمعيت كثير بلكه يك ملت و يك مملكت اصلاح شود، و به فساد يك نفر، يك مملكت و ملت فاسد شود. نورانيت يك نفر مثل فيلسوف بزرگ اسلامى خواجه نصير الملّة والدين- رضوان اللَّه عليه- و علامه بزرگوار حلّى - قدّس اللَّه نفسه- يك مملكت و ملت را نورانى كرده و تا ابد آن نورانيّت باقى است، و ظلمتها و شقاوتهاى مثل معاوية بن أبي سفيان «1» و ائمه جور مثل او، هزاران سال بذر شقاوت و خسران ملتها و مملكتها است؛ چنانچه مى‏بينيم. 🔸و چون اطفال را حشر دائم يا غالب با پدر و مادر است، تربيتهاى آنها بايد عملى باشد؛ يعنى، اگر فرضاً خود پدر و مادر به اخلاق حسنه و اعمال صالحه متصف نيستند، در حضور طفل با تكلّف، خود را به صَلاح نمايش دهند تا آنها عملًا مرتاض و مربى شوند، و اين خود، شايد مبدأ اصلاح خود پدر و مادر نيز شود؛ زيرا كه مجاز قنطره حقيقت و تكلف راه تخلّق است. و فساد عملى پدر و مادر از هر چيز بيشتر در اطفال سرايت كند. چه بسا كه يك طفل، كه عملا در خدمت پدر و مادر بد تربيت شد، تا آخر عمر با مجاهدت و زحمت مربيان اصلاح نشود. 🔹و حسن تربيت و صَلاح پدر و مادر از توفيقات قهريّه و سعادات غير اختياريّه‏اى است كه نصيب طفل گاهى مى‏شود؛ چنانچه فساد و سوء تربيت آنها نيز، از شقاوات و سوء اتفاقات قهريه‏اى است كه بى‏اختيار نصيب انسان شود؛ چنانچه مراحل سابقى بر اين مرحله نيز است كه ممكن است در آن مراحل، بذر سعادت انسان و شقاوت آن كشته گردد؛ چون اختيار زن صالحِ خوبِ خوش اخلاقِ سعيد، و اختيار غذاهاى مناسب حلال، در قبل از حمل و زمان حمل و ايام رضاع و امثال آن، كه تفصيل آن محتاج به رساله جداگانه‏اى است، كه اميد است به توفيق حق موفّق به افراز آن شوم، و بحث مستقصاى جداگانه در اطراف آن كنم با خواست خداى تعالى‏. 🔹 و پس از اين مرحله، تربيتهاى خارجى از و مربّيان- غير پدر و مادر- است كه آن را نيز در اول امر، پدر كفيل است، و صحت و فساد در اين مرحله به ذمه پدر است. و البته انتخاب معلم متديّن خوش عقيده خوش اخلاق، و مدرسه و معلّم خانه مناسبِ دينىِ اخلاقىِ مهذّب، در تربيت ابتدائى طفل دخالت تامّ تمام دارد. چه بسا باشد كه نقشه سعادت و شقاوت طفل در اين مرحله، ريخته شود و تزريقات معلّمين، يا شفاى امراض و يا سمّ قاتل است كه عهده‏دار آن پدر است. 📚 شرح حديث « جنود عقل و جهل »، متن، ص: 156 _____________ ____ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
@sokhanranihaa_سخنان_تکان_دهنده_آیت_الله_جوادی_آملی_کانال_سخنرانی.mp3
882.6K
‍ 🔊 فایل صوتی آیت الله جوادی آملی در حوزه ها نه قرآن ملاک است نه عقل نه روایات و نه حتی اجماع ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
پیوسته آرزو کنمت ، بلکه آرزو از شرم ناتوانیِ خود جان به سَر شود ____ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
◾ چرایی دفاع از حکومت دینی در عین اذعان به ناکارآمدی؟ 📝 نوشته ای از "عباس علی منصوری" مطالعه نوشته در: https://vrgl.ir/8ov5X ____ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
🔷 به جای ترجمه ضعیف متون غربی، برای جامعه ایران باید "تفلسف" کرد. 📝 یادداشتی از ◾فلسفه در دوران جدید دانش فرهیخته‌ای است که همه‌ی امور زندگی بشر را مورد تعمق مفهومی قرار می‌دهد؛ اما این کار را با زبانی فرهیخته انجام می‌دهد. توجه کنید که لااقل در آلمان که از حیث فلسفی سرآمد است، ما یک فلسفه داشتیم و یک تئوری فلسفه. از روی کانت، هگل، فیشته، هوسرل، هایدگر یا بلومنبرگ می‌توان متناسب با پرسش‌های موجود چندین تئوری بیرون کشید. ◾ اکنون اینجا هر کس می‌رود یکی از این تئوری‌ها برمی‌دارد و ترجمه می‌کند. پس پرسش‌های من ایرانی و جامعه‌ی ایرانی کجاست؟ پس فلسفه چه نقشی در زندگی سیاسی و اجتماعی ما می‌خواهد ایفا کند؟ فلسفه اینجا تبدیل به‌نوعی اژدها گیری شده است؛ بدین شکل که از استادی که اژدها گیری درس می‌داد، پرسیدند که حال که اژدهایی وجود ندارد، پس شاگردانت در آینده چه‌کاره می‌شوند؟ او گفت: به نسل بعدی اژدها گیری درس می‌دهند. ◾وضعیت فلسفه خوانی ما نیز چنین شده است. ما هم فلسفه می‌خوانیم تا مرتب درباره فیلسوفان حرف بزنیم؛ اما فلسفه، تاریخ فلسفه نیست. فلسفه به قول هگل، آگاهی به اینجا و اکنون است. ما در ادبیات فیلم، رمان، ، ژورنالیسم و درباره‌ی خودمان فکر کرده‌ایم، اما آن‌ها را نفلسفیده‌ایم. _ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
🔷 هرروز بایک نوایی، با یک رنگی سرمان را بند کنند، ما هم همان طور که دوست می دارند سرمان را بدهیم تا بند کنند. 📝 ◾یک روز دلمان را خوش کردیم که کسروی را بکوبیم. یک روز دلمان را خوش کردیم که فلان زندیقی که از فلان کوشه درآمد و فلان گوشه، مردار شد و ازبین رفت، بکوبیم. عمر ما تلف شد؛ عمرما تمام شد؛ عمر دیگران را هم تمام کردیم، از بین بردیم. حالا که نگاه میکنیم میبینیم که در پیشگاه امام زمان اگر بفهمیم باید شرمنده باشیم که از اسلام چیزی یاد ندادیم؛ مردم ما همان هستند که بودند. ◾باتلاق همان باتلاق است که هرروز پشه ای برمی خیزد، هر روز نیشی می زند، نیش هایی که تو پیش بینی اش را نکرده ای، بزرگتر از توهم نکرده. هرروز بایک نوایی، با یک رنگی سرمان را بند کنند، ما هم همان طور که دوست می دارند سرمان را بدهیم تا بند کنند، ما هم خودمان را بدهیم تا رنگ کنند. مدام غافل ماندن، مدام غافل نگه داشتن، یک قدم پیش نرفتن و دائما حرکت کرد مانند خری که محور آسیاب را می گرداند یک قدم به سرمنزل نزدیک نشدن این همه نیرو را مصرف کردن و یک گان جلو نرفتن. پیش امام زمان مایه شرمندگی است. ◾این یک معیاری است... اصل و ریشه را بشناس، تا ساقه و شاخه و شاخه ریز و برگ را بتوانی از یک دیگر تشخیص بدهی، خودت را سرگرم جمع کردن برگ های زرد نکنی بیچاره! ۵۳/۰۹/۱۵ ____ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
🔺اشتباه به عرض‌تان رساندند! لینک عضویت در کانال خانوم فاطمه داداشی دانشجوی دکتری 🔻🔻🔻🔻 ✅ @fatemedadashi_arani _ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
32.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷اعتراضات در بن بست ؟ 🎥 بازخوانی روند تصویب بند قانون اجازه مسالمت آمیز اعتراضات در مجلس خبرگان اول انقلاب. ____ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
☕ مرگ در قاموس ما از بی وفایی بهتر است در قفس با دوست مردن از رهایی بهتر است قصه ی فرهاد دنیا را گرفت ای پادشاه دل به دست آوردن از کشور گشایی بهتر است تشنگانِ مِهر محتاج ترحم نیستند کوشش بیهوده در عشق از گدایی بهتر است باشد ای عقل معاش اندیش، با معنای عشق - آشنایم کن ولی نا آشنایی بهتر است فهم این رندی برای اهل معنا سخت نیست دلبری خوب است، اما دلربایی بهتر است هر کسی را تاب دیدار سر زلف تو نیست اینکه در آیینه گیسو می گشایی بهتر است کاش دست دوستی هرگز نمی دادی به من « آرزوی وصل » از « بیم جدایی » بهتر است ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی آقای عبدالکریم سروش درباره وضعیت اپوزیسیون خارج نشین و کسانی که سال‌هاست با جریان فکری ایشون و امثالهم همراه بودند: "من وقتی به اپوزیسیون، نگاه می‌کنم می‌بینم ما یک قدم، یک اینچ، یک سانتیمتر جلو نیامدیم. ما همانیم؛ همه‌مان لاف زن، همه‌مان یقه‌بگیر، همه‌مان بی‌گذشت و همه‌مان بی‌حرمت نسبت به انسان. اینها بالاترین رذایل است دیگر، شما ببینید دو نفر وقتی سر یک مسئله ساده‌ای به هم می‌افتند، لباس زیر همدیگر را به قول معروف هوا می‌دهند، رحم به یکدیگر نمی‌کنند. از هیچ چیزی برای تخریب دیگری فروگذار نیستند، این همان استبداد است دیگر، مگر چیست؟ منتهی در یک کشور قانونی زندگی می کنیم چاقو نمی گذاریم و سر طرف را نمی بریم. این خلق و خوی ما رسوبات آن استبداد ۲۵۰۰ ساله است" @cafe_fekr ___ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
🔷 " براى حفظ اساس حيات مجتمع دينى و ايجاد نظام اسلامى، علاوه بر واجبات مالى، بايد به مبرات و مستحبات مالى نيز به نحو شايسته عمل شود" 📝 ◾️ما در دو جنگ جهانى اخير به چشم خود ديديم كه بطلان اعتبار پول در پاره‏اى از كشورها مانند منات در روسيه تزارى و مارك در آلمان چه بلاها و مصائبى ببار آورد و با سقوط ثروت چه اختلالى در حيات آن جوامع پديد آمد، حال بايد دانست كه اندوختن و دفينه كردن پول و جلوگيرى از انتشار آن در ميان مردم عينا همين مفاسد و مصائب را ببار مى‏آورد. گفتار امام باقر (ع) هم كه در روايت گذشته فرمود:" خدا آنها را براى مصلحت خلق درست كرد تا بوسيله آن شؤون زندگى و خواسته‏هايشان تامين شود" اشاره بهمين معنا است. آرى، اندوختن و احتكار پول، مساوى با لغويت ارزش اشياء و بى اثر گذاردن پولى است كه احتكار شده، چون اگر احتكار و حبس نمى‏شد بقدر وسعش در زنده نگاه داشتن و بجريان انداختن معاملات و گرم كردن بازار در اجتماع اثر مى‏گذاشت، و بى اثر كردن آن با تعطيل كردن بازار برابر است، و معلوم است با ركود بازار حيات جامعه متوقف مى‏شود. ◾️البته اشتباه نشود ما نمى‏خواهيم بگوئيم پول را در صندوق و يا بانك و يا مخازن ديگرى كه براى اينكار درست شده نبايد گذاشت، چون اين حرف با عقل سليم جور نمى‏آيد، زيرا حفظ اموال قيمتى و نفيس و نگهدارى آن از تلف شدن از واجباتى است كه عقل آن را مستحسن شمرده، و غريزه انسانى، آدمى را به آن راهنمايى مى‏كند و آدمى را وامى‏دارد بر اينكه وقتى كه پول گردش خود را كرد و برگشت، تا جريان ثانوى آن را در بانك و يا مخازن ديگرى حفظ كند، و آن را از دستبرد ايادى غصب، سرقت، غارت و خيانت نگهدارى نمايد. بلكه مقصود ما اين است كه نبايد پول را در گنجينه حبس كرد و از جريانش در مجراى معاملات و اصلاح گوشه‏اى از شؤون زندگى و رفع حوايج ضرورى جامعه از قبيل سير كردن گرسنگان و سيراب ساختن تشنگان و پوشاندن برهنگان و سود بردن كاسبان و كارگران و زياد شدن خود آن سرمايه، و معالجه بيماران و آزاد ساختن اسيران و نجات دادن بدهكاران و رفع‏ پريشانى بيچارگان و اجابت استغاثه مضطران و دفاع از حوزه و حريم كشور، و اصلاح مفاسد اجتماعى دريغ ورزيد. ◾️و موارد انفاق چه آن مواردى كه انفاق در آن واجب است و چه آنها كه مستحبّ است و چه آنجا كه مباح است آن قدر بسيار است كه شايد نتوان شمرد، و نبايد در اين موارد بخل ورزيد و با انباشتن پول و حبس آن، مصالح انفاق در آن موارد را زمين گذاشت، هم چنان كه زياده روى و اسراف هم نبايد كرد، زيرا نه افراط در آن صحيح است و نه تفريط. خواهيد گفت: در مواردى كه انفاق مستحبّ يا مباح است چرا بخل ورزيدن جائز نباشد؟ در جواب گوئيم: هر چند ترك انفاقات مستحبّ جرم نيست، نه از نظر عقل و نه از نظر شرع، و ليكن زمينه مستحبات را بطورى كلى از بين بردن خود، از بدترين گناهان است. ◾️و اگر بخواهى بخوبى حساب اين معنا را برسى به زندگى روزمره خود نگاه كن خواهى ديد كه ترك انفاقهاى مستحبّ در شؤون مختلف زندگى از قبيل زناشويى، خوراك، پوشاك و اكتفاء كردن بقدر واجب شرعى و ضرورى و عقلى آنها چه اختلالى در نظام زندگى وارد مى‏سازد، اختلالى كه بهيچ قيمتى نمى‏توان جبران نمود. ◾️آرى، اكتفاء كردن به دادن زكات واجب و ترك انفاقهاى مستحبّ چنين نظامى را بوجود نمى‏آورد، بلكه اساس حيات مجتمع دينى را هم بر هم زده و آن غرضى را كه شارع دين از تشريع انفاقات مستحبّ داشته بكلى تباه مى‏سازد، و رفته رفته نظام مجتمع دينى را به يك نظام از هم گسيخته و گرفتار هرج و مرج مى‏سازد، هرج و مرجى كه هيچ چيز و هيچ قدرتى نمى‏تواند آن را اصلاح كند. 📚 ترجمه تفسير الميزان، ج‏9، ص: 351 _ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
🔷 مشکلات تحصیل در نظام آموزشی حوزه ___ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
🕯️ بعد از تو نفهمید کسی عمق غمم را... ‏«النظر فيك إرتواء فكيف عناقك ؟» «نگاه كردن به تو آرامش است، پس آغوشت چگونه است ؟» ___ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
4_5895530259498929068.mp3
1.84M
غزلیات شمس تبریزی، غزل شماره‌ی ۲۹۴۷: یا من عَجَب فُتادم، یا تو عَجَب فُتادی چندین قَدَح بِخوردی، جامی به من ندادی تو از شرابْ مَستی، من هم زِ بویْ مَستَم بونیزنیست اندک، در بَزمِ کیْقُبادی بسیار عاشقان را، کُشتی تو بی‌گُناهی در رنج و غَم نکُشتی، کُشتی زِ ذوق و شادی ای تو گُشادِ عالَم، ای تو مُرادِ آدم خانه چرا گرفتی در کویِ بی‌مُرادی؟ زیرا چراغِ روشن، در ظُلْمَتِ شب آید دَرمان به دَرد آید، این است اوسْتادی بَستی زبان و گوشم، تا جُز غَمَت نَنوشَم نی نُکتهٔ عَمیدی، نی گفتهٔ عِمادی تبریز شَمسِ دین را، خِدمَت رَسان زِ مَستان سَجده کُن و بِگویَش اَوْحَشْتَ یا فُؤادی ___ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
مراقب باشیم از نقطه ی برگشت ناپذیر مثبت به نقطه ی برگشت ناپذیر منفی سقوط نکنیم! ✍دکتر محمدحسن علایی(جامعه شناس) جوانان ما بیدار شده اند دختران و پسران ما می خواهند در تعیین سرنوشت خویش مشارکت کنند می خواهند سبک زندگی خویش را سامان دهند می خواهند از جانب ما و حکومت به رسمیت شناخته شوند؛ به عنوان یک جامعه شناس عرض می کنم این یک نقطه ی برگشت ناپذیر مثبت است؛ یعنی دیگر در تاریخ این کشور باید حضور ایشان جدی گرفته شود جوانان همیشه به داد این وطن رسیده اند در دفاع مقدس هم با سربندهای یاحسین و یا زینب کاری حسینی و زینبی کردند؛ از فریادهای آنها نهراسیم اینان همان آینده سازانی هستند که فردای کشور را خواهند ساخت. هزینه های تحول را تنها با وفاق می توان کاهش داد. دشمن شاد نشویم؛ نگذاریم ذهن و زبان جوانان ما را بیگانگان و رسانه های ایشان از ما بدزدد؛ اگر بیش از این تعلل کنیم و از خواب غفلت بیدار نشویم از این که ما را به جان هم بیاندازند کیفور می شوند و دنباله ی نقشه های پلید خودشان را برای تجزیه و تفرقه حریص تر از گذشته پی می گیرند. در یک کلام دست در دست هم بدهیم و مراقب باشیم به آن نقطه ی برگشت ناپذیر منفی سقوط نکنیم. راه حل کم نیست عزم و اراده ی ملی می طلبد. همین برنامه ی "شیوه" را اول از همه خود مسئولین بشنوند بیشتر از کسی که وی را نماینده ی خودشان می دانند به سخنان میهمان مقابل وقع بنهند همین ها هم خیر و صلاح ملک و ملت را می خواهند و فرزندان این آب و خاکند. می توانیم کاری بکنیم که فردا در پیشگاه تاریخ روسفید شویم؛ مقهور سیاه بازی های دشمنان و خوارج نباشیم طرف حق را بگیریم، این کشور با حقیقت کشور می شود؛ نه با مقدس مآبی ها و فرصت طلبی ها. به هوش و استعداد و غیرت و حمیت ایرانی اعتماد کنیم. نسل جدید که در بستر امکانات ارتباطی و اطلاعاتی بالیده و رشد یافته اند و حتی از ایشان به نسل آنلاین هم تعبیر می شود، از امکان بیشتری برای فهم خویش در افق جهانی برخوردارند و خواست و اراده ی ایشان تحقق نوعی هویت جهانی متناسب با زیست جهان جدید است جوان ایرانی خواهان آن است که سبک زندگی خویش را در تشابه و تناظر با جوانان سایر نقاط جهان تحقق بخشد. اما مسئله انقطاع فرهنگی هم مسئله ای جدی و حیاتی‌ست به هر دلیل چه در سایه ی ناکارآمدی‌ها چه در اثر همین جهانی شدن و فراگیر شدن تکنولوژی‌های جدید و تفوق عقلانیت علمی-تکنولوژیک این گسست و انقطاع مع الوصف رخ داده است. با توجه به آنچه گفته شد می توان نقاط قوت و ضعف این نسل را در کنار هم به پیش چشم آورد و در راستای رفع کاستی ها و کژی های نظام آموزشی و تربیتی با تکیه به مطالعات نسل پژوهانه به ارتقای سطح اندیشگی جوانان و جبران ضعف ایشان در کنار به رسمیت شناختن نقاط قوتشان امیدوار بود. به عنوان کسی که دو دهه از حیات خویش را در مقام معلم و متعلم در دانشگاه گذرانده است با توجه به نیاز فوری و حیاتی جامعه برای تحقق تولدی دوباره و زایشی ضمن این جستار از همه ی اساتید بزرگوار دانشگاه و البته همه نخبگان فکری خارج از آکادمی دعوت می کنم از ایده ی "تبیین آکادمیک تحولات اجتماعی" حمایت کنند تا جامعه ای که آبستن تغییرات اساسی و بنیادین است از چشم انداز نظری مغتنم ایشان، خویش را محروم نسازد و مجبور به تکرار تاریخ و هدر رفت نیروهای اجتماعی تاریخی نگردد. حال به جهت امید به تاثيرگذاري بر بخشی از کنشگران و مسئولان لازم می دانم از همه ی دانشگاهیان خاصه علمای علوم انسانی و اجتماعی دعوت به عمل بیاورم تا جهت "تبیین آکادميک تحولات اجتماعی" و گفتگو با جامعه و مسئولان پای به عرصه نقد و نظر در این شرایط خطیر تاریخی بگذارند و حتی با جبران برخی کاستی ها نقش و رسالت خویش را برای احیای حیات اجتماعی جامعه ی ایران به نحو مطلوب ایفا نمایند. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
☕ به ياد ان كسى كه چشم هايش برده جانم را تفال ميزنم هر شب مَفٰاتيحُ الجَنانَم را من آن آموزگارم كه سوال از عشق ميپرسم وليكن خود نميدانم جواب امتحانم را كمى از درد ها را با بُتم گفتم مرا پس زد دريغا كه خدايم هم نمى فهمد زبانم را به قدرى در ميان مردم خوشبخت بدنامم كه شادى لحظه اى حتى نمى گيرد نشانم را تو دريايى و من يك كشتى بى رونقِ كُهنه كه هى بازيچه ميگيرى غرورم ، بادبانم را شبيه قاصدك هاى رها در دشت ميدانم لبت بر باد خواهد داد روزى دودمانم را دلم مى خواهد از يك راز كهنه پرده بردارم امان از دست وجدانم كه مى بندد دهانم را ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami