پرویز امینی - حاج قاسم.pdf
حجم:
214.3K
📝 سرمایه اجتماعی حاج قاسم میتوانست تعدیلکننده حوادث تلخ اخیر باشد/ حاج قاسم را نشناخته، دنبال شناساندنش هستیم!
#پرویز_امینی
گفتگو با ایسنا - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
32.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 انقلاب اسلامی، ساختن خانه در دامنه آتشفشان است
#پرویز_امینی
• مسئله ما، چگونه ممکنکردن نظام ارزشی و هنجاری دینی در یک جهان مدرن و تا حدی پستمدرن است
.
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
جامعه علیه جامعه
📝 #علی_زمانیان
• در خبرها آمدهاست که فروشندگان و اصناف و کسبه، به دستور مقامات مرتبط، از فروش اجناس به بانوان بیحجاب منع شدهاند و یا برخی فروشندگان از ارائهی خدمات به آنان خودداری کردهاند. در غیر این صورت و اگر به بانوان بیحجاب، خدمترسانی کنند، صاحب واحد صنفی با مشکلات قضایی و قانونی مواجه خواهد شد. بهتعبیر دیگر، دولت، ناتوانیاش را در کنترل و مهار بیحجابی، بر دوش جامعه میافکند و نمیداند با این سیاستِ مطلقا ناکام، منازعه و کشمکش اجتماعی را میان شهروندان دامن میزند. سیاست شهروند علیه شهروند، سیاستی خطرناک است که به رویارویی اهالی این سرزمین، و رواج نزاع و گسترش کینتوزی منتهی میگردد. این نوع تصمیمات، ناشی از نوعی کژاندیشی و نفهمیدن مسئلهای است که باید با خردورزی و عقلانیت، مدیریت شود.
• سیاستِ "جامعه علیه جامعه"، به روابط و مناسبات اجتماعی آسیب جدی میزند و آنچه را که جامعهشناسان از آن بهعنوان "سرمایههای اجتماعی" نام میبرند، دچار فرسایش و تخریب می کند. این درحالی است که بقاء و رشد جامعه در گرو اعتماد و همکاریهایی است که در متن جامعه در جریان است. بدون همکاری و اعتماد، زیرساختهای جامعه، سست و لرزان شده و ملت را با فروپاشی مواجه میکند.
• سیاستِ "جامعه علیه جامعه"، آشکارا توصیه به عدم گسترش فرهنگ، عدم مدارا، گسترش دشمنی و خصومت اجتماعی و قطع همکاریهای اجتماعی میان شهروندان است. چنین سیاستی، بهویژه در جامعهی ایران، که از کاهش معنادار و نگرانکنندهی هر سهی این فضیلتها رنج میبرد، به نتایجی تاریکتر، منجر خواهد شد. از نتایج شومِ تزریق چالش و ستیز به بدنهی جامعه و رو در رو قرار دادن شهروندان در برابر یکدیگر، از میان رفتن چسب اجتماعی و فرسایش انسجام است. ترجمهی عینی و روزمرهی این سیاست، گسترش بیگانگی اجتماعی و نفرتی است که به افزایش ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی دامن میزند.
• "اعتماد"، "همکاری" و "مدارا"، سه فضیلت بنیادین و سه رکن اصلی بقاء و ماندگاری جامعه محسوب میشود. بدون هریک از این ارکانِ سهگانه، سامان اجتماعی و زندگی مسالمتآمیز، تضعیف شده و بهجای آن، خصومت و کینورزی میان اهالی این سرزمین افزایش مییابد. فقط موضوع این نیست که فروشندهای به بانویی بدون حجاب، جنس نفروشد، بلکه اینگونه رفتارها، نشانگر عدم مدارا با "تفاوتهای اجتنابناپذیری" است که بهنحو طبیعی، در جوامع، جریان دارد. تفاوتها را نمیتوان به همسطحی و همرنگی فروکاست. تنوع و تفاوت، چه در سطح فرهنگ کلی و چه خرده فرهنگها، واقعیت تاریخی است که در زندگی روزمرهی مردمان، به نمایش درمیآید. هر نظام سیاسی که"تفاوت" و "تنوع "در زیست اجتماعی را بهرسمیت نشناسد و بخواهد "سقف فلک را بشکافد و طرحی نو" دراندازد، و یا در اندیشهی انسان نو و از نو ساختن آدمی بیفتد، لاجرم دیر یا زود به تنش و بنبست خواهد رسید؛ و این همان تنش ساختاری است که نظام مستقر، با آن دست و پنجه نرم میکند و تا دست به اصلاح خویش نبرد و تفاوت و تکثر اجتماعی را بهنحو ساختاری و عملکردی، بهرسمیت نشناسد، در این جدال و کشمکش و تنش نفسگیر، درجا خواهد زد و ای بسا جان خود را نیز بر سر آن بدهد.
اولین گام در گشودن انسداد و برونرفت از بحران کنونی، پذیرش تفاوت و تکثر اجتماعی از سوی حاکمان است. بدون این پذیرش، هیچ راهی به آینده باز نخواهد شد. همان که جان رالز (فیلسوف)، میگوید که بزرگترین فضیلت یک حکومت، "رعایت اصل بیطرفی" نظام سیاسی نسبت به تفاوت و تکثر منتشر در جامعه است، افقی باز نخواهد شد مگر اینکه حکومت، ردایی از این فضیلت را بر قامت خویش بیفکند و اصل بیطرفی را بپذیرد، و نیز سیاستهای موافق با این اصل را بهنحو ساختاری در دستور کار خود قرار دهند.
✔️ آنچه اکنون مشاهده میکنیم این است که شوربختانه، نهتنها اصل بیتفاوتی نسبت به تفاوتهای اجتماعی در سطح ساختار سیاسی نادیده گرفته میشود، که جامعه را نیز به طرد مدارا نسبت به تفاوتها مجبور میکنند. حاصل چنین سیاستی چه خواهد بود جز خشونتِ "جامعه علیه جامعه"؟
۱۴۰۱/۱۰/۰۹
#رصد
#حجاب
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
📝 مسئله حجاب با "حجاب" حل نمیشود.
#یادداشت
- نظام دینی در مرتبه اجرا باید بر اساس اولویت های کارکردی خود دین محقق شود، ارزش های فرهنگی دینی گرچه در نازل ترین مرتبه خود نیاز به تمسک به قوه قاهره دارد اما ناگفته نماند نمیتوان یک مسئله ارزشی را با یک امر قهری تغییر داد.
- مسئله ای که اینک گریبان جامعه دینی را فراگرفته است نداشتن درک صحیح از هندسه واقعی دین و فکر اسلامی است. اولویت های دینی و اندیشه وحیانی در میان اقشار جامعه اسلامی برای کمتر انسانی مشخص است. غالبا هیچ تصور صحیحی از مسائل اساسی دین نداریم. در وجود خلا فکری و بازتاب کج اندیشی دینی نماد هایی بسیار نازل که در متن خود دین صرفا فروعات دینی ای بیش نیستند تنها نماد تدین گشته اند. عقلانیتی که انسان دینی را بخواهد تربیت نماید در مرتبه خود حتی به مسائل فرعی دین من جمله حجاب نیز اهمیت کافی خواهد داد اما اصلاح بنیاد اجتماعی و فردی ما بی شک از مسیر دیگری عبور میکند.
- اینک متاسفانه وقتی کلمه فرهنگ دینی را استعمال میکنیم اولین گزاره ای که در جامعه مخالف و موافق به ذهن ها خطور میکند #حجاب است. این نگاه بسته به مسئله فرهنگ دینی منجر شده است که آن به مثابه مشغله ای باشد که مارا از مسائل اساسی تر فرهنگ بالکل غافل میکند و هرچه بیشتر بخواهیم بدون توجه به اصلاح مسائل ریشه ای به آن توجه کنیم همه مسائل کلان دیگر را نیز فدای آن خواهیم کرد که هیچ خود مسئله حجاب را نیز حل نمیتوانیم کنیم.
- البته بنده بار ها گفته ام که مسائل و اغتشاشات اجتماعی اخیر ربطی به مسئله و دعوای حجاب ندارد. و راهبرد فرهنگی دشمن برای انقلاب جنسی در جامعه غیر از مسئله بدحجابی است. اما اساسا پافشاری به رویکرد فقه اخصی گذشته و در اولویت قراردادن یک امر رده چندم اجتماعی برای من هنوز قابل درک نیست.
#حجاب
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زمان:
حجم:
1.74M
#پیام_مخاطب
• نقدی بر یادداشت آقای #احمد_زیدآبادی پیرامون ندادن خدمات اجتماعی به افراد بدحجاب
#حجاب
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
این هدیه را اگر نپذیری کجا برم
جان است جان! اگر تو نگیری کجا برم
یار عزیز! یوسف من کم تحمل است
این برده را برای اسیری کجا برم
بخت مرا سیاه چو گیسوی خود مخواه
موی سفید را سر پیری کجا برم
ای قلب زخم خورده ی بیمار، من تو را
گر پیش پای دوست نمیری کجا برم
جان هدیه ای است پیشکش آورده از خودت
این هدیه را اگر نپذیری کجا برم
#فاضل_نظری
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
📝 در ستایش اختلاف تفکر
#یادداست
• من اصرار آقایان برای اینکه بگویند حتما مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی هم مبنا با علامه طباطبایی یا امام خمینی بود را به هیچ وجه درک نمیکنم، اتفاقا تفاوت فکری کاملا طبیعی در جریان اندیشمندان انقلاب و در عین حال همبستگی عملی با انقلاب این اتفاق را یک نماد تام از ظرفیت جریان انقلاب اسلامی قرارداده است.
• از برجسته ترین ویژگی های مرحوم آیت الله مصباح یزدی این بود که در عین استقلال فکری و اختلاف نظر های مبنایی با برخی از بزرگان انقلاب تبعیت عملی محض خود را به انقلاب و امام نشان داد.
• اینجانب در این سطور ظرفیت کافی برای شرح تفاوت آراء فلسفی علامه طباطبایی یا امام خمینی با آیت الله مصباح یزدی را نمیبینم اما بی شک با تمام تفاوت های فلسفی ایشان یکی از بارزترین نمونه های اجتهاد نظام مند فسلفی ما بود که در نوع خود کم نظیر است.
• ترس از بیان تفاوت های نظری لزوما قوام بخش جبهه حزب الله نیست، بلکه رشد فکری جریان انقلابی در تضارب آرا شکل میگیرد.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
📝 بخشی از وصیت نامه آیت الله #مصباح_یزدی
.
.
.
.
#عکس_نوشته
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
دوراندیشی نخبگان.mp3
زمان:
حجم:
2.61M
🎙️نهایت آرمان ما متأسفانه موی دختر بدحجاب یا اردوی مختلط بوده...
آیت الله #مصباح_یزدی
• نباید حساسیت به مسائل جزئی مارا از اهداف مهم تر دور کند.
• حتی برای بیست سال آینده هم فکری نکرده ایم.
#حجاب
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
30.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حکومت در مواجه با مردم ایران برابر رفتار نمیکند.
#پرویز_امینی
• آیا ما اکنون دو جامعه در ایران داریم..؟جامعه ایران کدام است؟
#تحلیل
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
31.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رادیکالیزم، مانع تاریخی اصلاحات در ایران.
#پرویز_امینی
#تحلیل
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
از اخم خدا آمده یا خنده شیطان؟
ترسی که درآمیخته با خلقت انسان
در فطرت آدم هوس تجربه کردن
سیبیست که یک طفل گرفتهست به دندان
از عطر تو سرمستم و از طعم تو دلخون
ای کفر شکوفا شده در بوته ایمان
ای سبزترین دانه این دام قدیمی
ای شرم تو دل برده از این تازهمسلمان
سنگینی یک لحظه نگاه تو چه کردهست
با سستترین پایه این خانه ویران
ای کاش تو را تنگ در آغوش بگیرم!
چون پیچک پیچیده به اندام درختان
پوریا شیرانی
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻