زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
تفاوت بی دلیلی در گزاره های دینی و غیر دینی 📝 #مصطفی_ملکیان 🔹ما انبوه گزاره هایی داریم که بر درستی
❖ نکاتی پیرامون نوشته #مصطفی_ملکیان
📝 #یادداشت
- نبود ملاک برای تفکیک ارزش ها از غیر ارزش ها برای آدمی یکی از براهینی است که ضرورت تمسک ما به دین را مشخص میکند، به تعبیری اگر ارزش گذاری بر محوریت انسان صورت بگیرد عملا هیچ ارزشی حاکم نخواهد شد یعنی به تعداد انفس انسان که ارزش گذار میشوند ما اررزش خواهیم داشت.
- اصل علیت از جمله مسائلی است که در صورت رد آن نیز آن را اثبات کردیم. علیتی که بر اساس شرطیت ذهنی در سنت هیوم شکل میگیرد و صرف بافته ذهنی را علت قرار میدهد یک گذاره منسوخ در سیستم فلسفی رئالیستی است. حتی متن نوشته شده نگارنده نیز نمیتواند خارج از دامنه علیت قرار بیگیرد. اما مسئله علیت تامه غیر از علیت ناقصه یا علت مادی است. گاه پیش می آید که در اثر تجربه ناکافی بشر علیت ناقصه را به جای علیت تامه قرار میدهد و این امر بعد از آن که غلط بودنش مشخص میشود بهانه ای برای نفی اصل علیت میگردد. در حالی که مثلا علت تامه روشنایی فردا وجود خورشید نیست که بر تکیه بر وجود خورشید صرف نتیجه یقینی برای تحقق فردا را گرفت. مسئله دیگر تقلیل دادن گستره مبحث علیت به مادیات است، به این معنی که علیت به عنوان یک قائده کلی فلسفی صرفا در گذاره های مادی عالم محقق نمیشود و رد آن نیز با نگاه صرفا مادی غلط است.
_ در صورتی که ارزش متکی بر هیچ واقعیت خارجی نباشد و صرف ذهن انسان ساخته یک باور گردد طبیعی است که امتداد عملی نخواهد داشت، یعنی شما هیچ ارزش عملی ای برای باورتان قائل نیستید و اباجه گری به معنی بی ملاک بودن باور ماست. اگر باور ملاک داشت طبیعتا در عرصه عمل تعین پیدا میکند اما باوری که بر اساس ارزشی واقعی جعل نشده باشد در عرصه عمل نیز منجر به تزاحم نمیگردد. یعنی آن چه هیچ ملاکی ندارد باور غیر دینی است نه باور دینی. چون باور غیر دینی دارای ملاک نیست در عمل هم منجر به هیچ تزاحمی نمیشود.
_ گزاره های دینی بر اساس مقتضیات زمانی مکانی و فرهنگی نمود ها و بروز های متفاوتی از خود برجای مگیذارند، احکامی که برای مسائل صد سال پیش منطبق بود دیگر در عصر ما مصداق ندارد اما اصل ملاک دستخوش تغیرات زمانی و مکانی نمیگردد برای همین باید بین گذاره های ثابت دین و همچنین گذاره های متغیر دینی تفکیک قائل شد.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
50.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 راه چاره مساله #حجاب ، گشت ارشاد است؟
جامعه زنان ایران به کدام سو می روند و چه چیزی در آینده در انتظار جامعه ایران است؟ آیا زنان ایرانی به سمت بی حجابی می روند و برداشتن حجاب مسائل زنان ایران را حل می کند؟
#مناظره صریح #مریم_کثیری ( فعال رسانه ای) با #فاطمه_شجاعی (فعال حوزه زنان و خانواده)
.
.
.
.
• بخش #اول
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
47.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 راه چاره مساله حجاب، گشت ارشاد است؟
جامعه زنان ایران به کدام سو می روند و چه چیزی در آینده در انتظار جامعه ایران است؟ آیا زنان ایرانی به سمت بی حجابی می روند و برداشتن حجاب مسائل زنان ایران را حل می کند؟
مناظره صریح #مریم_کثیری ( فعال رسانه ای) با #فاطمه_شجاعی (فعال حوزه زنان و خانواده) در قسمت دوم از برنامه ویرگول پیرامون مساله قانون حجاب و گشت ارشاد در جامعه ایران. .
.
.
.
.
• بخش #دوم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
47.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 راه چاره مساله #حجاب ، گشت ارشاد است؟
جامعه زنان ایران به کدام سو می روند و چه چیزی در آینده در انتظار جامعه ایران است؟ آیا زنان ایرانی به سمت بی حجابی می روند و برداشتن حجاب مسائل زنان ایران را حل می کند؟
مناظره صریح #مریم_کثیری ( فعال رسانه ای) با #فاطمه_شجاعی (فعال حوزه زنان و خانواده) در قسمت دوم از برنامه ویرگول پیرامون مساله قانون حجاب و گشت ارشاد در جامعه ایران. .
.
.
.
.
• بخش #سوم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
47.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 راه چاره مساله حجاب، گشت ارشاد است؟
جامعه زنان ایران به کدام سو می روند و چه چیزی در آینده در انتظار جامعه ایران است؟ آیا زنان ایرانی به سمت بی حجابی می روند و برداشتن حجاب مسائل زنان ایران را حل می کند؟
مناظره صریح #مریم_کثیری ( فعال رسانه ای) با #فاطمه_شجاعی (فعال حوزه زنان و خانواده) در قسمت دوم از برنامه ویرگول پیرامون مساله قانون حجاب و گشت ارشاد در جامعه ایران. .
.
.
.
.
• بخش #چهارم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
37.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 راه چاره مساله حجاب، گشت ارشاد است؟
جامعه زنان ایران به کدام سو می روند و چه چیزی در آینده در انتظار جامعه ایران است؟ آیا زنان ایرانی به سمت بی حجابی می روند و برداشتن حجاب مسائل زنان ایران را حل می کند؟
مناظره صریح #مریم_کثیری ( فعال رسانه ای) با #فاطمه_شجاعی (فعال حوزه زنان و خانواده) در قسمت دوم از برنامه ویرگول پیرامون مساله قانون حجاب و گشت ارشاد در جامعه ایران. .
.
.
.
.
• بخش #پنجم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• دیرگاهیست که من در دل این شام سیاه؛
پشت این پنجره، بیدار و خموش؛
ماندهام چشم به راه...
#هوشنگ_ابتهاج
#دل_نوشت
.
.
.
.
•
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
40.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #مناظره خانوم #انسیه_خزعلی با خانوم #معصومه_ابتکار در برنامه شیوه
.
.
.
.
• بخش #دوم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
40.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #مناظره خانوم #انسیه_خزعلی با خانوم #معصومه_ابتکار در برنامه شیوه
.
.
.
.
• بخش #اول
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
40.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #مناظره خانوم #انسیه_خزعلی با خانوم #معصومه_ابتکار در برنامه شیوه
.
.
.
.
• بخش #سوم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
36.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #مناظره خانوم #انسیه_خزعلی با خانوم #معصومه_ابتکار در برنامه شیوه
.
.
.
.
• بخش #چهارم و پایانی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
هدایت شده از جَذَوات | فاطمه داداشی
🔺رهبری را به نفع خودتان گزینش نکنید!
دوستان سخنان دیروز رهبری را برای من میفرستند که فرمودند مسئولین اهل کار و تلاشاند.
ظاهرا دوستان یا سخنان ایشان را کامل گوش ندادند یا عامدانه قصد مواجههی گزینشی با سخنان رهبری را دارند، که بدا به حالشان!
میدانید ایراد این مسئولین کجاست؟
ایراد مسئولین این است که روی زمین نیستند. ایرادشان این است که کار میکنند، بعضا خیلی هم کار میکنند؛ اما یا بیبرنامهاند یا برنامهشان ناظر به نیازهای مردم نیست. ناظر به مشورت با کارشناسان متعدد نیست. ناظر به ایجاد حس رضایت در مردم نیست. بلکه ناظر به چیزی است که خودشان فکر میکنند درست است. این نتیجهی قبیلهگرایی است.
فهم نیازهای مردم و کسب رضایت آنها، در گروی تعامل پی در پی با کارشناسان مردمی از طیفهای مختلف است.
اما آیا اصلا قائل به نظر مردم هستند؟ آیا گوشی برای شنیدن مردم و نگاههای مختلف دارند؟ آیا حرف منتقد را میشنوند؟
یا آنچه که خودشان فکر میکنند درست است انجام میدهند؟
یادمان نرفته که در قضیه گشت ارشاد گوش شنوایی نبود. آنموقع هشدار دادیم که دست نگهدارید و مسیر را عوض کنید. آن مسئول مرغش یکپا داشت و گفت نه. و دیدید چه شد.
حالا در قضیه فیلترینگ هم همینطور است. توضیح بیشتر نمیدهم اما همینقدر از اوضاع آشفتهاش بگویم که هیچکس این قضیه فیلترینگ را گردن نمیگیرد. برای ثبت مینویسم که این هشدار را هم یادتان باشد.
در اوج اعتراضات جلسهای با مسئولین امنیتی داشتم و گفتم الان زمان خوبی برای اجرای پروژه صیانت نیست. گفتم مردم معترضند، بیشتر از این عصبانیشان نکنید. فیلترینگ را بعد از اغتشاشات ادامه ندهید. مردم آمادگی ندارند. اقناع نشدند.
اما میبینید. انگار عامدانه قصد کردهاند با اینترنت نیمبند و فروش ویپیان مردم را عصبانیتر کنند.
طرح مولدسازی را میبینید. تخفیف هفتاد درصدی گاز پرمصرفها را میبینید. قوانین خرید خودرو را میبینید. عوارض جراحی اقتصادی را میبینید.
بله کار میکنند، تلاش میکنند؛ اما اگر مسیر و جهت درست بود نتایج مطلوبش را مردم هم میدیدند؛ بجای آنکه با گزارشها و جزوههای پیشرفت و فلان در ایتا جهاد تبیین راه بیندازند. مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید!
🔸رهبر انقلاب:
مسئولان دولتی با همه وجود در حال کار و تلاش بسیار خوب هستند البته باید جهتگیریها و اقدامات را بهگونهای مراقبت کنند که نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد.
#الذینضلسعیهمفیالحیاهالدنیاوهمیحسبونأنهمیحسنونصنعا!
#فاطمه_داداشی
@fatemedadashi_arani
هدایت شده از جامعه متعادل | مهدی تکلّو
⚠️ حوزه زنان تفرجگاه علوم انسانی است!
مهدی تکلّو
من اهمیتیافتگی موضوع و مسئله زن را مفید میدانم. بخشی از این رویه، طبیعی است و نشان از حرکت بهسوی غایتی میدهد که من آن را با تعادل جنسیتی و جامعه متعادل توصیف میکنم. اما فارغ از این فرصت باید از تهدیدها هم گفت. من احساس میکنم بخشی از این اهمیتیافتگی در این حوزه با نوعی اقلیتپنداری قشری از زنان مصادف و مقارن است. به این معنا که در ذهن نخبگان و نظرورزان جامعه این توجه شکل میگیرد که «مسائل مربوط به قشری از جامعه به نام زنان هم اهمیت دارد، من هم چیزی بگویم و بنویسم!». این نقطه که زنان قشری در کنار همهی اقشار و اصناف جامعه تصور میشوند که دست بر قضا با مسائلی هم مواجه هستند، آغاز بازتولید دردسرهای ریشهدار تاریخی آنها است؛ چرا که درب را بر همان پاشنهی مسبوق به سابقه میگرداند. در این وضعیت که زن شیئیت پیدا کرده و موضوع اطلاق هویت قشری قرار میگیرد، مقوله جنسیت نه به عنوان یک واقعیت انسانشناسانه و نفسشناسانه و نه حتی به مثابهی یک منظر تحلیلی انتقادی، بلکه به عنوان یکی از همهی پدیدههای اجتماعی موجود، زیر تیغ اندیشمندان و اهالی فکر و علوم انسانی قرار میگیرد. به همین نسبت به زنان هم بهنحو طبیعی و ناخودآگاه نگاه قشرشناسانه میشود. من این حوزه را دیگر حوزهی تخصصی نمیدانم؛ این «تفرجگاه» علوم انسانی است.
برخورد صنفی، قشری و اقلیتپندارانه ریشهی تمام استضعافها و گرفتاریهای زنان بوده و است و نوع ورود اهالی علوم انسانی که با این حوزه به صورت تفننی و نه به صورت تخصصی، بدون شناخت دقیق پرسشهای اصلی مواجهه میکنند، باز سر از همین نقطهی انحرافی درمیآورد. حوزویها و دانشگاهیها همانطور که راجع به کارگران، حکمرانی، فضای مجازی، محیط زیست یا هر موضوع دیگری اظهار نظر و موضعگیری میکنند، زنان را هم همینطور ابژهی شناخت کرده و به نظرورزی میپردازند. مادامی که مقولهی جنسیت تنها در ساحت شناخت انسان و نحوهی تحقق انسانیت قرار نگرفته و عامل تمایزآفرین میان زن و مرد تلقی نگردد، هر حرف درستی خطا و موضع خوبی غلط است.
آسیب جدیتر اما «کلیگویی» است. مردانِ «دور» از موضوع زن و جنسیت که با ارتکازات عرفی و با ذهنیتهای از پیششکلگرفته، پا در این وادی میگذارند و گویی میخواهند از نوعی عذاب وجدان درونی یا مسئولیت اجتماعی رهایی یابند، غالباً با اظهار فضلهای کلی، تشریفاتی و شعاری صحنه را مشوشتر و انتزاعیتر میکنند. آنها فکر میکنند دارند گرهها را باز میکنند، حال آنکه در حقیقت بازی کردن با گرهها به کورتر شدن آنها میانجامد. مردانی که با حوزه زنان بدون شناخت مستقیمتر و بدون اطلاع و دانش تخصصی (من وراء حجاب) تعامل میکنند غالباً به پرسشهای غیراصیل، قدیمی، منقضیشده و بسیط التفات دارند، و جز تورم ادبیات کلیگویانه، زینتی و سرگیجهآور رهاوردی نخواهند داشت. با این وضعیت باید مقابله کرد. با این وضعیت که «من هم کتابی در مورد زنان بنویسم و از منظر خودم تکلیف آنها را یکسره کنم» باید مقابله کرد. این حوزه تفرجگاه و ساعت استراحت و ساحت فراغت اندیشه نیست و جور دیگر و با جهازی دیگر باید به آن وارد شد.
@Mahdi_Takallou
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
📝 زن کوثر است. #یادداشت _ همانطور که فرد اصیل است جمع هم اصیل است، به تعبیری اثرات یک جمع غیر از
• تفسیر رهبرانقلاب از حدیث «اَلمَراَةُ رَیحانَةٌ وَ لَیسَت بِقَهرَمانَة»:
«زن، هوایی است که فضای خانواده را انباشته؛ یعنی همچنان که شما در فضا تنفّس میکنید، اگر هوا نباشد، تنفّس ممکن نیست، زن این جوری است»
۱۴۰۱/۱۰/۱۴
📝 پ.ن؛
تعبیری که رهبری نسبت به مسئله #فرهنگ دارند همان تعبیری است که نسبت به نقش #زن در خانواده دارند، یعنی قوام فرهنگی خانواده بر اساس ارزش گذاری های زن شکل میگیرد. زن اعتباریات خانواده را تعالی میدهد و میتواند به قهقرا ببرد، در خانواده زن است که وحدت بخشی ای که از جانب مرد برای هویت اجتماعی خانواده شکل گرفته را در افراد آن بر اساس قالب های تربیتی جاری میکند، زن کوزه گر خاک خام فرزندان است.
چنان که در بیان رهبری در جای دیگر مطرح میشود تربیت فرزندان حضرت امیرالمومنین یعنی امامین حسن، حسین و حضرت زینب علیهم السلام خروجی تربیتی حضرت زهرا بود.
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
#شعر_آخر_شب ☕
غم مخور، معشوق اگر امروز و فردا میکند
شیر دوراندیش با آهو مدارا میکند
زهر دوری باعث شیرینی دیدارهاست
آب را گرمای تابستان گوارا میکند
جز نوازش شیوهای دیگر نمیداند نسیم
دکمهی پیراهنش را غنچه خود وا میکند
روی زرد و لرزشت را از که پنهان میکنی؟
نقطهضعف برگها را باد پیدا میکند
دلبرت هرقدر زیباتر، غمت هم بیشتر
پشت عاشق را همین آزارها، تا میکند
از دل همچون ذغالم سرمه میسازم که دوست
در دل آیینه دریابد چه با ما میکند
نه تبسم، نه اشاره، نه سوالی، هیچ چیز
عاشقی چون من فقط او را تماشا میکند
#کاظم_بهمنی
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
🔷ریشه مشکلات اخلاقی را فهمیدن و راه علاج را نشان دادن مشکل اخلاقی را حل نمی کند.!
♦️اگر جرات بود میگفتم کتب اخلاقی مشهور حتی نسخه اخلاقی هم نیستند!
#امام_خمینی
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
📜 ویژگی کتب اخلاقی از منظر امام خمینی رحمهالله علیه :
◾ حتّى علماء اخلاق هم كه تدوين اين علم كردند، يا به طريق علمى- فلسفى بحث و تفتيش كردند مثل كتاب شريف «طهارة الأعراق» محقق بزرگ «ابن مسكويه» و كتاب شريف «اخلاق ناصرى» تأليف حكيم متألّه و فيلسوف متبحِّر افضل المتأخّرين نصير الملّة و الدّين - قدّس اللّه نفسه الزكيّة- و بسيارى از [قسمتهاى] كتاب «احياء العلوم» «غزالى» - و اين نحو تأليف علمى را در تصفيه اخلاق و تهذيب باطن تأثيرى بسزا نيست، اگر نگوييم اصلًا و رأساً نيست- و يا از قبيل تاريخ الأخلاق است- به اصطلاح نويسنده- كه مشتمل بر قصص و حكايات و امثال و وقايع است، كه صَرف وقت در آن انسان را از مقصد اصلى بازمىدارد.
◾كتاب «احياء العلوم» كه تمام فضلاء او را به مدح و ثنا ياد مىكنند و او را بدء و ختم علم اخلاق مىپندارند ، به نظر نويسنده در اصلاح اخلاق و قلع ماده فساد و تهذيب باطن كمكى نمىكند، بلكه كثرت ابحاث اختراعيّه و زيادى شعب علميّه و غير علميّه آن و نقلهاى بىفايده راست و دروغ آن انسان را از مقصد اصلى بازمىدارد و از تهذيب و تطهير اخلاق عقب مىاندازد.
بالجمله، به نظر قاصر، اخلاق علمى و تاريخى و همين طور تفسير ادبى و علمى و شرح احاديث بدين منوال از مقصد و مقصود دور افتادن و تبعيدِ قريب نمودن است.
◾نويسنده را عقيده آن است كه مهم در علم اخلاق و شرح احاديث مربوطه به آن يا تفسير آيات شريفه راجعه به آن، آن است كه نويسنده آن با ابشار و تنذير و موعظت و نصيحت و تذكّر دادن و يادآورى كردن، هر يك از مقاصد خود را در نفوس جايگزين كند. و به عبارت ديگر، كتاب اخلاق، موعظه كتبيّه بايد باشد و خود معالجه كند دردها و عِيبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد.
ريشههاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، يك نفر را به مقصد نزديك نكند و يك قلب ظلمانى را نور ندهد و يك خُلق فاسد را اصلاح ننمايد. كتاب اخلاق آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غير مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالِم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و كتاب، خود، دواىِ درد باشد نه نسخه دوانما.
◾طبيب روحانى بايد كلامش حكمِ دوا داشته باشد نه حكم نسخه. و اين كُتب مذكوره نسخه هستند نه دوا، بلكه اگر جرأت بود مىگفتم: «نسخه بودن بعضى از آنها نيز مشكوك است»، ولى از اين وادى صرف نظر كردن اولى است.
صفحه 13 شرح حدیث جنود عقل و جهل
_______
#عرفان_خمینی
____
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
4_5904415507452268758
318.2K
دکتر دینانی:
علامه حسن زاده آملی فلسفه بلد نبود!
#رصد
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
#پیام_مخاطب
توی مدرسه کتاب جامعه شناسی هرسه سال رشته انسانی رو به خاطر اینکه آقای #حمید_پارسانیا یک آخوند هست برای بچه ها تدریس نمیکنن!
نظام آموزشی فاسد لزوما نظامی نیست که روسری از سر برمیداره.
ریشه فساد به همین تفکر علوم انسانی توی کشور برمیگرده.
____
@ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
#پیام_مخاطب توی مدرسه کتاب جامعه شناسی هرسه سال رشته انسانی رو به خاطر اینکه آقای #حمید_پارسانیا یک
ما این پیام مخاطب رو ۲۰مهر امسال توی کانال گذاشته بودیم. ظاهرا استاد #پارسانیا این پیام رو دیدن وپیام زیر رو در جواب ارسال کردن:
«سلام علیکم
کتاب اولا کار فردی نبوده دوگروه یکی از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دیگری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم مشارکتا نوشتند
هیچ کتابی از کتابهای درسی با این جمع مشارکتی از اساتید تدوین نیافته است
ثانیا پارسانیا مدیر گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران است که با اجماع نظر گروه انتخاب شده است
ثالثا کتاب به انگلیسی ترجمه شد وآموزش و پرورش دولت کانادا کتاب را برای تدریس به رسمیت شناخت چون در آنجا کتابها با تایید آموزش و پرورش میتواند متکثر باشد.»
___
زندگی برای علوم انسانی
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
نقل قولی از #فردید :
او بعد از انقلاب اسلامی، از این انقلاب طرفداری کرد و روشنفکران را مورد انتقادات تند قرار میداد. او طی یک سخنرانی گفت:
میخواهم پیامی به امام خمینی بدهم و درد دلی با ایشان بکنم، سیداحمد فردید آدمی است که برای خودش کار کردهاست. اگر کتاب ننوشته، نخواسته تشبه به کثافات دیگران بکند. من پیام کوچکی به امام خمینی دارم، این انقلاب را عبدالکریم #سروش خراب میکند… من پوپر را میشناسم و به ریش او میخندم… من دارم به #جمهوری_اسلامی مدد میرسانم.
او در جای دیگر دربارهٔ هایدگر گفتهاست:
بعد از سی سال مطالعه میگویم، هایدگر جهت فکرش همین جهت جمهوری اسلامی است.
_
پ.ن؛ سلسله فکری طرفدار جمهوری اسلامی که در قالب هایدگر _ فردید _ داوری اردکانی و... این جریان ادامه دار جا خوش کرده.
_
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
نقل قولی از #فردید : او بعد از انقلاب اسلامی، از این انقلاب طرفداری کرد و روشنفکران را مورد انتقادات
#فردید:
بنده مساله "رستگاری" را مطرح کردم مدتها، بدون اینکه اسم کتاب ببرم با همسخنی هیدگر بجا و اینکه تفسیر من از هیدگر تفسیر با ابتدا به انقلاب اسلامی و الله پس فردا و جهاد اصغر و اکبر است که همواره بیشتر با هیدگر میخواهم همسخن باشم ولی نه یک سخنی و یک دلی. من در عین حال که با هیدگر میگویم همسخنم از کجا که با شما ها این سعادت این که بیشتر نه تنها همسخن، یکدل باشم و یک سخن. در یکدلی و یک سخنی مساله دیگری است ولی با هیدگر همسخنم همسخنی ای که به حقیقت نه با "تعلیل بارد"، بعد از سی سال مطالعه میگویم هیدگر جهت فکرش جهت جمهوری اسلامی است"
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
"باید با وحدت وجود ملاصدرا نظام های اجتماعی ساخت"
📝 #سید_علی_خامنه_ای
◾ توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لاالهالا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمیماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند.
◾میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت بهوجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و #اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آنگاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همهی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن
◾فلسفههای مضاف که آقایان فرمودند: فلسفهی اخلاق، فلسفهی اقتصاد و... و. این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچکس غیر از شما نمیتواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید.
۱۳۸۲/۱۰/۲۹
بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی
____
#علوم_انسانی #فلسفه #تحول
_
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻